eitaa logo
عصر هوشمندی
512 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸انسان زمانه دیجیتال انسان زمانه دیجیتال چه نوع انسانی خواهد بود؟ به گمانم کانون نبرد شاید همین رویارویی انسان باشد با . به خصوص که هوش مصنوعی حالا دارد روندهای مشابه در تفکر انسانی را هم ذخیره می‌کند و چه بسا فردا به عنوان پشتیبان تصمیم‌سازی برای انسان کاملا هم وارد عمل شود. از دید من؛ اینکه ما حالا صرفا پای دیوایس‌های جدید می‌‌نشینیم و از تجارب اجتماعی‌مان کم می‌شود هم یک نکته بسیار مخاطره‌آمیز است. اما در همین حال؛ اینکه کتابخانه‌ای یا موزه‌ای دیجیتال می‌شود دارد یک تجربه جهانی هم متولد می‌شود. تجربه‌ای شبیه تولد یک هشتگ. موضوع انباشت بی‌اندازه اطلاعات در قالب یک حافظه جهانی در اینترنت موضوع بسیار عجیبی است که دارد در بزرگترین دستاورد ارتباطی بشر رخ می‌دهد. مردم حالا حتی دوست دارند فلان نسخه قدیمی از یک روزنامه یا کتاب را در یک کتابخانه دیجیتال از راه دور اسکن کنند و حتی برای دیدنش هم در همان کتابخانه ترغیب شوند؛ مولانا حالا به اندازه گوته در دسترس است. ببینید انسان بیش از این فقط تجربه مفهوم‌ها و چیزها را به طور منتزع داشت ولی حالا با مفهوم‌های متمرکز شده و چیزهای متمرکز شده سرو کار یافته است. این اتفاق به نظر من پایان نیست؛ یک آغاز است، انسان حذف نشده؛ بلکه در میانه یک کارزار بزرگ قرار گرفته است. برداشت من از این اتفاق نه حذف انسان که رسیدن به حس متفاوت از انسان است. به ماجرای بدیع یا همان نگاه کنید؛ یک جامعه بزرگ همزمان از جای جای جهان مثل یک عقل و همه و همه همزمان کمک می‌کنند تا یک مشکل حل شود. این فرصت است. قبول هم دارم که باید به مخاطرات فکر کرد. آب‌انبارهای قدیم یادتان هست؟ مایه‌های حیات بودند و امان از روزی که آلوده به میکروبی می‌شدند. @asrehooshmandi
⭕️بررسی اولویت‌های رسانه‌ای دولت جدید معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران: تقویت و توسعه حکمرانی سایبری ازجمله اولویت‌های دولت سیزدهم باشد ◽️دوره نگاه زینت الایامی به رسانه‌ها گذشته و امروز رسانه رکن مهم عرصه حکمرانی است. ◽️متأسفانه یکی از نقاط ضعف جدی در کشور ما ناظر به در موضوعات مهم و دارای دربگیری بالاست. ◽️بی‌توجهی به ضرورت افکار عمومی و داشتن پیوست رسانه‌ای نیز باعث شده که ما در مغلوب باشیم. ◽️چنانچه دولت سیزدهم نتواند در حوزه و تقویت آن اقدامات لازم را انجام ندهد، با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی می‌توان بسیاری از اقدامات مفید دولت را به ضد خودش تبدیل کرد. ◽️ از آمال، آرزو و شعار تبدیل به یک موضوع عینی و قابل لمس شود، به‌نحوی‌که شاهد آثار مطلوب آن در کشور باشیم. 🔻متن مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: https://hawzahnews.com/xbfsn @asrehooshmandi
http://mehrnews.com/xVJMy طرح فضای مجازی مجلس اصلاح شد/ ضوابط جدید برای فیلترشکن و پلتفرم‌ها پیش‌نویس اصلاح‌شده و نهایی طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی مجلس منتشر شد. @asrehooshmandi
⭕️تشریح آخرین جزئیات از برگزاری و داوری "جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال" دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان با قدمت‌ترین رویدادی که شناسایی، معرفی آثار و تلاش فعالان و تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی، هنری و رسانه‌‌‎ای در فضای دیجیتال را در دستور کار دارد امسال با رویکردی متفاوت برگزار می‌شود. معصومه نصیری ـ دبیر کمیته داوران دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه جشنواره امسال بر محتوای آثار تاکید دارد، اظهار کرد: برای این دوره از جشنواره برخی شاخص‌های عمومی جهت داوری در نظر گرفته شده است و آثار در مرحله نخست پس از بارگذاری در پایگاه «پلتزار»، بر اساس این شاخص‌های عمومی داوری اولیه خواهند شد. وی همخوانی با موضوعات جشنواره، نوآوری و تکراری نبودن موضوع، داشتن قابلیت‌های فنی و کاربری، زیبایی و کاربرپسند بودن، تطابق آثار با قوانین، اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی، برخورداری از قابلیت کسب‌وکاری و درآمدزایی، دارا بودن جنبه‌های بین‌المللی مثل داشتن محتوا به چند زبان و کیفیت اولیه را از شاخص‌های عمومی داوری آثار شرکت‌کننده در دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد و افزود: قابلیت کسب‌وکاری و درآمدزایی یکی از شاخص عمومی قابل‌توجه جشنواره امسال است. نصیری افزود: در این دوره از جشنواره این مولفه که آثار بتوانند به تولید یا رونق حوزه کسب‌وکار دیجیتال کمک کنند مورد توجه است. دبیر کمیته داوران دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال از موضوعات «انقلاب اسلامی و مقاومت»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی» و «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» به‌عنوان محورهای تخصصی این جشنواره یاد و تصریح کرد: به دلیل شرایطی که کرونا برای جهانیان ایجاد کرده، «روایت کرونا در فضای مجازی» محور ویژه جشنواره دوازدهم در نظر گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد: در تعریف شاخص‌های عمومی و تخصصی داوری آثار شرکت‌کننده در جشنواره دوازدهم رسانه‌های دیجیتال تلاش شده تا مواردی تعیین شود که در نهایت آثاری با استانداردهای بالا که توان اثرگذاری فرهنگی و هنری و رسانه‌ای مطلوب در فضای دیجیتال را دارند به جامعه معرفی شوند. https://tn.ai/2532370 @asrehooshmandi
🌺 عید قربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬⭕️ شیوه جنگ روانی علیه ایران در فضای مجازی 🔹به راحتی هر عکس و فیلمی را قبول و منتشر نکنید 🔹طبق‌ برآوردهای متخصصان علوم ارتباطات ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر کشورهای دیگر تحت هجوم اخبار جعلی و جنگ روانی قرار دارند. 🔺کافی‌ست این موشن را ببینید تا متوجه شوید هجمهٔ اخبار جعلی به کشورمان چقدر جدی‌ست! @asrehooshmandi
⭕️نگاهی به عکس منتسب به بحران آبی اخیر در خوزستان و یک هشدار ◀️با استناد قانونی که خبرگزاری رویترز در معرفی خودش منتشر کرده و به عنوان قانون بین الملل بسیاری از رسانه های معتبر جهان از آن پیروی می کنند، رسانه ها موظف هستند از انتشار هر تصویری که بیننده را گمراه کند بپرهیزند، در واقع اگر فیلم و عکس در همان زمان وقوع خبر هم ثبت شود اما موضوعیتی با خبر نداشته باشد و سبب گمراه شدن مخاطب شود، باید از انتشار آن پرهیز کرد. ◀️اگر به عنوان یک خبرنگار و فتوژنالیسم به گردش صحیح اطلاعات اهمیت می دهیم، نه حتی به عنوان یک فرد رسانه ای بلکه به عنوان یک مخاطب آگاه، باید هر ویدئو یا تصویری که دریافت می کنیم را قبل از اینکه سریع قضاوت کنیم و برای دیگران بفرستیم، بررسی کنیم؛ اگر هر کسی به اندازه اطلاعات خودش هم نسبت به این موضوع حساس باشد، شاهد اخبار و تصاویر جعلی نیستیم. ◀️با بررسی جزئیات عکس باید گفت اگر به تصویر دقت کنیم، می بینیم که بالای سوژه در سمت راست، خودرویی دیده می شود که شماره پلاک قدیمی دارد و مشخص است که برای این روزها نیست. ✅متن توضیحات کامل درباره عکس و قوانین رسانه ای دنیا درباره انتشار عکس را در لینک زیر بخوانید: https://www.isna.ir/news/1400043122105/ 💢، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 چکمه سرباز سپاه بر صورت دختر افغانی‼️‼️ 🔹 تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیریم.... 🔹 تصاویر در فضای مجازی معصوم نیستند‌.... 🔹 در فضای مجازی هم خدا هست و تقوا لازم است.. 🔹ملاحظات اخلاقی، فرهنگی ، امنیتی، حفاظتی جدی بگیریم... 🔹تعداد لایک های دیگران نشانه حقانیت متن، عکس و صحت کلام و استوری ارسالی ما در گروه ها و صفحات نیست! 🔹فضای مجازی بازار نامحرمان است. یوسف دین را به ثمن بخس نفروشیم! #زود_باور_نکنیم #زود_بازنشر_نکنیم #زود_لایک_نفرستیم #زود_قضاوت_نکنیم #زود_استوری_نکنیم #سواد_رسانه 🖌 #محمدصادق_سلطانزاده_بشرویه 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع مجاز است. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات @GhararGahShayeat
یکی از شگردهای مجرمان سایبری درج آگهی دروغین در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی است که در آن آگهی دهنده سعی دارد به بهانه های مختلف مبلغی را تحت عنوان بیعانه یا پیش پرداخت از شهروندان دریافت کند. این آگهی‌ها معمولا قیمت‌های وسوسه انگیز و زیرقیمت بازار دارند و فروشنده شما را ترقیب می‌کند قبل از روئیت کالا و برای جلوگیری از فروش آن به فرد دیگری، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید. لذا به شهروندان گرامی توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه حضوری به فروشنده مبلغی را تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنند. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ... @asrehooshmandi
💢کوتاه دربار طرح صیانت از مخاطبان در فضای مجازی ✍معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانه‌ای 🔻هر اقدامی از جمله طرح مجلس برای صیانت از کاربران در فضای مجازی، فارغ از خوب و بد بودنش که باید در جلسات کارشناسی و با حضور افکار متنوع مورد بررسی قرار گیرد، نیازمند تشریح و تبیین برای افکار عمومی است. در عصر رسانه بدون ، هر اقدامی میتواند به ضد خودش تبدیل شود چه رسد که در مارپیچ جنگ رسانه‌ای هم بیفتد. 🔻 ضرورتی غیرقابل اجتناب برای اقدامات مهم است. بدون این پیوست که باید شامل سه مرحله «قبل»، «حین» و «بعد» اقدامات و تصمیمات باشد، باید روایت های متناقض، متفاوت و دستکاری شده را جمع کرد که موفق به این امر نیز نخواهید شد. 🔻نکته مهم دیگر بازه زمانی اجرای تصمیمات است. هنوز یادمان نرفته چطور اجرای نامناسب، بدون پیوست رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی و در بازه زمانی غیر دقیق افزایش قیمت بنزین، منجر به برهم خوردن نظم عمومی شد. پس توجه به برای اجرای تصمیمات که دارند، گاها از خود آن تصمیم هم مهمتر هستند. 🔻در کنار نکاتی که عرض شد، تقاضا دارم به عنوان مخاطب هوشمند عصر رسانه خودتان یکبار طرح را بخوانید، اظهارات متفاوت را بررسی کرده و به نتیجه برسید. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای بدون مطالعه و بررسی دقیق، نباید نکته ای را تایید یا رد کنند. بدون توجه به القائات رسانه‌ای خودتان موضوعات را بررسی و استنتاج کنید. ✅وقتی از اهمیت سخن می‌گوییم، یعنی آقای مجلس! به فرامتن توجه کن، جناب مردم! واگویه های رسانه‌ای را منفعلانه و چشم بسته قبول نکن و رسانه گرامی! با جلسات کارشناسی و غیر جناحی رفع ابهام کن. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📧آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال ⏰دوشنبه ۱۱مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ 🖥️به صورت برخط بر روی پایگاه های اینترنتی https://saramad.farhang.gov.ir/ https://gharar.ir/live/6d708211 https://www.aparat.com/ITDMC/live @asrehooshmandi
پاسخ به چند سوال رایج درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی @asrehooshmandi
🔴 در زمینه کار تبلیغاتی و رسانه‌ای باید قوی تر و هوشمندانه تر عمل کنیم رهبر معظم انقلاب: 🔹دشمنان ما امروز بیشترین تحرک شان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم است، تبلیغات رسانه‌ای است برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند. ما در این زمینه ضعف داریم. در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی تر و هوشمندانه تر عمل بکنیم. ۱۴۰۰/۵/۱۲ @asrehooshmandi
🔸سطوح سواد رسانه‌ای سواد رسانه‌ای قدرت درک نحوه کارکرد رسانه‌ها و معنی سازی در آنها است. سواد رسانه‌ای را می‌توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل های گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست. سه جنبه سواد رسانه‌ای عبارتند از: 1⃣ ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون 2⃣ آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی 3⃣ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست. در واقع سواد رسانه‌ای امروزی‌تر؛ به دنبال مقابله با كاركردهای رسانه‌های بزرگ غالب است كه هدف شان تامین ؛ تعمیم و حفظ قدرت‌هائی است كه خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند. به نظر می‌رسد كه سواد رسانه ای به عنوان دافعه این فضا و در ستیز با غالب رسانه‌های بزرگ در شرایط اشباع رسانه‌ای؛ در نسبت به سایر رسانه‌ها سریعتر رشد كرده و به نوعی می‌توان آنرا نوه دیجیتال نقد رسانه‌ای كلاسیك به حساب آورد. @asrehooshmandi
‍ ⭕️طراحان جنگ نرم چگونه بر افکار عمومی مسلط می‌شوند؟ خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: معصومه نصیری، معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و مدرس سواد رسانه‌ای در یادداشتی به مساله جنگ نرم و چگونگی کارکرد آن پرداخته است. 💢در جنگ نرم دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ▫️جنگ نرم در پی «تغییر قالب‌های ماهوی جامعه و ساختار سیاسی» آن است. ▫️جنگ نرم اساسا «آرام، تدریجی و زیرسطحی» است. ▫️در جنگ نرم، طراحان «تصویری شکست‌خورده، ناامید و مأیوس» ارائه می‌دهند . ▫️جنگ نرم از آنجا که به‌آرامی رخ می‌دهد، «پایدار و بادوام» نیز هست. ▫️جنگ نرم «آسیب محور» است. ▫️جنگ نرم «تضادآفرین» است. ▫️جنگ نرم «تردیدآفرین» است. ▫️جنگ نرم «احساسات را درگیر می‌کند.» 💢اما راهکار رسانه‌ای جهت شکست این مواجهه شناختی چیست؟ همواره درباره شیوه‌های طرح‌ریزی رسانه‌ای رسانه‌های معاند برای ایجاد تغییر در ادراکات و تفکرات مردم سخن گفته‌ایم، اما ایراد کار کجاست که همواره آن شطرنج‌باز ماهر که یک قدم جلوتر از برنامه‌های اشاره شده باشد، نیستیم. ▫️باید روایت‌ساز باشیم. ما در روایت سازی رسانه‌ای کمیتمان می‌لنگد. ▫️سوژه ها و موضوعات اصلی و فرعی را درست تشخیص دهیم. ▫️سرگرم نشویم. ▫️طرح‌ریزی آفندی و پدافندی داشته باشیم. ▫️انعکاس صدای مردم و مشکلات کشور برای حل آنها باشیم. رسانه‌های ما عمدتا انعکاس صدای مسئولان و دستگاه‌ها هستند تا صدای مردم. ▫️به موضوعات ملی، سطحی و جریانی نگاه نکنیم. و در نهایت اینکه امروز به معنای واقعی کلمه در میانه جنگ شناختی و رسانه‌ای تمام عیاری قرار داریم که وقتی در کنار برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی داخلی قرار می‌گیرد، به علت نداشتن سواد رسانه‌ای اکثر مخاطبان، تبدیل به تیری زهرآگین برای افکار عمومی می‌شود که با هیچ پاک‌کنی نیز نمی‌توان آن را پاک کرد. امروز «» ضرورتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، باید روز به روز شاهد تلفات کشنده آن باشیم. کاش تا دیر نشده کاری کنیم. متن کامل را اینجا بخوانید. @asrehooshmandi
◼️هدیه ویژه روز خبرنگار 🔹روزخبرنگار، روز گام نهادن در وادی آگاهی و نیک‌اندیشی گرامی باد🌸 🔹لایف‌وب با هدف رصد عمیق فضای مجازی و دسترسی به بیگ‌دیتای موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی، دموی سامانه تحلیلگر را یک ماه به‌صورت رایگان در اختیار خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار می‌دهد. ✅برای ثبت مشخصات و تکمیل فرم دمو به آدرس زیر مراجعه کنید👇🏻 https://lifeweb.ir/tahlilgar/demo 🔺آخرین مهلت ثبت‌نام چهارشنبه ۲۰ مردادماه می‌باشد. 🔺در کادر مربوط به نحوه آشنایی، "هدیه روز خبرنگار" قید شود. @asrehooshmslandi
⭕️ضرورت توجه به روزنامه‌نگاری تحقیقی در رسانه‌های رسمی به بهانه 💢جای خالی روایت در جهان خبر زده ❇️متن کامل گفت‌وگو با قدس را در لینک http://qudsonline.ir/news/7 بخوانید. @asrehooshmandi
طی روزهای اخیر نقل قولی از آیت‌الله جوادی آملی درباره فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده و این نقل قول را واکنش و مخالفت ایشان با طرح صیانت نسبت داده‌اند. ▫️بررسی پایگاه خبری دفتر ایشان نشان می‌دهد این اظهارات مربوط به دیدار ششم مرداد رئیس قوه قضاییه بوده و اساسا مربوط به فضای مجازی به‌عنوان یک کل است. نکته: فارغ از طرح صیانت، معمولا برش اظهارات و ارائه یک سخن خارج از بازه زمانی خود و نسبت دادن آن به موضوعی خاص، از روش‌های تولیدکنندگان است. راهکار: با یک جستجوی ساده می‌توان دریافت که سخن رسانه‌ای شده، مربوط به چه زمانی، چه رویدادی و با چه هدفی است. @asrehooshmandi
مطابق سند راهبردی فضای مجازی؛ وضعیت ایران تا ۱۰ سال دیگر در فضای مجازی چگونه خواهد بود؟ mehrnews.com/xVRvD @asrehooshmandi