به بهانه قیمتگذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳👇👇👇
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی
در یک سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار، قیمت ها نقش تخصیص منابع کمیاب را بعهده دارند. قیمت ها تعیین کننده نوع و مقدار محصول یا خدمتی است که باید در جامعه تولید شود. و نیز مصرف کنندگان بر اساس آن تصمیمات مصرفی خود را اتخاذ می کنند. در واقع نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی به اصولی اشاره می کنند که بر اساس آنها تصمیمات قیمتی مناسب اتخاذ می شود. ایجاد یک سیاست قیمت گذاری حاصل اهداف سازمانی، استراتژی و تاکتیکهای آن سازمان میباشد.
استراتژی تعیین قمیت نیز هنر پیشبینی و جهت دادن مقولات قیمتی در چارچوب بازار است در حالی که نوسانات کوتاه مدت نادیده گرفته میشود. تاکتیکهای تعیین قیمت نیز اشاره به دستکاری در قیمت میکند به نحوی که اهداف کوتاه مدت بدست آید. اگر دولت بخواهد در یکسال بخصوص میزان حمایت خود از محصول مورد نظر را تقویت یا تضعیف کند. فرمول اجازه می دهد اثر چنین استراتژی در تعیین قیمت دیده شود. همچنین از طریق فرمول می توان میزان حمایت نسبی محصول را نسبت به سال پایه اندازه گرفت.
ادامه دارد....
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
#خرید_تضمینی_گندم
توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد!
🔻وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در پاسخ به مطابات گندمکاران سراسر کشور و پس از مدت ها تاخیر ، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۳_۱۴۰۲ را مبلغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب و اعلام کرد!
🔻 به نظر میرسد این نرخ گذاری ، موج جدیدی از اعتراض گسترده گندمکاران کشور را در پی داشته باشد!
گندمکاران قیمتِ پایین تر از ۲۰ هزار تومان را غیرکارشناسی و غیرعقلانی میدانند!
https://eitaa.com/asnaf_iran
نشست تخصصی
بحث وتبادل نظر در خصوص وضعیت گوشت قرمز کشور
زمان:۲بهمن ماه ۱۴۰۲ساعت ۱۴-۱۷
#توانمند_سازی
#امنیت_غذایی
#اتاق_اصناف_کشاورزی
#موسسه_تحقیقات_دامی
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمتگذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳👇👇
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت دوم)
✅استراتژیهای تعیین قیمت از لحاظ تئوریکی
الف- استراتژیهای مبتنی بر هزینه
ب- استراتژیهای مبتنی بر فروش
عوامل تقاضا در استراتژیهای مبتنی بر هزینه نادیده گرفته میشوند. فرض این استراتژیها این است که خریداران باید کالاهای تولید شده را از فروشندگان بخرند. بنابراین، مفهوم بازار رسانی در این استراتژیها در نظر گرفته نمیشود. از جمله این استراتژیها میتوان به قیمت گذاری مبنی بر هزینه اشاره کرد. در استراتژیهای مبتنی بر فروش نقش قیمت در فعالیتهای فروش مد نظر قرار میگیرد.
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی۱۴۰۲-۱۴۰۳👇👇👇👇
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت سوم)
✅نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی بر مبنای چهار روش اصلی
۱- روشهای مبتنی بر تقاضا (مثلاً بالاترین قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آن هستند).
۲- روشهای مبتنی بر هزینه (مثلاً اضافه کردن نسبت معینی به هزینههای تولید)
۳- روشهای مبتنی بر سود (مثلاً تعیین قیمت بر مبنای سود از پیش تعیین شده)
۴- روشهای مبتنی بر رقابت (مثلاً قیمت گذاری بر اساس قیمت بازار)
روشهای دوم و سوم بطور معمول در بسیاری از کشورها اعمال میشود. در روش مبتنی بر هزینه، نسبتی که به هزینه های تولید اضافه میشود مارکاپ نامیده میشود و ممکن است بصورتهای مختلفی آن را بیان کرد، گاهی نسبت ثابتی از هزینه ها به کل هزینه ها اضافه میشود. در بعضی موارد درصدی از هزینه ها و گاهی نیز مبلغ معینی به هزینه ها اضافه میشود
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت چهارم)
✅فرمولهای تعیین قیمت فروش
(مارکاپ +۱) هزینه = قیمت فروش
(مارکاپ -۱) / هزینه = قیمت فروش
در فرمول اول، مارکاپ بر مبنای هزینه و در فرمول دوم بر مبنای قیمت فروش تعیین میشود. در روش مبتنی بر سود، برای یک فعالیت معین از قبل سود مشخصی تعیین میشود. قیمتی که از طریق آن، تفاوت درآمد کل و هزینه کل موجب ایجاد سود مزبور میشود مبنا قرار میگیرد. مثلاً وقتی برای یک فعالیت خاص که هزینه های تولید آن ۲۰۰ هزار ریال است و عملکردی معادل ۱۰۰۰ کیلوگرم دارد، برای دستیابی به سودی معادل ۵۰ هزار ریال بایستی قیمت برابر ۲۵۰ ریال برای هر کیلوگرم باشد. زیرا:
۵۰۰۰۰ = ۲۰۰۰۰۰ – (قیمت) ۱۰۰۰
ملاحظه میشود که در این روشها، هزینه ها و نیز سود بعنوان اجزای تشکیل دهنده قیمت هستند. در حالت کلی میتوان قیمت را حاصل جمع کل هزینه ها و سود دانست که در آن اقلام هزینه در برگیرنده هزینه های ثابت و متغیر، هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بازاررسانی و امثالهم میباشد. باید توجه داشت که از نظر تئوریکی، قیمتهای سربسر میتوانند راهنمای خوبی برای اتخاذ سیاستهای قیمتگذاری باشند. قیمت سربسر قیمتی است که در آن هزینه های کل برابر درآمد کل میشود.
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت پنجم)
✅سیاست دولت بر نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی
برای سودآور کردن فعالیتهای کشاورزی، معمولاً دولتها به روشهای مختلفی در امر قیمتگذاری محصولات کشاورزی دخالت میکنند که میتوان آنها را بصورت زیر خلاصه کرد:
۱- روش مستقیم دخالت دولت بمنظور افزایش درآمد تولید کنندگان.
این روش شامل سوبسید نهاده ها، کنترل قیمت محصولات و ایجاد تقاضای جدید مثلاً از طریق صادرات محصول میشود.
۲- روشهای غیرمستقیم که عموماً شامل کنترل مقدار عرضه محصول میشود.
تجربه بسیاری از کشورها حاکی از آن است که سیاستهای قیمتی به تنهایی برای توسعه کشاورزی کافی نیستند، از این رو، بطور همزمان عملیات دیگری نیز اعمال شده است. برای مثال از طریق فعال کردن بخش خصوصی در بازار نهاده ها و سایر خدمات در هند و بنگلادش سعی شده نهاده ها بطور مؤثرتری در زمان مناسب تحویل تولید کنندگان شود.
همچنین در کشورهایی مثل هند و پاکستان بموازات نزدیک شدن به خودکفایی سوبسید نهاده ها نیز کاهش یافته است. همچنین در کره، فیلیپین و تایلند واردات آزاد شده است. با وجود این، سیاستهای قیمت گذاری جایگاه ویژه خود را دارا میباشند. اما از آنجا که دخالت دولت در قیمت گذاری همراه با اثرات جانبی و کاهش کارآیی تولید است لذا بایستی دقت کافی در قیمت گذاری صورت گیرد.
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت ششم)
✅برایند اهداف قیمت گذاری در ۳۸ کشور مختلف در حال توسعه
۱- تثبیت یا کاهش قیمت مواد غذایی برای مصرف کنندگان بمنظور بهبود توزیع درآمد و کاهش هزینه نیروی کار
۲- حفظ عرضه مواد غذایی در جهت امنیت غذایی
۳- تثبیت با حمایت از قیمت تولید کنندگان برای ایجاد انگیزه های تولید بیشتر
۴- توسعه صادرات و کاهش واردات مواد غذایی
۵- فراهم کردن منابع درآمد دولت و افزایش مبادلات خارجی از طریق کنترل بازار و مالیات
۶- تشویق صنعتی شدن
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت هفتم)
✅اهداف دولت ها در قیمت گذاری محصولات
۱- کاهش ناپایداری قیمت ها و درآمد
۲- بهبود تخصیص نهاده های تولید
۳- افزایش سطح خودکفایی در مواد غذایی
۴- کاهش ریسک
معالوصف، مهمترین اهداف سیاست قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا تثبیت قیمتها و درآمدها بوده است. در حالی که تولیدات کشاورزی بطور بالایی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی و تغییرات دیگر قرار دارند، مقدار مصرف مواد غذایی به سادگی تحت تأثیر عوامل مختلف واقع نمیشود. از این رو قیمت محصولات کشاورزی مستعد نوسانات زیادی است. به همین جهت است که دولتها علاوه بر دخالت در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، سیاستهای قیمتی را نیز برای پایدار ساختن قیمتها اعمال میکنند که معمولاً به نوع محصول بستگی دارد.
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
به بهانه قیمت گذاری گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
-آشنایی با نحوه قیمت گذاری محصولات کشاورزی(قسمت هشتم)
✅انواع سیاستهای حمایتی بر کنترل قیمت ها
۱- سیاستهای کنترل مقدار محصولات که عمدتاً بصورت کنترل مقدار عرضه اعمال میشود، در دوره هایی که مقدار عرضه بیش از حد است دولت آن را خریداری و در دوره های کمبود آن را عرضه میکند. این سیاست را گاهی نیز سیاست ذخیره احتیاطی میگویند.
۲- اعمال قیمت تضمینی بمنظور حفظ قیمت در سطحی معین
۳- تثبیت قیمت که از طریق آن دولت عرضه و تقاضای محصول را کنترل میکند.
۴- پرداخت جبرانی که بر اساس آن دولت یارانهای معادل تفاوت بین قیمت تعیین شده توسط دولت و قیمتی که محصول به فروش میرسد به تولید کنندگان پرداخت میشود.
۵- پرداخت بخشی از ضرر تولید کنندگان از محل وجوهی که قبلاً توسط دولت و نیز تولید کنندگان ذخیره شده است. این روش به سیاست “وجوه تثبیت قیمت ” معروف است.
علاوه بر این، سیاستهای یارانه صادرات، کنترل واردات، یارانه پرداختی به نهاده ها و همچنین دخالت مستقیم دولت در تولید و بازاریابی و عملیات مربوط به ذخایر احتیاطی مورد تجربه قرار گرفته اند.
#توانمند_سازی
#اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran
کتاب قیمت گذاری محصولات کشاورزی اثر معاونت پژوهش و آموزش بخش مطالعات و پژوهشهای بازرگانی داخلی - Booket
https://mybooket.com/books/2d1b0a0c63d14d40/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB
%8C
https://eitaa.com/asnaf_iran
🔹خودروی وارداتی به جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد تخصیص می یابد.
🔹ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا قطع یا دو دست قطع و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد ۲۵ هزار یورو در نظر گرفته شده است.
🔹جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد چشم انتظار اصلاح مصوبه هیات وزیران هستند. بنابراین به این گروه از جانبازان هنوز خودرویی اختصاص نیافته است. اسامی جانبازان مشمول ازسوی بنیاد شهید به وزارت صمت ارسال شده و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد فعلا نیازی به ثبت نام در سامانه ندارند.
🔻خودروهای داخلی به جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد رسید
🔹جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد دارای محدودیت حرکتی با اولویت درصد جانبازی و نیز آزادگان، فرزندان و همسران شهید معلول میتوانند از خودروی داخلی بهرهمند شوند که برای هر کدام از این افراد ۲۵۰ میلیون وام قرضالحسنه با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است.
🔹اعطای خودروی داخلی به جانبازان مشمول تنها وام ۲۵۰ میلیون تومانی واگذار میشود و متقاضی موظف است مابقی مبلغ خودرو را شخصاً پرداخت کند.
🔻سبد سایپا و ایران خودرو برای جانبازان:
🔹ایران خودرو برای جانبازان مشمول، خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک و خودروسازی سایپا، شاهین و کوئیک اتوماتیک را با موعد تحویل ۶۰ روزه در نظر گرفتند. این در حالی است که ارسال پیامک به جانبازان از سوی خودروسازان از مهرماه آغاز شد.
#اخبار_اصناف_کشاورزی_ایران
https://eitaa.com/asnaf_iran