🔵حکم #تماس_بدنی_با_نامحرم_در_ازدحام_جمعیت_در_اربعین🔵
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
درسفراربعین خانم ها و آقایون در ازدحام جمعیت به هم می خورند، حکمش چیست؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع عظام،تماس بدنی مرد و زن از روی پوشش تا زمانی که به قصد لذت و از روی لذت نباشد و باعث گناه هم نشود، اشکالی ندارد.
البته همیشه و همه جا تا حد امکان لازم است این حریم حتی از روی پوشش نیز مراعات شود تا موجب بروز گناه نشود.
توضیحات بیشتر:👇
امروزه به خاطر اینکه از ارزش پیاده روی اربعین بکاهند و این همایش عظیم مردم را کوچک نشان دهند، شروع به شبهه افکنی در ذهن مردم نسبت به این عمل مهم و باشکوه کرده اند.
یکی از این شبهه ها همین است که می گویند: پیادهروی برای زیارت امام حسین( علیه السلام) در روز اربعین همراه با اختلاط زن و مرد است، که کاری حرام است و لذا ترک پیادهروی بهتر است.
پاسخ به شبهه:👌
خداوند متعال برای حفظ عفت در زنان و مردان حکم کرده که بین زن و مرد اختلاط نباشد.
اما هر اختلاطی هم حرام نیست. بلکه اختلاطی بین زن و مرد حرام است، که باعث رواج فساد و گناه بین افراد و یا در جامعه شود و فرقی نیست که این اختلاط در سخن گفتن باشد یا در تماس های بدنی و... .
بنابراین اختلاطی که گناه آلود نباشد، اشکال ندارد و اختلاطی که از ازدحام جمعیت ناشی میشود، مثل اختلاط در حج، نماز جمعه، نماز عید و پیادهروی برای زیارت امام حسین (علیه السلام) و ازدحام داخل حرم شریف خود به خود حرام نیست، و بر فرض که اختلاط از نوع دوم از برخی اشخاص کم اراده و ضعیف النفس ایجاد شود، اما این موجب ترک سنت دینی نمیشود و گرنه اکثر واجبات عبادت که در آن نوعی آمیختگی دو جنس وجود دارد مثل حج و نماز جمعه و نماز عیدین و نماز میت ایران باید تعطیل شود.
📚منبع:
۱. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 497، مسأله 889.
۲. ایسنا.https://www.isna.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂#حکم_طلاق_اجباری🍂
📤 پرسش کاربر در گروه:
سلام، خسته نباشید.
اگر مرد همسرش را بخواهد اما او را مجبور کنند که از همسرش جدا شود، آیا این طلاق درست است؟
و سوال دیگر اینکه زنی همسرش را دوست دارد، اما مرد می خواهد طلاق دهد، آیا رضایت نداشتن زن هم در حکم طلاق اثر دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم، سلامت باشید.
از نظر همه مراجع عظام، اگر مرد راضی به طلاق نباشد، اما با اجبار و اكراه زنش را طلاق دهد. طلاق صحيح نيست، مگر در دو صورت که عبارتند از:
۱. اینکه حاکم شرع حکم به طلاق دهد، که طلاق صحیح است.
۲. به وکالت از طرف شوهر طلاق انجام شود، نیز طلاق صحيح مى باشد.
اما در مورد سوال دوم شما باید گفته شود که رضایت داشتن یا نداشتن زن، در صحت طلاق هیچ اثری ندارد، زیرا اصل طلاق در اختیار مرد است.
📚منبع:
خامنه اى، استفتاء، س ۸۸۶ و دفتر: همه مراجع.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
⛔️حکم #روزه_سکوت⛔️
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام؛ روزه سکوت چه شرایطی دارد؟ و چه زمانی باید گرفته شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
روزه سکوت یعنی در طول روز علاوه بر اینکه نمی خورید و نمی آشامید، باید سخن نیز نگویید. البته از نظر همه مراجع عظام روزه سکوت حرام است، زیرا در اسلام روزه سکوت وارد نشده است و اگر فردی به عنوان حکمی از احکام اسلامی روزه سکوت بگیرد، در دین بدعت ایجاد کرده است و کار حرامی انجام داده است.
توضیحات بیشتر:👇
در دین یهود روزه سکوت مشروع بود و رواج داشت و به همین خاطر زمانی که حضرت مریم به دستور خداوند روزه سکوت می گیرد و سخن نمی گوید تا فرزندش حضرت عیسی به سخن بیاید و از پاکدامنی او دفاع کند، هیچ کس در آن زمان به حضرت مریم به خاطر روزه سکوت ایراد نمی گیرد.
اما در اسلام روزه سکوت مشروع نیست و در حرمت روزه سکوت بین همه فقها اتفاق نظر وجود دارد[1] و ائمه اطهار نیز در روایات به این حرمت اشاره کرده اند؛ مانند اینکه
امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند: صوم الصمت حرام؛ روزه سکوت حرام است.[2]
و همچنین امام صادق(علیه السلام) از قول پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز می فرمایند: لا صمت یوما الى اللیل؛ روزه سکوت جایز نیست.[3] روایات بسیاری در مورد حرمت روزه سکوت وجود دارد که در این مقال نمی گنجد.
البته از آداب روزه کامل در اسلام این است، که انسان به هنگام روزه گرفتن زبان خود را از آلودگى به گناه و مکروهات حفظ کند، و همچنین چشم خود را از هر گونه آلودگى برگیرد.[4]
📚منابع:
۱. میرزا محمد تقی، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج9، ص98،تهران،1380ق.
۲.کلینی،محمد بن یعقوب،کافی، ج 4 ص 83،دارالکتب الاسلامیه،تهران،1365.
۳. همان،ج8، ص 196.
۴. تفسیر نمونه، ج13، ص: 45.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
حکم #کوبیدن_در_هفت_مسجد_در_شب_اول_ربیع_الاول ⛔️
📤پرسش کاربر در گروه:
شب اول ربیع الاول که در هفت مسجد را می کوبند و خبر ربیع الاول را می گویند، آیا این کار درست است و حاجت روا می کند؟
📤پاسخ:
کوبیدن در هفت مسجد و اعلام آمدن ماه ربیع الاول به خاطر رسیدن به حاجت و برطرف شدن غم و اندوه، از خرافاتی است، که چندین سال است در جامعه ما رواج پیدا کرده و متاسفانه در بین افراد مذهبی به خصوص خانم ها بسیار زیاد دیده می شود، در حالی که این عمل از اعمال خرافی است، که موجب انحراف از دین و منجر به بدعت در دین می شود.
این عمل هیچ منبع معتبر روایی و دینی ندارد، و همه مراجع عظام، اینکار را غیر مستند و غیر معقول می دانند و بارها بر خرافی بودن این عمل تاکید کرده اند.
نظر مراجع عظام نسبت به دق الباب کردن مساجد در شب ربیع الاول:👇
✍ آيه الله خامنه ای: اینکار مستند روايى ندارد و علما و مؤمنين با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
✍ آيه الله مكارم شيرازی: این عمل در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد نشده، لذا انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعى جایز نیست، و سزاوار است روحانیون مردم را به سوى مراسم و توسّلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.
📚منبع:
استفتائات آيت الله مكارم شيرازي در سایت آیه الله مکارم، استفتائات جدید مقام معظم رهبري.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂آیا #هر_کس_خبر_تمام_شدن_ماه_صفر_را_بدهد_ بهشت_ بر_او_واجب_می شود؟🍂
📤پرسش:
در پیام هایی که در تلگرام و... می آید، گفته می شود هر کس خبر خارج شدن از ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را به هفت مومن بدهد، بهشت بر او واجب می شود. آیا این سخن درست است؟
📤پاسخ:
این سخن، سخنی نادرست است و از بدعت هایی است که دارند در ذهن مردم جا می دهند.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی که این سخن را می گویند: غالبا به سخن پیامبر( صلی الله علیه و آله) استناد می کنند و می گویند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: « من بشرنی بخروج آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد، صفر تمام شده است بهشت می رود» .
ابتدا باید کامل حدیث ذکر شود تا بتوان به بررسی آن پرداخت.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) زمانی که عده زیادی از اصحابش در مسجد قبا بودند، فرمود:[اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است.] پس چند نفر بعد از شنیدن این سخن از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند.
پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: [هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است.] پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آن ها بود.
پیامبر از آنان پرسید: در کدام ماه از ماه های رومی قرار داریم؟ آن حضرت( صلی الله علیه و آله و سلم) فقط پرسيدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.[1]
اما استناد به این حدیث برای بشارت به اهل بهشت شدن هر کس به خروج از ماه صفر خبر دهد، نادرست است و دلایل ما بر این نادرستی عبارتند از:
۱. این حدیث از نظر سند ضعیف است.
۲. بر فرض قبول سند حدیث، پیامبر فرمودند: بشارت به خروج از ماه آذار دهد و ماه آذار از ماه های رومی است، و از یک هفته مانده به اول فروردین آغاز و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد. در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است.
۳. از سوی دیگر این سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اصحابش برای معرفی جایگاه ابوذر بود و نمی توان معنا و مفهوم این حدیث را به همه زمان ها و مکان ها اطلاق کرد و گفت درهر زمان هر کس به خروج از ماه آذار خبر دهد، اهل بهشت است.
۴. همچنین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر اکرم (صلي الله و عليه وآله وسلم ) ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.
بنابراین بر ما شیعیان لازم است، که از انتساب هر مطلبي به اهل البيت (عليهم السلام) تا زماني كه درستي آن ثابت نشده، خودداری کنیم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم.
📚منبع:
۱. علل الشرايع،ج1ص176.
۲. سایت هدانا،http://hadana.ir/?p=24745.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍲خوردن نذری که اسم ائمه روی آن حک شده بدون طهارت🍲
📤پرسش کاربر در گروه:آگ
سلام.
آیا خوردن شله زرد یا حلیمی که نذری می دهند و اسم ائمه را روی آن می نویسند، در زمانی که حیض هستیم یادمه اینکه وضو نداریم، اشکال دارد؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم،
در زمان حیض یا بدون طهارت زدن دست یا قسمتی از بدن به اسم ائمه حرام است و برای نذری هایی که اسم ائمه روی آن نوشته شده است، بدون وضو و طهارت خوردن ان بخش از غذا جايز نيست.
اما اگر غذا را به هم بزنید كه آن قسمت که اسم ائمه نوشته شده، در غذا از بین برود و چيزي از آن نام ها باقي نماند، خوردن آن در حال حیض و بدون وضو جایز است.
نظر مراجع نسبت به حک کردن اسم ائمه روی نذری ها و لمس کردن آن با دست بدون طهارت:👇
✍آیه الله مکارم شیرازی: حک کردن اسم ائمه روی نذری ها در صورتی که موجب بی احترامی نباشد اشکالی ندارد، اما لمس کردن آن با دست بدون طهارت اشکال دارد.
✍آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی: حک کردن اسم ائمه روی نذری ها اشکال ندارد، البته بهتر است که اسم مبارک پیغمبر و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام را بدوم وضو لمس ننماید.
✍آیات عظام: زنجانی، فاضل لنکرانی : حک کردن اسم ائمه روی نذری ها اشکال ندارد، ولی احتیاط مستحب آن است بدون وضو اسامی مقدس مس نشود و اگر در جایی مس بدون وضو بی احترامی باشد، جایز نیست.
📚منبع:
استفتاءاز دفتر مراجع.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 آیا #اسفند_دود_کردن_برای_رفع_چشم_زخم موثر است؟ 🌺
پرسش کاربر در گروه:
آیا اسفند دود کردن برای از بین بردن چشم زخم مستند شرعی دارد؟
📤پاسخ:
هیچ روایتی وجود ندارد، که در آن اسفند دود کردن را برای جلوگیری یا درمان چشم زخم مؤثر بداند، بنابراين استفاده از اسفند برای رفع چشم زخم هیچ سند دینی ندارد و در روایات فقط به جنبه دارویی گیاه اسفند پرداخته است و استفاده از اسفند را برای درمان برخی بیماری های روحی؛ مثل ترس و همچنین بیماری های جسمی مثل جذام و تقطیر البول مفید دانسته است.[1]
توضیحات بیشتر:👇
چشم زخم از حقایقی است که عقل و علم بشری هنوز به حقیقت آن دست نیافته است، لذا نمی توان توسط عقل برای درمان آن راه حلی پیدا کرد.
اما در قرآن و روايات، به چشم زخم و راه های درمان و جلوگیری از چشم زخم اشاره شده است.
برخی روایات چشم زخم را از واقعیات غیر قابل انکار می دانند، مانند اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «چشم زخم حق است و قله کوه را پایین می آورد»[2]و باز در جای دیگری می فرمایند: همانا چشم زخم انسان را داخل قبر می کند و شتر را وارد دیگ می کند».[3]
و در برخی روایات راهکارهایی را برای در امان ماندن از چشم زخم ارائه می کند، که برخی از آن راه ها عبارتند از:
۱. گفتن سه بار ذکر « ما شاء الله لا حول و لا قوٌة الٌا بالله العلیٌ العظیم».
۲. استفاده از حرز [اللٌهمٌ یا ذا السلطان العظیم و المنٌ القدیم و الوجه الکریم ذا الکلمات التامٌات و الدعوات المستجابات عاف الحسن و الحسین من انفس الجنٌ و اعین الانس][4]
۳. گفتن « تبارک الله احسن الخالقین اللهم بارک فیه».[5]
۴. تلاوت سوره های حمد، توحید، ناس، فلق و آیة الکرسی.[6]
📚منابع:
۱.مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 59، ص 234. چاپ اول، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ه. ق.
۲.همان،ج 60، ص 39.
۳. بحارالانوار، ج 92، ص 132.
۴. بحارالانوار، ج 60، ص 25.
۵. مجیدی، غلام حسین، نهج الفصاحة، ج 2، ص 701، چاپ اول، موسسه انصاریان، قم، 1379.
٦. بحار الانوار، ج 60، ص 25.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حکم_رفتن_به_مجالس_عید_الزهرا🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام،
رفتن به مجالس عید الزهرا چه حکمی دارد؟
مرجع: ایه الله خامنه ای.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر رهبری توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی حرام است و ایشان حکم را به صورت کلی داده اند و تفاوتی بین لعن خصوصی و لعن عمومی قائل نشده اند و لذا شرکت در این مجالس نیز حرام است.
البته باید گفته شود که مقلدین همه مراجع عظام باید مراعات کنند و اینگونه مجالس را تشکیل ندهند و در این مجالس شرکت نکنند، زیرا اینگونه مجالس موجب سوء استفاده دشمنان شیعه می شود تا بتوانند به شیعیان اهانت کنند و بین مسلمانان تفرقه و اختلاف ایجاد کنند.
لذا بر همه شیعیان واجب است از هر کاری که موجب از بین رفتن وحدت مسلمانان می شود، اجتناب کنند.
در روایت آمده، که فردی به امام صادق (علیه السلام) خبر داد، که ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما در مسجد می بینیم که مردی از طرفداران شما در مسجد علنی دشمنان شما لعن می کند و به آنها فحش می دهد!. حضرت پاسخ دادند، او را چه می شود!، چرا این کارها را می کند، خداوند او را لعنت کند که آبروی ما را می برد و زمینه تعرض به ما [و شیعیان و مکتب ما] را فراهم می سازد.[1]
نظر مراجع عظام نسبت به #لعن_علنی:👇
✍آيه الله مكارم شيرازي: لازم است از کارهایی که باعث تفرقه بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.[2]
✍آيه الله وحيد خراسانی: لعن علني، جایز نیست.
✍آيه الله بهجت: سب و لعن علنی و گرفتن این مجالس جایز نیست، در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چهبسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنهها عکسبرداری کنند، و ممکن است این کارها موجب آزار و یا قتل شیعیانی که در کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.[3]
📚منابع:
۱. اعتقادات الامامیة، باب ۳۹، ص۱۰۸.
۲. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي– هدانا.
۳. برگرفته از در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۸.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂#تردید_در_ادامه_دادن_روزه🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام و خسته نباشید.
من صبح زود از خواب بیدار شدم نیت روزه قضا کردم، اما به دلیلی مردد شدم که روزه نباشم و روزه را باطل کنم و خوابم برد، وقتی بیدار شدم اذان ظهر را گفته بودند، که تصمیم قطعی گرفتم روزه بگیرم. آیا این تردید که داشتم اشکالی در صحیح بودن روزه ام وارد کرده است ؟ مرجع: رهبری.
با تشکر از شما
📤پاسخ:
سلام علیکم، سلامت باشید.
از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله خامنه ای، اگر تا قبل از اذان ظهر نیت روزه می کردید، روزه تان صحیح بود اما بخاطر اینکه اذان را گفته بودند و شما تصمیم قطعی بر روزه گرفتید، روزه تان باطل است.
نظر مراجع عظام نسبت به تردید در ادامه دادن روزه:👇
اگر در روزه واجب معینی مثل روزه ماه رمضان باشد، و مردد شوید و بعد تردید را کنار بگذارید و روزه را ادامه دهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: رهبری، بهجت، سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام و بعدا قضا نمایید.
✍آیات عظام: وحید، مکارم،صافی، نوری، گلپایگانی: روزه باطل می شود اما باید تا مغرب از انجام مبطل خودداری کنید و بعدا قضا کند.
✍زنجانی: روزه باطل نمی شود.
اما اگر در روزه واجب غیر معینی مثل روزه قضا این تردید ایجاد شود، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیه الله زنجانی: نمی تواند به آن روزه اکتفا کند.
✍بقیه مراجع عظام: اگر تردید کند اما قبل از اذان ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
اگر در روزه مستحب این تردید ایجاد شود، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: رهبری، وحید، صافی، زنجانی، نوری: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیات عظام: مکارم، بهجت: اگر تا قبل از غروب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیه الله سیستانی: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است، ولی اگر می داند خورشید غروب کرده، در فاصله بین غروب آفتاب تا مغرب نیت کند، روزه اش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۱۵۷۰. ۱۵۷۱؛ رهبری، اوجوبه استفتائات، س ۷۵۷ و رساله آموزشی، ج ۱، ص ۲۴۰ و ۲۴۲.
🍂#قصد_انجام_دادن_مبطل_روزه_بدون_انجام_آن🍂
📤پرسش:
شب نیت کردم که فردا روزه قضا بگیرم اما صبح هنگامی که صبحانه را برای همسرم آماده کردم، تصمیم گرفتم خودم هم صبحانه بخورم اما باز پشیمان شدم و نخوردم، آیا اینکه تصمیم به خوردن گرفتم، روزه را باطل می کند؟
مرجع: آیه الله خامنه ای.
📤پاسخ:
روزه شما صحیح است، زیرا از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری اگر در روزه واجب غیر معین مثل روزه قضا، تصمیم بگیرید کاری کنید که روزه باطل شود، مثلا صبحانه بخورید اگر تا قبل از اذان ظهر از تصمیم خود منصرف شوید و دوباره نیت روزه کنید، روزه صحیح است.
نظر مراجع نسبت به قصد مبطل بدون انجام آن:👇
اگر در روزه واجب معینی مانند روزه رمضان نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: امام خمینی، فاضل: روزه صحیح است.
✍آیات عظام: رهبری، سیستانی: بنابر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعدا قضا نماید.
✍بقیه مراجع عظام: روزه باطل می شود و باید تا مغرب از انجام مبطلات خودداری کنید و بعدا قضا کنید.
اگر در روزه واجب غیرمعینی مانند روزه قضا نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ آیات عظام: امام خمینی، فاضل: روزه صحیح است.
✍آیه الله زنجانی: در قضای ماه رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در سایر روزه های واجب غیر معین مانند روزه نذری که وقت آن معین نشده، نمی تواند به آن اکتفا کند، اگرچه تا قبل از ظهر نیت روزه نماید.
✍بقیه مراجع عظام: اگر قبل از ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
اگر در روزه مستحبی نیت کنید کاری که روزه را باطل می کند، انجام دهید اما آن را انجام ندهید، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: رهبری، وحید، زنجانی، صافی، نوری: اگر تا قبل از مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.
✍آیه الله سیستانی: اگر تا قبل از اذان مغرب دوباره نیت روزه کند، روزه اش صحیح است، ولی اگر می داند خورشید غروب کرده، در فاصله بین غروب آفتاب تا مغرب نیت کند، روزه اش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
✍ آیات عظام: مکارم، بهجت: اگر تا قبل غروب نیت روزه کند، روزه صحیح است.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، جلد ۱، م ۱۵۷۰؛ رهبری، اجوبه استفتائات، س ۷۵۸و رساله آموزشی، جلد ۱، ص ۲۴۰ و ۲۴۲.
🌺حکم #شک_در_تعداد_تسبیحات_اربعه🌺
📤پرسش کاربر در گروه :
سلام.
اگر در نماز در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات را دو مرتبه گفتیم یا سه مرتبه وظیفه چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم.
بنا را بر این بگذارید که دو مرتبه گفتید و یک بار دیگر تسبیحات اربعه را بگویید و نماز را ادامه دهید.
توضیحات بیشتر:👇
از نظر همه مراجع عظام غیر از آیه الله فاضل لنکرانی، در رکعت سوم و چهارم نماز اگر یک مرتبه تسبیحات را بگویید، کفایت می کند و سه مرتبه تسبیحات اربعه گفتن مستحب است، بنابراین اگر شک کردید که تسبیحات را دو مرتبه خواندید یا سه مرتبه، می توانید رجائاً یک مرتبه دیگر بخوانید و می توانید هم نخوانید.
مقلدین آیه الله فاضل لنکرانی اگر شک کنند، که دو بار تسبیحات اربعه را خوانده اند یا سه بار، علی القاعده باید یک بار دیگر بخواند، زیرا آیه الله فاضل لنکرانی سه مرتبه خواندن تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز واجب می داند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1005.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝