eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
512 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 خواندن نمازهای قضا در حال استمرار عذر 🍃🌸 〰〰〰〰🌿🌺 ❓ سوال: شخصی که به علت پیری و بیماری از خواندن نماز به صورت ایستاده معذور بوده و نمازهای خود را نشسته می خواند؛ می تواند قضای نمازهای گذشته خود را به صورت نشسته به جا آورد یا باید بعد از مرگ برای او انجام دهند؟ 🔻پاسخ:🔻 ✅ واجب است نمازهای قضا را شخصاً به جا آورد و این نمازها هر چند به صورت نشسته باشد، از نمازهای قضای او كفایت می كند و هر مقدار از نماز قضا كه باقی بماند، می توانند بعد از مرگ برایش انجام دهند. (1) ✳️ آیت الله خامنه ای: در مورد قضای نماز اگر امید به خوب شدن ندارد واجب است به هر کیفیتی که می تواند آن را انجام دهد و در هرصورت، اگر انجام نداد باید وصیت کند تا پس از مرگ او بر طبق وظیفه عمل شود. ولی در صورت امید به خوب شدن احتیاط آن است که تأخیر بیندازد و در زمان خوب شدن آن را انجام دهد. (2) ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که قادر بر انجام نماز قضا در حال ایستاده نباشید، می توانید به صورت نشسته قضا کنید.(3) ✳️ آیت الله بهجت: احوط برای كسانی كه عذر دارند این است كه قضای نمازهای خود را تا زمان برطرف شدن عذر به تأخیر بیندازند. ولی كسی كه امیدی به زوال عذر و بهبودی ندارد و یا علم دارد كه عذر او تا مرگ باقی است ،می تواند قضای نماز را به جا آورد.(4) 〰〰〰〰🌿🌸 پی نوشت:🔻 1. بهجت و صافی، استفتا. 2. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا. 3. مکارم: استفتا. 4. بهجت، وسیلةالنجاة، م 912 و استفتائات، ج 2، س 2355 . »> رساله مصور جانبازان ؛ احکام و مسائل جانبازان مطابق با فتاوی هفت نفر از آیات عظام و مراجع گرانقدر، نشر شاهد. صفحه 383 〰〰〰〰🌿🌸 ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 🍃🌺 ❓ سوال: اگر در رکعت سوم یا چهارم نماز سهوا سوره یا تشهد شروع کنیم و پس از متوجه شدن قطع نماییم، باید سجده سهو به جا آوریم؟ پاسخ 〰〰〰👇🌺 🌺 امام خامنه ای: سجده سهو ندارد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: ⬇️ ◀️ الف: در رکعت سوم و چهارم مي تواند حمد(بدون سوره) يا تسبيحات اربعه بخواند. البته اگر ميخواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد، يا برعکس، کافي نيست و بايد برگردد و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند، و اگر در رکوع يا بعد از آن بفهمد نمازش صحيح است و احتياط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد. البته اگر هر دو در نيت او بوده است هر کدام به زبانش آيد کافي است. ◀️ ب: سجده سهو لازم نیست بلکه احتياط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در مورد مثال سجده سهو واجب نیست. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست. [4] 🌺 آیت الله فاضل: برای خواندن سوره حمد سهوا در رکعت سوم و یا گفتن تشهد سهوا در جایی که نباید تشهد بخواند، سجده سهوواجب نیست لیکن احتیاط مستحب است که براى هر زيادى يا نقصى سجده سهو به جا آورد. سجده سهو تنها براى پنج چيز واجب می شود: ▪️ اوّل: آنكه در بين نماز سهواً حرف بزند. ▪️ دوّم: آنكه يك سجده را فراموش كند. ▪️ سوّم: آنكه در نماز چهار ركعتى بعد از سجده دوم شك كند كه چهار ركعت خوانده يا پنج ركعت. ▪️ چهارم: در جائى كه نبايد نماز را سلام دهد مثلاً در ركعت اول سهواً سلام بدهد. ▪️ پنجم: آنكه تشهد را فراموش كند. [5] 〰〰〰☘🌺 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 599228. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9408200057. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 413217. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 23647. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403327. 〰〰〰☘🌺 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
💦☘💦☘ https://eitaa.com/ask_ahkam ☘💦☘ 💦☘ ☘ 🌧 🌧 و ❓ سوال: حکم نجس کردن قسمت های داخلی و بیرونی مسجد چیست؟ ☘💦☘💦☘💦☘💦☘ 🌨☘ پاسخ: نجس کردن زمین و سقف و بام و قسمت داخلی دیوار مسجد [1] (اگر عمدی باشد) حرام است. [2] 🌨☘ احتیاط واجب آن است که طرف بیرون دیوار مسجد را هم نجس نکنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمایند مگر آنکه واقف آن قسمت را جزو مسجد قرار نداده باشد. [3] 🌨☘ امام خامنه ای: نجس کردن زمین، سقف، دیوار و بام مسجد حرام است و اگر نجس شد واجب است بلافاصله آن را تطهیر کنند. [4] 🌨☘ آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب آن است که طرف بیرون مسجد را هم نجس نکنند و اگر نجس شود برطرف کردن آن لازم نیست؛ ولی اگر نجس کردن طرف بیرون دیوار موجب بی احترامی و اهانت به مسجد باشد، حرام است و برطرف کردن آن مقداری که موجب رفع اهانت می شود، لازم است. [5] 🌨 پی نوشت: 💧💧💧💧💧💧 [1]. بهجت: و همین طور ظاهر و باطن مسجد. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 900؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 416 و استفتا. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 900؛ بهجت، توضیح المسائل، م 743؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 866؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، احکام النجاسه، م 2. [4]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 416 و استفتا. [5]. سیستانی، توضیح المسائل، م 887. 〰〰💦💦💦〰〰 ❄️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💦 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚡️🌩 ❓ آیا خواندن نماز آیات به خاطر سیل واجب است؟ 〰〰〰💧💧💧 🌨🌧 پاسخ: 💧💧 💦 خواندن نماز آیات به خاطر سیل واجب نیست، البته اگر سیلی اتفاق بیفتد که همراه با رعد و برقی است که غالب مردم بترسند نماز آیات واجب می شود و اگر همراه با رانش زمین و فرورفتگی آن باشد به نحوی که غالب مردم بترسند بنابر احتیاط واجب نماز آیات واجب است. 💦🌨 🔻 اسباب نماز آیات ⬇️⬇️ 1⃣ اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: 🔻 کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ 🔻 زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند. 🔻 تاریکی شدید 🔻 فرو رفتن زمین و ریختن کوه 🔻 صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. 🔻 در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. 2⃣ وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. --------------------- منبع: ⬇️ ☀️ دفتر اطلاع رسانی امام خامنه ای(احکام نماز آیات) ❄️ رسانه تخصصی فقه واحکام ❄️💦 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #عبور_از_مسجد_براى_حائض 🍀❓ آیا عبور و گذشتن از مسجد برای زن حائض، جایز است؟ ☘پا〰خ ☝️ 🔶 @ask_ahkam
🌩⚡️🌤🌨☘ ⚡️🌤🌨☘ 🌤🌨☘ 🌨☘ ☘ ☘ ☘❓ چه كارهايى بر زن حائض حرام است؟ پا〰خ 〰☘ 👇 ✅ كارهاى زير بر زن حائض حرام است: ☘👇☘ 1⃣ انجام عبادت هايى (مانند نماز) كه بايد با وضو، غسل و يا تيمم به جا آورده شود؛ 2⃣ آميزش جنسى؛ 3⃣ انجام كارهايى كه بر جنب حرام است؛ ⛔️ گفتنى است طلاق دادن زن در حال حيض باطل است. _______________ ✅ كارهاى ذيل بر جنب حرام است: ☘👇☘ 1⃣ گذاشتن چيزى در مسجد، 2⃣ خواندن آيه هاى سجده واجب، (اين آيه ها در چهار سوره قرآن آمده است: 🔻سجده، فصلت، نجم و علق.🔻⏪ البته برخى مراجع تقليد خواندن سوره هايى كه سجده واجب در آن است را حرام مى دانند). 3⃣ رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبى (هر چند از يك در وارد شود و از در ديگر بيرون رود). 4⃣ رساندن جايى از بدن به خط قرآن و اسم خداوند، 5⃣ توقف در ساير مساجد و حرم امامان (احتياط واجب )، (ولى اگر از يك در برود و از در ديگر خارج شود، مانعى ندارد.)، ______________ •[1](توضيح المسائل مراجع، م 355). •[2]. توضيح المسائل مراجع، م 450.احكام بانوان،پرسمان. ☘〰☘〰☘〰☘ ✳️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 قصد اقامت ده روز حائض ⭕️ ⭕️؟ سوال: خانمی که حائض هست و به مسافرت رفته، از چه زمانی باید قصد ده روز را حساب کند؟ لازم به ذکر هست در این ایام سفر چند روز آن مصادف با دوران پریودی هست. ♦️ پاسخ اجمالی: 🔻🔻 〰〰🔻🔻 🔴 همه مراجع: 🔻🔻 ✔️ اگر قصد ماندن ده روز را داشته، نمازش تمام است هر چند تعدادي از روزها را بر اثر حیض نماز نخوانده باشد. 🔴 پاسخ تفصیلی: 🔻🔻 ✔️ قصد ماندن ده روز در یک محل امری است مرتبط با قصد مسافر، البته قصدی که با واقعیت همراه باشد مثلا اگر کسی میداند سفرش پنج روزه است یا می داند باید پس از سه روز اجبارا برگردد، نمی تواند در نیت قصد سفر ده روز داشته باشد! بلکه ملاک آن تعداد روزی است که در محل اقامت می ماند. ➖ پس از این مقدمه باید توجه داشت که اگر خانمی مثلا یک سفر یازده روزه به نقطه ای داشت و به آنجا مسافرت کرد، اگر چند روزی از این سفر مصادف با ایام عادت بود پس از پاک شدن اگر مجموعه ایام عادت و روزهای باقی مانده بیش از ده روز است، نمازها را در ادامه سفر بصورت کامل می خواند. پس ملاک پاک شدن نیست بلکه ملاک ایامی است که به صورت جدی قصد دارد در یک مکان بصورت ده روز بماند. ♦️ 〰🔻〰🔻〰🔻〰 🍃🌸 رسانه تخصصی فثه واحکام ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ امام.خامنه‌ای.مدظله.العالی: 💠ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده می‌کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست 💯 💯 💥🗓آخرین مهلت ثبت نام برای (عج) تا 1398/01/22 📣لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پیام رسان مراجعه نمایید. 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428
🔵 🔷❓ حکم صورت آرایش شده چیست؟ ========= 🌺 پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله: ⬇️ بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. ❇️ بحارالانوار، ج 103، ص 235 ------------------- پاسخ:⬇️ ✅ زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ✔️ توجه: ↘️ ⭕️ 1. آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. ⭕️ 2. ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. ----------------- ✔️ «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. =========== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
‼️ حکم شرعی بیرون بودن چندتار مو 🔴 بیرون گذاشتن موی سر(حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظارعمومی ودید نامحرم، حرام است. _-_-_-_-_-_-_-_ 💢 #موی_سر_چادر_روسری 🔻منبع: احکام مصور پوشش بانوان ♦️ @ask_ahkam
🔻🌿🌸☘🌿🌸☘🔻 🔻🌿🌸🌿🌸🔻 🔻☘🔻 🔻 📛‼️ 🔴 اگر احتمال بدهد که نامحرم او را می بیند، باید حجاب خود را در چنین جاهایی حفظ کند. 👈 هر چند نگاه کردن به زن نامحرم بدون پوشش کافی برای مردان حرام است، ولی زن هم اگر بداند که در معرض دید نامحرم است، باید حجاب خود را حفظ کند. 🔴📢 خانم هایی که جهت نظافت، با لباس آستین کوتاه یا بدون پوشش شرعی کنار پنجره حاضر می‌شوند، اگر احتمال می دهند نامحرم آنان را نگاه می کند، واجب است پوشش شرعی را رعایت کنند و از ادامه کار با این حالت خودداری نمایند. 🔴📢 خانم ها وقتی که احتمال می دهند مردی در راهرو آپارتمان رفت و آمد می کند، جایز نیست بدون پوشش کافی از منزل خارج شوند یا درب را باز بگذارند. _-_-_-_-_-_-_-_-_ 🔻 «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 130 و 131 ♦️https://eitaa.com/ask_ahkam
‼️♨️ ⭕️ اگر کسی از گناه صغیره مانند بدحجابی ورعایت نکردن پوشش شرعی، توبه نکند وتصیم به تکرار آن داشته باشد، مرتکب گناه کبیره شده است؛ 🔴👈 از این رو نباید تصور کرد که بیرون بودن چند تار مو وآرایش در مقابل نامحرم گناهی ست که خدای متعال آن را نادیده می گیرد. ..................... ❌ علی علیه السلام فرمودند: «بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد» «از اصرار برگناه بپرهیزید که بزرگترین جرم است» _-_-_-_-_-_-_ منبع: بحارالانوار/ج۷۰/ص۳۶۴ @ask_ahkam