#سلامامامزمانم❤
مهدےجان❤
هزاران جان عاشق
هزاران قلب مشتاق
هزاران چشم امید
هزاران دست دعا
هزاران بغض در گلو مانده
هزاران روح حسرت زده
در انتظار روز سپیدے ڪہ
طنین قدمهاے مقدست
در گوش آسمان بپیچد
و نواے دلنشینت،جهان را پر ڪند...
تعجیل در فرج مولامون صلوات
اللﮩـم عجـل لولیـڪ الفـرجــــ🍃
#امام_زمان
@asraredarun
اسرار درون
✍کمک_به_دیگران
✨امام علی علیهالسلام:
کمک مالی کردن به برادر دینی، روزی را زیاد میکند.
⚜️ مواساة الأخ فی الله عزوجل تزید فی الرزق
📚 بحار/ج22/ص395/ح74
✍🏼 مومنان برادر یکدیگر هستند و باید در دنیا که یگانه مسیر رسیدن به سعادت و کمال است، یار و غمخوار هم باشند. کمک به برادران دینی نعمتی است از جانب خداوند که هم موجب مشکلات آنان را رفع میکند و هم رضایت الهی را در پی دارد.
#حدیث_روز
@asraredarun
اسرار درون
وقتی به بچهها حق انتخاب نمیدیم...
🔸هرکس در وجودش توانمندیهایی منحصربهفرد داره که اگه در مسیر اونها حرکت کنه، روزبهروز به رشد و شکوفایی نزدیک میشه.
🔸گاهی پدر و مادرها برای بچههاشون تصمیم میگیرن و مسیر رسیدن به موفقیت رو در بچهها بهتعویق میندازن.
🔸اونها نیت بدی ندارن؛ اما تأثیر مثبتی نمیذارن.
@asraredarun
🌹امام حسن عسکری علیه السلام :
گستاخی و بی ادبی فرزند بر پدر خود
در خردسالی موجب عاق شدن او
در بزرگی خواهد بود..
نباید جلوی بچه ای که چیزی راپرت میکند گرفت
بلکه باید محیط را برایش بیخطر کرد و اشیای ییخطر مثل توپ را مقابلش قرار داد تا بچه از این مرحله عبور کند واشباع شود والا وقتی بزرگ شود همه چیز را پرت می کند.
🔸نکته ی بعد توجه به نیازهای جامع کودک، اعم از مادی و معنوی است. وقتی می گوییم معنوی منظور شناخت، عواطف، امنیت، احترام و نیازهای روحی کودک است. نیازهای کودک باید برآورده شود نه خواسته های کودک. توجه به خواسته های کودک، مانع خلاقیت است.توجه به خواسته از ویژگی های والدین آزادی محور است این والدین هم به دلیل کمبود دانش و هم به دلیل قبول نداشتن سنت، بچه ها را رها کرده اند و نیازهای بچه ها را نمی شناسند. در نتیجه می روند سراغ خواسته های کودک. بچه نیمه شب بلند میشه میگه من ساندویچ کالباس می خوام، پدر پامیشه و میره می گیره و میاره، بچه میگه نخیر من سوسیس می خوام!!! بعد می گیرن بچه را می زنن!!!. به نیازهای کودک اگر پاسخ ندهید تبدیل به خواسته می شود. برای تقویت خلاقیت در کودک باید نیازهای او را بشناسیم.
🔸عامل بعد درخلاقیت، شوخ طبعی است. سرخوشی و شادمانگی. منظور لودگی و مسخره کردن دیگران و شوخی و شادی های تحریکی نیست. بلکه منظور خوش طبعی است. بعضی صورت ها را دیده اید، هر وقت نگاه می کنید، می خندد. همیشه حرف های شادی آور می زند؛ منظور ما این شادمانگی است. برعکس آن عبوس بودن و جدی بودن است.
🔸عامل بعد انس با طبیعت است. یک انسان خلاق نمی تواند که دور از طبیعت باشد و سمفونی طبیعت را نشنود و تابلوهای طبیعت را نبیند و با آن در ارتباط نباشد. و همچین کسی اصلاً نمی تواند طبیعت را تخریب کند.
🔸آخرین نکته، توجه و تأیید به رفتار کودکانه ی بچه ها. درحالی که تأیید و توجه ما بر روی رفتار بزرگسالانه ی بچه ها است. وقتی بچه ها مثل آدم بزرگ ها صحبت می کنند خیلی کیف می کنیم در حالی که بچه ها برای خلاق شدن باید کودک شوند و کودکی کنند. حتی آدم بزرگ ها هم با کودک درونشان خلاق می شوند. بزرگسالی را در بچه ها تأیید نکنید.
✅روش های آموزش تکنيک های جرأت مندی به کودکان:
1. بازي چشم تو چشم
به اينگونه که کودک با يکی از والدين مقابل هم بوده و به چشمهای هم خيره نگاه ميکنند، و نبايد بخندند، اين تمرين برای کودکانی با اعتماد به نفس پايين، خجالتی و ضعيف بسيار توصيه ميشود چون اين افراد قدرت نگاه کردن در چشمان طرف مقابل را ندارند و اين موجب ضعفشان ميشود.
2- کشتی گرفتن:
با کودک خود کشتی بگيريد و بگذاريد هر از گاهی او برنده شود و هر بار که برنده ميشود با ذوق و شوق فراوان او را تشويق کنيد.
3- نقش بازی کنيد:
در مقابل رفتار کودکان ديگر چه رفتاری از کودک خود انتظار داريد؟ شما نقش کودک خود و کودکتان نقش کودک مقابل را بازی کند، رفتاری که انتظار داريد کودکتان در مقابل کودکان ديگر داشته باشد را با ايفای نقش کودکتان اجرا کنيد، تا کودکتان ياد بگيرد، حال کودک نقش خود را و شما نقش کودک مقابل را بازی کند، از کودکتان بخواهيد همانگونه بازی کند که چندی پيش شما نقش آن را بازی کرده بوديد، و آنقدر اين بازی را تمرين کنيد تا رفتار دلخواهی که انتظار داريد نهادينه شود.
نوزادتان كه به شش ماهگي رسيد بايد خانه را برای كودك كنجكاوتان امن كرده باشيد. وسايل شكستني و خطرناك از دسترس او دور باشد.
كودكان عاشق بازي كردن با وسايل آشپزخانه هستند، بايد كابينت يخچال و اجاق گاز امن براي رفت و امد كودك باشد. در دستشويي، پودر لباس شويي صابون خمير دندان و دستمال كاغذي از دسترس كودك خارج باشد.
كشوي كمد براي كودك تبديل به پله هاي خطرناك ميشود. تلويزيون، كامپيوتر، و وسايلي كه بزرگسالان به آن توجه مي كنند رقيب بزرگي براي كودكان هستند پس طبيعي است كه تلاش كنند به آنها آسيب برسانند. "نه" گفتن برگ برنده شماست. آنها را صرف مراقبت از وسايل منزل نكنيد. كودكان دانشمندان كوچكي هستند كه بايد محل زندگي خود را كشف كنند.
هنگامي كه خرابكاري ميكنند يادتان باشد كه اين شما بوديد كه فراموش كرده ايد محيط را امن نگه داريد.
ترس فرزندتان را تائید كنید، ولی در ترسیدن با او مشاركت نكنید. برای مثال می توانید به كودكتان بگویید: «می دانم كه تو از هیولای زیر تختخوابت ترسیده ای... ولی بیا با هم زیر تخت را نگاه كنیم و مطمئن شویم كه هیولایی زیر تخت نیست ...» این شیوه خوبی است كه می توانید برای تائید ترس كودك به كار بندید.
گاهی می توان به كودك یاد داد كه با گفتن عباراتی مثل « ای هیولا! بیا بیرون... می خواهم تو را از بین ببرم...»، سعی كند بر ترسش پیروز شود و هیولای خیالی را از بین ببرد.
🔴 انضباط باید نرم و ملایم و به آرامی ایجاد شود. ایجاد انضباط با زور و اهرم فشار، سبب احساس ناامنی، ترس، تسلیم پذیری، طغیان، دروغگویی، چاپلوسی و وسواس خواهد شد.
🔴 کودکانی که با فشار والدین به انضباط وادار میشوند به طور معمول سرکش و مسأله آفرین خواهند بود و در برابر بزرگسالان مقاومت میکنند و به جهت فشارهای دوران کودکی، از آنان انتقام میگیرند.
🔴از دیدگاه روانشناسی امروز، انضباط زوری پاسخ «موقت» میدهد؛ ولی در آینده مشکلات جدی را پدید خواهد آورد.
این گونه کودکان در غیاب والدین قوانین را میشکنند؛ پس محدودیتها را باید به نرمی و با مهربانی و عطوفت به کودکان بیاموزید تا با ایمان و از روی اعتقاد، بدانها عمل کنند.
‼️در صورتی که عامل واداشتن کودک به پذیرش محدودیت ها و تن دادن به قانون ، اقتدار والدین یا اقتدار گروه ، مربی و اجتماع باشد، به طور معمول زیر بار نمیرود و اگر هم به جهت اهرم فشار به آن تن دهد، با برداشته شدن فشار، قانون را نقض خواهد کرد؛ اما اگر محدودیت برای کودک، مطلوبیت فردی داشته باشد، حتی در غیاب والدین و بدون اهرم فشار نیز به آن عمل خواهد کرد.