🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم
— «انتخابگرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟
📍نیل پستمن، نظریهپرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی میکنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانههای اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
@asrehooshmandi
🎯 آیا تلفن همراه دانشآموزان را کندذهن کرده است؟
— گوشیهای همراه در مدارس سلاحهای حواسپرتیِ جمعی هستند
📍نتایج معروفترین آزمون سنجش توانمندی دانشآموزان در جهان نشان میدهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیفتر شده است. برخی گمان میکردند همهگیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بیسابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان میدهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بینالمللی ارزیابی دانشآموزان، موسوم به پیآیاساِی، به سه دلیل گوشیهای همراه را مقصر اصلی داستان میداند.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w51475
@asrehooshmandi
🔶 راستیآزمایی گزارش بیبیسی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی
🔺 دروغسازی در مورد «نیکا شاکرمی» از همان هفته نخست اعلام مرگش آغاز شد و حتی «سیانان» در گزارشی ادعا کرد مأموران امنیتی ساعت ۲۰:۳۷ سهشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، نیکا را بازداشت کردند، در حالی که مطابق گفته مادر نیکا او با دخترش بین ساعت ۲۳:۳۰ تا ۲۳:۴۰ تماس تلفنی داشته و مطابق گزارش «بیبیسی» نیکا در آن ساعت دیگر باید از دنیا رفته باشد.
🔺 از دیگر نقاط اختلاف گزارش سیانان و بیبیسی که هر دو ادعا میکنند تحقیقیاند، این است که اولی تأکید دارد نیکا در بازداشتگاه کشتهشده و بیبیسی مدعی شده او در ون یخچالدار بر اثر ضربات باتوم از دنیا رفته است.
🔺 کل گزارش اخیر بیبیسی بر اساس سندی که ادعا میشود از جانب اطلاعات سپاه به فرماندهی سپاه ارسال شده، تهیه و تنظیم شده است؛ گزارشی که در رویههای مرسوم و رایج در نیروهای نظامی، غیرمرسوم و فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است.
#راستی_آزمایی
گزارش را به طور کامل اینجا بخوانید
@asrehooshmandi
🎯 «ببخشید دیر جواب میدهم» از بیفایدهترین عذرخواهیهای فرهنگ امروز است
🔴 «همیشه در دسترس»؛ بیست سال پیش، فقط حرفهایهای ثروتمند که از اولین نسل از گوشیهای هوشمند استفاده میکردند، میتوانستند این لقب را با افتخار به خودشان بدهند. ملیسا مَزمانیان، استاد انفورماتیک دانشگاه کالیفرنیا که تاریخ وسایل ارتباطی را مطالعه میکند، میگوید: آن زمان چنین افرادی «حس میکردند اربابان دنیا هستند». اما وقتی افراد بیشتری به ابزارهای ارتباطی قابلحمل دسترسی پیدا کردند، کم کم، درجا پاسخدادن به پیامها به قاعدهای بین همکاران، دوستان و عزیزانمان تبدیل شد. آن قدرت اعجابانگیز به وظیفهای شبانهروزی تبدیل شد.
🔴 مزمانیان این فرایند را «مارپیچ انتظارات» مینامد: وقتی فناوریِ ارتباطی رفتار تازهای -مثلاً پاسخدادن در لحظه- را ممکن میسازد، انجام آن کار میشود نشانهای از اینکه افراد چه میزان به دیگران تعهد دارند.
🔴 بیرحمانه آنکه، این روزها سریع پاسخ ندادن هم معادل تعهدنداشتن در نظر گرفته میشود. بههمین دلیل، اگر آدمها احساس کنند بهاندازۀ کافی سریع پاسخ ندادهاند، تصور میکنند یک عذرخواهی به طراف مقابل بدهکارند. البته این سازوکار منحصر به روابط پرسرعت اینترنتی نیست. جیسون فارمن، تاریخنگار رسانه، میگوید در قرن نوزدهم هم اگر فردی پاسخ نامهای را با تأخیری نامعمول میداد، معمولاً جملاتش را با عذرخواهی شروع میکرد و امید داشت که «بخشیده» شود. اما بازۀ «پذیرفتنیبودن» برای پاسخ در این سالها به شکل ویرانگری کوتاه شده است.
🔴 پاسخدادن با تأخیر در محیط کاری ممکن است به پای «تنبلی» نوشته شود. بیرون از محیط کاری نیز، اگر شریک عاطفیتان پیام دهد «دوستت دارم»، فکر خوبی نیست که برای پاسخدادن به پیام او دو روز صبر کنید.
🔴 اما گذشته از این خطرات احتمالی، عواقب بهسرعت پاسخندادن آنقدرها هم که از آن میترسیم جدی نیست. لارا گوئرگ از مدرسۀ اقتصاد لندن و وَنسا بونر از دانشگاه کُرنل، پس از تحقیقی گسترده دربارۀ هنجارهای پاسخدادن به پیام دریافتند که «انتظارات ما از اینکه دیگران انتظار دارند چهقدر زود به آنها پاسخ دهیم معمولاً نادرست است. تصور میکنیم باید فوراً پاسخ دهیم، اما واقعیت آن است که مردم ایرادی نمیبینند اگر عجله نکنیم». علیرغم این، ما مدام از دیگران بهخاطر تأخیرهایمان عذرخواهی میکنیم.
🔴 «ببخشید دیر جواب میدهم» به یکی از رایجترین شیوههای شروع پیامهایمان تبدیل شده است، اما معمولاً این عبارت کلیشهای برای خوانندهاش معنای خاصی ندارد.
🔴 از نظر متخصصان ارتباطات، میتوان به جای عذرخواهی از تعبیری مثل «از صبوری شما ممنونم» استفاده کرد. مزمانیان میگوید میشود از عبارتی استفاده کرد که اهمیت رابطهتان با طرف مقابل را نشان بدهد، مثلا: «چقدر از پیامت خوشحال شدم»، بااینحال، گئورگ و بونر میگویند: معمولاً طرف مقابل به محتوای جواب شما اهمیت میدهد، نه تلاشتان برای اینکه دلش را به دست بیاورید. بنابراین شاید راحتترین کار این باشد که خیلی ساده، همانطوری جواب بدهید که انگار دارید در لحظه پاسخ میدهید. بدون عذرخواهی، ولی محترمانه.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «اگر پیامی را با تأخیر جواب میدهید، «معمولاً» نیازی به عذرخواهی نیست». این مطلب در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در وبسایت ترجمان بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ جو پینسکر است و فاطمه زلیکانی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/r29374
@asrehooshmandi
هدایت شده از شفقنا
✅«ضرورت شکستن کلیشههای کهنه درباره روابط عمومی»؛ نوشتاری از معصومه نصیری
🔷دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران با توجه به هفته ارتباطات و روابط عمومی ها بر شکستن کلیشههای کهنه درباره روابط عمومی ها تاکید کرد و بر مهارت افزایی آنها و چگونگی اثربخشی روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد.
🔷معصومه نصیری، رییس اندیشکده عصر هوشمندی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده است، نوشت: هفته ارتباطات و روابط عمومی ها را تبریک می گویم. متاسفانه نگاه به اصحاب رسانه و روابط عمومیها بیشتر ارائه گزارش نهادها و دستگاه ها به مردم است، در حالی که براساس اصول حرفهای و نوینی که امروز در دنیا به آنپرداخته میشود، روابط عمومی خود محوری مهم جهت ساخت جریانات روشنگر افکار عمومی در جامعه است و حکم حلقه واسط میان افکار عمومی و سازمانها را ایفا کرده و البته این رابطه را از حالت خطی خارج کرده و دایره ای به آن مینگرد.
https://fa.shafaqna.com/news/1799258/
جزئیات👆👆👆
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_com
💢نشست «ارتباطات، سواد رسانه ای و افکار عمومی» برگزار میشود
این نشست که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برگزار میشود، با حضور دکتر حسن خجسته _ عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر علی نوریجانی _ رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران، سرهنگ علی محمد رجبی _رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، دکتر معصومه نصیری _ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و دکتر سیدعبدالله ارجائی _ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار خواهد شد.
در حاشیه این نشست که ۳۰ اردیبهشت برگزار میشود، ضمن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و شهرداری خوی، این شهر به شبکه شهرهای فعال در زمینه آموزش و توسعه سواد رسانه ای خواهد پیوست.
@asrehooshmandi
🎯 چطور در شبکههای اجتماعی بهتر گفتوگو کنیم؟
— نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفتکردن را بیاموزیم
📍در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش میآید، دو راهحل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقتها در رویاروییهای انسانی هم از همین قاعده پیروی میکنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش میآید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحثوجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدتها دربارۀ جدلهای انسانی مطالعه کردهاند، معتقدند راههای دیگری هم وجود دارد.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/f13264
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
❌ بررسی خبرهای نادرست
🔴حادثه بالگرد رئیس جمهور
ساعت ۱۵ • خبرگزاری فارس | «امروز شنبه، هلیکوپتر حامل رئیسی به دلیل مهآلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشست و کاروان رئیسجمهور به صورت زمینی راهی تبریز شد.»
ساعت ۱۷ • خبرفوری | «محافظ رئیس جمهور با استفاده از سیستم ردیابی مخصوص مختصاتی ارسال کرده است.»
ساعت ۱۷ • روزنامه کیهان | «حال رئیس جمهور مساعد و پایدار گزارش شده است.»
ساعت ۱۷ • خبرنگار اینترنشنال | «منابع داخلی میگویند، بعد از «سقوط» هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، مردم به پمپبنزینها «هجوم» بردهاند و صفهای طولانی شکل گرفته است.»
ساعت ۱۸ • اصلاحاتنیوز | «شنیده ها از منابع استانی: تنها فردی که از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور تماس تلفنی خود را برای چند ثانیه پاسخ داده اقای ال هاشم بوده است که در حد چند کلمه مکالمه صورت گرفته است و مکالمه قطع شده است.»
ساعت ۱۸ • رادیو زمانه| «شورای امنیت ملی جلسه اضطراری برگزار کرد»
ساعت ۱۹• اسکان نیوز| شرایط جوی و آب هوایی در محل حادثه اینقدر بد است که ۳ مامور امداد ما نیز مفقود شدهاند
⏺این بررسی بهروز رسانی میشود.
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
🦠نگاهی کوتاه به جولان «میمهای اینترنتی» از منظر بیگ دیتا
◀️با توسعه کاربری و محتوایی شبکههای اجتماعی، کافی است یک موضوع در قالب گفتار، زبان بدن، رفتار، موسیقی و ... وجهی از توجه مخاطب را به خود جلب کند تا با سرعتی غیرقابل باور به تکیه کلام مخاطبان تبدیل شده و ژانرهای مختلف تولید محتوای غیرسیستمی بر روی آن محتوا صورت بگیرد و شاهد شکلگیری میم مجازی باشیم.
این میمها البته گاهی اتفاقی هستند و گاهی مهندسی شده تولید میشوند تا نکتهای را در قالب طنز و با زبان غیررسمی به مخاطبان ارائه کنند. البته این بازی در زمین «صنعت میم» پیش از این نیز با استفاده از تکیه کلامهای به کاربرده شده در فیلمها و سریالها هم مرسوم بود. «افتااااد!» در سریال ستایش، «چرا قیمهها رو میریزی تو ماستا» در سریال خانه به دوش و ... نمونههایی از این میمها هستند.
◀️در این تحلیل بنا داریم تاکید کنیم میمها اکثرا با همان سرعت که میآیند، با همان سرعت هم میروند و هرچند که در ذات خود در تقسیمبندی سرگرمیها قرار میگیرند، اما میتوانند غافلساز، فرصتسوز و کاهنده سطح سلیقه مخاطبان هم باشند و حتی بخشی از کاربران را به رفتارهای بیقاعده تشویق کنند چراکه با تبدیل شدن به میم، سازنده راه صد ساله را یک شبه طی میکند و البته ممکن است برای باقی ماندن در صدر توجهها به هر کاری نیز دست بزند.
◀️با این وصف و براساس رصد سامانه دیتاک، طی سال گذشته کاربران ایرانی 4.5 میلیارد بازدید محتوا در کل شبکههای اجتماعی داشتهاند که بهطور متوسط سهم هر ایرانی مشاهده 220 محتوا در روز بوده است که در برهههای خاص زمانی بخشی از آمار مشاهده محتوا را همین میمها به خود اختصاص دادهاند.
از میان این میزان محتوا، شاهد 7 تکیه کلام و میم پرکاربرد در شبکههای اجتماعی بودهایم. «واگعیه یا کیکه» با 168 هزار محتوا پیرامون خود بیشترین توجهها را به خود جلب کرده است که پای این میم به برنامههای رسمی صدا و سیما هم کشیده شد.
«جدی میفرمایید» که متولد شده در صدا و سیما بود اما در شبکههای اجتماعی تبدیل به میم شد، 38 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است. «مشکل داری؟» 15 هزار محتوا را حول خود تولید کرده است. «بده شیش» که شاید یکی از مهندسیشدهترین میمهای یکسال اخیر شبکههای اجتماعی است 12 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است، «بشه منه، فداش بشم منه» نیز 10 هزار محتوا را با خود همراه کرده است. «عجیب بود نبود» با 4 هزار محتوا و «عجب سوسیسیه» با سه هزار محتوا پر توجهترین میمهای فضای مجازی طی یکسال اخیر بودهاند.
◀️البته این محتواها در برخی مواقع سویه طنز داشته و در جاهایی حالت نقد جدی را با خود همراه داشته است و لزوما این آمار در راستای تایید یا همراهی مثبت با این تکیه کلامها نبوده است و نفی و نقد آنها به ضریب اعداد افزوده است. این میمها فارغ از میمهای صوتی و تصویری مثل صادق بوقی بوده است.
با این بررسی آماری به این نتیجه میرسیم که درست است که میمها جذاب، مبتنی بر فرهنگ غالب جوامع و دارای قابلیت تسری حداکثری هستند اما بشدت کاهشدهنده سطح سلیقه و ذائقه مخاطب، تشویقکننده کاربران به بیقوارگی رفتاری و حتی در لایههای از حالت طنز خارج شده و مدلی از رفتار سیاسی و اعتراضی را به نمایش میگذارد. برخی مواقع کاربران با تصور تولید مردمی میمها، از توجه به مداخلات سیستماتیک در این تولیدات غافل شده و در زمین طراحان بازی میکنند.
✍️دکتر معصومه نصیری ـ کارشناس رصد و تحلیل دیتا
@asrehooshmandi
رقابت نامزدهای تایید صلاحیت شده در شبکههای اجتماعی در میدان افکارعمومی
🗓 ۲۰ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
@asrehooshmandi
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات
1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید
#برنامه مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئیتر مطرح میشود. اما #شعار اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح میشود.
2️⃣ آیا وعدههای کاندیدا در حیطه اختیارات رئیسجمهور است
گاهی کاندیداها قولهایی میدهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیسجمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخشهاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعدهاش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند.
3️⃣ به کلیدواژهها دقت کنید
واژگان بیعلت انتخاب نشدهاند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. کلیدواژههای پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روشهای است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند.
4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید
در بازه زمانی انتخابات بهوفور اخباری را مشاهده خواهیم کرد که تیترشان به نکتهای جنجالی اشاره دارد که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها میتوانند شما را گمراه کنند.
5️⃣برچسب است یا واقعیت؟
در انتخابات رقبا برای بیاثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسبزنی و انگ زدن میکنند. لزوما برچسبها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده میشوند و شما را از مسیر اصلی دور میکنند.
✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
#سواد_انتخاباتی
#انتخابات_۱۴۰۳
@asrehooshmandi
📣آنچه باید درباره #پروپاگاندا یا #تبلیغات_سیاسی بدانید
پروپاگاندا یعنی چه؟
گونهای ارتباط است که در آن، اطلاعات #هماهنگ و #جهتدار برای اثرگذاری بر افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشود. #پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلیترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیتها به طور #گزینشی بیان و بازنمایی میشوند تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند.
🔻روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا
#برچسب_زدن: برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه.
#شعار_های_فریبنده: دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی.
#حمله_شخصی: حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
#تکرار: تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
#توسل_به_اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است.
#دروغ_بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
و.....
به دوقطبی ها، به کلیدواژه های احساسات برانگیز، به شعارهای بدونراهکار، به تاکید بر کارنامه به جای ارائه برنامه، به تاکید بر برنامه بدون ارائه راهکار و به همه آنچه ذیل گفتمانهای مختلف انتخاباتی گفته میشود دقت کنید.
معصومه نصیری
@asrehooshmandi
تأثیر مناظره اول بر روند توجه و محبوبیت نامزدهای انتخاباتی
پنجمین گزارش میدان رقابت نامزدهای انتخابات در شبکههای اجتماعی
🗓 ۲۴ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - پس از اولین مناظره
📊 دیتاک در این گزارش به بررسی میزان توجه و محبوبیت نامزدهای ریاست جمهوری پس از اولین مناظره، در شبکههای اجتماعی پرداخته است.
🔥 مسعود #پزشکیان همچنان بیشترین میزان توجه کاربران را به خود جلب کرده و سعید #جلیلی نیز همچنان مثبتترین توجهات را در شبکههای اجتماعی به خود اختصاص داده است.
👈 در این بازه زمانی نسبت به گزارش پیشین (مربوط به 20 تا 23 خرداد) رقابت جلیلی و پزشکیان از لحاظ میزان توجه نزدیکتر شده و از طرفی نظرات منفی درباره هر دو افزایش یافته است. نظراتی که درباره این دو نامزد نوشته میشود عمدتاً مثبت یا منفی است و نظرات خنثی درباره آنها کمتر منتشر میشود.
👈 #پورمحمدی را میتوان پدیده کمتوجه مناظره اول دانست. به این دلیل که اگرچه میزان توجه او پس از مناظره افزایش چندانی نداشته، اما احساسات مثبت نسبت به او به طرز چشمگیری افزایش یافته است. همچنین نظرات منفی درباره #قالیباف اندکی کاهش یافته است.
📊 لازم به ذکر است که میزان توجه و محبوبیت هر یک از نامزدها میتواند متاثر از محتوای منتشر شده توسط تیم رسانهای آنها باشد.
#انتخابات
#انتخابات_1403
@asrehooshmandi
💢نگاهی به یک روش تاثیرگذار رسانهای و اندکی تامل
موج انتشار افکارسنجی ها و هشتگ ها در انتخابات چه کاربردی دارد؟
رباتها را دست کم نگیرید!
🔻فارغ از برخی فرآیندهای علمی و منطقی حوزه افکارسنجی و داده کاوی، در سایر تصاویری که در قالب نظرسنجی منتشر و سعی در القای یک اکثریت به مخاطبان دارد، با مقوله اثرگذاری #اکثریت_نمایی در فرآیندهای مختلف مواجه هستیم.
🔻ایناکثریت نمایی بیشتر گروه مردد چه در رای دادن و چه بین انتخاب دو یا چند کاندیدا را #مهندسی_رفتار کرده و تصور اعتقاد اکثریت به یک فرد را پررنگ میکند.
🔻فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می دهند یا به چیزی اعتقاد دارند و این موضوع به گونهای بازنمایی می شود که آن کار یا عقیده حتما درست است. نکته اینجاست به دلیل اینکه انسان میل به قرار گرفتن در میان گروه اکثریت را دارد، اغلب بطور ناخودآگاه تحت تاثیر این موضوع قرار میگیرد. این رویه موجب تحقق #واگیری_هیجانی نیز میشود.
🔻گاهی #هشتگ_ها و تلاش برای ترندسازی آنها نیز در همین راستا انجام میشود. سازندگان پیام های رسانه ای می خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می کنند، پس شما هم چنین باشید.
🔻اکثریت بازنمایی شده لزوما اکثریت حقیقی جامعه نیست. بر مبنای تحلیل و بررسی خود و با نگاه ۳۶۰ درجه به افراد و موضوعات توجه کنیم.
✍معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🎯 چگونه غولهای فناوری «روایت» را از ما دزدیدند؟
— انسانها قصهگو بودهاند، اما شبکههای اجتماعی آنها را قصهفروش کردهاند
📍دنیای امروز دنیای قصهگویی است. برای اینفلوئنسر شدن که به شاهکلید موفقیت در هر زمینهای تبدیل شده است، باید بتوانید قصه تعریف کنید. بعید است هیچ دورۀ دیگری از تاریخ باشد که «روایت» تا این اندازه در آن اهمیت پیدا کرده باشد. اما اگر چنین است، چرا همۀ قصههایی که میشنویم اینقدر تکراری است و چرا همۀ قصهگوهایمان اینقدر شبیه همدیگرند؟ بیونگ چول هان، فیلسوف کرهایآلمانی در کتاب جدید خود ، بحران روایت، میکوشد توضیح دهد که چطور شبکههای اجتماعی، روایتها و قصهها را در راستای اهداف خود تغییر دادهاند.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/y70189
@asrehooshmandi
💠پاسخ های انتخاباتی توسط قرآن کریم:
1⃣چرا رای بدهیم؟
✅ جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"
خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.
2⃣ من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
✅جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون"
از اهلش بپرسید.
3⃣اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
✅جواب: ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا
نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن میفرماید: "هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید"
4⃣ اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
✅جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون"
راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن.
5⃣ چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
✅جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید.
قرآن میفرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"
دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند
6⃣ به چه کسی رای بدهیم؟
✅جواب: به کسی رای بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسد.
"ولا یخافون لومه لائم
#انتخابات_۱۴۰۳
#برنامه_کارنامه
@asrehooshmandi
🎯 چرا عرصۀ سیاستورزی پر از «تحقیر» شده است؟
🔴 بخش عمدهای از سیاست معاصر حول «تحقیر» شکل گرفته است. مردم بهشکل فزایندهای احساس میکنند اقدامات یا سخنان سیاستمداران آنها را تحقیر کرده است و در واکنش، گردِ کسانی جمع میشوند که هنرِ ویژۀ آنها تحقیرکردنِ شدیدتر کسانی که عامل تحقیر قلمداد میشوند. گاهی گفته میشود تحقیر یا ایجاد احساس شرم و سرافکندگی در کسی که به دیگران آسیب زده یا مرتکب اشتباهی شده، راه مناسبی برای جلوگیری از تکرار آن دست اشتباهات است و رفته رفته فضای اجتماع را بهتر میکند. اما واقعاً برندۀ مسابقۀ بیپایان تحقیر کیست؟
🔴 تحقیقات تجربی دربارۀ اثری که تحقیر بر افراد میگذارد، مکرراً نشان داده است که وقتی کسی تحقیر میشود، احتمال تغییر عقیده یا رویههایش کاهش میشود. به عبارت دیگر، راه قبلی خودش را مصرانهتر ادامه میدهد.
🔴 ژولیَن دئونا، فیلسوف دانشگاه ژنو و همکارانش، در تحقیقات خود راجع به احساس تحقیر و شرم، به این نتیجه رسیدند که تحقیرکردن فقط زمانی میتواند کارساز باشد که فرد محترمی کسی را که موقتاً از ارزشی مشترک فاصله گرفته با ملایمت سرزنش کند. مثلاً وقتی پدر و مادری مهربان بچهشان را کمی سرزنش میکنند، احتمال دارد که سرزنش آنها مؤثر باشد. در مقابل، میتوان گفت وقتی فرد تحقیرکننده فردی ریاکار، بینزاکت، تحقیرکننده به نظر برسد، هیچگاه حرفهایش بر طرف مقابل اثر نمیگذارد.
🔴 وقتی ارزشهای مشترک کم باشند، یا افراد اساساً اعتبارشان را از درون گروه خود بگیرند نیز تحقیرکردن بعید است باعث تغییر در رفتار شود. بلکه برعکس، به احتمال زیاد باعث عکسالعمل دفاعی میشود.
🔴 اگر تحقیر مؤثر نیست، پس چرا اینقدر رایج است؟ میراندا مندبیل، نویسندۀ کتاب تحقیر آمریکایی میگوید: اولین نتیجۀ روانشناختیِ مهم تحقیرکردن دیگران این است که حس خوبی به خودمان پیدا میکنیم، این هدف جنبۀ گروهی هم دارد: «هیچچیز مثل سرزنش دستهجمعی باعث ایجاد حس همبستگی نمیشود. درواقع امروزه تحقیرکردن بهنوعی کارکرد ابزارآلات شکنجه در قدیم را دارد». بنابراین کسانی که بیملاحظه مخالفشان را تحقیر میکنند، برخلاف ادعایشان، معمولاً نمیخواهند نظر آنها را تغییر دهند، بلکه صرفاً میخواهند نابودشان کنند.
🔴 درعینحال، تحقیرکردن نوعی «دستاویز» است. فرد با تحقیر دیگران مسیر توجهات را از خودش به سوی دیگران عوض میکند. سیاستمدارانی که میخواهند کسی به کارنامۀ بد خودشان توجه نکند غالباً این راهکار را به کار میگیرند.
🔴 فرقی نمیکند عضو کدام جناح سیاسی باشیم، اشتیاق به تحقیرکردن معمولاً حواس ما را از راههای عملی و واقعگرایانه برای ساختن جامعهای بهتر پرت میکند. بااینحال به نظر میرسد امروزه چنین کاری بخش جداییناپذیر سیاستِ مبتنی بر راهحلهای جادویی برای بحرانهای بسیار واقعی است. فردی یا گروهی که دست به تحقیر مخالفان میزند ممکن است حس خوبی به خودش پیدا کند، اما تحقیرکردن درنهایت باعث میشود هیچکس احساس خوبی نداشته باشد.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/e74331
@asrehooshmandi
💢دوئل شبکه و نگاه خطی در دور اول انتخابات!
✍دکتر معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه و تحلیلگر دیتا
دور اول انتخابات ریاست جمهوری در حالی تمام و وارد دور دوم شدهایم که در یک برآیند کلی شاهد توفیق فرایند شبکهای (پایداری و اصلاحات) بر فرایند خطی برخی دیگر از کاندیداها بودیم. فرایندی که نشان میدهد مدلهای اثرگذاری بر افکار عمومی دستخوش تغییرات جدی شده است که در ادامه کوتاه به سه مورد آنها اشاره خواهد شد.
◀️غلبه شبکه بر خط!
شبکه انسانی و فضای مجازی بر نتیجه انتخابات تاثیر دوسویه و مستقیم داشتند. درباره درستی و غلطی آن بعد خواهیم گفت اما مساله اصلی این بود که بخش قابل توجهی از مردم که ساکنان شبکه اجتماعی هم هستند دیگر هیچ رویکرد خطی را نخواهند پذیرفت.
◀️بیتوجهی به حس کاربران در تحلیل نهایی دیتا توسط برخی کاندیداها
اثر القای اکثریت متاثر از مدلهای کنشگری مخاطبان و بخشهای رسانهای ستادها موضوعی مهم در امر سنجش وضعیت هر کاندیدا در شبکههای اجتماعی است. نکته انحرافی در این مقوله بیتوجهی به سویه منفی دیتاهای تولیدی حول هر کاندیداست. تاکید بر عدد بدون سنجش حس کاربران اساسا منجر به خطای راهبردی میشود.
◀️بیتوجهی به وفادارسازی مخاطب و هواداران
همه تلاش امروز در رسانهها و حتی میان سیاستمداران بحث «وفادارسازی مخاطبان» است. مخاطب وفادار خود به تنهایی یک ستاد انتخاباتی است. در تحلیل دور نخست انتخابات این مخاطبان یا هوادارن وفادار بودند که نتیجه را متمایز کردند که این در دور دوم هم بسیار حائزاهمیتتر هم خواهد بود.
@asrehooshmandi
📻ما را بشنوید...
واکاوی رفتار، جریان و اقدام رسانههای بیگانه؛
دشمن چرا از رسانه «محرم» هراس دارد؟
⬅️برنامه زنده امواج شبهه
⬅️یکشنبه ۲۴ تیر ماه ساعت ۱۶
⬅️شبکه رادیویی گفت و گو
@asrehooshmandi
53.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ابعاد رسانهای حرکت امامحسین (ع) و واقعه عاشورا
🏴عاشورا محصول دوگونه مخاطب تحت تاثیر سیستم تبلیغاتی آن دوران است:
⬅️ آنکه تحت تاثیر این سیستم و پروپاگاندای آن دچار #انحراف_در_فهم_حقیقت شده و اساسا مسیر تشخیصش دچار اختلال شده است.
⬅️ دیگری آنهایی که حق را تشخیص میدادند اما #توان_رهاکردن_باطل و قرار گرفتن در مسیر حق را نداشتند.
🏴اساسا عاشورا محصول فرایند #تغییر_در_دی_ان_ای_شناختی مردم عصر خود توسط سیستم تبلیغاتی و رسانهای آن دوران بوده است.
@asrehooshmandi
🎯 چرا همهچیز در همهجای جهان شبیه هم شده است؟
— این روزها وقتی از داخل کافهای عکس میگیرید، نمیشود فهمید نیویورک است یا توکیو
📍حرف زدن از اینکه همۀ اینفلوئنسرهای اینستاگرامی مثل هماند، حالا دیگر چندان نکتۀ تازهای به شمار نمیرود. اما اگر آنچه در پلتفرمی مثل اینستاگرام رخ داده است، در واقع نشانهای باشد از نوعی «همسانسازی» بسیار عظیمتر که فراتر از مرزهای دیجیتال در حال رخدادن است، چه؟ کافی است نگاهی به دور و بر خودمان بیندازیم. به فضاهای شهری، فروشگاههای محلی، منوی رستورانها، یا هر چیز دیگری که بدونِ برنامهریزی یا اجبار، عین نمونههای دیگرش در همهجای دنیا شده است. چطور چنین اتفاقی افتاده است؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/a40414
@asrehooshmandi