eitaa logo
عصر هوشمندی
510 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
چیست؟ تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکه‌ای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟ نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد. ♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی 🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید. 🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمی‌دهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمی‌دهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است. 🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد. 🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است. ✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
📮 سرمقالۀ پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان 🎯 خبرها، تا پیش از این، محدود می‌شدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعت‌های مشخصی از شبانه‌روز پخش می‌شد. اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده است، از لحظه‌ای بعد از بیدارشدن، تا لحظه‌ای پیش از خواب، و در هر فرصت خالی دیگری. آیا مشغولیت دائم ما با خبر برایمان فایده‌ای داشته است؟ پاسخ‌هایی که به این سؤال داده می‌شود تفاوت‌های فراوانی با هم دارند، اما همه موافق‌اند که حرفۀ خبر وارد یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های خود شده است. 🔖 ۳۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9786/ 🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان 🔗 @tarjomaanweb @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند «کرامات رضوی» 7⃣ هفتمین مستند از مجموعه مستندهای بزرگداشت دهه کرامت 🎬این کلیپ مستند شفای یک بچه مسیحی از امام رضا علیه السلام را روایت میکند. 🎬 تهیه کننده و کارگردان: سید محمد کاظمی 🎉 دهه کرامت گرامی باد 🎥 فیلمبرداری در لندن و مشهد ب انگلیش با زیر نویس فارسی @asrehooshmandi
4_6037401477486478893.doc
241.2K
🔸جامعه اطلاعاتی، چند ديدگاه ريشه‌دار ▫️ يونس شکرخواه تئوری‌های ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذرانده‌اند @asrehooshmandi
◾️پشت‌بام‌های اجاره‌ای و چند نکته ✍️معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای 🔸ما فقط چند عکس کلی با نمای دور دیده‌ایم؛ از جسد قاضی منصوری تا پشت‌بام‌های اجاره‌ای صحبت می‌کنم. عکس‌هایی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر صحتشان در دست نیست و هیچ مؤلفه‌ای برای راستی آزمایی آن‌ها وجود ندارد. حتی تنها آگهی منتشرشده روی سایت دیوار در زمینه اجاره پشت‌بام نیز هم‌زمانی جالبی با اعلام خبر در رسانه‌ها دارد! این نکات یعنی ابهام، بی سندی و البته جریان رسانه‌ای که با کلیدواژه فقر و در سطح رسانه‌های خارجی با عنوان جنبش پابرهنگان و ...پیگیری می‌شود. 🔸 این مسائل تلنگری است که دقت کنیم علی‌رغم اینکه همه ما از وضعیت نامطلوب اقتصادی آگاه هستیم و این موضوع غیرقابل کتمان بوده و قطعاً نابسامانی اقتصادی فشارهای جدی را به اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کرده است، اما مصادیق مطروحه رسانه‌ای به نظر دارای سوگیری هستند. یک عکس و آگهی دلایل کافی برای پذیرش یک موضوع نیستند. 🔸درعین‌حال باید حواسمان به کلان روایت و خرده روایت‌ها باشد. رسانه‌های جناح‌های مختلف از این خبر برای محکوم کردن گروه‌های رقیب بهره جستند اما همگی غافل بودیم که این خط رسانه‌ای همان است که در راستای کلان روایت ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. حواسمان باشد پرداخت رسانه‌ای بدون توجه به زنجیره خبر و پیگیری چندوجهی موضوعات، یعنی ناخواسته وارد بازی رسانه‌ای می‌شویم که هنوز برایش استراتژی تعیین نکرده‌ایم. 🔸همه ما یادمان است چندی قبر «گورخوابی» مثل همین «پشت‌بام‌های اجاره‌ای» سعی در تعمیم امری غیرمبتلابه به عموم داشت. موضوعاتی که به‌شدت احساسات مخاطب را درگیر می‌کند و هر جا مخاطب احساساتی شود احتمال ناامید شدن، باور موضوعات غیرمستند، واکنش‌های دفعتی و... نیز در او بالا می‌رود. 🔹این موضوعات را از سه وجه می‌توان موردتوجه قرار داد: 1️⃣مخاطبانی که نباید هیجان‌زده خبرها را باور کنند. دقیقه منظورم این است در عصر انبوه رسانه و محتوا، بیشتر شک کنید تا باور. 2️⃣رسانه‌هایی که موظف به تهیه و اطلاع‌رسانی دقیق موضوعات اجتماعی این‌چنینی که در نگاه نخست یک خبر به نظر می‌رسند اما در عمل ردی از ناامیدی را به جامعه القا می‌کند، هستند. رسانه‌هایی که باید به‌عنوان چشمان ناظر افکار عمومی موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و... را به‌موقع پیگیری کرده باشند؛ رسانه‌هایی که باید مطالبه گر باشند نه راوی. 3️⃣مسئولانی که در بزنگاه‌ها و البته با تأخیر و پس از غالب شدن روایت‌های گوناگون در افکار عمومی تازه یادشان می‌افتد مسکن مهم است، ساماندهی حوزه اقتصاد مهم بوده و نباید در حد شعار رأی آور به آن اکتفا می‌کردند. مسئولانی که گویی از رخدادها هم دور هستند و هم دیر به موضوعات مطروحه در رسانه‌ها و افکار عمومی برمی‌خوردند. 🆔 @asrehooshmandi
توئیتر را ترک میکنم چون اینجا باتلاقی است برای گیر انداختن نیروهای فکری جامعه در گرداب ، سطحی شدن تعاملات و کمک به شهوت شهرت طلبی عده ای خاص. به این چرخه سراسر ایراد نباید کمک کرد. بگذریم که اینجا و رسانه‌ای بیداد میکند. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نگاهی به شايعات افزايش قيمت گازوئيل 🔹وقتي خبرهاي کذب در فضاي مجازي، موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شود یافتن پاسخ این سوالات کمک کننده است: ۱: خبر را نوشته است؟ ۲: خبر می‌خواهد بگوید؟ ۳: خبر منتشر شده است؟ ۴: خبر در منتشر شده است؟ ۵: از خواندن خبر به شما دست می‌دهد؟ ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: *لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِءٍ مُسْلِمٍ حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصالٍ:* عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: 1ـ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ.* از او اميد خير باشد. 2ـ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ.* از بدى او در امان باشند. 3ـ يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ،* خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. 4ـ وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ.* خير بسيار خود را اندك شمارد. 5ـ لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ،* هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. 6ـ وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ.* در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. 7ـ أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنَى.* فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. 8ـ وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ.* خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. 9ـ وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ.* گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد. 10ـ ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟* سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ *قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟* به او گفته شد: چيست؟ *قالَ (عليه السلام): لا يَرَى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ اَتْقَى.* فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. (بحارالأنوار، ج ۷۵  ص۳۳۶ باب ۲۶ و تحف العقول، ص ۴۴۳) 🌺میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام رضا (علیه السلام) مبارک.🌺 @asrehooshmandi
👀خدا رو شکر معتاد تو ‌خانواده نداریم... ☑️پارکر از اعضای ارشد فیس‌بوک گفته است: خط فکری ساختن شبکه‌های اجتماعی حول این محور بود که چگونه می‌توانیم حداکثر ممکن از زمان و توجه شما را [تصاحب و] مصرف کنیم؟ ☑️[پاسخ این است که] هرازگاهی باید نوعی نشئگی دوپامین به شما بدهیم، چون مثلاً کسی عکس شما را لایک کرده یا روی یک عکس نظر گذاشته یا چیزهایی از این قبیل. [این دوپامین‌ها] می‌تواند شما را وادار کند تا محتوای بیشتری بیافرینید که آن هم برایتان لایک‌ها و نظرهای بیشتری می‌آورد [و شما را در یک چرخه نگه می‌دارد]. ☑️اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی سطوح مختلفی داشته و در جوامع متعددی دیده می‌شود. رفتاری که اگر از آن آگاه نباشیم می‌تواند کارایی را کاهش داده و ما را گرفتار چرخه بی‌پایان لذت از دریافت لایک و کامنت نگه دارد. @asrehooshmandi
🔴 یادداشتی قابل تامل درباره فیلم سینمایی امشب (۱۳ تیر ماه) در شبکه نمایش فیلمی تحت عنوان "تلقین" پخش شد داستان این فیلم بر اساس استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان های جاسوسی و شرکت های تجاری و چند ملیتی از ذهن نمایندگان، روسا و ... است. توانایی دزدی اطلاعات توسط گروهی چیره دست از روان کاوان ، معماران زبردست و ... که با نفوذ در رویاها و خواب افراد ، اسرار کلیدی آنان را از ذهن آنان خارج می کند. 💠نکته حائز اهمیت نفوذ به لایه های متفاوت از ذهن افراد و تلفیق این لایه ها در ذهن دیگران است طوری که در سکانسی از فیلم، از دزدیدن اطلاعات پا را فراتر گذاشته و در فکر کاشتن اطلاعات جدید در ذهن سوژه است. ظاهرا ماموریتی ناممکن می باشد، اما در این فیلم تلاش می شود این اندیشه در ذهن ناخوداگاه مخاطب قرار گیرد . 💠یکی دیگر از مسائلی که در این فیلم به آن اشاره شده، مخاطب فیلم ( رابرت فیشر) اصول محافظت از ضمیر ناخودآگاه خود را تعلیم دیده، لذا مقاومتی سرسختانه از خود در خوابش به نمایش می گذارد و تیم نفوذ مجبور به نفوذ به لایه های پایین تر از ذهن او می شوند. داستان فیلم با توجه به صنعت فیلم سازی امریکا با هیجانی خاص ادامه پیدا می کند ( درگیری در کوهستان، درگیر هایی در هتل، و ... ) 💠نکته حائز اهمیت در این فیلم پرداخت به عملیات مهندسی ذهن در است. نکته ای که متاسفانه ما از آن غافل هستیم و تلاش دشمن در این سال ها نفوذ و تغییر ذهن با عنوان مهندسی رفتار می باشد و عملیات های پدافندی- مقابله ای که در این فیلم نیز به آن اشاره گردیده است. ولو در حد صحنه های جذاب یک فیلم علمی – تخیلی باشد اما نشان دهنده حرکت دشمن در این زمینه ( جنگ شناختی ) می باشد و لازم است انقلاب اسلامی به طور جدی به این مسئله (مقابله با جنگ شناختی دشمن در مهندسی رفتار ) ورود نماید . ✍: محمود کشاورز @asrehooshmandi
تیتر شیطنت آمیز! بی بی سی: شورای عالی امنیت ملی ایران میگوید علت حادثه نطنز را مشخص کرده است نکته: تیتر در راستای القای این نکته به مخاطب است که علت اعلام‌شده برای حادثه نطنز واقعیت نبوده و آنچیزی است که توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص و اعلام رسانه‌ای شده است. تضادآفرینی و تردیدآفرینی از ویژگی های جنگ نرم است. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار جدی درآمدهای میلیاردی کلاهبرداران اینترنتی در سایه غفلت و ناآگاهی کاربران فضای مجازی. @asrehooshmandi
🔴پشت پرده انتقام خیالی در «تهران» این روزها در فضای مجازی مینی سریال اسرائیلی با نام «تهران» دست به دست میشود، سریالی که تولید شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی است و پخش آن چند روزی است آغاز شده است. 🔻سازندگان این مینی‌سریال تلویزیونی که به موضوع نبرد اطلاعاتی موساد اسرائیل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد برای ارتقای کیفی سریال خود با هزینه های نجومی، گروهی حرفه ای را در کنار هم جمع کرده است بطوری که یکی از دو نویسنده این مینی‌سریال، موشه زوندر است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرده است و در کنار وی از چهره های برجسته ای از سینمای هالیوود همچون "نوید نگهبان" و "شان توب" نیز به ایفای نقش پرداخته اند. 🔻اما یکی از نکات جالب این سریال بازسازی طبیعی فضای شهری تهران در این سریال ضدایرانی است که در بخش هایی از این سریال و فیلم پشت صحنه آن خودنمایی میکند، بازسازی بخش هایی از تهران به حدی باور پذیر درآمده که چندی پیش برخی ها در فضای مجازی اعلام کرده اند که برخی سکانس های سریال در تهران و مخفیانه تصویربرداری شده اما انتشار تصاویری از پشت صحنه این سریال نشان داد عوامل آن با ساختن شهرک سینمایی کوچک در جنوب آتن یونان با یک برنامه ریزی مدون به فکر بازسازی دقیقی از نماهای شهر تهران بوده اند که آنطور که شواهد پیداست در این امر موفق بوده اند و حتی در این مسیر از چندین نابازیگر ایرانی هم بهره برده اند. 🔻در معرفی این سریال آمده است: موساد بدنبال از کار انداختن برنامه اتمی ایران از طریق هک کامپیوتری است و برای این کار یک مأمور زن جوان را که «ریشه ایرانی» دارد، به تهران اعزام می‌کند این زن جوان در قامت افسر تازه کار موصاد ظاهر میشود و از آنجا که در شش سالگی به اتفاق خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرده  نخستین ماموریت خود برای موصاد می بایست به تهران سفر کند. 🔻اما در این میان دو نکته باید بیشتر از موارد دیگر مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، یک مورد آن است وقتی یکی از یک شبکه متعلق به یک رژِیم اشغالگر با هزینه های نجومی برای این سریال دست به ساخت شهرک سینمایی در کشور یونان می زنند و در کنار آن  عوامل خود را از حرفه ای ترین های سینمای دنیا تشکیل میدهد ، ساده لوحانه است که تصور کنیم صهیونیست ها این مینی سریال را صرفا برای مخاطبان داخلی خود ساخته اند بلکه همانطور که اشاره شد مسئولین این شبکه اسرائیلی در پی پخش جهانی این اثر ضدایرانی خود هستند. 🔻نکته دوم بحث محتوایی سریال باید مورد توجه قرار گیرد ، همانطور که در چند قسمت منتشر شده از سریال "تهران" مشخص است، این سریال به یک نبرد خیالی میان موساد و سازمان اطلاعاتی کشورمان می پردازد و بدون شک در این نبر خیالی عوامل موساد برنده خواهند بود اما واقعیت چیز دیگری است و طی سال های اخیر بارها عوامل اطلاعاتی موساد و سیاه در دنیای واقعی طعم تحقیر و شکست را در مقابل افسران امنیتی ایران چشیده اند و حال رژیم صهیونیستی با دروغ پراکنی و سیاه نمایی به فکر  انتقام این شکست ها در دنیای غیرواقعی و مجازی است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. 🔻اینکه این سریال تا چه اندازه در اهداف از پیش تعیین شده خود موفق عمل خواهد کرد، باید منتظر واکنش مخاطبان در فضای مجازی بود اما نکته ای که اینجا مورد اهمیت است، بحث خواب خرگوشی مسئولین فرهنگی کشور است که شاید با مطالعه این گزارش به اهمیت ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی امنیتی در دنیا پی ببرند و با یک برنامه ریزی نسبت به تولید آثاری که قابلیت پخش جهانی به لحاظ کیفی را داشته باشد اقدام کنند. 📸 b2n.ir/550886 @CINEMAENGHELAB @asrehooshmandi
آلمان مجازات‌های تولید محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تشدید کرد بر اساس قوانین جدید در آلمان هرگونه توهین، تهدید، تهمت و دروغ در اینترنت، جرم محسوب می‌شود و چنین پست‌هایی نیز مجازات خواهند شد. کریستینه لامبرشت، وزیر دادگستری فدرال در این باره می‌گوید: «این قوانین پیام روشنی برای همه کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی دارد. ما با تصویب این قوانین به همه اعلام کردیم که نشر محتوای مجرمانه را نمی‌پذیریم و با آن مقابله می‌کنیم. از نگاه من، چنین اقداماتی در اینترنت به خشونت در جامعه دامن می‌زند.» از جمله قوانینی که به تازگی تصویب شده است، می‌توان به قانون مقابله با تهدید آنلاین اشاره کرد. براساس این قانون، هرگونه تهدید به صدمات جسمی، تجاوز یا آسیب مالی، دو سال زندان درپی خواهد داشت. پیش از این‌، تنها تهدید به مرگ افراد، مشمول دو سال زندان می‌شد که در قوانین جدید به ۳ سال افزایش یافته است. توهین به افراد نیز می‌تواند تا دو سال حبس در پی داشته باشد. قانون‌گذار این‌بار حتی برای کسانی که مطالب نژادپرستانه را تایید می‌کنند نیز مجازات‌هایی را در نظر گرفته است. در این راستا، تایید مطالب نژادپرستانه، بازنشر پست یا نوشتن دیدگاه مثبت زیر آن نیز جریمه دارد. نمایندگان حزب آلترناتیو برای آلمان این قوانین را مغایر با آزادی بیان عنوان کرده‌اند. با این وجود، نمایندگان اتحادیه‌های مسیحی، قوانین جدید را مدافع آزادی بیان می‌دانند. به گفته آن‌ها، این قوانین باعث سرکوب عقاید کاربران اینترنت نمی‌شود، بلکه در راستای حمایت از آزادی بیان وضع شده است. @asrehooshmandi
▪️تا حدود ۱۰ سال پیش تصور می‌شد که اعتیاد فقط شامل الکل و مواد مخدر است. ولی روانشناسان کم‌کم از نوع دیگری از اعتیاد به نام «اعتیاد رفتاری» نام بردند. اعتیاد به مصرف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز از همین نوع است. ▪️هر بار که شخصی مطلبی را در یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، به نوعی در حال قمار کردن است. آیا لایک یا ریتوییت خواهد گرفت یا بدون بازخورد رها می‌شود؟ ▪️در حالت اول شخص دچار حس شادی و سرخوشی کاذب می‌شود و در حالت دوم، احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. این تأثیر، تمام عملِ پست‌گذاشتن را به فعالیتی به‌شدت خوشایند تبدیل می‌کند. 🔸بخشی از وقتی که ما در فضای دیجیتال می‌گذرانیم، مفید و مولد نیستند و می‌توان آن را هدررفت دانست. ناراحتیِ ما در رابطه با فناوری‌های جدید، اصلاً به مفید یا غیرمفید بودن آن‌ها ربطی ندارد، بلکه مشکلِ ما از دست دادنِ حسِ استقلال در زندگی روزمره‌مان است. ▪️ظرفیت ذهن ما، هر چقدر هم که باشد، در هر لحظه صرفاً برای تعداد محدودی رابطه و حجم محدودی اطلاعات و اخبار کافی است. اما اتصال دائمی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده که حتی وقتی از اخبار رو برمی‌گردانیم، خبرها به سراغ‌مان بیایند. ♦️دیجیتال دیتاکس، تأکیدی بر این است که استفاده از ابزارهای دیجیتال آنلاین در حدی با وجود ما آمیخته شده که برای حفظ فاصله مطلوب از آن‌ها لازم است برنامه‌ریزی آگاهانه و جدی داشته باشیم. لایف وب @asrehooshmandi
جنگ روایت‌ها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکارعمومی ▫️ردپای «حادواقعیت» را شاید بتوان در نظریات فلسفی ژان بودریار به عنوان یکی از نظریه پردازان پسامدرنیته یافت که سعی در بیان جابه‎جایی جایگاه حقیقت و مجاز یا واقعیت و غیرواقعیت داشته است. اساساً این مفهوم که از آن به عنوان فراواقعیت نیز یاد می‌شود به تشریح و توصیف مولفه‌ها و نشان‌هایی می‌پردازد که واقعی‌تر از واقعیت به نظر می‌رسند و این یعنی تصاویر و روایت‌های رسانه‌ای ارائه شده به مردم، گونه‌ای از واقعیت‌های حادّ شده هستند که سبب می‌شوند مباحث به‌گونه‌ای دیگر و با ضریبی متفاوت در ذهن مخاطب رمزگشایی و فهم شوند. ▫️در عصر اینفودمی‌ها و همه‌گیری اطلاعات، در میانه‌ی نبرد رسانه‌ای تمام عیار تلاش‌های فراوانی برای ساخت کلان روایت ایران ناتوان و دارای مشکل با به خدمت گرفتن خرده‌روایت‌های گوناگون رسانه‌ای مورد اشاره، در راستای حرکت برای ساخت «حاد واقعیت» صورت گرفته است. مبنای اصلی نیز در ساخت روایت‌های رسانه‌ای در جنگ روایت‌ها توسل به شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراه‌کننده و تعمیم جز به کل است تا جایی که یک خبر یا تصویر مبنای تفسیر و ترسیم کلیتی در کشور می‌شود. ▫️کرونا البته برخی نداشته‌های ما مثل سیاست‌گذاری رسانه‌ای برای مواقع بحران و هم‌افزا نبودن رسانه‌ها برای مقابله با جنگ رسانه‌ای، جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی یادآوری کرد. یادآوری کرد که در جنگ‌های پیش روی جهان، برنده کسی است که بهترین روایت‌ها را می‌سازد و می‌تواند معناسازی کند. ما دریافتیم برای موفقیت در جنگ روایت‌ها باید بتوانیم روایت‌هایی بسازیم که مبتنی بر تجربه زیسته افراد بیشتری در جامعه هدف باشد؛ این رویکرد باعث غلبه و پیروزی روایت ما می‌شود. همچنین یادآوری کرد در ساختن یک روایت رسانه‌ای موفق دو عنصر زمان و جذابیت دارای جایگاهی تعیین کننده هستند. نظام‌های رسانه‌ای موفق‌تر هستند که بتوانند به سرعت و بدون از دست دادن زمان، نخستین روایت‌ها را برای افکار عمومی خود و جهان ساخته و آن را هنرمندانه و جذاب پردازش کرده و بازنشر دهند. ✍️ یادداشت مذکور به قلم معصومه نصیری در همایش بین المللی آوردگاه کرونا به عنوان یادداشت ممتاز تقدیر شد. 👉 mehrnews.com/xSdS5 @asrehooshmandi
؛ انقلابی در سرریز یا انفجار اطلاعات، عصر حاضر را نه‌فقط به دوران فراوانی داده که به یا حتی ضداطلاعات تبدیل کرده است؛ چنانکه بر خلاف تصورات قبلی، فراوانی آن لزوما به آگاهی بیشتر منجر نمی‌شود؛ بلکه ناآگاهی نسبت به چگونگی شکل‌گیری اطلاعات همچنین اخبار جعلی و ربات‌های خبرساز می‌توانند مخاطب را گمراه کنند. http://www.shara.ir/view/43696/ @asrehooshmandi
💢آتش سوزی ها؛ جنگ شناختی _هیبریدی ✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه 🔻جریان رسانه‌ای این روزها درباره ایران حول سه محور ، ، در حال پیگیری است. این یعنی ما در میانه جنگ شناختی_هیبریدی جدی قرار داریم که کلان روایت نظام ناکارآمد را پیگیری می‌کند. اخباری که البته درصدد القای این نگاه هستند که ایران برای رهایی از این ناکارآمدی باید به میز مذاکره بازگردد و اذعان دارند آتش سوزی ها ایران را تحت فشار قرار داده است. 🔻اخباری که با بزرگنمایی، پاره حقیقت گویی، تکرار و ابهام آفرینی با طرح سوالات جهت دار سعی در القای ناکارآمدی دارند. خبرهایی که در انتهای هر یک عنوان «ادامه دارد...» درج میشود. اخباری که با کلیدواژه های فقر، نارضایتی، ناتوانی در کنترل و مدیریت رخدادها به علاوه برخی شیطنت های داخلی، سعی در القای بحران دارند. ✅نکته: 🔻دقت کنیم شایعات و اخبار مربوط به آتش سوزی ها ابتدا در کدام رسانه‌ها منتشر میشود. کدام رسانه ها بیشتر سعی دارند شرایط را بحرانی ترسیم کنند. 🔻هیجان زده نشده و بدون بررسی از شایعات را برای سایرین ارسال نکنید. 🔻وقتی رسانه‌های خارج از کشور همه تولید رسانه ایشان را متوقف و فقط درباره آتش سوزی ها حرف میزنند یعنی بازی رسانه‌ای طراحی شده است، نسبت خودمان را با این زمین بازی تنظیم کنیم. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هجوم برای خرید تیشرت‌هایی با نوشته‌های عجیب و غریب! 🔸از اسب سختکوش و آفتابه تا ...! @asrehooshmandi
🔹سونامی ویرانگر آگاهی‌های کاذب/ فرآیند «کودن‌سازی» در رسانه‌ها 🔻نیل پستمن رئیس دایره فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک و نویسنده ده‌ها مقاله و کتاب در موضوع رسانه‌ها، جامعه شناسی و ارتباطات معتقد است: «غول‌های رسانه‌ای، دارای مکانیسمی چون شرکت‌ها هستند که استبدادی و سلسله مراتبی‌اند و از بالا کنترل می‌شوند. اگر آنچه را که آن‌ها انجام می‌دهند، دوست نداشته باشید، باید آنجا را ترک کنید.» اما این استبداد رسانه‌ای چنان نرم و هوشمند است که قربانی را گاه بدون مقاومت به سمت تغییر رفتار یا نهایتاً بایکوت رسانه‌ای هدایت می‌کند. 🔻اجازه بدهید بحث را با دیدگاه مکتب فرانکفورت در خصوص پی بگیریم، مکتبی انتقادی که در نقد نظام سرمایه داری سازمان گرفت و هربرت مارکوزه فیلسوف نام آشنای سیاسی از شاخص ترین نظریه پردازان آن محسوب می‌شود. مهمترین ابزار مدیریت افکار عمومی در نظام‌های سرمایه دار با پوسته‌ای لیبرال _ دموکرات و مغز توتالیتر، است، اما آگاهی کاذب چیست؟! اگاهی کاذب بخش اساسی سیستمی است که به کمک صنعت تبلیغات، رسانه‌های همگانی، علوم اجتماعی و روان شناختیِ در بسترعلوم حیلت ساز به صنایع سرگرم ساز و پر کننده اوقات فراغت جان می‌دهد تا نظام مستقر سرمایه دار_توتالیتر را تثبیت کند. 🔻اما شاید از خود بپرسید چگونه رسانه‌های عمومی و امروز شبکه‌های اجتماعی به عنوان نسل جدید رسانه‌های دو سویه موجب تثبیت هژمونی سرمایه سالار خواهند شد؟! کلید حل این معما در رضایت خاطر ارزان، بی مایه و دست دوم و کاذب برای توده‌ها با پر کردن اوقات فراغت آنها است. جامعه‌ای مصرف‌گرا، بی تفاوت نسبت به جامعه خود که آماده ذبح عدالت و آزادی‌های اساسی در سایه رشد بی بندوباری به اسم آزادی است، به تعبیر مارکوزه چنین نظامی فرایند «» مردم را به عنوان برده پی می‌گیرد. حالا با جامعه‌ای مواجه خواهیم بود که به جای رشد عقلانی خود و تفکر و تلاش برای تغییر به فکر پیگیری ستاره‌های بی هویت و یا تبدیل شدن به چنین افراد فرومایه ای با تقلید از سبک زندگی آنها هست. 🔻سونامی ویرانگر آگاهی‌های کاذب که مدام ذهن و زمان مخاطب بی نوا را بمباران می‌کند و انواع اخبار زرد، سطحی ولی در ظاهر جذاب را بر اساس اصل لذت در حلق او می‌ریزد، هیچ فرصتی را باقی نمی‌گذارد. غول‌های رسانه‌ای برای جذابیت هر چه بیشتر و بزک کردن این آگاهی‌های کاذب نیازبه قهرمان و سوپر استار و بلاگر و اینفلوئنسرهای بی سواد دارند. قهرمانانِ بی مایه که هر کسی را امیدوار می‌کند بدون تلاش، دانش و صلاحیت به آن جایگاه دست یابد. حتی اگر هزینه آن قبح شکنی باشد. بدیهی است «اصل واقعیت» در مقابل «اصل لذت» شانس چندانی ندارد! متن کامل را در سایت عصر هوشمندی به آدرس asrehooshmandi.ir بخوانید. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️؛ جنجال‌های اینستاگرامی به‌خاطر چیست؟ وقتی گفت «» دقیقا منظورش این بود که خودِ رسانه فرهنگ خاص خودش را به همراه دارد... 📱هر دفعه که اینستاگرام را باز می‌کنید، می‌بینید یه جنجال تازه برپا شده؛ یا فلان خواننده به فلان رپر حمله کرده یا فلان سلبریتی کار عجیب و غریبی کرده؛ هر دری را که ببندید، سلبریتی‌های یک‌شبه‌معروف‌شدهٔ اینستاگرامی از پنجره‌ی دیگری وارد می‌شن... ماجرا چیه؟ 🤳 در این ویدیو، از جنجال‌های ماه‌های اولیهٔ شیوع کرونا در اینستاگرامِ ایرانی شروع می‌کنیم که وجه دیگه‌ای از رفتارهای عجیب‌وغریب را به ما نشان داد و ردش را می‌گیریم تا اینکه ببینیم آدم‌های معروف اینستاگرام (و یا هر شبکهٔ اجتماعی دیگری) چرا دست به هر کاری می‌زنند تا دیده شوند. @asrehooshmandi
کتاب «کرونت در آیینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» منتشر شد. این کتاب را از طاقچه دریافت کنید. https://taaghche.ir/book/76735 @asrehooshmandi
کتاب «کرونا در آیینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» منتشر شد در این کتاب که به قلم معصومه نصیری و توسط انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده است، آمده است: ما در عصر کرونا قرار داریم و دنیای پساکرونا نیز انتظار ما را می‌کشد تا پارادایم "قرن ده‌ساله" و "جهش‌های پنج‌ساله" از لای کتاب‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای به منصه ظهور برسد. پارادایم‌های نوین برساخته از این تحولات نیز نقش رسانه را به‌مثابه بازوی مؤثر و بلامنازع دوران حاضر و پیش رو پررنگ‌تر ای قبل می‌کند و این یعنی شناخت دقیق کارکردها و کاربست‌های رسانه‌ای ضرورتی حتمی و قطعی است. رسانه به معنای همه‌جانبه آن دیگر تنها اطلاع‌رسان و آگهی بخش نیست. در این بستر زمانی، رسانه آموزش می‌دهد، اقتصاد قرنطینه‌ای را هدایت می‌کند، امید می‌آفریند، با گمراهی مقابله کرده و عزم عمومی برای مواجهه با تحولات را ایجاد می‌کند. رسانه امروز بسان قطعه‌ای استراتژیک از پازل تحولات جهانی می‌تواند سامان دهنده یا برهم زننده نظم و امنیت باشند. می‌تواند یاری گری مخاطب باشد یا ضدمخاطب رفتار کند. اما هر آنچه هست رسانه با همه کارکردها امروز توانسته جهان را از مرحله بحران به سمت فراگیری عمومی نحوه مقابله با بحران و اشتراک‌گذاری تجربیات به شکل فراسرزمینی کند. «کرونا در آیینه‌ی سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.ir/book/76735 این کتاب تقدیم شده است به ساحت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روح ملکوتی شهید گرانقدر سپهبد شهید قاسم سلیمانی @asrehooshmandi