eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
488 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ #وظیفه_کسیکه_چندسال↪️ #مرجع_تقلید_نداشته؟ 🔵 پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ @ask_ahkam
🚫 ➖ جلوگیری از بچه دار شدن با شرایط ذیل اشکال ندارد: 1⃣ موجب عقیم شدن دائمی نشود. 2⃣ این کار مستلزم فعل حرامی نشود. 3⃣ شوهر رضایت داشته باشد. ⬅️ در نتیجه: به طور مثال از آنجا که نگاه و لمس برای حرام است. بنابراین هر روشی که و لمس حرام باشد، جایز نیست حتی اگر بیننده، دکتر زن باشد. 🔷 منبع: استفتا از دفتر مراجع عظام امام – مکارم -تبریزی - فاضل 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ ❓ سؤال: آيا بدهى هاى شرعى زن از قبيل كفّاره، خمس، رد مظالم و.. بر عهده شوهر است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ➖ خير، پرداخت اين نوع بدهى ها، بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد. ✅ منهاج آیت الله سیستانی، ، ج 3، م 428 🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿 ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 غیبت کسیکه راضی به آن است! ✅ پاسخ ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
🔷 میزان تبخیر در صورت اضافه کردن آب به آب انگور ❓ سؤال: اگر روی 2 لیتر آب انگور یک لیتر آب ریخته شود، برای حلال و پاک شدن تبخیر دو سوم کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟ 🔆 امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1] 🍃🌺 آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. [2] 🍃🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً مستهلک نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. [3] 🍃🌺 آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نجس نیست خوردنش حرام است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. [4] 🍃🌺 آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. [5] 🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷 🔷🔻پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505160040. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32459. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22314. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501545. 🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠 ➖➖➖➖➖ ✍🏻 آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است.✅ ✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅ ✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است . ✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅ 🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست. ✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️ 💻 استفتا از سایت مراجع ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿 🌺🍃🌺 «ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارکباد» 🌺🍃🌺 🍃🌺 @ask_ahkam
⁉️ 49 👇 حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد: گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است. گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند. گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند. گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💻 بازی کلش و خرید و فروش اکانت آن 🔻 🔻 〰🔻〰🔻〰🔻〰 ❓سوال: بازی و خرید و فروش کلش چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر از الات قمار نباشد اشكال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش اکانت آن هم جایز نیست. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر عرفا حقی ایجاد شود و از مصادیق قمار محسوب نشود اشکالی ندارد. [5] 〰〰〰〰〰〰〰 🔻 پی نوشت: 👇👇 [1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، اجوبه الاستفتائات، آلات قمار،‌ شماره 1122. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501554. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 #خوش_رفتاری_با_همسر 🍃🌺 @ask_ahkam
🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹 🔷 🔷 _______________________ ❓سؤال: اگر پسر بزرگ خودش قضای نماز و داشته باشد و قضای نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، کدام یک مقدّم است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷 در این صورت است، و شروع به انجام هر کدام کند، صحیح است. 1⃣ بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. 2⃣ اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. _________________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam