اپلیکیشن رسمی المپیاد سواد رسانه ای منتشر شد 📣
⭕ داوطلبین می توانند با مراجعه به سایت imlc.ir اپلیکیشن رسمی برگزاری مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای را دانلود نمایند.
🔶 برای استفاده از اپلیکیشن و شرکت در آزمون، شماره تماس مندرج در فرم ثبت نام به عنوان حساب کاربری شما و کد ملی رمز عبور برای اولین ورود خواهد بود.
🔴 جهت دریافت اپلیکیشن و مطالعه ی قوانین آزمون به سایت imlc.ir مراجعه نمایید.
#اطلاعیه
#سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#اپلیکیشن
@asrehooshmandi
💢سونامی فرهنگی شبکه نمایش خانگی و خواب خوش مسوولان
🔹معصومه نصیری تغییرات برخی سریالهای نمایش خانگی را به مثابه #سونامی_فرهنگی دانست که به یکباره همه داشتههای ما را با خود خواهد بُرد و نابود خواهد کرد، تصریح کرد: سونامی فرهنگی یعنی اینکه در برخی از سریالهای نمایش خانگی پا را فراتر از برخی سریالهای شبکههای ماهواره بگذاریم و آب هم از آب تکان نخورد؛ سریالهایی که درحال بازتعریف مفاهیم بنیادین فرهنگی ما همچون خانواده، عشق، روابط انسانی و... هستند و در برخی مواقع نیز حدی برای حیازدایی، قبحشکنی، عادیسازی امر غیرعرفی و محتوای ضد فرهنگی برای خود قائل نمیشوند.
🔹وی افزود: البته همواره قوانین حاکم بر شبکه خانگی با عرصه عمومیتر سینما و سریالهای صدا و سیما تفاوتهای چشمگیری داشته، بهطوریکه گویا آن دسته از فیلمها و سریالها برای مردم کشوری دیگر و فیلمهای روی پرده برای کشوری دیگر ساخته میشوند و این فاصله در اعمال قانون همواره محل سؤال بوده است.
🔹این مدرس سوادرسانهای اظهار کرد: شبکه نمایش خانگی و اساساً رسانهها با تکنیک «تکرار»، سعی در #سطحیسازی، #عادیسازی و #حساسیتزدایی از محتواهایی دارند که شاید تا پیش از این برای ما قبیح محسوب میشدند اما امروز دیگر برایمان از معنای ابتذال تهی و امری عادی و حتی بدیهی تلقی میشوند.
👉 https://hawzahnews.com/news/905251
@asrehooshmandi
🔺اینفوگرافی
🔹نگاهی به بیشترین جستوجوی گوگل ایرانیان در خرداد ۹۹
🔹مسائل اقتصادی یکتاز جست وجوهای مردم
@asrehooshmandi
🔸نخستین گام جدی مجلس برای بررسی مسائل حوزه ارتباطات
🔹اهم مطالب مطرح شده در جلسه علنی صبح امروز مجلس
🔻نگاه مجلس:
▪️چرا باید یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا به خارج برود بعد به داخل بازگردد؟
▪️چرا قماربازی آنلاین مجاز است؟
▪️شبکه ملی اطلاعات نیاز همه مردم در شئونات مختلف زندگی است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی ما در گروی آن است.
▪️فضای مجازی موجود از کنترل دولت خارج شده است.
▪️افسار گسیختگی در فضای مجازی قابل قبول نبوده و وزارت ارتباطات برنامه راهبردی ندارد؛ مطالبه جدی مردم ساماندهی این فضا است.
▪️اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان شده است، فکری بکنید.
🔻وزیر ارتباطات:
▪️اینستاگرام با سیاستهای ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلتفرمهای دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دلهای ما را میبندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریستهایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی میکنیم؟ آیا عرصه رسانه بینالمللی است و حضور جریانساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟
▪️شبکه ملی اطلاعات سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد و باید به صورت همسان رشدی را پیش ببریم. حوزه زیرساخت وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما در این باره دغدغه داریم، اما نسبت ترافیکی از کجا درست میشود؟
✔️متن کامل جلسه امروز مجلس را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://www.isna.ir/service/Politics/6003
@asrehooshmandi
اکانتهای معصومه نصیری:
🔹سایت
asrehooshmandi.ir
🔹تلگرام و ایتا
عصر هوشمندی:
@asrehooshmandi
سوادرسانهای و خانواده:
@resane_khanevade
سواد رسانهای و انتخابات:
@entekhabat_resane
🔹اینستاگرام:
https://www.instagram.com/asrehooshmandi
🔹آپارات:
https://www.aparat.com/masoumeh_nasiri1360
🔹ایمیل:
info@asrehooshmandi.ir
🔹حساب توییتری :
https://twitter.com/mnasiri_resane
🎯از پیشنهادات، انتقادات و توصیه های شما استقبال میکنم.
هدایت شده از سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔸فلج خبری و اهمیت سواد رسانهای
🔻دکتر مسعود کوثری ـ رییس شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
💢اشباع بیش از حد و غرق شدن مردم در اخبار و گزارش های مختلف نه تنها قدرت قضاوت را از آنها می گیرد، بلکه آنها را دچار نوعی فلج خبری می کند؛ در این وضعیت سواد رسانه ای نه تنها برای مردم که حتی برای مسوولان هم ضروری و لازم است. زیرا استراتژیهای سنتی مسوولان در ایران چندان در این موارد کارا نیستند. استراتژی هایی مثل نفی خبر، تکذیب، تأخیر در اعلام یا استراتژی های دیگری که وجود دارد گاه ممکن است هزینه های زیادی را برای جامعه به بار آورد.
💢اگر رسانه های جمعی بدرستی به مسائل ورود کنند و نقش معیار و میزان خبر درست شوند، می توانند نه تنها به مردم معیارهایی برای قضاوت درست در مورد اخبار و گزارشات بدهند، بلکه به آنها اطمینان خاطر هم می دهند.
🆔 @milconf3
هشدار در خصوص عدم #پرداخت_بیعانه
برخی شهروندان پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایتهای اینترنتی، بدون اطلاع از هویت فروشنده و واقعی بودن کالاها، اقدام به خرید می نمایند که متاسفانه در برخی موارد گرفتار کلاهبرداری مجرمین می شوند.
کاربران محترم فضای مجازی بایستی قبل از هرگونه واریز وجه، از خدمات یا کالای مورد نظر مطلع شده و از واریز هرگونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنند.
پرداخت وجه را به بعد از تحویل کالا موکول کنید و در قبال دریافت کالا از فروشنده رسید دریافت شود تا اگر کالا، معیوب و یا مسروقه بود بتوانید فرد فروشنده را معرفی کرده و یا برای رسیدگی قضایی مستندات لازم را در اختیار داشته باشید.
#پلیس_فتا
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
💢پول بده، مدرک بخر، سر سیبیل شاه نقاره بزن!
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
👀چند روز پیش در یکی از گروههای فضای مجازی با تبلیغ کانال فروش مدرک تحصیلی مواجه شدم. به مدیر کانال مذکور پیام دادم که اگر مدرک بخواهم چگونه باید اقدام کنم و ...اطلاعاتی برای بنده ارسال شد که قیمت و مدت صدور مدرک را اعلام و قید «قابل استعلام» نیز در آن درج شده بود.
🔴 فروش کلیه مدارک تحصیلی با استعلام رسمی !
🔶 تعرفه سال ۱۳۹۹
🔻 دیپلم فنی حرفه ای : ۵ میلیون تومان
🔻 دیپلم دبیرستان : ۶ میلیون تومان
🔻 کاردانی دانشگاه آزاد : ۹ میلیون تومان
🔻 کارشناسی دانشکاه آزاد : ۱۵ میلیون تومان
🔻 کارشناسی ارشد : ۲۸ میلیون تومان
🔻 دکتری با طرح و پایان نامه : ۶۰ میلیون تومان
۵۰٪ مبلغ به عنوان پیش پرداخت قبل از انجام کار از مشتری دریافت میشه جهت امور اداری دانشگاه
🔹 در ضمن در صورت دریافت مدرک و ناراضی بودن مبلغ تماما به حسابتون برگشت میخوره
🔴 مدت زمان انجام کار برای مدارک :
🔸 دیپلم : ۱۵ روز کاری
🔸کاردانی ۲۰ روز کاری
🔸کارشناسی ۲۰ روز کاری
🔸کارشناسی ارشد ۴۵ روز کاری
🔸 دکترا ۶۰ روز کاری
جدای از اینکه چنین موضوعی یعنی «فاجعه» که البته بارها و بارها زنگ خطرش به صدا درآمده و همین باعث شده آقایان تصور کنند که نظارت بر محدوده چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب یعنی پایان چنین فضاحتی (که آن نظارت هم به نظر باگهای جدی دارد)، باید دید چرا اساسا چنین شغلی ایجاد و مورد استقبال قرار میگیرد.
موضوع ساده است؛ قانون همیشگی عرضه و تقاضا. اما چرا تقاضا برای خرید مدرک وجود دارد؟ چون همهچیز بر مبنای مدرکگرایی بنا شده است. یک لیسانس و فوق لیسانس ماهر براساس ارزشگذاری اشتباه صورت گرفته، کمارزشتر و غیرکاراتر از یک دکتر کارنابلد قلمداد میشود. اساسا این ارزشگذاری دچار ایراد باعث شده است که از سطوح بالا تا درجات پایینتر جامعه ولع دریافت مدرک پیدا کرده و به سراغ سوداگران بازاری پرسودتر مدرک فروشی بروند.
نکته دیگر اینکه باید بر فروش مدرک چه در راستهی خیابان انقلاب و چه در فضای مجازی برخورد شود والا با نمایندگانی مواجه خواهیم بود که به علت مدرک جعلی، اعتبارنامهشان تایید نمیشود و مدیرانی که بعدها با رسوایی جعل مدرک از کار کنار گذاشته میشوند. وقتی جای «تخصص»، «تعهد» و «مهارت» را «مدرک» و عناوین دهانپر کن بگیرد نتیجه و خروجی میشود انبوه امور بر زمین مانده، نیروی انسانی ناکارآمد و مدعی که چون مدرک دارند هر کاری را هم قبول نمیکنند و...
آقایان! چه خواب باشید و چه خودتان را به خواب زده باشید، مسوول این وضع شما هستید. شده است مصداق بازر "نه چک زدیم نه چونه مدرک اومد به خونه!"
#مطالبهگری
@asrehooshmandi
به مناسبت #دهه_کرامت مجموعه ای از جوانان عزیز کشورمان کلیپ هایی را تهیه کردند که هر روز یکی را باهم خواهیم دید. انشاءالله برکت ذهن و قلبمان باشد.
ممنونم از همراهی شما گرامیان.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کودکان_امام_رضایی
هر کجای دنیا هستید
دهه ی کرامت مبارکتان
سلامی به امام رضا (ع)
📺 فیلمبرداری مشهد ، لندن، بیرمینگهام و آکلند
➡️ @asrehooahmandi
#برشی_از_یک_کتاب
🔸...یک رسانه عامه پسند، که روزنه ما به دنیای بیرون و به خودمان است، به چیزی که میبینیم و چگونگی دیدن آن شکل میبخشد و در نهایت، اگر به اندازه کافی از آن استفاده کنیم، کیستی ما را، هم در مقام فرد و هم در جامعه دگرگون میکند.
🔸مک لوهان مینویسد:« تاثیرات فناوری در سطح "نظرها و درک و برداشت ما" نیست که بروز میابد؛ بلکه "الگوهای درک و فهم ما" را تدریجا و بدون این که هیچ مقاومتی در مقابلشان صورت گیرد، تغییر میدهند»...
📚اینترنت با مغز ما چه میکند - نیکلاس کار - نشر گمان
@asrehooshmandi
38.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «محبان الرضا»
4️⃣ چهارمین مستند از مجموعه مستندهای بزرگداشت دهه کرامت
🎥 فیلمبرداری لندن، تورونتو و مشهد
🎬 تهیه کننده و کارگردان: سید محمد کاظمی
🎉 دهه کرامت گرامی باد
🎬اساتید دانشگاه لندن
کشیش های مسیحی لندن
مستبصر های کانادا
اساتید دانشگاه مشهد
و بازاری ها و راننده های مشهد همه از عشقو علاقه رضوی حرف میزنن
@asrehooshmandi
✴️ #عنوان_سازی_های_رسانه_ای
«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
#معصومه_نصیری
#آموزش_گام_به_گام_سواد_رسانه
@asrehooshmandi
4_6030875639752427352.pdf
2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf
🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟
🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟
🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟
🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
@asrehooshmandi
با برگزاری مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای؛
نخستین المپیاد مجازی و کتاب باز کشور کلید خورد
💢مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای با هدف سنجش و آموزش مهارت نوجوانهای هزاره سوم در مواجهه با رسانه ها پنجشنبه شب به صورت آنلاین برگزار شد. چهارمین دوره این المپیاد که خود را نخستین المپیاد مجازی و کتاب باز کشور معرفی می کند با حضور 1411 دانش آموز از 134 شهر از 31 استان کشور برگزار شد.
💢دانش آموزان پایه دهم و یازدهم از سراسر کشور برای شرکت در این المپیاد ابتدا در اپلیکیشن اختصاصی سواد رسانه ای ثبت نام کرده و پس از مطالعه کتاب تفکر و سواد رسانه ای و انجام تست هوش دیجیتال (DQ Test) از ساعت 22 شب پنجشنبه پنجم تیرماه در آزمون چهار گزینه ای مرحله اول المپیاد شرکت کردند. همچنین 190 فیلم با موضوع سواد رسانه ای و کرونا توسط دانش آموزان ارسال شد که این آثار در نمره مرحله اول شرکت کنندگان تاثیرگذار بوده است. بیش از 150 سوال نیز در قالب جایزه سوال سرخ (سواد رسانه ای خلاق) توسط دانش آموزان ارسال شد که حدودا 20 سوال در آزمون مرحله اول المپیاد مورد استفاده قرار گرفت و خلاقانه ترین آنها به انتخاب شرکت کنندگان جوایزی دریافت خواهد نمود.
💢بر اساس این گزارش، نتایج مرحله اول المپیاد در تاریخ دوشنبه 9 تیرماه اعلام می شود. برگزیدگان در تاریخ 10 مرداد باید در آزمون مرحله دوم المپیاد که آن هم به صورت مجازی برگزار می شود شرکت نمایند. نهایتا 40 نفر از برگزیدگان به اردوی مرحله سوم راه یافته و پس از رقابت نهایی مدالهای طلا، نقره و برنز به برگزیدگان اهدا می شود.
💢چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای با حمایت ویژه سازمان صداوسیما برگزار می شود و برگزیدگان می توانند با عضویت در باشگاه هنر و رسانه نوجوان صداوسیما، ادامه فعالیت تخصصی خود را در عرصه هنر و رسانه پیگیری نمایند.
https://www.isna.ir/news/99040705373/
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پشت_صحنه_سینما
🚩 رسانه ها واقعیت را می سازند!
🌀آشنایی با چند مفهوم
🔻«رسانهها ساختگی و سازهای» هستند: رسانهها دنیایی رابه نمایش میگذارند که اگرچه حقیقی به نظر میرسد، اما ازیک نگاه گزینش شده آن را در معرض دید قرار میدهند.
🔻«رسانهها واقعیت رابازسازی میکنند»: میان شیوه ارائه وقایع بوسیله رسانهها و شیوه درک آن از سوی مصرفکنندگان، رابطه قطعی و معناداری وجود دارد.
🔻«محصولات رسانهای اهداف تجاری دارند»: هر نوع درک واقعی ازمحتوای رسانهها را نمیتوان از زمینه اقتصادی و ضرورتهای مالی محرک صنعت رسانهها جدا دانست.
#سوادبصری
#سوادرسانهای
@asrehooshmandi
💢نگاهی به یک تکنیک مهم اقناعی
🔻#ترس
🔸این تکنیک تا حدودی نقطه مقابل تکنیک تداعی معانی به شمار میرود. هرچقدر در آنجا سعی میشود تا احساسات خوب در پیامهای رسانهای به اهداف خاصی سنجاق شود، در اینجا از چیزهای دوست نداشتنی و بعضا ترسناک (مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، مالیات زیاد، تروریسم و …) برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود.
🔹اینگونه پیامهای رسانهای معمولا از این طریق مدام سعی در طرح یک مشکل و یا #بزرگنمایی یک مسأله میکنند تا پس از آن با ارائه راه حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب نظر خود برسند.
🔸چهره چندشآور سوسک در یک آگهی بازرگانی بخاطر این است که مطمئنا بعد از آن یک اسپری سوسککش برای نجات شما ترسیم شود. هشدارهای سیاستمداران یا گروههای حامی آنها و ترسیم هراسآور وضعیت موجود در اخبار، سخنرانیها و گزارشهای آنها هم نمونه دیگری برای استفاده از این تکنیک است تا خود و برنامههای خود را نجاتبخش وضعیت ترسیم شده معرفی کنند.
📚منبع: کتاب «سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات»؛ حمیدرضا آیتاللهی
@asrehooshmandi
#نتیکت چیست؟
تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکهای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟
نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در شبکههای اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد.
♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی
🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید.
🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمیدهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمیدهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است.
🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد.
🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است.
✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
#سوادرسانهای_به_زبان_ساده
@asrehooshmandi
📮 سرمقالۀ پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🎯 خبرها، تا پیش از این، محدود میشدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعتهای مشخصی از شبانهروز پخش میشد. اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده است، از لحظهای بعد از بیدارشدن، تا لحظهای پیش از خواب، و در هر فرصت خالی دیگری. آیا مشغولیت دائم ما با خبر برایمان فایدهای داشته است؟ پاسخهایی که به این سؤال داده میشود تفاوتهای فراوانی با هم دارند، اما همه موافقاند که حرفۀ خبر وارد یکی از بحرانیترین دورانهای خود شده است.
🔖 ۳۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9786/
🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🔗 @tarjomaanweb
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند «کرامات رضوی»
7⃣ هفتمین مستند از مجموعه مستندهای بزرگداشت دهه کرامت
🎬این کلیپ مستند شفای یک بچه مسیحی از امام رضا علیه السلام را روایت میکند.
🎬 تهیه کننده و کارگردان: سید محمد کاظمی
🎉 دهه کرامت گرامی باد
🎥 فیلمبرداری در لندن و مشهد ب انگلیش با زیر نویس فارسی
@asrehooshmandi
4_6037401477486478893.doc
241.2K
#مقاله #جامعه_اطلاعاتی
🔸جامعه اطلاعاتی، چند ديدگاه ريشهدار
▫️ يونس شکرخواه
تئوریهای ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذراندهاند
@asrehooshmandi
◾️پشتبامهای اجارهای و چند نکته
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانهای
🔸ما فقط چند عکس کلی با نمای دور دیدهایم؛ از جسد قاضی منصوری تا پشتبامهای اجارهای صحبت میکنم. عکسهایی که هیچ نشانهای مبنی بر صحتشان در دست نیست و هیچ مؤلفهای برای راستی آزمایی آنها وجود ندارد. حتی تنها آگهی منتشرشده روی سایت دیوار در زمینه اجاره پشتبام نیز همزمانی جالبی با اعلام خبر در رسانهها دارد! این نکات یعنی ابهام، بی سندی و البته جریان رسانهای که با کلیدواژه فقر و در سطح رسانههای خارجی با عنوان جنبش پابرهنگان و ...پیگیری میشود.
🔸 این مسائل تلنگری است که دقت کنیم علیرغم اینکه همه ما از وضعیت نامطلوب اقتصادی آگاه هستیم و این موضوع غیرقابل کتمان بوده و قطعاً نابسامانی اقتصادی فشارهای جدی را به اقشار کمدرآمد جامعه وارد کرده است، اما مصادیق مطروحه رسانهای به نظر دارای سوگیری هستند. یک عکس و آگهی دلایل کافی برای پذیرش یک موضوع نیستند.
🔸درعینحال باید حواسمان به کلان روایت و خرده روایتها باشد. رسانههای جناحهای مختلف از این خبر برای محکوم کردن گروههای رقیب بهره جستند اما همگی غافل بودیم که این خط رسانهای همان است که در راستای کلان روایت ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. حواسمان باشد پرداخت رسانهای بدون توجه به زنجیره خبر و پیگیری چندوجهی موضوعات، یعنی ناخواسته وارد بازی رسانهای میشویم که هنوز برایش استراتژی تعیین نکردهایم.
🔸همه ما یادمان است چندی قبر «گورخوابی» مثل همین «پشتبامهای اجارهای» سعی در تعمیم امری غیرمبتلابه به عموم داشت. موضوعاتی که بهشدت احساسات مخاطب را درگیر میکند و هر جا مخاطب احساساتی شود احتمال ناامید شدن، باور موضوعات غیرمستند، واکنشهای دفعتی و... نیز در او بالا میرود.
🔹این موضوعات را از سه وجه میتوان موردتوجه قرار داد:
1️⃣مخاطبانی که نباید هیجانزده خبرها را باور کنند. دقیقه منظورم این است در عصر انبوه رسانه و محتوا، بیشتر شک کنید تا باور.
2️⃣رسانههایی که موظف به تهیه و اطلاعرسانی دقیق موضوعات اجتماعی اینچنینی که در نگاه نخست یک خبر به نظر میرسند اما در عمل ردی از ناامیدی را به جامعه القا میکند، هستند. رسانههایی که باید بهعنوان چشمان ناظر افکار عمومی موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و... را بهموقع پیگیری کرده باشند؛ رسانههایی که باید مطالبه گر باشند نه راوی.
3️⃣مسئولانی که در بزنگاهها و البته با تأخیر و پس از غالب شدن روایتهای گوناگون در افکار عمومی تازه یادشان میافتد مسکن مهم است، ساماندهی حوزه اقتصاد مهم بوده و نباید در حد شعار رأی آور به آن اکتفا میکردند. مسئولانی که گویی از رخدادها هم دور هستند و هم دیر به موضوعات مطروحه در رسانهها و افکار عمومی برمیخوردند.
🆔 @asrehooshmandi
توئیتر را ترک میکنم چون اینجا باتلاقی است برای گیر انداختن نیروهای فکری جامعه در گرداب #توهم_اثرگذاری، سطحی شدن تعاملات و کمک به شهوت شهرت طلبی عده ای خاص. به این چرخه سراسر ایراد نباید کمک کرد. بگذریم که اینجا #استبداد_اطلاعاتی و رسانهای بیداد میکند.
#بدرود
@asrehooshmandi