⭕️نسخه قدیمی طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» کاربران را گمراه کرد
◀️در روزهای اخیر انتشار یک نسخه قدیمی از طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، به شکلگیری واکنشهای متعدد در شبکههای اجتماعی منجر شده است. عمده این واکنشها به دلیل تصور کاربران درباره محدودسازی دسترسی به اینترنت، فیلترینگ پیام رسان های خارجی مثل اینستاگرام، جریمه حضور در پلتفرم های خارجی مخصوصا آنها که مسدود شده اند و مجازات حبس برای تخطی از این قانون و... بوده است. اما متن نسخه جدید این طرح چیز دیگری می گوید.
◀️متن کامل نسخه جدید طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را در سایت عصر هوشمندی asrehooshmandi.ir بخوانید.
@asrehooshmandi
⭕️حاکمیت سایبری در خارج از کشور
🔻سازمانهای دولتی آلمان فیس بوک و اینستاگرام را ترک میکنند
▫️کمیسیونر حفاظت از داده ها و آزادی اطلاعات آلمان در نامهای به سازمانهای دولتی این کشور توصیه کرده تا پایان سال صفحات فیس بوک خود را تعطیل کنند.
▫️#رویترز اعلام کرد: سازمانهای دولت آلمان تا پایان امسال باید صفحات فیس بوک خود را تعطیل کنند. کمیسیونر حفاظت از دادهها و آزادی اطلاعات آلمان اعلام کرد شبکه اجتماعی مذکور برای همخوانی با قوانین آلمان و اتحادیه اروپا تغییرات لازم در عملکردش را اعمال نکرده است.
▫️اولریش کلبر کمیسیونر فدرال حفاظت از دادهها و آزادی اطلاعات آلمان در نامهای به وزارتخانهها و سازمانهای دولتی اعلام کرد فیس بوک هیچ روشی برای مدیریت صفحات مؤسسات ارائه نکرده که با قوانین اتحادیه اروپا همخوانی داشته باشد.
▫️همچنین اپلیکیشنهایی مانند کلاب هاوس، تیک تاک و اینستاگرام نیز با چنین کمبودهایی روبرو هستند. در همین راستا کلبر به سازمانهای دولتی توصیه کرده تا زمان تکمیل تحقیقاتش از این اپلیکیشنها نیز استفاده نکنند.
@asrehooshmandi
هدایت شده از حرف حساب
✳ عقوبتی بالاتر از این نیست!
🔻 یکی از عقوبتهای بسیار وحشتناک خدای متعال، مسئلهی #تسویل است. اگر کتابها در این باره نوشته شود، جا دارد. تسویل را گاهی به نفس نسبت میدهند و گاهی به شیطان و عبارت است از #زشت را #خوب و خوب را زشت نشان دادن؛ #حق را #باطل و باطل را حق نشان دادن؛ #سعادت را #شقاوت و شقاوت را سعادت نشان دادن. عقوبتی بالاتر از این نیست.
📺 در این روزگار ما هر لحظه تسویل است. امپراتوری #رسانهی_غرب کارش تسویل است. #دجال کارش تسویل است. دجل یعنی شما به یک فلز رویهی طلایی بزنی و طرف خیال کند طلاست. آنقدر کار و تبلیغ میکنند که #بیعفتی را کلاس نشان بدهند؛ یا #رشوه که انسان آن را برای خودش موفقیت ببیند.
‼ تسویل نتیجهی #گناه است. اگر گناه کنیم، این سراغ ما میآید. #تقوا که باشد، نتیجهی آن #فرقان و قدرت تشخیص است؛ یعنی میتواند تشخیص بدهد این راه است یا چاه است. اگر تقوا باشد «یعلمکم الله» هم هست. دیگر هیچوقت نمیگوید: #رشوه برای من #توسعه در زندگی میآورد. هیچوقت نمیگوید: #ربا بیع است.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
📝 #پیادهشده_سخنرانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🎮«آمیرزا»، پرطرفدارترین بازی ایرانی در گوگلپلی
🔵لایفوب در ادامه بررسی اپهای برتر موبایلی، ۱۰ بازی پرطرفدار در بین کاربران ایرانی را معرفی میکند. این رتبهبندی بر اساس تحلیل روند روزانه دانلود اپها از گوگلپلی در بهار ۱۴۰۰ به دست آمده است.
🔹بین ۱۰۰ اپ برتر کاربران ایرانی در گوکلپلی، ۳۷ بازی قرار دارد. «آمیرزا» و «پاپایو» تنها بازیهای ایرانی این لیست هستند.
🔹«آمیرزا» با رشد ۴ پلهای در جایگاه هفتم برترین بازیها و «پاپایو» به دلیل تبلیغات تجاری در رسانهها در بین ۱۰۰ اپ برتر کاربران ایرانی قرار گرفته است.
🔹بررسیها نشان میدهد نیمی از ۱۰ بازی برتر به تازگی به لیست ۱۰۰ اپ برتر کاربران ایرانی وارد شده و مورد استقبال کاربران قرار گرفتهاند. این حاکی از وجود یک فضای مناسب برای توسعهدهندگان بازیهای موبایلی در راستای خلق بازی برای کاربران ایرانی است.
🔹تمام بازیها به جز یک مورد، نسبت به فصل قبل ارتقای جایگاه داشتهاند. بازی «آنجلای سخنگو»، که تِم کودکانه دارد، نسبت به فصل زمستان، ۳ پله کاهش جایگاه داشته است.
#خانواده_رسانه
@asrehooshmandi
دیدن چه فیلمهای برای کودکان و نوجوانان مناسب است
#خانواده_رسانه
تبیان آنلاین
@asrehooshmandi
🔸نگاه سیدحسن نصرالله به رسانههای مقاومت
دبیرکل حزبالله لبنان در همایش فلسطین پیروز است، گفت: در جنگ روانی به اوهام و اکاذیب تکیه نمیکنیم. یکی از مهمترین نقاط قوت رسانههای محور مقاومت #صداقت در انتقال اخبار و حقایق و وقایع است. به سبب صداقتی که رسانههای ما داشتهاند، دشمن امروز به رسانههای مقاومت بیشتر از سران خود اعتماد دارند. مقاومت وعده آزادی داد و موفق شد؛ وعده آزادی اسرا را داد و باز هم موفق شد. مقاومت فلسطین وعده حمایت از قدس را داد و به وعده خود عمل کرد. /ایرنا/
@asrehooshmandi
🔻چند خبر کوتاه
🔹ارتقای ۶ رتبهای ایران در شاخصهای امنیت سایبری
جایگاه ایران در ارزیابی شاخصهای جهانی امنیت سایبری با شناسایی نقاط قوت و توانمندیهای سایبری و ارائه مستندات فنی و مدیریتی شش رتبه ارتقا یافت و از میان ۱۹۴ کشور به جایگاه ۵۴ رسید.
این سنجههای ارزیابی متشکل از پنچ رکن قانونی، فنی، ظرفیتسازی، سازمانی و تعاملاتی و ۲۰ شاخص اصلی و بیش از ۸۰ سوال است که مراتب در پرسشنامهای طراحی شدهاند و کشورها طی دورههای زمانی مشخص ضمن پاسخگویی به سوالات، ملزم به ارائه مستندات و شواهد فنی نیز هستند.
🔹فیسبوک استفاده از هشتگ «انقلاب» را در آمریکا مسدود کرد!
فیسبوک به دلیل مسدود کردن هشتگ «انقلاب» در چهارم جولای، روز تعطیلات فدرال به مناسبت تصویب اعلامیه استقلال در طی انقلاب آمریکا، مورد انتقاد قرار گرفت.
رسانههای اجتماعی متوجه شدند که در جستجوی فیسبوک برای #انقلاب (revolution) با اعلان «ایمن نگه داشتن جامعه ما» همراه با تصویری از یک صفحه قفل شده و پیامی تحت عنوان «پست های با موضوع و واژه انقلاب به طور موقت در اینجا پنهان می شوند» مواجه شدند. /واشنگتن تایمز/
@asrehooshmandi
کشورهای مختلف برای مدیریت فضای مجازی چه اقداماتی انجام دادهاند؟
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
تحمیل استاندارد زیبایی ممنوع/در نروژ باید تمام تصاویر بدون روتوش منتشر شود
یک کاربر اینستاگرام نوشت:
🔹اخیرا در نروژ قانونی وضع شده که از این به بعد همه سلبریتیها، اینفلوئنسرها و واینرها باید عکسهای شان را بدون ادیت و روتوش و نچرال بارگذاری کنند یا اگر خودشان را زیبا می کنند باید عکس بدون روتوش همان تصویر زیبا شده را به همراه همان عکس به مخاطب نشان دهند؛ در غیر اینصورت ابتدا باید جریمه نقدی بدهند و بعد بروند زندان!
🔹به استناد همان مقاله در کشور آزاد نروژ که مردمش دومین درامد سرانه بالا را در دنیا دریافت می کنند، انتشار این تصاویر موجب اضطراب، افسردگی و پایین آمدن اعتماد به نفس مخاطبین می شود.
🔹چون وقتی مخاطب منفعل و بی دفاع (بزرگ و کوچک هم ندارد!) عکس های پرطمطراق و دلبرانه آقای خوشتیپ یا خانم جذابی را می بیند، باید کوهی از اضطراب را تحمل کند تا به استانداردهای تحمیلی زیبایی بیرون آمده از همین عکس ها برسد!
@asrehooshmandi
دوازدهمین جشنواره رسانههای دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانهای دیجیتال در حال برگزاری است.
بیش از هزار اثر توسط فعالان به جشنواره ارسال شده و پروسه داوری فنی و محتوایی را آغاز کردیم.
موضوعات جشنواره و قالب های دریافت محتوا به شرح زیر است:
🔸انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید قاسم سلیمانی)
🔸خانواده و سبک زندگی
🔸اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری
🔸مسجد و مناسک دینی
🔸امید، تفریح و نشاط اجتماعی
🔸سواد رسانهای و زیست مجازی
🔸حکمرانی و مدیریت فرهنگی
🔸خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی
🔺موضوع ویژه جشنواره: «روایت کرونا در فضای مجازی»
💢صاحبان بسترهای تولید و نشر محتوا، نرمافزارهای تلفن همراه، بازیهای رایانهای و تولید کنندگان محتواهای دیجیتال از جمله انیمیشن، موشن گرافیک، پاورپوینت و ... آثار خود را از طریق سامانه www.platzaar.ir بارگذاری کردند.
جشنواره از عید فطر تا عید غدیر برگزار میشود.
@asrehooshmandi
💢این هشدار را جدی بگیرید
🔹انتشار اخبار جعلی با لوگوی خبرگزاریها و سایتها
◀️روز گذشته عصر ایران اعلام کرد: کانال جعلی "عصرایران" به شکلی شبیه کانال اصلی، از سوی افراد ناشناس، راهاندازی شده است. این کانال جعلی، مطالب خلاف، دروغ و غیرمعتبر را منتشر میکند و باعث شک و تردید و خطا برای برخی مخاطبان شده است.
◀️از جمله این خبرهای نامعتبر، خبر موشک کروز است که این کانال جعلی دیشب منتشر کرد و منجر به بروز مشکلات و تردیدهایی برای مخاطبان شد.
◀️چندی پیش نیز خبری در برخی رسانهها با لوگوی صدا و سیما و با عنوان «۲۸ هزار بطری واکسن کوبرکت در یک انبار سیستان و بلوچستان کشف شد» انتشار یافت. این خبر همزمان با تلخ بودن، موجب تعجب و تمسخر مخاطبان هم شده بود، چراکه برای واکسن از واحد «بطری» استفاده کرده بود.
🔻گزارش کامل این اخبار جعلی که با بهره از لوگوی رسانههای کشور برای باورپذیری بیشتر مخاطبان منتشر شده است را اینجا بخوانید.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢حاکمیت سایبری در خارج از کشور
🔹توئیتر تسلیم قوانین هند شد/ انتصاب مدیر همخوانی با قوانین
▫️#رویترز اعلام کرده زیرمجموعه توئیتر در هند یک مدیر موقت همخوانی با قوانین این کشور تعیین کرده و به زودی کارمندان دیگری را نیز تعیین میکند. این شبکه اجتماعی در دادگاه اعلام کرد اقدام مذکور در راستای همخوانی با قوانین فناوری اطلاعات جدید هند انجام شده است.
▫️قوانین فناوری اطلاعات جدید هند برای قانونمند سازی محتوا در شبکههای اجتماعی و وادار کردن شرکتها به پاسخگویی سریع به درخواستهای قانونی برای حذف پستها واشتراک گذاری جزئیات درباره منتشر کننده پیامها از اواخر ماه می ۲۰۲۱ اجرایی شده است. همچنین طبق قوانین جدید شبکههای اجتماعی باید کارمندان با پستهای خاصی استخدام کنند.
▫️طبق اسناد شکایتی علیه توئیتر در هند، دولت این کشور مصونیت شبکه اجتماعی در مقابل محتوایی که کاربران منتشر میکنند را حذف کرده است. دلیل این امر نیز عدم همخوانی با قوانین فناوری اطلاعات جدید کشور ذکر شده بود.
▫️دادگاه عالی هند به توئیتر ۲ هفته مهلت داده تا کارمندان دائم برای این پستها را استخدام کند.
@asrehooshmandi
#ضرورت_مرزبانی_سایبری
🔹تکرار سناریوی حمله سایبری به دستگاههای اجرایی/هیچکس مسئول نیست!
به دلیل نبود نظام حاکمیت سایبری در کشور هر چند وقت یک بار شاهد انتشار اخباری درخصوص نشت اطلاعات سازمانها و دستگاههای مختلف و یا سرقت داده و افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران هستیم. اخباری که سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع دفاع سایبری در کشور، یا آن را برعهده نمیگیرند یا پیگیری موضوع در جریان پاسکاری میان دستگاهها به فراموشی سپرده میشود.
در مورد جدید، رسانهها از حمله سایبری به شرکت راه آهن و ستاد وزارت راه و شهرسازی به دلیل ضعف لایههای امنیتی خبر داده بودند که فعالیتهای جاری این وزارتخانه را دچار مشکل کرده بود. گفته شده که در پی وقوع هک سامانههای شرکت راه آهن، این شرکت ناچار شد گراف (مدیریت سیر و حرکت) قطارهای باری و مسافری را از حالت سیستمی به دستی تغییر دهد.
حتی یک روز پس از انتشار این اخبار نیز گفته شد که وبسایت رسمی وزارت راه و شهرسازی دچار اختلال و پیامی روی آن درج شد که از هک شدن این وبسایت حکایت دارد. این وبسایت ساعاتی بعد از دسترس هم خارج شد.
آنچه مسلم است اینکه ضعف امنیت شبکه و نیز وجود نگاه بخشی به مباحث و وظایف فاوا در دستگاههای دولتی، ضریب آسیب پذیری سایبری این دستگاهها را روز به روز افزایش میدهد.
درباره اینکه آیا مصوبه مقابله با حوادث سایبری پاسخگوی همه نیازها است یا خیر؟، ضرورت های مرزبانی مرزبانی سایبری چیست و آیا طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی توان تامین آن را دارد یا خیر و درباره چرایی ابهام در مسئولیت نهادها و سیاستهای امنیت سایبری در لینک بیشتر بخوانید.
@asrehooshmandi
🔻فیس بوک و اینستاگرام چطور شما را فقیرتر میکنند!
▫️نتایج نظرسنجی سال گذشته مینت نشان داد بیش از یک سوم آمریکایی ها اذعان میکنند که رسانه اجتماعی بر عادتهای خرج کردن آنها تاثیر گذاشته است.
▫️با این حال ۶۴ درصد به این فکر میکنند که چطور دوستانشان می توانند از پس هزینه سفرهای مسحورکننده و خودروهایی که تصاویرشان را در فضای آنلاین پست میکنند، بربیایند.
▫️واضح است که رقابت با کل گروه اجتماعی، باعث ته کشیدن سریع پول خواهد شد. اما برنت وایس، هم موسس شرکت مشاوره مالی “فسِت ولث” می گوید اشتباه واقعی در وهله نخست باور آنچه است که در فضای آنلاین مشاهده می کنید.
▫️به گفته این مشاور مالی، فراموش کردن این که فیس بوک و اینستاگرام هرگز کل ماجرا را به ما نمی گویند، راحت است. اگر به رسانه اجتماعی بچسبیم، زندگی کاملا متفاوتی را به تصویر می کشد که واقعیتی که به ما نشان داده می شود، نیست. همه یک مراسم عروسی ۵۰ هزار دلاری دارند و همه یک خانه خیلی بزرگ دارند. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد تصمیمات بسیار هوشمندانه و آگاهانه ای می گیرند. این به معنای آن نیست که آنها مراسم های عروسی خوبی نمی گیرند اما آن را با بقیه زندگیشان متوازن میکنند.
▫️افراد درباره عادت های سرمایه گذاری هوشمندانه یا هنگامی که پول بیشتری را در پس انداز اضطراری خود می گذارند، مطلب آنلاینی پست نمیکنند و مطمئنا درباره میزان بدهی که زیر بار آن می روند هم پست نمیکنند.
▫️تصویر نادرست از وضعیت مالی دوستانمان ممکن است هنگامی که در آستانه گرفتن یک تصمیم بزرگ و احساسی مانند خرید اولین خانه مان هستیم، برای ما خطرناک باشد.
▫️وایس می گوید مشکل واقعی برنامه ریزی ضعیف نیست بلکه نداشتن هیچ برنامه ریزی است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که مرتکب می شویم این است که اهداف درستی تعیین نمی کنیم.
▫️بر اساس گزارش مانی وایز، وی توصیه می کند هنگامی که قرار است یک تصمیم مالی گرفته شود، بهترین راه خاموش کردن گوشی و دست برداشتن از فکر کردن درباره کارهایی است که دیگران انجام می دهند و در عوض متمرکز شدن به اهداف و ارزشهای خودمان است.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢توسعه صنعت امنیت سایبری چین کلید خورد
#رویترز اعلام کرد: پیش نویس برنامه عملیاتی سه ساله برای توسعه صنعت امنیت سایبری چین از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور منتشر شد که بر اساسا اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، ارزش صنعت امنیت سایبری تا سال ۲۰۲۳ می تواند به بیش از ۲۵۰ میلیارد یوان (۳۸.۶ میلیارد دلار) بالغ شود.
این پیش نویس در حالی منتشر شده که مقامات چین تلاشها برای تدوین مقرراتی به منظور حاکمیت بهتر ذخیره سازی داده، انتقال داده و حریم خصوصی داده شخصی را مضاعف کرده اند.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔹بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، (هسته علوم انسانی شهید صدر)
با همکاری قرارگاه شهید احمدی روشن ناحیه دانشجویی البرز برگزار میکند؛
🔸دوره علمی مجازی علوم انسانی اسلامی
و روانشناسی اسلامی
سرفصلهای دوره:
🔰گستره دین
🔰ضرورت علوم انسانی اسلامی
🔰ضرورت روانشناسی اسلامی
🔰علم دینی
🔰مکاتب روانشناسی
🔰چالش ها و فرصت های یک تحول
🔰نقش دین در روان
📅زمان برگزاری: ۲۶ تیر تا ۱۴ مرداد
⏳مدت زمان دوره: ۳۰ ساعت آموزشی
⏰مهلت ثبت نام: تا ۲۵ تیر ۱۴۰۰
هزینه دوره: با احترام ۱۰۰ هزار تومان
جهت دریافت لینک پرداخت به پشتیبانی مراجعه بفرمایید.🙏
💠ویژه دانشجویان، طلاب و اساتید علاقهمند سراسر کشور
🔴 جهت پشتیبانی، ثبت نام و اطلاعات بیشتر به شماره ۰۹۳۶۸۰۰۴۱۷۰ در پیام رسان های ایتا یا تلگرام مراجعه کنید.
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ «هلیا» به روایت بیگ دیتا
✍🏻معصومه نصیری ـ کارشناس و تحلیلگر رسانه
🔸روز گذشته ویدئوی دختر نوجوانی که در یک نزاع قمه در دست دارد در شبکههای اجتماعی دست به دست شد؛ ویدئویی که از چند جهت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. برخی با تکرار عنوان «دهه هشتادیها» سعی در الصاق این رفتار به نوجوانان یک دهه را دارند. برخی این رفتار را به موضوعات سیاسی و اقتصادی پیوند زده و این افراد را خروجی سیستم معیوب میدانند و کمتر کسی تا امروز تحلیل جامعهشناختی- روانشناختی دقیقی از این موضوع که بیش از غیرقانونی بودن، غیرعرفی بودنش موجب توجه افکار عمومی شده را مورد بررسی کارشناسی قرار داده است.
🔻رصد دیتاک از چهار بستر خبر، اینستاگرام، تلگرام و توییتر نیز تاییدکننده دستهبندیهای مذکور است.
📊بر این اساس ۴۰٫۱ هزار توییت نتیجه واکنش اهالی توییتر به این موضوع بوده است. واکنشی که با ۱۳٫۸ هزار ریتوییت و ۲۹۲٫۵ هزار لایک و استفاده از هشتگهای #هلیا، #هلیا_نکن_شر_میشه و #قمه پیگیری شده است.
🔹توییتریها بیش از سایر بسترها با رویکرد طنز به این موضوع پرداختند. از تهدید باشگاه فوتبال برای انتشار قراردادها با چاشنی تهدید به اینکه «اگر قراردادها را منتشر نکنید میگیم هلیا بیاد» تا متن «من انتظار داشتم هلیا با یه بد بد بد قهلم، سر و تهش رو هم بیاره ـ قمه شو در میاره یا ابللفضل» که با ۱۰۳۶۰ لایک، پرلایکترین محتوای توییتر بوده، نمونههایی از واکنش توییتریها بوده است.
📊اما در تلگرام علاوه بر اطلاعرسانی این کلیپ، بیشتر سعی در الصاق این رفتار به دهه هشتادیها صورت گرفته است. نتیجه کنش اهالی تلگرام ۵٫۴ هزار پست با ۲۲٫۵ میلیون بازدید بوده است. پست کانال گیزمیز با متن «چه خبره تو پارکا. این دهه هشتادیا چرا قمه بدستن. تو باید الان دنبال درس و مشقت باشی نه قمهکشی» با ۲۹۳٫۱ هزار بازدید پربازدید ترین محتوای تلگرام بوده است.
📊کنش کاربران اینستاگرام که حول بازنشر و لایک این کلیپ بوده است با ۱٫۸ هزار پست، ۹۹٫۷ هزار لایک و ۹٫۹ هزار کامنت بوده است که تلاش برای پیوند زدن این کلیپ با ضعف سیستم حاکمیت در ابن بستر بیشتر دیده میشود.
📊«هلیا» در بستر خبر با ۶۶۰ محتوا که سهم پایگاههای خبری در آن بیشتر بوده پیگیری شده است.
🔹آنچه بیش از هر چیز درباره رفتار هلیا که برخی آن را نشانگر گونهای نوظهور و البته متفاوت از خشونت در زیرپوست این نسل میدانند، باید مدنظر قرار گیرد، پرهیز از برچسبزنی به او و همسالانش است. رفتار رسانهای ما دقیقا در این نقاط دارای اهمیت است. ما میتوانیم فرد و یک گروه را ذیل یک صفت و رفتار قرار دهیم و آنها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم یا میتوانیم این رفتار را واکنشی هیجانی و از روی ناپختگی معرفی کنیم که امری قبیح است و نه دستمایه طنز و سرگرم شدن. ما باید «رفتار» را تقبیح و علل آن را واکاوی کنیم اما از فرد، نسل و جنسیت صیانت کرده و صفات «ساختارشکن»، «بیفایده» و «ضداجتماعی» را کنار بگذاریم. واکنشی که یک نسل و جنسیت را مورد هجمه قرار دهد قطعا منجر به بازتولید رفتارهای مشابه خواهد شد.
@asrehooshmandi
📚#معرفی_کتاب
کتاب «پساحقیقت» ـ جهان در تسخیر اخبار جعلی و مبتذل
📚کتاب «پساحقیقت» نوشته جیمز بال با ترجمه مسعود میرزایی و توسط انتشارات روزنامه ایران منتشر شد.
«قدرت ابتذال و دروغ»، «چه کسانی دروغ و ابتذال را اشاعه میدهند؟»، «چرا مطالب دروغ و مزخرف تاثیرگذارند؟» و «چگونه جلوی مطالب دروغ و مزخرف را بگیریم؟» عناوین اصلی فصلهای چهارگانه این کتاب است.
جیمز بال در پیشگفتار کتاب مینویسد: عواقب تولید و انتشار انبوه مطالب جعلی، مبتذل و مزخرف حتی برای رسانههای صادق و متعهدی که تلاششان گزارش منصفانه و دقیق مسائل است نیز بسیار سنگین است، به گونهای که ممکن است تلاششان ناکام بماند. دلیل آن هم روشن است؛ فرهنگ و هنجارهای حاکم بر چنین رسانههایی که عمیقا عادت کردهاند استدلالهای مخالفت و موافق را به طور متوازن در مورد یک موضوع پوشش دهند، نمیتواند از پس تهاجم همهجانبه مطالب مزخرف برآید. در واقع کار جریان اصلی رسانهای برای مقابله با اشاعهدهندگان مطالب جعلی و مزخرف، مثل وارد شدنِ با چاقو به یک جنگ مسلحانه تمامعیار است.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نکات ضروری در استفاده از باز ی های رایانه ای:
۰۱ در خرید بازی برای فرزندان،به نظام ردهبندی سنی بازی توجه کنید.
۰۲استفاده از بازی های رایانه ای برای فرزندان را زمانبندی کنید.
۰۳بازی ها را با توجه به شرایط جسمی، روحی و روانی فرزندان و بر اساس هولوگرام نصب شده بر روی بازی انتخاب کنید.
۰۴ سعی شود تا خرید بازی های رایانه ای از فروشگاه معتبر، جایگزین دانلود آنها از سایتهای اینترنتی نامعتبر گردد.
۰۵والدین، زمانی را برای همراهی فرزندشان در استفاده از بازی رایانهای اختصاص دهند.
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
🎯 چطور در شبکههای اجتماعی بهتر گفتوگو کنیم؟
— نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفتکردن را بیاموزیم
📍در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش میآید، دو راهحل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقتها در رویاروییهای انسانی هم از همین قاعده پیروی میکنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش میآید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحثوجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدتها دربارۀ جدلهای انسانی مطالعه کردهاند، معتقدند راههای دیگری هم وجود دارد.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10282/
ترجمان علوم انسانی
@asrehooshmandi
🔹تفاوت گزارش بیبیسی از وضعیت سیل در ایران و اروپا
◀️در ایران؛ برجسته سازی در تیتر با اعلام «دو کشته و سه مفقود در سیل کرمان».
◀️در اروپا؛ با تیتر «تلاش برای نجات مفقودان ادامه دارد» در حالی که بیش از ۱۵۰ نفر در این سیل جان باختند و هزاران نفر مفقود شدند.
💢نکته:
۱: هدف یادآوری این نکته است که چگونه در تیتر میتوان موضوعات را خفیف سازی یا بزرگنمایی کرد. لذا براساس تیتر درباره رویدادها نتیجه گیری نکنیم. تیترها اکثرا آنچیزی هستند که رسانه ها میخواهند در نگاه نخست شما ببینید و فهم کنید.
۲: یادمان باشد محتوای رسانه ها بشدت تحت تاثیر «ایدئولوژی» و «اقتصاد» حاکم بر آنهاست. بی بی سی بر این اساس باید به بزرگنمایی مشکلات در ایران بیش از حدی که هستند و کوچک نمایی دستاوردها بپردازد.
معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
🔸انسان زمانه دیجیتال
انسان زمانه دیجیتال چه نوع انسانی خواهد بود؟ به گمانم کانون نبرد شاید همین رویارویی انسان باشد با #هوشمصنوعی. به خصوص که هوش مصنوعی حالا دارد روندهای مشابه در تفکر انسانی را هم ذخیره میکند و چه بسا فردا به عنوان پشتیبان تصمیمسازی برای انسان کاملا هم وارد عمل شود. از دید من؛ اینکه ما حالا صرفا پای دیوایسهای جدید مینشینیم و از تجارب اجتماعیمان کم میشود هم یک نکته بسیار مخاطرهآمیز است. اما در همین حال؛ اینکه کتابخانهای یا موزهای دیجیتال میشود دارد یک تجربه جهانی هم متولد میشود. تجربهای شبیه تولد یک هشتگ. موضوع انباشت بیاندازه اطلاعات در قالب یک حافظه جهانی در اینترنت موضوع بسیار عجیبی است که دارد در بزرگترین دستاورد ارتباطی بشر رخ میدهد. مردم حالا حتی دوست دارند فلان نسخه قدیمی از یک روزنامه یا کتاب را در یک کتابخانه دیجیتال از راه دور اسکن کنند و حتی برای دیدنش هم در همان کتابخانه ترغیب شوند؛ مولانا حالا به اندازه گوته در دسترس است.
ببینید انسان بیش از این فقط تجربه مفهومها و چیزها را به طور منتزع داشت ولی حالا با مفهومهای متمرکز شده و چیزهای متمرکز شده سرو کار یافته است. این اتفاق به نظر من پایان نیست؛ یک آغاز است، انسان حذف نشده؛ بلکه در میانه یک کارزار بزرگ قرار گرفته است. برداشت من از این اتفاق نه حذف انسان که رسیدن به حس متفاوت از انسان است.
به ماجرای بدیع #جمعسپاری یا همان #کرودسورسینگ نگاه کنید؛ یک جامعه بزرگ همزمان از جای جای جهان مثل یک عقل و #حافظهجهانی همه و همه همزمان کمک میکنند تا یک مشکل حل شود. این فرصت است. قبول هم دارم که باید به مخاطرات فکر کرد. آبانبارهای قدیم یادتان هست؟ مایههای حیات بودند و امان از روزی که آلوده به میکروبی میشدند.
@asrehooshmandi
⭕️بررسی اولویتهای رسانهای دولت جدید
معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ـ ایران:
تقویت و توسعه حکمرانی سایبری ازجمله اولویتهای دولت سیزدهم باشد
◽️دوره نگاه زینت الایامی به رسانهها گذشته و امروز رسانه رکن مهم عرصه حکمرانی است.
◽️متأسفانه یکی از نقاط ضعف جدی در کشور ما ناظر به #فقدان_پیوست_رسانهای در موضوعات مهم و دارای دربگیری بالاست.
◽️بیتوجهی به ضرورت #اقناع افکار عمومی و داشتن پیوست رسانهای نیز باعث شده که ما در #جنگ_روایتها مغلوب باشیم.
◽️چنانچه دولت سیزدهم نتواند در حوزه #حکمرانی_سایبری و تقویت آن اقدامات لازم را انجام ندهد، با استفاده از همین شبکههای اجتماعی میتوان بسیاری از اقدامات مفید دولت را به ضد خودش تبدیل کرد.
◽️#شبکه_ملی_اطلاعات از آمال، آرزو و شعار تبدیل به یک موضوع عینی و قابل لمس شود، بهنحویکه شاهد آثار مطلوب آن در کشور باشیم.
🔻متن مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:
https://hawzahnews.com/xbfsn
@asrehooshmandi