eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️پیامدهای سیاسی و اثرات حکمرانی پدیده فومو 🔰از برنامه هشتگ گفتگوی رادیو گفتگو_محمد رستم‌پور ⭕️پدیده فومو یا «ترس از دست دادن تجربه زیسته دیگران» (fear of missing out) پدیده نوینی است که از سال ۲۰۱۳ و همزمان با کلماتی همچون «سلفی» و «ایموجی» وارد ادبیات مربوط به مسائل حوزه اینترنت شده است. این مفهوم تاکنون موضوع حوزه‌های روان‌شناسی، ارتباطات، تبلیغات و علوم تربیتی مقالات و پژوهش‌های پرشماری بوده اما به صورت مشخص در حوزه علوم سیاسی یا جامعه‌شناسی سیاسی، کمتر سهمی داشته است. ⭕️ فومو در اصطلاح به پدیده‌ای گفته می‌شود که فرد به خاطر ترس یا هراس از از دست دادن تجربه، واقعه یا خبری که در شبکه‌های اجتماعی یا در همه محیط‌های مرتبط با جهان کوچک شده‌اش رخ می‌دهد، مرتباً گوشی خود را چک می‌کند و لحظه‌ای آن را از خود جدا نمی‌کند. در نتیجه، باید گفت اعتیاد اینترنتی، با فومو تفاوت دارد و تنها پیش‌درآمد یا لازمه آن است. ⭕️فومو به صورت ویژه در حوزه ارتباطات سیاسی که متشکل از موضوعاتی همچون رأی‌دهی، تعامل و مشارکت سیاسی است، تعریف می‌شود. میل به در جریان گرفتن از همه اتفاقات و رخدادها، میل به تجسس را افزایش می‌دهد و به دلیل تشدید مقایسه میان وضع خود و نمای ارائه شده یک نوع انزوای اجتماعی را به دنبال دارد. در نتیجه این میل و انزوا، میل به افشاگری نیز تشدید می‌یابد و شکلی از نارضایتی مطلق در وجود فرد متولد می‌شود. ⭕️ در چنین وضعی، فرد به هیچ چیز و هیچ کس راضی نمی‌شود. فومو را حسرت از پیش برنامه‌ریزی شده و سرخوردگی پیش‌بینی‌شده تعریف می‌کنند. در نتیجه این محرومیت و فشار روانی، با بی‌عملی همراه است و ممکن است فرد را به کارهای محیرالعقول وادار کند تا او از «مصرف‌کننده خبر» به «تولیدکننده خبر» تبدیل شود. با این نگاه، سومین نتیجه اجتماعی فومو پس از «میل به تجسس» و «گرایش به افشاگری»، «رادیکالیسم» است. مثل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در مارس ۲۰۱۹. ⭕️مبتلا به فومو سه شکل رویکرد با سیستم سیاسی دارد: در حالت ثبات سیاسی، به سیستم اعتماد ندارد. در حالت پیشابحران جامعه از نظر سیاسی، وفاداری سیاسی او شکننده می‌شود و در حالت بحران سیاسی، او به هیچ روی آشتی نمی‌پذیرد. در نتیجه باید گفت فومو امکان جلب اعتماد سیاسی را کم می‌کند و آشتی سیاسی را محال می‌سازد. اعتیاد اینترنتی، جامعه توده‌ای می‌سازد و فومو یک جامعه آنارشیستی که هیچ چیزی رضایت او را جلب نمی‌کند. ⭕️فومو چه زمانی از بین می‌برد؟ زمانی که منافع سیاسی و تجاری‌اش از بین برد. براساس یک پیمایش، ۶۰ درصد کسانی که به یک خرید برآمده از یک موج اینترنتی دست زده‌اند، هیچ نیازی به آن جنس یا کالا نداشته‌اند. تا زمانی که «خبرسازی» و «مشغول‌سازی» در وجه سیاسی و «مصرف‌گرایی» و «اشتهای خرید» در وجه تجاری پایدار باشد، سکه فومو رونق خواهد داشت. ⭕️ سیستم سیاسی باید به جای «ترس از دست دادن» اطمینان اینکه خبری نیست، بنشاند. این اطمینان به صورت اساسی با اقناع گره خورده. نباید پرونده‌های نیمه بسته را رها کرد و ابهامات ذهنی را بی‌پاسخ گذاشت. علاوه بر این، باید به تدریج در درمان توجه داشت و تفریحات کوتاه‌مدت مشابه با پاداش‌های ذهنی‌ای که کاربر از حضور مستمر در سیستم می‌گیرد، تعریف کرد. @asrehooshmandi
⭕️اخبار را وزن‌کشی کنید 🔺هیچ خبری خنثی یا بی‌طرف نیست. 🔺عقبه رسانه را بشناسیم تا با «ایدئولوژی» و «منبع مالی» اثرگذار در خبر منتشر شده آشنا شویم. 🔺برای مواجهه فعالانه با اخبار، تقویت تفکر انتقادی و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل برایمان اولویت داشته باشد. ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
رشد مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم می‌شود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا می‌کند. در گرفتن عکس از پدیده‌های اطراف و ادیت آن با کمک فیلترهای ایسنتاگرام، «» اهمیت پیدا می‌کند. ما با کمک گوشی‌های هوشمند توانسته‌ایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر می‌کند. اوج این مسئله در جایی است که به چگونگی تفسیر موج «سلفی» فکر می‌کنیم. «» به یک معنا یعنی آن‌قدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر از تصویر حذف شوم. در فضای غریبگی اکثر شبکه‌های اجتماعی، نمایش خود و ساده‌ترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست 🗞منبع: گزیده‌ای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، شماره 52 ، شهریور 1393 @asrehooshmandi
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی به زیست مجازی فرزندان در پدران و مادران حتی لوگوی لایکی را هم نمی‌شناسند. شکاف دیجیتال و آگاهی امروز مشکل جدی والدین و از موانع جدی فرزند پروری صحیح در عصر رسانه است. @asrehooshmandi
⭕️آقایان! در مدیریت فضای مجازی غرب‌گرا باشید ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای 🔻در میان اخبار می‌خواندم بی‌بی‌سی اعلام کرده با تولید انیمیشن‌های انگلیسی به دنبال پایان دادن به سلطه کارتون‌های ایالات متحده است تا بینندگان دیزنی و نتفلیکس را به خود جلب کند و به نقل از مدیر آموزش کودکان بی‌بی‌سی گفته شده بود: کارتون‌های آمریکایی فرهنگ انگلیس را هدف قرار دادند و مانع از دریافت فرهنگ انگلیسی توسط کودکان می‌شوند که این بسیار خطرناک است و باید متوقف شود. 🔻همه کشورها در برابر دفاع از فرهنگ خود حساس هستند و عوامل مخرب را به حداقل می‌رسانند. در این صورت است که یک خواننده درجه چندم نمی‌تواند مختصات فکر و فرهنگی و نهادی یک کشور را به چالش بکشد و بشود موضوع اول پلتفرم‌ها. صیانت از فرهنگ و اخلاق اجتماعی برای همه اقشار، قبل از حمله ویروس ضد فرهنگ باید مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد، بعد از سیل فقط می‌توان خسارات و تلفات را شمرد. علاج واقعه بعد از وقوع ترین_رفتار_مدیریت_فرهنگی است تازه اگر علاج شود. 🔻اما چه کسانی باید برای اقدامات پیشینی صیانتی در فضای مجازی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند؟ آیا می‌توان از مدیرانی که مسوول صیانت از کاربران هستند و باید طراح یا مجری اسناد مرتبط در این زمینه باشند، اما خود به اپوزیسیون این اسناد تبدیل شده‌اند، توقع داشت ساده‌انگارانه و سرسری از این موضوعات عبور نکنند؟ در شرایطی که مجری خود شده است، والدین وظیفه سنگینی بر عهده دارند. موضوع اصلی تحقق از مسیر ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای و درونی سازی برخی اصول است؛ راهی جز آموزش وجود ندارد. 🔻اما یک نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، دقت به این مساله است که فقط ابراز نگرانی آن‌هم بعد از وقوع مساله، نه‌تنها راهکار هوشمندانه نیست بلکه گاهی کمک به دیده شدن محتوای منتشره باهدف و مهندسی ذائقه است. یادمان باشد برخی تغییرات بنیادین فرهنگی با عادی‌سازی و بازخوردگیری اجتماعی و البته سرگرم سازی رخ می‌دهد. 🔻موج ابراز نگرانی‌ها موجب شده است این موزیک ویدئو در اینستاگرام بیش از ۱۰میلیون بازدید بخورد و جستجوی الکسیس در موتورهای جستجو در دو روز گذشته تا ۱۰۰هزار بار سرچ پیش رود و تعداد فالورهای او به بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یابد و این یعنی ۷۰ برابر روال صفحه این فرد. 🔻استنلي كوهن از جمله كساني است كه بر روي در بريتانيا تحقيقاتي را انجام داده است. او می‌گوید ممكن است در دوره‌هایی خاص به علت ظهور يك وضعيت فرد يا گروهي از افراد كه جامعه آن را تهديدي براي ارزش‌ها و منافع اجتماعي تلقي كرده است و رسانه‌های گروهي نيز ماهيت آن را به‌گونه‌ای خاص و کلیشه‌ای ارائه می‌کنند، جامعه دچار هراس اخلاقي شود. پس از بروز يك هراس در جامعه يك فرهنگ كنترل اجتماعي براي مهار اين بحران به وجود مي‌آيد ولي به‌طور تناقض‌آمیزی باعث گسترش پدیده‌ی مزبور می‌شود. 🔻به اعتقاد كوهن اين حركت رسانه‌ها و نهادهاي كنترل اجتماعي به‌جای سركوب پديده باعث ترويج و تقويت آن می‌گردد لذا وي معتقد است كه در فهم پديده‌هايي این‌چنین تنها نبايد به اصل پديده توجه شود بلكه واكنش جامعه نسبت به آن بررسي گردد. ✅امروز زمان مطالبه گری جدی از سوی جامعه، نخبگان و دلسوزان است که برای ساماندهی وضعیت موجود فضای مجازی اقدامی صورت گیرد. با ابراز نگرانی صرف مشکلی حل نخواهد شد. مساله ساسی مانکن نیست او دارد کار خود را می‌کند، مساله انفعال و بی‌برنامگی زجرآور ما است. آقایان! لطفا در مدیریت فضای مجازی غرب‌گرا باشیم. کافی است نگاهی به نحوه مدیریت، صیانت و قوانین سایر کشورها در این زمینه بیندازید. @asrehooshmandi
🔻پنج ویژگی که او را از مخاطب منفعل جدا می‌کند: ◀️گزینش گر است ◀️فایده گراست ◀️هدفمند است ◀️خود را با رویدادها درگیر می‌کند ◀️در برابر نفوذ رسانه مقاومت می‌کند ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔹زیرک باشیم! از آنجایی که هیچ رسانه‌ای بی طرف نیست و نظر و عقیده ما شدیدا تحت تاثیر رسانه هاست، لازم است زیرکانه با این فضا مواجه شویم. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبل از سرمایه گذاری در پول های دیجیتال این ویدئو رو ببینید. @asrehooshmandi
🔻قبل از تصمیم درباره خبر به این سه سوال در ذهن خود پاسخ دهید: ◀️چه کسی گفته و ارسال کرده ◀️چه ارزش و دیدگاهی جاسازی شده ◀️چه بخشی از واقعیت حذف و چه بخشی برجسته سازی شده ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🖼کشورهای مختلف چگونه از کودکان در فضای مجازی محافظت می‌کنند؟ @asrehooshmandi
مبعث حضرت رسول(ص)، پیامبر مهربانی مبارک. @asrehooshmandi