eitaa logo
عصر هوشمندی
510 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 درس گفتارهای صوتی اساتید جبهه انقلاب را در کانال اتاق آرشیو دنبال کنید 🔹کانال اتاق آرشیو تلگرام t.me/ArchiveRoom 🔸کانال اتاق آرشیو ایتا eitaa.com/ArchiveRoom @asrehooshmandi
حباب‌ فیلتر (filter bubble) به شکلی از فیلتر شدن محتوا گفته می‌شود که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی روی می‌دهد که فرد با شخصی‌سازی محتوا، ضمن اجتناب ازقرار گرفتن در معرض دیدگاه‌های مخالف، تنها در معرض مطالبی قرار می‌گیرد که تأییدکننده تعصبات یا تفکراتش بوده و از قبل به آنها اعتقاد داشته است. این مهم، منجر به کاربر و شکل‌گیری حباب فیلتر و اطراف وی می‌شود. اگر اطلاعات منتشر شده، در فضای این حباب‌ها و اتاق‌های پژواک، همچون اخبار جعلی، آسیب‌زا باشند، خطرهای متعددی را به همراه دارد؛ تا جایی‌که می‌تواند فرایند دموکراسی و تفاهم اجتماعی را مختل سازد و جامعه‌ای چندپاره را سبب شود. حباب فیلتر در واقع سبب می شود شما در حصار عقاید خود گرفتار شوید و در نهایت برای تحلیل یک موضوع تک سویه نگریسته و احتمال اشتباهتان زیادتر باشد. ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃 📢 گروه "گفتمان اتحادیه عماریون" برگزار می کند: 🔻موضوع پرسش و پاسخ: «فضای مجازی و انتظارات از مجلس یازدهم» 👤 استاد مدعو: سرکار خانم 🗓زمان: شنبه ۹۹/۰۳/۱۷ 🕰 ساعت ۲۲ 🔻دوستانتان را به گروه دعوت فرمایید. http://eitaa.com/joinchat/1907425297C40136ba990 ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☠️ هزینه ترسناک استفاده از ! 💢فکر می‌کنید گوگل، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و ... از کجا پول در می‌آورند...؟! 👈 در ویدیوی بالا، آدام کانوور، کمدین معروف آمریکایی، با کمک ماتریکس همه چیز را خیلی ساده توضیح می‌دهد! اوسینت ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
مقایسه خبر رسانی بی بی سی فارسی با بی بی سی انگلیسی زبان! 🔻بی بی سی فارسی؛ مرگ جورج فلوید ؛ همه افسران یگان ضد شورش بوفالو استعفا دادند. 🔻بی بی سی انگلیسی زبان؛ یگان ضد شورش بوفالو برای حمایت از دو افسری که مردی را هل دادند استعفا کردند. . نردبان گفت و گو @asrehooshmandi
انتشار ۱۸۲۵ خبر منفی «ایران اینترنشنال» علیه ایران در ۱۰۰ روز؛ روزانه حدود ۱۸ خبر منفی متن کامل این گزارش آماری و تصویری را در لینک زیر بخوانید: 👉 http://fna.ir/exq2os ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی 🆔 @asrehooshmandi
🔸 و 🔹امروز دیگر مردم «سرکوب» نمی‌شوند؛ «سرگرم» می‌شوند .رسانه‌ها از مخاطب خود می‌پرسند که چه برنامه‌هایی را بیشتر دوست داری تا پروژه‌ی "احمق‌سازی" خود را تکمیل کنند. (تئودور آدورنو) 🔹شاید این تعبیر نزدیک به این گفته ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی باشد که معتقد بود که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسیده و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد. او بر این اعتقاد بود که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانه های جمعی وابسته به سرمایه داری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار ، به استعمار اندیشه پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است. 🔹مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، است که معمولاً با سرگرمى‌هاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامه‌هاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلیقه جامعه را تغییر می دهد مهران مدیری در «دورهمی»: 🔹چرا هیچ ممنوعیتی در مورد ابتذال وجود ندارد؟ 🔹بالای ۸۰ درصد خوراکی که بازار موسیقی ارائه می‌شود را نگاه کنید، سینما و کتاب و خیلی چیزهای دیگر را نگاه کنید! 🔹بازگذاشتن مسیر ابتذال چندان هم ! 🔹ابتذال سلیقه جامعه را تغییر می‌دهد و به تدریج افرادی که در این مسیر نیستند حذف و بازار می افتد دست مبتذل ها... @asrehooshmandi
🎯حرکت از پله دوم! 💢عملیات روانی به مثابه اقداماتی است که با هدف‌گیری ضمیر ناخودآگاه و ذهن مخاطب برای تحقق هدفی خاص طرح‌ریزی می‌شود. 💢در تیترهای بی بی سی یکی از اقدامات برای شبهه‌افکنی در ذهن مخاطب است؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن. ۱-افسران بوفالو در حمایت از همکارشان بخاطر حرکت منجر به مرگ یک پیرمرد دسته جمعی استعفا دادند. ۲- مسئولین ایرانی پذیرفته‌اند که به لاستیک ماشین شلیک کرده‌اند اما راننده با ادامه مسیر باعث آتش سوزی شده!(عدم توجه به ایست.) ۳ـ مسئولین ایرانی گفته اند عامل حادثه (راننده) را مورد پیگرد قرار می‌دهند. 💢چند نکته درباره انتخاب تیتر: ۱: نه تنها اخبارِ مهم تیتر می‌شود، بلکه آنچه تیتر شود نیز مهم جلوه می‌کند. ۲: در تیتر با انتخاب گزینشی یک عبارت، به کل گفته و منظورِ گوینده و البته برداشت مخاطب جهت می‌بخشیم. ۳: گاهی متن مغایر با مفهوم ظاهری تیتر است. ۴: تعداد خوانندگان تیتر یک خبر بیشتر از خوانندگان متن همان خبر است. 🔻معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
🔸یک بام و دو هوای مضحک بی بی سی بی بی سی نوشته دو مامور یگان ضد شورش شهر بوفالو آمریکا که پیرمردی را هل داده و باعث مرگش شدند، « فقط در حال انجام وظیفه بودند» حالا اگر این اتفاق مربوط به ایران بود مینوشت: پلیس علیه مردم یگان ویژه رژیم ایران با ضرب و شتم یک پیرمرد معترض به فسادها، او را کشتند. معصومه نصیری @asrehooshmandi
🔻طرح «ازدواج اجباری»؛ شایعه‌ای که همه باور کردیم ✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای 💠چند روزی است که فضای رسمی و غیر رسمی شبکه‌های اجتماعی پر شده است از کلیدواژه «طرح ازدواج اجباری»؛ موضوعی که علاوه بر اینکه در کانال‌های سرگرمی مستمسک ساختن لطیفه و محتواهای طنز گوناگون قرار گرفته است، در فضای جدی‌تر نیز منتقدانی پیدا کرده است. طرحی که در عالم واقع وجود خارجی ندارد و اساسا در مجلس نیز چنین موضوعی مطرح نشده است. 💠اما اصل ماجرا چه بوده است و این هیاهو چگونه به راه‌ افتاده است؟ متنی با عنوان «قانون دوازده‌گانه برای تسریع و شتاب ازدواج» اولین بار در سال ۱۳۹۷ بدون داشتن نام نویسنده در یک سایت منتشر شده بود و یک رسانه اخیرا آن متن را بازنشر داده است. 💠چگونه می‌شود که در هزاره سوم و عصر جامعه شبکه‌ای و در زمانه‌ای که امکان راستی آزمایی انواع محتواهای رسانه‌ای وجود دارد؛ بازهم شایعات، فیک‌نیوزها و اخبار دارای اطلاعات غلط و گمراه کننده ما را به‌گونه ای اسیر خود می‌کند که واقعیت را علی‌رغم ظاهری شفاف، نادیده گرفته و در شیپور محتوای غلط می‌دمیم؟! 💠آنچه می‌تواند به عنوان دیواری بلند در برابر اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کننده رسانه‌ها، مردم و مسوولان را مصون نماید، تجهیز به دانش و مهارت و اطلاعاتی است. مهارتی که به مخاطبان می‌آموزد بررسی «منبع» دارای اهمیت برای پذیرش یا عدم قبول یک محتواست و آنها را در راستای کشف «» یار می‌رساند. به مخاطبان می‌آموزد به محض قرار گرفتن در معرض یک محتوا نباید اصل را بر صحت تام و تمام آن بگذارند و باید آن را از سه رسانه معتبر و اصلی نیز راستی آزمایی کنند. 💠مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند شایعات دارای چه نشانه‌هایی هستند و از فوریت بخشی‌های ساختگی داخل متون رسانه‌ای آگاه هستند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند در عصر سرریز اطلاعات احتمال ساخت محتوای فریبنده که احساسات آنها را برانگیخته سازد، زیاد است و مخاطب اساسا به عنوان کالایی جهت کسب سود (چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی و...) تلقی می‌شود و از این رو فاصله و نسبت خود را با رسانه به درستی تنظیم می‌کنند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند و فراوانی پخش یک محتوا لزوما به معنای صحیح بودن آن نیز قلمداد نشده و هر محتوایی بدون ارجاع مشخص به منبع معین، فاقد اعتبار لازم است. 💠به هر روی در زمانه‌ی فیک‌ها و شایعات رسانه‌ای بسر می‌بریم و بستر مناسب توسعه این دست از اطلاعات نیز شبکه‌های اجتماعی هستند. امکان و ابزاری که این روزها فراگیر شده و حتی برخی مواقع از رسانه های اصلی نیز سبقت می‌گیرد و همین سبقت نیز بازار اخبار دروغ را علی رغم زیست در عصر شفافیت، داغ می‌کند تا جایی که موضوعی در عالم واقع وجود خارجی ندارد اما برایش میزگرد برگزار می‌کنند، در تاکسی و مترو همه درباره‌اش صحبت می‌کنند و عده‌ای نیز به لطیفه‌هایش می‌خندند. این وضعیت یعنی سواد رسانه‌ای منجر به از نان شب هم واجب‌تر است. ✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید: 👉mehrnews.com/xS42r @asrehooshmandi
کنفرانس بین‌المللی «آوردگاه کرونا؛ مقایسه آثار تفکر اسلامی و تفکر غربی بر عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها» روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد و سه یادداشت علمی برتر این رویداد تقدیر شد. ۱: «جنگ روایت‌‌ها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکار عمومی» ـ معصومه نصیری ۲: «از بحران کرونا تا دلیل تشکیل اجتماع ایرانی» ـ سیدجواد طاهایی ۳: «کروناویروس سنگ محک جدی برای مبانی اخلاق مدرن و اخلاق اسلامی» ـ حسین مطلبی کربکندی و سیدجمال قریشی اساتیدی از دانشگاه‌های دوبلین، ییل، تربیت مدرس، تهران و... تجربیات و دستاوردهای علمی و تجربی جهان درباره کرونا را به اشتراک گذاشته و بر ضرورت در این زمینه زمینه تاکید کردند. زندگی دیجیتالی شده، بی‌اعتباری عقل ابزاری و سیاست‌های نئولیبرالی، زیر سوال رفتن عنصر هژمون غرب، قرار گرفتن جهان در کفه یکسان ترازو و مشاهده خروجی متناقض با آنچه توسط رسانه‌ها حقیقت‌نمایی شده است و... از اهم موارد مورد بحث در این رویداد بود. متن کامل سخنرانی‌های این کنفرانس را در خبرگزاری تسنیم https://www.tasnimnews.com/ بخوانید. @asrehooshmandi
34.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بررسی رویکردهای رسانه‌ای بیانیه گام دوم انقلاب و نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف مندرج در بیانیه در برنامه گام دوم 💢معصومه نصیری_کارشناس و مدرس رسانه: 🌀داشتن پیوست رسانه ای جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم، ضرورتی است. 🌀ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، رسانه ها و مسوولان در برابر تزریق محتوای ناامیدکننده و مایوس کننده، مصونیت ایجاد می کند. گام دوم را از سیما بعد از گفت و گوی ویژه خبری مشاهده کنید. @asrehooshmandi
📲تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی مغز افراد/ چرا عکس‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم؟ ◽️توجه مثبت به شبکه‌های اجتماعی روی بخش‌های مختلفی از مغزمان تاثیر می‌گذارد. طبق مقاله‌ای که در نشریه «علوم اعصاب شناختی اجتماعی و عاطفی» منتشر شده، همین «لایک‌های» ساده در فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام موجب فعال شدن «مدار عصبی مرتبط با » در مغزمان می‌شود. ◽️زمانی که پست دوستان‌تان را لایک می‌کنید، دو منطقه از مغزتان به نام‌های تگمنتوم شکمی و جسم مخطط یا استریاتوم فعال می‌شود که اولی بخش است که مسئولیت آزادسازی دوپامین را دارد و دومی ورودی‌ها را از قشر مغز دریافت می‌کند و نقش مهمی در پیاده‌سازی حافظه کوتاه مدت دارد. ◽️محققان در یک تحقیق، مغز بزرگسالان را در حین اینستاگرام گردی تحلیل کردند و دریافتند که هر چقدر میزان لایک عکس‌ها بیشتر باشد، فعالیت گسترده‌تری در بخش عصبی مرتبط با ، و آنها مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که و نیز به همین روش بخش‌های مربوط به پاداش‌دهی مغز را فعال می‌کنند. ◽️باید بدانید که به غیر از سیستم‌های پاداش‌دهی، رسانه‌های اجتماعی روی و عملکرد مغز نیز تاثیر می‌گذارد. ◽️در مطالعه دیگری که در آن فعالیت مغز نوجوانان مورد بررسی قرار گرفته، محققان دریافتند که قسمت‌هایی از مغز که با پردازش عاطفی و حسی سروکار دارند، به طرز چشمگیری زمانی که داوطلبان احساس محرومیت داشتند، فعال می‌شود. ◽️در این پژوهش، تاثیرات «» روی مغزهای در حال رشد نوجوانان بررسی شد. به این معنا که زمانی که کاربران شبکه‌‌های اجتماعی خود را از گروه‌های آنلاین، چت‌ها یا رویدادها محروم می‌شوند، این قسمت از مغزشان فعال می‌شود. ◽️ادامه مطلب درباره انگیزه‌های روان‌شناختی برای پست محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات شناختی شبکه های اجتماعی بر ذهن مخاطبان را در سایت زیر بخوانید: 👉http://asrehooshmandi.ir ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔻نکته‌ای که همه مخاطبان باید بدانند 🔹دالاس اسمایت با توجه به عملکردهای اقتصادی وسایل ارتباط ‌جمعی در نظام سرمایه‌داری می‌گوید: «نقش مهم رسانه‌های جمعی، فروش بسته‌های ایدئولوژی به مصرف‌کنندگان نیست، بلکه هدف آن‌ها فروش مخاطبان به تبلیغات و صاحبان آگهی‌های تجاری است. 🔹او خاطرنشان می‌کند که مخاطبان عملاً برای صاحبان تبلیغات (یعنی استثمارگران اصلی خود) کار می‌کنند، چراکه وقت خود را به طور رایگان به رسانه ها اختصاص می دهند و رسانه ها نیز وقت آن ها را یک جا و به‌عنوان یک کالا به صاحبان تبلیغات می‌فروشند.» ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: 🔹فضای مجازی رها شده است 🔹کل بودجه فرهنگی هزینه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه است 🔹۶۰ تا ۷۰ درصد فضای مجازی در اختیار اینستاگرام است 🔹۳۰ درصد جرایم یارانه‌ای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. 🔻در حوزه فضای مجازی می‌بینیم که تصمیم نظام بستن یک شبکه مجازی است اما باید ببینم آیا حالا بهتر شده است که همه فیلتر شکن دارند؟ البته در همه جای دنیا رفتار سلبی در کنار رفتار ایجابی لازم است در پیوست حکم دوره اول شورای عالی فضای مجازی آقا هرگونه بالا بردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به کردند و محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کردند اما این اتفاق نمی‌افتد و فرزندان من و شما در فضای مجازی چه می‌بینند؟ 🔻قمی با بیان این که ۵ آهنگ آخر یک خواننده ۱۹۸ میلیون بار دیده شده تصریح کرد: متاسفانه شده است در کمتر از یک سال گذشته پهنای باند دو و نیم برابر شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰ فالور وقتی از حاج قاسم سلیمانی می‌گویند صفحه‌اش بسته می‌شود ما ادعای در فضای مجازی را داریم اما آنها هر کاری می‌خواهند می‌کنند. ۳۰ درصد جرایم یارانه‌ای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق می‌افتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرایم انسانی در این فضا عرضه می‌شود و جوانان از آن استفاده می‌کنند که مسئولیتش با تک تک شما و من است. www.isna.ir/news/99032515575 @asrehooshmandi
🔻یک بازخوانی 💢 ۱۰محور مهم وظایف و مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی در حکم مقام معظم رهبری 1️⃣انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی. 2️⃣ تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی. 3️⃣ ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه. 4️⃣ اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور. 5️⃣ تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن. 6️⃣ اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه. 7️⃣ ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه. 8️⃣ احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه. 9️⃣ توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه. 🔟 تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی. ✅نکته: گزارش میزان تحقق اهداف مذکور را از دستگاه‌های مسوول کنیم. مراقب باشیم جای مطالبه‌گر، مسوول، مجری و پاسخگو عوض نشود. @asrehooshmandi
🔸 توصیه شش‌گانه به والدین عصر ارتباطات و رسانه: 1️⃣کسب مهارت سواد رسانه و اتخاذ رژیم مصرف 2️⃣مهارت ارتباط عمیق عاطفی و موثر در خانه 3️⃣مدیریت زمان‌های طلایی در خانه (رسانه‌ها را به زمان‌های باهم بودن راه ندهید) 4️⃣اقتدار منطقی و منعطف در خانه (وضع قوانین منطقی و منعطف با مشارکت فرزندان در خانه، طبعا والدین خود باید عامل به قوانین باشند) 5️⃣برنامه‌ریزی فعالانه در خانه (اگر ما برای فرزندان برنامه‌ریزی نکنیم رسانه‌ها برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهند کرد.) 6️⃣هماهنگی والدین (پدر و مادر و حتی پدربزرگ و خاله و عمه و ...) در اجرای قوانین رسانه‌ای در خانه @asrehooshmandi
❌پرسه‌زدن در اینترنت چیزی فراتر از اعتیاد است 🔸پژوهش‌های یک انسان‌شناس نشان می‌دهد الگوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از الگوی اعتیاد به چیزهاست. 🔸از شدت پرکاری، یا شاید بیکاری، وقتی حوصلهٔ هیچ‌ چیز را نداریم، احتمالاً تنها کاری که به ذهنمان بیاید بازکردن اینستاگرام یا توییتر باشد. اینجاست که دو ساعت انگشت‌کشیدن بر روی صفحهٔ موبایل شروع می‌شود. از روزمرگی بیرون می‌آییم و می‌افتیم درون تکرار و ملالتی دیگر. اما این دو ملالت با هم یک تفاوت دارند، در تکرار و خستگیِ دوم همه ‌چیز یادمان می‌رود: اسکرول‌کردن، مثل عوض‌کردن کانالِ تلویزیون، هر آنچه را مربوط به ماست برای چند دقیقه نابود می‌کند. اثر: Alex Falcó Chang @asrehooshmandi
🔹اعتماد در دوره پساحقیقت 🔸در شبکه‌های اجتماعی بازنشردهندگان بیش از پدیدآوران مطالب اهمیت دارند 🔻مطالعه میدیا اینسایت پراجکت درباره شیوه برخورد خوانندگان با خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، نشان داد که افراد، وقتی می‌خواهند به درستی یک خبر اعتماد کنند، بیشتر از آنکه منبع اصلی خبر برایشان اهمیت داشته باشد، کسی که آن را بازنشر کرده برایشان مهم است. این نشانه دیگری است از اهمیتِ روزافزون شبکه‌های اجتماعی در ساختارِ اعتماد ما انسان‌ها حکایت دارد، نشانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی باید بیش از پیش به آن توجه کنند. 🔻نتایج این پژوهش نشان می‌دهد خوانندگان برای اینکه خبری را باور کنند به بازنشردهنده آن نگاه می‌کنند، نه پدیدآور اصلی! 🔻تام روزنستیل ـ مدیر اجرایی موسسه مطبوعات آمریکایی گفته معمولا اینگونه است که اگر از کسانی خوشمان بیاید و با آن‌ها موافق باشیم، هم بر چیزهایی که می‌بینیم تأثیر دارد و هم بر اینکه چیزی را باور کنیم یا نه؛ ما به آن‌ها اعتماد داریم و این اعتماد را به مطالبی هم که بازنشر می‌دهند تسری می‌دهیم. ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
💡بزودی.... از سری کتب سواد رسانه ای 📘 کتاب"کرونا در آیینه سواد رسانه ای و علوم‌شناختی"به قلم معصومه نصیری این کتاب تقدیم شده است به ساحت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روح ملکوتی شهید گرانقدر سپهبد شهید قاسم سلیمانی @asrehooshmandi
🔹نگاهی به تاثیرات زیست آنلاین بر روی عملکرد شناختی افراد 🔻معصومه نصیری ـ عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه معتقد است: تکنولوژی‌های دیجیتالی امروزی در حال خلق نسلی حواس‌پرت و دیجیتال زده هستند. این نسل به جهت تقویت می‌دانند نیازی به بیاد سپاری اطلاعات حتی شماره تلفن‌های نزدیکانشان ندارند و این باعث آنها شده و بر اتکای افراد بر جایی غیر از حافظه و ذهنشان می‌شود.جذابیت و ساختار فضای اینترنت سبب گرایش مخاطبان در همه دنیا به این اختراع تاریخی بشر می‌شود و اساسا زندگی بدون آن نیز نه متصور است و نه شدنی؛ اما آنچه ما را از این مرحله عبور خواهد داد افزایش مهارت‌های لازم برای شهروند دیجیتال بودن است. شهروندان دیجیتال نیاز به مهارت‌هایی همچون ، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی دارند تا ضمن بهره‌مندی از این امکان، مصونیت شناختی نیز داشته باشند. در گفت وگو با فارس مطرح شد: 👈 تاثیر دنیای دیجیتال بر روی عملکرد شناختی و کارکردهای ذهن همه افراد 👈رسانه‌های آنلاین می توانند تغییرات حاد و پایداری را در هر یک از زمینه‌های شناختی ایجاد کنند 👈بومی‌های دیجیتال «نسل‌های جوانتر» بیشتر در معرض تغییرات شناختی متاثر از دنیای آنلاین هستند 👈عدم تامین نیازهای روانی افراد در عالم واقع و تامین آن در زیست آنلاین و ظهور آسیب‌های عملکرد شناختی افراد 👈استفاده از اینترنت، تفکر عمیقی را که منجر به خلاقیت واقعی می‌شود کاهش می‌دهد 👈تکنولوژی‌های دیجیتالی و تخلیه شناختی 💢 http://fna.ir/exs0s3 🆔 @asrehooshmandi
💢به این سوالات فکر کنید و اگر برایشان پاسخی نیافتید یعنی به بازنگری در نحوه استفاده‌تان از رسانه نیاز دارید وگرنه در امواج خروشان رسانه ای غرق می شوید. 1️⃣آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟ 2️⃣آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟ 3️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟ این تغییرات چه تعداد بوده اند؟ 4️⃣شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟ 5️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید تلویزیون خانه یا دستگاه پخش ماشینتان را از روی عادت روشن می کنید یا از روی انتخاب؟ ⭕️رسانه نباید ما را به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه هدفمند و مدیریت شده استفاده کنیم. شناخت رسانه، استفاده از آن را لذت‌بخش‌ خواهد کرد. مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
🔻برخورد رسانه‌ها با تروریسم جهانی! ✅نکته: مالکیت اقتصادی و فکری رسانه‌ها بر روی محتوای تولیدی آنها تاثیر دارد. @asrehooshmandi
🔴 قابل توجه کسانی که از ثبت نام در چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای جا مانده اند! 🔸 به علت درخواست های مکرر برای شرکت در این رویداد، آخرین مهلت ثبت‌نام، فقط تا ساعت 20:00 روز سه شنبه، سوم تیرماه 1399 می باشد. 🔺 دانش آموزان پایه دهم و یازدهم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد به سایت imlc.ir مراجعه نمایند. @asrehooshmandi