بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص گنجینه های علم طب در حدیث گوهر بار امام صادق (ع) اندکی به توان بضائت خویش برای بهره برداری نکات کلیدی در جهت سلامت خویش و جامعه گام بر می داریم.
امام صادق(ع)؛ خودشناسی یعنی انسان خودش را به چهار طبع و چهار ستون و چهار رکن بشناسد.
در این جلسه مختصری به شناسایی و کاربرد طبایع در ایجاد سلامتی و ایفای نقش در جامعه می پردازیم.
طبع دم(گرم و تر ):چاق و هیکلی ،دارای زبان قرمز و بزرگ ، چهره سرخ و سفید، پر خون ،پر جنب و جوش فعال و مسئولیت پذیر و دارای استعداد رهبری و هدایت دیگران و ... در حالت اعتدال و سلامتی طبع بدن. در صورت خروج از حالت اعتدال غیر قابل کنترل ،عصبی و پرخاشگر،فشار خون به شدت بالا می رودو ... .
طبع صفرا(گرم و خشک):هیکلی باریکتر از دموی مزاجها استخوان درشت زرد چهره،زبان قرمز باریک پر تحرک و فعال در امور اجتماعی،گرمای بدن بالا و ... در حالت اعتدال طبع بدن. در حالت خروج از اعتدال عصبانیت شدید،پرخاشگر ،خود رای و در مقابل گرمای شدید و فصل گرما بی طاقت و کم تحمل و ... نمونه بارز آن جوانان دارای طبع گرم که گرمی و خشکی به اوج می رسد و والدین باید مواظب خوراک و تغذیه شان باشند تا قابل کنترل و از بروز هر گونه مشکلی در آنها جلوگیری شود . صفرا در این افراد که بالا می رود امام صادق (ع) می فرمایند صفرا یشان را با خنکیها و سردیها فرو نشانید. مثل آلو،خاکشیر ،سیب ترش،آبلیموی طبیعی در شربتها و ....
طبع سودا(سرد و خشک):لاغر سبزه چهره زبان سفید باریک ،حسابگر ،متعهد ،مسئولیت پذیر،آرام و با محبت و ... در صورت اعتدال مزاج. در صورت خروج از اعتدال زود عصبانی،گوشه گیر،افسرده ،خیالاتی،دست و پاها به شدت سرد، حافظه ضعیف و ... . تدابیر در این افراد اصلاح تغذیه و روی آوردن به مصرف گرمیهای معتدل و مصرف آبجوش با خرما (رفع کمبود آب و خشکی و سردی بدن) مصرف خرما با آب جوش باعث اعتدال مزاج در این افراد است.
طبع بلغم(سرد و تر):هیکلی با پهلوهای بیرون زده ،رنگ چهره سفید زبان سفید بزرگ،بسیار خونسرد و عاطفی و مهربان به ندرت عصبانی می شوند البته در حالت اعتدال مزاج.
در حالت خروج از از حالت اعتدال بسیار کم تحرک،خواب سنگین،کسل و تنبل،سوخت و ساز بدن پائین و تیروئیدشان کم کار و در معرض چاقی زیاد و ... .
لازم به ذکر است خداوند کریم همه ما را سالم و بدون نقص آفریده اختلاف طبع های مختلف بنا مصلحت پرودگار در ایفای نقش انسانها با توجه به مسئولیت اجتماعی هر انسان می باشد مثال طبع سرد و تر لطیف قالب زنها نسبت به مردها بخاطر مسئولیت تربیت نسل است.
بوعلی سینا(ره) حکیم فرزانه نابغه علم طب:هر کس طبع خود و خوراکش را بداند و سازگار با طبع خویش عمل کند مریض نمی شود.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم
مشاوره در تمام زمینه ها در ماه محرم و صفر بخصوص برای زائران امام حسین (ع) کاملا رایگان
هر نوع سوال طبی ،پیشنهاد،انتقاد در اسرع وقت به نوبت پاسخگو هستیم فقط مشاوره های درمانی و ارائه نسخه لازمه اش پر کردن پرسشنامه است.
پرسشنامه (جهت تشخیص دقیق طبع بدن و ریشه یابی مشکلات مربوطه)
سن،جنس،شغل،شهر یا استان محل سکونت؟
طبع بدن،وضعیت گوارش و روده ها،یبوست دارید یا نه؟
واکسن کرونا زده اید یا نه ،چند تا زدید؟
برای مشکلتان تا کنون از چه روشهایی استفاده کرده اید؟
وضعیت تغذیه و هر نوع حساسیت به هر نوع خوراکی و یا دارو که دارید؟
مدت زمان درگیری با مشکلی که دارید؟
میزان شناخت و استفاده از روشهای طب اسلامی و سنتی؟
هر موضوعی که به شناخت ریشه مشکلتان کمک می کند بفرمائید.
ارسال تصویر پشت دستها ناخنها تا مچ ، کف دستها و تصویر زبان را ارسال نمائید.
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص حدیث گوهر بار امام صادق(ع): خود شناسی یعنی انسان خودش را به چهار طبع ،چهار ستون و چهار رکن بشناسد.چهار طبع دم،سودا،صفرا و بلغم را مختصری اشاره کردیم این جلسه انشاالله مختصری در حد بضائت و توان به بررسی چهار ستون آن عقل (زیرکی)،فهم و حفظ و علم می پردازیم.
عقل سالم در بدن سالم است لازمه عقل سالم تغذیه سالم و طیب و پرهیز از غیر طیب و خبائس است،دو نوع عقل و زیرکی داریم عقل مادی و دنیوی که هدفش بهره مندی کامل از دنیا به هر قیمتی که باشد حتی سوار شدن بر گرده ضعیفان و خود را بالا کشیدن که این اصلا عقل و زیرکی نیست و حماقت محض و باعث خسران دو گیتی است.
عقل و زیرکی مادی و معنوی با هم که دو بعد جسم و روح در آن در نظر گرفته می شود و برای فلاح و رستگاری و سلامت هر دو تلاش می شود و پایه و اساس عقل منطبق با فطرت الهی است.
فهم و حفظ:برای فهم و درک مطالب لازمه زندگی باید اطلاعات پیرامون خود یعنی جسم و روح را با مطالعه و نشست و بر خاست با عالمان واقعی و کسانی که در دو بعد جسمی و روحی از سلامت کامل و یا نسبی برخوردار هستن کسب کنیم .
حفظ و حافظه:لازمه حفظ مطالب مهم و لازمه زندگی تمرکز و دقت در حین یادگیری آنها و تکرار آنهاست البته لازمه حفظ و حافظه خوب برخورداری از سلامت کامل و سلامت مغز و تقویت آن نیز میباشد
امام علی(ع):سه چیز بر حافظه می افزاید و بلغم را می زادید:کندر،مسواک طیب(در جلسات قبلی اشاره شده)و قرائت قرآن.
علم:علم دو نوع داریم علم نافع و علم غیر نافع:حدیث از نبی اکرم(ص) در این خصوص:العلم العلمان علم الادیان و العلم الابدان :علم نافع دو علم است علم ادیان که تمام علوم لازمه زندگی بشر در آن ارائه شده و علم ابدان علم بدن است که لازمه برخورداری از سعادت دو گیتی در معرفت و شناخت آن است جسم سالم مرکب سالم است برای به مقصد رساندن روح و وسیله پرورش و کسب توشه راه عزیزان.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در خصوص شرح حدیث گوهر بار امام صادق معدن علم و گنجینه عرفان از سلاله پاک نبی خدا محمد مصفطی (ص)بنده حقیری چون من اندکی درس بزرگان را در چندین جلسه شرح دادم و آخرین جلسه شرح حدیث امام صادق(ع) را نیز در حد بضائت ناچیز خویش شرح میدهیم عزیزان و اساتید علمی یقینا شرح مفصل تری بر این حدیث ارزشمند دارند اگر ما را یاری کنند ممنون و سپاسگذایم.
گفتیم خود شناسی از نظر امام صادق(ع) یعنی انسان خودش را با چهار طبع،چهار ستون و چهار رکن(تکیه گاه) بشناسد چهار طبع و چهار ستون را شرح دادیم و اما چهار رکن و تکیه گاه که نور ، آتش ،روح و باد است به شرح ذیل است.
نور همان نور باطنی و ندای وجدان نبی تکوینی درونی ، ندای فطرت پاک درونی همسو با ندا و نور قرآن بر قلب نبی خدا و همه ابنای بشر است.
آیه ۲۹سوره انفال :یا ایها الذین ءامنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقا و ... .
ای اهل ایمان اگر تقوی پیشه کنید خداوند به شما فرقان نور باطنی تشخیص حق از باطل را می دهد و راه شیطان و راه خدا را از هم تشخیص می دهید.
آتش :آتش می تواند آتش غضب در برابر دشمنان دین باشد که دستور خداوند است اما این آتش خشم در برابر غیر دشمن دین باید کنترل و فرو خورده شود .آتش معده می تواند باشد که ۴۰درجه است برای تبدیل خوراک به خون،آتش تب ناشی از عفونت برای دفع عفونت بدن توسط سیستم خودکار دفاعی بدن می تواند باشد .آتش جنسی ناشی از غلبه صفراء در بدن باشد که باعث گناه زنا می شود تدبیر آن کنترل با آبلیموی طبیعی است.
روح : روح امری حتمی و غیر قابل انکار است که کفار منکر آن هستند و در زیان و خسرانند.
فرق بین یک زنده و مرده را در نظر بگیرید به حقیقت وجود روح پی می برید.انسان چرا بلافاصله پس از مردن قدرت حرکت ندارد و بد بو می گردد. چون روح از تن وی خارج گشته و تا زنده بود جسم سنگین او را حرکت می داد و از گند و بد بویی محفوظ می داشت.(صفای تن زجان پاک آدمیست چون آن از تن برون رود این یک مشت خاک است. روح نادیدنی و از بین نرفتنی و تا ابد زنده است و چند سباح زندگی دنیا برای پختگی و پرورش آن می باشد عزیزان).
باد:باد در بدن گر نباشد نسلی بوجود نمی آید مراد از باد گر باد جنسی باشد که عامل جهش و انتقال مایع حیات حفظ نسل بشر است باید دقیق بشناسی و اندر زمان ضرورت حض و بهره حلالش را ببری.حکیمان گویند عامل و تقویت این باد گرامی اندر هویج زردک و نخود است.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
همچنان که جسم آدمی هر چند گاهی بر اثر ناپرهیزی دچار آلودگیها شده و نیاز به تخلیه ها که قبلا اشاره کردیم دارد روح و دل و جان آدمی نیز دچار گرفتگیها و آلودگیهائی می گردد که باید پاکسازی گردد ، بعد از هر نوع پاکساز ی گفتیم عضو مورد نظر قدرت جذب و گیرائیش بالا می رود. در خصوص روح و دل نیز بعد از هر پاکسازی آمادگی جذب و دریافت انوار الهی اندر آن بالا می رود هم چون آینه می گردد.
چه زیبا گفته است استاد و حکیم علامه حسن زاده آملی(ره):
خواهی که شود دل تو چون آینه
ده چیز برون کن از درون سینه
حرص و حسد و بخل و حرام و غیبت
بغض و غضب و کبر و ریا و کینه.
همچنانکه امراض جسمی روح را درگیر و باعث آزردگیش می گردد، امراض دهگانه مذکور که استاد علامه حسن زاده بدان اشاره کرده که باید از دل برون کرد تا دل آینه گردد.در صورت ماندگاری این امراض در دل تاثیرش بر بدن به مراتب بالاتر از امراض جسمی است و جسم و جان هر دو را درگیر و قدرت نشاط و لذات جسمی و روحی و عبادت و بندگی خالصانه را ذایل می گرداند
تکرار و توصیه به حق دستور خداوند کریم است همچنانکه شیطان رجیم هر آن در کمین دل و جان ماست که خوبیها را بگیرد و بذر امراض روحی ، حرص و حسد و بخل و غیبت و کبر و ریا و کینه را بکارد و حرام خدا را در زندگی بشر جاری کند.دستور خدا و انبیا و اولیای خدا بر تذکر و یادآوری و مراقبت و پاک و صاف نگه داشتن جسم و دل و جان است که از گزند شیاطین در امان و ایمان که مایه سلامت و سعادت دو گیتی است محفوظ بماند.
طب اسلامی طب پیشگیری و علاج قبل از واقعه است و همیشه هر دو بعد جسم و جان و روح را مد نظر دارد چه بسا به بعد روحی که اصل و جسم فرع است را بیشتر اهمیت میدهد چون روح و دل و جان تا ابد زنده و از دیار خاکی به دیار ابد برای برخورداری از الطاف باری تعالی رهسپار و در این گیتی بهر پختگی و خروج از خامی چند سباحی در قفس جسم محصور است عزیزان.
.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
اندر حکمت های گرمیهای فصل گرما ، گرمای ساعات شبانه روز، گرمای غریزی اوج جوانی، گرمای عارضی دوران یائسگی زنان و سایر گرمیها و تدابیر طب اسلامی ایرانی.
حکمت گرمی فصل تابستان برای نباتات گیاه و درخت پختگی محصول ثمره و میوه آنهاست.
گرمای و صفرای بالای دوران جوانی برای پختگی و ایجاد انگیزه نیاز فطری و جاذبه غریزی حلال و تشکیل خانواده و بقای نسل است و اوج آن در دین اسلام سن بین چهارده سالگی تا بیست سالگیست(از نظر طب اسلامی شروع و بهترین دوران شکوفائی و تولید نسل این دوران است و از بیست به بعد از شدت و اوج کاسته می گردد هر چند تولید نسل با تدابیر طب اسلامی محدودیت سن ندارد).
و اما راهکار و درمان غلبه گرمای غریزی سن جوانی و گرمای فصل و ساعات شبانه روز با تدبیر ساده و دستور امام صادق(ع): گرمی را به سردی دفع و کنترل کردن است که در جلسات قبلی اشاره شد.
نوشیدنیهائی مثل سرکه انگبین ،سرکه شیره، شربت آبلیموی طبیعی با آب و عسل، شربت خاکشیر، آب سیب و ... است
مصرف آب و یخ کنار هم ، یخمک ،بستنی های صنعتی در اوج گرما بسیار مضر است مثل اینکه شما در یک لیوان که در آن آب جوش بوده خالی کرداید و آب یخ که در آن بریزی می شکند و یا ترک بر می دارد همچنین اتفاقی بعد از نوشیدن آب یخ در مویرگهای بدن بخصوص مویرگهای عصبی پیش می آید بدین علت از نظر طب اسلامی غلط است و باعث غلبه سردی در بدن بخصوص غلبه سردی در سلسله رگهای عصبی و ایجاد بیماری رعشه و لرزش دستها و نسیان و فراموشی و ضعف و ناتوانی در سنین بالا می گردد.
آب خنک و گوارا نوشیدن بهتر از آب یخ نوشیدن است باز هم این آب خنک اگر با تخمهای لعاب دار دارای طبع سرد مثل خاکشیر ، بارهنگ و اسفرزه که باعث ماندگاری آب بدن و خنک ماندن بدن است مخلوط و شربت خنک درست شود خیلی بهتر است. چرا که مصرف آب سرد خالی بعلت غلبه گرما و صفرای بالای بالای بدن سریع تبخیر می گردد.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
در ادامه مطالب جلسه قبل در خصوص حکمت و تدبیر اوج گرمای دوران یائسگی در بانوان.
خون قائدگی در بانوان همان اخلاط کثیف و سمومات خون است که بعلت تحرک کمتر بانوان نسبت به آقایان خداوند کریم برای پاکسازی بدن برای تولید نسل سالمتر طراحی نموده است. با گذشت زمان و فرا رسیدن سن کهولت و کم کاری دستگاه تولید نسل و غلبه سردی و ناتوانی بدن این عضو رحم به خشکی می گراید و خونریزی قائدگی قطع می گردد واخلاط کثیف بدن و سمومات خون افزایش می یابد سیستم مدبره و دفاعی بدن برای تخیله اخلاط کثیف سرد شده و سمومات خون دمای بدن را بالا می برد تا اخلاط نرم و قابل تجزیه برای دفع گردد
تدبیر در طب اسلامی کمک کردن به روند تخلیه اخلاط با خوراکیهائی مثل سرکه انگبین دست ساز که محلل و دافع سمومات و اخلاط کثیف است می باشد و تعدیل نمودن گرمای آزار دهنده با شربتهای خنک طبیعی معتدل نه یخ مثل شربت آبلیموی طبیعی با عسل و عرق کاسنی تصفیه کننده خون و تخمهای لعاب دار پاک کننده مثل خاکشیر و غیره است.
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
عزیزان بزرگوار با توجه اهمیت تولید نسل و فرزند آوری و دستور مستقیم مقام معظم رهبری برای خروج از معظل کاهش جمعیت و تلاش برای این فریضه مهم مطالب ذیل ارائه می گردد.
در ادامه بحث مشکلات زنان که مسئولیت مهم تولید و پرورش نسل را به عهده دارند
بعلت کنار گذاشتن سنت های حسنه اسلامی و انحرافات طبی و آلودگیهای شیمیایی و عدم رعایت تغذیه طیب هم تولید نسل کاهش یافته و هم خود بانوان محترم دچار مشکلات زیادی مثل یائسگیهای زود رس ، اختلالات قائدگی، بیماریهای عفونی داخلی ،انواع کیستها ،انواع مشکلات روح و جسمی گردیده اند.
با ریشه یابی و بررسی علل و عوامل آن متوجه می شویم که بانوان سلامت عضو مهم شان را که رحم است از دست داده اند.
رحم علاوه بر پرورش جنین و تولید نسل یک دستگاه پاکسازی و تخیله اخلاط کثیف در بدن بانوان است در جلسات قبل اشاره کردیم .
سلامت جسمی و روحی بانوان بستگی کامل به سلامتی این عضو مهم رحم دارد..
میزان ،کیفیت، نظم در زمان و دوره ،کمیت دفع خون قائدگی(اخلاط کثیف و سمومات خون) تاثیر مستقیم در سلامت روح و روان دارد.
تمام بیماریهای بانوان به کارکرد رحم و غلبه سردی یا غلبه گرمی مربوط می شود
تدابیر طب اسلامی برای رفع تمام بیماریهای بانوان ازدواج در سنین اوایل شروع بلوِغ جنسی و کارکرد رحم با تولید نسل است (رحم کارش در شروع دوران بلوغ جنسی شروع میشود هر گونه تاخیر در امر ازدواج باعث سردی و رکود رحم و تولید انواع بیماریهای جسمی و روحی در بانوان است )
برداشتن رحم به هر علتی تیشه به ریشه سلامت خود زدن است چرا که رحم علاوه بر تولید نسل وظیفه دیگرش پاکسازی بدن بانوان است با برداشت رحم سمومات و اخلاط کثیف در بدن انباشته و انواع بیماریهای جسمی و روحی تولید می شود.
تدبیر برای دفع غلبه سردی و دفع غلبه گرمی همان دستور امام صادق(ع): سردی را با گرمی و گرمی را با سردی دفع کردن است.
تمام بیماریها در بانوان با اصلاح و کارکرد صحیح این عضو مهم رحم قابل درمان است.
نشانه غلبه گرمی و بیماریهای مربوطه در رحم خارش و سوزش در این عضو است یک دستور ساده استفاده از عسل و سرکه طبیعی بصورت خوراکی سرکه انگبین و استعمالی مخلوط فقط عسل با سرکه طبیعی است.
نشانه غلبه سردی در این عضو درارای هیج علامتی نیست .تدبیر آن استفاده از خوراک گرم معتدل و خود سرکه انگبین با عسل و عرق نعنای بیشتر از سرکه و خوراک آب جوش با خرما و سیر تازه با آبلیموی طبیعی است و سایر روشهای طبیعی است
گروه احیای سنت های طبی اسلامی آماده پاسخگوئی و ارائه هر گونه راهکار درمانی به روش درمانهای طبیعی طب اسلامی ایرانی میباشد
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جنایت تاریخ😱
✅دزدی غربی ها😳
✅نوره و خواص بینظیر آن
💥حتما این کلیپ رو تماشا کن و دقتتتتتت👆👆👆
💚نوره زرنیخ دار چیه؟
📌کانی زرنیخ حاوی آرسنیک و تمام خواص درمانی نوره مربوط به همین آرسنیکه که نباید از اون حذف بشه.
اگرنوره (واجبی )فاقد آرسنیک باشه خواص درمانی نداره. آرسنیک بر خلاف شایعات ضد سرطانه و با جذب سودا و مواد سمی از خون و دفع آن از بدن از سرطان جلوگیری می کنه
❌توجه توجه
موبرهای موجود دربازارفاقدارسنیک
وصرفا اثرموبری داره وخواص درمانی نداااااااره
🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨کلیپ مهم
🌟حتما کلمه کلمه این کلیپ رو خوب دقت کنید
گوش نکنید👈 دقت کنید
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
خوراک انسان اعم از غذا و دارو در طب اسلامی طبق فرموده خداوند کریم حلال و طیب است شفا و درمان در غیر اینها ابدا وجود ندارد. اکثر خوراکیها و آنچه به سلامت انسانها بستگی دارد را جنود شیطان آلوده نموده و بدین علت مردم درگیر مشکلات و بیماریهای روحی و جسمی شده اند.
تنها راه نجات و برون رفت از فتنه های تیره و تار آخرالزمان بازگشت به فطرت و سیره الهی و دامن اولیای الهی ،حجت خدا اباصالح المهدی(عج) و قرآن نور روشنگر و جدا کننده حق از باطل است.
رسم و رسوم ابا و اجدادی سنت های طیب و طاهر ،صفا و روشن دلی ،رحم و مروت و دوستی،عمر با برکت و طولانی سالم نتیحه تغذیه حلال و طیب و حرکت در مسیر فطرت بوده و خواهد بود بهر آنکه طالب است عزیزان.
با توجه به نیاز روز و درگیریهای عمده مشکلات قلبی و عروقی یک سنت حسنه خوراک مفرح داروئی فالوده سیب درختی با سرکه انگبین جامع دردها و مسلح و پاکسازی جامع اخلاط بدن بخصوص قلب است.
عرق نعناع، عسل طبیعی دو پیمانه
سرکه طبیعی ،عرق کاسنی یک پیمانه
سیب درختی شیرین رنده شده یک پیمانه
تخم ریحان به اندازه لازم
همه را مخلوط در جای خنک نگه داشته در طول روز مصرف کنید .
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
May 11
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🟦 طب اسلامی ایرانی 🟦
🌹مشاوره درمان های طبیعی
🎯اطلاع رسانی روشهای طبیعی درمان
☘مشاوره درمانی بیماریهای جسمی و روحی با پستوانه تجربیات اساتید برجسته با طب اسلامی ایرانی
🌸مشاوره رایگان ناباروری🌸
@asrarsalamat 👈
زیرنظر محقق طب اسلامی #خاکزاد 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/138215731C134cbbb99f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ درمان قطعی سنگ کلیه به سادگی آب خوردن!
📚 حکیم خیراندیش
💚☜با نشر این کلیپ سلامتی را به هموطنان هدیه کنیم.
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
◀️کانال طب اسلامی
@asrarsalamat
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه سلسله مباحث احیای سنت های طبی اسلامی
از بین دو طبع گرم و سرد طبع گرم بهتر از طبع سرد است ،طبع گرم طبع جوانی و نشاط است، افراد با طبع سرد اگر با تدابیر غذائی غلبه سردی از بدن را بیرون کنند و به سمت اعتدال و گرمی بروند به صلاح آنهاست و کمتر در معرض بیماریهای قرار می گیرند.
تمام دستورات دین مثل نماز ،بیداری بین طلوعین،تلاوت قرآن، نظم در کار و زندگی خوراکیهای ذکر شده در قرآن مثل خرما،انگور،زیتون،گوشت چهار پایان مثل شتر،گاو زرد،گوسفندو غیره گرمی بخش و معتدل کننده طبع و مزاج است.اختلاف طبع انسانها بعلت مصلحت ایفای نقش در امور مختلف زندگی اجتماعی است.
گر منظم زندگانی کنی به پیری هم جوانی کنی
طبع سرد را به تدبیر گرمی به سردی ز تن برون کنی.
#شناسائی_مزاج_اصلی_:هرگاه مزاج اصلی یعنی مادر زادی به خشکی گراید تن در همه سالهای عمر به مزاج جوانان شبیه خواهد بود.
اگر این مزاج به سردی یا تری گراید در همه سالها به پیران ماند و جسمی که بدان سال رسد که مزاج در آن سال مانند مزاج اصلی باشد حال او بد شود و به بیماری گراید(تدبیر سردی با گرمی و گرمی با سردی).اگر مزاج اصلی گرم و تر باشد باشد در کهنسالی نیک حال تر باشد زیرا مزاج کهنسالی در قیاس با مزاج سالهای جوانی سرد و خشک باشد بدین سبب معتدل گردد.
شیخ الرئیس بوعلی سینا(ره).
دو نوع مزاج داریم یکی مزاج اصلی مادر زادی یکی مزاج عارضی ناشی از شرایط آب و هوائی محل زندگی و نوع تغذیه.
مزاج اصلی مادر زادی با بررسی حالات روحی و جسمی دوران زندگی مشخص می شود.
با بررسیها و تحقیقات بعمل آمده و تجربیات اساتید طب اسلامی ایرانی ریشه اکثر بیماریها غلبه سردی در جسم و روح است چرا که سردی عامل رکود و اختلال در سوخت و ساز ،کم کاری تیروئید،عدم تخلیه سمومات و به تبع آن تولید امراض است به همین علت بی کاری ،کم کاری ،یاس و ناامیدی،افکار منفی ،خواب بین طلوعین و خواب عصر و غروب،نوشیدن مایعات یخ بخصوص وسط غذا،و بلافاصله نوشیدن آب یخ بعد از غذا که عامل غلبه سردی و تولید بیماریست کراهت شدید داشته و از آنها نهی شده ایم.
◀️کانال طب اسلامی ایرانی
@asrarsalamat