eitaa logo
عصر هوشمندی
511 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تلویزیونی شدن مغز آیا عبارت تلویزیونی شدن مغز را شنیده‌اید؟ در زندگی دیجیتالی امروز ما به دلیل دریافت پیام‌های کوتاه و ساده‌سازی شده حوصله و تمرکز لازم برای دریافت پیام‌های طولانی را ندارد. اگر می‌خواهید مغز خود را برای دریافت پیام‌های پیچیده و طولانی تقویت و مغزتان را از تلویزیونی شدن رها کنید این ویدئو را ببینید. @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
‍ ‍ 🎯نگاهی به شیوه‌های نفوذ رسانه‌های جمعی در افکار عمومی ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای ▫️امروز عرصه، عرصه تنازع برای بقا از طریق نفوذ هر چه بیشتر در افکار عمومی است. در این میان صاحبان و مدیران کلان رسانه‌های جهان به‌خوبی دریافتند برای تاثیرگذاری عمیق‌تر و ماندگارتر بر افکار عمومی باید آن‌ها را در «خواب عدم هوشیاری» نگه دارند؛ یعنی چه؟ یعنی نباید هوشیاری مخاطب را تحریک کنند البته این موضوع در پوسته‌ی ظاهری تلاش برای آگاه‌سازی انجام می‌شود. ▫️ملوین دفلورکه سال‌ها درباره ارتباطات جمعی و شناخت آن فعالیت کرده است، معتقد است: تأثیرات و نفوذ رسانه‌های جمعی بر مردم را در سه سطح ، و باید طبقه‌بندی کرد. او بر این باور است که در جنگ رسانه‌ای، دو بُعد و مورد هدف قرار می‌گیرد اما درنهایت به کنش و رفتار مخاطب ختم می‌شود. ▫️با این تعریف باید گفت «ایجاد ابهام در مخاطب»، «برخورد اطلاعات متناقض»، «برجسته‌سازی اخبار»، «شکل‌دهی به نگرش‌ها» و ... تاثیرات بینشی یا شناختی هستند. «ایجاد انفعال در افراد»، «افزایش نفوذپذیری»، «افزایش حس نگرانی»، «افزایش عدم امنیت اجتماعی» و... از تاثیرات گرایشی بوده و «ایجاد نگرش‌های جدید»، «مبهم جلوه دادن شرایط»، «منفعل ساختن مخاطب» و... نیز از تاثیرات کنشی یا رفتاری قلمداد می‌شوند. ▫️امروز رسانه‌ها با بزرگنمایی، کوچک‌سازی، تکرار و تعمیم و... هم به مخاطبان می‌گویند چگونه فکر کنند و هم می‌گویند به چه چیزی با چه عمقی و از چه زاویه‌ای فکر کنند. رسانه این توان را دارد که ذهن شما را به دورترین نقطه از واقعیت برده یا یک فریب را پیش چشم واقعی جلوه دهد و شما توان انکار آن را نداشته باشید. ▫️از سوی دیگر امروز این جمله را نباید فراموش کرد که مخاطبان دیگر نمی‌شوند بلکه می‌شوند. پس سرگرمی یکی دیگر از روش‌های رسانه‌ها برای نفوذ در افکار عمومی برای انتقال معناست که با تصویرسازی رخ می‌دهد. تصاویر از آن جهت مهم هستند که مردم آنچه می‌بینند را باور می‌کنند پس تصاویر دستکاری شده یا صحنه‌سازی شده یا دارای جهت مشخص بر فکر مردم اثرمیگذارد. ▫️امروز نزاع میان رسانه‌ها بر سر مهندسی توجه، تصاحب افکار و جهت‌دهی به ترجیحات و سلایق مردم جوامع برای تربیت شهروندانی یکدست و است. شهروندانی که رسانه و کارکرد آن را می‌شناسند و در عین حال دانش و مهارت مواجه با آن را () کسب کرده‌اند، پیروزان واقعی این عرصه هستند. آن‌ها فراگرفته‌اند رسانه را مدیریت کنند و نه رسانه آن‌ها را. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
‍ 💢ترویج خبرنگاری صلح و افزایش سواد رسانه‌ای جهت کاهش تعارضات مجازی با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش از طریق ظرفیت‌های رسانه‌ای، ترویج خبرنگاری صلح و افزایش سواد رسانه‌ای برای کاهش تعارضات میان فردی در فضای مجازی و حقیقی تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان «باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکوـ ایران» و «ستاد ملی صبر» امضا شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی نوریجانی ـ رئیس فدراسیون باشگاه های یونسکو ـ ایران اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو زبان گویای کشورها در صحن این سازمان است و اگر به وظیفه خود به خوبی عمل کند حرف ملت ها در این جمع جهانی به گوش دنیا می رسد. وی با اشاره به ارائه تعاریف مختلف یونسکو از سواد تصریح کرد: اگر بتوانیم تعاریفی دقیق از سواد رابطه، مفاهمه با دیگران، سواد صبر و ... ارائه و ترویج دهیم، می‌توان از اختلافات جلوگیری کرد و در صورت بروز اختلاف احتمالی به سوی حل و فصل آن رفت. تلاش باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکوـ ایران آموزش سواد مفاهمه به جامعه است. رئیس کل تصریح کرد: موضوعاتی همچون اخلاق رسانه و پرداختن به مساله خبرنگاران آسیب‌دیده از جنگ در صحن یونسکو مطرح است. و براساس این تفاهم‌نامه می توانیم موضوع صلح و را مورد توجه ویژه داده و آن را به عنوان یکی از موضوعات مورد دغدغه جمهوری اسلامی ایران از طریق دبیرکل کمیسون ملی یونسکو آقای دکتر ایوبی در صحن یونسکو مطرح کنیم تا مورد توجه ملتها قرار گیرد. در این مراسم ابوالفضل محبی ـ رئیس ستاد ملی صبر نیز با اشاره به اینکه در متون فقهی و حقوقی محور اصلی «اخلاق» است، تاکید کرد: علاوه بر این وحدت و اشتراک معنایی و مفهومی در مکاتب مختلف حقوقی، "عدالت" به‌عنوان مهمترین مساله ذیل اخلاق درنظر گرفته شده است. عدالت کارآمد یا کارآیی در عدالت؛ عدالت ترمیمی و نه صرف برخورد و واکنش سخت به اتفاقات و تلاش برای ترمیم روابط آسیب دیده. وی با اشاره به اینکه امروز مساله صلح مورد تاکید دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین علت‌هایی این مهم، تاکید بر حل و فصل اختلافات است. ما معتقدیم صدور حکم منجر به "سکوت" می‌شود و نارضایتی برای یک‌طرف همواره وجود دارد اما صلح "سکون" و "آرامش" می‌آورد. @asrehooshmandi
💢چگونه اخبار جعلی منجر به واکسن هراسی می شوند 🔻رسانه‌ها و ضرورت آگاه‌سازی جامعه از عواقب واکسن‌هراسی 🔹تهران- ایرنا- با توجه به برخی اخبار جعلی و غیرعلمی درباره واکسن‌زدن و مخالفت‌ها در این زمینه، نقش رسانه‌ها در اتخاذ تدبیر درست و به‌جا برای تببین و ضرورت‌های واکسیناسیون به‌عنوان اقدامی که می‌تواند مدیریت گام‌های بعدی کرونا را برای فرد و جامعه تسهیل کند، قابل چشم‌پوشی نیست. 🔹معصومه نصیری مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای و معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکوِ _ایران با اعلام اینکه در همه کشورها خودداری برخی برای واکسناسیون مشاهده می‌شود، درباره نقش رسانه در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به جامعه توضیح داد. plus.irna.ir/news/84461440/ @asrehooshmandi
🔸 جنگ جدید ▫️Ares @asrehooshmandi
«تبیین و بررسی نقش سعودی در حمایت از رسانه‌های معاند» سه شنبه ۲۳ شهریور_ساعت ۱۶ @asrehooshmandi
🔸تاثیرات مخرب اینستاگرام ▫️گزارش یک گزارش گزارشی درباره فشارهای ناشی از استفاده از بر روی نوجوانان منتشر کرده است. این گزارش متکی بر یک گزارش داخلی شرکت است. یکی از گزارش‌هایی که فیسبوک آگاهانه مخالف انتشار آن‌ها است. بسیاری از نوجوانان و به‌ویژه دختران جوان از آسیب‌های روحی ناشی از استفاده از اینستاگرام سخن گفته‌اند. انتقاد از اینستاگرام و آنچه این شبکه اجتماعی با نوجوانان می‌کند، در آمریکا شدت گرفته است. در چنین شرایطی، شرکت مادر، فیسبوک و مدیر آن ، بر آنند تا نسخه جدیدی از اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال راه‌اندازی کنند. انتقادها از اینستاگرام متنوع‌اند. برخی از نوجوانان از "مقایسه" سخن می‌گویند. مقایسه خود با دیگران. مقایسه‌ای که منجر به آسیب‌های روحی این دسته از کاربران جوان می‌گردد. برخی به علت آنکه از منظر زیبایی و تناسب اندام نمی‌توانند با دیگران رقابت کنند، خود را طرد شده و تنها حس می‌کنند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد انتقاد از شبکه اجتماعی اینستاگرام، پدیده جدیدی نیست. اما این بار، آنچه وال استریت ژورنال منتشر کرده، بر دامنه این انتقادها افزوده است. در این گزارش، آسیب‌های روحی جوانان و نوجوانان مطرح شده است. از آن جمله انتظارات غلطی که تصاویر منتشر شده در این شبکه اجتماعی در بین جوان خود ایجاد می‌کند. این تصاویر ناب، که هیچ‌گاه تصویری کامل از یک انسان نیستند، غیرمستقیم رفتار و روش خاصی را به کاربران جوان و کم‌تجربه تحمیل می‌کنند. وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشته است به‌رغم اطلاع مدیران و مسئولان فیسبوک از آسیب‌های روحی نوجوانان در سایه استفاده از این شبکه اجتماعی، مدیران فیسبوک تلاش برای پنهان کردن این اطلاعات داشته‌اند. خبرنگاری که موفق به دست‌یابی به نسخه‌ای از گزارش داخلی فیسبوک شده است، ، در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی آمریکا جمله‌ای از این گزارش را این چنین نقل کرده است: "ما تصویر نوجوانان دختر درباره بدن و پیکرشان را تخریب می‌کنیم." @asrehooshmandi
نقش والدین در والدین کلیدی‌ترین نقش را درکنترل و مراقبت از فرزندان در محیط‌‎های آنلاین برعهده دارند و اگر این نقش را به درستی ایفا کنند، تا حد چشمگیری آنان را از خطرات موجود در فضای مجازی حفظ کرده‌اند. والدین برای اینکه بتوانند در این زمینه نقش خود را درست ایفا کنند باید در درجه اول درک روشنی از مسائل و خطرات موجود در فضای مجازی داشته باشند تا بتوانند واکنش صحیح و به‌موقع را در مواجهه با این خطرات از خود نشان دهند. ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای می‌تواند در این رابطه راه‌گشا باشد. @asrehooshmandi
❌پرسه‌زدن در اینترنت چیزی فراتر از اعتیاد است 🔸پژوهش‌های یک انسان‌شناس نشان می‌دهد الگوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از الگوی اعتیاد به چیزهاست. 🔸از شدت پرکاری، یا شاید بیکاری، وقتی حوصلهٔ هیچ‌ چیز را نداریم، احتمالاً تنها کاری که به ذهنمان بیاید بازکردن اینستاگرام یا توییتر باشد. اینجاست که دو ساعت انگشت‌کشیدن بر روی صفحهٔ موبایل شروع می‌شود. از روزمرگی بیرون می‌آییم و می‌افتیم درون تکرار و ملالتی دیگر. اما این دو ملالت با هم یک تفاوت دارند، در تکرار و خستگیِ دوم همه ‌چیز یادمان می‌رود: اسکرول‌کردن، مثل عوض‌کردن کانالِ تلویزیون، هر آنچه را مربوط به ماست برای چند دقیقه نابود می‌کند. اثر: Alex Falcó Chang @asrehooshmandi
⭕️حجم جهانی دیتا ۲۶ برابر فاصله زمین تا ماه می‌شود! متخصصان حوزه فناوری ۵ پیش‌بینی را برای آینده کلان داده‌های دنیا ارائه داده‌اند که بر اساس آن حجم جهانی داده تا سال ۲۰۲۵ به‌اندازه ۲۶ برابر فاصله زمین تا ماه می‌رسد. بر این اساس: ▫️داده‌های «سریع» و «قابل‌اجرا» در اولویت قرار می‌گیرند. ▫️حریم خصوصی موضوعی داغ باقی می‌ماند. ▫️حجم داده‌ها همچنان افزایش خواهد یافت و انتقال داده‌ها به فضای ابری سرعت می‌گیرد. ▫️یادگیری ماشینی، چشم‌انداز حوزه آنالیز کلان داده‌ها را متحول خواهد ساخت. ▫️تقاضا برای متخصصان حوزه داده افزایش خواهد یافت. 🔻درباره ۳ نوع حکمرانی داده در سطح جهان و چالش‌های آینده ایران در حکمرانی داده اینجا بیشتر بخوانید. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
در اولین نشست جهادگرانِ فضای مجازی بررسی می‌شود: «نقش رسانه‌ای حضرت زینت (س) در واقعه کربلا» سه شنبه_۳۰شهریور_ساعت ۱۵:۳۰ @asrehooshmsandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
‍ 💢تشکیل کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ/ طراحی جایزه صلح جهانی شهید حسن باقری 🔻با محوریت و پیگیری باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و موافقت کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس «کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ» تشکیل خواهد شد. 🔻حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر علی نوریجانی ـ رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران در نشستی با سردار فتح‌الله جعفری ـ مدیر موسسه شهید حسن باقری اظهار کرد: با عنایت به روحیه صلح طلبانه شهید حسن باقری در موضع فرماندهی و همزمان با روز جهانی صلح، باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران طی مکاتبه ای پیشنهاد نامگذاری «روز جهانی صلح» به نام شهید حسن باقری در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دولت پیشنهاد خواهد کرد و همچنین طراحی «جایزه صلح» به نام حسن باقری را به عنوان پیشنهاد به کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران ارائه خواهد داد. 🔻مدیر موسسه شهید حسن باقری نیز با استقبال از تشکیل کمیته خبرنگاران و عکاسان آسیب‌دیده از جنگ و طرح آن در سطحی فراسرزمینی، تاکید کرد: رویکرد مبتنی بر صلح و نگاه انسانی جاری در یک رخداد نظامی آن چیزی است که دنیا باید از آن مطلع باشد. این ویژگی‌ها کمتر در سایر کشورها و در میان فرماندهان قابل مشاهده است. ✅متن خبر را در لینک زیر بخوانید: 👉http://fna.ir/3r9h3 👉https://www.isna.ir/news/1400063123583/ @asrehooshmandi
🎦 پخش زنده ۷۴ 🔶جنگ روایت ها مهندسی جوامع توسط رسانه ها 👤 با حضور: 🔻معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه ای 🔻محمد لسانی _کارشناس و پژوهشگر رسانه 🕙 زمان: شنبه ۳مهرماه، ساعت ۲۲ 📌آدرس: live.famp.ir حضور و پرسش سوال برای عموم آزاد است (ورود با انتخاب گزینه میهمان) پخش همزمان در آپارات: aparat.com/famp.ir 🌐 famp.ir 🆔 @fampir @asrehooshmandi
❌ رهبر انقلاب: با انتشار افکار صحیح در فضای مجازی به معنای واقعی کلمه جهاد کنید 🔻 رهبر انقلاب، در پایان مراسم عزاداری روز اربعین حسینی(ع) خطاب به دانشجویان: شما امروز در فضای مجازی می‌توانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و می‌توانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید 🔺 البته اصل قطعی در این باب پیروی از شیوه‌ی اخلاقی است. باید از این کاری که بعضی افراد با دشنام و فریب و دروغ دربرابر افکار عمومی مواجه می‌شوند، اجتناب کرد. 🔻باید منطق را به اخلاق مزیّن کرد حقایق را منتشر کرد. امروز همه باید در این میدان حرکت کنیم. ۱۴۰۰/۷/۵ ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
‍ 💢چگونه در برابر چیدمان مسموم ویترین‌های رسانه‌ای مقاومت کنیم؟ 🔹صادقانه‌ترین و شفاف‌ترین دکترین مواجهه هوشمندانه با اخبار و اطلاعاتی که بنای مهندسی و مدیریت افکار عمومی برای نیل به اهدافی همچون بدبین سازی، ابهام‌آفرینی، ناامیدسازی، زداینده عزت‌نفس ملی و ... را دارند، روش و مبتنی بر اخلاق و صداقت و البته همراه با دقت و سرعت و مبتنی بر نظام موضوعات دارای اهمیت است. 🔹به گزارش ایسنا، معصومه نصیری _ معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران _ در ادامه مطلب بالا نوشته است: 🔹در زمانه زیست در جامعه شبکه‌ای و دورانی که برای تشریح وضعیت و موقعیت آن از عناوینی همچون پساحقیقت نیز استفاده می‌شود، محل تنازع بنگاه‌های خبری و تاثیرگذاران عصر افکارعمومی، به سلطه درآوردن افکارعمومی آن هم به طورخودخواسته و مبتنی بر خلق نیازهای نامعتبر اما معتبرنما است. در این دوره آنچه جولان می‌دهد و عرصه‌های عمومی و جدی را متاثر می‌سازد اخبار و اطلاعات جهت‌دار، کدگذاری شده برای کدگشایی خاص توسط افکارعمومی و نهایتا دریافت خروجی مشخص مبتنی بر سیاست‌گذاری محتوایی قدرت‌های رسانه‌ای است. حال این تاثیرگذاری می‌تواند استحاله گر بوده، بی‌حس سازی کرده یا برانگیختگی جمعی ایجاد کرده و منجر به تحولات و مهندسی همه جامعه جوامع هدف شود. 🔹در این راستا چیدمان مسموم ویترین‌های رسانه‌ای با ظاهری جذاب و احساسات برانگیز از ملزومات تحقق پساحقیقت بوده و افکار عمومی کمتر توسعه‌یافته یا دیرتر توانمند شده، زمینی حاصلخیز جهت تحقق اهداف خاص هستند. 🔹این کارشناس رسانه سپس با طرح این پرسش که آیا هر تبیینی منتج به نتیجه مطلوب می‌شود؟ در ادامه آورده است: قطعا آنچه اثربخشی اقدامات تبیینی را افزایش می‌دهد، شناسایی نقاط جدی ایجاد انحرافات و تحریفات در افکار عمومی است. اگر تبیین گران دچار کج‌فهمی از نظام موضوعات شده و در تشخیص اولویت برای روشنگری دچار خطا شوند، ضمن هدر رفت انرژی گفتمانی، از بی‌اثری اقدامات نیز دلسرد شده و گام‌های بعدی نیز دچار خطای شناختی و راهبردی خواهد شد. ✍️متن کامل این متن را در اینجا یا اینجا بخوانید. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
💢پروژه اینستاگرام کودکان متوقف شد ◽️ گزارش داد: اینستاگرام توسعه اپ جدید برای کودکان را به طور موقت متوقف کرده است. اقدام این اپ متعلق به فیس بوک در حالی انجام می‌شود که انتقادات زیادی به پروژه مذکور شده بود. ◽️اینستاگرام کودکان به عنوان اپی در حال توسعه بود که اجازه والدین شرط عضویت در آن بود. همچنین قرار بود در این سرویس محتوای بدون تبلیغ و مناسب کودکان منتشر شود، اما قانونگذاران آمریکایی و گروه‌های حمایت از کودکان به دلیل نگرانی‌های ایمنی از این شبکه اجتماعی خواستند توسعه آن را متوقف کند. ◽️اینستاگرام در یک پست وبلاگی اعلام کرد توسعه اپ مخصوص کودکان فرایند درستی بود اما فعالیت مان را به طور موقت متوقف کرده‌ایم و همچنان به توسعه ابزارهای نظارت والدین آن ادامه می‌دهیم. واقعیت این است که کودکان از قبل وارد فضای آنلاین شده‌اند و ما معتقدیم توسعه یک سرویس مناسب که مخصوص آنها است، نسبت به شرایط فعلی برای والدین بهتر است. ◽️در اوایل ماه جاری میلادی، وال استریت ژورنال گزارشی حاوی داده‌هایی منتشر کرد که نشان می‌داد اینستاگرام تأثیری مخرب بر نوجوانان به خصوص دختران نوجوان دارد و فیس بوک تلاش چندانی برای برطرف کردن این چالش انجام نداده است. فیس بوک در هفته جاری این گزارش را نادرست خواند. ◽️در سال ۲۰۱۷ میلادی فیس بوک یک اپ به نام مسنجر کیدز عرضه کرد که پلتفرم ارسال پیام برای کودکان کمتر از ۱۳ سال بود و توسط حساب کاربری والدین کنترل می‌شد. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshamndi
عصر هوشمندی
🎦 پخش زنده #مهافمپ ۷۴ 🔶جنگ روایت ها مهندسی جوامع توسط رسانه ها 👤 با حضور: 🔻معصومه نصیری _مدرس سواد
💢فیلم کامل نشست «جنگ روایت ها؛ مهندسی جوامع توسط رسانه ها» را در لینک زیر مشاهده بفرمایید. https://www.aparat.com/v/cwDk5/، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا