هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃
📢 گروه
"تریبون آزاد اتحادیه عماریون"
برگزار می کند:
کنفرانس↪️
💎موضوع: #سواد_رسانه_ای_و_سبک_زندگی
👤 استاد مدعو #استاد_معصومه_نصیری
🗓زمان:پنج شنبه شنبه ۹۹/۰۲/۰۴
⏰ساعت ۲۲
در ساعت اجرای برنامه ارسال پست و پیام⛔️
گروه گفتمان عماریون👇
https://eitaa.com/joinchat/1907425297C40136ba990
📱نگاهی به اینستاگرام و رونق «لایو» در عصر قرنطینه
🔻نگاهی آماری به اینستاگرام:
هر روزه بیش از ۱۰۰ میلیون عکس در اینستاگرام منتشر میشود. تعداد کاربران اینترنت در ایران ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر است. در این بین، تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام ۲۴ میلیون نفر اعلام شده است. این یعنی ۳۲ درصد ایرانیان کاربران فعال دارای صفحه شخصی در این نرم افزار هستند.
🔻کاری که اینستاگرام می کند
فیلترهای اینستاگرام، اصلی است که واقعیتها را پنهان میکند. عکسهایی که #یکهویی نیستند و برای گرفته شدنشان مدتها زمان صرف شده تا به بهترین شکل ویرایش شوند. از طرفی دست بالای دست بسیار است. بسیاری دیگر هستند که همواره این روش را برای زیباتر دیده شدنشان به کار میگیرند. درنتیجه زنجیرهای از #حسادتها شکل میگیرد. اینجاست که به صرف زمان طولانی برای این کار توجهی نمیکنند و این رقابت پایان ندارد.
اگر برای مدتی فیلترهای اینستاگرام غیرفعال شوند احتمالاً خیلی از خانهها، غذاها، اندامهای بدن و قیافههای پیشین قابل شناخته شدن نیستند. همه ما با یک جستجو ساده در اکسپلورر اینستاگرام دنیای متفاوتی را شاهد هستیم؛ زندگیهایی با بالاترین سطح ایده آل ها و به اصطلاح لاکچری. افرادی که لباسهای شیک و فاخر میپوشند، مرتب و آراستهاند، غذاهای رنگارنگ با ظاهری زیبا میخورند، کمترین نوشیدنی صبحانه شأن قهوه است، مدام دنبال تفریح و سفر هستند و سلفی گرفتن. زندگی رویایی که آرزوی خیلی هاست. اما همه اینها مختص #زندگیهای_اینستاگرامی است.
هر کسی که این گونه زندگیها را میبیند با خود میاندیشد که چقدر از زندگی عقب مانده است. دچار حسادت و به هر وسیله و ابزاری متوسل میشود تا خود را به آن شکل بیاراید و زندگی اش را تغییر دهد در نتیجه از واقعیت دورتر و دورتر میشود. غافل از اینکه همه این تصاویر فقط یک روی سکه را نشان میدهند.
🔻لایوهای جنجالساز کرونایی و ویژگی های لایو
لایو تبدیل به ابزار پرمخاطبی در فضای مجازی ایرانیها شده است. اینستاگرام با به وجود آوردن این ابزار #تعامل_بیواسطه و مستقیم یک بار دیگر از شبکهها و رسانهها و نرمافزارهای مشابه پیش افتاده است و از ۸ شب به بعد بازار لایوهای اینستاگرامی داغ میشود. لایو امکان #کامنتگذاری دارد. کامنتهایی که ممکن است در همان زمان توسط لایودهنده خوانده شود و جواب داده شود و به این ترتیب یک تعامل واقعی دوطرفه اتفاق بیفتد.
این تعامل به دوران کرونا منحصر نخواهد شد و لایو در حال تبدیل به یک ارتباط رسانهای دو طرفه و هیجان برانگیز است. بدون هیچ کنترل و محدودیت رسانهای (تنها یک ساعته بودن زمان) آدمهای روبروی یکدیگر مینشینند و بدون هیچ گونه محدودیت فرمی و محتوایی درباره هر آنچه میخواهند صحبت میکنند. امکانی که در رسانههای رسمی حتی قابلتصور نیز نیست.
رسانههای رسمی دوباره با رقیب سرسختی مواجه شدهاند و دوباره به زحمت زیادی افتادهاند تا مشتریان همیشگی شبهنگام خود را حفظ کنند.
🔹متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉mehrnews.com/xRHSQ
@asrehooshmandi
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
✍️حسین کریمی
@asrehooshmandi
وقتی ما از #رژیم_مصرف_رسانهای برای همه بویژه کودکان صحبت میکنیم اما مواجه هستیم با پخش برنامه های #شبکه_پویا تا سحر، یعنی شما دَرستان را بدهید ما هم کارمان را می کنیم.
سواد رسانهای را از شعارهای زیبای سازمانی به اعتقاد و دغدغه تان تبدیل کنید تا نتیجه دهد.
#نهضت_سواد_رسانه_ای
@asrehooshmandi
💢چرا تغییر سبک زندگی در حوزه سرگرمی راحتتر است؟
❇️به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران، در برنامه اکسیر رادیو گفتوگو با محوریت «رسانههای بیگانه و ترویج سبک زندگی غربی» به تغییر استراتژی رسانهای از سال 2003 اشاره کرد و گفت: از این تاریخ رسانههای خارج از کشور بر روی حوزه سرگرمی متمرکز بطوریکه ساخت برنامههای سرگرم کننده در تمام حوزهها مانند مستند، سریال، انیمیشن و ... مورد توجه قرار گرفت.
❇️وی در تشریح دلایل گرایش رسانهها به حوزه سرگرمی اظهار کرد: مدیران رسانه بهدرستی میدانند بیشترین و البته راحتترین روش برای تغییرات #سبک_زندگی مخاطبان در بخش سرگرمی است؛ چراکه در این حالت مخاطب #دروازهبانی_ذهنی ندارد و خود را در برابر رسانه رها کرده است و به قصد لذت بردن از محتوا، در معرض تولیدات رسانهای قرار میگیرد.
❇️این مدرس سواد رسانهای با اشاره به روشهای رسانهای منجر به تغییر سبک زندگی افزود: تکنیکهای رسانهای وجود دارند که باعث میشوند باور ما دستخوش تغییر شده، درونی و در نهایت به رفتار ما تبدیل شود به گونهای که حتی پس از گذشت مدتی از آن دفاع میکنیم؛ یعنی از آنچه که تا دیروز قبیح میپنداشتیم، اکنون جانانه دفاع میکنیم.
✅متن کامل را در لینکهای زیر ملاحظه فرمایید:
👉 http://fna.ir/ex2a7l
👉 http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=179100&n=625816
#سبک_زندگی
#صنعت_سرگرمی
🆔 @asrehooshmandi
⭕️ نسرا برگزار میکند:
💥 ششمین دوره مجازی تربیت مدرس سواد رسانه ای
📅 مهلت ثبتنام: 5-19 اردیبهشت
🗓 زمان برگزاری دوره: 20 اردیبهشت تا 9 خرداد
🗂 ثبتنام در بخش پورتال آموزش وبسایت:
lms.nasraa.ir
#آموزش_مجازی
#اخبار_نهضت
📍 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی
@asrehooshmandi
اگر بسرعت تغییری رخ ندهد زندگیمان تباه خواهد شد
👨🏼💻«کال نیوپورت» در کتاب خود، درباره مینیمالیست دیجیتال میگوید:
🔹تقریباً همه افرادی که با آنها صحبت کردهام به قدرت اینترنت اعتقاد داشتند؛ اما احساس میکردند دیگر نمیتوانند میزان استفادهشان را کنترل کنند.
▪️یعنی اگر بهسرعت تغییری رخ ندهد، شاید زندگیشان تباه شود!
🔹به نتیجه رسیدم که به یک جور «فلسفه استفاده از فناوری» نیاز داریم، که در ارزشهای شما ریشه دارد.
▪️به سوالات شما درباره هر کدام از این ابزارها و چگونگیِ استفاده از آنها به شکلی مفصل جواب میدهد و کاری میکند که قابلیتِ بیتفاوتشدن نسبت به مسائل را به دست بیاورید.
🔸 من اسم آن را #مینیمالیسم_دیجیتال میگذارم؛ فلسفهای که معتقد است هر چه کمتر از فضای مجازی استفاده کنید، موفقیت، بهره و لذتتان از زندگی بیشتر خواهد شد.
▪️کلید پیشرفت در دنیای فوقِ مدرنِ ما، صرف زمان کمتر برای استفاده از فناوریست.
🔹قرارگرفتن مداوم در معرض تصاویر گلچینشده زندگی دوستانتان، در شما احساس بیکفایتی ایجاد میکند.
▪️این روشی بیرحمانه در خصوص نوجوانان است که باعث ایجاد حس طردشدن در آنها نیز میشود.
#سواد_دیجیتال ـ لایف وب
@asrehooshmandi
🔸جامعه اطلاعاتی (Information Society):
جامعهای را که در آن کیفیت زندگی، گستره دگرگونی اجتماعی، و توسعه اقتصادی بهگونهای روزافزون به اطلاعات و بهرهوری از آن متکی است #جامعه_اطلاعاتی میگویند.
در این جامعه، استانداردهای زندگی و الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی، و فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی از پیشرفت اطلاعات و دانش فنی تأثیر میپذیرد. نشانه این امر، تولید رو به گسترش کالاها و خدمات مرتبط با #اطلاعات و اشاعه آنها از طریق حلقه گستردهای از #رسانهها، بهویژه فنآوریهای چندرسانهای الکترونیکی، و بهطور کلی غلبه فنآوری اطلاعات در امر #ذخیره، #پردازش، و #انتقال اطلاعات است.
جامعه اطلاعاتی جامعهای وابسته به خدمات اطلاعاتی رسانههای همگانی است و با آهنگی سریعتر از دیگر جوامع و با سلطه بیشتر بر اندوختههای علمی و تجربی پیش میرود. در چنین جامعهای، #ارتباطات عامل واقعی انتقال برای ایجاد تحول در افراد بهمنظور دستیابی به اطلاعات است و ارزشهای اطلاعاتی عامل تعیینکننده در توسعه جامعه محسوب میشود.
انديشههاي مربوط به پيدايي و پيشرفت جامعه اطلاعاتی، براي نخستين بار در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در آثار علمي چند تن از اقتصاددانان و جامعهشناسان دانشگاههاي آمریکا و پيش از همه در كتابها و مقالههاي #فريتز_مكلوپ و #دانيل_بل مطرح شدند.
براساس ديدگاههاي این دو محقق، جامعه اطلاعاتی سه ویژگی برجسته دارد که عبارتند از:
• كارگران اطلاعاتی (Information Workers) که بیشترین تعداد آنها را كارگران صنعتی تشكيل میدهند، به عنوان يك طبقة جديد معرفتی به وسيعترين گروه در حال اشتغال تبديل شدهاند.
• نوعی ساختار فنّاوری فكری در كنار فنّاوری صنعتی به وجود آمده است.
• عنصر اصلي تولیدات و فرآوردهها را اطلاعاتِ بستهبندی شده تشكيل داده است.
دکتر یونس شکر خواه
@asrehooshmandi
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
اردشیر زاهدی به سردار سلیمانی و جوانان ایران افتخار میکند، برای آمریکا جایگاهی قائل نیست، قدرت نظامی، موشکی و ماهوارهای ایران را می ستاید و...
باید به امثال زیباکلام و تاج زاده گفت یکم زاهدی باشید.
بگذریم که گفت آنهایی که از دشمن ایران پول میگیرند و علیه مردم ایران کار میکنند یا برای ویزا و ... با دشمن متحد میشوند، شرف ندارند و ایرانی نیستند. از امثال مسیح علینژاد تا ...
معصومه نصیری
#ایران_قوی
@asrehooshmandi
🔸دکتر حسن خجسته:
لایوهای اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
✅متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/ex1n9k
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یونس_شکرخواه
🔸 #فلسفه_سواد_رسانه_ای اعاده عدالت است.
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای #تغییر_واقعیت_ها است.
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️ #سواد_رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید #از_چه_سکویی پرتاب شده و کجا #فرود میآید؛ یعنی #ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ #رمزگشایی و #واکاوی کنیم..من انرا #اعاده_عدالت می نامم.
بین سواد رسانه ای و #سواد_دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایده دسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است .
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه یونسکو ایران
@andisheengelabi
چند نکته مهم:
۱: رسانه بیطرف یک شوخی بزرگ است.
۲: واقعیت بیان شده از سوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست.
۳: ما همان چیزی را می بینیم که رسانهها می خواهند.
۴: #سانسور در عصر رسانه با #بمباران_خبری رخ می دهد و نه با محدودیت.
۵: ما تصور میکنیم که در انتخاب محتوا آزادیم.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انجمن خانواده و اینترنت:
⚠️
توصیه پلیس فتا به معلمان و خانواده ها برای مراقبت از حریم خصوصی خود و دانش آموزان در زمان استفاده از پیام رسان ها و سامانه های آموزش از راه دور
#کلیک_امن
#پلیس_فتا
@asrehooshmandi
#درباره_حرف_مفت
🔻هری فرانکفورت فیلسوف، در سال 1985 سخنرانیای در دانشگاه ییل ارائه داد به نام «دربارۀ حرف مفت» (on bullshit). این سخنرانی در سال 1986 در قالب یک مقاله منتشر شد و در سال 2005 در قالب یک کتاب 75 صفحهای نشر یافت و به قدری مورد اقبال قرار گرفت که در مدت کوتاهی، بیش از 175 هزار نسخه از آن در آمریکا فروش رفت.
✅حرف مفت از نظر فرانکفورت، حرفی است که نه دروغ است و نه راست. حرف مفت، حرفی است که نه به واسطۀ تحریف عمدی حقیقت، بلکه به واسطۀ نادیده انگاشتن حقیقت و ندیدن آن بروز میکند. گویی انگار نه انگار که حقایق اثبات شدهای درباره یک موضوع وجود دارد که برای صحبت کردن راجع به آن موضوع، میتوان به آن مراجعه کرد، مطالعه نمود و موثق سخن گفت.
✅حرف مفت، از نظر فرانکفورت، یک موضوع فلسفی برای جهان امروز است. حرف مفت، پدیدهای است که از #نادیده_انگاشتن_حقیقت بروز میکند و از نظر او، مهمترین دلیلش، دنیای جدید ارتباطات و فضاهای گستردهای است که برای سخن گفتن و نشر مطلب به خصوص به واسطه فناوری اطلاعات بروز یافته است.
✅با این تعریف در طول روز چه میزان حرف مفت می شنویم؟ ما باید حقیقت را ببینیم حتی اگر در محاصره حرف های مفت باشیم.
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یادداشت_رسانه
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا
رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟
#آموزش_ازهم_گسیخته
آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل #فقدان_پیوست_تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد.
#بحران_شخصیت_نمایشی
بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و #خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و #مهارت_های_رسانه_ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.
#معنویت_ازدست_رفته
موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن #تربیت_معنوی_الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.
#فقدان_خودتعمیم_یافته
نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به #فردیت_لجام_گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.
مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند #مساله_شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، #مزیت_های_رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.
🖌علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
🔺اگر قدیمترها رگ غیرت رقبای عشقی دربرابر هم باد میکرد، حالا هر دو بالای سر معشوقه مشترکشان در حال همکاری برای گرفتن انتقام او از آقای رئیس مسناش هستند، که مدتی باهم در رابطه بودند! (کرگدن)
🔺اگر قدیمترها مادر در فیلمهای ایرانی نماد تقدس و احترام بود حالا پسر به مادرش که با لباس ورزشی به منزل برگشته میگه: چرا با این تیپ میری بیرون مادر؟ اینجوری منم بیرون ببینمت عصبانی میشم[هر دو میخندند و مادر به پسر میگه بی حیا] (همگناه)
🔺اگر قدیمترها عشقهای مثلثی خط قرمز رسانهها بود حالا پیرمردِ پولدار عاشق دختر جوانی شده که شوهرش در زندان طلاق غیابی را به رسمیت نمیشناسه! شوهر مرخصی میگیره و وارد منزلی میشه که پیرمرد برای معشوقه جوانش گرفته و دو روز در را بروی پیرمرد بیچاره باز نمیکنند! (دل)
پن: به شکل شفاف و غیرقابل انکاری کارتلهای لیبرالِ به اصطلاح فرهنگی چونان اختاپوسی بیرحم در سینما، تلویزیون و شبکه خانگی، بر حیا و غیرت ایرانی چنبره زدهاند. دختر و پسرِ کوچک و بزرگ درکنار پدر و مادر، بی هوا و بیچاره و بی جایگزین، مظلومانه سیبل این شکارچیان بیرحم خانواده ایرانی شدهاند.
@asrehooshmandi
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
@asrehooshmandi
💢آقای مداح! حواستان به فرامتن نبود
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانهای
🔻محمود کریمی چند شب پیش در شبکه دو سیما در میانهی خواندن دعا، حکایتی را مطرح میکند که موافقان و مخالفان جدی در فضای مجازی پیدا کرده است. برخی از مدافعان بر این باورند که او یک حکایت را مطرح کرده و همه میدانند که امام حسین(ع) چه بسیار عرقخورها و خلافکارهایی را که نجات نداده است و... بله قطعا طیف تاثیرگیرندگان از حضرت اباعبداالله (ع) وسیع هستند و در کشتی نجات بودن ایشان شکی نیست. اما مساله مهم بیدقت مجدد درباره #فرامتن است. بیدقتی که باعث میشود یک پیام به ضد خود تبدیل شود.
🔻باید بدانیم بر اساس نظریات مختلف در حوزه رسانه، پیام آن چیزی نیست که ما ارسال میکنیم. آن چیزی است که مخاطب دریافت میکند. پس پیامی که در هر بستر رسانهای که شبکه دو سیما چه امامزاده علی اکبر چیذر منتشر میکنیم، باید بتواند دقیقترین و نزدیکترین محتوایی باشد که در ذهن داریم که در غیر این صورت در رمزگشایی از سوی مخاطب با مشکل مواجه شده و مسالهساز می شود. ما و تفکر ما و توضیحات بعد از آن، به پیام سنجاق نشدهایم که مخاطب با استناد به آن بتواند متوجه منظور اصلی ما شود کسانی هم که مترصد یک فرصت برای زیر سوال بردن تفکرات شیعه هستند که اصلا با توضیحات بعدی شما کاری ندارند چون پیام منتشر و روایتها غالب شده است.
🔻در رمزگشایی پیامهای رسانه ای، تجربه زیستههای افراد، فضای ذهنی آنها و حتی نقدهایشان و ....تاثیرگذار هستند پس اگر بناست پیامی تولید کنیم، حتما باید بتواند در کمترین سطح از تحریککنندگی این بخشها از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار گیرد. اینجا باز باید تاکید کرد پیام لزوما آنچه شما میگویید نیست، آنچه برداشت و دریافت میشود، است.
🔻در توضیحات بعدی ایشان از گلایهها هم گلایه میکنند و میگویند ملامتی هستم و حتی ما قرآن را هم بخوانیم برخی ایراد میگیرند. باید تاکید کنم یک جمله معروف در حوزه رسانه میگوید «تا حقیقت بخواهد کفشهایش را بپوشد، دروغ همه دنیا را فراگرفته است». از سوی دیگر نباید فراموش کنیم درصد کمی از مخاطبان، تکذیبیهها و اصلاحیهها را می خوانند یا باور میکنند. پس اگر به این امید هستیم که اصلاحات و توضیحات بعدی، تاثیر سخن اول را داشته باشد یا از بین ببرد سخت در اشتباهیم. بالاترین سطح تاثیر پیام بر مخاطب مربوط به نخستین محتوا است.
🔻در عصر رسانه از مدیر تا مداح، از مردم تا رسانه و ... باید دارای سواد رسانهای و اساسا دارای شناخت رسانهای باشند و به سه حوزه #متن، #زیرمتن و #فرامتن دقت کنند. به شوخی گفتن اینکه فکر نمیکردیم بیبیسی هم پای مداحی ایشان نشسته باشد بیشتر شبیه یک شوخی غیرمسوولانه است. در زمانه زندگی در اتاقهای شیشهای فرض دیده و شنیده نشدن فرضی باطل است.
🔷کوتاه درباره متن، زیرمتن، فرامتن
🔻همه اطلاعات، تصاویر، جلوههای صوتی و... که ظاهر محصول رسانهای را نشان میدهد، «متن» هستند. پیامهای پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهرهگیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده میکند، «زیر متن» هستند و به بخش بالاتر از این دو که خارج از متن است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده میخواهد تبدیل میکند، «فرامتن» میگویند.
✅فرامتن واقعی امروز که متاثر از جنگ رسانهای تمام عیار علیه کشور و البته برخی عملکردهای خودمان است، غیرمعقول بودن شیعه و افراطیگری و تلاش برای رویگردان کردن مردم از دین است. هر محتوایی که بدون دقت و غیرعمدی در خدمت مروجان این نگاه قرار گیرد نشان از بیتوجهی تولیدکننده آن به فرامتن دارد. مهم است بدانیم آیا همانچیزی که میگوییم، شنیده میشود؟!
@asrehooshmandi
📻#ما_را_بشنوید
🔻فردا در #هشتگ_گفت_و_گو بررسی خواهیم کرد:
♨️موضوع: «رو در رو بدون خط قرمز»
بررسی پدیده #لایو_اینستاگرام
کارشناسان برنامه:
🔹دکتر محمود کبیری _دکترای مدیریت رسانه و کنشگر اجتماعی
🔹دکتر معصومه نصیری _ مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
🔹سرهنگ علی محمد رجبی_ معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا
🕰فردا ۱۱صبح ما را از رادیو گفت وگو همراهی کنید.
✅اگر نکته یا سوالی درباره پدیده لایوها اینستاگرام در ذهن دارید و طرح آن در برنامه را مفید می دانید از طریق آیدی ارتباط با ادمین ارسال بفرمایید.
@asrehooshmandi
#عکس_مکث
آینده نه چندان دور...😉
🌀مخاطب همیشه آنلاین است، از سرعت خود بکاهید
وقتی تابلوی راهنمایی و رانندگی هم متاثر از موبایل بازی های ما می شود...
@asrehooshmandi
#هدیه|کتاب
📚 دانلود رایگان کتاب الکترونیکی
«راهنمای والدین: انتخاب دیجیتالی مناسب سن فرزندان»
📌فرزندانتان در ایام قرنطینه چقدر از بازی های دیجیتالی (رایانه ای ، موبایلی و ...) استفاده می کنند؟
📌قطعا در این ایام یکی از سرگرمی های مناسب فرزندانمان این بازی ها هستند. البته به شرطی که بازی مناسب سن فرزندما نیز باشد.
📌از کجا بدانیم چه بازی مناسب سن فرزندمان است؟
📌آیا بازی که الان مشغول آن است، مناسب سنش است؟
🔷اگه می خواهید بدانید چگونه می توانید بازی مناسب سن فرزندتان را تشخیص دهید کافی است فقط چند دقیقه وقت بگذارید و این کتاب الکترونیکی را به رایگان دانلود کنید.
http://vmojahed.ir/?p=7059
@asrehooshmandi
⚠️هشدار!
🔻مراقب مدعیان ظهور سید یمانی و خراسانی باشید
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
🔸چندی است که شخصا درگیر مراجعه متعدد افرادی با پوشش حامیان سد یمانی و البته سیدخراسانی در قالب ارسال صوت و کتاب برای پذیرش اعتقاداتشان هستم. تجربه زیسته این مدت نشان میدهد این افراد به شکلی سازمان یافته و هدایت شده درصدد فعالیت جدیتر و پررنگتر از قبل برای ایجاد شبهه، تغییر باورهای دینی و جذب افراد مخصوصا قشر جوان هستند.
🔸مروجان این تفکر برای تاثیر بر مخاطبان، آنها را به نوعی شستوشوی مغزی میدهند که نتیجه معمول این حرکت ایجاد غفلت از اسرار درون این جریان انحرافی فکری و نیز سبب گرایش مضاعف مخاطب به سمت این تفکرات میشود. در دو مورد ذکر شده در بالا، مروجان با استناد به برخی آیات و البته روایات و به کارگیری ادبیاتی که به مخاطب نسبت به پذیرش ادعا کمک میکند، سعی در گیرانداختن مخاطب در دامی که پهن کردهاند، دارند.
🔸مساله مهم که در لایههای زیرین تمام پیامهای ارسالی این افراد در گروهها و برای افراد مختلف وجود دارد، هدف #مغزشویی و #تبعیت_محض افراد در مقابل تعالیم این گروهها و ایجاد هویتهای جدید و جدایی فرد از خانواده و محیط اطراف خود میشود.
🎯اما نشانههای فرآیند #شستشوی_مغزی چیست؟ در واقع میتوان ۵ شاه کلید اصلی شستشوگران را به ترتیب زیر برشمرد:
1️⃣تکرار خستگی ناپذیر: یک ایده اصلی یا جمله محوری مرتب تکرار میشود تا کاملا ملکه ذهن شود.
2️⃣ترسآفرینی از دیگران: ایدهها و دیدگاههای متفاوت با ایده اصلی معمولا به توطئه، خطای فاحش، سوءنیت، سادهدلی یا فریبکاری متهم میشوند.
3️⃣ تعمیق بخشی هیجانی: برای محکم کاری و رفتن ذهن شما به مراحل عمیقتر از شستشوهای احساسی و شورانگیز استفاده میشود. به این ترتیب فکر منطقی و بکارگیری ادراک مشکلتر میشود.
4️⃣قدرت انتخاب توهمی: شستشودهنده، تعدادی انتخاب جلوی شما میگذارد اما در واقع تمام انتخابها به یکی ختم میشوند. شستشودهندگان عاشق دادن انتخابهای فراوانی هستند که به یک محصول/ایده یکسان ختم میشوند. ایده اصلی در لباسهای متفاوت پیش روی شما گذاشته میشود.
5️⃣ ایزوله سازی و قطع ارتباط: برای اطمینان از اینکه شما در معرض ایدههای متفاوت از ایده اصلی قرار نگیرید سعی میشود به ترفندهای مختلف، ارتباط شما با دیگران و دیگر اندیشان قطع شود.
💢و اما چند نکته:
✅بینشانی و ابهام اطلاعاتی وجه بارز این ادعاهاست. هیچگونه تصویر یا زندگینامهای از افراد مدعی منتشر نشده و معمولا در پاسخ به این سوال گفته میشود به اذن پروردگار این اطلاعات پاک شده است!
✅به نظر عدم نظارت و کنترل کافی در فضای مجازی باعث رونق این گروهها که اتفاقا با برنامه و دست پر درصدد ایجاد شبهه در ذهن مخاطب هستند، میشود.
✅#جای_خالی_حوزویان بشدت در این زمینه احساس میشود. شبهات جدی دینی مطرح شده توسط این گروهها برای ایجاد اقناع در مخاطب به متخصص برای نقض و پاسخگویی نیاز دارد.
✅روش قالب این گروهها ارسال متنهای تنظیم شده با بالاترین حد از اقناع برای مخاطب عام است. این افراد بیشتر کتابهای کوتاه با ادبیات ساده و همه فهم و سراسر از مفاهیمی که روح بشر امروز تشنه شنیدن آن است بهره میگیرند تا ادعای دروغین خود را باورپذیرتر کنند. به نظر میسرد رسانه غالب این افراد کتاب و بستر بازنشر آن شبکههای اجتماعی است.
✅به نظر میرسد علاوه بر وظیفه مسوولان امر برای پاکسازی فضای مجازی، نیاز است مخاطبان در معرض قرار نگیرند چراکه این افراد برای رها نکردن مخاطب تا حصول نتیجه مورد نظر، آموزش دیدهاند و روی سادهانگاری و زودباوری مخاطب نیز حساب ویژهای باز کرده اند.
✍️پیش از این نیز مقاله علمی _پژوهشی با عنوان «شیوههای تبلیغاتی معنویتهای نوپدید در رسانهها و نقش سواد رسانهای در مصونسازی خانوادهها» ( نگاشته شده توسط معصومه نصیری ـ حجتالاسلام و المسلمین حسین عرب _مرتضی چشمه نور) به همایش سواد رسانهای و خانواده ارائه شده است. این مقاله به آگاهی خانوادهها جهت صیانت از فرزندانشان در مقابل فرقههای نوظهور کمک میکند.
@asrehooshmandi
💢نگاهی به بایسته های برنامه سازی مناسبتی ماه رمضان و جایگاه سبک زندگی اسلامی _ایرانی در آنها
🔻گفت و گوی خبرگزاری حوزه با معصومه نصیری_عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
https://www.hawzahnews.com/news/898963/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7
@asrehooshmandi
🔻سواد رسانهای+استراتژی صحیح اطلاعرسانی= جلب اعتماد مردم به اخبار
✍️دکتر مسعود کوثری ـ رئیس شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔹در زمانهای به سر میبریم که بهآرامی قدرت شبکههای اجتماعی از رسانههای جمعی سنتی مثل مطبوعات و رادیو و تلویزیون در حال بیشتر شدن است. به عبارت دیگر، منبع خبر بسیاری از مردم و حتی مسئولان شبکههای اجتماعی هستند که در آنها گردش اخبار بسیار سریعتر از گردش اخبار در شبکههای خبری سنتی است.
🔹داشتن سواد رسانهای موجب افزایش قدرت تشخیص مردم در برابر شایعات و اخبار نادرست که بهویژه در شرایط بحرانی در شبکههای تلویزیونی خارجی یا شبکههای اجتماعی گسترش پیدا میکنند، میشود. البته سواد رسانهای باید با یک استراتژی درست اطلاعرسانی همراه شود تا بتواند اعتماد مردم را به آنچه از طریق رسانههای جریان اصلی پخش میشود، جلب کند.
@milconf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_کرونایی
قسمت هشتم: تصور ما از خودمون، از کجا میاد؟🧐
♦️حواسمون به خود انگاره هامون باشه!
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi