🔸دوره ی سوم 6 تا 12 سال دوره ی عملیاتی، یعنی عملیات ذهنی انجام می شود؛ درک انتزاعی شروع می شود و ذهن قادر به انجام عملیات ذهنی خواهد شد. آرام آرام سمبل شناسی شروع می شود. خط را می شناسد و قدرت خواندن و نوشتن پیدا می کند. در دوره ی ادراکی (2-6 سال) کودک خط را نمی شناسد سعی نکنید که به او در این سنین خواندن و نوشتن بیاموزید بلکه در این دوره باید مهارت خواندن را به دست بیاورد نه خود خواندن را. در دوره ی عملیاتی ذهن رشد بیشتری پیدا می کند و درک انتزاعی شروع می شود و توانایی شناسایی سمبل اعداد و سمبل حروف را پیدا می کند.
🔸دوره ی چهارم، دوره ی درک مفاهیم انتزاعی است. مفاهیم انتزاعی یعنی مفاهیمی که با حواس پنجگانه درک نمی شوند. یاد دادن در حقیقت از 12 سالگی شروع می شود و در سیستم های جدید آموزشی از 10 سالگی شروع می کنند. تا قبل از 10 سالگی تماماً یادگیری است.
اگر یادگیری درست انجام نشود، یاد دادن فایده ای نخواهد داشت و فقط باعث آزار کودک خواهد شد. یاد دادن یا آموزش از دوره ی چهارم شروع می شود و حالا می توانیم مفاهیم عینی را با کلام منتقل کنیم. مثل کلاس درس که معلم صحبت می کند و دانش آموزان گوش می کنند و یاد می گیرند چون درک انتزاعی دارند. انتقال علم از طریق کلام و نوشته از دوره ی سوم(عملیاتی) به بعد شروع می شود. کودک زیر 6 سال همه چیز را خودش باید تجربه کند.
#تربیت_فرزند
@asraredarun
هنگام بازی کردن با فرزندتان
▪️ بازی کردن واقعاً هنر است. چون باید همبازی خوبی باشید.
▪️ نشان ندهید از او بیشتر می دانید.
▪️ در سطح فکری کودک با او همبازی شوید.
▪️ مدام او را راهنمایی نکنید.
▪️ تا وقتی پیش بینی می کنید که اوضاع خطرناک نشده برای کنترل کودک اقدامی نکنید. بسیاری از والدین آن قدر وقت صرف کنترل کردن کودکشان می گذارند که از وقت گذاشتن با کودک آن گونه که هر دو از کیفیتش راضی باشند غافل می مانند.
▪️ گاهی گیج بازی در بیاورید و اعتراف کنید که اشتباه کرده اید.
اگر فرزندتان بچه ی دیگری را کتک زد شما باید چیکار کنید؟
✔قبل از اینکه به سراغ کودک خود بروید به سمت کودکی که کتک خورده بروید و او را آرام کنید، این فرصت شما را در برخورد با فرزندتان آرامتر می کند.
✔سپس وقتی آرام شدید با چهره ای جدی و دور از عصبانیت به کودکتان بگویید برخورد تو اصلا درست نبوده و سپس او را با کودک کتک خورده روبرو کنید.
✔هنگام مواجهه با کودک کتک خورده بگویید متاسفیم که علی یا... تو را کتک زد و یادش رفته بود با تو حرف بزند.
✔اگه فرزندتان حاضر به عذرخواهی نشد شما باید به کودکی که کتک خورده بگویید من از طرف فرزندم از تو عذرخواهی میکنم و از او دلجویی کنید.
اگر میخواهید کودک لجباز شما به حرفتان گوش کند، اول از همه باید حرف او را بشنوید.
👈 کودکان لجباز اگر احساس کنند که قرار نیست حرفشان را بشنوید، ممکن است فورا حالت تدافعی به خود بگیرند.
پس هروقت کودکتان روی انجام دادن یا ندادن کاری لجبازی کرد، بهجای اینکه بلافاصله حکم صادر کنید و فرصت شنیده شدن را از او بگیرید، با نرمی و ملایمت به کودک خود نزدیک شوید و به یک گفتوگوی سالم دعوتش کنید تا او نیز بتواند علت مخالفتش را توضیح دهد.
اگر شما به فرزند خود بگویید:
"دیگه نبینم این کار را میکنی"
ناخودآگاه این پیام به مغز کودک
ارسال می شود که....
"اینکار را دور از چشم من انجام بده!"
جدایی پدر از مادر باعث گوشه گیر
وافسرده شدن فرزندان میشوند.
تحقیقات نشان میدهد فرزندان طلاق، بیشتر سمت دخانیات و اعتیاد میروند.
بچه ها را قربانی نکنیم!!!
"بله" را جانشین "نه" کنید . . .مثلا وقتی فرزند شما میگه: میتونیم بریم بازی؟
به جای " نه تو هنوز ناهار نخوردی"
بگویید: " بله، البته بعد از اینکه تکالیفت رو انجام دادی
در مواقعی که کودکتان استرس دارد اينگونه رفتار كنيد
- سعی کنید با کودک خود حرف بزنید و به او نشان دهید که او را درک میکنید.
- احساسات او را به زبان آورید و درباره آن با او صحبت کنید.
- برای مثال به او بگویید: «به نظر میرسد ناراحت هستی. میتوانی علتش را به من بگویی»
- یا «به نظر میرسد هنوز بابت این اتفاق نگران هستی.» هرگز کودک را سرزنش نکنید و سعی نکنید احساس او را ناچیز بشمارید.
- به او نگویید: «هنوز هم ناراحتی؟ مگر چه اتفاقی افتاده؟!»
- به گونهای بااو حرف بزنید که کودک بداند میخواهید با شما دربارهی اضطرابش صحبت کند.
گاه والدینی که وقت کافی برای گذراندن زمان با فرزندان شان ندارند
دچار عذاب وجدان و احساس گناه می شوند.
در این حالت، سعی می کنند :
✔با خرید افراطی
✔پاسخ گویی به تمام خواسته های فرزندشان
✔دادن آزادی افراطی و....
عذاب وجدان خود را کاهش دهند.
👈این روش کاملا اشتباه است...
رفاه و رفاه زدگی برای کودکان و تربیت آنها سم است و مانع رشد آنها می شود...
علایم عمومی کودکان دچار اختلال یادگیری :
✔اختلال درتوجه ؛حفظ و تداوم آن.
✔ضعف درحافظه دیداری و شنیداری
✔بیان اولین پاسخی که به ذهن می رسد.
✔کوتاهی بیش از حد پاسخ ها.
✔خستگی در انجام دستورات ۲ الی ۳ مرحله ای.
✔خستگی زودرس ذهنی.
✔تفاوت آشکار بین زبان بیانی و زبان نوشتاری در انجام تکالیف.
✔اختلال در مهارت های حرکتی درشت مثل :(لی لی کردن) و حرکات مهارتی ظریف مثل:(مداد به دست گرفتن؛قیچی گرفتن)
✔ضعف در درک مطلب و خلاصه نویسی.
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬
رویکرد قابل تأمل برخی رسانهها در ماجرای #مهسا_امینی و #شلیر_رسولی ❗️
#جنگ_شناختی
@Ostad_Shojae