eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣8️⃣ 🔻چرا باید سواد رسانه‌ای را ترویج کنیم؟ (1): آموزش سواد رسانه‌ای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آن‌ هم از رسانه‌ای که همواره تلاش می‌کند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند. 📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان" به قلم ✍️ : معصومه نصیری 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
عصر هوشمندی
‍ 🔺حواستان به این مثلث باشد ◾️سواد رسانه‌ای یعنی کمی بعد و قبل رویدادها را دیده و بررسی کنیم. وقتی بنا داریم از هشتگی حمایت کنیم در نظر بگیریم این هشتگ در نهایت چه تبعاتی ایجاد می‌کند؟ به سود کیست؟ به ضرر کیست؟ من درباره اصل ماجرا چه می‌دانم؟ این دانسته‌های من برگرفته از شنیده‌هاست یا بر اساس تحقیق و بررسی؟ آیا قبل از جریان سازی‌ رسانه‌ای درباره آن موضوع چیزی خوانده یا شنیده بودم؟ و... ◾️هشتگ را شاید برخی‌ها از سر دلسوزی یا نداشتن علم به اصل موضوع مورد استفاده قرار دادند اما به محض حمایت چهره‌هایی مانند نتانیاهو، ترامپ، پامپئو، بایدن، مریم رجوی، فرح پهلوی، رضا پهلوی و موج بی‌امان رسانه‌های فارسی زبان را دیدیم باید به عنوان یکی از نشانه‌های از موضوع فاصله می‌گرفتیم. امروز همان هشتگ و همان جریان رسانه‌ای موجب تشدید تحریم‌ها بر ایران و صدور قطعنامه علیه کشور شده است. 📣اما نگاهی به عملکرد برخی شبکه‌های فارسی زبان درباره نوید افکاری ⬅️اینستاگرام ایران‌اینترنشنال = حدود ۳۵ درصد از مطالب این صفحه در طول یک هفته به نوید افکاری اختصاص داشته و از ۲۲ تا ۲۸ شهریور از ۲۶۶ پست منتشر شده ۹۴ پست آن مرتبط با نوید افکاری بوده است. ⬅️اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی = در طول یک هفته بی‌بی‌سی، ۳۳۰ مطلب در اینستاگرامش منتشر کرد که ۴۷ پست آن به نوید افکاری اختصاص داشت. از مجموع ۳۸ مطلبی که در ۲۳ شهریور در اینستاگرام بی بی سی منتشر شد، ۱۱ پست به این قاتل اختصاص داده شد، یعنی از هر ۳ پست یک مطلب درباره نوید افکاری بوده است. ⬅️اینستاگرام من‌و‌تو = ۲۰ درصد مطالب صفحه این شبکه در اینستاگرام به نوید افکاری اختصاص داشته است. این شبکه در طول یک هفته مذکور ۲۹۵ پست اینستاگرامی منتشر کرده که ۵۹ پست آن در حمایت از نوید افکاری بوده است. ✅به این سوالات فکر کنید به نظر شما آیا افراد نام برده و رسانه‌های مورد اشاره دلشان برای نوید افکاری سوخته است؟ آیا دلشان برای مردم ایران سوخته است؟ آیا این جریان‌سازی با هدف تشدید فشار بر مردم ایران صورت نگرفته است؟ چرا یک فرد به یکباره برای برخی جریانات و رسانه‌ها مهم می‌شود؟ ما کجای این بازی ایستاده‌ایم؟ کنشگری رسانه‌ای ما چه میزان دقیق است؟ و... 💠حواستان به مثلث «رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتی‌ها» باشد. هرگاه این مثلث فعال شد مخاطب هوشمند چند قدم از موضوع فاصله گرفته، احساساتی نشده و موضوع را از زوایای مختلف و بدون تعصب بررسی می‌کند. ✍️معصومه نصیری @asrehooshmandi
Image by Josua Cabrera عرصه‌های ارتباطی @asrehooshmandi
5️⃣8️⃣ 🔻چرا باید سواد رسانه‌ای را ترویج کنیم؟ (2): ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانه‌ای در گزینشگری و تأثیرات رسانه‌ای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامه‌ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال‌ آن که در واقع دایره انتخاب شما به‌ شدت محدود است. 📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان" به قلم ✍️ : معصومه نصیری 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
🔰پیشنهاد کتاب 📚نام کتاب:سواد رسانه ای و خانواده ✍️نویسنده: معصومه نصیری 📑انتشارات: پشتیبان 📖صفحات کتاب : 172 ❇️ آنچه در این کتاب میخوانید : 1️⃣فصل اول: آنچه درباره سواد رسانه‌ای باید بدانیم 2️⃣فصل دوم: چند اصل طلایی درباره سواد رسانه‌ای 3️⃣فصل سوم: رسانه‌ها چگونه مخاطب را اداره می‌کنند؟ 4️⃣فصل چهارم: اما و اگرهای فضای مجازی 5️⃣فصل پنجم: رژیم خانوادگی مصرف فضای مجازی 6️⃣فصل ششم: نشانه هایی که باید شما را حساس کند 7️⃣فصل هفتم: برای والدین نگران 8️⃣فصل هشتم: شبکه‌های اجتماعی با هویت شما چه می‌کنند؟ 9️⃣فصل نهم: اصول اولیه حضور در شبکه‌های اجتماعی 🔟فصل دهم: پانزده اصل اخلاقی در فضای مجازی 1️⃣1️⃣فصل یازدهم: مهارت‌های انسان 🔴نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی (نسرا ) 💢 مدیریت تربیت و آموزش فضای مجازی استان البرز 🆔t.me/nasra_alborz 🆔instagram.com/nasra_alborz
"فابینگ" (Phubbing) چیست و چگونه روابط ما را تهدید می‌کند؟ (+ توصیه‌های کاربردی) ❇️ بنا به تعریف، فابینگ 'Phubbing' عملی است که باعث می شود افراد در محیط‌های اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند. ❇️مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که فابینگ به روابط اجتماعی افراد آسیب می‌زند، از رضایت زناشویی می‌کاهد و کودکان را به افسردگی دچار می‌کند. اگر می‌خواهید بفهمید شما نیز به فابینگ دچار هستید و چه باید بکنید با ما در خواندن این درس همراه شوید. 🔺متن کامل را در لینک زیر بخوانید👇🏼👇🏼 http://savadezendegi.com/fa/news/586 @asrehooshmandi
6️⃣8️⃣ 🔻چرا باید سواد رسانه‌ای را ترویج کنیم؟ (3): سواد رسانه‌ای به ما کمک خواهد کرد بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. پس ترویج سواد رسانه‌ای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است. 📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان"به قلم ✍️ : معصومه نصیری 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
6️⃣8️⃣ 🔻چرا باید سواد رسانه‌ای را ترویج کنیم؟ (3): سواد رسانه‌ای به ما کمک خواهد کرد بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. پس ترویج سواد رسانه‌ای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است. 📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان"به قلم ✍️ : معصومه نصیری 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️این روزها کلیپ و خبری کذب تحت عنوان کمک نظامی مخفیانه ایران به ارمنستان توسط برخی صفحات تفرقه افکن و در حال بازنشر در شبکه های اجتماعی است. اما اصل ماجرا چیست؟ ⬅️اینها در اصل کامیون های ترابری کاماز روسیه هستند که خرید جدید ارتش ارمنستان از روسیه است و هفته گذشته از راه دریا از روسیه به بندر انزلی منتقل شده و پس از کسب مجوز خروج از بندرگاه در حال انتقال به ارمنستان هستند. ⬅️هیچگونه ابزارآلات جنگی نیز بر روی این کامیون ها نصب نشده و صرفا در نقش ترابری هستند. هیچ گونه ارتباطی به درگیری 2 روز اخیر ارمنستان و آذربایجان هم ندارند و از یک هفته قبل در حال انتقال بودند. سواد رسانه ای تاکید دارد چرایی تولید یک پیام، گروه های ذینفع و تاثیرات آن را بررسی کنیم. بازنشر این کلیپ روی چه بخشی از جامعه اثر دارد؟ تحریک یک بخش از جامعه با یک خبر فیک چه اثراتی دارد؟ چه گروه هایی از آن نفع می برند؟ @asrehooshmandi
‍ ⚠️هشدار ❌آغاز شیطنت های رسانه ای برای باز کردن پای ایران به منازعات باکو_ایروان ⚠️هنوز مدتی از پخش گسترده کلیپی با ادعای کمک نظامی ایران به ارمنستان از طریق مرز زمینی نگذشته است که برخی رسانه های درگیر با منازعات آذربایجان و ارمنستان اقدام به پخش کلیپ ها و تصاویری با هدف های خاص کرده اند. ⚠️این رسانه ها که سردمدار آن شبکه «میدان تی وی» است شب گذشته با انتشار کلیپ چند ماه گذشته اعتراض مردم غیزانیه به مشکلات آب، آن را با عنوان مسدودسازی راه توسط مردم آذری زبان ایران برای جلوگیری از ارسال کمک ایران به ارمنستان آنهم با عنوان «آذربایجان جنوبی راه را بست» منتشر کرده است. در این کلیپ به پلاک خودروها که مربوط به جنوب کشور است و پوشش افراد حاضر در میدان دقت کنید. ⚠️این رسانه در گام دوم دروغ پراکنی خود با انتشار عکس برخی افراد آنها را به عنوان معترضان به کمک های اخیر ایران به ارمنستان معرفی کرده است و حتی در اقدامی غیرحرفه ای تصویر متعلق به کشوری دیگر را منتشر و ادعا کرد این تصویر مربوط به آتش زدن کامیون های انتقال سلاح ایران به ارمنستان است که البته کمی بعد آن را حذف کرد. 💢روایت اولیه طرح گزاره مبتنی بر شایعه و دیس اینفورمیشن یعنی ارسال کمک ایران به ارمنستان بوده است. این روایت گام نخست برای ارائه سایر اطلاعات جعلی مبتنی بر یک اَبر روایت جعلی است. این دروغ پراکنی اول با هدف ایجاد بدبینی بینی و نفرت در میان شیعیان آذربایجان نسبت به جمهوری اسلامی صورت گرفته و دوم نیز با هدف فعال سازی برخی گروه های تجزیه طلب داخلی. ✅در فضای غبارآلود رسانه ای ـ سیاسی دقت کنیم بازنشر بدون بررسی مطالب ناخواسته ما را در خدمت چه هدفی قرار می دهد. ✍معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه @asrehooshmandi