eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی 🔺 دروغ‌سازی در مورد «نیکا شاکرمی» از همان هفته نخست اعلام مرگش آغاز شد و حتی «سی‌ان‌ان» در گزارشی ادعا کرد مأموران امنیتی ساعت ۲۰:۳۷ سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، نیکا را بازداشت کردند، در حالی که مطابق گفته مادر نیکا او با دخترش بین ساعت ۲۳:۳۰ تا ۲۳:۴۰ تماس تلفنی داشته و مطابق گزارش «بی‌بی‌سی» نیکا در آن ساعت دیگر باید از دنیا رفته باشد. 🔺 از دیگر نقاط اختلاف گزارش سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی که هر دو ادعا می‌کنند تحقیقی‌اند، این است که اولی تأکید دارد نیکا در بازداشتگاه کشته‌شده و بی‌بی‌سی مدعی شده او در ون یخچال‌دار بر اثر ضربات باتوم از دنیا رفته است. 🔺 کل گزارش اخیر بی‌بی‌سی بر اساس سندی که ادعا می‌شود از جانب اطلاعات سپاه به فرماندهی سپاه ارسال شده، تهیه و تنظیم شده است؛ گزارشی که در رویه‌های مرسوم و رایج در نیروهای نظامی، غیرمرسوم و فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است. گزارش را به طور کامل اینجا بخوانید @asrehooshmandi
🎯 «ببخشید دیر جواب می‌دهم» از بی‌فایده‌ترین عذرخواهی‌های فرهنگ امروز است 🔴 «همیشه در دسترس»؛ بیست سال پیش، فقط حرفه‌ای‌های ثروتمند که از اولین نسل از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کردند، می‌توانستند این لقب را با افتخار به خودشان بدهند. ملیسا مَزمانیان، استاد انفورماتیک دانشگاه کالیفرنیا که تاریخ وسایل ارتباطی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: آن زمان چنین افرادی «حس می‌کردند اربابان دنیا هستند». اما وقتی افراد بیشتری به ابزار‌های ارتباطی قابل‌حمل دسترسی پیدا کردند، کم کم، درجا پاسخ‌دادن به پیام‌ها به قاعده‌ای بین همکاران، دوستان و عزیزانمان تبدیل شد. آن قدرت اعجاب‌انگیز به وظیفهای شبانه‌روزی تبدیل شد. 🔴 مزمانیان این فرایند را «مارپیچ انتظارات» می‌‌نامد: وقتی فناوریِ ارتباطی رفتار تازه‌ای -مثلاً پاسخ‌دادن در لحظه- را ممکن می‌سازد، انجام آن کار می‌شود نشانه‌ای از اینکه افراد چه میزان به دیگران تعهد دارند. 🔴 بی‌رحمانه آنکه، این روزها سریع پاسخ ندادن هم معادل تعهدنداشتن در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل، اگر آدم‌ها احساس کنند به‌اندازۀ کافی سریع پاسخ نداده‌اند، تصور می‌کنند یک عذر‌خواهی به طراف مقابل بدهکارند. البته این سازوکار منحصر به روابط پرسرعت اینترنتی نیست. جیسون فارمن، تاریخ‌نگار رسانه، می‌گوید در قرن نوزدهم هم اگر فردی پاسخ نامه‌ای را با تأخیری نامعمول می‌داد، معمولاً جملاتش را با عذرخواهی شروع می‌کرد و امید داشت که «بخشیده» شود. اما بازۀ «پذیرفتنی‌بودن» برای پاسخ در این سال‌ها به شکل ویرانگری کوتاه شده است. 🔴 پاسخ‌دادن با تأخیر در محیط کاری ممکن است به پای «تنبلی» نوشته شود. بیرون از محیط کاری نیز، اگر شریک عاطفی‌تان پیام دهد «دوستت دارم»، فکر خوبی نیست که برای پاسخ‌دادن به پیام او دو روز صبر کنید. 🔴 اما گذشته از این خطرات احتمالی، عواقب به‌سرعت پاسخ‌ندادن آن‌قدر‌ها هم که از آن می‌ترسیم جدی نیست. لارا گوئرگ از مدرسۀ اقتصاد لندن و وَنسا بونر از دانشگاه کُرنل، پس از تحقیقی گسترده دربارۀ هنجارهای پاسخ‌دادن به پیام دریافتند که «انتظارات ما از اینکه دیگران انتظار دارند چه‌قدر زود به آن‌ها پاسخ دهیم معمولاً نادرست است. تصور می‌کنیم باید فوراً پاسخ دهیم، اما واقعیت آن است که مردم ایرادی نمی‌بینند اگر عجله نکنیم». علی‌رغم این، ما مدام از دیگران به‌خاطر تأخیر‌هایمان عذرخواهی می‌کنیم. 🔴 «ببخشید دیر جواب می‌دهم» به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های شروع پیام‌هایمان تبدیل شده است، اما معمولاً این عبارت کلیشه‌ای برای خواننده‌اش معنای خاصی ندارد. 🔴 از نظر متخصصان ارتباطات، می‌توان به جای عذرخواهی از تعبیری مثل «از صبوری شما ممنونم» استفاده کرد. مزمانیان می‌گوید می‌شود از عبارتی استفاده کرد که اهمیت رابطه‌تان با طرف مقابل را نشان بدهد، مثلا: «چقدر از پیامت خوشحال شدم»، بااین‌حال، گئورگ و بونر می‌گویند: معمولاً طرف مقابل به محتوای جواب شما اهمیت می‌دهد، نه تلاشتان برای اینکه دلش را به دست بیاورید. بنابراین شاید راحت‌ترین کار این باشد که خیلی ساده، همانطوری جواب بدهید که انگار دارید در لحظه پاسخ می‌دهید. بدون عذرخواهی، ولی محترمانه. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «اگر پیامی را با تأخیر جواب می‌دهید، «معمولاً» نیازی به عذرخواهی نیست». این مطلب در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در وب‌سایت ترجمان بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ جو پینسکر است و فاطمه زلیکانی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/r29374 @asrehooshmandi
هدایت شده از شفقنا
✅«ضرورت شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی»؛ نوشتاری از معصومه نصیری 🔷دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران با توجه به هفته ارتباطات و روابط عمومی ها بر شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی ها تاکید کرد و بر مهارت افزایی آنها و چگونگی اثربخشی روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد. 🔷معصومه نصیری، رییس اندیشکده عصر هوشمندی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده است، نوشت: هفته ارتباطات و روابط عمومی ها را تبریک می گویم. متاسفانه نگاه به اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها بیشتر ارائه گزارش نهادها و دستگاه ها به مردم است، در حالی که براساس اصول حرفه‌ای و نوینی که امروز در دنیا به آن‌پرداخته می‌شود، روابط عمومی خود محوری مهم جهت ساخت جریانات روشنگر افکار عمومی در جامعه است و حکم حلقه واسط میان افکار عمومی و سازمانها را ایفا کرده و البته این رابطه را از حالت خطی خارج کرده و دایره ای به آن می‌نگرد. https://fa.shafaqna.com/news/1799258/ جزئیات👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
💢نشست «ارتباطات، سواد رسانه ای و افکار عمومی» برگزار می‌شود این نشست که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برگزار می‌شود، با حضور دکتر حسن خجسته _ عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر علی نوریجانی _ رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران، سرهنگ علی محمد رجبی _رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، دکتر معصومه نصیری _ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و دکتر سیدعبدالله ارجائی _ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار خواهد شد. در حاشیه این نشست که ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود، ضمن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و شهرداری خوی، این شهر به شبکه شهرهای فعال در زمینه آموزش و توسعه سواد رسانه ای خواهد پیوست. @asrehooshmandi
🎯 چطور در شبکه‌های اجتماعی بهتر گفت‌و‌گو کنیم؟ — نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفت‌کردن را بیاموزیم 📍در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش می‌آید، دو راه‌حل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقت‌ها در رویارویی‌های انسانی هم از همین قاعده پیروی می‌کنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش می‌آید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحث‌وجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدت‌ها دربارۀ جدل‌های انسانی مطالعه کرده‌اند، معتقدند راه‌های دیگری هم وجود دارد.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/f13264 ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
❌ بررسی خبرهای نادرست 🔴حادثه بالگرد رئیس جمهور ساعت ۱۵ • خبرگزاری فارس | «امروز شنبه، هلی‌کوپتر حامل رئیسی به دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشست و کاروان رئیس‌جمهور به صورت زمینی راهی تبریز شد.» ساعت ۱۷ • خبرفوری | «محافظ رئیس جمهور با استفاده از سیستم ردیابی مخصوص مختصاتی ارسال کرده است.» ساعت ۱۷ • روزنامه کیهان | «حال رئیس جمهور مساعد و پایدار گزارش شده است.» ساعت ۱۷ • خبرنگار اینترنشنال | «منابع داخلی می‌گویند، بعد از «سقوط» هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و ‌همراهانش، مردم به پمپ‌بنزین‌ها «هجوم» برده‌اند و صف‌های طولانی شکل گرفته است.» ساعت ۱۸ • اصلاحات‌نیوز | «شنیده ها از منابع استانی: تنها فردی که از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور تماس تلفنی خود را برای چند ثانیه پاسخ داده اقای ال هاشم بوده است که در حد چند کلمه مکالمه صورت گرفته است و مکالمه قطع شده است.» ساعت ۱۸ • رادیو زمانه| «شورای امنیت ملی جلسه اضطراری برگزار کرد» ساعت ۱۹• اسکان نیوز| شرایط جوی و آب هوایی در محل حادثه اینقدر بد است که ۳ مامور امداد ما نیز مفقود شده‌اند ⏺این بررسی به‌روز رسانی می‌شود. @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
‍ 🦠نگاهی کوتاه به جولان «میم‌های اینترنتی» از منظر بیگ دیتا ◀️با توسعه کاربری و محتوایی شبکه‌های اجتماعی، کافی است یک موضوع در قالب گفتار، زبان بدن، رفتار، موسیقی و ... وجهی از توجه مخاطب را به خود جلب کند تا با سرعتی غیرقابل باور به تکیه کلام مخاطبان تبدیل شده و ژانرهای مختلف تولید محتوای غیرسیستمی بر روی آن محتوا صورت بگیرد و شاهد شکل‌گیری میم مجازی باشیم. این میم‌ها البته گاهی اتفاقی هستند و گاهی مهندسی شده تولید می‌شوند تا نکته‌ای را در قالب طنز و با زبان غیررسمی به مخاطبان ارائه کنند. البته این بازی در زمین «صنعت میم» پیش از این نیز با استفاده از تکیه کلام‌های به کاربرده شده در فیلم‌ها و سریال‌ها هم مرسوم بود. «افتااااد!» در سریال ستایش، «چرا قیمه‌ها رو میریزی تو ماستا» در سریال خانه به دوش و ... نمونه‌هایی از این میم‌ها هستند. ◀️در این تحلیل بنا داریم تاکید کنیم میم‌ها اکثرا با همان سرعت که می‌آیند، با همان سرعت هم می‌روند و هرچند که در ذات خود در تقسیم‌بندی سرگرمی‌ها قرار می‌گیرند، اما می‌توانند غافل‌ساز، فرصت‌سوز و کاهنده سطح سلیقه مخاطبان هم باشند و حتی بخشی از کاربران را به رفتارهای بی‌قاعده تشویق کنند چراکه با تبدیل شدن به میم، سازنده راه صد ساله را یک شبه طی می‌کند و البته ممکن است برای باقی ماندن در صدر توجه‌ها به هر کاری نیز دست بزند. ◀️با این وصف و براساس رصد سامانه دیتاک، طی سال گذشته کاربران ایرانی 4.5 میلیارد بازدید محتوا در کل شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند که به‌طور متوسط سهم هر ایرانی مشاهده 220 محتوا در روز بوده است که در برهه‌های خاص زمانی بخشی از آمار مشاهده محتوا را همین میم‌ها به خود اختصاص داده‌اند. از میان این میزان محتوا، شاهد 7 تکیه کلام و میم پرکاربرد در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. «واگعیه یا کیکه» با 168 هزار محتوا پیرامون خود بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده است که پای این میم به برنامه‌های رسمی صدا و سیما هم کشیده شد. «جدی می‌فرمایید» که متولد شده در صدا و سیما بود اما در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به میم شد، 38 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است. «مشکل داری؟» 15 هزار محتوا را حول خود تولید کرده است. «بده شیش» که شاید یکی از مهندسی‌شده‌ترین میم‌های یکسال اخیر شبکه‌های اجتماعی است 12 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است، «بشه منه، فداش بشم منه» نیز 10 هزار محتوا را با خود همراه کرده است. «عجیب بود نبود» با 4 هزار محتوا و «عجب سوسیسیه» با سه هزار محتوا پر توجه‌ترین میم‌های فضای مجازی طی یکسال اخیر بوده‌اند. ◀️البته این محتواها در برخی مواقع سویه طنز داشته و در جاهایی حالت نقد جدی را با خود همراه داشته است و لزوما این آمار در راستای تایید یا همراهی مثبت با این تکیه کلام‌ها نبوده است و نفی و نقد آنها به ضریب اعداد افزوده است. این میم‌ها فارغ از میم‌های صوتی و تصویری مثل صادق بوقی بوده است. با این بررسی آماری به این نتیجه می‌رسیم که درست است که میم‌ها جذاب، مبتنی بر فرهنگ غالب جوامع و دارای قابلیت تسری حداکثری هستند اما بشدت کاهش‌دهنده سطح سلیقه و ذائقه مخاطب، تشویق‌کننده کاربران به بی‌قوارگی رفتاری و حتی در لایه‌های از حالت طنز خارج شده و مدلی از رفتار سیاسی و اعتراضی را به نمایش می‌گذارد. برخی مواقع کاربران با تصور تولید مردمی میم‌ها، از توجه به مداخلات سیستماتیک در این تولیدات غافل شده و در زمین طراحان بازی می‌کنند. ✍️دکتر معصومه نصیری ـ کارشناس رصد و تحلیل دیتا @asrehooshmandi
رقابت نامزدهای تایید صلاحیت شده در شبکه‌های اجتماعی در میدان افکارعمومی 🗓 ۲۰ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ @asrehooshmandi
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات 1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئی‌تر مطرح می‌شود. اما اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح می‌شود. 2️⃣ آیا وعده‌های کاندیدا در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور است گاهی کاندیداها قول‌هایی می‌دهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخش‌هاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعده‌اش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند. 3️⃣ به کلیدواژه‌ها دقت کنید واژگان بی‌علت انتخاب نشده‌اند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. کلیدواژه‌های پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روش‌های است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند. 4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید در بازه زمانی انتخابات به‌وفور اخباری را مشاهده خواهیم کرد که تیترشان به نکته‌ای جنجالی اشاره دارد که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها می‌توانند شما را گمراه کنند. 5️⃣برچسب است یا واقعیت؟ در انتخابات رقبا برای بی‌اثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسب‌زنی و انگ زدن می‌کنند. لزوما برچسب‌ها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده می‌شوند و شما را از مسیر اصلی دور می‌کنند. ✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi