eitaa logo
عصر هوشمندی
512 دنبال‌کننده
749 عکس
220 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
هشتگ مطالبه‌ی تردید یا ضرورت؟! 🔹در آستانه یکساله شدن شیوع کرونا، حالا بحث درباره واکسن این ویروس در ایران و جهان داغ شده است. این مباحث البته همزمان با پیشرفت محققان داخلی و رسیدن واکسن ایرانی به مرحله تست انسانی، شائبه عزمی برای خرید عجولانه واکسن کرونا از آمریکا/ اروپا را پررنگ کرده است؛ نکته‌ای که با استفاده از بخشی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی سعی در فضاسازی برای ضرورت خرید واکسن را دارد. 📊در همین راستا رصد دیتاک (https://t.me/DataaKcom) نشان می‌دهد تا عصر امروز هشتگ در توییتر با ۷۵/۱ هزار توییت، ۵۲/۷ هزار ریتوییت و ۳۵۶/۳ هزار لایک و با ۳۱۳۰ پست در ساعت از سوی بخشی از مخاطبان پیگیری شده است. 🔹البته موجی سعی در ایجاد فضای جاماندگی از سایر کشورها و بی توجهی مسئولان به سلامت مردم را دارد. همین موضوع باعث شده توییتی با مضمون «این موضوع دیگر نه امنیتی است و نه سیاسی، به ما گزارش دهید چه تعداد واکسن از چه کشوری قصد خرید دارید؟!» با ۷/۹ هزار لایک، پرلایک‌ترین توییت در این موضوع باشد. 🔹در توییتر با مجموع ۴۱,۶۹۴ بار، با ۲۷۳۳ بار، با ۲۰۲۹ بار، با ۱۹۲۹ بار و با ۱۴۸۵ بار استفاده پرتکرارترین هشتگ‌ها درباره موضوع خرید واکسن بوده‌اند. 📊این موضوع در بستر تلگرام با توجه کمتری از سوی مخاطبان مواجه شده است. ۵٫۹ هزار پست و ۱۷/۳ میلیون بازدید و ارائه ۲۴۳ پست در ساعت میزان پرداخت کاربران در این فضا به موضوع خرید واکسن بوده است. 🔹هشتگ‌های ، ، و پرکاربرترین هشتگ‌های کاربران تلگرام بوده است. 🔹این آمار در حالی است که رصد این بستر تا هفته گذشته نشان می‌دهد ۴۶٪ کاربران تلگرام نسبت به موضوع ساخت واکسن رویکرد مثبتی داشته‌اند و حدود ۲۰٪ از رسانه‌ها رویکرد منفی و ۳۴٪ رویکرد خنثی داشته‌اند. رویکرد مثبت رسانه‌ها در بستر تلگرام حول محور واکسن ایرانی و رویکرد منفی نیز به بی‌اعتمادی نسبت به واکسن خارجی و عدم رعایت عدالت در توزیع آن بوده است. 🔹همچنین این آمار طی این بازه زمانی در بستر اینستاگرام با ۳۵٪ رویکرد مثبت، ۴۷٪ رویکرد خنثی و ۱۸٪ رویکرد منفی همراه بوده است. رویکرد توییتری‌ها درباره ساخت واکسن ۳۳٪ مثبت، ۱۵٪ خنثی و ۵۲٪ منفی بوده است. 💢علی‌رغم تمام اما و اگرها درباره واکسن کرونا و اینکه هنوز بسیاری از کشورها درباره واکسن آمریکایی و اثرات آن بر مردم تردیدهای جدی دارند، به نظر می‌رسد ایجاد گزاره‌های تهییج‌کننده افکار عمومی برای مطالبه چیزی که هنوز مورد تردید است و از سوی دیگر نمونه داخلی آن به مراحل قابل دفاع و قبولی رسیده است، منجر به گمراهی می‌شود. 🔹در نهایت نکته قابل تامل اینجاست که ایران همواره در بخش دارویی از سوی آمریکا مورد تحریم های جدی بوده است و این موج رسانه‌های خارجی و تاکید بر اینکه آمریکا برای خرید واکسن هیچ منع قانونی و حقوقی برای ایران ندارد، یعنی باید بیشتر احتیاط کرد تا عجله! ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه @asrehooshmandi
📣شناخت اخبار جعلی از اخبار واقعی 🔹 این مشخصات را دارند: 🔻دامنه یا URL مشکوک دارد (ممکن است به چیزی مانند .com.co ختم شود). 🔻تنها به یک منبع یا هیچ یک اشاره نمی کند. 🔻داستانها پیرامون حدس و گمان تدوین می شوند. 🔻داستانها در مورد یک نظر واحد شکل می گیرند ، نه اینکه همه طرف ها از دیدگاه های مختلف داستان باشند. (تک صدایی به جای چند صدایی) 🔻زبان احساساتی و / یا تزئین شده است 🔻حالت ها یا وضعیت های نظریه های توطئه داشتن. 🔻تعصب حزبی سنگین. 🔻هیچ خبرنامه ای در مورد آنها گزارش نشده است. 🔻تاریخ و زمان انتشار قدیمی یا اصلاً هیچ یک را یادداشت نمی کند. ✳️اخبار واقعی این مشخصات را دارند: 🔸منابع مختلف را از دیدگاههای مختلف ذکر می کند. 🔸زبانش ساده است. 🔸حقایق با گزارش یا آمار اثبات می شوند. 🔸«حقایق جایگزین» را ذکر نمی کند. 🔸تیتر حقایق را بیان می کند و منعکس کننده داستان است 🔸شامل تمام عناصر یک داستان است – نه فقط اجزای انتخابی 🔸حداقل تعصب حزبی 🔸روزنامه نگار دارای سابقه ای معتبر از داستانهای منصفانه است 🔸تاریخ و زمان انتشار اخیر است رسانه نگاری، اخبار جعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
💢برخی ویژگی های یک شهروند کلانشهر اینترنت ⬅️هنگام استفاده از فناوری رفتار مناسب و مسئولانه دارد. ⬅️آن‌چه در فضای مجازی می‌نویسد یا می‌گوید با فکر و باملاحظه است. ⬅️مهربانی، مسئولیت‌پذیری، خودآگاهی، کنترل فردی، هشیاری و نوع‌دوستی را در فضای آنلاین پیگیری می کند. ⬅️از فناوری به‌عنوان ابزاری برای رشد خود و جامعه‌ استفاده می کند. ⬅️از قدرت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای گسترش مهربانی و انسان دوستی بهره می گیرد. ⬅️ را رعایت می کند؛ یعنی «همان کاری را در حق دیگران انجام دهد که دوست دارد دیگران در حق او انجام دهند». ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
هدایت شده از تحلیلی-پژوهشی بشرا
⭕️ چگونه شستشوی مغزی می شویم؟ شستشوی مغزی یعنی تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواسته‌های افراد دیگر می شود و تغییرات عمده‌ای در باورها و رفتارهای او به وجود می آید. فرآیند شستشوی مغزی: ❗️تکرار خستگی ناپذیر ❗️ترس آفرینی از دیگران ❗️تعمیق بخشی هیجانی ❗️قدرت انتخاب توهمی ❗️ایزوله سازی و قطع ارتباط چه می توان کرد؟ 1️⃣شما باید منابع مختلف داشته باشد. چند روزنامه، چند سایت، چند حزب، چند کانال با دیدگاه های متفاوت داشته باشند. 2️⃣در شبکه ارتباطی متنوع حضور داشته باشید. ارتباط محدود در یک فضای بسته شما را به بن بست ذهنی و استبداد فکری می کشاند. گروه های فکری، اقوام متفاوت، تیم های کاری مختلف، پروژه های متنوع باعث می شود اتاق ذهن شما پنجره های متفاوتی داشته باشد. وگرنه اگر اتاق شما فقط یک پنجره و زاویه داشته باشد تصاویر شما تکراری خواهند شد. 3️⃣هر چیزی که به شدت تکرار می شود اما دلیلی برای آن ذکر نمی شود را بگذارید در لیست سیاه. و آن را با ایده های متضاد و متفاوتش بررسی کنید و آن را که بر اساس شواهد و دلایل، عقلانی تر و موجه تر بود تا اطلاع ثانوی بپذیرید. @boshra_net
سلیمانی منا اهل العراق «سلیمانی از ما مردم عراق است» در توئیتر عراق ترند شد. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چگونه هکرها رو دست به سر کنیم؟ 👈 ٩ نکته امنیتی درباره اطلاعاتتان که باید بدانید. باشگاه سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️چگونه هکرها رو دست به سر کنیم؟ 👈 ٩ نکته امنیتی درباره اطلاعاتتان که باید بدانید. باشگاه سواد رسا
📲 ۱۰روش برای اینکه جلوتر از فریبکاران اینترنتی قدم برداریم 1️⃣روی هر لینکی کلیک نکنید: پیامک تسهیلات بانکی، وام مسکن، بسته رایگان اینترنت و…روش خوبی برای فریب است؛ بی جهت کلیک نکنید. 2️⃣توجه به سایت شاپرک: دامنه سایت باید حتما به نام shaparak.ir ثبت شده باشد. فریبکاران برای گیج کردن افراد از اسامی مانند shaaparak.ir یا shaparack.ir یا اشکال دیگری در ‌آدرس سایت استفاده می‌کنند که همه آنها جعلی هستند. 3️⃣عبارت https: در صورتی که به درگاه بانکی هدایت شدید، قبل از اینکه شماره کارتتان را وارد کنید در قسمت آدرس‌بار از اعتبار دستگاه مطمئن شوید. یک درگاه مطمئن باید دارای عبارت https باشد. نبودن حرف s می‌تواند ما را به بد دردسری بیاندازد. 4️⃣نمایش قفل: در کنار https در قسمت آدرس‌بار باید یک قفل سبز رنگ وجود داشته باشد که علامت تایید کننده سرویس‌دهنده است. 5️⃣به استوری‌های سلبریتی‌ها شک کنید: عاقبت برخی از تبلیغات سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها معمولا به صفحات تقلبی بانکی می‌رسد. این استوری‌ها معمولا با ویدیوهایی مثل «تخفیف‌های باورنکردنی و قیمت‌های غیرقابل باور» فقط برای فریب دادن افراد طراحی شده‌اند. 6️⃣توجه به کد امنیتی: معمولا در صفحات فیشینگ این کد امنیتی یک عکس ثابت است که با رفرش کردن صفحه تغییری نمی‌کند. 7️⃣یک بار اطلاعات غلط وارد کنید: یکی از اطلاعات کارت بانکی‌تان را اشتباه وارد کنید. اگر پیغام خطایی در صفحه کامپیوتر دریافت کردید یعنی به احتمال زیاد این صفحه جعلی نیست. 8️⃣چک کردن دامنه سایت: در سایت enamad.ir با کلیک و سرچ کردن صفحه بانکی که در آن قرار داریم به ما اعلام می‌شود که در حال استفاده از سایت جعلی هستیم یا نه. 9️⃣افزونه ضد فیشینگ: یک افزونه یا اکستنشن ضد فیشینگ در سیستم خود نصب کنید که با وارد شدن در سایت مورد نظر به شما اعلام ‌کند این صفحه از امنیت کافی برخوردار است یا نه. 🔟یک کارت بانکی برای خرید آنلاین داشته باشید: یک کارت خالی صرفا برای خرید کردن داشته باشید تا هنگام خرید به اندازه نیازتان ابتدا پول را به آن منتقل کنید. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔶 واقعیت های بازی های دیجیتال در ایران و جهان 🔷 بر اساس تخمین Statista، در سال 2020 درآمدهای حاصل از بازی های ویدئویی در جهان به 92.6 میلیارد دلار می رسد. از این رقم، 55 میلیارد دلار سهم بازی های موبایلی است. 🔷 آمارِ نیوزو (newzoo) در سال 2020 نشان می دهد، 2.7 میلیارد بازیکن (گیمر) در سراسر جهان وجود دارد (افرادی که با پلتفرم های موبایل یا تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ و کنسول بازی می کنند). 🔷 پیمایش ملی بنیاد ملی بازی های رایانه با اندازه نمونه 9200 نفر (شهری و روستایی) در سال 1398نشان می دهد، 32 میلیون بازیکن یا گیمر در ایران وجود دارد که با موبایل، تبلت، کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و یا کنسول بازی می کنند. بازیکن فردی است که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از سه پلتفرم اصلی بازی‌های دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی می‌کند. 🔷 بر اساس نتایج پیمایش بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مجموع هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای سخت افزار و نرم افزار بازی های دیجیتال در سال 1398، تقریباً 4300 میلیارد تومان برآورد شده است. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چند راهکار برای اینکه فرزندانمان به سمت سایت‌های شرط‌بندی نروند 🔸خانواده‌های این افراد ممکن است والدینی باشند که به دلیل گرفتاری و عدم تطبیق دخل و خرج بیشتر فعالیت دارند و نمی‌توانند نظارتی بر عملکرد فرزندانشان داشته باشند. 🔹دسته دیگر خانواده‌هایی هستند که حضور فیزیکی دارند اما در نظام تربیتی با فرزندان ارتباط خوبی ندارند. 🔸خانواده‌های دسته آخر افرادی هستند که هم حضور دارند هم نظارت اما با فرزندان در تضاد هستند. 🔹روانشناسی میگوید: نصیحت‌های تکراری نکنید، تذکر مداوم ندهید، سرزنش نکنید، مقایسه کردن و منت گذاشتن هم ممنوع است! 🗣 فرزندان را در فضای مجازی رها نکنیم گفت و گوی خبر فوری با منصوری ـ روانشناس @asrehooshmandi
🔸۸ راهکار مقابله با ناشی از شبکه‌های اجتماعی @asrehooshmandi
🎯نفوذ رسانه‌های جمعی در مردم چگونه انجام می‌شود؟ ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای ▫️امروز عرصه، عرصه تنازع برای بقا از طریق نفوذ هر چه بیشتر در افکار عمومی است. در این میان صاحبان و مدیران کلان رسانه‌های جهان به‌خوبی دریافتند برای تاثیرگذاری عمیق‌تر و ماندگارتر بر افکار عمومی باید آن‌ها را در «خواب عدم هوشیاری» نگه دارند؛ یعنی چه؟ یعنی نباید هوشیاری مخاطب را تحریک کنند البته این موضوع در پوسته‌ی ظاهری تلاش برای آگاه‌سازی انجام می‌شود. ▫️ملوین دفلورکه سال‌ها درباره ارتباطات جمعی و شناخت آن فعالیت کرده است، معتقد است: تأثیرات و نفوذ رسانه‌های جمعی بر مردم را در سه سطح ، و باید طبقه‌بندی کرد. او بر این باور است که در جنگ رسانه‌ای، دو بُعد بینش و گرایش مورد هدف قرار می‌گیرد اما درنهایت به کنش و رفتار مخاطب ختم می‌شود. ▫️با این تعریف باید گفت «ایجاد ابهام در مخاطب»، «برخورد اطلاعات متناقض»، «برجسته‌سازی اخبار»، «شکل‌دهی به نگرش‌ها» و ... تاثیرات بینشی یا شناختی هستند. «ایجاد انفعال در افراد»، «افزایش نفوذپذیری»، «افزایش حس نگرانی»، «افزایش عدم امنیت اجتماعی» و... از تاثیرات گرایشی بوده و «ایجاد نگرش‌های جدید»، «مبهم جلوه دادن شرایط»، «منفعل ساختن مخاطب» و... نیز از تاثیرات کنشی یا رفتاری قلمداد می‌شوند. ▫️امروز رسانه‌ها با بزرگنمایی، کوچک‌سازی، تکرار و تعمیم و... هم به مخاطبان می‌گویند چگونه فکر کنند و هم می‌گویند به چه چیزی با چه عمقی و از چه زاویه‌ای فکر کنند. رسانه این توان را دارد که ذهن شما را به دورترین نقطه از واقعیت برده یا یک فریب را پیش چشم واقعی جلوه دهد و شما توان انکار آن را نداشته باشید. ▫️از سوی دیگر امروز این جمله را نباید فراموش کرد که مخاطبان دیگر سرکوب نمی‌شوند بلکه سرگرم می‌شوند. پس سرگرمی یکی دیگر از روش‌های رسانه‌ها برای نفوذ در افکار عمومی برای انتقال معناست که با تصویرسازی رخ می‌دهد. تصاویر از آن جهت مهم هستند که مردم آنچه می‌بینند را باور می‌کنند پس تصاویر دستکاری شده یا صحنه‌سازی شده یا دارای جهت مشخص بر فکر مردم اثرمیگذارد. ▫️امروز نزاع میان رسانه‌ها بر سر مهندسی توجه، تصاحب افکار و جهت‌دهی به ترجیحات و سلایق مردم جوامع برای تربیت شهروندانی یکدست و بی‌دردسر است. شهروندانی که رسانه و کارکرد آن را می‌شناسند و در عین حال دانش و مهارت مواجه با آن را () کسب کرده‌اند، پیروزان واقعی این عرصه هستند. آن‌ها فراگرفته‌اند رسانه را مدیریت کنند و نه رسانه آن‌ها را. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
(دنبال کننده) شما، همیشه طرفدار شما نیست! ▫️شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به چند دسته از (دنبال کننده ها) در فضای مجازی که گاهی خیلی جدی بر روی آنها حساب باز میکنیم: ✔️هواداران: این دسته واقعا سمپات کسی هستند که او را در فضای مجازی دنبال می‌کنند. آنها دوست دارند ببینند چگونه زندگی می‌کنید تا مثل شما باشند. ✔️کنجکاوها: این دسته تنها برای کنجکاوی عضو صفحات می‌شوند. آنها تنها هزینه‌ای که می‌دهند زدن یک کلیک است. آنها فقط دوست دارند بدانند شما چه کار می‌کنید. این دسته بیشتر دوست دارند سرگرم شوند. ✔️دشمنان: این دسته تنها به دنبال گرفتن سوتی هستند. پستی، استوری، کلمه اشتباهی و ... ✔️فیک‌ها: این دسته خریدنی هستند. پول می‌دهید یک سری آدم مثل مترسک می‌ایستند میان فالوورهای شما تا تعداد آنها بیشتر شوند. آنها نه در عروسی دست می‌زنند و نه در عزا گریه می‌کنند. ▫️این اعداد را زیاد جدی نگیرید. ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
⛔️ برای خبر فوت ۱۸۷ نفر و ابتلای ۶ هزار نفر در ایران عکس هولناک قبرستان و قبرهای خالی رو گذاشته. 🔹برای خبر فوت ۴۸۹ نفر و ۲۸ هزار ابتلا، عکسی که می‌بینید! 🔸در ایران «مرگ» است، در انگلیس «جانباخته»؟ واژه ها و تصاویر انتخابی در جنگ شناختی و ، کارکرد بزرگنمایی و تشویش یا کوچک نمایی و تسکین را انجام می دهند. رسانه بی‌طرف و حرفه‌ای! 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چطور کارکرد فضای مجازی شبیه مشروب و سیگار و قمار می‌شود؟ آیا فرزندانمان را در چنین فضایی تنها میگذاریم؟ در شبکه‌های اجتماعی چطور؟! پویش سواد رسانه‌‌ای @asrehooshmandi
💢کدام فعل‌ و انفعالات مغزی موجب می‌شود اخبار جعلی را باور کنیم؟ 💠گاهی خبرهای جعلی کاملا غیرمنطقی و حتی مضحک به‌نظر می‌رسند؛ اما به راحتی پذیرفته می‌شوند. علوم اعصاب به بررسی ساختار مغزی انسان پرداخته که باعث می‌شود اخبار دروغ را به سادگی باور کند. اخیرا اتحادیه اروپا برای بررسی دقیق این موضوع، یک پروژه تحقیقاتی مفصل را تعریف کرده که با بررسی سازوکار شبکه عصبی انسان، بررسی کرده اخبار دروغ در مغز انسان چطور مدیریت و پردازش می‌شود و چه فعل و انفعالاتی باعث می‌شود او این اخبار را باور کند. در این گزارش، نتایج این تحقیقات را آورده‌ایم. 🔻یافته اول: شبکه‌های عصبی، مقابل اطلاعات مخالف با باورهای قبلی مقاومت می‌کند 🔻یافته دوم: با تعصب روی اطلاعات قبلی، توان پذیرش مغز کمتر می‌شود 💠خبرهای جعلی با ظاهر منطقی، سریع‌تر باور می‌شوند افراد خبرها را بر اساس اینکه چقدر با واقعیت و با منطق سازگاری دارد، قبول یا رد نمی‌کنند؛ بلکه بر این اساس با آن برخورد می‌کنند که چقدر با آن‌ها سازگاری دارد. اگر همسو با اعتقاداتش باشد، هرچقدر هم که غیرمنطقی و غیرواقعی باشد آن را باور می‌کند. چه برسد به خبرهای جعلی که ظاهری منطقی به آن داده می‌شود و مخاطب لازم است برای باور آن دنبال اسناد و مدارک موثق باشد. 💠این ویژگی عصب‌شناختی، دالان پژواک را شکل می‌دهد اطلاعات از منابع مختلف و با زاویه نگاه‌های متفاوت وجود دارند. اما وقتی که فرد، یک زاویه‌نگاه و یک دسته اعتقادات را بارها و بارها دریافت می‌کند، در یک می‌افتد؛ یعنی محیطی که فرد فقط با اطلاعات و عقایدی مواجه می‌شود که اطلاعات و اعتقادات خودش را انعکاس می‌دهد و تقویت می‌کند. چون به سراغ رسانه‌ای می‌رود که حرف مطلوب خودش را بشنود. در واقع حوصله این را ندارد که برود خودش را به چالش بکشد؛ ترجیح می‌دهد حقیقت را بر اساس ذائقه خودش پیدا کند. بنابراین تمرکزش را روی محتوا و رسانه‌ای می‌گذارد که حرف موردنظر او را می‌گوید؛ نتیجه اینکه از حقیقت فاصله می‌گیرد و تمایلات و بازگو شدن دیدگاه‌های خودش، موضوعیت بیشتری برایش دارد. در عین‌حال فکر می‌کند در حال خواندن اخبار و تحلیل‌های روز است و دارد آگاهی‌اش نسبت به حقیقت را افزایش می‌دهد. 🔻 و تکنیک نقشی تعیین کننده دارند ✅متن کامل این پژوهش را در سایت عصر هوشمندی به آدرس asrehooshmandi.ir بخوانید. @asrehooshmandi
📻فردا در برنامه هشتگ گفتگو بررسی خواهیم کرد: 🔍«زیر پوست فضای مجازی؛ پیدا و پنهان شبکه‌های اجتماعی» 🕰هفتم دی ماه ساعت ۱۱ 💢سوالاتی که علاقه دارید پاسخش را در برنامه بشنوید، از طریق ارتباط با ادمین ارسال بفرمایید. @asrehooshmandi
💢چرا احساس می کنیم همه چیز را می دانیم؟+راهکار سه مساله احساس همه چیز دانی ما را تقویت می‌کنند: ۱- حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. ۲: سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. ۳: سواد مصنوعی: نظرات ما از پرسه‌زدن در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع است. 🔹به همین خاطر است که اخبار درست و غلط و شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آنچه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران ارسال می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 💢چه می توان کرد؟ 1️⃣تعلیق قضاوت. نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. 2️⃣در حالت مستی قضاوت نکنید!! دو روانشناس آمریکایی در مطالعات خود نشان دادند زمانی که افراد از آرامش فکری بیشتری برخورداند، کیفیت قضاوتهای حرفه ای شان افزایش پیدا می کند. مطالعات نشان داده زمانی که شتابزده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتابزدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست، غیرقابل اتکاست. 3️⃣به ساختارهای مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. 4️⃣برای هرچه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: الف) آیا از منبع خبر/گزارش مطمئن هستم؟ ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ 5️⃣از چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🖤السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)🖤 @asrehooshmandi
پسر درسخون!!! @asrehooshmandi
📣آنچه باید درباره یا بدانید پروپاگاندا یعنی چه؟ گونه‌ای ارتباط است که در آن، اطلاعات و برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می‌شود. برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلی‌ترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت‌ها به طور بیان و بازنمایی می‌شوندتا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند. 🔻روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا : برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه. : دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی. : حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. : تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. به اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است. : بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد. هر چه به ایام انتخابات نزدیک تر خواهیم شد با نمونه های پروپاگاندا بیش از پیش مواجه خواهیم. از حالا به گفتمان ها و دو قطبی ها دقت کنیم. @asrehooshmandi
💢برخی از اصول کلی حاکم بر رسانه‌ها: 🔻هیچکس همه داستان را برای شما تعریف نمی‌کند. 🔻هر کس چیزی را می‌بیند که می‌خواهد. 🔻رسانه‌ها جهان را دوباره می‌سازند. 🔻رسانه‌ها می‌خواهند جهان‌بینی بسازند. 🔻اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه‌ها انکارشدنی نیست. 🔹در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 بحران عکس خصوصی در فضای مجازی 🔻اگر عکس های ما در فضای مجازی مورد سوء استفاده قرار گرفت چه کنیم؟ ✅روایت و توصیه‌های رئیس تشخیص و پیشگیری پلیس فتا درباره چگونگی محافظت از عکس‌های خصوصی در فضای عمومی را ببینید. @asrehooshmandi
✍️گزارش تحلیلی ♨️نقش توییتر در انتخابات آمریکا سال ۲۰۲۰ سال نقش آفرینی شبکه‌های اجتماعی در عرصه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و به جرأت می‌توان گفت این شبکه‌ها در زمینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به اذهان مردم نقش قابل توجهی ایفا کردند. اگر در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با دسترسی غیرقانونی به پست‌ها و اطلاعات کاربری بیش از ۸۰ میلیون کاربر آمریکایی فیس‌بوک از طریق شرکتی انگلیسی به نام کمبریج آنالیتیکا توانست از نظرات و دیدگاه‌های آنها مطلع شده و برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند ارسال کند، به گفته کارشناسان در سال ۲۰۲۰ شرایط به ضرر وی تغییر کرد و برخی شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفتند در قبال وی و مطالب جنجالی و دروغین ارسالی او با جدیت و سرسختی موضع بگیرند و اجازه انتشار گسترده آنها در فضای مجازی را ندهند. یک استاد دانشکاه هاروارد اقدامات توییتر در قبال انتخابات آمریکا را بیشتر منجر به افزایش دو قطبی در جامعه آمریکا می‌داند که گفتمان را کمتر می‌کند و احتمال تنش را بیشتر. به ویژه اگر اخبار نادرستی که توسط توئیتر برچسب زده می‌شود درباره موضوعات چالش برانگیز باشد. درباره «محدودیت‌های بی سابقه توئیتر در رابطه با انتخابات آمریکا»، «سخت گیری درباره بازنشر محتوای به گفته توئیتر جعلی»، «برچسب خوردن نیمی از پست‌های ترامپ در یک روز»، «نقش پر رنگ توئیتر در جریان انتخابات آمریکا» و اینکه «آیا توئیتر نتیجه انتخابات آمریکا را تعیین کرد؟» در سایت asrehooshmandi.ir بیشتر بخوانید. ✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم. @asrehooshmandi
💢با این راهکار، استفاده فرزندتان از اینترنت را مدیریت کنید 💢معرفی چند نرم افزار کنترل والدین 🔅نرم‌افزارهایی وجود دارند که به آن‌ها «کنترل والدین» یا Parental Control می‌گویند و وقتی روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر نصب شوند، امکان کنترل تمام فعالیت‌های فرزندتان را فراهم می‌کنند. 🔻برخی قابلیت‌های کلیدی و پایه‌ای هستند که در همه این نرم‌افزارها مشترک هستند. از جمله اینکه: ⬅️برای مدت زمان استفاده از دستگاه و یا اینترنت محدودیت تنظیم کنید. مثلا تعیین کنید که تنها از ساعت ۸ تا ۱ بعداز ظهر بتواند وارد دستگاه یا اینترنت شود؛ یا مثلا در روز تنها مجاز باشد در مجموع پنج ساعت استفاده کند. ⬅️اپلیکیشن‌هایی که فرزندتان می‌تواند از آن استفاده کند را مشخص می‌کنید. هر اپلیکیشن دیگری توسط این نرم‌افزار قفل خواهد شد. ⬅️تعیین کنید وارد شدن به کدام وب‌سایت‌ها مجاز است، دسترسی به سایت‌های غیر اخلاقی و هر سایتی که مدنظرتان است را محدود کنید و به نوعی فیلتر خانگی روی اینترنت قرار دهید. ⬅️علاوه بر اینکه می‌توان سایت‌های مشخصی را با وارد کردن آدرس آن‌ها در تنظیمات نرم‌افزار به‌طور کامل مسدود کرد، می‌شود با تعیین برخی کلمات کلیدی، همه وبسایت‌هایی که حاوی این کلمات هستند را مسدود نمود. ⬅️می‌توان همه اپلیکیشن‌‌هایی که فرزندتان استفاده کرده و همه وبسایت‌هایی که باز نموده است و حتی مدت زمان هر کدام را مشاهده کرد. 🔻برخی قابلیت‌ها نیز بسته به نرم‌افزار مورد استفاده متفاوت است. مانند موارد زیر: ⬅️دربازه‌های زمانی که خودتان تعیین می‌کنید از صفحه دستگاه اسکرین‌شات می‌گیرد و به این ترتیب رصد دقیق‌تری نسبت به فعالیت فرزندتان خواهید داشت. ⬅️برخی نرم‌افزارها این امکان را دارند که تمام کلمات وارد شده توسط فرزندتان را ضبط کنند؛ حتی آن‌هایی که در چت وارد می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که در صورت ردوبدل کردن برخی کلمات غیرمجاز، چت به‌طور کامل مسدود شود. ⬅️تمام تماس‌های ورودی و خروجی و همینطور پیامک‌ها را مدیریت و کنترل می‌کند. مثلا همه را ضبط می‌کند یا می‌توان محدودیت‌هایی برای هر کدام گذاشت. ⬅️در نرم‌افزارهایی که بر روی دستگاه کامپیوتر نصب می‌شود، می‌توان برای مدیریت اطلاعاتی که از طریق فلش مموری رد و بدل می‌شود، درگاه‌های usb را قفل و محدود کرد. همینطور بر روی فایل‌هایی که به پرینتر ارسال می‌شود، نظارت نمود. ❌نکته مهم: البته در کنار تمام مراقبت ها، سواد رسانه ای، تربیت رسانه ای و تاکید بر تقویت هوش دیجیتال فرزندان در اولویت است. http://fna.ir/ezj12c ✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم. @asrehooshmandi