eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
پرداخت مستقیم حقوق شرعی به افراد مستحق
🌺 و باطل شدن 🍃🌸 سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام می دهد بگوییم: و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (‌و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🍃 امام خامنه ی: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1] 🍃 آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3] 🍃 آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلام‌کننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغه‌های سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمی دانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4] 🍃 آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5] 🍃 آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل می شود. [6] —------------— 🍃 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613585. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ بودن مرد با ریش تراشیده برای طلاق ❌ 🚫 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: اگر دو مرد عادلی که به عنوان شاهد طلاق هستند ریششان را تراشیده باشند، عادل نبوده و طلاق صحیح نمی باشد؟ ✅ پاسخ: ✳️ امام خامنه ای: اگر از راه های شرعی عدالت آنها برای کسی که صیغه طلاق را جاری کرده، ثابت شود، کفایت می کند و مجرد آنچه در سؤال آمده دلیل فاسق بودن نیست و در صورتی که شک دارید، توجه نکنید و وظیفه بررسی کردن هم ندارید. [1] ✳️ آیت الله مکارم: هرگاه از كسى تقليد كند كه اين كار را جايز بداند و از جهات ديگر نيز عادل باشد، مى تواند شاهد قرار گيرد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: بايد طلاق در حضور دو شاهد عادل باشد و ممكن است ريش تراش عادل نباشد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: بنا بر احتیاط کسی که اصرار بر ریش تراشی دارد -و احتمال اینکه از روی عذر مثل تقلید ریشش را زده باشد ندهیم- عادل نیست و احکامی که مترتب بر عدالت است را نمی تواند انجام دهد. مراد از عادل کسی است که از روی ملکه عدالت از گناهان کبیره اجتناب نماید و و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد یعنی اگر از اهل محل یا همسایگان او یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند بگویند خلاف شرعی از او سراغ نداریم لذا شناخت اجمالی لازم است. [4] ✳️ آیت الله وحید: صیغه طلاق باید در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل خوانده شود و مردی که ریشش را می زند بنابر إحتیاطِ واجب عادل نیست و اگر شاهد هیچ گناهی جز زدنِ ریش انجام نمی دهد، طلاق بنابر إحتیاطِ واجب باطل است و بنابر إحتیاطِ واجب باید دوباره در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل به وسیله شوهر یا وکیلِ شوهر، خوانده شود. [5] ✳️ آیت الله فاضل: طلاق صحیح است. [6] —------------— 🌿 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 3b0HhJ2NX0E. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 671220. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46854. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612146. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌿 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
پیش بینی نتیجه مسابقات
⁉️ ۳۶ 👇 اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده وظیفه اش چیست؟(‌طبق نظر مشهورمراجع) گزینه1⃣ نمازش باطل است. گزینه2⃣ باید نماز را تمام کند وسپس با حجاب کامل مجدداً آن نماز را اعاده کند. گزینه3⃣ باید موهای بیرون آمده را بلافاصله بپوشاند و نماز را ادامه دهد و نمازش صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 15 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ آیا نگاه كردن به حیاط همسایه گناه دارد؟ ⛔️ ✅ پاسخ : باتوجه به اینکه نگاه کردن به حیاط دیگری بدون رضایت، باعث اذیت و آزار دیگران می شود و گناهانی مانند نگاه به نامحرم و مفسده بدنبال دارد،جایز نیست و حرام است ➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠سوال: ↙️رایت کردن سی دی های خارجی و داخلی چه حکمی دارد؟💽 🔸👈آیت الله خامنه ای : بطور كلّى در كپى و استفاده و خريد و فروش نرم افزارهاى داخلى و دانلود بنابر احتياط واجب، رعايت حقوق صاحبان آن، از طريق كسب اجازه لازم است ✅ و نسبت به نرم افزارهای خارجی تابع قرارداد بين دولتها می‌باشد؛ و در هر صورت اگر قرائن و شواهد و يا متعارفی وجود دارد كه در اين‌گونه امور استفاده برای عموم مانع ندارد، اشكال ندارد و الا از استفاده و خريد و فروش و از كپی‌برداری بنابر احتياط خودداری كنيد. 🔹👈آیت الله مکارم شیرازی : در مورد کپی رایت و دانلود ، این کار جز با رضایت تولید کنندگان اصلى آن جایز نیست، مگر در صورتى که از کفّار حربى باشند. 🔸👈آیت الله سیستانی: استفاده شخصی مانعی ندارد مگر این از نظر قانونی ممنوع باشد. 🔹👈آیت الله وحید: چنانچه صاحب حقِ، محترم المال (مسلمان یا کافری که در پناه اسلام است) میباشد ، استفاده از حق او بدون اجازه یا رضایت وی بنابراحتیاط واجب، حرام است و موجب ضمان می گردد و در غیر این صورت مانعی ندارد. 🔹👈آیت الله شبیری: اگرعقلا برای مؤلف یا ناشر حقی قائل باشند حتی نسبت به خصوص سوالات، و یا این کار خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط باید رعایت شود و بدون اجازه آنها کپی نشود. ➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
مانع در وضو
✳️ بخشش زمین در زمان حیات پدر بدون اطلاع فرزند 🍃 🍃 ================== ❓ سوال: در صورت بخشش زمین از سوی پدر به فرزند در اگر فرزند از این بخشش خبر نداشته باشد و یا در آن نکرده باشد، آیا پس از این زمین مال فرزند است یا جزء پدر محسوب می شود؟ 🍃🌸 پاسخ: 🌸 آیت الله مکارم: هر کس مي تواند در حيات خود چيزي از اموال خود را به بعضي از فرزندان يا به افراد ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. در اين صورت، آن شخص خواهد شد يا کند چيزي از به او بدهند و در صورتي که ببخشد و تحويل ندهد آن طرف نخواهد شد. [1] 🌸 آیت الله سیستانی: متعلق به شما نيست و حكم وصيت را ندارد. [2] 🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در فرضی که شما در زمان حیات ایشان هبه را قبول نکرده باشید یا انتقال سند در زمان حیات ایشان صورت نگرفته باشد، نشده اید و اقدام ایشان هم در حکم وصیت نیست. [4] 🌸 آیت الله وحید: خیر، مال فرزند نیست. [3] 🌸 آیت الله فاضل: اگر پدر در حضور را در برگه ای به شما هدیه کرده باشد و در صورتی که شما بوده اید زمین را به شما تحویل نداده باشد و شما اصلا خبر نداشته باشید یا خبر داشته باشید و زمین را در ملک شما قرار نداده باشد و تملیک نکرده باشید زمین بعد از فوت پدر مال شما نمی شود بلکه مال تمام ورثه است و وصیت هم حساب نمی شود تا یک سوم آن مال شما باشد. اگر زمین را به شما تملیک کرده باشد و در ملک شما قرار داده باشد، یعنی به شما گفته باشد این زمین از حالا به بعد مال شما است و این هم سندش که در حضور دو شاهد نوشتم زمین مال شما است. اما اگر در زمانی که را نوشته است شما بوده اید، در صورتی که دو شاهد شهادت بدهد که پدر شما گفته باشد من زمین را این پسر صغیرم هدیه می‌کنم و چون صغیر است از طرف ایشان به عنوان ولی او هدیه را قبول کردم و تا زمانی که بالغ شود زمین را برایش نگهداری می‌کنم، در این فرض نیز مالک زمین شما هستید. [4] —------------— 🍃 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508120182. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 549280. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35029. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502420. ======================== 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam و ❓ سوال: اگر کسی مرتکب گناه لواط شود، آیا کفایت می کند یا باید وضو نیز بگیرد؟ ✔️ پاسخ: ➖ امام خامنه ای: در فرض سؤال غسل کافی است و وضو لازم نیست. [1] ➖ آیت الله مکارم: چنانچه با خروج منی همراه بوده همان غسل کفایت از وضو می کند. [2] ➖ آیت الله شبیری زنجانی: اگر منی خارج شده غسل لازم است و در غیر اینصورت وضو کافی است و احتیاط مستحب این است غسل هم انجام دهد. اگر مساله را می دانستند نمازشان صحیح است در غیر اینصورت بنابر احتیاط نماز را دوباره بخوانند. [3] ➖ آیت الله وحید: بنابر احتياط واجب در جماع با مرد جمع كند بين غسل و وضو در صورتى كه قبلا وضو نداشته باشد وگرنه اگر قبل از این عملِ شنیع وضوء داشته، غسل كفايت مى كند. [4] ➖ آیت الله فاضل: اگر نعوذبالله کسی مرتکب لواط شود و صورت بگیرد، هرچند هم خارج نشود جنب می‌شوند و غسل جنابت واجب می‌شود و بعد از غسل جنابت نیاز به وضو نیست و جمع بین غسل و وضو لازم نیست بلکه بعد ازغسل جنابت تا زمانی که یکی از مبطلات وضو پیدا نشود، نباید برای نماز وضو بگیرد.مسئله جمع بین غسل و وضو در مورد دیگری می باشد، اگر نعوذ بالله را كند يعنى با او نزديكى نمايد و منى از او بيرون آيد غسل تنها كافى است، و اگر منى بيرون نيايد چنانچه پيش از وطى، وضو داشته باز هم غسل تنها كافى است، و اگر وضو نداشته باشد احتياط واجب آن است كه غسل كند و وضو هم بگيرد. [5] _______________________ ➖ پی نوشت: ⬇️ _____________________________ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34891. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502381. _______________________________________ ⚪️ رسانه تخصصی فقه واحکام ➖ https://eitaa.com/ask_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
☁️✨☁️💫☁️ ☢چرا فقط چادر حجاب برتر و کامل محسوب میشود؟ 💠حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب میشود. 🔰 برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر میشود باور کرد. ✅ حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد: ◀️ 1- مصونیت زن در برابر طمع ورزیهای هوس بازان. ◀️2- پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه. 🔴 حجاب پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام "دور باش" است. ====================== 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ به هم خوردن نامزدی و برداشتن طلا به جای مهریه ❗️ 💢 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سوال: اگر و نامزدی به هم خورده ولی ، طلا و ها و ... را به عنوان نگهدارد آیا در صورت سابق و عدم پرداخت مهریه، نماز خواندن با آنها صحیح است؟ 🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر عین این اشیاء باقی مانده است و از ارحام نسبی داماد نباشد، مرد می تواند اشیاء هدیه داده شده را پس بگیرد. لکن اگر مرد از دادن مهریه امتناع می کند، زن می تواند آن ها را در عوض مهریه نگه دارد. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه جاری شود و مرد مهریه را ندارد، چنانچه ارزش لباس و... به اندازه مهریه یا کمتر است، می تواند آنها را به عنوان مهریه بردارد و اشکال ندارد. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: هدایای قبل از عقد قابل رجوع است اما هدیه به همسر قابل رجوع نمی باشد.البته در فرض مورد سوال اگر با وجود تمکن از اداء مهریه حاضر به پرداخت آن نباشد زن می تواند به مقدار مهریه تقاص کند. البته احتیاط مستحب است که برای این کار از اجازه بگیرد. [3] 🔴 آیت الله فاضل: اگر عقد و نامزدی به هم بخورد و مرد دختر را طلاق بدهد، در صورتی که طلاق رجعی باشد و مهریه را نبخشیده باشد، دختر می تواند طلاهایی را که برایش خریده و نیز لباس هایی را که خریده به عنوان مهریه خود حساب کند و برنگرداند ولی اگر مهریه را به خاطر طلاق بخشیده باشد نمی تواند طلاها و لباس ها را نگهدارد و اگر پسر طلاها و لباس ها را کند باید برگرداند. [4] ⭕️ ⭕️ _________________________ 🔻پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jzZzGEQ9V9Q. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612030016. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50466. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613725. _________________________________ ⭕️ رسانه تخصصی فقه واحکام ⭕️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ به ❓ سوال: اگر کسی به تصور اینکه هر یک از نماز به تنهایی کافیه، به سلام اول اکتفا کند، نمازهایش چه حکمی دارد؟ ✴️ پاسخ: ⬇⬇ 🔆 امام خامنه ای: اگر اطمینان به کفایت داشته نمازهای قبلی صحیح است اما در نمازهای بعدی باید رعایت کند. [1] 🔆 آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن مقدار را که دارد اینگونه نماز خوانده است تدریجا قضا کند. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر باشد قضا ندارد. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: نمازی که بدون یا رها کرده باشد را باید اعاده کند. [4] 🔆 آیت الله وحید: نماز باطل است و باید قضاء شود. [5] 🔆 آیت الله فاضل: اگر تنها به سلام اول اکتفا کند هرچند اشتباها باشد و یکی از دو سلام بعدی را نگفته باشد و تا زمانی که یکی از نماز را انجام بدهد متوجه نشود که سلام واجب را بگوید نمازش باطل است و هر مقداری که در گذشته نماز ها را بدون سلام های واجب نماز خوانده باشد باطل است لیکن در این مسئله می توانید به مرجع اعلم بعدی که در این فرض نمازهای گذشته شما را صحیح می داند رجوع کنید. [6] ________________________________ 🔶 پی نوشت: ⬇⬇ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: MUx0eu4RLlQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611050077. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 698534. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49739. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613426. ____________________________ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
تشهد فراموش شده
@ask_ahkam 🌺 عدم استفاده از جهیزیه و خمس آن 🍃 _____________________________ ❓ سوال: آیا به که و و به عنوان می کنند در صورت عدم استفاده، تعلق می گیرد؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در فرض سؤال خمس تعلق نمی گیرد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: آنچه معمولاً مورد نیاز است خمس ندارد هر چند استفاده نشده باشد. اما هرگاه واقعآ مقدارى از آن زائد بر نیاز بوده باشد خمس دارد، بنابر احتیاط واجب. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: خمس آن واجب است مگر اینکه نبود آن مقدار که مورد استفاده واقع نشده کسر شان زن شمرده شود یا اینکه در معرض استفاده باشد مانند لوازم میهمانی در صورتی که تهیه آن هنگام نیاز برای او آسان نباشد .[3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: .موارد مذکور متعلق خمس است مگر آنچه در شان شما و در معرض استفاده بوده -هرچند اتفاقاً از آن استفاده نشود- و نتوان آن را در موعد نیاز بدون مشقت از راهی دیگری تهیه نماید. [4] 🌺 آیت الله وحید: بله متعلقِ خمس است. [5] ____________________________ ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UrsFZ2ekRVk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612090101. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 708830. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50712. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. _____________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
سی و‌ شش 🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یازهرا 🎊 یا فاطمه زهرا 🎊 🌼 تسنیم 🌼 🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @ask_ahkam ◀️ ❓ سوال: در صورتی که متوجه زلزله نشویم و پس از مدتی از طریق رسانه ها از وقوع آن با خبر شویم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ امام خامنه ای: اگر در زمانی که عرفا زمان متصل به زلزله است علم به وقوع آن پیدا نکرده اید واجب نیست و تشخیص زمان متصل به عهده مکلف است. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: اگر زلزله جز به وسيله دستگاه ها قابل درک نباشد نماز ندارد، و اگر قابل درک بوده اما او نفهميده، احتياط مستحب آن است که تا آخر عمر، هر وقت توانست بخواند. [2] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر زلزله عرفاً- ولو برای عده ای- از اهل منطقه محسوس بوده است در هر حال، نماز آيات واجب می شود. [3] ⬅️ آیت الله وحید: اگر از أخبارِ رسانه ای إطمینان به وقوعِ زلزله پیدا کردید باید نماز بخوانید ولی بدونِ نیّتِ اداء و قضاء. [4] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر از طریق رسانه ها یا افراد دیگری یقین کنید که در شهری که شما ساکن هستید زلزله آمده باید را بخوانید فرقی نمی کند چند ساعت بعد بفهمید هر زمانی که بفهمید نماز آیات را بخوانید و به نیت ادا هم بخوانید. اگر یک ماه بعد هم بفهمید به احتياط واجب در مثل زلزله نماز آيات را بخوانید. [5] ======================== ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613609. ===================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
@ask_ahkam 🔻🔻🔻🔻🔻 ♨️ 💢 _____________________________ ⭕️ معرفی کسی که مرتکب گناه زنا شده است. ❓ سوال: آیا کسی که از گناه زنای دو نفر اطلاع یقینی دارد، واجب است ایشان را به دادگاه معرفی نماید؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔻 امام خامنه ای: جایز نیست. [1] 🔻آیت الله مکارم: در فرض سوال معرفی به دادگاه لازم نیست اما شخصی را که هم جنس خودش است نهی از منکر نموده و عواقب ارتکاب آن گناه کبیره را به او متذکر گردد. [2] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [3] 🔻 آیت الله فاضل: خیر، چنین وظیفه ای ندارد. اگر ممکن است آنها را به روشی درست امر به معروف و نهی از منکر کند. [4] _____________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1e767ac7ebb4ccc36f36d3a53041e8f6. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504050303. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31001. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501078. ___________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
تغییر سوره نماز بعد از ذکر «بسم الله ...
🔴 @ask_ahkam 🔴 ❓ سوال: اگر به درخواست ، را بیشتر از قیمت واقعی بنویسیم، چه تکلیفی داریم؟ ⭕️ پاسخ: 🔻🔻 🔻 امام خامنه ای: جایز نبوده و است و گیرنده است وشما باید توبه و استغفار کنید. [1] 🔻 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار جایز نبوده و چنانچه به صاحبش دسترسی دارید باید اصلاح نمایید. در غیر این صورت آن مقداری که اضافه نوشته اید را به نیت آن فردی که می خواهد مبلغ را به دیگری بدهد، به فقیری صدقه بدهید. [2] 🔻 آیت الله سیستانی: جایز نیست توبه و استغفار کنید. [3] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که معامله طبق فاکتور انجام شده باشد صحیح است اما در صورتی که صدور فاکتور بالاتر از قیمت معاملی، به معنای تحقق معامله به آن قیمت و در نتیجه کذب باشد، یا موجب اضرار به دیگری شود جایز نیست و ضمان دارد. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط جایز نیست. [4] 🔻 آیت الله وحید: کارِ إشتباهی انجام داده اید، نمایید و تصمیم بگیرید که دیگر خدایِ متعال ننمایید. [5] 🔻 آیت الله فاضل: نوشتن بیشتر از مبلغ خرید آن جایز نیست، اگر حق کسی با آن ضایع شود ضامن هستید، یعنی اگر مشتری جنس را برای خودش خریداری کرده، توبه کنید کفایت می کند ولی اگر مشتری واسطه در خرید بوده و جنس را برای کسی دیگر خریداری کرده و با فاکتوری که شما نوشتید او پول بیشتر از کسی دیگر بگیرد، شما نیز ضامن هستید. و در هر صورت چون نمی دانید حق کسی دیگر با آن فاکتور ضایع شده یانه، توبه کنید کفایت می کند و دیگر فاکتور برای کسی ننویسید، [6] _________________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Mq6vAKFgXk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100078. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709096. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50738. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613816. ________________________________ 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔴 https://eitaa.com/ask_ahkam