☘ #فروش_درب_و_پنجره_مسجد
☘❓ سوال: در صورت خرابی مسجد آیا می توان درب و پنجره آن را فروخت؟
🔻ء_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ء🔻
☘🌸 پاسخ: 👇
☘👈 فروختن درب و پنجره و چیزهای دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود باید به ترتیب زیر عمل کند:
🔻 مرحله اول: آنها را در تعمیر و بازسازی همان مسجد به کار ببرند.
🔻 مرحله دوم: اگر در آن مسجد قابل استفاده نباشد باید در مسجد دیگر مصرف شود.
🔻مرحله سوم: اگر به درد مسجدهای دیگر هم نخورد می توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است در تعمیر همان مسجد و گرنه در مسجد دیگر صرف کنند.
🔻ء_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ء🔻
منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 910؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 411؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 876.
🔻ء_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ء🔻
📣 رسانه تخصصى فقه واحكام
📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ حکم #دروغ_سهوی
❓ سوال: حکم دروغ گفتن به طور سهوی چیست، آیا وظیفه داریم بعد از دروغ سهوی مطلب را تصحیح کنیم ؟
🔻ه🔻=========🔻ه🔻
✔️ پاسخ: 🔻🔻
✳️ آیت الله خامنه ای: فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد. [1]
✳️ آیت الله سیستانی: موارد مختلف است مثلا در مواردی که آبروی کسی ریخته شده یا حکم شرعی اشتباه بیان شده یا حق کسی پایمال شود یا ... لازم است دروغ خود را تصحیح نماید.
✅ شایان ذکر است؛ اگر فروشنده به هنگام فروش کالا در اعلام قیمت خرید آن دروغ بگوید و بعد خریدار متوجّه شود که فروشنده کالا را به مبلغی که گفته نخریده است ، معامله صحیح است و مشتری خیار فسخ دارد و می تواند معامله را فسخ نماید یا آن را به همان بهای مقرّر در معامله امضاء نماید و در این حکم فرقی نیست که فروشنده عمداً دروغ گفته یا اشتباه کرده باشد. [2]
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در صورت امکان آن مطلب را تصحیح نموده و از عملی که مرتکب شده است توبه نماید. [3]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
[2] استفتاء خصوصی از معظم له
[3] استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – شماره استفتاء: 9411010092
📣 رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
Shaban 1398.pdf
1.11M
🍃🌸 #ارسالی_اعضا
📊 جدول مراقبهی شعبانیه
#نشر_حداکثری
#ماه_شعبان
#مراقبه
#مناهج
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
◀️ #دورغ_گفتن
✅ نکته اخلاقی 👇
🔻 دروغ گویی مانند سایر بیماری های روانی و عاطفی، ابتدا از یک مساله ساده کوچک آغاز می شود و چنان چه به موقع درمان نشود، به یک بیماری روحی تبدیل می شود که مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا و دیگران فراهم می سازد .
🔻 از نظر روانی، دروغ گویی برقرار کردن نوعی رابطه بیمار گونه با دیگران است که علاوه بر شخص، دیگران را نیز دچار ناراحتی و مشکل می کند . دروغ گویی عامل اصلی فسادهای دیگر است، به طوری که شاید بتوان گفت کلید ورود به سایر فسادهاست.
🔻 دروغ با ایمان ناسازگار است و ضعف و نابودی آن را در پی دارد.
♦️ حسن ابن محبوب می گوید: از حضرت صادق (علیه السلام ) پرسیدم:
❓آیا مومن ممکن است بخیل باشد؟
✳️ فرمود: بله.
❓ آیا ممکن است ترسو باشد؟
✳️فرمود بله.
❓ آیا ممکن است دروغگو باشد؟
✳️ فرمود: نه، مومن دارای هر سرشتی می شود، جز دروغ و خیانت. [۱]
~~~~~~~~~~~
❇️ منبع: [۱] محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۳، ح ۱۵۹۶۶
📣 رسانه تخصصی فقه واحکام
💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #سیگار_کشیدن
‼️ #آلوده_کردن_محیط_تنفس_دیگران
❓ سوال: آیا سیگارکشیدن در حالتی که موجب آلودهشدن فضای تنفس دیگران شود اشکال شرعی دارد؟
~~~~~~~
✅ پاسخ: ⬇️
✳️ا گر کسی تشخیصش این باشد که استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان برایش ضرر قابل توجه دارد، استعمال آنها حرام است. اما اگر میداند در این حد ضرر ندارد یا بههرحال به یقین نرسیده است، در این وضعیت ترک استعمال آنها بهتر است.
⬅️ حالا اگر فردی سیگار بکشد و دود سیگار او موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه ضرر قابل توجهی برای دیگران داشته باشد، این کار حرام است. اما اگر موجب مزاحمت دیگران نباشد یا ضرر قابل توجه برای آنان نداشته باشد، حرام نیست، اما ترَکش بهتر است.
~~~~~~~~
✔️ منبع: پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب
( پاسخ به سوالات درباره محیط زیست.)
@ask_ahkam
🔷 تکرار حمد و سوره توسط مأموم در نماز جماعت
#⃣ #تکرار_حمدوسوره_توسط_ماموم
~~~~~~~~~
❓ سوال : در نماز جماعت وقتی که امام سوره حمد را قرائت میکند ما هم بخوانیم یا فقط گوش دهیم؟
✳️ پاسخ: 👇
🔷 اگر مأموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود، نباید حمد و سوره را بخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است[1] حمد و سوره را آهسته بخواند.
🔷 در نمازهاى ظهر و عصر همیشه باید حمد و سوره را ترک کند اما ذکر گفتن به طور آهسته مستحب است.[2]
🔷 در هر حال، چنانچه نمازگزار سهواً بر خلاف موارد مذکور عمل کند، نماز وی صحیح است.[3]
------------------------------
🔷 پی نوشت: 👇
[1]. آیت الله مکارم: (جایز است).
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج1، ص 794.
[3]. ر.ک: همان، ج1، ص 795، م 1464.
~~~~~~~~
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ استفاده از #خودروهای_دارای_آلایندگی زیاد
🔶❓ سوال: آیا استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند اشکال دارد؟
🔶 پاسخ: 👇
✅ بله؛ بهطورکلی آلوده کردن این هوای صافی که خداوند برای تنفس افراد، گیاهان و حیوانات قرار داده است، کار شایستهای نیست. اما البته حتی اگر قانون هم منع نکرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص میدهد که آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران میزند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست.
-----------------------
🔶 منبع: پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه اى
( پاسخ به سوالات درباره محیط زیست)
-----------------------
✳️ رسانه تخصصى فقه واحكام
💻 @ask_ahkam
🔶 #نماز_افراد_بیهوش و #مجنون
❓ سوال: حکم نمازهای کسی که بی هوش بوده است، چیست؟
📝 پاسخ: به كسی كه در تمام وقت بی هوش بوده (امام، سبحانی و سیستانی: و بیهوشی اش با فعل و اختیار خودش انجام نشده باشد) نماز واجب نیست؛ گرچه احتیاط مستحب است كه قضا نماید. (1)
📝 اگر شخص بیهوش در بین وقت «از ابتدا تا انتهای وقت »؛ اگرچه (مکارم: بنا بر احتیاط واجب) به مقدار یک ركعت به هوش آمد باید نماز را بخواند و اگر نخواند قضای نماز بر او واجب است.(2)
📝 آیت الله خامنه ای: كسی كه در تمام وقت بی هوش بوده، قضا بر او واجب نیست.(3)
📝 آیت الله بهجت: زمانی كه پسربچه بالغ شد و مجنون عاقل شد و یا بی هوش به هوش آمد. ادای نماز بر آن ها واجب می شود؛ اگر چه یک ركعت از نماز را درك كند و اگرچه به صورت نماز مضطر باشد. (4)
✅ توجه: حكم شخص مجنون، مانند انسان بی هوش است.
---------------------------
🔶 پی نوشت: 👇
1. امام، تحریرالوسیلة، ج 1، ص 405 ، ذیل م 40 و استفتائات، ج 1، ص 173 ، س 176 ؛ خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، با استفاده از س 532 و 539 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 1312 ؛ سیستانی، منها جالصالحین، ج 1، م 716 و المسائ لالمنتخبة، م 432
و استفتا؛ صافی، هدایةالعباد، ج 1، م 969 ؛ مکارم، العروةالوثقی مع تعلیقات، ج 1، صلا ةالقضاء، قبل از م 1 و احکام پزشکی، س 532 و 534 و استفتائات جدید، ج 3، س 258 و استفتا؛.
2. امام و مکارم، العروةالوثقی مع تعلیقات، ج 1، صلاة القضاء ، م 1 و تحریرالوسیلة، ج 1، نماز قضا، ص 407 ، م 2؛ سیستانی ،منهاج الصالحین، ج 1، م 716 و 717 و المسائل المنتخبة، م 432 ؛ صافی، هدایةالعباد، ج 1، م 971 .
3. خامنه ای، اجوبة الإستفتائات ، با استفاده از س 532 و 539 .
4. بهجت، وسیلةالنجاة، م 899 ، ص 255 .
___________________
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
📡 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 شک در کر بودن آب دستشویی قطار
◀️ سوال: اگر در کر بودن آب دستشویی قطار شک کنیم، حکم استفاده از آن برای طهارت چیست؟
🔵 پاسخ: برای ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب نیست، بلکه اگر حــالت سابقهی کر بودن آب احراز شود بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایز است (مثلاً اگر بدانیم آب موجود در دستشویی های قطار و غیره قبلاً به اندازهی کر یا بیشتر بوده است و شک کنیم از کر افتاده میتوانیم بنا را بر کر بودن آن بگذاریم).
-------------------
◀️ منبع: پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای، احکام آبها و مطهرات.
🔷 @ask_ahkam
🙏🔻 #کیفیت_سجده_شکر
🔶 برای سجده شکر، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که بقیۀ مواضع سجده هم بر زمین قرار بگیرد و مستحب است ساعدها و سینه را بر زمین بچسباند و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگوید: شکراً لِله.
_____________
⌨ رسانه تخصصی فقه واحکام
📡 @ask_ahkam