🚨#فوری #مهم
#اطلاع_رسانی_شود
همایش مردمی مطالبه گری عفاف و حجاب
🛑 با دعوت از
سران سه قوه و متولیان فرهنگی
🗓 دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲
🕰 از ساعت ۱۴ الی ۱۸
⬅️ تهران، میدان بهارستان
🕌 حسینیه سرچشمه
#نشر_حداکثری
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل زن زندگی #آزادی به روایت تصویر ....😱
اینا میخوان فرهنگ و ارزش گذاری به #زن رو یاد ما بدند ❗🤮
#لجنزار_غرب
••✾🌻🌻🍂🌻🌻✾••
#لبیک_یا_خامنه_ای
💎فساد مثل اژدهای🐲 🐉 هفت سر افسانههاست.باید بافساد وظلم مبارزه شود، کاربسیارسختی است، ولی حتماً بایدانجام بگیرد.👌
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥جنبش فاحشه ها وبی ناموس ها که با شعار ژن ، ژندگی آژادی ..!!.. چهار ماه امنیت کشور رو زیر سئوال برده بودن ..
🔥ماجرای جالبی شده
🛑وحوش، زامبی ها و داعشی های وطنی که همین چندی پیش هموطنانشون رو در تهران آتش میزدند ؛
دارن از دکل وحوش طالبان بالا میرن !!
👈 میگه پاشو برو مرز دفاع کن❗️
👇👇👇👇👇👇👇
داداش ما همون چند ماه پیش فرار کردیم ونزوئلا..الان از اونجا داریم کانال رو هدایت میکنیم 🙃😉😉
شما که الان چند ماهه تهران رو فتح کردی باید بری مرز 😅
میگن جنس خوب هم اونجا هست دیگه گلوتون رو نمیزنه / (حاج فیدل)
✍️پ.ن. اونم از تیر برق آویزون کردن، اینی که داره پست میزاره میرطاهره 🤪
💠💠💠💠💠💠💠💠
✌️ما برای وطن تا اخر ایستاده ایم
ایستاده میمیریم ...✌️
▫️مچ داعش رو در سوریه عراق خوابوندیم
▫️کاسه کوزه داعشی های وطنی رو هم جمع کردیم
▫️دیگه طالبان که رام کردنش کار سختی نخواهد بود.. فرمان بده فرمانده
@asmaandishkade
1_1326837605.mp3
33.45M
🎙 استاد نظری زاده :
خیییییییییلی مهم مهم مهم
❌بهداشت جایگزین استعمار شده است❌
✅ واژه استعمار به معنی آبادی هست ولی به دلیل عملکرد خائنانه استعمارگران، این واژه در نگاه مردم بد شده است
❌❌امروزه هر خیانتی می خواهند انجام دهند به اسم بهداشت انجام می دهند❌❌
👌👌هرچیزی که می گویند بهداشتی هست آلوده هست
💎 نوره زرنیخ دار، حمام عمومی، سرکه طبیعی خانگی، روغن حیوانی و شحم، نمک دریا، سبوس گندم و ... به بهانه غیر بهداشتی بودن حذف شد و بدترین ها جایگزین شد
♻️ کرونا، اثاث کشی یهود هست از غرب به شرق
👈👈 کرونا اصلا بیماری خاصی نیست (همان سرماخوردگی هست)
⛔️ کرونا برای نابودی اقتصاد، نسل کشی از دنیا و نابود کردن روح و روان مردم ایجاد شد
🛁 حمام، بیمارستان اسلام هست
👌 نوره، پیشگیری و درمان بیماری های سرد هست
🛀 دستور نوره حنا یکی از درمان های سرطان هست
🍃🍃 آشنایی با خواص فوق العاده نوره و حنا
طب و تغذیه و سبک زندگی اسلامی و عمل به دستورات اهلبیت راه نجات از بیماری های آخرالزمانی و رسیدن به دوران طلائی ظهور...✌️
مزدوران WHO را رسوا میکنیم✌️
مبارزه ادامه دارد✌️
خرمشهرها در پیش است✌️
#حجاب
#دهه_کرامت
#امام_زمان
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+ما این همه منکر داریم
بدتر از بی حجابی، چرا انقدر گیر دادید به حجاب😒؟!‼️
⊹
⊹🎙استاد عالی
⊹
▪️#حجاب_حکم_خداست
▪️#شبهه
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متفاوت تر ببینید👇👇
#استاد_امیری
#جهاد_تبیین
🗣استاد امیری، افسر ارشد جنگ نرم، سخنران و تحلیلگر سیاسی
▪️ گریزی به اقتصاد بیمار در زندان دلار ⁉️
▪️سایپا و ایران خودرو، دو انتخاب اجباری و قاتل در جاده ها🔥⁉️
📣حتما ببینید و نشر حداکثری دهید
.
🎤 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد امیری"
🔴اینجا دریچه ای برای افزایش سواد رسانه ای و بصیرت افزایی می باشد
@asmaandishkade
⭕️ قاجار و پهلوی با ایران چه کردند؟!
🔺قسمت های جداشده از ایران در زمان حکومت های غربزدهی قاجار و پهلوی
@asmaandishkade
1_2183489426.mp3
13.94M
آژیرخطر
هشدار فوری
مطالبه گری عمومی برای عفت
و حیاء درجامعه اسلامی
خانم خراسانی
@asmaandishkade
حاج حسین یکتا-آینده - 🆘 @Roshangari_ir.mp3
10.42M
آقای حسین یکتا، درمورد انقلاب اسلامی و آینده @asmaandishkade
هدایت شده از اکبر
🍂
🔻 مردی که خواب نمیدید/ ۲۵
خاطرات مهندس اسداله خالدی
نوشته داود بختیاری
┄┅┅┅┅❀🧿❀┅┅┅┅┄
🔹 حرفهای حاج شیخ محمود نرمم کرد. از همان روز قرآن را با صوت خواندم ولی هیچ وقت حنجره ام آهنگاش را عوض نکرد.
تو دبیرستان خرد بود که پوست انداختم. آن هم چه پوست انداختنی. خیلی عوض شدم. نه این که شیطنتهایم را کنار بگذارم، نه. تحولی تو درونم ایجاد شد. یک تحول ریشه ای و عمیق. آقای فقهی در این تحول تأثیر زیادی داشت. دبیر ادبیات وقفه بود. خیلی با او جور بودم. حرف هایش را میفهمیدم. در حرف هایش ریز میشدم. سوال بود که تو مغزم چنگ می انداخت. میپرسیدم جواب میداد. روشن و ساده. هر روز بیشتر از روز گذشته به طبیعت انسانی که پر بود از رازهای عجیب پی میبردم. غذایی که آقای فقهی و دبیرستان حاج شیخ محمود به من میداد سالم و داغ بود. من هم خیلی گرسنه بودم. تندتند میخوردمش. انگار که از قحطی رسیده بودم. معلوم است که تو قحطی بودی .... آدم از مهدی پنج شای و قاسم گاوکش، مهدی موش،(از اراذل اوباش منطقه شاپور) تو محله شاپور و چهارراه معین السلطان و خیابان مهدی خانی چه آموزش میبیند؟
من دیگر آن آدم سابق نیستم. آن اسدالله شرور با آن شرارتش. میدانم اگر عوض نشوم کارم ساخته است. این حال را که خدا به من داده مجانی است. این آن چیزی است که باید مال خودم بکنم. حس میکردم در جایی که هیچ انتظار نداشتم ناگهان آیینهای جلویم گذاشته بودند و من توی آینه داشتم خودم را میدیدم. اسدالله توی آینه هیچ شبیه اسداللهای که با آن زندگی کرده بودم نبود.
- هاااای اسدالله.... آهاااای.... اسدالله
-بله؟
- کجایی پسر....؟
- همینجا....پیش شما آقا...
- مطمئنی؟
- بله آقا.... مطمئنِ مطمئن...
با آن موج عظیم چنان دیوانه وار از جا کنده شده بودم که دیگر خودم هم خودم را نمیشناختم. دوست هم نداشتم بشناسم. آدم تازه شده بودم تازه تازه آن روزها برایم کافی بود. بیشتر از کافی!
•┈••✾○✾••┈•
ادامه دارد
#مردی_که_خواب_نمیدید
🍂
@asmaandishkade
🍂
🔻 مردی که خواب نمیدید/ ۲۶
خاطرات مهندس اسداله خالدی
نوشته داود بختیاری
┄┅┅┅┅❀🧿❀┅┅┅┅┄
🔹 - هزار و چهارصد تومان؟ من از کجا این پول را پیدا کنم؟.... مگر گردنه بگیرم... فکر کردی رو گنج نشستم... خواب دیدی خیر باشد. مغازه مرا جارو کنم یک، یک قرانی تویش پیدا نمیشود. اصلا مگر خود مغازه هزار و چهارصد تومان می ارزد... مدرسه خرد چهاش است؟... مگر مدرسه با مدرسه فرق می کند..
آمدم دهان باز کنم که خانم خانمها پرید تو حرفم پدرم.
- چه خبر است؟ چرا خانه را رو سرت گذاشتهای؟.... همسایه ها چه می گویند؟.... مدیر گفته... حاج شیخ محمود چیزی می دانست که گفته مدرسه عوض کند. خودش هم واسطه شده... هزار و چهارصد تومان هم نمیخواهد بدهی.... همهاش صد و چهل تومان است.
- کم است؟ صد و چهل تومان کم است؟
با پارتی بازی که حاج شیخ محمود کرد دوباره برگشتم دبیرستان رازی. حاج شیخ محمود میگفت تو دبیرستان رازی امکانات بیشتر است. حیف است آنجا را از دست بدهی. دبیر فرانسوی و آزمایشگاه کامل و سینما چیزی نیست که تو هر دبیرستان بشود پیدا کرد.
قبول کردم و تو دبیرستان رازی نام نویسی کردم. باز با بچه های سوسیال دموکرات آن روزها قاطی شدم. البته جسمم قاطی شد. نه روحم. روحم به دبیرستان خرد تعلق داشت. دست نخورده نگهش داشتم. حتی نگذاشتم یک خط کوچک رویش بیفتد. تو خودم بودم. دیگر مدیر مدرسه پروفسور آندره هم کاری با من نداشت. نزدیک بود شاخ در بیاورد. باورش نمیشد اسدالله عوض شده باشد. - اسدالله خالدی تو هستی؟
- بله آقا؟
- فکر نمیکنم. اسدالله خالدی یکی دیگه بود. تو او نیستی. نه، نه.
- بابا به خدا من خود اسدالله خالدی هستم. فقط عوض شدم. می گویی نه. برو از تو پرونده عکس مرا نگاه کن.
این ها را تو دلم میگفتم. جرات میخواست سر پروفسور آندره داد کشید. مگر به سر سالم دستمال می بندند بچه... بگذار تو را یکی دیگر بداند. چه فرقی میکند. خودت که میدونی چه کسی هستی.
- چرا فراق می کند... من نمی خواهم دیگر آن اسدالله شرور باشم. بس از دیگر...
نمیدانم چطور شد که شروع کردم. ولی شروع کردم. البته اوئل زیاد تو حزب و حزب بازی نبودم. مسائل مذهبی بود که من را به مخالفت با رژیم می کشاند. در همان جلسات آموزش قرآن بیآنکه هاشم آقا چیزی بگوید یاد گرفته بودم عمق ریشه هر چیزی را بیابم. باید از هر چیزی که دوروبرم اتفاق می افتاد سر در می آوردم. چیزی طول نکشید که احساس کردم راهم را پیدا کردهام. مثل خطی راست و روشن جلوی رویم بود. زندگی واقعی شروع شده بود. آرامش عمیقی در این زندگی حس میشد که تا آن روز احساسش نکرده بودم.
•┈••✾○✾••┈•
ادامه دارد
#مردی_که_خواب_نمی دید
🍂
@asmaandishkade
❌حمایت روزنامهی اصلاح طلبان از لایحه #حجاب قوه قضاییه!
🔹 روزنامه معلوم الحال شرق تیتر صفحه یک خود را به صحبت های مدیر حقوقی قوه قضاییه و یکی از طراحان اصلی این لایحه اختصاص داد و از قول قوه قضاییه در حمایت از این لایحه، تیتر زد: عقب نشینی نخواهیم کرد!
📍پ.ن: در ایراد داشتن و وارد بودن انتقادات مختلف به این لایحه همین بس که روزنامهی شرق نه تنها آن را نمیکوبد ، بلکه از آن دفاع هم میکند!
✅این دفاع، پر از حرف است...
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😏در عوض حجابشون اجباری نیست
یه روز معمولی
تو یه پمپ بنزین معمولی
یه زن معمولی
برای حفاظت معمولی از خودش
باید یه تفنگ معمولی داشته باشه
و باهاش خیلی معمولی آدم بکشه
⛔️در عوض؛ حجابشون اجباری نیست
#حجاب
#غرب_بدون_روتوش
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😏اگر نامش مهسا امینی بود و ایتالیایی نبود ، حتما این ویدئو جهانی میشد، اما حیف...
#استانداردهای_دوگانه
#غرب_بدون_روتوش
@asmaandishkade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چاقوکشی و خیابانگردیِ شبانه؛ چطور جلوی این کابوس دهههشتادیها را بگیریم
حادثهای که ۸ اردیبهشت برای حمیدرضا الداغی رخ داد، زنگ خطری بود برای اینکه بدانیم چطور باید با دختر و پسرهای دهههشتادی رفتار کنیم.
@asmaandishkade
ترجمه حدیث معرفت به نورانیت امام علی (ع)
متن کامل ترجمه فارسی
حدیث معرفت امیرالمومنین به نورانیت
معرفت به نورانیت امیرالمومنین صلوات الله علیه ابوذر غفاری ازسلمان فارسی سوال کرد معرفت امیرالمومنین «علیه السلام» به نورانیت چگونه است؟ گفت: ای جندب (لقب اباذر) بیا برویم تا ازخود آن حضرت سوال کنیم می گوید: نزد آن حضرت آمدیم و او را نیافتیم درآن جا منتظر ماندیم تا تشریف آوردند حضرت فرمود: چه باعث شده که اینجابیایید ؟ گفتند : آمدیم تا از معرفت شما به نورانیت سوال کنیم مولا فرمودند: خوشامدید ای دوستان من که در دین خود متعهد وپاینده هستید وکوتاهی نمی کنید ، وهر آینه دانستن این مطلب برهرمرد مومن وزن مومنه ای واجب است سپس فرمودند: ای سلمان و ای جندب ایمان کسی کامل نمی گردد تا به حقیقت و نورانیت من معرفت پیدا کند و وقتی چنین شناختی از من پیدا کرد ازکسانی می شود که خداوند قلب اورا برای ایمان امتحان کرده وسینه اش را برای اسلام گشاده کرده وعارف آگاه شده است وکسیکه دراین گونه معرفت وشناخت کوتاهی کند او درشک وتردید باقی می ماند ای سلمان و ای جندب شناختن من به نورانیت درحقیقت شناختن خداست وشناخت خدا درحقیقت معرفت من به نورانیت است واین دین خالص است که خدای سبحان فرموده است: ( وبندگان امر نشدند مگر به اینکه خدا را خالصانه ودرحالیکه دین خود را خالص کرده اند عبادت کنند، نماز را به پادارند وزکات را بپردازند واین دینی است که از افراط وتفریط به دور ودر حد اعتدال است سوره بینه /5) فرموده است : امر نشدید مگر به نبوت محمد صل الله علیه وآله واین دین سهل وآسان محمدیه است بعد درتفسیر (یقیموا الصلاة ) فرمود: هرکس ولایت مرا به پاداشت نماز را به پاداشته است ،وبه پاداشتن ولایت من سخت ودشوار است که آن را تحمل نمی کند وطاقت پذیرش آن را نداردمگر فرشته مقرب یا پیغمبر مرسل ویا بنده مومنی که خدا قلب اورا ازایمان امتحان کرده باشد پس فرشته زمانی که مقرب نباشد وپیغمبر مرسل نباشد ومومن هنگامی که امتحان شده نباشد نمی تواند آن رابپذیرد سلمان عرض کرد: ای امیرالمومنان ،مومن کیست وحدود ایمان چیست؟ آن رابیان فرمائید تا کاملا بشناسم فرمود: مومن امتحان شده کسی است که درامور ولایت ما چیزی به او نمی رسد مگر اینکه خدا سینه اش را برای قبول آن باز می کند وبدون هیچگونه شک وتردیدی آن را می پذیرد . ای ابوذر ، بدان من بنده خدا وخلیفه او بر بندگان هستم ، ما را خدا قرارندهید وآنچه می خواهید درفضیلت ما بگویید وبدانید به باطن مقامات ما ونهایت آن نخواهید رسید خداوند متعال به ما کمالاتی وعنایاتی برتر ازآنچه گوینده شما وصف کند یا به قلب یکی از شما خطور کند مرحمت فرموده است ، و وقتی مارا اینگونه شناختید شما مومن هستید . سلمان گوید : عرض کردم ای برادررسول خدا ! کسی نماز را به پاداشته که ولایت شما را بر پاداشته باشد؟ فرمود : بلی ای سلمان : شاهد آن وتصدیق این مطلب ، فرمایش خداوند است که درقرآن می فرماید(واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی خاشعین سوره بقره/45) مراد ازصبر دراین آیه شریفه رسول خدا ص است ومقصود ازنماز برپاداشتن ولایت من است ... زیرا ولایت است که تحمل آن سخت است وفقط خاشعین می توانند آن را بپذیرند وخاشعین شیعیان عارف وآگاه هستند ودر خارج می بینیم که گروههایی مختلف از مرجئه، قدریه، خوارج ، نواصب وغیر اینها همگی به محمد ص اقرار واعتراف دارند ودرآن اختلاف ندارند وفقط درباره ولایت من است که اختلاف کرده اند آن را اکثرا انکار نمودند وجز عده کمی نپذیرفتند که این آیه به آن ها اشاره فرموده است... وکسیکه اقراربه ولایت من نداشته باشد اقرار او به نبوت محمد ص سودی برایش ندارد زیرا این دو فرین یکدیگرند به خاطر اینکه نبی اکرم پیغمبر است که به سوی مردم فرستاده شده وامام وپیشوای آنهاست بعد از او علی امام وپیشوای مردم وجانشین محمد است ... اول ما محمد است ، وسط ما محمد است و آخر ما محمد است پس هرکس معرفتش به من کامل باشد او بردین قیم واستوار الهی است ... حضرت فرمود: من ومحمد ص یک نور از نور خدا بودیم آنگاه خداوند این نور را امر فرمود دونصف گردد به نیمی از آن فرمود محمد باش وبه نصف دیگر آن فرمود : علی باش لذا رسول خدا ص فرمود : علی ازمن است ومن از علی ادا نمی کند از طرف من مگر علی آن هنگامی که ابوبکر(.....) را برای برائت از مشرکین به طرف مکه فرستاد جبرئیل فرود آمد وعرض کرد ای رسول خدا پروردگارت فرموده است آن را خودت یا شخصی از خودت ابلاغ کند مرا به دنبال ابوبکر (....) فرستاد تا اورا برگردانم او به رسول خدا ص عرض کرد : آیا درباره من چیزی نازل شده فرمود : نه ولی این کار را انجام نمی دهد مگر من یا علی ای سلمان و ای جندب کسیکه شایستگی ندارد دستوری را از طرف رسول خدا ص ابلاغ کند چگونه صلاحیت وامامت پیشوایی مردم را خواهد داشت؟؟؟ ای سلمان
ادامه دارد👇
@asmaandishkade
ای سلمان: محمد ص بیم دهنده گردید ومن هدایت کننده واین فرمایش خداوند است که میفرماید : ( انما انت منذر ولکل قوم هاد سوره رعد/7) مراد ازمنذر دراین آیه رسول خدا ص ومقصود ازهادی من هستم ..... محمد ص جمع کننده گردیده ومن نشر دهنده محمد ص اختیار دار بهشت گردیده من اختیاردار دوزخ : به آن می گویم این رابگیر وآن را رها کن محمد ص لرزاندن زمین وزلزله گردید ومن اختیاردار صداهای شدید ورعد وعرّش شدم ومن صاحب لوح محفوظم وخداوند علومی که درآن است به من الهام نموده است ... محمد ص صاحب دلالت ها وراهنمایی ها شد ومن صاحب معجزات نشانه ها وعلامات شدم محمدص خاتم انبیا گردید ومن خاتم اوصیا شدم ودرآیه مبارکه (الصراط المستقیم سوره حمد/6) من مقصود از صراط المستقیم هستم ومن نبأ عظیم هستم .آن خبر مهمی که درآن اختلاف کردند درآیه ( النبأ العظیم- الذی هم فیه المختلفون سوره نبأ/2و3) منم وکسی جز درولایت من اختلاف نکرد محمدص صاحب دعوت گردید که مردم را به طرف خدا بخواند ومن صاحب شمشیر که سرکشان آن ها را نابود کنم محمد پیغمبر مرسل گردید ومن صاحب امر آن حضرت.... محمدص حجت وبرهان برای مردم اقامه کرد ومن حجت خدا گردیدم خداوند برای من قرارداد آنچه را که هیچکس از اولین وآخرین ندارد حتی پیغمبران مرسل و فرشتگان مقرب از آن بی بهره اند سپس فرمود : ای سلمان و ای جندب : عرض کردند : بلی ای امیرمومنان علیه السلام فرمود: منم که نوح را درکشتی به امر پروردگارم آرامش بخشیدم واورابه ساحل رساندم ،منم که یونس را ازشکم ماهی به اذن خداوند خارج کردم منم که موسی را ازدریای نیل به امر خداوندعبور دادم منم که ابراهیم رااز آتش نجات دادم منم که نهرها را جاری وچشمه ها را جوشان ودرخت ها را بر جا نهادم ومن عذاب یوم الظله ام (سوره شعرا/189) من ندا کننده ام از محل نزدیکی که جن وانس آن رابشنوند منم که هر روزصدای جبارین ومنافقین را با لغت خود آن ها می شنوم . منم خضری که موسی را تعلیم داد ومن معلم سلیمان بن داودم من ذوالقرنین ام ومن قدرت پروردگار می باشم .... ای سلمان و ای جندب : کسیکه ازما بمیرد درحقیقت نمرده وکسیکه ازما غائب گردد درحقیقت غائب نیست و کسیکه ازما کشته شود درحقیقت کشته نیست سپس فرمود ای سلمان وای جندب عرض کردند : بلی ای امیرالمومنین علیه السلام فرمود: من فرمان روای همه مردان مومن وزنان مومنه ازگذشتگان وآیندگان هستم وبه روح عظمت تأیید شدم وبا همه این اوصاف بنده ای ازبندگان خدا هستم ما را خدا ننامید وسپس آنچه می خواهید در فضیلت ما بگویید وهرچه تلاش کنید به حقیقت آنچه که خداوند برای ما قرار داده بلکه به یکدهم از یکدهم آن نخواهید رسید به خاطر اینکه ما نشانه های خداوراهنمایان وحجت وجانشینان وامینان وپیشوایان ازطرف او هستیم ما چهره زیبای خدا وچشم بینای او و زبان گویای او هستیم به سبب ما خداوند بندگانش را عذاب می کند وبه سبب ما پاداش می دهد ومارا ازمیان خلق خود برگزیده واختیار گردانیده وطاهر کرده واگر کسی چون وچرا کند واعتراض به گزینش پروردگار نماید به خداوند کافر گشته ومشرک است زیرا ( ازآنچه خدا انجام می دهد سوال نمیشود او مورد بازجویی قرار نمی گیرد بلکه بندگان هستند که بازخواست می شوندسوره انبیا/23) سپس حضرت فرمودند: من به اذن پروردگارم می میرانم وزنده می کنم .به اذن او به آنچه می خورید وآنچه درخانه هایتان اندوخته می کنید خبر می دهم وآنچه را دردلهایتان پنهان می کنید می دانم وامامان دیگر از فرزندان من اینها را می دانند وهرگاه دوست داشته باشید وبخواهید چنین کاری می کنند زیرا ما همگی یک حقیقت هستیم . اول ما محمد است وسط ما محمد است وهمه ما محمد هستیم پس بین ما فرق نگذارید ، ما هرگاه بخواهیم خدا می خواهد وهرزمان نپسندیم خدا نمی پسندد بدبختی وتمام بدبختی نصیب کسی می شود که فضایل ما وخصائص ما وآنچه را که خدا به ما عنایت کرده انکار کند، زیرا کسیکه چنین کند درحقیقت قدرت خداوند وخواست و مشیت پروردگار را درباره ما نپذیرفته وانکار کرده است ای سلمان و ای جندب خداوند به ما برتر و والاتر وبزرگتر از همه ی اینها عطا کرده است عرض کردیم : ای امیر مومنان علیه السلام آن چیست که بزرگتر از همه اینها است فرمود: پروردگار ما به ما اسم اعظم عطا کرده وبخشیده است که با آن آسمان ها وزمین وبهشت وجهنم را می شکافیم ودر می نوردیم به آسمان بالا می رویم وبه زمین فرود می آییم به مغرب میرویم وبه مشرق میرویم به عرش الهی قدم گذاشته ودرپیشگاه الهی برآن می نشینیم وهر چیزی حتی آسمان ها ، زمین، خورشید، ماه ، ستارگان ، کوه ها ، درختان، جنبندگان، دریا ها، بهشت وجهنم ازما اطاعت می کنند تمام اینها را خداوند به اسم اعظمی که به ما آموخت وبه ما اختصاص داد عطا کرده است وبا تمام این اوصاف ما می خوریم و می آشامیم ودرمیان بازار ها راه میرویم واین امور را
ادامه دارد👇
@asmaandishkade
به امر پروردگارمان انجام می دهیم وما بندگان با کرامت خداوندیم که اورا به گفتار سبقت نمی گیریم وبه امر وفرمان او عمل می کنیم ما را معصوم وپاک قرار داد وبر بسیاری ازبندگان مومنش برتری بخشید وما می گوییم : (حمد وسپاس مخصوص خداوندی است که ما را هدایت نموده واگر هدایت ولطف الهی نبود به آن راه نمی یافتیم سوره اعراف/43 ) و ( کافرین سزاوار عذاب شدند وعده ای عذاب درباره آنها حتمی است سوره زمر/ 71 ) وآن ها کسانی هستند که آنچه خداوند به ما بخشش واحسان نموده قبول ندارند وانکار می کنند ای سلمان و ای جندب این است پاسخ شما که از معرفت من به نورانیت پرسش نمودید آن را حفظ کنید ونگهدارید که باعث رشد وکمال است وهمانا هیچ یک از شیعیان ما به حد بصیرت نمی رسد تا مرا به نورانیت بشناسد و وقتی چنین معرفتی پیدا کرد به حد بصیرت وبلوغ وکمال رسیده ودرمیان دریای از علم فرورفته ودرجه ای ازفضل وبرتری را پیموده اند وبر سری از اسرار پروردگار وگنجینه های پوشیده او آگاهی یافته اند.
مدرک این حدیث :
مشارق الانوار ص160
بحار الانوار ج26ص1-7 ح1
پایان
@asmaandishkade
بوی حماقت آمد.
دو روز پیش درگیری مختصری در محدوده کوچکی از مرز ایران افغانستان رخ داد و در پی آن چند نفر از عزیزان مرزبان ما هم، شهید و مجروح شدند.
که در اینجا به روح غیور این جوانان، سلام و صلوات هدیه میکنم.
بعد از این حادثه تاسف بار چند ساعته، بلا فاصله موج سنگینی از سوی عده ای معلوم الحال با این مضامین ، علیه مواضع رسمی نظام ما آغاز شد ؛
- چرا طالبان را به رسمیت شناخته اید.؟ (ایران تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است،)
- جمهوری اسلامی ایران باید این گروه را یک گروه تروریستی اعلام کند.
- در جمهوری اسلامی ، یک عده جوان خام و بی سابقه حکمرانی کشور را بر عهده گرفته و کشور را بفنا میدهند .
- اعضای طالبان را از ایران اخراج کنید .
- ایران با تحویل سفارت افغانستان به طالبان به احمد مسعود ظلم کرد .
- راه جلوگیری از ائتلاف داعش و طالبان در هم کوبیدن مواضع و مناطقی است که آنها در حال تجهیز و آموزش هستند خواهد بود..
و...
حالا ببینید منادیان این مطالب چه کسانی هستند؟
اینها دنباله همان فتنه گرانی هستند که ؛
- از ادامه جنگ با صدام ، بعد از آزاد سازی خرمشهر مخالف بودند و از همان زمان با زمزمه در گوش فرماندهان جنگ که در حال صلح با صدام هستیم ، به تضعیف اراده ادامه جنگ و جانبازی در جبهه ها پرداختند .
- وقتی حمله آمریکا به عراق و صدام آغاز شد خواهان ورود به عراق جهت کمک به صدام ، علیه آمریکا بودند.
- در اوج جنگ مدافعین حرم با داعشی ها ، خواهان مذاکره با داعش شدند ومعتقد بودند با گفتگو می توان اختلافات با داعش را بر طرف کرد .
اما همانها الان آنقدر شجاع شده اند که خواهان بمباران مواضع طالبان هستند .
البته از ابتدا که طالبان بجای آمریکا اداره کشور افغانستان را بر عهده گرفت، این دسته از افراد همواره دنبال راه اندازی جنگ بین ایران با افغانستان بودند .
اما سیاست های جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان مشخص است .
- حکومت طالبان بر افغانستان بمراتب مقبول تر ، موجه تر و مشروع تراز حکومت آمریکا بر افغانستان است .
- جنگ با طالبان ، بنفع دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای ایران است .
- با همه کیفیتی که بر مناسبات مرزی ایران و افغانستان حاکم است، در مجموع این بخش از مرز ایران ، امن تر و کم تلفات تر از مرز ایران با پاکستان و مرز ایران با عراق در محدوده اقلیم کردستان است .
@asmaandishkade
استاد شهید مطهری رحمت الله علیه:
امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه میشویم که با لحن تحقیر و مسخره آمیزی میپرسند:
آقا سواره غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟!
با قاشق و چنگال خوردن چطور؟!
آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟!
آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟! ...
در جواب اینها میگوییم:
اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛
گفته به هر حال نظافت را رعایت کن. از نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است.
اما اسلام یک چیز دیگر گفته است؛
گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید کورکورانه کردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلیگری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه حرام است، الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن» جذب کردن حرام است، اعتقاد به اینکه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است.
📙 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص107
@asmaandishkade
معنای پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ، فقط یک مطلب و احتمالا دو مطلب باشد.
مطلب اول ؛؛
شکست اروپا و آمریکا.
چون نتوانستند دولت منتخب خود را در ترکیه روی کار بیاورند .
مطلب احتمالی دوم ؛
پیروزی ایران و روسبه،
چون اردوغان را بر رقیبش ترجیح میدادند .
قبل از برگذاری این انتخابات، این مساله را تحلیل کردم ، به آن مطلب ، رجوع کنید .
ضمنا ؛
این دوره ریاست جمهوری اردوغان ، دوره سخت تری خواهد بود .
به دلایل مختلف.
اما یکی از علت های آن؛
همان سجده ای است که اردوغان پس از پیروزی، بسمت قبله داشت .
معنای این حرف ؛
همسویی اردوغان با سیاست های ایران ، یا روسیه و یا با محور مقاومت نیست .
بلکه، اردوغان نشان داد نمی خواهد گاو شیرده و یا برده کامل غربی ها باشد .
همین اندازه حفظ ظاهری استقلال ، یعنی؛
دشمنی و کارشکنی اروپایی ها و آمریکا با دولت منتخب مردم ترکیه.
امیدوارم رقیب اردوغان، مانند رقیب احمدی نژاد در انتخابات ۸۸ ، آنقدر احمق نباشد که با تحریک اروپایی ها و آمریکاییها ، دست به فتنه بزند و ذائقه مردم ترکیه را در این انتخابات پر شور تلخ کند و موجب تفرقه و شکاف در جامعه ترکیه بشود .
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۳)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه، روش برخورد رهبر با مردم را توضیح می دهد و می فرماید:
- و أشعر قبلک الرحمة للرعیة
بپوشان قلبت را از رحمت برای رعیت
" أشعر قلبک الرحمة" یعنی رحمت را چون شعار که همان لباس چسبیده به تن است برای آنان قرار ده
- و المحبة لهم و اللطف بهم
محبت و لطف به آنها کن
- و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم أکلهم
از کسانی نباش که مانند حیوان وحشی درنده مغتنم می داند خوردن آنها را
- فإنهم صنفان: إما أخ لک فی الدین و إما نظیر لک فی الخلق
بخاطر اینکه مردم بر دو دسته هستند: یا برادران دینی تو اند یا مثل تو در خلقت اند
- یفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل
اگر کسی از آنها لغزش کرد و معیوب شدند
- و یؤتی علی أیدیهم فی العمد و الخطاء
و عمداً و خطاً از سوی آنها اشتباهی روی داد
- فأعطهم من عفوک و صفحک
پس عطا کن به آنها عفو و صفح
"عفو" از ديدگاه فقه اللغه آن است كه كسي براي محو كردن چيزي به سراغ آن چيز برود. اينكه گفته مي شود «عفت الدّيار» گويا سرزمين ها رفته اند تا آثار خودشان را محو كنند. وقتي گفته مي شود كه خداوند كسي را عفو كرد، يعني آثار گناه و ضعف هاي او را برطرف و او را بدون گناه رها كرد. و "صفح" فراتر از آن است؛ یعنی علاوه بر اینکه می بخشد و گناه را می پوشاند و یغْفَرْلَهُمْ ما قَدْ سَلَف می کند، چیز اضافه ای نیز به او عطا می کند و از سرزنش او دست می کشد.
راغب در مفردات می گوید: «کلمه" صفح" به معنای ترک ملامت است، و فرقش با عفو این است که از عفو بلیغ تر است، و به همین جهت خدای تعالی در یک جمله هر دو را ذکر کرده و فرموده: «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» چون گاهی میشود که انسان عفو میکند، ولی صفح نمی کند(مفردات راغب ماده صفح)
- مثل الذی تحب و ترضی أن یعطیک الله من عفوه و صفحه
مثل آن کسی که راضی است و می خواهد خداوند با او با عفو و صفح برخورد کند؛ یعنی همان انتظاری که از خداوند داری و می خواهی تو را ببخشد، تو نیز با مردم اینگونه باش
- فإنک فوقهم من عفوک و إلی الأمر علیک فوقک
چون تو فوق بر آنها هستی و والی امر فوق تو است(تسلط دارد)
- و الله فوق من ولاک
و خداوند فوق والی امر تو است
- و قد استکفاک أمرهم
و کار های آنها را به تو واگذار کرده اند
- و ابتلاک بهم
و تو مورد آزمایش هستی در مورد مردم
"ابتلاء" از ماده "بلي" به معناي كهنگي است و چون همه خصوصيات ذاتي و عرضي اشيا پس از كهنه و فرسوده شدن آنها آشكار ميشود، امتحان را ابتلاء گفتهاند. کلمه ی مشابه آن "فتنه" است و فتنه می تواند فراگیر تر از ابتلاء در امتحان مردم باشد.
- و لا تنصبن نفسک لحرب الله
هرگز خودت را در مقام جنگ با خدا قرار نده
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی با معاصی با او به مبارزه برنخیز[که ظرف وجودی تو را از استعداد و نعمت برمی گیرد و تبدیل به نقمت می کند]( شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۷)
- فإنه لا یدی لک بنقمته
بخاطر اینکه اگر خدا بخواهد نقمتی به تو برساند، هیچ راه فراری نداری
نقمت خداوند زمانی فرا می رسد که انسان با ظلم به خویش، استعداد درونی اش را تخلیه کند و جای آن را نقمت گیرد و از این رو خداوند به انسان ظلم نمی کند و این انسان است که استعداد خویش را از بین می برد.
علامه طباطبائی می گوید: «عقابی که خداوند معاقبین را با آن عذاب میکند، همیشه به دنبال نعمت الهی ای است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانی داشته، به این طریق که نعمت را برداشته عذاب را به جایش میگذارد و هیچ نعمتی از نعمتهای الهی به نقمت و عذاب مبدل نمی شود مگر بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانی است» (المیزان ج ۹ ص ۱۳۱)
- و لا غنی بک عن عفوه و رحمته
و تو هم بی نیاز از آن عفو و رحمت نیستی(فقر ذاتی داری)
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۴)
- و لا تندمن علی عفو
مبادا پشیمان شوی از اینکه کسی را بخشیده ای
- و لا تبجحن یعقوبة
مبادا از عقوبت کسی، بهجت پیدا کرده و خوشحال شوی
- و لا تسر عن إلی بادرة وجدت عنها مندوحة
از آن ناراحتی که می توانی از آن رها شوی، شتاب نکن(سریع نباش در مورد خشمی که می توانی آن را کنترل کنی)
- و لا تقولن إنی مؤمر آمر فأطاع
مبادا به مردم بگویی که من امر شده ام تا به شما امر بدهم، پس باید اطاعت شوم(متکبر نباش)
- فإن ذلک إدغال فی القلب
که این خودبزرگ بینی دغل به قلب انسان می آورد(قلب انسان را فاسد و خراب می کند)
- و منهکة للدین
و دین را پژمرده می کند
"منهکة للدین" یعنی ضعف و بیماری است برای دین
- و تقرب من الغیر
و بسیاری از نعمت ها را از تو می گیرد(تغییر نعمت ها)
"تقرب من الغیر" کنایه از زوال نعمت است
- و إذا أحدث لک ما أنت فيه من سلطانک أبهة أو مخیلة
و اگر دچار تکبر شوی و ابهت تو را دربرگیرد و دچار توهم شوی
- فأنظر إلی عظم ملک الله فوقک و قدرته منک علی ما لا تقدر علیه من نفسک
به قدرت و عظمت خدا نگاه کن و ببین سلطنت برای چه کسی است و آن را مقایسه کن با چیزی که خودت بر نفس خویش قادر نیستی(مثل آنکه مریض می شوی و قادر نیستی خودت را درمان کنی)
- فإن ذلک یطامن إلیک من طماحک
که این مقایسه باعث نجات تو از مسیر انحراف می شود
- و یکف عنک من غربک
و تو را از تندی نگه می دارد
"غرب" تیزی تیغ است و برای سطوت و سرعت در کیفر و خون ریزی استعاره گرفته می شود. و "غرب السّيف" تيزى شمشير است و گاه برای بیان تندی زبان و تشبیه به آن استفاده می شود: «فلان غرب اللّسان» او تند زبان است.
- و یفیء إلیک بما عزب عنک من عقلک
و عقل تو را به جای خود بازمی گرداند.
"فیء" بازگشت به حالت پسندیده است؛ یعنی آنچه از عقلت که از تو دور شده، به سویت بازمی گرداند.
- إیاک و مساماة الله فی عظمته
بپرهیز از اینکه خودت را با خدا در عظمت یکی ببینی
امیرالمؤمنین علیه السلام، در این عبارات مالک اشتر را از تکبر برحذر می دارد،اما همین تکبر برای خدای سبحان ممدوح است: «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ»
- و التشبه به فی جبروته
و در شکوه و عظمت خود را شبیه خدا کنی
- فإن الله یذل کل جبار
که خداوند گردن سرکش(جبار) را می شکند
- و یهین کل مختال
اهانت می کند(بی ارزش و خوار می کند) هر فخر فروشی را
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۵)
اولین درسی که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر می دهد، این است که مبادا خودت را برتر از مردم بدانی و حضرت در بیان درس ثانی می فرماید:
- أنصف الله و أنصف الناس من نفسک
انصاف را درباره ی خدا و درباره ی مردم رعایت کن
"انصاف" از توصیه های اکید اسلام است؛ بطوری که در روایات آمده است: «الإنصاف من الدین» - «لا دین لمن لا انصاف له».
انصاف معنایی نزدیک به عدالت دارد و در بسیاری از استعمالات، کنار عدالت بکار می رود و "احسان" فراتر از "انصاف" است؛ همانگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر این آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» می فرماید: «الْعَدْلُ الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ التَّفَضُّلُ».
راغب در مفردات می گوید: «عدل يعنى انصاف دادن، به این معنا كه به چيزى يا حقّى كه كم است افزوده مى شود و اگر زياد هست گرفته مى شود، ولى إحسان چيزى است كه بيشتر از آنكه لازم است داده مى شود»
- و من خاصة أهلک
و در مورد خویشان خویش هم انصاف را رعایت کن
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی داد(و حق مردم) را از خویشتن و فرزندان و خواص خاندانت و آن کس از زیر دستان که دوستش داری و بدو تمایل داری بستان، و هر گاه چنین نکنی، ستمگر خواهی بود»(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۸)
- و من لک فيه هوی من رعیتک
و نسبت به رعیت خود نیز انصاف را رعایت کن
- فإنک إلا تفعل تظلم
چون اگر انصاف را رعایت نکنید، وارد وادی ظلم می شوید
و این یعنی "انصاف" همانند "عدالت" مقابل ظلم قرار دارد که هرگاه ظرف ظلم پُر شود، ظرف عدالت و انصاف خالی می گردد.
- و من ظلم عباد الله کان الله خصمه دون عباده
و کسی که ظلم به عباد الله کند، خدا به عوض بندگان دشمنش می شود
سخن امیرالمومنین علیه السلام، بیان یک قانون اساسی است که: «حقوق مردم مقدمه ی حقوق الهی است» و کسی که حقوق مردم را رعایت نکند، حقوق خدا را نیز رعایت نخواهد کرد.
"دون" به معنای "عوض" است.
- و من خاصمه الله أدحض حجة
و هر کس که خداوند با او دشمنی کند، حجتش را می شکند(و از او هیچ دلیلی نمی پذیرد و بلکه دلایل او را نادیده می گیرد).
ابن منظور مى نويسد: «حجّة: البرهان، و گفته شده حجّة چيزى است كه خصم با آن دفع مى شود».
- و کان لله حربا حتی ینزع أو یتوب
تا اینکه از کار خود دست بکشد یا توبه کند
- و لیس شیء أدعی إلی تغییر نعمة الله و تعجیل نقمته من إقامة علی ظلم
که پررنگ ترین دلیل(دلیل ترین دلیل ها) برای تغییر نعمت و تعجیل نقمت، ظلم به مردم است(و بدتر از ظلم فردی، ظلم حکومت به مردم است)
- فإن الله سمیع دعوة المضطهدین
که خدا دعای مظلومان را می شنود
- و هو للظالمین بالمرصاد
و خداوند در کمین ستمکاران است
باید توجه کرد که خداوند در کمین است و ممکن است با توجه به دلایلی هم جواب ظلم را سریع ندهد، مثل آنکه طبق روایات، یکی از دلایل غیبت خارج شدن صلب کافران و ظالمان از مؤمنین است؛ یعنی خدای سبحان صبر می کند که مؤمنین از صلب ستمکاران پا به جهان بگذارند و بعد فرمان ظهور نقمتی مثل امام زمان علیه السلام را بدهد.
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۶)
امیرالمؤمنین علیه السلام، در ادامه آداب مردم داری را بیان می فرماید تا بدین وسیله رضایت مردم را بدست آورد:
- ولیکن أحب الأمور إلیک أوسطها فی الحق
محبوب ترین کار ها نزد تو این است که در مورد حق، باید معتدل ترین آدم باشی(دچار افراط و تفریط نشوی)
- و أعمهما فی العدل
و در مورد عدل چنان تصمیم بگیری که شامل همه ی مردم بشود
- و أجمعها لرضا الرعیة
و در وادی قدم بگذاری که رضایت مردم در آن جمع و بیشتر باشد
یعنی میانه ترین در حق و فراگیرترین در عدل باش و نظر به اموری داشته باش که رضایت بیشتر مردم در آن باشد و این سه از محبوب ترین کار ها است.
- فإن سخط العامة یجحف برضا الخاصة
بخاطر اینکه نارضایتی عمومی، خشنودی خواص رو هم از بین می برد
- و إن سخط الخاصة یغتفر مع رضا العامة
و نارضایتی خاصه مرتفع می شود با رضایت عامه
امیرالمؤمنین علیه السلام در این سخن، مردم را به دو گروه خاصه و عامه تقسیم نمود و فرمود: رضایت عامه مردم را حفظ کن و از نارضایتی خاصه نترس؛ چرا که اگر عامه راضی و خاصه ناراضی باشند اشکالی بر تو نیست و اما اگر عامه ناراضی و خاصه راضی باشند منجر به نارضایتی خاصه می شود.
- و لیس أحد من الرعیة أثقل علی الوالی مئونة فی الرخاء و أقل معونة فی البلاء
همواره خواص جامعه، بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند؛ زیرا در روز های سختی، یاریشان کمتر است و در روز های آسودگی و فراخ حکومت،، سنگین ترین هزینه را به حکومت تحمیل می کنند.
"معونه" اول به معنای هزینه و "معونه" ثانی به معنای یاری است.
- و أکره للإنصاف
و خاصه نسبت به عدالت و انصاف، بیشتر اکراه دارند و روی گردان هستند
آقای دشتی، در اینجا انصاف را به "عدالت" ترجمه می کند تا این مقصود را برساند که "انصاف" رابطه ی نزدیکی با "عدالت" دارد.
- و أسأل بالإلحاف
و سائل ترین اند در رسیدن به خواسته های خود(در رسیدن به خواسته های خود بیشترین تلاش را دارند)
- و أقل شکرا عند الإعطاء
و وقتی هم که خواسته ی آنها را اجابت کنی و به آنها ببخشی، کمترین قدردانی را دارند
- و أبطأ عذرا عند المنع
و دیر عذر پذیرند هنگامی که آنها را از خواسته هایشان منع می کنی و به آنها عطا نمی کنی(مثلا می گویید: خزانه خالی است و آنها به این راحتی ها این عذر را نمی پذیرند)
- و أضعف صبرا عند ملمات الدهر
و کمترین صبر را دارند هنگامی که به مشکل افتادی و روزگار به وفق مراد تو نیست
- من أهل الخاصه
و هیچ کدام از عامه، در این موارد(اکراه به انصاف و عدالت دارند، سائل ترین اند در رسیدن به خواسته هایشان و...) مانند خاصه نیستند: «و لیس أحد من الرعیة من أهل الخاصه»
@asmaandishkade