بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص حدیث گوهر بار امام صادق(ع): خود شناسی یعنی انسان خودش را به چهار طبع ،چهار ستون و چهار رکن بشناسد.چهار طبع دم،سودا،صفرا و بلغم را مختصری اشاره کردیم این جلسه انشاالله مختصری در حد بضائت و توان به بررسی چهار ستون آن عقل (زیرکی)،فهم و حفظ و علم می پردازیم.
عقل سالم در بدن سالم است لازمه عقل سالم تغذیه سالم و طیب و پرهیز از غیر طیب و خبائس است،دو نوع عقل و زیرکی داریم عقل مادی و دنیوی که هدفش بهره مندی کامل از دنیا به هر قیمتی که باشد حتی سوار شدن بر گرده ضعیفان و خود را بالا کشیدن که این اصلا عقل و زیرکی نیست و حماقت محض و باعث خسران دو گیتی است.
عقل و زیرکی مادی و معنوی با هم که دو بعد جسم و روح در آن در نظر گرفته می شود و برای فلاح و رستگاری و سلامت هر دو تلاش می شود و پایه و اساس عقل منطبق با فطرت الهی است.
فهم و حفظ:برای فهم و درک مطالب لازمه زندگی باید اطلاعات پیرامون خود یعنی جسم و روح را با مطالعه و نشست و بر خاست با عالمان واقعی و کسانی که در دو بعد جسمی و روحی از سلامت کامل و یا نسبی برخوردار هستن کسب کنیم .
حفظ و حافظه:لازمه حفظ مطالب مهم و لازمه زندگی تمرکز و دقت در حین یادگیری آنها و تکرار آنهاست البته لازمه حفظ و حافظه خوب برخورداری از سلامت کامل و سلامت مغز و تقویت آن نیز میباشد
امام علی(ع):سه چیز بر حافظه می افزاید و بلغم را می زادید:کندر،مسواک طیب(در جلسات قبلی اشاره شده)و قرائت قرآن.
علم:علم دو نوع داریم علم نافع و علم غیر نافع:حدیث از نبی اکرم(ص) در این خصوص:العلم العلمان علم الادیان و العلم الابدان :علم نافع دو علم است علم ادیان که تمام علوم لازمه زندگی بشر در آن ارائه شده و علم ابدان علم بدن است که لازمه برخورداری از سعادت دو گیتی در معرفت و شناخت آن است جسم سالم مرکب سالم است برای به مقصد رساندن روح و وسیله پرورش و کسب توشه راه عزیزان.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص شرح حدیث گوهر بار امام صادق معدن علم و گنجینه عرفان از سلاله پاک نبی خدا محمد مصفطی (ص)بنده حقیری چون من اندکی درس بزرگان را در چندین جلسه شرح دادم و آخرین جلسه شرح حدیث امام صادق(ع) را نیز در حد بضائت ناچیز خویش شرح میدهیم عزیزان و اساتید علمی یقینا شرح مفصل تری بر این حدیث ارزشمند دارند اگر ما را یاری کنند ممنون و سپاسگذایم.
گفتیم خود شناسی از نظر امام صادق(ع) یعنی انسان خودش را با چهار طبع،چهار ستون و چهار رکن(تکیه گاه) بشناسد چهار طبع و چهار ستون را شرح دادیم و اما چهار رکن و تکیه گاه که نور ، آتش ،روح و باد است به شرح ذیل است.
نور همان نور باطنی و ندای وجدان نبی تکوینی درونی ، ندای فطرت پاک درونی همسو با ندا و نور قرآن بر قلب نبی خدا و همه ابنای بشر است.
آیه ۲۹سوره انفال :یا ایها الذین ءامنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقا و ... .
ای اهل ایمان اگر تقوی پیشه کنید خداوند به شما فرقان نور باطنی تشخیص حق از باطل را می دهد و راه شیطان و راه خدا را از هم تشخیص می دهید.
آتش :آتش می تواند آتش غضب در برابر دشمنان دین باشد که دستور خداوند است اما این آتش خشم در برابر غیر دشمن دین باید کنترل و فرو خورده شود .آتش معده می تواند باشد که ۴۰درجه است برای تبدیل خوراک به خون،آتش تب ناشی از عفونت برای دفع عفونت بدن توسط سیستم خودکار دفاعی بدن می تواند باشد .آتش جنسی ناشی از غلبه صفراء در بدن باشد که باعث گناه زنا می شود تدبیر آن کنترل با آبلیموی طبیعی است.
روح : روح امری حتمی و غیر قابل انکار است که کفار منکر آن هستند و در زیان و خسرانند.
فرق بین یک زنده و مرده را در نظر بگیرید به حقیقت وجود روح پی می برید.انسان چرا بلافاصله پس از مردن قدرت حرکت ندارد و بد بو می گردد. چون روح از تن وی خارج گشته و تا زنده بود جسم سنگین او را حرکت می داد و از گند و بد بویی محفوظ می داشت.(صفای تن زجان پاک آدمیست چون آن از تن برون رود این یک مشت خاک است. روح نادیدنی و از بین نرفتنی و تا ابد زنده است و چند سباح زندگی دنیا برای پختگی و پرورش آن می باشد عزیزان).
باد:باد در بدن گر نباشد نسلی بوجود نمی آید مراد از باد گر باد جنسی باشد که عامل جهش و انتقال مایع حیات حفظ نسل بشر است باید دقیق بشناسی و اندر زمان ضرورت حض و بهره حلالش را ببری.حکیمان گویند عامل و تقویت این باد گرامی اندر هویج زردک و نخود است.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
همچنان که جسم آدمی هر چند گاهی بر اثر ناپرهیزی دچار آلودگیها شده و نیاز به تخلیه ها که قبلا اشاره کردیم دارد روح و دل و جان آدمی نیز دچار گرفتگیها و آلودگیهائی می گردد که باید پاکسازی گردد ، بعد از هر نوع پاکساز ی گفتیم عضو مورد نظر قدرت جذب و گیرائیش بالا می رود. در خصوص روح و دل نیز بعد از هر پاکسازی آمادگی جذب و دریافت انوار الهی اندر آن بالا می رود هم چون آینه می گردد.
چه زیبا گفته است استاد و حکیم علامه حسن زاده آملی(ره):
خواهی که شود دل تو چون آینه
ده چیز برون کن از درون سینه
حرص و حسد و بخل و حرام و غیبت
بغض و غضب و کبر و ریا و کینه.
همچنانکه امراض جسمی روح را درگیر و باعث آزردگیش می گردد، امراض دهگانه مذکور که استاد علامه حسن زاده بدان اشاره کرده که باید از دل برون کرد تا دل آینه گردد.در صورت ماندگاری این امراض در دل تاثیرش بر بدن به مراتب بالاتر از امراض جسمی است و جسم و جان هر دو را درگیر و قدرت نشاط و لذات جسمی و روحی و عبادت و بندگی خالصانه را ذایل می گرداند
تکرار و توصیه به حق دستور خداوند کریم است همچنانکه شیطان رجیم هر آن در کمین دل و جان ماست که خوبیها را بگیرد و بذر امراض روحی ، حرص و حسد و بخل و غیبت و کبر و ریا و کینه را بکارد و حرام خدا را در زندگی بشر جاری کند.دستور خدا و انبیا و اولیای خدا بر تذکر و یادآوری و مراقبت و پاک و صاف نگه داشتن جسم و دل و جان است که از گزند شیاطین در امان و ایمان که مایه سلامت و سعادت دو گیتی است محفوظ بماند.
طب اسلامی طب پیشگیری و علاج قبل از واقعه است و همیشه هر دو بعد جسم و جان و روح را مد نظر دارد چه بسا به بعد روحی که اصل و جسم فرع است را بیشتر اهمیت میدهد چون روح و دل و جان تا ابد زنده و از دیار خاکی به دیار ابد برای برخورداری از الطاف باری تعالی رهسپار و در این گیتی بهر پختگی و خروج از خامی چند سباحی در قفس جسم محصور است عزیزان.
.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
اندر حکمت های گرمیهای فصل گرما ، گرمای ساعات شبانه روز، گرمای غریزی اوج جوانی، گرمای عارضی دوران یائسگی زنان و سایر گرمیها و تدابیر طب اسلامی ایرانی.
حکمت گرمی فصل تابستان برای نباتات گیاه و درخت پختگی محصول ثمره و میوه آنهاست.
گرمای و صفرای بالای دوران جوانی برای پختگی و ایجاد انگیزه نیاز فطری و جاذبه غریزی حلال و تشکیل خانواده و بقای نسل است و اوج آن در دین اسلام سن بین چهارده سالگی تا بیست سالگیست(از نظر طب اسلامی شروع و بهترین دوران شکوفائی و تولید نسل این دوران است و از بیست به بعد از شدت و اوج کاسته می گردد هر چند تولید نسل با تدابیر طب اسلامی محدودیت سن ندارد).
و اما راهکار و درمان غلبه گرمای غریزی سن جوانی و گرمای فصل و ساعات شبانه روز با تدبیر ساده و دستور امام صادق(ع): گرمی را به سردی دفع و کنترل کردن است که در جلسات قبلی اشاره شد.
نوشیدنیهائی مثل سرکه انگبین ،سرکه شیره، شربت آبلیموی طبیعی با آب و عسل، شربت خاکشیر، آب سیب و ... است
مصرف آب و یخ کنار هم ، یخمک ،بستنی های صنعتی در اوج گرما بسیار مضر است مثل اینکه شما در یک لیوان که در آن آب جوش بوده خالی کرداید و آب یخ که در آن بریزی می شکند و یا ترک بر می دارد همچنین اتفاقی بعد از نوشیدن آب یخ در مویرگهای بدن بخصوص مویرگهای عصبی پیش می آید بدین علت از نظر طب اسلامی غلط است و باعث غلبه سردی در بدن بخصوص غلبه سردی در سلسله رگهای عصبی و ایجاد بیماری رعشه و لرزش دستها و نسیان و فراموشی و ضعف و ناتوانی در سنین بالا می گردد.
آب خنک و گوارا نوشیدن بهتر از آب یخ نوشیدن است باز هم این آب خنک اگر با تخمهای لعاب دار دارای طبع سرد مثل خاکشیر ، بارهنگ و اسفرزه که باعث ماندگاری آب بدن و خنک ماندن بدن است مخلوط و شربت خنک درست شود خیلی بهتر است. چرا که مصرف آب سرد خالی بعلت غلبه گرما و صفرای بالای بالای بدن سریع تبخیر می گردد.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در ادامه مطالب جلسه قبل در خصوص حکمت و تدبیر اوج گرمای دوران یائسگی در بانوان.
خون قائدگی در بانوان همان اخلاط کثیف و سمومات خون است که بعلت تحرک کمتر بانوان نسبت به آقایان خداوند کریم برای پاکسازی بدن برای تولید نسل سالمتر طراحی نموده است. با گذشت زمان و فرا رسیدن سن کهولت و کم کاری دستگاه تولید نسل و غلبه سردی و ناتوانی بدن این عضو رحم به خشکی می گراید و خونریزی قائدگی قطع می گردد واخلاط کثیف بدن و سمومات خون افزایش می یابد سیستم مدبره و دفاعی بدن برای تخیله اخلاط کثیف سرد شده و سمومات خون دمای بدن را بالا می برد تا اخلاط نرم و قابل تجزیه برای دفع گردد
تدبیر در طب اسلامی کمک کردن به روند تخلیه اخلاط با خوراکیهائی مثل سرکه انگبین دست ساز که محلل و دافع سمومات و اخلاط کثیف است می باشد و تعدیل نمودن گرمای آزار دهنده با شربتهای خنک طبیعی معتدل نه یخ مثل شربت آبلیموی طبیعی با عسل و عرق کاسنی تصفیه کننده خون و تخمهای لعاب دار پاک کننده مثل خاکشیر و غیره است.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat