💢آتش سوزی ها؛ جنگ شناختی _هیبریدی
✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🔻جریان رسانهای این روزها درباره ایران حول سه محور #آتش_سوزی، #انفجار، #اقتصاد در حال پیگیری است. این یعنی ما در میانه جنگ شناختی_هیبریدی جدی قرار داریم که کلان روایت نظام ناکارآمد را پیگیری میکند.
اخباری که البته درصدد القای این نگاه هستند که ایران برای رهایی از این ناکارآمدی باید به میز مذاکره بازگردد و اذعان دارند آتش سوزی ها ایران را تحت فشار قرار داده است.
🔻اخباری که با بزرگنمایی، پاره حقیقت گویی، تکرار و ابهام آفرینی با طرح سوالات جهت دار سعی در القای ناکارآمدی دارند. خبرهایی که در انتهای هر یک عنوان «ادامه دارد...» درج میشود. اخباری که با کلیدواژه های فقر، نارضایتی، ناتوانی در کنترل و مدیریت رخدادها به علاوه برخی شیطنت های داخلی، سعی در القای بحران دارند.
✅نکته:
🔻دقت کنیم شایعات و اخبار مربوط به آتش سوزی ها ابتدا در کدام رسانهها منتشر میشود. کدام رسانه ها بیشتر سعی دارند شرایط را بحرانی ترسیم کنند.
🔻هیجان زده نشده و بدون بررسی از #منبع_معتبر شایعات را برای سایرین ارسال نکنید.
🔻وقتی رسانههای خارج از کشور همه تولید رسانه ایشان را متوقف و فقط درباره آتش سوزی ها حرف میزنند یعنی بازی رسانهای طراحی شده است، نسبت خودمان را با این زمین بازی تنظیم کنیم.
@asrehooshmandi
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هجوم برای خرید تیشرتهایی با نوشتههای عجیب و غریب!
🔸از اسب سختکوش و آفتابه تا ...!
#سبک_زندگی
#مُد
@asrehooshmandi
🔹سونامی ویرانگر آگاهیهای کاذب/ فرآیند «کودنسازی» در رسانهها
🔻نیل پستمن رئیس دایره فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک و نویسنده دهها مقاله و کتاب در موضوع رسانهها، جامعه شناسی و ارتباطات معتقد است: «غولهای رسانهای، دارای مکانیسمی چون شرکتها هستند که استبدادی و سلسله مراتبیاند و از بالا کنترل میشوند. اگر آنچه را که آنها انجام میدهند، دوست نداشته باشید، باید آنجا را ترک کنید.» اما این استبداد رسانهای چنان نرم و هوشمند است که قربانی را گاه بدون مقاومت به سمت تغییر رفتار یا نهایتاً بایکوت رسانهای هدایت میکند.
🔻اجازه بدهید بحث را با دیدگاه مکتب فرانکفورت در خصوص #علوم_حیلت_ساز پی بگیریم، مکتبی انتقادی که در نقد نظام سرمایه داری سازمان گرفت و هربرت مارکوزه فیلسوف نام آشنای سیاسی از شاخص ترین نظریه پردازان آن محسوب میشود. مهمترین ابزار مدیریت افکار عمومی در نظامهای سرمایه دار با پوستهای لیبرال _ دموکرات و مغز توتالیتر، #آگاهی_کاذب است، اما آگاهی کاذب چیست؟! اگاهی کاذب بخش اساسی سیستمی است که به کمک صنعت تبلیغات، رسانههای همگانی، علوم اجتماعی و روان شناختیِ در بسترعلوم حیلت ساز به صنایع سرگرم ساز و پر کننده اوقات فراغت جان میدهد تا نظام مستقر سرمایه دار_توتالیتر را تثبیت کند.
🔻اما شاید از خود بپرسید چگونه رسانههای عمومی و امروز شبکههای اجتماعی به عنوان نسل جدید رسانههای دو سویه موجب تثبیت هژمونی سرمایه سالار خواهند شد؟! کلید حل این معما در رضایت خاطر ارزان، بی مایه و دست دوم و کاذب برای تودهها با پر کردن اوقات فراغت آنها است. جامعهای مصرفگرا، بی تفاوت نسبت به جامعه خود که آماده ذبح عدالت و آزادیهای اساسی در سایه رشد بی بندوباری به اسم آزادی است، به تعبیر مارکوزه چنین نظامی فرایند «#کودن_سازی» مردم را به عنوان برده پی میگیرد. حالا با جامعهای مواجه خواهیم بود که به جای رشد عقلانی خود و تفکر و تلاش برای تغییر به فکر پیگیری ستارههای بی هویت و یا تبدیل شدن به چنین افراد فرومایه ای با تقلید از سبک زندگی آنها هست.
🔻سونامی ویرانگر آگاهیهای کاذب که مدام ذهن و زمان مخاطب بی نوا را بمباران میکند و انواع اخبار زرد، سطحی ولی در ظاهر جذاب را بر اساس اصل لذت در حلق او میریزد، هیچ فرصتی را باقی نمیگذارد. غولهای رسانهای برای جذابیت هر چه بیشتر و بزک کردن این آگاهیهای کاذب نیازبه قهرمان و سوپر استار و بلاگر و اینفلوئنسرهای بی سواد دارند. قهرمانانِ بی مایه که هر کسی را امیدوار میکند بدون تلاش، دانش و صلاحیت به آن جایگاه دست یابد. حتی اگر هزینه آن قبح شکنی باشد. بدیهی است «اصل واقعیت» در مقابل «اصل لذت» شانس چندانی ندارد!
متن کامل را در سایت عصر هوشمندی به آدرس asrehooshmandi.ir بخوانید.
@asrehooshmandi
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️#کاسبان_کازینوهای_ابتذال؛ جنجالهای اینستاگرامی بهخاطر چیست؟
وقتی #مارشال_مک_لوهان گفت «#رسانه_پیام_است» دقیقا منظورش این بود که خودِ رسانه فرهنگ خاص خودش را به همراه دارد...
📱هر دفعه که اینستاگرام را باز میکنید، میبینید یه جنجال تازه برپا شده؛ یا فلان خواننده به فلان رپر حمله کرده یا فلان سلبریتی کار عجیب و غریبی کرده؛ هر دری را که ببندید، سلبریتیهای یکشبهمعروفشدهٔ اینستاگرامی از پنجرهی دیگری وارد میشن... ماجرا چیه؟
🤳 در این ویدیو، از جنجالهای ماههای اولیهٔ شیوع کرونا در اینستاگرامِ ایرانی شروع میکنیم که وجه دیگهای از رفتارهای عجیبوغریب را به ما نشان داد و ردش را میگیریم تا اینکه ببینیم آدمهای معروف اینستاگرام (و یا هر شبکهٔ اجتماعی دیگری) چرا دست به هر کاری میزنند تا دیده شوند.
@asrehooshmandi
کتاب «کرونت در آیینه سواد رسانهای و علوم شناختی» منتشر شد.
این کتاب را از طاقچه دریافت کنید.
https://taaghche.ir/book/76735
@asrehooshmandi
کتاب «کرونا در آیینه سواد رسانهای و علوم شناختی» منتشر شد
در این کتاب که به قلم معصومه نصیری و توسط انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده است، آمده است: ما در عصر کرونا قرار داریم و دنیای پساکرونا نیز انتظار ما را میکشد تا پارادایم "قرن دهساله" و "جهشهای پنجساله" از لای کتابها و تحلیلهای رسانهای به منصه ظهور برسد. پارادایمهای نوین برساخته از این تحولات نیز نقش رسانه را بهمثابه بازوی مؤثر و بلامنازع دوران حاضر و پیش رو پررنگتر ای قبل میکند و این یعنی شناخت دقیق کارکردها و کاربستهای رسانهای ضرورتی حتمی و قطعی است.
رسانه به معنای همهجانبه آن دیگر تنها اطلاعرسان و آگهی بخش نیست. در این بستر زمانی، رسانه آموزش میدهد، اقتصاد قرنطینهای را هدایت میکند، امید میآفریند، با گمراهی مقابله کرده و عزم عمومی برای مواجهه با تحولات را ایجاد میکند. رسانه امروز بسان قطعهای استراتژیک از پازل تحولات جهانی میتواند سامان دهنده یا برهم زننده نظم و امنیت باشند. میتواند یاری گری مخاطب باشد یا ضدمخاطب رفتار کند. اما هر آنچه هست رسانه با همه کارکردها امروز توانسته جهان را از مرحله بحران به سمت فراگیری عمومی نحوه مقابله با بحران و اشتراکگذاری تجربیات به شکل فراسرزمینی کند.
«کرونا در آیینهی سواد رسانهای و علوم شناختی» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.ir/book/76735
این کتاب تقدیم شده است به ساحت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روح ملکوتی شهید گرانقدر سپهبد شهید قاسم سلیمانی
@asrehooshmandi
هدایت شده از سکرت آنلاین
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز #حجاب و عفاف
@secretonline
🔹#لشکر_فیک_سازان مشغول به کار شدند
💢برخی اکانت های مجهول الهویه و پیرو آن برخی رسانه های رژیم صهیونیستی، عربی و منافقان با انتشار گسترده خبری مبنی بر انفجار در غرب تهران و طرح ادعای اینکه این انفجار در انبار مهمات سپاه صورت گرفته، اقدام به انتشار تصاویر جعلی و اخبار کردند.
💢به خبر کانال منافقین توجه کنید. عکس ۵سال پیش حمله رژیم صهیونیستی به غزه را منتشر کرده و نوشته اند تصویر منتشر شده رادیوی اسراییل از انفجار غرب تهران است.
پ.ن: خبر مربوط به مدیر کل امنیتی نظامی البرز که در متن مورد استناد قرار گرفته بود، مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است که بدین وسیله اصلاح میشود.
@asrehooshmandi
#ای_کاش...
اول که متن مصاحبه یک خبرگزاری به نقل از یک مقام مسوول در استان البرز را دیدم خوشحال شدم که چه خوب که به موقع اظهارنظر صورت گرفته و اطلاعات درست به مخاطب میرسد، بعد که متوجه شدم خبر متعلق به سال های قبل بوده، فقط گفتم کاش در چنین مواقعی چنین اقدامات به موقعی داشتیم.
شایعه در مواقعی که موضوع مهم است و البته مبهم، با اطلاع رسانی دقیق و به هنگام کمتر مجال بروز و ظهور پیدا میکند.
معصومه نصیری
@asrehooshmandi
📸 این جوکر متوهم هم تصویر مربوط به پرتاب فِلِر توسط جنگنده های اسرائیلی بر فراز مرزهای جنوبی لبنان رو که امشب رخ داده بود رو ربط داده به خبر انفجار غرب تهران...
#انفجار_غرب_تهران
#سربازان_کمپ_تیرانا
@asrehooshmandi