eitaa logo
عصر هوشمندی
510 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر هوشمندی
⭕️ «غلط اردوغان» و موج واکنش‌های فضای مجازی 🔹رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهور ترکیه که چندی پیش در یک کودتا در آستانه پایین کشیده شدن از قدرت بود، در سفر به باکو و مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند که واکنش کاربران و مقامات ایرانی را در پی داشته است. 🔹رصد دیتاک در دو بستر توئیتر و تلگرام نشانگر موج شدید انتقاد به این اظهارات و مطالبه موضع‌گیری صریح مسوولان در قبال این سخنان مداخله جویان بوده است. 📊کاربران توئیتر با ۶۰۴۵ پست در ساعت نسبت به این رفتار خارج از عقلانیت و به دور از اصول دیپلماتیک اردوغان واکنش نشان داده‌اند. ۱۴۵٫۱ هزار توئیت، ۱۰۸٫۸ هزار ریتوئیت و ۶۵۲٫۹ هزار لایک کنش‌های مبتنی بر اعتراض و خشم از سخنان این مقام ترکیه‌ای بوده است. 🔹هشتگ (اردوغان دهانت را ببند) با ۱۹۲۳۳ بار استفاده، پرکاربردترین هشتگ فضای توئیتر فارسی بوده است که البته همراهی هشتگ‌های و را نیز داشته است. 🔹پربازنشرترین توئیت با محتوای «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است؟ آیا اون نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است. هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند» و ۱۷۹۵ ریتوئیت بوده است که البته همین متن در حساب توئیتری ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ۱۳۱۶۴ لایک، پرلایک‌ترین توئیت بوده است. 🔹کاربران در بستر تلگرام با ۱۱ هزار پست، ۳۰٫۲ میلیون بازدید و با ۴۵۶ پست در ساعت و هشتگ‌های ، ، ، و نسبت به اظهارات رییس‌جمهور ترکیه واکنش نشان داده‌اند. 🔹پربازدیدترین پست تلگرام مربوط به کانال خبر فوری و سکوت نمایندگان مجلس در مقابل شعرخوانی اردوغان با ۱۹۷ هزار و۸۷۲ بازدید بوده است. 🔹البته این نخستین بار نیست که شاهد اظهارات مداخله جویانه و تحریک‌آمیز مقامات ترکیه هستیم. هنگام زلزله شهرستان میانه صفحه اینستاگرام اولجای کیلاووز عضو حزب MHP و نماینده مرسین در پیام تسلیت خود علاوه برآنکه از آذربایجان جنوبی استفاده کرده، در اقدامی خطرناک‌تر از پرچم گاموح استفاده کرده است. 🔹همچنین در پی حواشی هدایت‌شده مسابقه فوتبال استقلال و تراکتورسازی برخی رسانه‌های ترکیه از این رخداد حمایت کرده بودند. اولجای کیلاووز پیش از این نیز درباره حواشی بازی دو تیم یاد شده، در سخنانی بحث‌برانگیز و استفاده از عبارات و آمارهایی که بیشتر از سوی تجزیه‌طلبان عنوان می‌شود، گفته بود: " از گرگ‌های سرخ تراکتورسازی برای دادن سلام نظامی و حمایت از ارتش قهرمان ترکیه تشکر می‌کنیم. ترک‌های ایران با جمعیت حدود ۳۰ میلیونی خود بخش مهمی از جامعه ترک هستند که ما باید روابط نزدیک‌تری با آن‌ها داشته باشیم و روابط فرهنگی‌مان را با آن‌ها بیشتر کنیم." 🔹آنچه از واکنش‌های تمام ایرانیان به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برداشت می‌شود، این پیام را به اردوغان خواهد رساند که بار دیگر درباره ایران و ایرانی دچار غلط و اشتباه نشود. ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه (https://t.me/c/1463274376/216) @asrehooshmandi
💢واکاوی پدیده کودکان کار مجازی؛ از حراج حریم خصوصی تا برده‌داری مدرن 💠معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای عنوان کرد: بسیاری از کودکان، انگاره‌ها و تصاویر ذهنی‌شان از زیبایی و مطلوب بودن، متأثر از رفتاری که پدران و مادرانشان برای آن‌ها برنامه‌ریزی کردند شکل می‌گیرد. این کودکان به‌جای پیدا کردن علایق خودشان در زندگی، فقط جلوی دوربین به دنبال جلب‌توجه مخاطبان هستند تا توسط والدینشان مورد تائید قرار بگیرند. 💠وی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هویت شخصی‌ این کودکان تغییر پیدا کرده و طبق نظر و لایک کاربران فضای مجازی تربیت می‌شوند. این اتفاق می‌تواند زندگی کودک را تحت تاثیر قرار داده و مسیر زندگی او را اساسا منحرف کند. پیوند زدن تشکیل هویت کودکان با تایید گرفتن آن‌ها توسط لایک‌ و فالوور در فضای مجازی یکی از نکات مهمی است که این بچه‌ها را به کودکان کار فضای مجازی مشهور و والدینشان را به برده‌داری مدرن محکوم می‌کند. 💠این کارشناس رسانه روند تربیتی این کودکان در سنین بالاتر را ارزیابی کرد و گفت: این فرزندان وقتی که بزرگتر می‌شوند و به نوجوانی و جوانی ورود پیدا می‌کنند با همان مدل و سبکی که ما او را در کودکی پرورش دادیم و هویتی که ما برای او ساختیم در جامعه ظاهر می‌شوند. آن‌ها به جوانان و نوجوانی تبدیل می‌شوند که برای گرفتن لایک و فالوور هر کاری می‌کنند و فقط می‌خواهند در نظر دیگران جذاب و خواستنی به نظر برسند. ✅در این مصاحبه به واکاوی پدیده «» پرداخته‌ایم. لینک مصاحبه:👈 https://www.yjc.ir/00VogT @asrehooshmandi
⚠️این هشدار را جدی بگیرید؛ وضعیت اورژانسی است 🔻چند روزی است لایو اینستاگرامی یکی از شاخ های مجازی ساکن ترکیه و گرداننده یکی دیگر از سایت های معروف قمار با پسر بچه ۱۴ ساله پیرامون موضوعات جنسی منجر به حیرت و برانگیختگی احساسات اجتماعی شده است. لایوی که پیش از این نیز با سایر پسران نوجوان برگزار شده و به قدری فاجعه است که این فرد پس از اتمام مکالمه اش با پسر نوجوان می گوید جمهوری اسلامی حق دارد بگوید من مفسد فی الارضم!! 🔻اینکه نوجوان ما با کسی که بیش از ۲۰ سال از او بزرگتر است در مورد رفتارهای جنسی خود و مطلوبیت هایش صحبت می کند یک سوی فاجعه است اما فاجعه عظیم تر، خواب خوش پدران و مادران و از آن مهمتر مسوولان است که منجر به بی قید و شرط و بی ضابطه فرزندان در شبکه هایی اجتماعی شده است. ما عملا نمی دانیم فرزند ما در این رهاشدگی در چه منجلابی غوطه ور است و اساسا با خوش خیالی تصور هم نمی کنیم او پای ثابت لایوهای جنسی یک پورن استار شده باشد. 🔻این فاجعه ای که زیر پوست امثال و در حال شکل گیری است و نسل آینده کشور را هدف گرفته باید به صورت جدی و مورد واکاوی قرار گیرد و با اتخاذ راهکارهای جدی به صیانت و مراقبت از آینده ایران عزیز به پا خواست. 🔻بشدت معتقد به غربگرایی در حوزه از شهروندان و مخصوصا کودکان در فضای مجازی هستم. نگاه کنیم چگونه اتحادیه اروپا هر روز در حال وضع قانون برای صیانت از شهروندانش در تمام حوزه هاست و به یاد بیاوریم چطور وقتی مشابه این لایو توسط یک پورن استار با یک نوجوان در آمریکا برگزار می شد، پلیس در میانه لایو وارد منزل آن فرد شد و او را به دلیل برهم زدن سلامت فکری مخاطبان دستگیر کرد. پس این موضوع برای همه دنیا دارای اهمیت است. 🔻نکته عجیب اینجاست که این فرد خود با حیرت می گوید حق دارند بگویند من مفسدم و از وضعیت نوجوانانی که با او وارد لایو شدند متحیر شده، اما آقایان مسوول و والدین گرامی در خواب خوش بسر می برند. شما در خوابید و آب دارد امنیت فکری و سلامت روحی فرزندان را با خود می برد. ⬅️نکته: فیلم لایو را به دلیل پرهیز از اشاعه فحشا بازنشر نداده ام اما جا دارد برایش ساعت ها گریست. ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای @asrehooshmandi
📍اینفوگرافی کتاب «سواد رسانه ای و خانواده» ♨️چند گام برای مدیریت فرزند در فضای مجازی ✴️قبل از اینکه بخواهیم به سمت سر و سامان دادن فضا حرکت کنیم، لازم است بدانیم ایجاد ترس مشکلی را رفع نخواهد کرد. ترس همراه با تعقل، شاید راهگشا باشد اما ترس به تنهایی مساله را حل نمی کند. ابتدا باید فضای آن سوی ترس را برای فرزندمان ترسیم کنیم تا بداند در پس این فضای اغواگر، چه فضایی در انتظار او است. این ترسیم فضا نیاز به دانش، به دور از اضطراب و تعصب دارد. ✴️گام بعدی ایجاد اعتماد و عدم برخورد سلبی با خطاهای احتمالی رخ داده از سوی فرزندمان در این فضا است. به خودتان و به او قول دهید اگر با اشتباهاتی از جانب فرزندانتان مواجه شدید عصبانیت را برای حل و فصل موضوع فراموش خواهید کرد. ✴️والدینی که عصبانیت اولین مواجهه شان با مسائل باشد ناخودآگاه به فرزندشان می گویند مشکلت را به من نگو چون صلاحیت رفتاری مناسب برای حل آن را ندارم. پس گام دوم آرامش و دوری از پرخاشگری است که منجربه ایجاد اعتماد می شود. 💠تالیف ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
سواد_رسانه_ای_قسمت_2شنبه_رسانه_ها_چگونه_مارو_مدیریت_میکنند.mp3
6.76M
📻مجموعه پادکست‌های رادیو جوان درباره سواد رسانه‌ای 🔹 ـ «رسانه ها چگونه ما را مدیریت میکنند» 🔻هر روز ساعت ۱۶ در برنامه «رادیو همراه» با یک مفهوم کاربردی سواد رسانه‌ای آشنا خواهید شد. 👂 ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
سواد_رسانه_قسمت_3_سبک_زندگی_ما_چگونه_تحت_تاثیر_رسانه_تغییر_میکند.mp3
6.32M
📻مجموعه پادکست‌های رادیو جوان درباره سواد رسانه‌ای 🔹 ـ «سبک زندگی ما چگونه تحت تاثیر رسانه ها تغییر می‌کند» 🔻هر روز ساعت ۱۶ در برنامه «رادیو همراه» با یک مفهوم کاربردی سواد رسانه‌ای آشنا خواهید شد. 👂 ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
قسمت_4_سواد_رسانه_ای_شایعه_چیست_و_چطور_آن_را_تشخیص_دهیم.mp3
6.31M
📻مجموعه پادکست‌های رادیو جوان درباره سواد رسانه‌ای 🔹 ـ «شایعه چیست و چطور آن را تشخیص دهیم» 🔻هر روز ساعت ۱۶ در برنامه «رادیو همراه» با یک مفهوم کاربردی سواد رسانه‌ای آشنا خواهید شد. 👂 ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
✴️راهکارهای کنترل و درمان : 1️⃣برای کودکان زمان مشخصی را برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی تعیین کنید 2️⃣با تعیین پاداش و تنبیه رفتارهای کودک را در استفاده از اینترنت و ابزارهای فناوری اطلاعات کنترل کنید 3️⃣فعالیت های فیزیکی و سرگرمی های خارج از فضای مجازی را جایگزین فعالیت کودک در اینترنت کنید 4️⃣اعضای خانواده در هنگام استفاده از اینترنت بر فعالیت کودک نظارت داشته باشند 5️⃣برای استفاده کودک از اینترنت هدف تعیین کرده و در چارچوب آن امکان استفاده از اینترنت را فراهم کنید 6️⃣تعاملات اجتماعی و خانوادگی کودکان را در محیط پیرامون افزایش دهید @asrehooshmandi
؛ کارگران اینستاگرام 💢 روز به روز کوچک‌تر می‌شوند! زمانی رسیده که ما کودکان اینفلوئنسر را بیشتر از فرزند بستگانمان می‌شناسیم. این بچه‌های بانمک که یک‌شبه ستاره شدند، نماینده یک تجارت خانوادگی‌اند. والدین بسیاری پشت صحنه در تلاشند تا محصول‌ها فروخته و پول‌ها اندوخته شود. اما چه کسی می‌تواند این خانواده‌ها را سرزنش کند؟ خانواده‌هایی که فهمیده‌اند برای آینده فرزندانشان، یک کسب‌وکار دیجیتال می‌تواند سودمندتر از یک مدرک دانشگاهی بی‌اعتبار باشد. 💢ادبیات بازاریابی، کودک را شخصی کم‌سن و سال تعریف می‌کند که در رسانه‌های اجتماعی مانند Instagram و YouTube تاثیرگذار است و فالوورهای بسیاری دارد. این کودکان در زمینه‌های مختلفی مانند ورزش، موسیقی، بازی‌های ویدئویی و… فعالیت می‌کنند. البته گروه دیگری از این کودکان نیز هستند که فعالیت خاصی ندارند و تنها با ‌به‌اشتراک‌گذاشتن زندگی روزمره‌شان، مشهور شده‌اند. 👉http://www.shara.ir/view/45790/ @asrehooshmandi
📚«رسانه‌های بیگانه، قرائتی با تحلیل گفتمان؛ کتاب سوم» ✍️نویسنده: دکتر حسن بشیر نویسنده در این کتاب تلاش کرده متناسب با موضوعات روز، تحلیل نسبتا جامعی از گفتمان‌های موجود رسانه‌های خارجی درخصوص آن موضوعات ارائه دهد که بی‌تردید الگویی مناسب برای علاقه‌مندان به مباحث تحلیل گفتمانی خواهد بود. @asrehooshmandi
هشتگ مطالبه‌ی تردید یا ضرورت؟! 🔹در آستانه یکساله شدن شیوع کرونا، حالا بحث درباره واکسن این ویروس در ایران و جهان داغ شده است. این مباحث البته همزمان با پیشرفت محققان داخلی و رسیدن واکسن ایرانی به مرحله تست انسانی، شائبه عزمی برای خرید عجولانه واکسن کرونا از آمریکا/ اروپا را پررنگ کرده است؛ نکته‌ای که با استفاده از بخشی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی سعی در فضاسازی برای ضرورت خرید واکسن را دارد. 📊در همین راستا رصد دیتاک (https://t.me/DataaKcom) نشان می‌دهد تا عصر امروز هشتگ در توییتر با ۷۵/۱ هزار توییت، ۵۲/۷ هزار ریتوییت و ۳۵۶/۳ هزار لایک و با ۳۱۳۰ پست در ساعت از سوی بخشی از مخاطبان پیگیری شده است. 🔹البته موجی سعی در ایجاد فضای جاماندگی از سایر کشورها و بی توجهی مسئولان به سلامت مردم را دارد. همین موضوع باعث شده توییتی با مضمون «این موضوع دیگر نه امنیتی است و نه سیاسی، به ما گزارش دهید چه تعداد واکسن از چه کشوری قصد خرید دارید؟!» با ۷/۹ هزار لایک، پرلایک‌ترین توییت در این موضوع باشد. 🔹در توییتر با مجموع ۴۱,۶۹۴ بار، با ۲۷۳۳ بار، با ۲۰۲۹ بار، با ۱۹۲۹ بار و با ۱۴۸۵ بار استفاده پرتکرارترین هشتگ‌ها درباره موضوع خرید واکسن بوده‌اند. 📊این موضوع در بستر تلگرام با توجه کمتری از سوی مخاطبان مواجه شده است. ۵٫۹ هزار پست و ۱۷/۳ میلیون بازدید و ارائه ۲۴۳ پست در ساعت میزان پرداخت کاربران در این فضا به موضوع خرید واکسن بوده است. 🔹هشتگ‌های ، ، و پرکاربرترین هشتگ‌های کاربران تلگرام بوده است. 🔹این آمار در حالی است که رصد این بستر تا هفته گذشته نشان می‌دهد ۴۶٪ کاربران تلگرام نسبت به موضوع ساخت واکسن رویکرد مثبتی داشته‌اند و حدود ۲۰٪ از رسانه‌ها رویکرد منفی و ۳۴٪ رویکرد خنثی داشته‌اند. رویکرد مثبت رسانه‌ها در بستر تلگرام حول محور واکسن ایرانی و رویکرد منفی نیز به بی‌اعتمادی نسبت به واکسن خارجی و عدم رعایت عدالت در توزیع آن بوده است. 🔹همچنین این آمار طی این بازه زمانی در بستر اینستاگرام با ۳۵٪ رویکرد مثبت، ۴۷٪ رویکرد خنثی و ۱۸٪ رویکرد منفی همراه بوده است. رویکرد توییتری‌ها درباره ساخت واکسن ۳۳٪ مثبت، ۱۵٪ خنثی و ۵۲٪ منفی بوده است. 💢علی‌رغم تمام اما و اگرها درباره واکسن کرونا و اینکه هنوز بسیاری از کشورها درباره واکسن آمریکایی و اثرات آن بر مردم تردیدهای جدی دارند، به نظر می‌رسد ایجاد گزاره‌های تهییج‌کننده افکار عمومی برای مطالبه چیزی که هنوز مورد تردید است و از سوی دیگر نمونه داخلی آن به مراحل قابل دفاع و قبولی رسیده است، منجر به گمراهی می‌شود. 🔹در نهایت نکته قابل تامل اینجاست که ایران همواره در بخش دارویی از سوی آمریکا مورد تحریم های جدی بوده است و این موج رسانه‌های خارجی و تاکید بر اینکه آمریکا برای خرید واکسن هیچ منع قانونی و حقوقی برای ایران ندارد، یعنی باید بیشتر احتیاط کرد تا عجله! ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه @asrehooshmandi
📣شناخت اخبار جعلی از اخبار واقعی 🔹 این مشخصات را دارند: 🔻دامنه یا URL مشکوک دارد (ممکن است به چیزی مانند .com.co ختم شود). 🔻تنها به یک منبع یا هیچ یک اشاره نمی کند. 🔻داستانها پیرامون حدس و گمان تدوین می شوند. 🔻داستانها در مورد یک نظر واحد شکل می گیرند ، نه اینکه همه طرف ها از دیدگاه های مختلف داستان باشند. (تک صدایی به جای چند صدایی) 🔻زبان احساساتی و / یا تزئین شده است 🔻حالت ها یا وضعیت های نظریه های توطئه داشتن. 🔻تعصب حزبی سنگین. 🔻هیچ خبرنامه ای در مورد آنها گزارش نشده است. 🔻تاریخ و زمان انتشار قدیمی یا اصلاً هیچ یک را یادداشت نمی کند. ✳️اخبار واقعی این مشخصات را دارند: 🔸منابع مختلف را از دیدگاههای مختلف ذکر می کند. 🔸زبانش ساده است. 🔸حقایق با گزارش یا آمار اثبات می شوند. 🔸«حقایق جایگزین» را ذکر نمی کند. 🔸تیتر حقایق را بیان می کند و منعکس کننده داستان است 🔸شامل تمام عناصر یک داستان است – نه فقط اجزای انتخابی 🔸حداقل تعصب حزبی 🔸روزنامه نگار دارای سابقه ای معتبر از داستانهای منصفانه است 🔸تاریخ و زمان انتشار اخیر است رسانه نگاری، اخبار جعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
💢برخی ویژگی های یک شهروند کلانشهر اینترنت ⬅️هنگام استفاده از فناوری رفتار مناسب و مسئولانه دارد. ⬅️آن‌چه در فضای مجازی می‌نویسد یا می‌گوید با فکر و باملاحظه است. ⬅️مهربانی، مسئولیت‌پذیری، خودآگاهی، کنترل فردی، هشیاری و نوع‌دوستی را در فضای آنلاین پیگیری می کند. ⬅️از فناوری به‌عنوان ابزاری برای رشد خود و جامعه‌ استفاده می کند. ⬅️از قدرت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای گسترش مهربانی و انسان دوستی بهره می گیرد. ⬅️ را رعایت می کند؛ یعنی «همان کاری را در حق دیگران انجام دهد که دوست دارد دیگران در حق او انجام دهند». ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
هدایت شده از تحلیلی-پژوهشی بشرا
⭕️ چگونه شستشوی مغزی می شویم؟ شستشوی مغزی یعنی تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواسته‌های افراد دیگر می شود و تغییرات عمده‌ای در باورها و رفتارهای او به وجود می آید. فرآیند شستشوی مغزی: ❗️تکرار خستگی ناپذیر ❗️ترس آفرینی از دیگران ❗️تعمیق بخشی هیجانی ❗️قدرت انتخاب توهمی ❗️ایزوله سازی و قطع ارتباط چه می توان کرد؟ 1️⃣شما باید منابع مختلف داشته باشد. چند روزنامه، چند سایت، چند حزب، چند کانال با دیدگاه های متفاوت داشته باشند. 2️⃣در شبکه ارتباطی متنوع حضور داشته باشید. ارتباط محدود در یک فضای بسته شما را به بن بست ذهنی و استبداد فکری می کشاند. گروه های فکری، اقوام متفاوت، تیم های کاری مختلف، پروژه های متنوع باعث می شود اتاق ذهن شما پنجره های متفاوتی داشته باشد. وگرنه اگر اتاق شما فقط یک پنجره و زاویه داشته باشد تصاویر شما تکراری خواهند شد. 3️⃣هر چیزی که به شدت تکرار می شود اما دلیلی برای آن ذکر نمی شود را بگذارید در لیست سیاه. و آن را با ایده های متضاد و متفاوتش بررسی کنید و آن را که بر اساس شواهد و دلایل، عقلانی تر و موجه تر بود تا اطلاع ثانوی بپذیرید. @boshra_net
سلیمانی منا اهل العراق «سلیمانی از ما مردم عراق است» در توئیتر عراق ترند شد. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چگونه هکرها رو دست به سر کنیم؟ 👈 ٩ نکته امنیتی درباره اطلاعاتتان که باید بدانید. باشگاه سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️چگونه هکرها رو دست به سر کنیم؟ 👈 ٩ نکته امنیتی درباره اطلاعاتتان که باید بدانید. باشگاه سواد رسا
📲 ۱۰روش برای اینکه جلوتر از فریبکاران اینترنتی قدم برداریم 1️⃣روی هر لینکی کلیک نکنید: پیامک تسهیلات بانکی، وام مسکن، بسته رایگان اینترنت و…روش خوبی برای فریب است؛ بی جهت کلیک نکنید. 2️⃣توجه به سایت شاپرک: دامنه سایت باید حتما به نام shaparak.ir ثبت شده باشد. فریبکاران برای گیج کردن افراد از اسامی مانند shaaparak.ir یا shaparack.ir یا اشکال دیگری در ‌آدرس سایت استفاده می‌کنند که همه آنها جعلی هستند. 3️⃣عبارت https: در صورتی که به درگاه بانکی هدایت شدید، قبل از اینکه شماره کارتتان را وارد کنید در قسمت آدرس‌بار از اعتبار دستگاه مطمئن شوید. یک درگاه مطمئن باید دارای عبارت https باشد. نبودن حرف s می‌تواند ما را به بد دردسری بیاندازد. 4️⃣نمایش قفل: در کنار https در قسمت آدرس‌بار باید یک قفل سبز رنگ وجود داشته باشد که علامت تایید کننده سرویس‌دهنده است. 5️⃣به استوری‌های سلبریتی‌ها شک کنید: عاقبت برخی از تبلیغات سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها معمولا به صفحات تقلبی بانکی می‌رسد. این استوری‌ها معمولا با ویدیوهایی مثل «تخفیف‌های باورنکردنی و قیمت‌های غیرقابل باور» فقط برای فریب دادن افراد طراحی شده‌اند. 6️⃣توجه به کد امنیتی: معمولا در صفحات فیشینگ این کد امنیتی یک عکس ثابت است که با رفرش کردن صفحه تغییری نمی‌کند. 7️⃣یک بار اطلاعات غلط وارد کنید: یکی از اطلاعات کارت بانکی‌تان را اشتباه وارد کنید. اگر پیغام خطایی در صفحه کامپیوتر دریافت کردید یعنی به احتمال زیاد این صفحه جعلی نیست. 8️⃣چک کردن دامنه سایت: در سایت enamad.ir با کلیک و سرچ کردن صفحه بانکی که در آن قرار داریم به ما اعلام می‌شود که در حال استفاده از سایت جعلی هستیم یا نه. 9️⃣افزونه ضد فیشینگ: یک افزونه یا اکستنشن ضد فیشینگ در سیستم خود نصب کنید که با وارد شدن در سایت مورد نظر به شما اعلام ‌کند این صفحه از امنیت کافی برخوردار است یا نه. 🔟یک کارت بانکی برای خرید آنلاین داشته باشید: یک کارت خالی صرفا برای خرید کردن داشته باشید تا هنگام خرید به اندازه نیازتان ابتدا پول را به آن منتقل کنید. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔶 واقعیت های بازی های دیجیتال در ایران و جهان 🔷 بر اساس تخمین Statista، در سال 2020 درآمدهای حاصل از بازی های ویدئویی در جهان به 92.6 میلیارد دلار می رسد. از این رقم، 55 میلیارد دلار سهم بازی های موبایلی است. 🔷 آمارِ نیوزو (newzoo) در سال 2020 نشان می دهد، 2.7 میلیارد بازیکن (گیمر) در سراسر جهان وجود دارد (افرادی که با پلتفرم های موبایل یا تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ و کنسول بازی می کنند). 🔷 پیمایش ملی بنیاد ملی بازی های رایانه با اندازه نمونه 9200 نفر (شهری و روستایی) در سال 1398نشان می دهد، 32 میلیون بازیکن یا گیمر در ایران وجود دارد که با موبایل، تبلت، کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و یا کنسول بازی می کنند. بازیکن فردی است که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از سه پلتفرم اصلی بازی‌های دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی می‌کند. 🔷 بر اساس نتایج پیمایش بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مجموع هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای سخت افزار و نرم افزار بازی های دیجیتال در سال 1398، تقریباً 4300 میلیارد تومان برآورد شده است. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چند راهکار برای اینکه فرزندانمان به سمت سایت‌های شرط‌بندی نروند 🔸خانواده‌های این افراد ممکن است والدینی باشند که به دلیل گرفتاری و عدم تطبیق دخل و خرج بیشتر فعالیت دارند و نمی‌توانند نظارتی بر عملکرد فرزندانشان داشته باشند. 🔹دسته دیگر خانواده‌هایی هستند که حضور فیزیکی دارند اما در نظام تربیتی با فرزندان ارتباط خوبی ندارند. 🔸خانواده‌های دسته آخر افرادی هستند که هم حضور دارند هم نظارت اما با فرزندان در تضاد هستند. 🔹روانشناسی میگوید: نصیحت‌های تکراری نکنید، تذکر مداوم ندهید، سرزنش نکنید، مقایسه کردن و منت گذاشتن هم ممنوع است! 🗣 فرزندان را در فضای مجازی رها نکنیم گفت و گوی خبر فوری با منصوری ـ روانشناس @asrehooshmandi
🔸۸ راهکار مقابله با ناشی از شبکه‌های اجتماعی @asrehooshmandi
🎯نفوذ رسانه‌های جمعی در مردم چگونه انجام می‌شود؟ ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای ▫️امروز عرصه، عرصه تنازع برای بقا از طریق نفوذ هر چه بیشتر در افکار عمومی است. در این میان صاحبان و مدیران کلان رسانه‌های جهان به‌خوبی دریافتند برای تاثیرگذاری عمیق‌تر و ماندگارتر بر افکار عمومی باید آن‌ها را در «خواب عدم هوشیاری» نگه دارند؛ یعنی چه؟ یعنی نباید هوشیاری مخاطب را تحریک کنند البته این موضوع در پوسته‌ی ظاهری تلاش برای آگاه‌سازی انجام می‌شود. ▫️ملوین دفلورکه سال‌ها درباره ارتباطات جمعی و شناخت آن فعالیت کرده است، معتقد است: تأثیرات و نفوذ رسانه‌های جمعی بر مردم را در سه سطح ، و باید طبقه‌بندی کرد. او بر این باور است که در جنگ رسانه‌ای، دو بُعد بینش و گرایش مورد هدف قرار می‌گیرد اما درنهایت به کنش و رفتار مخاطب ختم می‌شود. ▫️با این تعریف باید گفت «ایجاد ابهام در مخاطب»، «برخورد اطلاعات متناقض»، «برجسته‌سازی اخبار»، «شکل‌دهی به نگرش‌ها» و ... تاثیرات بینشی یا شناختی هستند. «ایجاد انفعال در افراد»، «افزایش نفوذپذیری»، «افزایش حس نگرانی»، «افزایش عدم امنیت اجتماعی» و... از تاثیرات گرایشی بوده و «ایجاد نگرش‌های جدید»، «مبهم جلوه دادن شرایط»، «منفعل ساختن مخاطب» و... نیز از تاثیرات کنشی یا رفتاری قلمداد می‌شوند. ▫️امروز رسانه‌ها با بزرگنمایی، کوچک‌سازی، تکرار و تعمیم و... هم به مخاطبان می‌گویند چگونه فکر کنند و هم می‌گویند به چه چیزی با چه عمقی و از چه زاویه‌ای فکر کنند. رسانه این توان را دارد که ذهن شما را به دورترین نقطه از واقعیت برده یا یک فریب را پیش چشم واقعی جلوه دهد و شما توان انکار آن را نداشته باشید. ▫️از سوی دیگر امروز این جمله را نباید فراموش کرد که مخاطبان دیگر سرکوب نمی‌شوند بلکه سرگرم می‌شوند. پس سرگرمی یکی دیگر از روش‌های رسانه‌ها برای نفوذ در افکار عمومی برای انتقال معناست که با تصویرسازی رخ می‌دهد. تصاویر از آن جهت مهم هستند که مردم آنچه می‌بینند را باور می‌کنند پس تصاویر دستکاری شده یا صحنه‌سازی شده یا دارای جهت مشخص بر فکر مردم اثرمیگذارد. ▫️امروز نزاع میان رسانه‌ها بر سر مهندسی توجه، تصاحب افکار و جهت‌دهی به ترجیحات و سلایق مردم جوامع برای تربیت شهروندانی یکدست و بی‌دردسر است. شهروندانی که رسانه و کارکرد آن را می‌شناسند و در عین حال دانش و مهارت مواجه با آن را () کسب کرده‌اند، پیروزان واقعی این عرصه هستند. آن‌ها فراگرفته‌اند رسانه را مدیریت کنند و نه رسانه آن‌ها را. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi