بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص گنجینه های علم طب در حدیث گوهر بار امام صادق (ع) اندکی به توان بضائت خویش برای بهره برداری نکات کلیدی در جهت سلامت خویش و جامعه گام بر می داریم.
امام صادق(ع)؛ خودشناسی یعنی انسان خودش را به چهار طبع و چهار ستون و چهار رکن بشناسد.
در این جلسه مختصری به شناسایی و کاربرد طبایع در ایجاد سلامتی و ایفای نقش در جامعه می پردازیم.
طبع دم(گرم و تر ):چاق و هیکلی ،دارای زبان قرمز و بزرگ ، چهره سرخ و سفید، پر خون ،پر جنب و جوش فعال و مسئولیت پذیر و دارای استعداد رهبری و هدایت دیگران و ... در حالت اعتدال و سلامتی طبع بدن. در صورت خروج از حالت اعتدال غیر قابل کنترل ،عصبی و پرخاشگر،فشار خون به شدت بالا می رودو ... .
طبع صفرا(گرم و خشک):هیکلی باریکتر از دموی مزاجها استخوان درشت زرد چهره،زبان قرمز باریک پر تحرک و فعال در امور اجتماعی،گرمای بدن بالا و ... در حالت اعتدال طبع بدن. در حالت خروج از اعتدال عصبانیت شدید،پرخاشگر ،خود رای و در مقابل گرمای شدید و فصل گرما بی طاقت و کم تحمل و ... نمونه بارز آن جوانان دارای طبع گرم که گرمی و خشکی به اوج می رسد و والدین باید مواظب خوراک و تغذیه شان باشند تا قابل کنترل و از بروز هر گونه مشکلی در آنها جلوگیری شود . صفرا در این افراد که بالا می رود امام صادق (ع) می فرمایند صفرا یشان را با خنکیها و سردیها فرو نشانید. مثل آلو،خاکشیر ،سیب ترش،آبلیموی طبیعی در شربتها و ....
طبع سودا(سرد و خشک):لاغر سبزه چهره زبان سفید باریک ،حسابگر ،متعهد ،مسئولیت پذیر،آرام و با محبت و ... در صورت اعتدال مزاج. در صورت خروج از اعتدال زود عصبانی،گوشه گیر،افسرده ،خیالاتی،دست و پاها به شدت سرد، حافظه ضعیف و ... . تدابیر در این افراد اصلاح تغذیه و روی آوردن به مصرف گرمیهای معتدل و مصرف آبجوش با خرما (رفع کمبود آب و خشکی و سردی بدن) مصرف خرما با آب جوش باعث اعتدال مزاج در این افراد است.
طبع بلغم(سرد و تر):هیکلی با پهلوهای بیرون زده ،رنگ چهره سفید زبان سفید بزرگ،بسیار خونسرد و عاطفی و مهربان به ندرت عصبانی می شوند البته در حالت اعتدال مزاج.
در حالت خروج از از حالت اعتدال بسیار کم تحرک،خواب سنگین،کسل و تنبل،سوخت و ساز بدن پائین و تیروئیدشان کم کار و در معرض چاقی زیاد و ... .
لازم به ذکر است خداوند کریم همه ما را سالم و بدون نقص آفریده اختلاف طبع های مختلف بنا مصلحت پرودگار در ایفای نقش انسانها با توجه به مسئولیت اجتماعی هر انسان می باشد مثال طبع سرد و تر لطیف قالب زنها نسبت به مردها بخاطر مسئولیت تربیت نسل است.
بوعلی سینا(ره) حکیم فرزانه نابغه علم طب:هر کس طبع خود و خوراکش را بداند و سازگار با طبع خویش عمل کند مریض نمی شود.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم
مشاوره در تمام زمینه ها در ماه محرم و صفر بخصوص برای زائران امام حسین (ع) کاملا رایگان
هر نوع سوال طبی ،پیشنهاد،انتقاد در اسرع وقت به نوبت پاسخگو هستیم فقط مشاوره های درمانی و ارائه نسخه لازمه اش پر کردن پرسشنامه است.
پرسشنامه (جهت تشخیص دقیق طبع بدن و ریشه یابی مشکلات مربوطه)
سن،جنس،شغل،شهر یا استان محل سکونت؟
طبع بدن،وضعیت گوارش و روده ها،یبوست دارید یا نه؟
واکسن کرونا زده اید یا نه ،چند تا زدید؟
برای مشکلتان تا کنون از چه روشهایی استفاده کرده اید؟
وضعیت تغذیه و هر نوع حساسیت به هر نوع خوراکی و یا دارو که دارید؟
مدت زمان درگیری با مشکلی که دارید؟
میزان شناخت و استفاده از روشهای طب اسلامی و سنتی؟
هر موضوعی که به شناخت ریشه مشکلتان کمک می کند بفرمائید.
ارسال تصویر پشت دستها ناخنها تا مچ ، کف دستها و تصویر زبان را ارسال نمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص حدیث گوهر بار امام صادق(ع): خود شناسی یعنی انسان خودش را به چهار طبع ،چهار ستون و چهار رکن بشناسد.چهار طبع دم،سودا،صفرا و بلغم را مختصری اشاره کردیم این جلسه انشاالله مختصری در حد بضائت و توان به بررسی چهار ستون آن عقل (زیرکی)،فهم و حفظ و علم می پردازیم.
عقل سالم در بدن سالم است لازمه عقل سالم تغذیه سالم و طیب و پرهیز از غیر طیب و خبائس است،دو نوع عقل و زیرکی داریم عقل مادی و دنیوی که هدفش بهره مندی کامل از دنیا به هر قیمتی که باشد حتی سوار شدن بر گرده ضعیفان و خود را بالا کشیدن که این اصلا عقل و زیرکی نیست و حماقت محض و باعث خسران دو گیتی است.
عقل و زیرکی مادی و معنوی با هم که دو بعد جسم و روح در آن در نظر گرفته می شود و برای فلاح و رستگاری و سلامت هر دو تلاش می شود و پایه و اساس عقل منطبق با فطرت الهی است.
فهم و حفظ:برای فهم و درک مطالب لازمه زندگی باید اطلاعات پیرامون خود یعنی جسم و روح را با مطالعه و نشست و بر خاست با عالمان واقعی و کسانی که در دو بعد جسمی و روحی از سلامت کامل و یا نسبی برخوردار هستن کسب کنیم .
حفظ و حافظه:لازمه حفظ مطالب مهم و لازمه زندگی تمرکز و دقت در حین یادگیری آنها و تکرار آنهاست البته لازمه حفظ و حافظه خوب برخورداری از سلامت کامل و سلامت مغز و تقویت آن نیز میباشد
امام علی(ع):سه چیز بر حافظه می افزاید و بلغم را می زادید:کندر،مسواک طیب(در جلسات قبلی اشاره شده)و قرائت قرآن.
علم:علم دو نوع داریم علم نافع و علم غیر نافع:حدیث از نبی اکرم(ص) در این خصوص:العلم العلمان علم الادیان و العلم الابدان :علم نافع دو علم است علم ادیان که تمام علوم لازمه زندگی بشر در آن ارائه شده و علم ابدان علم بدن است که لازمه برخورداری از سعادت دو گیتی در معرفت و شناخت آن است جسم سالم مرکب سالم است برای به مقصد رساندن روح و وسیله پرورش و کسب توشه راه عزیزان.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص شرح حدیث گوهر بار امام صادق معدن علم و گنجینه عرفان از سلاله پاک نبی خدا محمد مصفطی (ص)بنده حقیری چون من اندکی درس بزرگان را در چندین جلسه شرح دادم و آخرین جلسه شرح حدیث امام صادق(ع) را نیز در حد بضائت ناچیز خویش شرح میدهیم عزیزان و اساتید علمی یقینا شرح مفصل تری بر این حدیث ارزشمند دارند اگر ما را یاری کنند ممنون و سپاسگذایم.
گفتیم خود شناسی از نظر امام صادق(ع) یعنی انسان خودش را با چهار طبع،چهار ستون و چهار رکن(تکیه گاه) بشناسد چهار طبع و چهار ستون را شرح دادیم و اما چهار رکن و تکیه گاه که نور ، آتش ،روح و باد است به شرح ذیل است.
نور همان نور باطنی و ندای وجدان نبی تکوینی درونی ، ندای فطرت پاک درونی همسو با ندا و نور قرآن بر قلب نبی خدا و همه ابنای بشر است.
آیه ۲۹سوره انفال :یا ایها الذین ءامنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقا و ... .
ای اهل ایمان اگر تقوی پیشه کنید خداوند به شما فرقان نور باطنی تشخیص حق از باطل را می دهد و راه شیطان و راه خدا را از هم تشخیص می دهید.
آتش :آتش می تواند آتش غضب در برابر دشمنان دین باشد که دستور خداوند است اما این آتش خشم در برابر غیر دشمن دین باید کنترل و فرو خورده شود .آتش معده می تواند باشد که ۴۰درجه است برای تبدیل خوراک به خون،آتش تب ناشی از عفونت برای دفع عفونت بدن توسط سیستم خودکار دفاعی بدن می تواند باشد .آتش جنسی ناشی از غلبه صفراء در بدن باشد که باعث گناه زنا می شود تدبیر آن کنترل با آبلیموی طبیعی است.
روح : روح امری حتمی و غیر قابل انکار است که کفار منکر آن هستند و در زیان و خسرانند.
فرق بین یک زنده و مرده را در نظر بگیرید به حقیقت وجود روح پی می برید.انسان چرا بلافاصله پس از مردن قدرت حرکت ندارد و بد بو می گردد. چون روح از تن وی خارج گشته و تا زنده بود جسم سنگین او را حرکت می داد و از گند و بد بویی محفوظ می داشت.(صفای تن زجان پاک آدمیست چون آن از تن برون رود این یک مشت خاک است. روح نادیدنی و از بین نرفتنی و تا ابد زنده است و چند سباح زندگی دنیا برای پختگی و پرورش آن می باشد عزیزان).
باد:باد در بدن گر نباشد نسلی بوجود نمی آید مراد از باد گر باد جنسی باشد که عامل جهش و انتقال مایع حیات حفظ نسل بشر است باید دقیق بشناسی و اندر زمان ضرورت حض و بهره حلالش را ببری.حکیمان گویند عامل و تقویت این باد گرامی اندر هویج زردک و نخود است.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat