eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
512 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قادر نبودن بر روزه و قضای آن 💠 سوال: شخصی به مدت ده سال بر اثر جهل نماز نخوانده و روزه نگرفته است، فعلاً توبه نموده و به سوی خدا بازگشته و تصمیم بر جبران آنها گرفته است، ولی توانایی قضای همه روزه‌های فوت شده را ندارد و مالی هم ندارد که با آن کفّاره‌هایش را بپردازد، آیا صحیح است که فقط به استغفار اکتفا کند؟ ✍🏻 پاسخ: قضای روزه‌های فوت شده در هیچ صورتی ساقط نمی‌شود، ولی نسبت به کفّاره افطار عمدی روزه ماه رمضان، چنانچه قدرت بر هیچ یک از روزه دو ماه و اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند یعنی با دل و زبان خود بگوید: «استغفرالله (از خداوند بخشایش می‌طلبم)». 🔺 احکام روزه مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر آیت الله خامنه ای 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰📱استوری/ أللهم رب شهر رمضان، دیگه امام عصر ما را برسان تهیه و تولید: Radiokheyme ┄┅─✵🍁✵─┅┄ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahka
💢 اجازه شوهر و پدر برای روزه رمضان 💠 سوال: آیا رضایت پدر یا شوهر برای روزه گرفتن لازم می‌باشد؟ ✍🏻 پاسخ: روزه ماه مبارک رمضان واجب است و در تکاليف واجب مثل روزه و نماز و حجاب و....، رضايت و عدم رضايت ايشان شرط نيست و فرد بايد طبق تکليف خود عمل کند و روزه بگيرد. ❇️ در صورت نگرفتن روزه علاوه بر معصیت، باید کفاره عمد پرداخت شود. 🔺 سایت آیت الله مکارم/ احکام روزه / وجوب روزه 📎 📎 📎 ➖➖➖➖➖ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر 💠 سوال: 🔷 اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود. *حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 🔷 طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱 ✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از: 🔺 شصت روز روزه 🔺 یا اطعام شصت فقیر 🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است 👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم). 🙁 کسی که به‌خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود. 📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴)
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱 ✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از: 🔺 شصت روز روزه 🔺 یا اطعام شصت فقیر 🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است 👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم). 🙁 کسی که به‌خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود. 📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴) ✍️ ایت الله مکارم :( مسأله 1402ـ) 🔹هرگاه هيچ يک از اين این دو کار یعنی 60 روز روزه یا 60 نفر اطعام ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند بايد 18 روز روزه بگيرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همين اندازه که در قلب بگويد: «استغفراللّه» کافى است و واجب نيست بعداً که قدرت پيدا کرد کفّاره رابدهد. ✍️ آیت الله سیستانی: مسأله ۱۶۳۰ ـ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. ✍️ آیت الله وحید: مسأله ۱۶۶۸ ـ كفّاره افطار روزه ماه رمضان اين است كه يك بنده آزاد كند ، يا دو ماه روزه بگيرد ، يا شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام يك مُد ـ كه تقريباً ده سير است ـ طعام ، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى تواند و استغفار جمع نمايد ، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند ، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. ✍️آیت الله شبیری: مسأله 1669- كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسائل بعد گفته مى‌شود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را اطعام كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و اگر مقدار شصت مد برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مى‌تواند، به فقرا طعام بدهد و اگر يك مد هم نتواند طعام دهد استغفار مى‌كند و احتياط مستحب آن است كه هر مقدار كه مى‌تواند به فقير طعام دهد، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند، كفاره بدهد و اگر مقدارى داده، آن را تكميل كند. ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💢 جماع (آميزش جنسى) در حال روزه 🔹 آمیزش جنسی روزه را باطل می کند، هرچند منی بیرون نیاید. و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است. 🔸 اطاعت از شوهر واجب نیست و اگر مجامعت به زور و بدون هیچ اختیاری از زن رخ دهد، روزه زن باطل نمی شود. 🔹 نکته: در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
⭕️ حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ❓سوال: حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ✅ پاسخ: ⬇️ وقتی مسافر وارد محلی می شود: یا مطمئن است که حداقل ده روز می ماند: نماز کامل است. یا مطمئن است که حداقل ده روز نمی ماند: نماز شکسته است. یا شک در ماندن حداقل ده روز دارد: نماز شکسته است. نکته: اگر به هر دلیل قصد نداشت بماند اما تا 30 روز ماندنش ادامه داشته باشد، از روز 31 در هر صورت نمازها کامل است. ------------------ ✅ پی نوشت: توضیح المسائل مراجع، ج ، ص 717 م 1336 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⭕️ قصد ده روز بانوان در حال حیض ❓سوال: اگر خانمی در سفر قصد ده روز کرده و چند روز اول را حیض بوده آیا در روز های باقی مانده که در آنجاست باید نمازش را کامل بگیرد و روزه صحیح است ؟ ✅ پاسخ: ⬇️ 🔸 بله نماز کامل است و روزه صحیح است. ------------------ ✅ پی نوشت: رساله آموزشی جلد 1 آیت الله خامنه ای ص 211 ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 محتلم شدن روزه‌دار در خواب ✍🏻 پاسخ: 🔷 1-محتلم شدن در روز (خروج منى در حال خواب) روزه را باطل نمى‌‌کند. 🔷 2- بنابراین اگر قبل از اذان صبح یا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بیدار شود، جنابت به روزه‌ی آن روز او ضرر نمی‌زند. واجب است برای نماز غسل کند و می‌تواند غسل را تا وقت نماز به تأخیر بیندازد. هر گاه روزه‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می‌شود، لازم نیست از خواب خود جلوگیری کند. رساله آموزشی آیت الله خامنه ای | احکام روزه 📎 📎 📎 📎 " 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💠 | روش محاسبۀ خمس مواد مصرفی ⁉️ سؤال: خمس مواد مصرفی که سر سال خمسی در منزل باقی مانده مثل برنج، روغن، چای، قند، مواد شوینده و... چگونه محاسبه می‌شود؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر از موادی است که تهیۀ آن به صورت فله و غیربسته بندی ممکن است (مانند حبوبات، گوشت)، بايد خمس مقدار باقی مانده محاسبه شود و اگر تهیۀ آن به صورت بسته بندی است و به مقدار نیاز خريداری شده، بسته‌ای که مقداری از آن مصرف شده است، خمس ندارد. 🔸آیت الله سیستانی: مسأله 603. اگر سر سال از کالاهای مصرفی زندگی - مانند مواد خوراکی، عطر، لوازم شوینده و بهداشتی، دفتر و دفترچه - مقداری اضافه مانده باشـد، چنانچه مقدار باقیمـانده اصلاً قیمـت و ارزش مالی نداشته باشد، خمس ندارد؛ امّا اگر قیمت و ارزشی داشته باشد - هرچند اندک - ‌دو صورت دارد: الف. فرد نمی‌توانسته کمتر از آن مقدار را تهیّه نماید و به تعبیری آنچه خریداری شده از نظر مقدار، کم‌ترین اندازه‌ای است که در بازار فروخته می‌شود؛ مثلاً کوچک‌ترین عطر موجود در بازار را که مورد استفاده‌اش بوده خریده؛ در این صورت، مقدار باقیمانده خمس ندارد. ب. فرد بیشتر از مقدار مذکور در قسمت «الف» را تهیّه کرده و مقداری اضافی آمده؛ در این صورت، مقدار باقیمانده خمس دارد. حکم مذکور در این مسأله، در مورد اشیایی که به فرد هدیه شده نیز جاری است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 ┄┅─✵🍁✵─┅┄ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam