هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
1402070106.mp3
9.93M
🎧 | بشنوید
🎵 | ای واسط فیض دو سرا
🎤 | کربلایی حسین طاهری
─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─
🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی
💢@ask_20
﷽
#احکام_نیت
#عدول_نیت
✍️امام عسکری علیه السلام در روایتی گهربار می فرمایند:
«اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ»
از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى). همه دوستىها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید.(تحف العقول، ص 520 )
⁉️ آیا عدول از نماز واجب به مستحب جایز است ؟
گاهی اوقات فرد در حال خواندن نماز واجب است و بین نماز کاری برایش پیش می آید مثلا درب منزل را می زنند و او با این تصور که می تواند نیت نمازش را به مستحبی تغییر دهد، نماز را به مستحبی تغییر می دهد، در حالی که عدول و تغییر نیت نماز از واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است :
👈امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم: فقط در دو مورد جایز است:
اول: از نمـاز واجـب به نافله در ظهـر روز جمعـه؛ برای کسی که قرائت سوره ی جمعه را فرامـوش کرده و به جای آن سوره ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است (امام خامنه ای :مستحب است) می تواند، از نماز واجـب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سورهی جمعه به جا آورد.
دوم: در جایی که شخص مشغول نماز باشد و نماز جماعت برپا شود و بترسد به جماعت نرسد، که در این صورت جایز است نمازش را نافله قرار دهد ودر دو رکعتی سالم دهد تا به جماعت برسد.1
👈آیت الله سیستانی:
در دو مورد عدول جایز و مستحب است:
مورد اول آن است که در نماز ظهر جمعه از روی فراموشی در رکعت اول سوره ای غیر سوره جمعه را کامل بخواند و بعد یادش بیاید می تواند نماز را به نافله عدول دهد و بعد از آن نماز واجبش را با سوره جمعه بخواند .
مورد دیگر اگر موقعی که نمازگزار مشغول نماز واجب سه رکعتی یا چهار رکعتی است، نماز جماعت بر پا شود، چنانچه برگزاری نماز جماعت برای همان نمازی باشد که نمازگزار مشغول خواندن آن است و وارد قیام رکعت سوّم نشده، مستحب است نیّت نماز واجبش را به مستحبی برگرداند و آن را به نیّت نماز مستحبی دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند امّا اگر نمازگزار برای رکعت سوّم ایستاده و به رکوع نرفته، بنابر احتیاط واجب، برگرداندن نیّت از نماز واجب به نماز مستحبی صحیح نیست.
شایان ذکر است جایز بودن برگرداندن نیّت، شامل نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح نمی شود و مشروعیّت برگرداندن نیّت از نماز دو رکعتی واجب به نماز دو رکعتی مستحبی ثابت نیست.2
📚 1- العروه الوثقی – فصل فی النیه م20 – الرابع – الخامس تحریر الوسیله، فصل فی النیه، م.12 مقام معظم رهبری، رساله آموزشی، ج،1 درس38
2-توضیح المسائل جامع، ج،1 م.1
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
📝 #یادداشت_هفته | سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی
👈 «خطّ حزباللّه» ابعاد موضوع «دوقطبیسازی کاذب» را از منظر رهبر معظّم انقلاب تبیین میکند
🔹تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری، رهبر معظّم انقلاب اسلامی یک راهبرد مهم را پیش روی فعّالان و کنشگران سیاسی قرار دادند: «افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیّه قرار میگیرند، چالشهایی به وجود میآید؛ نباید به وسوسههای دوقطبیسازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیهی مؤکّد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دورهی انتخابات وادار به مجادلهی با یکدیگر میکرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. ... این نباید موجب اختلاف و شکاف و جدایی بشود.»۱۴۰۳/۵/۷
🔸دوقطبیسازی، به عنوان رفتاری غلط و انحرافی، از منظر حضرت آیتاللّه خامنهای چگونه تعریف میشود؟ مرز دوقطبیسازی با اختلافنظر متعارف سیاسی چیست؟ چگونه گروههای سیاسی میتوانند در عین پایبندی به دیدگاههای خاصّ خود، از درافتادن به وادی دوقطبیگری رهایی یابند؟
🔹تبدیل اختلافنظر به دعوا
🔸اوّلین نکته در این زمینه تمایز بین رفتار و کنش دوقطبیساز با رفتار صحیح سیاسی است. از نگاه رهبر انقلاب، میتوان اختلافنظر داشت با وجود دستهبندیهای مختلف سیاسی، به چاه دوقطبیسازی سقوط نکرد: «معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست ... معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد، در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دستهبندی فکر میکنیم؛ دستهی ما اینجوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند].»۱۴۰۲/۳/۳
🔸در واقع، مرز رفتار دوقطبیساز با اختلاف، به معنای متعارف و معمولش، مرز روشنی است: «اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئلهی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند ... اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این "دوقطبی" است.»۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🔸از نگاه رهبر انقلاب، رفتار دوقطبیساز رفتاری است که «شکاف اجتماعی» و «تنش و تشنّج» ایجاد میکند که نقطهی مقابل آرامش و امنیّت روانی افکار عمومی است: «یکی جناح "الف" است، یکی جناح "ب" است، یکی جناح فلان است، خب باشند، اشکالی هم ندارد. امّا اگر چنانچه این به یقهگیری و کشمکش زبانی [منجر شد] که کشمکش زبانی هم گاهی به کشمکش یدی منتهی میشود ... [ایراد دارد]. ... هیچ اشکال ندارد که شما در مجلس در فلان قضیّهی سیاسی، طبق همان نگاه و بینش سیاسی خودت رأی بدهی، دیگری هم طبق سیاست خودش؛ امّا این را به دعوا نکشانید، به اختلاف نکشانید. ... این را مراقب باشید ... این آرامش خیلی مهم است؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم.»۱۳۹۵/۳/۱۶
🔸لذا «اختلاف نظر باشد؛ امّا این اختلاف نظر به شقاق، نفاق، دستبهگریبان شدن، یکدیگر را بر زمین زدن، نباید برسد. در مقابل دشمن، همه باید متّحد و متّفق باشند. آنجایی که نظام با کلّیّتِ خود یک حرفی میزند، همه باید پشت سر آن حرف بِایستند.»۱۳۸۵/۷/۱۸ بنابراین «جناحبندیهای سیاسی اشکالی ندارد، امّا نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد.»۱۳۹۳/۶/۵
🔹دوقطبیِ اصیل دوقطبیِ انقلاب و استکبار است
🔸نکتهی دوّم اینکه در رقابتهای سیاسی باید میان جریانات معتقد به اصل انقلاب و نظام با دیگران تفاوت قائل شد؛ در واقع، دوقطبیِ اصیل را شکل داد و در دام دوقطبیهای انحرافی و دشمنپسند اسیر نشد: «در ایران اسلامی یک دوقطبیای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفالههای بازماندهی از دوران غلبهی استکبارند و هر کسی که دنبال آنها است، همفکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست ... [بین] آن کسانی که به امام علاقهمندند، به انقلاب علاقهمندند، با کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، اصل نظام را قبول ندارند، البتّه یک دوقطبیِ اینجوری هست.»۱۳۹۴/۱۲/۵ در حقیقت، نگاهِ درستِ انقلابی این است که «دو خط بیشتر نیست: یک خط، خطّ انقلاب و طرفداران انقلاب و امام است؛ یک خط هم خطّ دشمنان این انقلاب است.»۱۳۶۹/۹/۱۴
📝 ادامه #یادداشت_هفته 👇
💠 قیام بعد از رکوع
❇️بعد از تمام شدن ذکر رکوع، نمازگزار باید بایستد و وقتی بدن آرام گرفت، به سجده رود و اگر به عَمد، پیش از ایستادن یا پیش از آرام گرفتن بدن، به سجده برود، نمازش باطل است.
چند نکته
🔸در قیام باید هردو پا روی زمین باشد، ولی لازم نیست سنگینی بدن را به طور مساوی روی هردو پا قرار دهد.
🔹موقعی که نمازگزار بخواهد کمی جلو یا عقب برود باید ذکری را که مشغول خواندنش است در حال این حرکت، قطع کند.
🔸نباید پاها را بیش از اندازه باز بگذارد به طوری که از شکل ایستادن خارج شود، مگر اینکه ناچار باشد.
📚 پینوشت:
آموزش مصوّر احکام آیتالله خامنهای، ص 246.
📎 #احکام_نماز
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/245585
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 مس آیات قرآن در تلفن همراه
❇️سوال:
آیا لمس صفحه متن قرآن که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که وضو ندارد و یا زنی که در عادت ماهانه است، جایز است؟
✅پاسخ:
در فرض سؤال که در واقع شیشه موبایل، لمس می شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد.
------
سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
✅ rubika.ir/ask_ahkam\
💠 برداشت غلط از حدیث «رفع القلم»
⁉️ سؤال:
برخی افراد در روز نهم ربیعالاول هر کاری که دلشان بخواهد انجام میدهند و برای توجیه کارهایشان به حدیث «رفع القلم» (۱) استناد میکنند، آیا انجام هر کاری در این روز شرعاً جایز است؟
✍️ پاسخ:
🔹 بین این روز و روزهای دیگر نسبت به تکالیف شرعی تفاوتی نیست.
-----------
🔷 ۱) اعتقاد دارند در این روز قلم تکلیف از شیعیان برداشته شده و آنان در این ایام هیچگونه تکلیفی ندارند و هر کاری که بخواهند میتوانند انجام دهند و از گناهان آنان بواسطه خشنودی ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بویژه شادی قلب حضرت زهرا سلام الله علیها صرف نظر میشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/259174
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💠 اهانت به مقدسات دیگر مذاهب
⁉️ سؤال:
اهانت به مقدسات دیگر مذاهب چه حکمی دارد؟
✍️ پاسخ:
🔹 اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی بار دیگر اعلام میکنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدّسات هر یک از گروههای مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📎 #احکام_وحدت
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/259173
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 حکم توهین به مقدسات مذاهب
💠 لعن و نفرین کردن نسبت به مقدسات یا بزرگان دیگر مذاهب، در سخنرانی یا مداحی ها چه حکمی دارد؟
❇️ هر گونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان گردد شرعا حرام اکید است.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_اعتقادی
📎 #توهین_مقداسات
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️فرق دوقطبی با اختلافنظر چیه؟
⚠️ چرا اولی سمّه و دومی مطلوب؟
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از 🇵🇸 در جستجوی حقیقت 🇮🇷
از علامه طباطبایی سوال کردند برای رشد معنوی دستورالعمل میخواهیم.... .
ایشان در جواب فرمودند:
بهترین دستورالعمل و ریاضت، خوش اخلاقی با خانواده است.
--------------
سخته... رزقنا الله.
🍃🌺🍃☘️🍃🌺🍃
📌 صدای حقیقت باشید و در ثواب انتشار این مطلب سهیم شوید. به «درجستوجویحقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
﷽
#احکام_نجاسات
#اعلام_نجاست
✍در روايت است از امام صادق عليه السلام كه ميفرمايند:
كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ. همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.(وسائل الشیعه ج3ص467)
⁉️ اگر ببینیم کسی چیز نجس یا متنجّسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند یا جایی از منزل او یا امثال آن نجس شده است، آیا واجب است به او اطلاع دهیم؟1
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس شده ایم
👈امام خمینی(ره): چنانچه صاحبش آن چیز را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند، مانند ظرف، واجب است نجس شدن آن را به او
بگوییم؛ بلکه چنانچه صاحبش آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى و طهارت واقعى است، استعمال مى کند؛ مثل وضو و غسل، در اینجا نیز بنابر احتیاط لازم، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ ولی اگر در کارى که شرط
آن طهارت ظاهرى است استعمال مى کند؛ مثل لباس نمازگزار یا در کاری که شرط آن طهارت نیست ؛ مثل
سوزاندن بنزین، در این نمونه ها گفتن به او واجب نیست.
👈آیت الله خامنه ای: اگر از وسائلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی است که اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود بنابر احتیاط واجب اطلاع لازم است در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست.
آیت الله سیستانی👈 لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید،به دو شرط: اوّل آنکه،طرف در معرض آن باشد که درمخالفت تکلیف شرعى واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند و اگر این چنین نباشد، لازم نیست بگوید. مثلا نجس بودن لباسى را که طرف با آن نماز مى خواند،لازم نیست به او بگوید؛زیرا پاک بودنلباس شرط واقعى نیست.دوّم آنکه، احتمال بدهد که طرف به گفتة او ترتیب اثر دهد و امّا اگر بداند که ترتیب اثر نمى دهد،گفتن لازم نیست.
آیت الله مکارم 👈در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب باید خبر دهد.
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس نشده ایم
مراجع تقلید 👈اعلام واجب نیست؛ بنابراین اگر ما ببینیم کسى چیز نجسى را مى خورد یا با لباس نجس نماز مى خواند، لازم نیست به او بگوییم.
📚1- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقى، ج1،فصل فی احکام النجاسه،مسئلة 32و35؛خامنه ای، أجوبة الاستفتائات، سؤال 282؛ رساله آموزشی، ج1،فصل دوم، درس9 و سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج1،اقتباس از مسئلة 141تا146، سایت آیت الله مکارم
http://www.makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/255313/
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از 🇵🇸 در جستجوی حقیقت 🇮🇷
حادثه پیجرهای لبنان تاکید دوباره ای بود بر لزوم استقلال سایبریک؛ چه در بعد سختافزاری و چه در بعد نرمافزاری؛
و از جمله: اینترنت ملی، گوشی ایرانی و.....
اینگونه اقدامات آسیبپذیری ما را کمتر میکند.
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 شما هم صدای حقیقت باشید. به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
eclipse 1403_06_28.pdf
472.1K
توضیحاتی در باب خسوف (ماهگرفتگی) چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳👆
⚠️ برای اطلاع از اینکه نماز آیات در شهر شما واجب است یا خیر (ماه گرفتگی تمامسایهای یا نیمسایهای) به صفحات ۴ و ۵ مراجعه کنید
💠 #احکام | نماز قضای ماه گرفتگی
⁉️ سؤال:
یک ماه پیش ماه گرفتگی رخ داده و من تازه فهمیدم که یک ماه گذشته جایی که بودم ماه گرفتگی شده؛ آیا نماز آیات را باید به نیت قضا بخوانم؟
✍️ پاسخ:
🔹 اگر ماه به طور کامل گرفته بوده، باید به نیت قضا بخوانید.
⁉️ سؤال:
نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند.
✍️ پاسخ:
🔹 به نیت مافیالذمه بخواند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_نماز
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی
💠 سوال:
اگر هنگام عادت ماهانه، یکی از موجبات نماز آیات اتفاق بیفتد، وظیفۀ زن چیست؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ در نمازهای آیاتی که وقت معین و محدود ندارد مانند نماز زلزله، ادا و قضای نمازآیات بر حائض و نفسا واجب نیست و نیز در نمازهایی که وقت معین و محدود دارد مانند نماز خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی اگر در تمام وقت خورشید گرفتگی، حائض بوده، ادا و قضای نماز آیات واجب نیست.
.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_بانوان
📎 #نماز_آیات
🍁🍂 سایت اسک احکام
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/pasokhgoo_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
🗓 به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و خرید لوازمالتحریر
🔻مراقب این لوازمالتحریر باشید
🔹️تا به حال حساب کردهایم فرزندانمان در طول سال چندبار به تصاویر روی کیف و دفتر و مداد و… نگاه میکنند؟
🔹اگر فقط روزی ۱۰ بار، کیف خود را نگاه کنند (چه خودآگاه و چه ناخودآگاه) در طول سال تحصیلی بیش از ۲۰۰۰ بار میشود؟
♻️ اگر فقط روزی ۱۰ بار به دفتر خود را نگاه کنند؛ و ۱۰ دفتر هم داشته باشند در طول سال تحصیلی بیش از ۲۰٫۰۰۰ بار میشود.
🔹فرزندان ما در مدرسه تقریبا ۵ ساعت مداد به دست دارند؛ و در منزل هم همین قدر؛ پس در طول سال حدود ۲۰۰۰ ساعت، یا بهتر بگوییم ۱۲۰٫۰۰۰ دقیقه تصاویر روی مداد را مرور میکنند.
☑️حال خود حساب عروسک، پتو، لباس، حوله، تصویر رایانه و … را داشته باشید.
🚫 تصاویر غربی الگوی مناسبی برای فرزندانمان نیستند.
🔰 به عنوان مثال: تصاویر باربی؛ که افسر تهاجم فرهنگی است تاثیر مخربی بر ذهن کودکانمان دارد.
🔻آیا می دانید! محال است کسی ترکیب بدن باربی را حتی با عمل زیبایی به دلیل عدم تناسب بین اندازه پاها، بالاتنه، گردن، و صورت داشته باشد.
🔻آیا می دانید! بسیاری از دختران جوان به دلیل الگوقراردادن باربی در اندام؛ دچار سوء تغذیه میشوند.
🔻آیا می دانید! اگر تعداد عروسکهای باربی خریداری شده را کنار هم بگذاریم؛ هفت دور، دور کره زمین میچرخد فقط تعداد عروسکهای باربی خریداری شده در ایتالیا، از مجموع مردمش هم بیشتر است.
⏪ باربی یک نمونه است؛ باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و.....
حال؛ این تصاویر دست کودکان ما چه میکند؟!!
باور کنیم از دشمن، خیری به ما نمیرسد. باور کنیم.... .
💢 برگرداندن نیت نماز قضا به نماز ادا
💠 سوال:
اگر قبل از نماز ظهر به نیت قضای صبح، نماز را شروع کند و بعد از تشهد رکعت دوم سهواً برخیزد و ذکر رکعت سوم را بگوید و قبل از رکوع به یاد بیاورد که نماز صبح را نیت کرده بود؛ آیا می تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند؟
✍🏻 پاسخ:
برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا صحيح نیست و در فرض مذکور باید بنشیند و سلام نماز را بگوید و بنابر احتیاط مستحب، پس از سلام، دو سجدۀ سهو انجام دهد.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
🍁🍂 سایت اسک احکام
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/pasokhgoo_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
﷽
#احکام_خمس
#پرداخت_خمس
🔷 حکم پرداخت خمس توسط دیگری
🔹از مال خودش
⁉️ اگر شخصی بخواهد از اموالش، خمس اموال دیگری را بدون اجازه و اطلاعش بدهد،آیا مجزی است؟
👈آیات خامنه ای : بدون اذن و اطلاع مکلف نیز پرداخت خمس کفایت می کند.1
👈 آیت الله سیستانی : اگر انسان بخواهد از مال خودش به صورت تبرّعی و مجّانی، خمس شخص دیگری را بپردازد،چنانچه خمس به اموال شخص مذکور تعلّق گرفته باشد، پرداخت خمس با درخواست وی اشکال ندارد، ولی بدون اطلاع و درخواست او کافی نیست؛
امّا اگر خمس در ذمّۀ شخص مذکور باشد، پرداخت مجّانی خمس از طرف وی - هرچند بدون اطلاع یا درخواست وی - اشکال ندارد و کافی است؛ مانند اینکه مالک یا شخص دیگر شیئی را که به آن خمس تعلّق گرفته، اتلاف یا مصرف کرده و ضامن خمس آن شده یا مالک، خمس را با حاکم شرع یا نماینده وی دستگردان یا مصالحه کرده باشد.2
🔹 از مال مدیون به خمس بدون اذن او
⁉️آیا جایز است از اموال کسی که خمس نمی دهد بدون رضایتش خمسش را جدا کرده و پرداخت کنیم و کفایت می کند؟
👈امام خمینی:جایز نیست و کفایت نمی کند؛ بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلا بابت خمس حساب کند.3
📚1-استفتاء خصوصی امام خامنه ای، فایل (استفتائات جدیداردیبهشت1401
2-توضیح المسائل جامع، ج،2 م858
3-استفتائات حضرت امام، ج4 م3840؛ الرافد (جستجوی خمس) المطلب األوّل: مسؤولیّۀ الخمس بالنسبۀ ألغراض البیت وأموال الزوجۀ.
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_هفته_وحدت
#معنای_وحدت
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»
مسئلهی وحدت بین مسلمانها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئلهی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یکسری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است.
معنای وحدت این است:
با هم نزاع نکنند به وسوسهی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله میکند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند.
وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. به فتوای همهی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفادهی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهمالسلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهمالسلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.
#تفرقه_افکنی
تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است.
#وحدت_حکم_شرعی
وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است.
#بحث_علمی
بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنهانگیزی بین مسلمانها نباشد، اشکالی ندارد.
#دوستی_و_رفت_و_آمد
حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد.
#هدیه_گرفتن
هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسدهای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد.
#گوشت_ذبح_شده
گوشت ذبحشده توسط مسلمانان از هر فرقهای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است.
#پاکی_و_نجاست
مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبیها.
#مکانهای_مقدس
ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهمالسلام و امامزادهها، اشکالی ندارد.
#ازدواج
ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست.
#خرید_و_فروش و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد.
#هم_سفره_شدن
اهل سنت مسلمانند و همسفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است.
#کار_کندن
کار کندن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است.
📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژهنامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج6،س 1632
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💠 جریمه تأخیر در پرداخت اقساط
⁉️ سؤال:
آیا جایز است در حین معامله فروشنده شرط کند در صورت تأخیر در تسویه، خریدار مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کند؛ مثلا به ازای هر روز تأخیر یک میلیون تومان بپردازد؟
✍️ پاسخ:
🔹 دریافت جریمه، به جهت تخلف از تعهد اشکال ندارد؛ اما اگر دریافت جریمه در مقابل مهلت بیشتر برای پرداخت باشد، جایز نیست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_معاملات
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
[ عکس ]
💢 لمس آیات قرآن در ایام عذر شرعی
⁉️ سؤال:
آیا خانم حائض اگر وضو بگیرد، می تواند به آیات قرآن، دست بزند؟ به آیات قرآن در موبایل چطور؟
✍️ پاسخ:
🔹 انجام کارهای مشروط به طهارت از جمله مسّ آیات قرآن کریم با چنین وضویی برای حائض جایز نیست؛ اما دست زدن به صفحه نمایش موبایل ـ هر چند برای قرائت قرآن باشد ـ نیاز به وضو ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/276713
📎 #احکام_بانوان
هدایت شده از 🇵🇸 در جستجوی حقیقت 🇮🇷
هوالحکیم
علت گرامی داشتن «هفته دفاع مقدس»؟
1⃣ حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید.
2⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلیشاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقهی «ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
3⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!
4⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد!
5⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
6⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوقالدوله براساس پیمان منطقهای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد!
7⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخشهای عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوقالجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!
8⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!
9⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!
👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و خیانت پادشاهان میهن فروش در کل تاریخ جهان بیسابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!
👊 اما برخلاف قاجار و پهلوی، در جمهوری اسلامی و پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم ..
۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد.🇮🇷
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
💢 درخواست خارج کردن مادرشوهر از خانه
⁉️ سؤال:
آیا جایز است زن، از شوهرش بخواهد یا او را مجبور کند که مادر بیوه و پیرش را از خانه اخراج کرده و جای دیگر اسکان دهد؟
✍️ پاسخ:
🔹 به طور کلی زن حق دارد از شوهر، محل زندگی مجزا از بقیه ـ که دارای امکانات غیر مشترک، مثل محل سکونت، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام باشد ـ مطالبه کند و حق دیگری (مثل اخراج مادر شوهر و ...) ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/311135
📎 #احکام_خانواده
📎 #حقوق_والدین
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 شیوۀ جبران حق الناس
⁉️ سؤال:
کسی که حق الناس قابل توجه و مهمی بر عهده دارد اگر بدون بیان حق تضییع شده، از صاحب حق حلالیت بطلبد و او هم بدون اطلاع از اهمیت طلب خود، وی را حلال کند؛ آیا کفایت می کند؟
✍️ پاسخ:
اگر حلالیت طلبیدن به طور کلی باشد و صاحب حق به ابعاد وسیع حقی که حلال کرده، توجهی نداشته باشد، کفایت نمی کند و سبب ابراء دین نمی شود.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/310392
📎 #احکام_حقوق
📎 #حق_الناس
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
مداحی آنلاین - دیروز پدرها ، امروز پسرها - حسین طاهری.mp3
9.7M
پرچم افراشته رمز وطن ماست
حتی سحر مرگ به روی کفن ماست
#استودیویی🔊
#هفته_دفاع_مقدس🌷
#حسین_طاهری🎙
─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─
🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی
💢@ask_20
💠 ازدواج با خواهرهمسر بعد از جدایی
⁉️سوال: اگر زنی را عقد موقت کنیم آیا بعد از تمام شدن مدت صیغه می شود با خواهراین زن ازدواج موقت یا دائم کرد؟یا باید صبر کنم عده خواهراولی تمام شود؟
پاسخ:
✍🏽 آیت الله خامنه ای: نا بر احتیاط واجب بعد از اتمام عده می توانید با خواهر او با رعایت شرائط صحیحِ شرعی - از جمله اذن پدر در دختر باکره - ازدواج کنید.
✍🏽 آیت الله مکارم: هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد نمى تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت.
✍🏽 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بعد از تمام شدن عده باشد.
-------------
🌱پی نوشت:
[1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: p22772n.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
💥 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam\
هدایت شده از 🇵🇸 در جستجوی حقیقت 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌 ارزشمند و کمیاب؛ شنیدنی و پر نکته؛ قابل استفاده؛ کاش مسوولان امر این نکات را عمل کنند.... .
🔊 توصیههای مهمّ استاد میرباقری به معلّمان و آموزگاران مدرسه
💥 دانشآموزان حکیم و بصیر تربیت کنید که میدانهای درگیریِ حق و باطل در جهان امروز را بشناسند.
💥 دانشآموزان تمدّنساز تربیت کنید؛ شاگردانی که قُلّههای علمی را فتح کنند.
💥 دانشآموزانی تربیت کنید که ذلیل و تحقیرشده در مقابل الگوی توسعۀ غربی نباشند. اگر نوجوانان و جوانان ما در مقابل توسعۀ غربی، تحقیر شوند، دیگر کاری از پیش نمیتوان برد!
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
💠 حرمت استفاده از الفاظ رکیک
🔹 گفتن کلام رکیک، حرام است هرچند فرد قصد ناسزاگویی و فحّاشی نداشته باشد و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی یا نسبت به غیر همسر، زشت و قبیح محسوب میشود.
📚 پینوشت:
توضیحالمسائل جامع آیت الله سیستانی، م 228
📎 #خانواده_معاشرت
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/266195
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam