📌 اشاره رهبر انقلاب به یک پدیده در فضای مجازی: نکند مومنان به یکدیگر امید ندهند...
🔸 دو هدف را دشمن در جنگ نرم دنبال میکند. یک جنگهای آشکار نظامی و سخت و خشن هست که حکم خودش را دارد، امّا جنگ نرم مشکلتر علاج میشود و خطرناکتر است به یک معنا.
🔸 در این جنگ نرم، دشمن دو حرکت را انجام دهد و دو هدف را دنبال میکند. یک اینکه این زنجیره تواصی به حق و صبر را قطع کند، دوم اینکه حقایق را وارونه نشان دهد.
🔸 امّا اینکه تواصی به حق و صبر و این رشته را قطع کنند در بین مومنان این چیز خطرناکی است. کاری کنند که مومنین همدیگر را حفظ نکنند و به یکدیگر امید ندهند.
🔸 اگر این جریان قطع شود خیلی خطرناک است و موجب میشود انسانها احساس تنهایی و ناامیدی کنند و ارادهها ضعیف شود و امیدها کمرنگ شود. جرأت اقدام از دست برود.
🔸 وقتی تواصی نبود این اتفاقات میافتد. وقتی امیدها و جرأتها کم شد و ارادهها ضعیف شد، قهراً هدفهای عالی و متعالی کمرنگ میشود و به دست فراموشی سپرده میشود که این افسران جنگ نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. باید توصیه با ایستادگی بکنند، توصیه به خسته نشده و تنبلی نکردن.
🔸 البته امروز فضای مجازی فرصتی است برای این کار. شما جوانهای عزیز اینطور از فضای مجازی ایجاد کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرتآفرینی و توصیه به تنبلی نکردن.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸توصیههای امروز رهبر انقلاب به جوانان درباره فضای مجازی
@asrehooshmandi
💢چطور در فضای مجازی شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟
🔹سه عنصر #منبع، #اعتبار و #ذینفعان را در محتواهای رسانهای بررسی کنید.
🔹فراموش نکنیم هرگاه موضوعی #مهم باشد و درباره آن #ابهام وجود داشته باشد، احتمال ساخت و انتشار شایعه را افزایش می دهد.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#خریدهای_نوروزی را آنلاین و ایمن انجام دهید
خریدهای آنلاین از جمله موضوعاتی است که امروزه به واسطه شیوع ویروس کرونا بیش از پیش مورد استفاده کاربران قرار میگیرد و در این میان دانستن نکات و توصیههای کاربردی برای داشتن یک خرید اینترنتی ایمن بسیار ضروری است.
1) قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی، اعتبار آن فروشگاه را از طریق سایت نماد اعتماد الکترونیکی بررسی نمایید.
2) ترجیحا از یک کارت بانکی مجزا با موجودی محدود برای خریدهای اینترنتی خود استفاده کنید تا در صورت افشای احتمالی اطلاعات کارت، امکان برداشت مبالغ هنگفت از حساب شما وجود نداشته باشد.
3) در هنگام ثبت اطلاعات مالی و کارت بانکی خود حتما به آدرس درگاه پرداخت دقت داشته تا در دام صفحات جعلی و فیشینگ قرار نگیرید.
4) در صورتی که قسط دارید یک اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید
5) در هنگام عضویت و استفاده از سایت از رمزهای عبور قوی و طولانی استفاده کنید که به سادگی قابل حدس زدن نیستند.
#کلیک_امن
#ای_عشق_شورانگیز...
میلاد #حضرت_عشق، امام حسین (ع) و روز #پاسدار مبارک.
❤️اِلهى کَیْفَ اَخیبُ وَاَنْتَ اَمَلى اَمْ کَیْفَ اُهانُ وَعَلَیْکَ مُتَّکَلى❤️
خدايا من چگونه نااميد شوم و حال آنكه امید من به توست، چگونه خوار شوم درحالی که به تو متکی هستم!
▫️فرازی از نیایش #امام_حسین (ع) در روز عرفه
@asrehooshmandi
📊 تحلیل روند انتشار هشتگهای مربوط به پنج نامزد احتمالی برتر در توییتر
🗓 در بازه زمانی اول تا ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹
🔹اوج گیری محتوا در خصوص #سعید_محمد به دلیل اعلام استعفاء وی در تاریخ ۱۷ اسفند از قرارگاه خاتم الانبیاء است.
🔸بررسی محتوا درباره سعید محمد، نشان از بالا بودن محتواها درباره وی از اوایل اسفند، در قیاس با چهار نامزد احتمالی دیگر است و فعالیت کاربران در تولید محتوا در خصوص وی حتی قبل از استعفایش بالا بوده است.
🔹اوجگیری محتوای مربوط به #سعید_جلیلی نیز با افزایش محتوا درباره سعید محمد مبنی بر گمانهزنیها درباره کاندیداتوری وی بوده است.
🔸اما درباره محمود #احمدی_نژاد وضع کمی متفاوت است و محتواهای مرتبط با او با توجه به اظهاراتش دارای دو موج توییتری است.
🔹با اوج گرفتن محتوای مربوط به سعید جلیلی و سعید محمد، محتوای احمدینژاد با افت روبرو شده است.
🔸محتوای مطالب مربوط به آقایان #رییسی و #قالیباف نیز تحت تأثیر گمانهزنیها درباره حضور سعید محمد در انتخابات، دچار نوسان شده است.
@asrehooshmandi
⭕️ وضعیتشناسی تطبیقی ۱۰ کاندیدای احتمالی ۱۴۰۰ در فضای مجازی
شماره ۲- اسفند ۹۹
📊 در این گزارش دیتاک، احساس رسانهها به ۱۰ کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و میزان توجه فضای مجازی به این افراد در اسفندماه ۹۹ بررسی شده است.
🔹اصلیترین تغییرات گزارش فعلی نسبت به بهمنماه به لحاظ حجم محتوا شامل افزایش محتوای فضای مجازی درباره سعید محمد، سعید جلیلی و علی لاریجانی و کاهش محسوس محتوای مرتبط به محمدجواد ظریف است.
🔹تغییرات جایگاهی و قطبی برخی از چهرهها همچون حسن خمینی، ضرغامی، احمدینژاد، سعید محمد و قالیباف نسبت به بهمنماه، از جهت احساس رسانهها و حجم محتوای فضای مجازی در این گزارش به دلیل فضای سیاسی سیال در ایام منتهی به انتخابات در تصویر مشهود است.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال خوب را آرزو نکنیم؛ آن را باهم بسازیم
بهار، این نشانه اعجاز الهی فرا رسیده است و ضمن شادباش و طلب خیرِ سرشار برای یکدیگر، وقتش رسیده که به جای اینکه بگوییم «آرزو میکنم سال خوبی داشته باشید»، بگوییم بیایید باهم سال خوبی را بسازیم.
برای ساختن سالی خوب نیازمند رجوع به خودمان، توانمان و داشته هایمان هستیم. هیچ کشوری از نشستن و نگاه کردن و حسرت پیشرفت دیگران را خوردن، پیشرفت نکرده است. دستمان را بگذاریم روی زانوهایمان و یک یا علی بگوییم. بی شک خدا به حرکتها مخصوصا اگر جمعی باشند، برکت می دهد.
۱۴۰۰ را با امید، نشاط، پویایی و توکل بر خداوند عزیز آغاز میکنیم.
سال نو را مبارک میکنیم_معصومه نصیری
@asrehooshmandi
⭕️ پنجگانه تحقق «تولید، پشتیبانیها، مانع زداییها»
#نقشه_راه را شعاری نکنیم
✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🔹۱۴۰۰ را با امید و ایمان مضاعف آغاز کرده ایم، آغازی که به رسم هر سال با ترسیم نقشه راه برای یکسال پیش رو توسط سکاندار کشور، همراه شده است.
🔹نکته مهم در فهم این نامگذاری ها، درک تفاوت میان ترسیم افقِ مبتنی بر شناسایی مسأله اصلی کشور و اعلام آن، و تقلیل نقشه راه به شعار، است.
🔹امسال و در شرایط کنونی کشور، به نظر می رسد توجه به چند نکته در تحقق این نقشه راه دارای اهمیت است و باید مصداق این مصرع شعر شویم که ز عمل کار برآید:
۱: نهادها، سازمان ها و دستگاهها به جای چاپ بنر، نصب بیلبورد و برگزاری همایش و توجه نمادین به این مقوله، برنامه اجرایی خود را برای تحقق «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» با همان سرعتِ چاپ بنر و برگزاری همایش، ارائه دهند.
۲: نهادهای ناظر بر تحقق برنامه ها و قوانین نظارت داشته باشند. برخی از موانع در نبود ناظران ایجاد می شوند و مجال ریشه دار شدن پیدا میکنند.
۳: رسانه ها بیش از همیشه بازوی تحقق این نقشه راه هستند. رسانه در بعد تولید باید در برآیندِ فعالیت، امید به رونق و امنیت در این بخش را تقویت کرده و ضمن ایفای نقش پشتیبانی از برنامه ها نزد افکار عمومی و با پیوست دقیق، موانع را تشریح، مانع تراشان را معرفی و تسهیل کنندگان را تشویق کنند. در عصر حاضر هیچ برنامه و نقشه راهی بدون پیوست رسانهایِ مبتنی بر مطالبه گری و شفافیت در اطلاع رسانی، قابلیت موفقیت در تحقق را ندارد. این پیوست، باید با محوریت مطالبه گری جدی با رویکرد حفظ منافع ملی و نفع رسانی به مردم همراه باشد.
۴: تحقق نقشه راه ۱۴۰۰ به مدیرانی نیاز دارد که مقطعی، حزبی، جریانی و محدود به مسائل ننگرند و نگاهی افق گشا داشته باشند؛ مدیرانی که قوانین پشتیبانی کننده از تولید وضع کرده، موانع را برطرف کنند و مجریانی که با نگاه و #باور_توان_داخلی، تمام عزم خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.
۵: نقش مردم در این مسیر بسیار دارای اهمیت است. مردم امروز از دو منظر می توانند در تحقق این نقشه راه ایفای نقش کنند. شرایط مطالبه و نظارت بر تحقق وعده ها با استفاده از ابزارهای نوین امروز بیش از هر زمانی فراهم است. در گام مهمتر، توجه به تولید داخل میتواند ضمن حمایت و پشتیبانی از تولید، در نهایت منجر به رفع موانع نیز شود که تجربه نشان داده، نقص ها از این مسیر رفع شده است.
✅این پنجگانه اولیات و بدیهیات تحقق یک نقشه راه در گام نخست هستند که در گام های بعد، با پیوند نظرات نخبگانی، به یکسال محدود نشده و به عنوان قطعه مهمی از پازل #پیشرفت و تحقق #ایران_قوی همواره مورد توجه قرار گرفته و به #فرهنگ تبدیل خواهد شد.
@asrehooshamandi
🚨 رهبر معظم انقلاب هماکنون: فضای مجازی در کشور ما در جهاتی رها شده است.
🔸 همه کشورها در حال مدیریت فضای مجازی هستند. اما برخی در کشور ما افتخار میکنند که ما فضای مجازی را رها کردهایم.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انتقاد صریح رهبر انقلاب از مدیریت فضای مجازی در کشور
🔺رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی: فضای مجازی هم در یک جاهایی ول است. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوههای روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد.
🔺فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.
@asrehooshmandi
📢 توصیه رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی به مردم برای انتخابات ۱۴۰۰: هرکس به دنبال سعادت کشور است، رئیسجمهوری با این شاخصهها انتخاب کند:
◀️ یکی نکته دیگر درباره انتخابات خطاب به آحاد مردم است. هر کسی که به دنبال سعادت کشور است یک چنین رئیس جمهوری می خواهد:
1️⃣ دارای مدیریت و کفایت مدیریت باشد.
2️⃣ با ایمان باشد. آدم بی ایمان کشور را منافع کشور را یک وقتی میفروشد.
3️⃣ عدالتخواه و ضد فساد باشد. این یکی از مهم ترین خصوصیاتی است که بایست در رئیس جمهور وجود داشته باشد.
4️⃣ دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد یعنی با عملکرد اتوکشیده و اینها نمیشود کار کرد برای یک کشوری با این همه مسائل اساسی که در کشور وجود دارد.
5️⃣ به توانمندیهای داخلی معتقد باشد. به جوانان معتقد باشند. جوانها را به عنوان پیشران حرکت عمومی کشور بشناسد و به آنها اعتماد کند.
6️⃣ مردمی باشد، امیدوار باشد، آدم مایوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.
@asrehooshmandi
#خبر
🔸کلاب هاوس (Clubhouse) هم به جمع تحریمی های چین پیوست
▫️کشور چین استفاده از تمامی برنامههای خارجی خصوصا آمریکایی را در این کشور ممنوع اعلام کرده و در اقدامی تازه کلاب هاوس را هم تحریم کرد.
💢کلاب هاوس در فهرست رسانهای برخی گروهها و جریانات سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ است.
@asrehooshmandi
⭕️ساده نگری ممنوع
قانون #مکث، #تفکر و سپس #ارسال را فراموش نکنیم.
زودباوری و ساده نگری پاشنه آشیل مخاطبان در فضای مجازی است. این دسته مخاطبان، زودتر احساساتی شده و کمتر راستی آزمایی میکنند.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید!
چون:
🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد.پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود.
🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید.
🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
@asrehooshmandi
🔹نگاهی به تجربه حاکمیت ۱۰ کشور بر فضای مجازی
🔸غربیها هم به رها شدن فضای مجازی افتخار میکنند؟
🔻«همهی کشورهای دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت میکنند اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار میکنند درحالیکه این شیوه به هیچوجه افتخار ندارد.»
✅گزارش چگونگی اعمال مدیریت و حاکمیت ۱۰ کشور آلمان، انگلیس، فرانسه، هند، آمریکا، کره جنوبی، روسیه، عربستان، ترکیه و استرالیا بر فضای مجازی خود را در asrehooshmandi.ir بخوانید.
@asrehooshmandi
#شایعه تست واکسن کرونا رو پاکبانان
همزمان با آغاز واکسیناسیون پاکبانان، رسانهها و کاربران ضدانقلاب هجمههایی علیه این اتفاق شروع کرده و نوشتند که ایران درحال آزمایش واکسن ایرانی- کوبایی است.
علیرضا وهابزاده، مشاور وزیر بهداشت شایعه تست واکسن ایرانی یا کوبایی به پاکبانان و کارکنان شهرداری را تکذیب کرد و گفت: واکسنها از محمولههای معتبری است که توسط وزارت بهداشت وارد کشور شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز عنوان کرده: در مرحله نخست واکسیناسیون پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستانهای اهواز در مقابل کرونا، از واکسن سینوفارم ساخت چین استفاده شده است.
همچنین از یک سو تعداد داوطلبان تزریق واکسن ایرانی که در سامانه ۴۰۳۰ ثبتنام کردهاند آن قدر زیاد هستند که نیازی به آزمایش اجباری روی این افراد نیست و از سوی دیگر، هجمهکنندگان آنقدر آگاهی ندارند که بدانند برای تست نهایی واکسنهای ایرانی، ابتدا لازم است که پیش از تزریق، آزمایشهای مربوط اخذ و پس از تزریق نیز، مجدداً افراد تحت مراقبت و آزمایشهای ثانویه قرار بگیرند.
@asrehooshmandi
🏆 پنجمین دوره المپیاد سواد رسانهای 🏆
ویژه دانش آموزان #دهم و #یازدهم
➕ دانشآموزان پایه #نهم میتوانند به صورت #آزمایشی در مرحله اول این دوره از المپیاد شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن، قبولی مرحله اول آنها برای سال آینده ذخیره خواهد شد.
📱 مرحله اول: ٢۰ فروردین ١۴٠٠
آزمون تستی آنلاین بین تمامی ثبت نام کنندگان مجازی و تحت اپلیکیشن رسمی المپیاد
💻🎧 مرحله دوم: تیر ۱۴۰۰
آزمون تشریحی چند رسانهای به طور مجازی بین برگزیدگان مرحله اول
🥇🥈🥉 مرحله سوم: شهریور ۱۴۰۰
رقابت در اردوی ۱هفتهای بین برگزیدگان مرحله دوم و اهدای مدالهای طلا، نقره و برنز
📌 منبع اصلی مرحله اول المپیاد کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای می باشد و سوالات مرحله اول المپیاد متناسب با سرفصلهای این کتاب طراحی میشود.
➕ جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات و مزایای شرکت در المپیاد سواد رسانه ای به imlc.ir مراجعه نمایید.
⏳ مهلت ثبت نام تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ تمدید شد!
@asrehooshmandi
🔴جواب هکرهای آمریکایی
🔹وزرای خارجه ایران و روسیه، یک توافق نامه همکاری در زمینه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات امضا کردند. این توافق شامل همکاری در زمینه امنیت سایبری، انتقال فناوری، آموزش ترکیبی و هماهنگی چند جانبه است. به رغم آنکه این توافق نامه توانمندی های تهاجمی با دشمن مشترک هر دو کشور و رخنه آمریکا در خاورمیانه و همچنین تمایل برای کاهش وابستگی به فناوری غربی تدوین شده است. افزایش همکاریهای سایبری ایران و روسیه میتواند تهدیدهای تازه ای برای راهبرد آمریکا در خاورمیانه داشته باشد.
🔹اگر هکرهای روسی به سیستم های دفاعی ایران دسترسی یابند، می توانند بدافزارهای اسرائیلی یا آمریکایی که علیه ایران استفاده می شده اند را مهندسی معکوس کنند.
@asrehooshmandi
⭕️ تحلیل دیتای کنش کاربران درباره سند همکاریهای جامع ایران و چین
✍🏻 معصومه نصیری- کارشناس رسانه
🔹سند همکاریهای جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه امضا شد تا شاید این موضوع، فرصت سوزیهای پیشین در حوزه روابط تجاری راهبردی را جبران کند. علیرغم اینکه سند همکاری بلندمدت یکی از شیوههای رایج در ارتباطات بینالمللی است، بسیاری از رسانههای فارسیزبان خارج کشور به آن تاخته و برخی نیز در داخل تلاش دارند از آن بهرهبرداری سیاسی و انتخاباتی کنند؛ این در حالی است که این قرارداد که طبق آن چین با طرح سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیاردی طی ۲۵ سال راهی ایران شده، روشی برای بی اثرسازی تحریمها و اساسا کاهش مشکل تحریم و وابستگی به دلار است.
📊 رصد دیتاک از این قرارداد مهم جمهوری اسلامی ایران در شبکههای اجتماعی حکایت از چند رویکرد در قبال این موضوع است. اولا کنشگرانی که علیه قرارداد فعالیت کردند و هشتگهایی همچون #ترکمنچای_چینی، #فروش_ایران_ممنوع، #ایران_فروشی_نیست، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله و #فروش_ایران را مورد استفاده قرار دادند تا سعی کنند آن را فاقد ارزش استراتژیک نشان دهند، دوما فعالانی که از این قرارداد استفاده سیاسی و تبلیغات انتخاباتی کرده و بهجای اشاره به امضای سند بین ایران و چین و آورده آن برای کشور، بر روی اسامی دو کاندیدای احتمالی مانور دادند و سوما افرادی که که موضوع را باعث رونق اقتصادی در صورت اجرای صحیح میدانستند.
🔹کاربران توییتر که کنش جدی خود را یک روز قبل از امضای قرارداد آغاز کرده بودند، با ۱۳۰.۲ هزار توییت، ۱۰۵.۵ هزار ریتوییت، ۴۵۰ هزار لایک و البته ۵۳۸۸ پست در ساعت موضوع را با هشتگهای #قرارداد_۲۵_ساله، #نه_به_جمهوری_اسلامی، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله، #قرارداد_۲۵_ساله_با_چین، #No2ChinaIRAccord، #فروش_ایران_ممنوع و #ترکمنچای_چینی، در ۴۸ ساعت اخیر دنبال کردهاند.
🔹اما در تلگرام موضوع بیشتر جنبه اطلاعرسانی داشته و بر این اساس کاربران با ۷.۱هزار پست و ۲۵.۶ میلیون بازدید نسبت به امضای سند همکاری کنشگری داشتهاند. پربازدیدترین پست تلگرام با موضوع اطلاعرسانی پیش از امضای قرارداد با بیش از ۲۱۰ هزار بازدید و مربوط به کانال خبر فوری بوده است.
🔹در بستر خبر نیز مجموعا ۲.۷ هزار خبر توسط ۲۱۵ منبع خبری منتشر شده است.
🔹در کنار موج فضای مجازی، رصد شبکههای ماهوارهای با هشتگ ثابت #نه_به_جمهوری_اسلامی و با رویکرد عصبانیت پیگیری شده است و اکثر کانالها و صفحات آنها با بهکارگیری هشتگ #ترکمانچای_جدید و #استعمار_چین سعی در بازنمایی معکوس این قرارداد نزد افکار عمومی دارند. البته این گروه با رفتاری متناقض، هم سند را مهم و استعماری میدانند و هم معتقدند این سند فاقد ارزش او خاصیت استراتژیک است.
🔹این در حالی است که امضای اسناد بلندمدت سابقه جهانی دارد، مثلا سال ۲۰۱۴ روسیه سند ۴۰۰ میلیاردی برای همکاری با چین امضا و یک سال پیش نیز فاز اول خط لوله گازپروم به چین را افتتاح کرد. یا در سال ۲۰۱۹ اسکون موبیل آمریکا قرارداد ۲۰ ساله فروش گاز LNG را با چین امضا کرد. بر این اساس به نظر میرسد این میزان عصبانیت و شتابزدگی، ریشه در موفقیت ایران دربرداشتن #گام_عملی برای #کم_اثرسازی_تحریمها و رسیدن به روشهای جایگزین داشته باشد.
@asrehooshmandi