🔸دکتر حسن خجسته:
لایوهای اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
✅متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/ex1n9k
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یونس_شکرخواه
🔸 #فلسفه_سواد_رسانه_ای اعاده عدالت است.
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای #تغییر_واقعیت_ها است.
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️ #سواد_رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید #از_چه_سکویی پرتاب شده و کجا #فرود میآید؛ یعنی #ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ #رمزگشایی و #واکاوی کنیم..من انرا #اعاده_عدالت می نامم.
بین سواد رسانه ای و #سواد_دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایده دسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است .
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه یونسکو ایران
@andisheengelabi
چند نکته مهم:
۱: رسانه بیطرف یک شوخی بزرگ است.
۲: واقعیت بیان شده از سوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست.
۳: ما همان چیزی را می بینیم که رسانهها می خواهند.
۴: #سانسور در عصر رسانه با #بمباران_خبری رخ می دهد و نه با محدودیت.
۵: ما تصور میکنیم که در انتخاب محتوا آزادیم.
@asrehooshmandi
11.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انجمن خانواده و اینترنت:
⚠️
توصیه پلیس فتا به معلمان و خانواده ها برای مراقبت از حریم خصوصی خود و دانش آموزان در زمان استفاده از پیام رسان ها و سامانه های آموزش از راه دور
#کلیک_امن
#پلیس_فتا
@asrehooshmandi
#درباره_حرف_مفت
🔻هری فرانکفورت فیلسوف، در سال 1985 سخنرانیای در دانشگاه ییل ارائه داد به نام «دربارۀ حرف مفت» (on bullshit). این سخنرانی در سال 1986 در قالب یک مقاله منتشر شد و در سال 2005 در قالب یک کتاب 75 صفحهای نشر یافت و به قدری مورد اقبال قرار گرفت که در مدت کوتاهی، بیش از 175 هزار نسخه از آن در آمریکا فروش رفت.
✅حرف مفت از نظر فرانکفورت، حرفی است که نه دروغ است و نه راست. حرف مفت، حرفی است که نه به واسطۀ تحریف عمدی حقیقت، بلکه به واسطۀ نادیده انگاشتن حقیقت و ندیدن آن بروز میکند. گویی انگار نه انگار که حقایق اثبات شدهای درباره یک موضوع وجود دارد که برای صحبت کردن راجع به آن موضوع، میتوان به آن مراجعه کرد، مطالعه نمود و موثق سخن گفت.
✅حرف مفت، از نظر فرانکفورت، یک موضوع فلسفی برای جهان امروز است. حرف مفت، پدیدهای است که از #نادیده_انگاشتن_حقیقت بروز میکند و از نظر او، مهمترین دلیلش، دنیای جدید ارتباطات و فضاهای گستردهای است که برای سخن گفتن و نشر مطلب به خصوص به واسطه فناوری اطلاعات بروز یافته است.
✅با این تعریف در طول روز چه میزان حرف مفت می شنویم؟ ما باید حقیقت را ببینیم حتی اگر در محاصره حرف های مفت باشیم.
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یادداشت_رسانه
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا
رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟
#آموزش_ازهم_گسیخته
آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل #فقدان_پیوست_تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد.
#بحران_شخصیت_نمایشی
بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و #خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و #مهارت_های_رسانه_ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.
#معنویت_ازدست_رفته
موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن #تربیت_معنوی_الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.
#فقدان_خودتعمیم_یافته
نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به #فردیت_لجام_گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.
مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند #مساله_شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، #مزیت_های_رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.
🖌علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
🔺اگر قدیمترها رگ غیرت رقبای عشقی دربرابر هم باد میکرد، حالا هر دو بالای سر معشوقه مشترکشان در حال همکاری برای گرفتن انتقام او از آقای رئیس مسناش هستند، که مدتی باهم در رابطه بودند! (کرگدن)
🔺اگر قدیمترها مادر در فیلمهای ایرانی نماد تقدس و احترام بود حالا پسر به مادرش که با لباس ورزشی به منزل برگشته میگه: چرا با این تیپ میری بیرون مادر؟ اینجوری منم بیرون ببینمت عصبانی میشم[هر دو میخندند و مادر به پسر میگه بی حیا] (همگناه)
🔺اگر قدیمترها عشقهای مثلثی خط قرمز رسانهها بود حالا پیرمردِ پولدار عاشق دختر جوانی شده که شوهرش در زندان طلاق غیابی را به رسمیت نمیشناسه! شوهر مرخصی میگیره و وارد منزلی میشه که پیرمرد برای معشوقه جوانش گرفته و دو روز در را بروی پیرمرد بیچاره باز نمیکنند! (دل)
پن: به شکل شفاف و غیرقابل انکاری کارتلهای لیبرالِ به اصطلاح فرهنگی چونان اختاپوسی بیرحم در سینما، تلویزیون و شبکه خانگی، بر حیا و غیرت ایرانی چنبره زدهاند. دختر و پسرِ کوچک و بزرگ درکنار پدر و مادر، بی هوا و بیچاره و بی جایگزین، مظلومانه سیبل این شکارچیان بیرحم خانواده ایرانی شدهاند.
@asrehooshmandi
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
@asrehooshmandi
💢آقای مداح! حواستان به فرامتن نبود
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانهای
🔻محمود کریمی چند شب پیش در شبکه دو سیما در میانهی خواندن دعا، حکایتی را مطرح میکند که موافقان و مخالفان جدی در فضای مجازی پیدا کرده است. برخی از مدافعان بر این باورند که او یک حکایت را مطرح کرده و همه میدانند که امام حسین(ع) چه بسیار عرقخورها و خلافکارهایی را که نجات نداده است و... بله قطعا طیف تاثیرگیرندگان از حضرت اباعبداالله (ع) وسیع هستند و در کشتی نجات بودن ایشان شکی نیست. اما مساله مهم بیدقت مجدد درباره #فرامتن است. بیدقتی که باعث میشود یک پیام به ضد خود تبدیل شود.
🔻باید بدانیم بر اساس نظریات مختلف در حوزه رسانه، پیام آن چیزی نیست که ما ارسال میکنیم. آن چیزی است که مخاطب دریافت میکند. پس پیامی که در هر بستر رسانهای که شبکه دو سیما چه امامزاده علی اکبر چیذر منتشر میکنیم، باید بتواند دقیقترین و نزدیکترین محتوایی باشد که در ذهن داریم که در غیر این صورت در رمزگشایی از سوی مخاطب با مشکل مواجه شده و مسالهساز می شود. ما و تفکر ما و توضیحات بعد از آن، به پیام سنجاق نشدهایم که مخاطب با استناد به آن بتواند متوجه منظور اصلی ما شود کسانی هم که مترصد یک فرصت برای زیر سوال بردن تفکرات شیعه هستند که اصلا با توضیحات بعدی شما کاری ندارند چون پیام منتشر و روایتها غالب شده است.
🔻در رمزگشایی پیامهای رسانه ای، تجربه زیستههای افراد، فضای ذهنی آنها و حتی نقدهایشان و ....تاثیرگذار هستند پس اگر بناست پیامی تولید کنیم، حتما باید بتواند در کمترین سطح از تحریککنندگی این بخشها از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار گیرد. اینجا باز باید تاکید کرد پیام لزوما آنچه شما میگویید نیست، آنچه برداشت و دریافت میشود، است.
🔻در توضیحات بعدی ایشان از گلایهها هم گلایه میکنند و میگویند ملامتی هستم و حتی ما قرآن را هم بخوانیم برخی ایراد میگیرند. باید تاکید کنم یک جمله معروف در حوزه رسانه میگوید «تا حقیقت بخواهد کفشهایش را بپوشد، دروغ همه دنیا را فراگرفته است». از سوی دیگر نباید فراموش کنیم درصد کمی از مخاطبان، تکذیبیهها و اصلاحیهها را می خوانند یا باور میکنند. پس اگر به این امید هستیم که اصلاحات و توضیحات بعدی، تاثیر سخن اول را داشته باشد یا از بین ببرد سخت در اشتباهیم. بالاترین سطح تاثیر پیام بر مخاطب مربوط به نخستین محتوا است.
🔻در عصر رسانه از مدیر تا مداح، از مردم تا رسانه و ... باید دارای سواد رسانهای و اساسا دارای شناخت رسانهای باشند و به سه حوزه #متن، #زیرمتن و #فرامتن دقت کنند. به شوخی گفتن اینکه فکر نمیکردیم بیبیسی هم پای مداحی ایشان نشسته باشد بیشتر شبیه یک شوخی غیرمسوولانه است. در زمانه زندگی در اتاقهای شیشهای فرض دیده و شنیده نشدن فرضی باطل است.
🔷کوتاه درباره متن، زیرمتن، فرامتن
🔻همه اطلاعات، تصاویر، جلوههای صوتی و... که ظاهر محصول رسانهای را نشان میدهد، «متن» هستند. پیامهای پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهرهگیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده میکند، «زیر متن» هستند و به بخش بالاتر از این دو که خارج از متن است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده میخواهد تبدیل میکند، «فرامتن» میگویند.
✅فرامتن واقعی امروز که متاثر از جنگ رسانهای تمام عیار علیه کشور و البته برخی عملکردهای خودمان است، غیرمعقول بودن شیعه و افراطیگری و تلاش برای رویگردان کردن مردم از دین است. هر محتوایی که بدون دقت و غیرعمدی در خدمت مروجان این نگاه قرار گیرد نشان از بیتوجهی تولیدکننده آن به فرامتن دارد. مهم است بدانیم آیا همانچیزی که میگوییم، شنیده میشود؟!
@asrehooshmandi
📻#ما_را_بشنوید
🔻فردا در #هشتگ_گفت_و_گو بررسی خواهیم کرد:
♨️موضوع: «رو در رو بدون خط قرمز»
بررسی پدیده #لایو_اینستاگرام
کارشناسان برنامه:
🔹دکتر محمود کبیری _دکترای مدیریت رسانه و کنشگر اجتماعی
🔹دکتر معصومه نصیری _ مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
🔹سرهنگ علی محمد رجبی_ معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا
🕰فردا ۱۱صبح ما را از رادیو گفت وگو همراهی کنید.
✅اگر نکته یا سوالی درباره پدیده لایوها اینستاگرام در ذهن دارید و طرح آن در برنامه را مفید می دانید از طریق آیدی ارتباط با ادمین ارسال بفرمایید.
@asrehooshmandi
#عکس_مکث
آینده نه چندان دور...😉
🌀مخاطب همیشه آنلاین است، از سرعت خود بکاهید
وقتی تابلوی راهنمایی و رانندگی هم متاثر از موبایل بازی های ما می شود...
@asrehooshmandi
#هدیه|کتاب
📚 دانلود رایگان کتاب الکترونیکی
«راهنمای والدین: انتخاب دیجیتالی مناسب سن فرزندان»
📌فرزندانتان در ایام قرنطینه چقدر از بازی های دیجیتالی (رایانه ای ، موبایلی و ...) استفاده می کنند؟
📌قطعا در این ایام یکی از سرگرمی های مناسب فرزندانمان این بازی ها هستند. البته به شرطی که بازی مناسب سن فرزندما نیز باشد.
📌از کجا بدانیم چه بازی مناسب سن فرزندمان است؟
📌آیا بازی که الان مشغول آن است، مناسب سنش است؟
🔷اگه می خواهید بدانید چگونه می توانید بازی مناسب سن فرزندتان را تشخیص دهید کافی است فقط چند دقیقه وقت بگذارید و این کتاب الکترونیکی را به رایگان دانلود کنید.
http://vmojahed.ir/?p=7059
@asrehooshmandi