eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ #وظیفه_کسیکه_چندسال↪️ #مرجع_تقلید_نداشته؟ 🔵 پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ @ask_ahkam
🚫 ➖ جلوگیری از بچه دار شدن با شرایط ذیل اشکال ندارد: 1⃣ موجب عقیم شدن دائمی نشود. 2⃣ این کار مستلزم فعل حرامی نشود. 3⃣ شوهر رضایت داشته باشد. ⬅️ در نتیجه: به طور مثال از آنجا که نگاه و لمس برای حرام است. بنابراین هر روشی که و لمس حرام باشد، جایز نیست حتی اگر بیننده، دکتر زن باشد. 🔷 منبع: استفتا از دفتر مراجع عظام امام – مکارم -تبریزی - فاضل 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ ❓ سؤال: آيا بدهى هاى شرعى زن از قبيل كفّاره، خمس، رد مظالم و.. بر عهده شوهر است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ➖ خير، پرداخت اين نوع بدهى ها، بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد. ✅ منهاج آیت الله سیستانی، ، ج 3، م 428 🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿 ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 غیبت کسیکه راضی به آن است! ✅ پاسخ ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
🔷 میزان تبخیر در صورت اضافه کردن آب به آب انگور ❓ سؤال: اگر روی 2 لیتر آب انگور یک لیتر آب ریخته شود، برای حلال و پاک شدن تبخیر دو سوم کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟ 🔆 امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1] 🍃🌺 آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. [2] 🍃🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً مستهلک نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. [3] 🍃🌺 آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نجس نیست خوردنش حرام است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. [4] 🍃🌺 آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. [5] 🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷 🔷🔻پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505160040. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32459. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22314. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501545. 🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠 ➖➖➖➖➖ ✍🏻 آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است.✅ ✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅ ✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است . ✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅ 🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست. ✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️ 💻 استفتا از سایت مراجع ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿 🌺🍃🌺 «ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارکباد» 🌺🍃🌺 🍃🌺 @ask_ahkam
⁉️ 49 👇 حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد: گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است. گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند. گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند. گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💻 بازی کلش و خرید و فروش اکانت آن 🔻 🔻 〰🔻〰🔻〰🔻〰 ❓سوال: بازی و خرید و فروش کلش چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر از الات قمار نباشد اشكال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش اکانت آن هم جایز نیست. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر عرفا حقی ایجاد شود و از مصادیق قمار محسوب نشود اشکالی ندارد. [5] 〰〰〰〰〰〰〰 🔻 پی نوشت: 👇👇 [1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، اجوبه الاستفتائات، آلات قمار،‌ شماره 1122. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501554. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 #خوش_رفتاری_با_همسر 🍃🌺 @ask_ahkam
🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹 🔷 🔷 _______________________ ❓سؤال: اگر پسر بزرگ خودش قضای نماز و داشته باشد و قضای نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، کدام یک مقدّم است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷 در این صورت است، و شروع به انجام هر کدام کند، صحیح است. 1⃣ بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. 2⃣ اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. _________________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
#مراسم_شادی و #عروسی در #ایام_حزن واندوه اهل بیت علیهم السلام چگونه است؟ 🔷 پاسخ ☝️☝️ #ایام_فاطمیه ✅ @ask_ahkam
☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘ 🍀 در ❓ سوال: در ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آن ها مکان هایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران نخورد، آیا جایز است در آن مکان ها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟ _____________________ ☘🔹 پاسخ: 👇👇 «اگر احتمال دهد رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید بگیرد.» _____________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰 ♦️ حکم خرید وسایل در معرض فروش مسجد توسط هیأت امنا ♦️ ♦️ ❓سؤال: آیا خرید وسایلی مانند بخاری قدیمی که هیئت امنای مساجد می فروشند اشکال دارد؟ 🔆 امام خامنه ای: اگر حق فروش داشته باشند خرید آن فی نفسه مانعی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که در حال و آينده به هيچ وجه قابل استفاده نباشد مي توان آن خرید فروش کرد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که به هیچ عنوان حتی در مسجدی دیگر قابل استفاده نباشد می توانند بفروشند و پول آن را صرف همان مسجد کنند. [4] ✳️ آیت الله وحید: این وسائل است و چيزى كه وقف شده باطل است، ولى اگر به طورى شود يا در معرض خرابى باشد كه نتوانند استفاده اى را كه مال براى آن وقف شده از آن ببرند ـ مثلا حصير مسجد به طورى پاره شود كه نتوانند روى آن نماز بخوانند ـ فروش آن اشكال ندارد و در صورتى كه ممكن باشد، بايد عوض آن را در همان مسجد به مصرفى برسانند كه به غرض واقف نزديك تر باشد و در هر حال تصرّف در وقف به فروش و همچنين تصرّف در عوض آن بايد توسّط متولّى و در صورت نبودن او به اذن حاكم شرع باشد. [5] 〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰 ♦️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 497027. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9309210057. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 273170. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10052. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 1373. 〰〰〰〰〰〰〰〰 ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻〰🔻〰🔻〰🔻 ❓ آیا بر مرد واجب است که احکام مورد نیاز زن را به او یاد دهد؟ ✅ پاسخ ☝️☝️ 🔻〰🔻〰🔻〰🔻 ♦️ @ask_ahkam
⁉️ تکلیف روزه زن در صورت نزدیکی با اکراه شوهر قبل از اذان صبح ❓ سؤال: شوهر من متاسفانه نمی گیرد و به و بدون رضایت من با من نزدیکی کردند و فرصت یا نداشتم، تکلیف روزه من چیست؟ 〰🔹〰🔹〰🔹〰🔹〰 ♻️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: اگر با که شما را کرده انجام گیرد روزه شما باطل نمی شود و قضا و کفاره و برای ثابت است؛ ولی اگر با ولی از روی اراده جماع صورت گرفته روزه شما باطل است و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در فرض سوال، اگر نداشته اید و از روی نبوده، روزه شما صحیح است ولی لازم است برای غسل نمایید. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: در شما تیمم بوده و روزه صحیح است. و بعدا غسل کنید البته اگر در گذشته قبل از دخول فجر بیدار بوده و یقین داشتيد که تیمم در ضیق وقت بر شما واجب نیست روزه صحیح است [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر قادر بر غسل یا تیمم نبوده اید روزه صحیح است. [4] ✳️ آیت الله وحید: اگر اختیار را از شما گرفته و به زور باشما نزدیکی کرده و شما تا آخر بی اختیار و ناراضی بودید قضاء بگیرید و امروز هم افطار نکنید. [5] ✳️ آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان صبح به زور با شما نزدیکی کرده و قبل از اذان صبح در وقتی از نزدیکی کردن دست برداشته که شما فرصت غسل و نیز فرصت تیمم کردن نداشتید، روزه شما صحیح است، لیکن برای نماز صبح غسل جنابت کنید. [6] 〰🔹〰🔹〰🔹〰🔹〰 🔷 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: 85f4efb58f6e5fc2ce32deeb5804ac0a . [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504030096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30898. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20833. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501041. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️❓ حكم گوش دادن به #آهنگ_رپ پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ 🎸🎼 #موسیقی ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 @ask_ahkam
♦️ ❓ سؤال: کسی که به سبب دستانش تاول می زند، آیا وارد کردن به حساب شده و دینی بر می باشد؟ ♦️ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ آیت الله مکارم: تا چائی که ممکن است باید مراقبت نماید که ضرر خاصی متوجه او نشود، مثلا از و مانند آن استفاده نماید و بیش از آن وظیفه ای ندارد. [1] ✳️ آیت الله سیستانی: چيزى بر او نيست. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: جائز است و معصیت نکرده است. [3] ✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی برای به دست آوردن کار کند و در اثر کار کردن دستانش تاول بزند نه تنها دینی برگردنش نیست، بلکه خداوند ثواب در راه خدا را برایش می نویسد. [4] 🔺••••🔻••••🔺••••🔻••••🔺 ♦️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501553. ••••••••••••••••••••••••••• ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 نماز خواندن با کمربند چرمی 🔵 #کمربندچرمی پاسخ ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
◀️ نماز میت کسی که خودکشی کرده یا مرتکب گناه شده ⬅️❌ _______________ ❓ سؤال: در نماز میتی که خودکشی کرده یا می دانیم مرتکب گناه یا شده، باید عبارت «انا لا نعلم منه الا خیرا» گفته شود یا خیر؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: گفتن آن مطلقاً اشکالی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: گفتن این جمله نسبت به کسی که مرتکب گناه یا گناهانی شده اشکالی ندارد زیرا منظور از خیر، ایمان است. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: منظور از نظر عقيده است. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که علم به فسق او دارند این جمله را نگویند. [4] ✳️ آیت الله وحید: گفتن این عبارت برای هیچ میّتی واجب نیست. [5] ✳️ آیت الله فاضل: منظور از کلمه خیر در جمله «اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا» صحیح یعنی اعتقاد به و و است. بنابر این گفتن این جمله برای میّت شیعه، هرچند گناهکار باشد، برای امام وماموم در اشکال ندارد. [6] ____________ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: be3362e5e713986b789e4c9fbcc5a47c. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503070058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 483833. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30302. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 19564. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500647. ________________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 و از ❓ سوال: با فرا رسیدن ،‌ در صورتی که یا بدهی دیگری داشته باشیم، می توان هزینه قسط یا بدهی را قبل از پرداخت خمس، کسر نمود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: بدهی اعم از اینکه بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید یا اگر به خاطر سالانه زندگی همان سال درآمد باشد اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر می شود ولی اگر برای بدهیهای سالهای قبل باشد هر چند مصرف در آمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمی شود. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال می توانید ابتدا اقساط خود را پرداخت نموده و بعد خمس خود را محاسبه و پرداخت نمایید. [2] 🔷آیت الله سیستانی: زودتر و قبل از رسیدن سر سال خمسی، قسط را ادا کنید. [3] 〰〰〰〰〰〰 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: A564EwqS4fQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9605080001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 644268. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷◾️ #ایام_فاطمیه_سلام الله علیها ◾️ رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️ @ask_ahkam
🔷 نماز مسافر پس از رسیدن به وطن بعد از نیمه شب ❓ سؤال: اگر بعد از نیمه شب به برگردد، آیا باید را به صورت و به نیت بخواند؟ ✅ پاسخ: ⬇⬇ ✳️ امام خامنه ای: بنابر احتیاط نماز مغرب به نیت خوانده می شود و اما نماز عشاء به صورت جمع میان (شکسته) به نیت قضا و تمام به نیت ادا خوانده می شود. [1] ✳️ آیت الله مکارم: هنگام مغرب وقت نماز مغرب و عشا وارد مي شود و تا نيمه شب ادامه دارد، مغرب زماني است که قرص آفتاب در افق پنهان شود و احتياط مستحب آن است که صبر کند تا سرخي طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود از بالاي سر بگذرد و به طرف مغرب برگردد. هرگاه عمدا نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، اما اگر به واسطه عذري نخوانده باشد بايد تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او ادا است، ولی در فرض سوال که به وطنش رسیده است نمازش کامل است نه . [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر در سفر نصف شب شده است، احتياطا جمع كند. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون عذر نماز نخوانده، باید نمازش را شکسته و به نیت قضا بخواند اما اگر به واسطه عذری مثل خواب یا فراموشی نخوانده، نمازش را تمام و به نیت ادا بخواند و در این فرض، احتیاط مستحب آن است که یک نماز شکسته به نیت قضا و یک نماز تمام به نیت ادا بخواند. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر مسافر نماز را در سفر نخوانده و بعد از نصف شب به وطن رسیده باشد: 1. در صورتی که می توانسته در بین راه بعد از اذان مغرب نماز مغرب و عشا را تا قبل از نصف شب بخواند و نخوانده، باید قضای نماز عشاء را شکسته بجا آورد. 2. اگر به واسطه عذرى نتوانسته نماز مغرب يا نماز عشا را در سفر تا نصف شب بخواند بعد از نصف شب بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيّت ادا و قضا كند نماز عشا را به صورت تمام بخواند. [5] 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔷 پی نوشت: ⬇⬇ [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، نماز مسافر. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501552. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ☑ https://eitaa.com/ask_ahkam