10.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*هیأت ملت*
ویژه برنامه انتخاباتی شبکه رادیویی جوان
گزیده گفتوگوی نهم (بخش اول)
پیرامون آرایش سیاسی انتخابات ۱۴۰۰
با حضور:
مجتبی ثابتی
علیرضا خامسیان
علی سلطانیوش
کارشناس مجری: علیرضا فیروزی
گوینده: سینا هوشمندینژاد
تهیه کننده: مجتبی امیری
نسخه کامل این برنامه بر روی آرشیو رادیو جوان و اپلیکیشن ایران صدا بارگذاری شده است.
#گزیده #هیأت_ملت
RadioJavan.ir
IranSeda.ir
@asrehooshmandi
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برای افراد درگیر در غوغاهای فضای انتخاباتی؛
وظیفه مهم قرآنی در مقابل تهمت به دیگران که غالبا از آن بیخبریم!
استاد شهيد مرتضي مطهري
@asrehooshmandi
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹هیأت ملت
ویژه برنامه انتخاباتی شبکه رادیویی جوان
گزیده گفتوگوی دهم
*اولویت مسائل زنان در دولت آینده*
با حضور:
ـ دکتر زهرا شیخی
(نماینده جوان مجلس شورای اسلامی)
ـ دکتر سیمین حاجیپور
(مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل زنان)
ـ میثم رمضانعلی
(فعال اجتماعی)
کارشناس مجری: دکتر معصومه نصیری
گوینده: سینا هوشمندینژاد
تهیه کننده: مجتبی امیری
نسخه کامل این برنامه بر روی آرشیو رادیو جوان و اپلیکیشن ایران صدا بارگذاری شده است.
#گزیده #هیأت_ملت
RadioJavan.ir
IranSeda.ir
@asrehooshmandi
🔺نگاهی به قوانین سایبری کشورها در بزنگاه مهم انتخابات
با برگزاری کمپین های انتخاباتی در فضای مجازی و افزایش تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی، اکنون بیش از پیش لزوم قانونگذاری برای رویارویی با اقدامات پلتفرم ها احساس می شود.
قوانین سایبری کشورها را در هنگام انتخابات در سایت بخوانید 👇
https://mehrnews.com/xVnfK
@asrehooshmandi
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی هست؟!
🗳 به نظر شما وضعیت کشور به تصمیمات شخص رئیسجمهور بستگی داره؟
#انتخابات۱۴۰۰
تبیان
@asrehooshmandi
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نمودار #داده_کاوی مجموع میزان توجه انتخاباتی کاربران شبکههای اجتماعی دربارهی نامزدهای تأیید صلاحیت شده #انتخابات۱۴۰۰
📅 روند انتشار محتوا در ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰
🔹 مجموع محتوا در تمام بسترهای #توییتر ، #اینستاگرام ، #کانال های تلگرام، گروههای #تلگرام و پایگاههای خبری برخط
@asrehooshmandi
🔶 میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
(بر حسب مشارکت کنندگان و کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند و مردد هستند)
🔷 از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند به اضافه کسانی که مردد هستند پرسیده شد «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»
🔷 از میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت میکنند به اضافه کسانی که گفتهاند هنوز در این باره تصمیم نگرفتهاند، ۳۸.۵ درصد ابراهیم رئیسی، ۳.۴ درصد محسن رضایی، ۱.۸ درصد سعید جلیلی، ۱.۶ درصد عبدالناصر همتی، ۱.۰ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، و ۰.۸ درصد محسن مهرعلیزاده و ۰.۱ درصد علیرضا زاکانی را برگزیدهاند. ۵۲.۷ درصد نیز در پاسخ به این سؤال گفتهاند «نمیدانم» یا به آن جواب ندادهاند.
🔷 ایسپا موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
📊 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
@asrehooshmandi
🔶 میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
(بر حسب کسانی که قطعا و احتمال زیاد در انتخابات شرکت می کنند)
🔷 از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»
🔷 از میان افرادی که گفتهاند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳.۹% ابراهیم رئیسی، ۳.۷% محسن رضایی، ۱.۸% سعید جلیلی، ۱.۰% امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۱.۰% عبدالناصر همتی، ۰.۴% محسن مهرعلیزاده و ۰.۲% علیرضا زاکانی را برگزیدهاند. ۴۸% از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمیدانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکردهاند.
🔷 ایسپا موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
@asrehooshmndi
⭕️ سیر صعودی بیگدیتای کاندیداهای ریاستجمهوری
📆۶ خردادماه۱۴۰۰
📊گزارش دیتاک بر اساس بیگدیتای شبکههای اجتماعی پیرامون کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حکایت از صعود یک پلهای مهرعلیزاده به جایگاه چهارم دارد.
🔹رییسی همچنان با فاصله زیاد در صدر توجهات شبکههای اجتماعی قرار دارد و پس از وی، رضایی در توییتر و تلگرام و جلیلی در اینستاگرام همچنان در ردههای دوم جای دارند.
🔹با اعلام نتایج قرعهکشی برنامههای انتخاباتی کاندیداها، واکنش کاربران شبکههای اجتماعی افزایش یافته و روند صعودی توجهات فضای مجازی به وضوح مشاهده میشود.
#دیتاریپورت
#دیتاپولیتیک
#انتخابات_۱۴۰۰
@asrehooshmandi
⭕️به جای #نقد گفتمان، به فرد #حمله کن!
💢در مناظرات انتخاباتی وقتی دست یکی از طرفین از برنامه و راهکار خالی باشد یا اساسا بنای بر هیجانی کردن فضا برای رسیدن به هدفش را داشته باشد، سعی میکند در گفت و گوها با زیر سوال بردن و حمله به شخصیت یا جریان طرف مقابل، افکار عمومی را منحرف سازد.
مبنای این روش، #شخص_ستیزی است و نه رد استدلال.
❌مثال:
◀️چند روز پیش یکی از کاندیداها درباره ارزش پول ملی سخنی گفته بود و رقیب به جای پاسخ علمی در رد یا تایید این سخن، به او گفته بود ما به دانشجویان ترم دوم درباره چگونگی تعیین ارزش پول ملی توضیح میدهیم. اگر تا پایان انتخابات ماندید، بعد از انتخابات در این باره برای شما خواهم گفت.
◀️این روش بر مبنای زیر سوال بردن شخص است و نه استدلال وی. مخاطب بعد از شنیدن این استدلال دلیل رد سخن فرد را نمی داند و بیشتر درگیر حواشی و هیجانات میشود.
✍معصومه نصیری_ مدرس سوادرسانهای
@asrehooshmandi
📌همه تکنیکهای رسانه ای در خدمت ابر روایت القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی
🔻معصومه نصیری، کارشناس و پژوهشگر سواد رسانهای درباره تاثیرات مثبت و منفی انتشار ویروس کرونا بر زیست مجازی جوامع توضیحاتی ارائه داد و به تحلیل تکنیک های رسانه ای در جهت اثرگذاری بر تصمیم گیری مردم در خصوص #انتخابات پرداخت:
🔹در فضای انتخاباتی از تکنیک ها و مغالطات پرکاربردی استفاده می شود که پایه تبلیغات سیاسی هستند؛ تکنیک هایی مانند برچسبزنی، اهریمن سازی، دروغ بزرگ، ترساندن و مظلومنمایی را همانند دورههای گذشته، در این دوره نیز شاهد خواهیم بود.
🔹 #دوقطبی_سازی نیز از روشهای رایج است که لازمه تحقق دیگر تکنیک ها است؛ هم چنین روش هایی همچون اصطلاح سازی ذیل تکنیک برچسب زنی بر افراد و جناحها پیگیری خواهد شد.
🔹این رسانه ها یک ابر روایت که همان القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام است، را در دستور کار خود قرار خواهند داد و برای تحقق آن از خرده روایت های متعددی بهره گیری میکنند.
@asrehooshmandi
⭕️چگونه احمق نباشیم!
احتمالا شما هم در شبکههای مجازی خواندهاید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکیتان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس میفهمد و به کمک شما میآید. یا دیوار چین از ماه دیده میشود. یا نام کرم بستنی (و درنتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخفروش میکرده گرفته شده.
وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه «گمان» ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارائه کرده است.
🔻اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟
🔻کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همانقدر که بهاندازه هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان سازی تخیلی ایجاد میکند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع میکنند و یک خبر میسازند!
🔻اعلام زمانهای نسبی بهجای ذکر تاریخ مشخص: یکساعت پیش، دیشب، بهتازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه «بهتازگی گوگل برای تغییر نام خلیجفارس رأیگیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
🔻دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده: شرکتهای دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامهی فوق محرمانه و مستقیم درباره زلزله تهران!
🔻جملات خبری علمیطور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کردهاند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟
🔻آدمهای بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید.
🔻ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاریهای بسیار مشهور و معتبر برای اعتباربخشی به مطلب: در اینگونه مطالب بهصورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو!
🔻تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستانهای غمانگیز، عکسهای دلخراش، تحریک حس وطنپرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است.
🔻عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!
🔻اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسیزبانها هم بهاندازه ما استعداد گول خوردن دارند.
🔻«آیا میدانید»ها! نادانستههای کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آنها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمیکنند.
🔻شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیدهایم که در دفاع از یک ادعای عجیب میگویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم.
🔻شیوه نگارش و سطح علمی بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفهای هم نشانه خوبی است.
🔻زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکسها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفهای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساختهاند و افراد فریب ظاهر آن را خوردهاند.
✅تجویز راهبردی
◀️برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر میکنیم هم درست باشد هم بدردبخور.
◀️برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند.
◀️برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانهای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران گفتهشده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقینپذیری، القاء پذیری، خرافهپرستی، فرمانبرداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطهپذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام.
@asrehooshmandi