🍂#تردید_در_ادامه_دادن_روزه🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام و خسته نباشید.
من صبح زود از خواب بیدار شدم نیت روزه قضا کردم، اما به دلیلی مردد شدم که روزه نباشم و روزه را باطل کنم و خوابم برد، وقتی بیدار شدم اذان ظهر را گفته بودند، که تصمیم قطعی گرفتم روزه بگیرم. آیا این تردید که داشتم اشکالی در صحیح بودن روزه ام وارد کرده است ؟ مرجع: رهبری.
با تشکر از شما
📤پاسخ:
سلام علیکم، سلامت باشید.
از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله خامنه ای، اگر تا قبل از اذان ظهر نیت روزه می کردید، روزه تان صحیح بود اما بخاطر اینکه اذان را گفته بودند و شما تصمیم قطعی بر روزه گرفتید، روزه تان باطل است.
نظر مراجع عظام نسبت به تردید در ادامه دادن روزه:👇
اگر در روزه واجب معینی مثل روزه ماه رمضان باشد، و مردد شوید و بعد تردید را کنار بگذارید و روزه را ادامه دهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: رهبری، بهجت، سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام و بعدا قضا نمایید.
✍آیات عظام: وحید، مکارم،صافی، نوری، گلپایگانی: روزه باطل می شود اما باید تا مغرب از انجام مبطل خودداری کنید و بعدا قضا کند.
✍زنجانی: روزه باطل نمی شود.
اما اگر در روزه واجب غیر معینی مثل روزه قضا این تردید ایجاد شود، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیه الله زنجانی: نمی تواند به آن روزه اکتفا کند.
✍بقیه مراجع عظام: اگر تردید کند اما قبل از اذان ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
اگر در روزه مستحب این تردید ایجاد شود، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: رهبری، وحید، صافی، زنجانی، نوری: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیات عظام: مکارم، بهجت: اگر تا قبل از غروب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیه الله سیستانی: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است، ولی اگر می داند خورشید غروب کرده، در فاصله بین غروب آفتاب تا مغرب نیت کند، روزه اش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۱۵۷۰. ۱۵۷۱؛ رهبری، اوجوبه استفتائات، س ۷۵۷ و رساله آموزشی، ج ۱، ص ۲۴۰ و ۲۴۲.
🍂#قصد_انجام_دادن_مبطل_روزه_بدون_انجام_آن🍂
📤پرسش:
شب نیت کردم که فردا روزه قضا بگیرم اما صبح هنگامی که صبحانه را برای همسرم آماده کردم، تصمیم گرفتم خودم هم صبحانه بخورم اما باز پشیمان شدم و نخوردم، آیا اینکه تصمیم به خوردن گرفتم، روزه را باطل می کند؟
مرجع: آیه الله خامنه ای.
📤پاسخ:
روزه شما صحیح است، زیرا از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری اگر در روزه واجب غیر معین مثل روزه قضا، تصمیم بگیرید کاری کنید که روزه باطل شود، مثلا صبحانه بخورید اگر تا قبل از اذان ظهر از تصمیم خود منصرف شوید و دوباره نیت روزه کنید، روزه صحیح است.
نظر مراجع نسبت به قصد مبطل بدون انجام آن:👇
اگر در روزه واجب معینی مانند روزه رمضان نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: امام خمینی، فاضل: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: رهبری، سیستانی: بنابر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعدا قضا نماید.
✍بقیه مراجع عظام: روزه باطل می شود و باید تا مغرب از انجام مبطلات خودداری کنید و بعدا قضا کنید.
اگر در روزه واجب غیرمعینی مانند روزه قضا نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: امام خمینی، فاضل: روزه صحیح است.
✍آیه الله زنجانی: در قضای ماه رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در سایر روزه های واجب غیر معین مانند روزه نذری که وقت آن معین نشده، نمی تواند به آن اکتفا کند، اگرچه تا قبل از ظهر نیت روزه نماید.
✍بقیه مراجع عظام: اگر قبل از ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
اگر در روزه مستحبی نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: رهبری، وحید، زنجانی، صافی، نوری: اگر تا قبل از مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیه الله سیستانی: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است، ولی اگر می داند خورشید غروب کرده، در فاصله بین غروب آفتاب تا مغرب نیت کند، روزه اش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
✍ آیات عظام: مکارم، بهجت: اگر تا قبل غروب نیت روزه کند، روزه صحیح است.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۱۵۷۰؛ رهبری، اجوبه استفتائات، س ۷۵۸و رساله آموزشی، جلد ۱، ص ۲۴۰ و ۲۴۲.
🌺حکم #شک_در_تعداد_تسبیحات_اربعه🌺
📤پرسش کاربر در گروه :
سلام.
اگر در نماز در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات را دو مرتبه گفتیم یا سه مرتبه وظیفه چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم.
بنا را بر این بگذارید که دو مرتبه گفتید و یک بار دیگر تسبیحات اربعه را بگویید و نماز را ادامه دهید.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع عظام غیر از آیه الله فاضل لنکرانی، در رکعت سوم و چهارم نماز اگر یک مرتبه تسبیحات را بگویید، کفایت می کند و سه مرتبه تسبیحات اربعه گفتن مستحب است، بنابراین اگر شک کردید که تسبیحات را دو مرتبه خواندید یا سه مرتبه، می توانید رجائاً یک مرتبه دیگر بخوانید و می توانید هم نخوانید.
مقلدین آیه الله فاضل لنکرانی اگر شک کنند، که دو بار تسبیحات اربعه را خوانده اند یا سه بار، علی القاعده باید یک بار دیگر بخواند، زیرا آیه الله فاضل لنکرانی سه مرتبه خواندن تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز واجب می داند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1005.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم #خون_محل_تزریق_در_نماز🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
امروز آمپول زدم و پنبه الکل دار را با چسب به محل تزریق چسباند و پنبه کمی خونی بود و من با همان پنبه نماز خواندم، آیا بودن آن پنبه نماز من را باطل کرده است؟
📤پاسخ:
محل تزریق آمپول اگر خون بیاید نه تنها با پنبه الکل دار پاک نمی شود، بلکه علاوه بر دور انداختن پنبه، باید محل تزریق را نیز آب بکشید تا پاک گردد، زیرا خون با الکل مخلوط شده و مقدار کم آن هم در نماز بخشیده نشده است.
بنابراین نماز شما درست نبوده و باید بعد از پاک کردن محل تزریق، دوباره نماز را بخوانید.
توضیحات بیشتر:👇
برخی در گروه اشکال کردند که خون کمتر از درهم در نماز بخشیده شده است و خون محل تزریق آمپول کمتر از درهم است و لذا نماز درست بوده است.
در پاسخ باید گفت: آن خون کمتر از درهم که در نماز بخشیده شده است ، خون خالص است، اما وقتی که سرم یا آمپول تزریق می شود، معمولا مقداری خون از محل تزریق بیرون می آید، و به بدن اصابت می کند، که معمولا با پنبه آغشته به الکل آن را تمییز می کنند و این خون با الکل مخلوط می شود و دیگر خالص نیست و لذا مقدار کم آن هم در نماز بخشیده نشده است و باید حتما با آب محل تزریق را اگر خون بیاید و با الکل مخلوط شود، تطهیر کرد.
📚منبع:
رساله مراجع، مساله 96، ج1، ص73.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹حکم #خواندن_سوره_توحید_در_نماز_احتیاط🌹
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام و خسته نباشید.
اگر در نماز احتیاط که باید فقط حمد خوانده شود، سوره توحید را سهوا بخوانیم، نماز احتیاط باطل می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم، سلامت باشید.
اگر در نماز احتیاط سوره ای را سهوا و اشتباها بعد از حمد بخوانید، اگر قبل از رفتن به رکوع یادتان بیاید، باید آن سوره را رها کنید و به رکوع بروید و اگر بعد از رکوع یادتان بیاید، نماز احتیاط شما صحیح است.
توضیحات بیشتر:👇
در نماز احتیاط هم مانند نمازهای دیگر، اگر رکن را اضافه یا کم کنید، نماز باطل است و فرقی ندارد که سهوا این کار را انجام دهید یا از روی عمد، مانند اینکه اگر سهوا دو رکوع انجام دهید، نماز احتیاط باطل است و باید نماز احتیاط را دوباره بخوانید و اصل نماز را هم دوباره بخوانید.
اما در مورد غیر رکن اگر عمدا غیر رکن را کم یا زیاد کنید، نماز احتیاط باطل است، اما اگر غیر رکن سهوا کم یا زیاد شود، مانند اینکه سوره توحید را سهوا بعد از حمد بخوانید در اینصورت نماز احتیاط صحیح است و سجده سهو هم لازم ندارد.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م 1227 و 1230.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم #مراجعه_به_متخصص_غیرهمجنس🌺
پرسش کاربر در گروه:
حکم رفتن خانم پیش دکتر متخصص مرد چیست؟
پاسخ:
اگر رجوع زن به متخصص مرد مستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد، اشکالی ندارد.
اما اگر این رجوع مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد،طبق نظر همه مراجع اگر پزشک زن وجود نداشته باشد، می توان به پزشک مرد مراجعه کرد، اما در صورت بودن پزشک زن رجوع به مرد جایز نیست مگر اینکه احتمال خطر وجود داشته باشد، که در اینصورت مراجعه به مرد اشکالی ندارد.
استفتائات مراجع عظام:
همه مراجع (به جز سيستانى و تبريزى): اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد و تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد.۱
آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد ولی اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.۲
📚منبع
[۱]. بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص30، س4 و 8، ص 33، س 18؛ نورى، استفتائات، ج1، س943 و 933 و 956؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1303؛ امام، استفتائات، ج3، نظر، س42 و 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091 و 2087؛ مكارم، استفتائات، ج1، س803 و 1567؛ دفتر: وحيد.
[۲]. سيستانى، پزشكى، س1 ، م21؛ تبريزى، استفتائات، س1545.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo
🌺حکم #شرکت_شیعه_در_نمازجماعت_سنی🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام،آیا شیعه و سنی باهم می توانند در یک نماز جماعت شرکت کنند؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر اکثریت مراجع عظام شرکت در نماز جماعت سنی ها اشکالی ندارد و تنها برخی قید حفظ وحدت را می آورند و می گویند برای حفظ وحدت اشکالی ندارد، زیرا شیعیان همیشه برای حفظ وحدت بین مسلمین تلاش کرده اند و اهل سنت را با فرقه ضاله وهابیت جدا کرده اند اما در صورتی که ممکن باشد و تقیه ای نباشد، به شکل شیعیان نماز بخوانید و روی مهر سجده کنید.
اما برخی مثل آیه الله سیستانی می گوید: در صورت شرکت در نماز جماعت سنی ها باید حمد و سوره را خود مکلف بخواند و آیه الله زنجانی می گوید بعد از شرکت در نماز جماعت، باز خودشان نماز را به تنهایی هم بخوانند.
نظر مراجع عظام نسبت به شرکت در نماز جماعت سنی ها:👇
✍آیات عظام: امام خمینی، بهجت: شیعیان می توانند به امام جماعت اهل تسنن اقتدا نمایند و شرکت در نماز جماعت سنی ها اشکال ندارد.
✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری همدانی: نماز جماعت همراه با سنی ها، برای حفظ وحدت اسلامی، جایز و صحیح است.
✍آیه الله مکارم شیرازی : در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای حفظ وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند.
✍ آیه الله سیستانی: شرکت در نماز جماعت سنی ها اشکال ندارد، ولی حمد و سوره را خودش بخواند.
✍ آیه الله شبیری زنجانی صافی گلپایگانی: شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود و باز خوانده شود.
📚 منبع:
استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#آیا_آب_گل_آلود_پاک_کننده_است؟🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام، آیا آب گل آلود و گلاب پاک کننده هستند؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
گلاب پاک کننده نیست و آب گل آلود هم اگر به قدری با گل و مانند آن مخلوط شود، كه دیگر به آن آب نگویند، پاک کننده نیست. زیرا این ها از مصادیق آب مضاف هستند و آب مضاف پاک کننده نیست.
توضیحات بیشتر:👇
آب مطلق است یا مضاف.
آب مضاف: آبی است که به تنهايي و بدون قيد و اضافه صحيح نیست، خواه از چيزي گرفته شود، مانند آب هندوانه، گلاب و مانند آن يا با چيزي مخلوط شود بهطوري كه ديگر به آن آب نگويند، مانند شربت، آب نمك و مانند آن.
آب مطلق: آبي است كه اطلاق كلمه آب بر آن به تنهايي و بدون هيچ قيد و شرطي صحيح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و مانند آن.
تفاوت های آب مطلق و آب مضاف عبارتند از:
1⃣ آب مطلق پاک کننده است ولی آب مضاف پاک کننده نیست.
2⃣آب مطلق به جز آب قليل، تا زماني كه بر اثر برخورد با نجاست، رنگ يا بو يا مزه نجاست نگرفته باشد، پاك است اما آب مضاف بر اثر برخورد با نجاست، نجس می شود.
3⃣ وضو و غسل با آب مطلق صحيح است ولی با آب مضاف باطل است.
تبصره:👌
اضافه کردن کلر به آب اگر چه آن را به رنگ شير درميآورد. اين آب، آب مضاف نیست، لذا ميتوان با آن چيزهاي نجس را شست و وضو گرفت و غسل كرد.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۵.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم #چت_عاشقانه_با_همسر🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام و خسته نباشید.
زن وشوهر که هر کدام درشهرهای مختلف هستند، می توانند باهم #چت_های_سکسی کنند؟
مرجع: آیه الله خامنه ای.
📤پاسخ:
سلام علیکم و سلامت باشید.
از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری، زن و شوهر اگر در چت، حرف هایی بزنند، که شهوت شان تحریک شود و ارضا شوند، اشکالی ندارد؛ ولی همراه با چت نباید از دست یا از وسیله ای دیگر برای تحریک شهوت خود استفاده کنند .
نظر مراجع نسبت به چت سکسی با همسر:👇
✍آیه الله مکارم شیرازی: چت سکسی کردن با همسر و ارضا شدن،جایز نیست. [1]
✍ بقیه مراجع عظام: اگر به وسیله چت کردن یا پشت تلفن حرف زدن یا پیام دادن حرف های محرک به هم بزنند و شهوت شان تحریک و ارضا شوند، اشکالی ندارد، بنابراین اگر سبب ارضا شدن فقط صحبت همسر باشد نه چیز دیگری، اشکالی ندارد.[2]
تبصره:👌
اگر صحبت کردن با همسر همراه با کارهاي ديگر مانند دست زدن و... سبب ارضا شدن و خروج منی شود، این کار خودارضایی محسوب می شود و حرام می باشد.
📚منابع:
۱. استفتای حضوری از آیت الله مکارم شیرازی.
۲. استفتای كتبي از سايت مقام معظم رهبري (شماره استفتاء٧٧٢٠٨ ) و استفتا از دفتر مراجع دیگر.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم #انجام_ندادن_سجده_سهو واجب 🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر در نماز در رکعت دوم سلام اضافی دادیم و بعد یادمان آمد و نماز را ادامه دادیم، اما نمی دانستیم وظیفه مان بخاطر سلام بی جا انجام سجده سهو است، آیا دوباره باید نماز را بخوانیم؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام اگر بخاطر ندانستن مساله یا فراموش کردن، سجده سهو را انجام ندهید، نمازتان صحیح است ولی باید بعد از متوجه شدن مساله یا یادتان آمدن، فورا سجده سهو را انجام دهید.
نظر مراجع در مورد انجام ندادن سجده سهو:👇
اگر سجده سهو بر انسان واجب شود و بعد از نماز بلافاصله انجام ندهد، دو صورت دارد:
۱. اگر عمدا سجده سهو را بجا نیاورد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: بهجت، تبریزی، خوئی: معصیت کرده، اما نمازش صحیح است و بنابر احتیاط واجب هر چه زودتر سجده سهو را انجام دهد.
✍بقیه مراجع عظام: معصیت کرده، اما نمازش صحیح است و هر چه زودتر سجده سهو را انجام دهد.
۲. اگر سهوا سجده سهو را به جا نیاورد، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: بهجت،تبریزی،خوئی: نمازش صحیح است و بنابر احتیاط واجب هر چه زودتر سجده سهو را انجام دهد.
✍بقیه مراجع عظام: نمازش صحیح است و هر چه زودتر سجده سهو را انجام دهد.
منبع:
توضیح المسائل مراجع، جلد ۱، مسئله ۱۲۴۶.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#وقت_فضیلت_نماز🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام وقت فضیلت نمازها چه زمانی است؟ تا چه وقتی اگر نماز بخوانیم اول وقت محسوب می شود و در وقت فضیلت است؟
📤پاسخ:
اول وقت یعنی لحظه های آغازین انجام نماز با وقت معین است، که ادای نماز در آن وقت مستحب موکد است و وقت فضیلت به قسمتی از وقت نماز گفته می شود، که نماز در آن وقت دارای فضلیت است ولی خارج از آن وقت، فضیلت وارد شده را ندارد.
اوقات فضیلت نمازهای یومیه:👇
📝وقت فضیلت نماز صبح: از اذان صبح تا روشن شدن آسمان.
وقت فضیلت از لحاظ ساعت: از اذان صبح تا تقریبا ۴۵ دقیقه می باشد.
📝وقت فضیلت نماز ظهر: از اذان ظهر تا زمانی که سایه شاخص:
✍آیات عظام: امام، رهبری، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم: به اندازه خودش شود.
✍آیه الله سیستانی: به اندازه چهار هفتم خودش شود و در گرمای شدید تا بعد از مثل شاخص هم باقی است.
وقت فضیلت از لحاظ ساعت: از اذان ظهر تا تقریبا یک ساعت می باشد که در فصول سال متفاوت است.
📝 وقت فضیلت نماز عصر:
✍آیات عظام: امام خمینی، وحید، صافی، نوری، فاضل، بهجت، گلپایگانی: بعد از نماز ظهر تا دو برابر شدن شاخص.
✍آیه الله سیستانی: از سایه شاخص به اندازه دو هفتم تا بعد از دوبرابر شدن در گرمای شدید و تا شش هفتم در غیر گرمای شدید.
✍آیه الله مکارم: از سایه شاخص به اندازه خود تا دوبرابر شدن آن.
وقت فضیلت نماز عصر از لحاظ ساعت: تقریبا یک ساعت و نیم بعد از اذان ظهر شروع می شود.
📝وقت فضیلت نماز مغرب:
✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، سیستانی، صافی،فاضل: بعد از اینکه سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود، از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق است.
✍آیات عظام: از غروب تا ذهاب حمره مشرق. البته به احتیاط مستحب صبر کند.
وقت فضیلت نماز مغرب از لحاظ ساعت: حدودا ۴۵ دقیقه می باشد.
📝وقت فضیلت نماز عشا:
✍آیات عظام: امام خمینی، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، بهجت، فاضل، گلپایگانی: از زوال شفق تا یک سوم شب است.
وقت فضیلت نماز عشاء از لحاظ ساعت: تقریبا از ۴۵ دقیقه بعد از اذان مغرب تا یک سوم از شب می باشد.
📚منابع:
امام: تحریر الوسیله، نماز، مقدمات، م۶؛ نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی: عروه الوثقی، الصلاه، اوقات یومیه و نوافلها؛ وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصلاه، م ۵۰۴.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
⛔️#ترک_عمدی_نماز_آیات⛔️
📤 پرسش کاربر در گروه:
آیا در هنگامی که زلزله می آید، اگر نماز آیات را بلافاصله نخوانیم، اشکال دارد؟ آیا باید قضای آن را بجا آورد؟
📤پاسخ:
نماز آیات واجب فوری است و نباید عمدا آن را به تاخیر بیندازید و با تاخیر انداختن عمدی نماز آیات گناه کرده اید، اما از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری اگر زلزله آمد و نماز آیات را عمدا به تاخیر انداختید، باید نماز را تا پایان عمر به نیت ادا بخوانید و قضا نمی شود.
نظر مراجع عظام نسبت به #ترک_عمدی_نماز_آیات:👇
در زلزله و رعد و برق و مانند آن، اگر نماز آیات را عمدا به تاخیر بیندازد:
✍آیات عظام: سیستانی، مکارم: بنابر احتیاط مستحب نماز آیات را بخواند و نیت ما فی الذمه بکند.
✍آیات عظام: وحید، زنجانی: باید نماز آیات را تا آخر عمر بخواند و بنابر احتیاط واجب به نیت مافی الذمه بجا آورد.
✍بقیه مراجع عظام: باید تا پایان عمر نماز آیات را به نیت ادا بخواند.
اما اگر در هنگام خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی خواندن نماز آیات را به قدری به تاخیر بیندازید که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، باید آن را بخوانید ولی نیت آن از نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیه الله سیستانی: نیت ادا مانعی ندارد.
✍آیه الله بهجت: بنابر احتیاط واجب نیت مافی الذمه کند، یعنی نیت ادا و قضا نکند.
✍آیات عظام: مکارم، نوری، فاضل، اراکی، زنجانی: به نیت قضا بخواند.
✍بقیه مراجع: به نیت مافی الذمه بخواند.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، مسئله ۱۴۹۶ و ۱۴۹۸.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝