📌کنفرانس : #فضای_رسانه_ای_و_کرونا
👤با حضور و ارائه :سرکار خانم
#معصومه_نصیری
🔻 عضو هیئتمدیره انجمن سواد رسانهای ایران
🔻 مؤلف کتابهای «سواد رسانهای و خانواده»، «مجموعه هشتجلدی شهروند هوشمند»، «کتاب اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان» «فضای مجازی و سواد رسانهای»
🗓شنبه ۲۴ اسفند
🕰ساعت ۲۱
✨دوستان خود را به گروه «فضای مجازی و دین» دعوت بفرمایید ✨
http://eitaa.com/joinchat/3449094157C0fd39ba7ae
@fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️مجموعه کلیپ های #منطقه_خطر ‼️
#قسمت_صفرم
🔹توی این روز های کرونایی، خیلی از ما ها مرتب اخبار رو از راه های مختلفی مثل تلویزیون، خبرگزاری ها، شبکه های اجتماعی و ... دنبال میکنیم. این وسط هم بازار #شایعه ها #فیک_نیوز ها حسابی داغه! توی این مجموعه کلیپ قراره درباره راه های تشخیص شایعه ها و فیک نیوز ها صحبت کنیم.
➖➖➖
🦠#کرونا فارغ از ابعاد زیستی اش، قطعا یک ویروس رسانهای هم هست! پس همون طور که از خودمون در مقابل ویروس زیستی محافظت میکنیم، باید در برابر این ویروس رسانهای هم مقاوم بشیم!
🔹#آنتی_ویروس، قراره سپری باشه در برابر ورود ویروس های رسانهای کرونا به ذهن ما!
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
هدایت شده از سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔹نگاهی به عواقب بی توجهی به سواد رسانه ای در ارتباط با اخبار و اطلاعات کرونایی
✍️دکتر معصومه نصیری ـ عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
🔸بی اعتمادی عمومی، #انحراف_افکارعمومی از حقیقت و واقعیت به سمت دروغ و پاره حقیقت ها و سردرگمی رسانه ای مخاطبان از لطمات بی توجهی به آموزه های سواد رسانه ای مخصوصا در بزنگاه هاست.
🔹این بی توجهی و اهمال کاری دو سو دارد؛ از یک سو میتواند منجر به #اووردوز و #سرریزاطلاعاتی در مخاطب شود و در بدبینانه ترین شرایط موجب سر و بی حسی افکار عمومی نسبت به موضوع مدنظر شود.
🔹بدون تردید خوانش مستمر اخبار موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و #رفتاری_منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد، اطلاعاتی که دانستن و ندانستن آنها نیز تاثیر قابل تاملی بر روی وضعیت مخاطب ندارد.
✅متن کامل را در بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه ای» در سایت سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir بخوانید.
#سواد_رسانه_ای_علیه_کرونا
@milconf3
مراقب ترفندهای کرونایی #مجرمان_سایبری باشید!
1⃣ ایمیلهای ناشناس با موضوع #کرونا و موارد مرتبط را باز نکنید.
2⃣ بسیاری از اپلیکیشنهای #تست_کرونا جعلی بوده و حاوی #بدافزار است لذا تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir استفاده کنید.
3⃣ مراقب خریدهای برخط مواد شوینده و ضد عفونی کننده از #سایتهای_جعلی باشید.
4⃣ از منابع خبری نامعتبر و اعتماد به #اخبار_جعلی و شایعات پرهیز کنید.
5⃣ مراقب پیامکهای دریافت کمک برای بیمارستانها باشید.
#پلیس_فتا
#معاونت_تشخیص_و_پیشگیری
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر☠
قسمت اول: منبع اخبار رو چک کن🗂
‼️ابهام در منبع خبر، یک قدم نزدیک تر شدن به شایعه‼️
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
🔻 قابل توجه کسانی که عادت به خواندن همه اخبار دارند
💢چه چیزی به ما «مربوط» است؟
🌀در میان مشتاقان اخبار بد هیچکس به این سوال اهمیت نمیدهد که سود واقعی گرایش به مصرف اخبار بد چیست؟ اگر از یکی از آنها بپرسید که از میان مثلاً ده هزار خبری که طی سالهای اخیر شنیدهاند، تنها به یک خبر اشاره کنند که باعثِ ایجاد تغییر مثبت در زندگی یا اتخاذ یک تصمیم درست شده باشد، احتمالاً یک نفر هم نمیتواند.
✅در حقیقت، همانطور که «آلن باتن» در مقاله «#دشواریهای_مصرف_اخبار» که سال ۲۰۱۴ در هافینگتنپست منتشر شد، میگوید، «ما اولین نسل بشر هستیم که دنبال #اخبارِ_بیربط به خودمان میگردیم. برای بسیاری، فهمیدن اینکه کدام خبر به آنها ربط دارد، کاری دشوار است، اما بهسادگی میفهمند چه چیزی جدید است چه چیزی جدید نیست.» و رسانه دقیقاً از همین طریق شما را تحریک میکند؛ با دادنِ چیزی که اگرچه بهشما بیربط است، اما جدید و دسته اول بهنظر میرسد.
✅جنگِ میان «#مرتبط_بودن» و «#جدیدبودن» نزاع بنیادین عصر جدید است. این نبردی است که رسانه علیه بشریت آغاز کرد.
✅سازمانهای رسانهای با ایجاد این حس که اطلاعاتی جدید در اختیار شما میگذارند، میکوشند این تکههای خبری را بهعنوان مزیت رقابتی زندگی مخاطب جا بزنند. آنها سعی میکنند به مخاطب بقبولانند که ناآگاهی از این اخبار، آنها را از جریان زندگی عقب میاندازد، زیرا هرچه «#بیخبرتر» باشند، با اوضاع و احوال جامعه «#بیربطترند». این اخبار اگرچه جدیدند، اما هیچ ارتباط واقعی با زندگی مخاطب ندارند. بنابراین، بسیاری از افراد زمانیکه از اخبار دور میمانند، دچار اضطراب میشوند، زیرا این وضعیت در ذهن آنها بهمعنی عقبماندگی است.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت پلیس فتا از شخصی که فقط برای سرگرمی یک ویدیو جعلی در بیمارستان تولید کرد.
پلیس طبق قانون جرائم رایانهای با شایعه پراکنان برخورد خواهد کرد.
قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی #حبس از 91 روز تا دو سال یا #جزای_نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان در نظر گرفته است، پس شایعه پراکنی قابل تعقیب کیفری است.
سرهنگ علی محمد رجبی_ رییس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا
@asrehooshmandi
📻#ما_را_بشنوید
🔗پرونده ویژه «سوادرسانه ای و کرونا» در رادیو جوان
🔶از ۲۷اسفند تا سوم فروردین هر روز ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه درباره «دیابت خبری»، «من جعل میکنم پس هستم»، «دشواری های مصرف اخبار»، «بی خبری_خوش خبری»، «چه خبری به ما مربوط است»، و...صحبت خواهیم کرد.
🔹کارشناس برنامه: معصومه نصیری _عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در دنیای دیپ فیک ها، ساختن بارش بادمجان به راحتی آب خوردن است.
💢«دیدن» دیگر شرط کافی برای صحت یک محتوا نیست.
💢یادمان باشد «دیدم»، «شنیدم» و «میگویند» شرط کافی برای پذیرش محتواها نیست. مکث، تفکر و راستی آزمایی کنید.
#زودباور_نباشیم
#سواد_رسانه_ای
@asrehooshmandi
📌اووردوز فقط مال معتادها نیست، خبرخوان ها هم اوور دوز می کنند
🗞🗞با خواندن زیاد اخبار دو اتفاق برای شما رخ می دهد یا دچار #اووردوز و #سرریز اطلاعاتی می شویم که البته همین اطلاعات زیاد ما را نه تنها توانمند نمی کند بلکه بیشتر سردرگم خواهیم شد.
🗞یا دچار بی حسی و سری نسبت به اخبار و اطلاعات می شویم و موضوعات را آنچنان که باید جدی نمی گیریم و نسبت به مسائل بی تفاوت می شویم. برای همین هم، وقتی باید در خانه بمانیم راهی بازار و مسافرت می شویم (البته این یکی از علت هاست نه همه آن).
💠خبر برای ذهن ما مثل شکر برای بدن است. همانطور که با خوردن زیاد شکر جسم ما دچار دیابت می شود، با خواندن زیاد اخبار آنهم از نوع جسته و گریخته، بی منبع و با منبع، شایعه و واقعیت و... ذهن ما دچار دیابت خبری می شود. همانطور که بیماران دیابتی یکی از گروه های در معرض خطر در بیماری کرونا هستند، گروه در معرض خطر در شبکه های اجتماعی کسانی هستند که دیابت ذهنی و خبری دارند.
✅معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
mehrnews.com/xRvsB
https://media.shafaqna.com/news/493858
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر
قسمت دوم: اولین قدم برای نیفتادن در دام شایعه، زود باور نبودن است‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
💢بازهم شایعه ...
🔻این کلیپ در فضای مجازی در حال بازنشر است با این نوشته: «ورود عراقی های کرونایی به ایران جهت درمان!
خدا به فریاد ما برسد!
اولین جاهایی که هم میان خوزستان است...»
✅واقعیت: این ویدئو متعلق به کشور یمن و مربوط به ماه ها قبل است و اساسا ربطی به دوران شیوع کرونا هم ندارد.
🔻از کجا بفهمیم شایعه است؟
1⃣به پرچم روی لباس نظامی ها در این ویدئو دقت کنید. پرچم کدام کشور را میبینید؟
2⃣به ظاهر مصدومان دقت کنید. مصدومیت هایی که در دست و پا و سر افراد وجود دارد، قاعدتا نشانه های کرونا نیست.
3⃣به جمله هایی که احساسات شما را تحریک میکند دقت کنید: «خدا به داد ما برسد... ایجاد حس همراهی عمومی با توسل به تزریق وحشت»
4⃣این کلیپ علاوه بر هراس آفرینی، دارای هدف ثانویه ایجاد تقابل و از بین بردن وحدت میان مردم ایران و عراق نیز هست.
معصومه نصیری
مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، #سبک_زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
✅در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
✅گئورگ زیمل در رابطه با #کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا #خود_از_دسترفته_شان را بازیابی کنند.
✅تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
✅اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
✅رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و #تحیر را بهمراه آورده است.
✅بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "#غنای_اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
✅این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از #چرخه دریافت(احساسات)_ #تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و #افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
✅در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
✅فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی افراد جامعه، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
✅زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و #مهارت_رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
✅نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و #بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
علیرضامحمدلو
@asrehooshmandi
✍️#دل_نوشته
🌺کمی دیگر سال جدید فرا می رسد. عید و نوروز واقعی، تحولی درونی است. تحولی که منجر به خوب بودن حال دل همه ما شود. برای بنده روزی که حال دل همه مردم میهنم خوب باشد و خنده هایشان از ته دل، آن روز عید است. الهی شادی هایمان درونی باشد و خنده هایمان از ته دل.
🔆برای هر یک از دعاهای زیر یک آمین بگوییم.
🙏خدای خوبم ایرانمان را از دشمن، دروغ، خشکسالی، نفاق، مدیران غیر مسوول در امان بدار.
🙏ای مهربان ترین! مردم کشورم لایق بهترین ها هستند، به همه مردم خیر و سلامتی عطا بفرما.
🙏ای بی همتا! ما را نسبت به یکدیگر رئوف و با گذشت قرار بده.
🙏ای یگانه! تمام بلایا را از ایران و مردمش دور کن. چشم امید ما به مرحمت شما به اندازه بزرگیت است نه اندازه کوچکی ما و رفتارهایمان.
🙏خدای رئوفم! شر نااهلان را از سر کشور، مردم، باورها و فرهنگ مان بردار و ایران و اسلام عزیزمان را در پرتو مهربانی خودت حفظ نما.
🙏ای عشق ترین! به همه مردم کشورم احساس رضایت و خوشبختی عطا فرما.
🙏خدایا تو قادری و حکیم. کاری کن همانگونه که دلمان می خواهد تو به ما رحم کنی، ما نیز به یکدیگر رحم کنیم.
🙏خدایا «عزتنفس ملی» ما را به ما بازگردان. خدایا کسی که به ما رحم نمیکند را بر ما مسلط نفرما.
و در نهایت
🙏سایه سنگین فقر را از سر تمام مردم بردار. فقر مادی، معنوی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و خلاصه همه انواع فقر.
آلهی آمین
❇️معصومه نصیری
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ|دلتنگیتو نگهدار ...
💬 صابر خراسانی
@asrehooshmandi
🔸تزریق امید ملی؛ کارویژه رسانهها برای تحقق #جهش_تولید
✍️معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🔹سال ۱۳۹۹ با هزاران امید و باور به آیندهای روبهجلو و با نام «جهش تولید» بهعنوان نقشه راه و چشمانداز یکساله کشور از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد. هدفی که همراستا با بیانیه گام دوم بهعنوان منشوری برای دومین ورود کارساز به مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تعیین شده است. بر این اساس و ازآنجاکه اقتصاد بهعنوان نقطه کلیدی تعیینکننده در تحقق این منشور و تحقق #ایرانی _قوی قلمداد میشود، جهش تولید در امتداد رونق تولید، میتواند ایران اسلامی را چند گام به سمت قله متعالی خود نزدیکتر کند.
🔹بر اساس این دکترین، اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و #نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطهضعف زمینهساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. درونزایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانشبنیان شدن و در نگاه کلان تعیین راهبردهای جدی برای تحقق «جهش تولید» راهحل جدی برای نجات اقتصاد ایران و حرکت به سمت قطع وابستگی و تقویت خوداتکایی در داخل است.
1️⃣ ازآنجاییکه در دنیای رسانهای شده امروز تحقق هر مهمی نیاز به پیوست رسانهای جهت تضمین موفقیت دارد، رسانهها بهعنوان بازوی کارآمد و جدی برای تحقق اهداف کشور و توفیق جهش اقتصاد و تولید از طریق #تزریق_امید به جامعه برای ایجاد زمینههای #خودباوری و #عزتمندی_ملی دارای وظیفه و نقش جدی هستند.
2️⃣ رسانهها میتوانند در عین مطالبه گری، در کنار و همافزا با سایر عناصر تأثیرگذار در حوزه تولید، موجبات ورود باانگیزه سرمایهگذاران، فعالان و کارآفرینان را به عرصههای اقتصادی و تولیدی فراهم سازند.
3️⃣ رسانهها میتوانند در راستای خنثیسازی اهداف جنگ رسانهای علیه کشور که باهدف ناامیدسازی و القای ناآکارآمدی و ترسیم آیندهای نامعلوم صورت میگیرد، ضمن تولید اخبار امیدآفرین، مطالبه گر ایجاد زمینههای تحقق هدف «جهش تولید» باشند. هدفی که میتواند گامی جدی برای تحقق ایران قوی و تقویت #عزت_نفس_ملی باشد.
4️⃣ جهش و رونق تولید و افزایش امید ملی نسبتی دوسویه و جدی دارند. درصورتیکه امید به آینده تقویت شود انگیزه جهت جهش تولید نیز افزایش خواهد یافت. نباید فراموش کنیم که احساس امید و امیدواری منجر به برداشتن گامهای جدی برای توسعه کشور خواهد شد. بنابراین استراتژی رسانهای کشور باید مخابره اخبار #امیدبخش، #خوب و #مفید باشد.
5️⃣ رسانهها نباید فراموش کنند که یک خبر میتواند چرخ تولید کشور را از چرخش بازدارد و برعکس یک خبر دقیق میتواند این چرخ را باقدرت و سرعت بیشتری به چرخش درآورد. برای تقویت کلیک، منعکسکننده اخباری که میتوانند «جهش» را به «سقوط» و «ریزش» تولید منجر شوند، نباشند.
6️⃣ لازمه «ایران قوی» قطع نگاه به خارج و تمرکز بر توان داخلی است. برای برگرداندن نگاهها به داخل باید مدیریت نگاهها توسط رسانههای داخلی صورت گیرد. این یعنی نیاز به تجدیدنظر جدی در روشهای کنونی رسانهای و #بازتعریف اصول و ارائه راهکار و راهبردیهای جدید رسانهای.
#جهش_تولید
@asrehooshmandi
🔴برای تحقق #جهش_تولید باید کارویژه رسانه ها، تزریق #امید_ملی باشد. تقویت عزت نفس ملی و مخابره اخبار خوب ، مفید و امیدبخش در کنار مطالبه گری از مسئولان میتواند زمینه های جهش تولید را فراهم تر کند....
@asrehooshmandi
💢سال خوب را خواهیم ساخت
ما بشدت نیازمند رجوع به خودمان، توانمان و داشته هایمان هستیم.
شاید خوب باشد سال ۹۹ انگشتمان را از سمت دیگران، به سمت خودمان بگیریم و از خودمان بپرسیم من کجای این وضعیت ایستاده ام. چه باید بکنم. چه میتوانم بکنم. سهمم برای حل مشکل یا ایجاد مشکل چقدر بوده یا هست.
تک تک ما مهم هستیم. اگر از جهش تولید حرف میزنیم یعنی ما وقتی فروشگاه میرویم انگشتمان را روی جنس ایرانی میگذاریم یا خارجی. یعنی برای ارتقای کیفیت تولید داخلی چقدر مطالبه کردیم. چقدر با خرید جنس با کیفیت داخلی، بی کیفیتها را وادار کردیم بجنبند وگرنه حذف میشوند.
ما باید سال خوب را بسازیم. داشتن سال خوب را باید از آرزو کردن برای یکدیگر، به یک عزم تبدیل کنیم. ما باید سال خوب را برای خودمان و سایرین بسازیم.
هیچ کشوری از نشستن و نگاه کردن و حسرت پیشرفت دیگران را خوردن پیشرفت نکرده است. دستمان را بگذاریم روی زانوهایمان و یک یا علی بگوییم. بی شک خدا به حرکتها مخصوصا اگر جمعی باشند، برکت می دهد.
سال نو مبارک_معصومه نصیری
🌱🌺🌱🌺🌱🌺
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آنتی_ویروس_کرونا
قسمت سوم: بی دلیل به هم دیگه خبر خوب بدیم‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر
قسمت سوم: حواسمان به دانشمندان و مسئولان بی نام و نشان باشد‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
https://www.youtube.com/watch?v=2DTmIPKho3E&feature=youtu.be
ابر متحرک کلمات رسانه های آنلاین در سال ۱۳۹۸
این موشن گرافیک از بهم پیوستن ۳۶۵ ابرکلمات روزانه که بر مبنای ۵میلیون خبر که در طول سال و توسط بیش از ۱۰۰ پایگاه خبری رسمی، خبرگزاری و روزنامه آنلاین استفاده شده، استخراج گردیده است.
@asrehooshmandi
#کرونا | 🔸 روزنامهنگاری آنلاین
#رسانههای_چاپی طبق سنت همه ساله در پایان سال؛ دستور توقف به جهان را دادند و به جهان گفتند بایستد تا اینها از تعطیلات برگردند. اما تا اینها از تعطیلات برگردند.
شاید بهتر باشد که آنلاین ژورنالیستها و به طور کلی هر که در #وب و پلتفرمهای #سوشال_مدیایی مینویسد این چند نکته را هم در مورد خبرهای #کرونا ببیند و اگر تشخیص داد راهگشاست استفاده کند:
1⃣تیترهای هیجانی کلیلکخور نزنیم
2⃣دراماتیکً ننویسم (تاکید بر هرم وارونه)
3⃣کاربردی بنویسیم
4⃣توصیههای پیشگیرانه داشته باشیم
5⃣پرهیز از صفت (مرگبار)
6⃣اگر فرصت دارید این توصیههای مرتبط با #روزنامهنگاری را بخوانید و اگر هم بیشتر فرصت دارید ترجمه و منتشرشان کنید.
▫️Tips for Journalists Covering COVID-19
https://gijn.org/2020/03/10/tips-for-journalists-covering-covid-19/
✅دکتر یونس شکرخواه
@asrehooshmandi
#فاجعه_جهانی_جهل
🔹انیشتین میگه دو چیز حد و نهایت ندارد:
یکی #حماقت_انسان و دیگری کیهان، البته در مورد کیهان مطمئن نیستم.
🔸به راستی که حماقت انسان نهایتی ندارد.
👈این موج جدید در آمریکاست؛ کشیدن کوکایین و بعدش خوردن وایتکس برای از بین بردن ویروس کرونا.
👈برخی هم در ایران الکل میخوردند و می خورانند تا کرونا نگیرند.
✅کرونا این واقعیت تلخ را به دنیا یادآوری کرد که ما با فقر تفکر و شعور در سطح جهانی مواجه هستیم و نشان داد چگونه می توان در قرن ۲۱ همچون بربرها رفتار کرد و همچون جاهل ترین مردم تاریخ، در دامن حماقت افتاد. جهان به چیزی فراتر از ظاهر متمدن نیاز داریم.
✅حماقت مرز، نژاد، ملیت و ... نمیشناسد.
معصومه نصیری
@asrehooshmandi
🔴 #تله_سرگرمی
⏪حواستان به آن پشت باشد
✍️معصومه نصیری ـ مدرس رسانه
🔹امروز شیوه های تغییر نگرش در مخاطبان تغییر کرده است. مهندسی ذهن مخاطب در مواقعی که هیچ دروازه بانی ذهنی صورت نمی گیرد، بهترین مدل جهت دهی به افکار عمومی یک جامعه است؛ کجا بهتر از حوزه #سرگرمی؛ از فیلم و سریال و موسیقی گرفته تا همین کانال های طنز، لطیفه و زرد شبکه های اجتماعی. همینجاست که برای تمسخر ایران و ایرانی لطیفه ساخته می شود، ذائقه مخاطب تغییر یافته، ناامیدی در قالب طنز به مردم تزریق و قبح شکنی صورت می گیرد.
🔹البته این صفحات در بزنگاه ها از قالب طنز خارج شده و در قامت یک کانال سیاسی خاص وارد میدان می شوند. همین کانال ها ضمن جذب مخاطب در شرایط عادی با تهیه محتواهای سرگرم کننده، مخاطب را در تله #شادباش و #خوش_بگذران نگه می دارند و ضمن تاثیرات جدی فرهنگی، به موقع آنچه مدنظر دارند را القا می کنند. در واقع این کانال ها با #گروگان گیری و #فریب مخاطبان ضمن استحاله فرهنگی، در نهایت با نگاهی کالایی، آنها را معامله می کنند.
🔹مساله مهم عدم نظارت کافی بر این صفحات است. ناظران یا خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند که هر دو یعنی خیانت به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و پذیرش اینکه ما قورباغه های آب پزی شده ایم.
🔹عصبهای پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون میپرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و میخواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بیرمق شده است و...
🔹کاری که این صفحات با فرهنگ میکنند دقیقا همینگونه است. به قدری آرام رخ میدهد که اصلا متوجهش نمیشویم و این یعنی #فاجعه.
@asrehooshmandi