eitaa logo
اندیشکده مطالعاتی اسراء
778 دنبال‌کننده
187 عکس
52 ویدیو
1 فایل
🌷▫️رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ▫️🌷 💢"تحلیل ،تفسیر ،تبین و بالا بردن سطح سواد سیاسی در جامعه یکی از نیاز های انقلاب است."💢 ارتباط🎙: @Seyed_reza0
مشاهده در ایتا
دانلود
| انصراف قاضی‌زاده از ادامه رقابت ریاست جمهوری قاضی‌زاده هاشمی: برادران دیگر نیز اجماع کنند •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺اطلاعیه شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب درباره انتخابات باسمه تعالی ملت بصیر، شریف و انقلابی ایران اسلامی با تقدیر و تشکر از حضور سرنوشت ساز شما در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی به ویژه انتخابات به استحضار می رساند: در پاسخ به مطالبه فراگیر امت حزب الله برای ایجاد وحدت، طی یک‌ماه گذشته فرایند اجماع برای مردم و کارآمدی دولت چهاردهم با مشورت علما، نخبگان و شخصیت‌های موثر، تشکل‌ها و احزاب سیاسی و تلاش و تعامل مستمر نامزدهای جبهه انقلاب، تهیه و تدوین شد. این فرایند طی همین مدت، با همکاری و همدلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رقابت جدی و برادرانه در مناظرات و تلاش برای رعایت اخلاق و جلوگیری از تخریب و ایجاد هم‌افزایی در بدنه نیروهای ستادی نامزدها، ادامه یافت. در روز عید سعید غدیرخم، مراحل نهایی فرایند اجماع، با توجه به شرایط و احتمالات مختلف برای پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت کارآمد، جهت اخذ تصمیم در اختیار نامزدهای جبهه انقلاب قرار گرفت تا در این مقطع حساس به رسالت تاریخی خود عمل نمایند. اکنون که برخی از نامزدهای جبهه انقلاب تشخیص داده‌اند که ادامه حضورشان در رقابت انتخاباتی به نفع این جبهه است، از نیروهای انقلابی درخواست می‌نمائیم که طی ساعات سرنوشت ساز باقیمانده، فعالانه با عزمی راسخ، ضمن شرکت در انتخابات، مردم و به خصوص افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند را دعوت به رای دادن به گزینه‌ اصلح براساس معیارهای مورد نظر مقام معظم رهبری نمایند. با تشکر از تلاش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند؛ از شما ملت آگاه و همیشه در صحنه تقاضا می‌کنیم، برای اعتلای ایران قوی و سرعت بخشیدن به پیشرفت و بهبود زندگی خود، در روز جمعه با حضور میلیونی در پای صندوق‌های رای، حماسه ی دیگری خلق کرده و دشمنان قسم خورده ی کشور را ناامید سازید. در پایان از آنجائیکه تجربه نشان داده است که با وحدت و همدلی می توان از مشکلات کشور عبور کرد و به قله های موفقیت در عرصه های مختلف دست یافت، به حول و قوه الهی، گفتمان اجماع برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور، همچنان در آینده استمرار خواهد یافت. شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب ۷تیرماه ۱۴۰۳ •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺انگیزه‌های جنگ سایبر: 1. مقاصد نظامی درست مانند جنگ واقعی، در این‌جا بر خلاف چهار رکن دیگر جنگ که پیش‌تر بیان داشتیم، این جنگ در سایه فضای مجازی صورت می‌پذیرد. در این‌جا به یک مرکز فرماندهی جنگ سایبر نیاز است و نیازمند سلاح‌هایی مجازی و دفاعی هستیم تا جلوی حمله گرفته شود و ما نیز قادر به حمله متقابل باشیم. 2. اهداف غیر نظامی این امر عبارت از اختلال در سرویس دهنده وب، سیستم‌های اطلاعات سازمانی، سیستم‌های سرور، لینک‌های ارتباطی، تجهیزات شبکه و رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های خانگی و امور تجاری است که گاهي برای کسب انگیزه‌های تجاری رقابتی و یا مالی صورت می‌پذیرد و گاهی نیز خراب‌کاری، فقط به دلیل سرگرمی است. 3. اهداف شخصی باید باور کرد که بیش از 90 درصد حملات سایبر برای اهداف شخصی صورت می‌گیرد. بسیاری از حملات برای جلب توجه رسانه‌ها انجام می‌شود. شرکت McAfee می‌گوید، روزانه با میلیون‌ها مورد از این نوع حملات سایبر توسط نرم‌افزارهای امنیتی‌اش رو‌به‌رو می‌شود. •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
📝 استراتژی دفاع سه منطقه‌ای چگونه آمریکا می‌تواند برای جنگ در آسیا، اروپا و خاورمیانه آماده شود؟ 📓 🔻یافته‌های کلیدی 1⃣ آمریکا از زمان دولت اوباما، سیاست دیرینه خود برای جنگ در چند جبهه را کنار گذاشت تا بر پیروزی در یک جبهه متمرکز شود. اما این سیاست اشتباه بود چرا که آمریکا در حال حاضر با دو جنگ در دو منطقه اروپا و خاورمیانه روبروست. و این چشم‌انداز وجود دارد که جنگ دیگری در منطقه شرق آسیا رخ دهد. بنابراین آمریکا باید استراتژی را دنبال کند که بتواند در چند منطقه متفاوت با دشمنان خود مقابله کند. 2⃣ آمریکا باید سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات نظامی را افزایش دهد و تسلیحاتش را با متحدان خود به اشتراک بگذارد. همچنین باید تامین نظامی متحدانش را در اولویت قرار دهد چرا که آمریکا خود درگیر جنگ مستقیم نیست و تامین متحدان باعث ارتقای امنیت آمریکا نیز می‌شود. 3⃣ آمریکا دارای پایگاه‌های نظامی بسیاری در سراسر جهان است، اما اکنون این پایگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرتر شده‌اند، زیرا دشمنان توانایی حمله با دقت در فواصل دور را به دست آورده‌اند. بنابراین، آمریکا باید برای ایجاد اطمینان در بین متحدان خود، در حفاظت از پایگاه‌ها و جابجایی دارایی‌های خود بهتر عمل کند. در مجموع آمریکا و شرکای آن باید در زمینه مهمات، پایگاه‌های نظامی و صنایع دفاعی به طور گسترده‌تر با یکدیگر همکاری کنند. ✍ نویسنده: توماس جی مهنکن 🌐 پیوند گزارش https://www.foreignaffairs.com/united-states/theater-defense-war-asia-europe-middle-east •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
❌🚨فوری❌ کارنامه_درخشان دکتر_سعید_جلیلی ظالمانه و ناجوانمردانه ترین تخریب علیه دکتر سعید جلیلی، نادیده گرفتن و کتمان کارنامه درخشان ایشان است 👇👇👇 🟦۳۵ سال مسئولیت در وزارت خارجه 🟩مشاور رئیس جمهور 🟦عضوشورای راهبردی بسیج مستضعفین 🟩 ۳ سال دبیری شورای عالی امنیت ملی 🟦رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای 🟩با دریافتِ حکم مستقیم از رهبری؛ مدیریت دفتربررسی های جاری دفترمقام معظم رهبری 🟦ادریافت حکم مستقیم از رهبری؛ عضویت حقیقی درمجمع تشخیص مصلحت نظام 🟩با دریافتِ حکم مستقیم ازرهبری؛ عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی 🟦ادریافت حکم مستقیم از رهبری؛ نمایندگی امام خامنه ای درشورای امنیت ملی 🟩رئیس اداره بازرسی وزارت امور خارجه 🟦معاون وزارت خارجه خارجی اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه 🟩برکناری ۱۷ سفیر متخلف 🟦پیگیری پرونده فساد۳هزارمیلیاردتومانی وبازگرداندن پولهاومنابع به بیت المال واعدام مفسد اقتصادی 🟩صدوردستور دستگیری عبدالمالک ریگی باوجود فشارهاومخالفتهای مسئولین نفوذی 🟦پشتیبانی وهماهنگیهای لازم درجهت تقویت جبهه مقاومت درلبنان،فلسطین،سوریه و… 🟩حمایت ازتشکیل،قوام بخشی،گسترش وتعمیق فعالیت سازمان پدافندغیرعامل که درواقع مقاوم کردن کشور درمقابله باهرگونه حوادث غیرمترقبه وحمله دشمن درشرایط غیرجنگی است 🟦پیگیری وجلوگیری از اجرای قراردادکرسنت به دلیل فسادوهدررفت منابع کشور 🟩ايجاد دبیرخانه مبارزه باپولشویی دروزارت اموراقتصادی ودارایی 🟦یکپارچه سازی بانکهای اطلاعاتی اقتصادی دروزارت اموراقتصادی ودارایی 🟩پیگیری وصول معوقات ابربدهکاران بانکی وپای کار آوردن همه دستگاههای اطلاعاتی ونظارتی درمقابله بارانت خواران 🟦ایجادبهترین وقوی‌ترین مناسبات باقوای۳گانه درشورای عالی امنیت ملی،حتی راه اندازی کمیته مبارزه بافساداقتصادی،آن هم زمانی که قوا بایکدیگراصطکاک جدی داشتند 🟩پیگیری راه اندازی سامانه جامع 🟦راه اندازی کمیته مقابله وخنثی سازی تحریمهای اقتصادی 🟩راه اندازی سامانه کنترل شده برای درخواست ارز و واردات کالاهای ضروری،همچنین نظارت وشفافیت بازار ارز 🟦برخوردبا موسسات مالی غیرمجاز 🟩تنوع بخشی به منابع ارزی کشور 🟦پیگیری برنامه حذف ارز واسط، فعال کردن دستگاههای اقتصادیِ مسئول درمدیریت بازار ارز وسکه ومهارافزایش قیمتها 🟩سامانه رصدالکترونیکی همچنین احصاء کالاهایی که ورودآنها به کشور،غیرضروری بودو در داخل،امکان تولیدش وجودداشت وممنوعیت واردات آنها وجلوگیری ازخروج ارز ازکشور 🟦ساماندهی کارتهای بازرگانی 🟩مبارزه باقاچاق سوخت 🟦جلوگیری ازپایمال شدن رأی مردم در فتنه۸۸ 🟩مذاکرات موفق ورفع ۶مسئله حقیقی باآژانس اتمی 🟦آماده سازی وبه ثمررساندن طرح توافق جامع عزتمندانه با 5+1 درمذاکرات مسکو(که دولت روحانی آنرا کنارزد وبه برجام تن داد) 🟩پیگیری وارائه طرح خودکفایی بنزین درجهت بی اثرکردن تحریم سوخت 🟦شتیبانی ازتولیدسوخت راکتور هسته ای تهران باغنی سازی20%درجهت مقابله باتحریم رادیوداروها همچنین افزایش تولید سانتریفیوژ ازیک عددبه ۱۹هزارسانتریفیوژ 🟩مدیریت اقتصادی وپیگیری تأمین ذخایرکالاهای اساسی موردنیازمردم، ذخایراستراتژیک وخودکفایی درامنیت غذایی ازجمله باتولیدکافی گندم،دانه های روغنی و...درشرایط تحریمهای سخت دشمنان 🟦مدیریت وپیگیری راههای دورزدن وخنثی سازی تحریمها 🟩ارائه طرح کنترل مسئله خروج آبهای مرزی ازکشورکه مشکل بخش قابل توجهی ازکم آبی کشور راحل میکند 🟦اعلام مخالفت عالمانه وتخصصی بابرجام 🟩نقدقراردادهای نفتیIPCوپیگیری اصلاح آنهاتوسط وزارت نفت 🟦روشنگری درباره آسیبهایFATF 🟩مقابله باصیدترال وتضییع حقوق ماهیگیران محلّی 🟦ارائه طرح پتروپالایشگاه به مجلس وممانعت ازخام فروشی نفت 🟩 ارائه طرح“وان“به مجلس که نحوه سهمیه بندی بنزین راعادلانه میکرد 🟦آماده سازی طرح تبدیل کشوربه محورترانزیت کالاوانرژی درمنطقه خاورمیانه 🟩طرح ساماندهی کولبران وتبدیل آنهابه صادرکنندگان محصولات وتولیدات داخلی 🟦ارائه طرح مالیات برعایدی سرمایه 🟩آماده سازی طرح شبکه ملی اطلاعات ودولت الکترونیک 🟦تکمیل طرح خانواده-مسجد-مدرسه 🟩 ارائه طرح مدیریت راهبردفرهنگی کشور 🟦مدیریت وتنظیم بازارکالاهای اساسی دردولت وقت 🟩مبارزه باگران فروشی اقلام معیشتی در دولت وقت 🟦۱۰۴سفربه شهرهاو روستاهای کشورجهت شناخت واقعی مشکلات مردم همچنین شناخت فرصتهای بیکران در کشور و درنهایت؛ ارائه برنامه عملیاتی مبتنی برحضورمیدانی 🟩یازده سال فعالیت دردولت سایه و تقویت نقاط قوت دولتهاوکمک به رفع ضعفا 🟦یازده سال تحقیق،بررسی،کارشناسی وبرنامه ریزی برعملیاتی شدن شعارانتخاباتی «یک جهان فرصت،یک ایران جهش، هرایرانی یک نقش باشکوه» 🟩حضوربرخی ازاعضاء دولت ومشاوران شهیدرئیسی درستادانتخاباتی دکترجلیلی •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
▫️از سالگرد کودتای نظامی محمد ضیاء الحق تا معاهده صلح بین هند و پاکستان ▫️ ایرنا پنجاه و هفت سال پیش محمد ضیاء الحق فرمانده وقت ارتش پاکستان با کودتای نظامی روی کار آمد و برگ سیاهی را در تاریخ این کشور رقم زد که هنوز آثار آن بر پیکر امروز پاکستان باقی مانده است. همچنین این هفته با امضای یک معاهده صلح بین پاکستان و هند مصادف است که به جنگ ۱۹۷۱ خاتمه داد. ژنرال محمد ضیاء الحق یک سال پس از گماشته شدن به عنوان فرمانده وقت ارتش پاکستان در ۵ ژوئیه سال ۱۹۷۷ (۱۴ تیر ۱۳۵۶)، با استفاده از قدرت نظامی‌اش، ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر وقت این کشور از حزب مردم را برکنار کرد و شخصا حکومت را به دست گرفت. ضیاء الحق به مدت ۱۱ سال حکومت کرد و تحولات بسیاری در این دوره در این کشور روی داد که از جمله آن می توان به ترور علامه سید عارف حسینی رهبر فقید شیعیان پاکستان در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد. در اواخر سال ۱۹۸۶ برخوردهای خشونت‌ آمیز در شهرهای بزرگ کراچی، کویته و حیدرآباد به علت اختلافات بین گروه‌های قومی رخ داد؛ برخوردهای شدیدی که فقط در کراچی ۱۷۰ کشته برجای گذاشت.یکی از مهمترین و پایدارترین تاثیرات اجتماعی سیاست‌های ضیاء الحق، که همچنان پاکستان و منطقه را درگیر خود ساخته است، حمایت مادی و معنوی وی از تاسیس مدارسی بود که به نام علوم دینی به مراکزی برای تربیت بنیادگرایان تکفیری وهابی و طالبان تبدیل شد. گفتنی است که «ملا محمد عمر» رهبر طالبان، از طلاب مدرسه «جامعه العلوم الاسلامیه» واقع در کراچی بود. همچنین سه تن از اعضای شورای رهبری شش نفری مذهبی طالبان در شهر قندهار، در همین مدرسه تحصیل کرده بودند. وی نهایت در سال ۱۹۸۸ در اثر انفجار یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ در آسمان شهر بهاولپورایالت پنجاب در شرق پاکستان کشته شد. برخی این انفجار را به ‌طور غیر رسمی به هند و یا شوروی سابق و برخی هم آن را به آمریکا نسبت دادند. در این انفجار رمزآلود، سفیر وقت آمریکا در پاکستان به همراه چند دیپلمات خارجی و جمعی از مقامات ارشد نظامی پاکستان نیز کشته شدند. با وجود گذشت ۳۰ سال از مرگ این ژنرال دیکتاتور، احزاب سیاسی پاکستان تا امروز هم کودتای نظامی ژنرال ضیاء الحق علیه ذوالفقار علی بوتو را یک ضربه سخت بر پیکر نظام مردم سالاری این کشور تعبیر می کنند. ▪️توافق صلح شیملا بین هند و پاکستان در جریان جنگ‌های استقلال طلبی بنگلادش که در سال ۱۹۷۱ ، هند به حمایت از نیروهای شبه نظامی بنگالی در این درگیری پرداخت. همین مساله باعث شد که نیروی هوایی پاکستان حمله پیش‌دستانه‌ای به یازده پادگان نیروی هوایی هند انجام دهد و ارتش دهلی نو به نفع نیروهای ملی‌گرای بنگال وارد منازعه شود. از این رو سومین جنگ بین پاکستان و هند در ۳ دسامبر ۱۹۷۱ (۱۲ آذر ۱۳۵۰) آغاز شد. مداخله هند در جنگ تعیین کننده بود و ظهور کشور مستقل بنگلادش منجر شد. اگرچه اعلام استقلال بنگلادش در ۲۶ مارس ۱۹۷۱ (۶ فروردین ۱۳۵۰) صورت گرفته بود اما هنوز پاکستان باختری وقت زیر بار آن نرفته بود و در فوریه ۱۹۷۴ (بهمن ۱۳۵۲) موجودیت آن را به رسمیت شناخت.چند ماه پس از تسلیم شدن نیروهای فرماندهی شرقی پاکستان در جنگ ۱۹۷۱، یک معاهده صلح در ۲ ژوئیه ۱۹۷۲ (۱۱ تیر ۱۳۵۱) بین ایندیرا گاندی نخست وزیر هند و ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر پاکستان در شهر شیملا، پایتخت ایالت هیماچال پرادش هند امضا شد. هدف رسمی معاهده این بود که مناقشه و رویارویی که تا آن زمان روابط آنها را مخدوش کرده بود، پایان دهند و گام‌هایی برای عادی‌سازی بیشتر روابط هند و پاکستان در نظر بگیرند. این معاهده همچنین منجر به این شد که ارتش هند بیش از ۱۳ هزار کیلومتر مربع از زمین‌هایی را که در طول جنگ در پاکستان تصرف کرده بود، بازپس دهد اگرچه هند چند منطقه راهبردی که بیش از ۸۸۳ کیلومتر مربع مساحت داشت را حفظ کرد. با اینحال این توافقنامه مانع از وخامت روابط و جنگ بین دو کشور نشد که آخرین آن در سال ۱۹۹۹ با عنوان جنگ کارگیل بود. در سال ۱۹۸۴ نیز هند تمام منطقه غیرقابل سکونت «یخچال سیاچن» را تصرف کرد، از آنجایی که مرز واضحی در توافقنامه برای آن تعریف نشده بود و این امر به عنوان نقض توافقنامه شیملا توسط پاکستان تلقی شد. •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺جایگزین های بالقوه جو بایدن از دیدگاه واشنگتن پست 🔸عملکرد ضعیف رئیس‌ جمهوری آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، دموکرات‌ها را نگران کرده است و زمزمه‌هایی از احتمال کنار کشیدن بایدن از ادامه کارزار انتخاباتی به گوش می‌رسد. جایگزین های بالقوه جو بایدن از دیدگاه واشنگتن پست عبارتند از: 1️⃣ کاملا هریس ، معاون رئیس جمهور 2️⃣ گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان 3️⃣ پیت بوتیجیگ ، وزیر حمل و نقل 4️⃣ جاش شاپیرو ،فرماندار پنسیلوانیا 5️⃣ جارد پولیس، فرماندار کلرادو 6️⃣ گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا 7️⃣ رافائل وارناک ، سناتور جورجیا 8️⃣ میشل اوباما، "محبوب ترین بانوی اول سابق" 🔹️اما دو نفر از افراد فوق ( میشل اوباما، کاملا هریس و گاوین نیوسام) بیشتر از دیگران مطرح هستند. •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مگه یادتون رفته؟ •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺وظایف رئیس مجلس شورای اسلامی: اداره جلسات مجلس: رئیس مجلس وظیفه دارد جلسات علنی و غیرعلنی مجلس را اداره کند و نظم و انضباط را در آن‌ها برقرار نماید. نمایندگی مجلس: رئیس مجلس نماینده قانونی مجلس در برابر سایر قوای حکومتی و نهادها است و در مواردی که مجلس نیاز به نمایندگی دارد، این وظیفه بر عهده او است. تدوین دستور جلسات: رئیس مجلس دستور جلسات علنی و غیرعلنی را تنظیم و به نمایندگان ابلاغ می‌کند. انتخاب و معرفی اعضای کمیسیون‌ها: رئیس مجلس نقش مهمی در انتخاب و معرفی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارد. نظارت بر اجرای قوانین: رئیس مجلس بر اجرای قوانین و مقررات داخلی مجلس نظارت دارد و در صورت بروز تخلفات، اقدام لازم را انجام می‌دهد. تصویب بودجه مجلس: رئیس مجلس در تهیه و تصویب بودجه مجلس نقش دارد و باید بر هزینه‌ها و درآمدهای مجلس نظارت کند. ارتباط با سایر قوا: رئیس مجلس وظیفه دارد با رؤسای سایر قوای حکومتی (مانند رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه) در ارتباط باشد و در صورت لزوم مسائل و مشکلات را مطرح کند. تایید قوانین و ارسال به شورای نگهبان: پس از تصویب قوانین در مجلس، رئیس مجلس باید آن‌ها را برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کند. انجام وظایف قانونی دیگر: رئیس مجلس موظف است هر وظیفه‌ای که بر اساس قوانین و مقررات بر عهده او قرار می‌گیرد، انجام دهد. •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🖼 مشارکت استان‌های مختلف در دور دوم انتخابات چقدر بود؟ یزدی ها در صدر میزان مشارکت •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺امکان تغییر نامزد دموکرات ها مانی محرابی پس از مناظره 27 ژوئن میان جو بایدن و دونالد ترامپ، بسیاری عملکرد بایدن را زیر سوال بردند و او را نسبت به مناظره سه سال پیش با ترامپ ضعیف، ناتوان و گنگ قلمداد کردند. بایدن اما در توجیه این اتفاق بی خوابی را بهانه کرد و گفت به علت مسافرت به مقاصدی با اختلاف زمانی زیاد با ایالات متحده دچار بدخوابی شده و در روز پنجشنبه در هنگام مناظره خواب آلود بود. اما محافل سیاسی حزب دموکرات پس از مناظره، زمزمه هایی در باب جا به جایی بایدن با یک نامزد دیگر را مطرح کردند که به سرعت به تیتر خبرها تبدیل شد. در این زمینه تحلیلی خواهیم داشت بر امکان تغییر نامزد دموکرات ها در انتخابات 2024 ایالات متحده. ابعاد قانونی و عرفی تغییر نامزد مسئله اول ابعاد قانونی جا به جایی جو بایدن با نامزد دیگر است که در این مورد باید گفت کنوانسیون ملی دموکرات در تاریخ 19 تا 22 آگوست 2024 یعنی اواخر ماه مرداد برگزار می شود و پس از آن نامزد دموکرات ها به صورت رسمی معرفی خواهد شد. اعضاء کنوانسیون ملی دموکرات موظف به حمایت از نامزدی هستند که در مسند ریاست جمهوری است و این جا به جایی از سوی کنوانسیون ملی عملا نوعی کودتای درون حزبی محسوب می شود و از این جهت به طور قطع همچین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود. تنها در شرایطی نامزد دیگری جای بایدن را خواهد گرفت که خود بایدن شخصا تصمیم به این کار بگیرد و حزب به صورت قهری نمیتواند او را کنار بگذارد. احتمال نامزدی کاملا هریس در صورتی که بایدن بخواهد از نامزدی کناره گیری کند به صورت عرفی این حق را دارد که در انتخاب نامزد بعدی دست بالاتری نسبت به سایر دموکرات ها داشته باشد و به همین دلیل شاید شانس کاملا هریس از این لحاظ بیشتر از سایرین باشد. اما به صورت قانونی میان هریس و سایر نامزدها هیچ تفاوتی وجود ندارد و پست معاونت ریاست جمهوری از لحاظ قانونی برتری ای برای او ندارد. هریس از جانب پدری اصالتی جامائیکایی آفریقایی ایرلندی و از جانب مادری اصالتی هندی دارد و این مسئله قطعا از سوی رای دهندگان با اصالت غیر آمریکایی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت. او در انتخابات سال 2020 نیز کمپین خود را برای شرکت در دور مقدماتی تشکیل داد و هر چند پیش از آغاز رقابت ها از نامزدی کناره گیری کرده و به حمایت از بایدن پرداخت اما در مقطعی توانست پیشتاز رقابت در اذهان عمومی هواداران حزب دموکرات باشد و در طول ریاست جو بایدن نیز به بهترین شکل ممکن توانسته خود را مورد توجه رسانه ها و عموم مردم آمریکا قرار دهد. اما محبوبیت وی در نظرسنجی ها مانند بایدن از سال 2021 روند نزولی را طی کرده که این مسئله ممکن است باعث نگرانی دموکرات ها شود و بر این اساس اگر دموکرات ها شانسی برای بایدن در برابر ترامپ قائل نباشند، قطعا شانسی نیز برای هریس قائل نخواهند بود و این جا به جایی عملا شکست انتخاباتی آنها را سنگین تر و ابعاد آن را از یک شکست انتخاباتی به شکست درون حزبی نیز گسترش خواهد کرد. استناد به متمم 25 قانون اساسی این روزها نام این قانون از سوی رسانه ها و مفسران سیاسی مجددا بر سر زبان ها افتاده. این متمم که پس از ترور جان اف کندی در سال 1967 تصویب شد به جانشینی معاون رئیس جمهور در سمت ریاست جمهوری اشاره دارد که به موجب بند 4 این قانون، معاون رئیس جمهور میتواند به همراه اکثریت اعضاء کابینه در نامه ای به کنگره و سنا مدعی عدم توانایی رئیس جمهور در انجام وظایف قانونی شده و سکان ریاست جمهور را در دست بگیرد. در این شرایط رئیس جمهور نیز می تواند در نامه ای به کنگره و سنا، نامه معاون خود را بی اثر کند. در مرحله سوم معاون می تواند مجددا به همراه اکثریت کابینه نامه عدم توانایی رئیس جمهور را تقدیم کنگره و سنا کند و در این شرایط کنگره و سنا برای ادامه یا عدم فعالیت رئیس جمهور تصمیم گیری خواهند کرد. این متمم که از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر سر زبان ها افتاده هر از چند گاهی از رسانه های آمریکایی نیز سر در می آورد اما آنچه مشخص است این است که اساسا این متمم برای زمانی طراحی شده که مشکلی اساسی برای رئیس جمهور رخ می دهد و استفاده قهری از آن برای برکناری رئیس جمهور، همان طور که تا امروز رخ نداده از این به بعد نیز رخ نخواهد داد زیرا شاید مراحل آن در تئوری و روی کاغذ ساده بوده و فقط نیاز به هماهنگی معاون رئیس جمهور و 8 وزیر داشته باشد اما در عمل، پروسه ای بسیار پیچیده و مسئله ای شبیه به کودتای سیاسی می باشد. از این رو مطرح کردن این مسئله از سوی رسانه ها پیش از آنکه پیش بینی امری واقعی باشد، بیشتر در جهت تحت فشار قرار دادن دموکرات ها برای اتخاذ یک تصمیم قاطع در باب معرفی نامزد خود پیش از جلسه کنوانسیون ملی دموکرات می باشد. •┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈• "اندیشکده مطالعاتی اسراء" 🆔@asrathinktank
🔺اِف اِی تی اِف (FATF): بازی رنگ باخته سبحان محمدی/ کارشناس روابط بین الملل 🔸مطرح کردن و تاکید سیاسی برخی از دولت ها بر ضرورت پیوستن ایران به پاره ای از رژیم ها و نهاد های بین المللی، مسبوق سابقه است. این تاکید ناشی از نگاه و تعریف آنها از اهداف و فضای سیاست خارجی و الزامات آن بوده است. از نگاه سیاسی، جریان های به اصطلاح عملگرای میانه ( دولت سازندگی ) و همچنین اصلاح طلب (دولت اصلاحات)، یک هدف کلان و بلند ملت را در رابطه با سیاست خارجی و در طول مدت زمامداری و گفتمان های خود دنبال کردند؛ و آن هماهنگ سازی و ادغام جمهوری اسلامی ایران در هنجارها و استانداردهای سیاسی و مالی بین المللی، فارغ از ضروریات و امکان سنجی آن بوده است. این اهداف مثلا در بازه زمانی دولت سازندگی، حضور فعال در سازمانهای منطقه ای و بین المللی و تلاش برای جذب سرمایه خارجی از طریق عادی سازی و پذیرش دستورالعمل های بین المللی بود. نتیجه این نگرش، انحصار گرایی و وابستگی به واردات در اقتصاد و بدهی خارجی و افزایش شکاف های طبقاتی و همچنین به حاشیه رفتن اصول انقلاب اسلامی با این منطق که واقعیات جدید منطقه و عرصه بین الملل، محدودیت هایی را برای ما در صورت پافشاری بر اصول سیاست خارجی انقلابی در پی خواهد داشت. در دولت اصلاحات مشابه همین روند پیگیری شد. هدف در این زمان، پیوستن به سازمان تجارت جهانی در قبال تعلیق و توقف فعالیت های غنی سازی و هسته ای و پذیرش پروتکل الحاقی( بالاترین سطح پذیرش محدودیت های اتمی) بود. در واقع این دوره، دوره تلاش برای وابسته کردن ایران به سیستم بین الملل بود. اما با این حال در ماه های آخر دولت اصلاحات، زمانیکه ایران از مواضع خود عقب نشسته بود، هیچگونه تغییری در رفتار غرب در قبال ایران با وجود اجرای تعهدات به وقوع نپیوست و غنی سازی دوباره از سر گرفته شد. البته لازم به ذکر است که با وجود پذیرش تعهد هایی مشابه مانند CTBT (پیمان منع جامع آزمایش تسلیحات هسته ای ) و NPT  ( پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ) توسط ایران، نه تنها شاهد تغییر رفتار از طرف غربیها در برخورد با ایران نبودیم بلکه با مطرح کردن ادعاهای کذایی خود، پرونده هسته ایران را به جریان انداختند. در مجموع این وقایع ثابت کرد که تضاد دنیای غرب با موجودیت جمهوری اسلامی ایران رفتاری نیست؛ ماهوی است. به این معنا که اگر تغییر رفتاری هم از سمت ایران صورت گیرد و ایران در بالاترین سطح متعهد شود؛ لزوما هیچ تغییر تعیین کننده و اساسی از سوی غرب رخ نخواهد داد که بتوان آن را در جهت تامین منافع ملی قلمداد کرد. متاسفانه با وجود این بستر تجربی و عدم اعتماد تاریخی اثبات شده به غرب، شرایط مشابهی هم در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورد. پیرو تعجیل دولت روحانی در پذیرش برجام، نهاد FATF ( که چیزی جز یک سازمان بین دولتی با ترویج استانداردهای کشور های غربی عضو گروه G7 و تحمیل آن بر سایرین نیست) در یک اقدام سیاسی( و از پیش تعیین شده) ایران را از لیست سیاه خارج کرد تا در گام بعدی، ایران را تحریک به تعهد بیشتر (مشابه پیشینه رفتاری دولت در قضیه برجام) کند. در همین راستا، در ژوئن 2016 نهاد FATF از اراده سیاسی ایران (به طور خاص، دولت ) برای رفع نواقص در حوزه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تصمیم برای یافتن کمک های فنی در اجرای طرح ذکر شده، استقبال کرد. با توجه به اینکه ایران گام های مرتبط را برداشته بود ( مانند Action Plan – برنامه اقدام و اصلاح قوانین داخلی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که توسط وزیر وقت اقتصاد و دارائی – آقای طیب نیا - امضا شد). اف ای تی اف در نوامبر 2017 تصمیم به تعلیق تدابیر خود علیه ایران گرفت. در همان ماه ایران یک اظهار مالی و پیش نویس اطلاح قوانین مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم را ارائه داد. اما با بررسی بیشتر موضوع مورد تاکید نهاد FATF مانند مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم (همان CFT )، به مبحث مهم دیگری برمیخوریم که در تقریبا در تمام مباحث و مناظرات مرتبط با FATF در کشور مغفول ماند. نهاد FATF در توصیه های 40 گانه خود، کشورها را ملزم میکند تا در صورت پذیرش دستورالعمل های این نهاد، به اصطلاح افراد سیاسی تحت پوشش و صاحب منصب را مشخص و اینگونه تعریف کنند: " افراد تحت پوشش سیاسی در واقع کسانی هستند که یکی از وظایف مهم عمومی بر عهده آنها گذاشته شده است. به خاطر موقعیت و نفوذ خود مشخص شده است که بسیاری از آنها در موقعیت هایی هستند که به طور بالقوه میتواند به خاطر جرایم مربوط به پولشویی و فساد و رشوه خواری و نیز فعالیت های مربوط به تامین مالی تروریسم( بنا به تعریف نهاد FATF از موارد فوق)، مورد سواستفاده قرار گیرند". ( برای کنکاش بیشتر این موضوع را میتوان با عنوان اصلی Politically Exposed Persons یا مخفف آن PEP در منابع اینترنتی جستجو کرد.) 🆔@asrathinktank