حکومت اسلامی(۳)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه، روش برخورد رهبر با مردم را توضیح می دهد و می فرماید:
- و أشعر قبلک الرحمة للرعیة
بپوشان قلبت را از رحمت برای رعیت
" أشعر قلبک الرحمة" یعنی رحمت را چون شعار که همان لباس چسبیده به تن است برای آنان قرار ده
- و المحبة لهم و اللطف بهم
محبت و لطف به آنها کن
- و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم أکلهم
از کسانی نباش که مانند حیوان وحشی درنده مغتنم می داند خوردن آنها را
- فإنهم صنفان: إما أخ لک فی الدین و إما نظیر لک فی الخلق
بخاطر اینکه مردم بر دو دسته هستند: یا برادران دینی تو اند یا مثل تو در خلقت اند
- یفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل
اگر کسی از آنها لغزش کرد و معیوب شدند
- و یؤتی علی أیدیهم فی العمد و الخطاء
و عمداً و خطاً از سوی آنها اشتباهی روی داد
- فأعطهم من عفوک و صفحک
پس عطا کن به آنها عفو و صفح
"عفو" از ديدگاه فقه اللغه آن است كه كسي براي محو كردن چيزي به سراغ آن چيز برود. اينكه گفته مي شود «عفت الدّيار» گويا سرزمين ها رفته اند تا آثار خودشان را محو كنند. وقتي گفته مي شود كه خداوند كسي را عفو كرد، يعني آثار گناه و ضعف هاي او را برطرف و او را بدون گناه رها كرد. و "صفح" فراتر از آن است؛ یعنی علاوه بر اینکه می بخشد و گناه را می پوشاند و یغْفَرْلَهُمْ ما قَدْ سَلَف می کند، چیز اضافه ای نیز به او عطا می کند و از سرزنش او دست می کشد.
راغب در مفردات می گوید: «کلمه" صفح" به معنای ترک ملامت است، و فرقش با عفو این است که از عفو بلیغ تر است، و به همین جهت خدای تعالی در یک جمله هر دو را ذکر کرده و فرموده: «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» چون گاهی میشود که انسان عفو میکند، ولی صفح نمی کند(مفردات راغب ماده صفح)
- مثل الذی تحب و ترضی أن یعطیک الله من عفوه و صفحه
مثل آن کسی که راضی است و می خواهد خداوند با او با عفو و صفح برخورد کند؛ یعنی همان انتظاری که از خداوند داری و می خواهی تو را ببخشد، تو نیز با مردم اینگونه باش
- فإنک فوقهم من عفوک و إلی الأمر علیک فوقک
چون تو فوق بر آنها هستی و والی امر فوق تو است(تسلط دارد)
- و الله فوق من ولاک
و خداوند فوق والی امر تو است
- و قد استکفاک أمرهم
و کار های آنها را به تو واگذار کرده اند
- و ابتلاک بهم
و تو مورد آزمایش هستی در مورد مردم
"ابتلاء" از ماده "بلي" به معناي كهنگي است و چون همه خصوصيات ذاتي و عرضي اشيا پس از كهنه و فرسوده شدن آنها آشكار ميشود، امتحان را ابتلاء گفتهاند. کلمه ی مشابه آن "فتنه" است و فتنه می تواند فراگیر تر از ابتلاء در امتحان مردم باشد.
- و لا تنصبن نفسک لحرب الله
هرگز خودت را در مقام جنگ با خدا قرار نده
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی با معاصی با او به مبارزه برنخیز[که ظرف وجودی تو را از استعداد و نعمت برمی گیرد و تبدیل به نقمت می کند]( شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۷)
- فإنه لا یدی لک بنقمته
بخاطر اینکه اگر خدا بخواهد نقمتی به تو برساند، هیچ راه فراری نداری
نقمت خداوند زمانی فرا می رسد که انسان با ظلم به خویش، استعداد درونی اش را تخلیه کند و جای آن را نقمت گیرد و از این رو خداوند به انسان ظلم نمی کند و این انسان است که استعداد خویش را از بین می برد.
علامه طباطبائی می گوید: «عقابی که خداوند معاقبین را با آن عذاب میکند، همیشه به دنبال نعمت الهی ای است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانی داشته، به این طریق که نعمت را برداشته عذاب را به جایش میگذارد و هیچ نعمتی از نعمتهای الهی به نقمت و عذاب مبدل نمی شود مگر بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانی است» (المیزان ج ۹ ص ۱۳۱)
- و لا غنی بک عن عفوه و رحمته
و تو هم بی نیاز از آن عفو و رحمت نیستی(فقر ذاتی داری)
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۴)
- و لا تندمن علی عفو
مبادا پشیمان شوی از اینکه کسی را بخشیده ای
- و لا تبجحن یعقوبة
مبادا از عقوبت کسی، بهجت پیدا کرده و خوشحال شوی
- و لا تسر عن إلی بادرة وجدت عنها مندوحة
از آن ناراحتی که می توانی از آن رها شوی، شتاب نکن(سریع نباش در مورد خشمی که می توانی آن را کنترل کنی)
- و لا تقولن إنی مؤمر آمر فأطاع
مبادا به مردم بگویی که من امر شده ام تا به شما امر بدهم، پس باید اطاعت شوم(متکبر نباش)
- فإن ذلک إدغال فی القلب
که این خودبزرگ بینی دغل به قلب انسان می آورد(قلب انسان را فاسد و خراب می کند)
- و منهکة للدین
و دین را پژمرده می کند
"منهکة للدین" یعنی ضعف و بیماری است برای دین
- و تقرب من الغیر
و بسیاری از نعمت ها را از تو می گیرد(تغییر نعمت ها)
"تقرب من الغیر" کنایه از زوال نعمت است
- و إذا أحدث لک ما أنت فيه من سلطانک أبهة أو مخیلة
و اگر دچار تکبر شوی و ابهت تو را دربرگیرد و دچار توهم شوی
- فأنظر إلی عظم ملک الله فوقک و قدرته منک علی ما لا تقدر علیه من نفسک
به قدرت و عظمت خدا نگاه کن و ببین سلطنت برای چه کسی است و آن را مقایسه کن با چیزی که خودت بر نفس خویش قادر نیستی(مثل آنکه مریض می شوی و قادر نیستی خودت را درمان کنی)
- فإن ذلک یطامن إلیک من طماحک
که این مقایسه باعث نجات تو از مسیر انحراف می شود
- و یکف عنک من غربک
و تو را از تندی نگه می دارد
"غرب" تیزی تیغ است و برای سطوت و سرعت در کیفر و خون ریزی استعاره گرفته می شود. و "غرب السّيف" تيزى شمشير است و گاه برای بیان تندی زبان و تشبیه به آن استفاده می شود: «فلان غرب اللّسان» او تند زبان است.
- و یفیء إلیک بما عزب عنک من عقلک
و عقل تو را به جای خود بازمی گرداند.
"فیء" بازگشت به حالت پسندیده است؛ یعنی آنچه از عقلت که از تو دور شده، به سویت بازمی گرداند.
- إیاک و مساماة الله فی عظمته
بپرهیز از اینکه خودت را با خدا در عظمت یکی ببینی
امیرالمؤمنین علیه السلام، در این عبارات مالک اشتر را از تکبر برحذر می دارد،اما همین تکبر برای خدای سبحان ممدوح است: «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ»
- و التشبه به فی جبروته
و در شکوه و عظمت خود را شبیه خدا کنی
- فإن الله یذل کل جبار
که خداوند گردن سرکش(جبار) را می شکند
- و یهین کل مختال
اهانت می کند(بی ارزش و خوار می کند) هر فخر فروشی را
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۵)
اولین درسی که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر می دهد، این است که مبادا خودت را برتر از مردم بدانی و حضرت در بیان درس ثانی می فرماید:
- أنصف الله و أنصف الناس من نفسک
انصاف را درباره ی خدا و درباره ی مردم رعایت کن
"انصاف" از توصیه های اکید اسلام است؛ بطوری که در روایات آمده است: «الإنصاف من الدین» - «لا دین لمن لا انصاف له».
انصاف معنایی نزدیک به عدالت دارد و در بسیاری از استعمالات، کنار عدالت بکار می رود و "احسان" فراتر از "انصاف" است؛ همانگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر این آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» می فرماید: «الْعَدْلُ الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ التَّفَضُّلُ».
راغب در مفردات می گوید: «عدل يعنى انصاف دادن، به این معنا كه به چيزى يا حقّى كه كم است افزوده مى شود و اگر زياد هست گرفته مى شود، ولى إحسان چيزى است كه بيشتر از آنكه لازم است داده مى شود»
- و من خاصة أهلک
و در مورد خویشان خویش هم انصاف را رعایت کن
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی داد(و حق مردم) را از خویشتن و فرزندان و خواص خاندانت و آن کس از زیر دستان که دوستش داری و بدو تمایل داری بستان، و هر گاه چنین نکنی، ستمگر خواهی بود»(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۸)
- و من لک فيه هوی من رعیتک
و نسبت به رعیت خود نیز انصاف را رعایت کن
- فإنک إلا تفعل تظلم
چون اگر انصاف را رعایت نکنید، وارد وادی ظلم می شوید
و این یعنی "انصاف" همانند "عدالت" مقابل ظلم قرار دارد که هرگاه ظرف ظلم پُر شود، ظرف عدالت و انصاف خالی می گردد.
- و من ظلم عباد الله کان الله خصمه دون عباده
و کسی که ظلم به عباد الله کند، خدا به عوض بندگان دشمنش می شود
سخن امیرالمومنین علیه السلام، بیان یک قانون اساسی است که: «حقوق مردم مقدمه ی حقوق الهی است» و کسی که حقوق مردم را رعایت نکند، حقوق خدا را نیز رعایت نخواهد کرد.
"دون" به معنای "عوض" است.
- و من خاصمه الله أدحض حجة
و هر کس که خداوند با او دشمنی کند، حجتش را می شکند(و از او هیچ دلیلی نمی پذیرد و بلکه دلایل او را نادیده می گیرد).
ابن منظور مى نويسد: «حجّة: البرهان، و گفته شده حجّة چيزى است كه خصم با آن دفع مى شود».
- و کان لله حربا حتی ینزع أو یتوب
تا اینکه از کار خود دست بکشد یا توبه کند
- و لیس شیء أدعی إلی تغییر نعمة الله و تعجیل نقمته من إقامة علی ظلم
که پررنگ ترین دلیل(دلیل ترین دلیل ها) برای تغییر نعمت و تعجیل نقمت، ظلم به مردم است(و بدتر از ظلم فردی، ظلم حکومت به مردم است)
- فإن الله سمیع دعوة المضطهدین
که خدا دعای مظلومان را می شنود
- و هو للظالمین بالمرصاد
و خداوند در کمین ستمکاران است
باید توجه کرد که خداوند در کمین است و ممکن است با توجه به دلایلی هم جواب ظلم را سریع ندهد، مثل آنکه طبق روایات، یکی از دلایل غیبت خارج شدن صلب کافران و ظالمان از مؤمنین است؛ یعنی خدای سبحان صبر می کند که مؤمنین از صلب ستمکاران پا به جهان بگذارند و بعد فرمان ظهور نقمتی مثل امام زمان علیه السلام را بدهد.
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@asmaandishkade
حکومت اسلامی(۶)
امیرالمؤمنین علیه السلام، در ادامه آداب مردم داری را بیان می فرماید تا بدین وسیله رضایت مردم را بدست آورد:
- ولیکن أحب الأمور إلیک أوسطها فی الحق
محبوب ترین کار ها نزد تو این است که در مورد حق، باید معتدل ترین آدم باشی(دچار افراط و تفریط نشوی)
- و أعمهما فی العدل
و در مورد عدل چنان تصمیم بگیری که شامل همه ی مردم بشود
- و أجمعها لرضا الرعیة
و در وادی قدم بگذاری که رضایت مردم در آن جمع و بیشتر باشد
یعنی میانه ترین در حق و فراگیرترین در عدل باش و نظر به اموری داشته باش که رضایت بیشتر مردم در آن باشد و این سه از محبوب ترین کار ها است.
- فإن سخط العامة یجحف برضا الخاصة
بخاطر اینکه نارضایتی عمومی، خشنودی خواص رو هم از بین می برد
- و إن سخط الخاصة یغتفر مع رضا العامة
و نارضایتی خاصه مرتفع می شود با رضایت عامه
امیرالمؤمنین علیه السلام در این سخن، مردم را به دو گروه خاصه و عامه تقسیم نمود و فرمود: رضایت عامه مردم را حفظ کن و از نارضایتی خاصه نترس؛ چرا که اگر عامه راضی و خاصه ناراضی باشند اشکالی بر تو نیست و اما اگر عامه ناراضی و خاصه راضی باشند منجر به نارضایتی خاصه می شود.
- و لیس أحد من الرعیة أثقل علی الوالی مئونة فی الرخاء و أقل معونة فی البلاء
همواره خواص جامعه، بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند؛ زیرا در روز های سختی، یاریشان کمتر است و در روز های آسودگی و فراخ حکومت،، سنگین ترین هزینه را به حکومت تحمیل می کنند.
"معونه" اول به معنای هزینه و "معونه" ثانی به معنای یاری است.
- و أکره للإنصاف
و خاصه نسبت به عدالت و انصاف، بیشتر اکراه دارند و روی گردان هستند
آقای دشتی، در اینجا انصاف را به "عدالت" ترجمه می کند تا این مقصود را برساند که "انصاف" رابطه ی نزدیکی با "عدالت" دارد.
- و أسأل بالإلحاف
و سائل ترین اند در رسیدن به خواسته های خود(در رسیدن به خواسته های خود بیشترین تلاش را دارند)
- و أقل شکرا عند الإعطاء
و وقتی هم که خواسته ی آنها را اجابت کنی و به آنها ببخشی، کمترین قدردانی را دارند
- و أبطأ عذرا عند المنع
و دیر عذر پذیرند هنگامی که آنها را از خواسته هایشان منع می کنی و به آنها عطا نمی کنی(مثلا می گویید: خزانه خالی است و آنها به این راحتی ها این عذر را نمی پذیرند)
- و أضعف صبرا عند ملمات الدهر
و کمترین صبر را دارند هنگامی که به مشکل افتادی و روزگار به وفق مراد تو نیست
- من أهل الخاصه
و هیچ کدام از عامه، در این موارد(اکراه به انصاف و عدالت دارند، سائل ترین اند در رسیدن به خواسته هایشان و...) مانند خاصه نیستند: «و لیس أحد من الرعیة من أهل الخاصه»
@asmaandishkade
🔸️موشک هایپرسونیک به زودی رونمایی میشود ؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه : موشک هایپرسونیک آزمایشهای خود را پشت سرگذاشته و به زودی رونمایی میشود.
🔹 این موشک جدید از همه سامانههای سپر موشکی عبور میکند . موشک سامانههای ضد موشکی دشمن را هدف قرار میدهد و یک جهش بزرگ در حوزه موشکی است.
🔹 موشک هایپرسونیک سرعت بالایی ( حدود ۱۲ تا ۱۳ ماخ ) دارد و در جو و خارج از جو میتواند مانور دهد.
@asmaandishkade
36.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت اول: جبههی دنیا
@asmaandishkade
1_1060154224.mp3
1.39M
اذان شهید باکری..
به افق دلهای بیقرار
دلتون شکست التماس دعا🤲🤲🌾🌾
حی علی الصلاه
التماس دعا🌹
#اللهمعجللولیکالفرج
🌴💎💢💎🌴
@asmaandishkade
34.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃موضوع سخنرانی
🛑احیای هویت ایرانی،اسلامی و نفی خود تحقیری
سخنران : آقای دادمان🍃
لطفاً نشر دهید
ثواب انتشار با شما
@asmaandishkade
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|قالیباف: الان کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی مشکلی را حل نمیکند/ قیمت 25 قلم کالای اساسی متناسب با حقوق و درآمد مردم تعیین خواهد شد
رئیس مجلس در گفتگوی زنده تلویزیونی:
🔸ما کالابرگ را برای دومین بار در قانون بودجه 1402 آورده ایم
🔸دولت گفته آمادگی کامل دارد که کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند
🔸مردم اختیار دارند یارانه نقدی را انتخاب کنند یا کالابرگ الکترونیکی را
🔸چون معیشت مردم در اولویت ما قرار دارد بنا داریم با کمک دولت در برنامه هفتم توسعه روی 25 قلم کالا متمرکز شویم
17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترس بنداز و حکومت کن! 😳
از «برجام» تا «دوقطبی حجاب» چطور از عنصر ترس استفاده میشه .
قبلا مردمو میترسوندن الان مسئولینو هم دارن میترسونن!
احتمالا تا حالا از این زاویه به موضوع نگاه نکرده باشین.
✍ #سعیدیسم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🇮🇷کانال اندیشکده اسما 🇮🇷👇
@asmaandishkade
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 زنگ عبرت
👆✌️نمونهای از یک کار تمیز فرهنگی
🦋 یکی از مصادیق ترویج #حجاب و عفاف در جامعه، تشویق دختران جوان و نوجوان محجبهای است که با پوشش خود، عملاً درحال مجاهدت در جامعهی غفلتزدهی امروز هستند.
♦️#دهه_کرامت، فرصت خوبی است تا فعالان فرهنگی و همهی دلسوزان، به سهم خود، به هر نحو ممکن از این مجاهدان عرصهی حیاء و عفاف، تقدیر کنند.
♦️از خانواده و اطرافیان و دوستان و محله و شهر خودمان شروع کنیم ....
☫ ققنوس ☫