❌نقض حـقوق بـشر یا جـنگ روانـی؟!
▫️در خبرها آمده است که ۴۷کشور طی بیانیهای در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض مکرر حقوق بشر در ایران را محکوم کردند. آنها در بیانیه خود به آنچه آن را گزارشهای معتبر درباره بازداشتهای خودسرانه، دادگاههای ناعادلانه، اعترافهای اجباری و شکنجه و بدرفتاری با بازداشتشدگان اعتراضهای اخیرمی خوانند، اشاره کرده اند.
▫️در این بیانیه استفاده از اعدام در ایران شدیدا محکوم شده، از جمله اعدام افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شدهاند. آنها همچنین اعدام ناگهانی نوید افکاری را با اشاره به دادگاه، اعترافات اجباری و بدرفتاری با او در زندان، اقدامی «منزجرکننده» خواندند.
اما در تمامی بیانیه های صادر شده علیه ایران این چند تکنیک رایج جنگ روانی قابل مشاهده است:
🔻کلیگویی: معمولا مفاهیم رسانه ای که از سوی غرب علیه کشورها و مخصوصا ایران ساخته می شود، قابل بررسی از سوی مخاطب نیستند. این عبارت ها معمولا دارای مفاهیم جذابی همچون نظم نوین جهانی، تروریسم، حقوق بشر، دموکراسی، ناعادلانه و ...هستند چراکه این عبارات بشدت احساس برانگیز هستند و قابلیت ایجاد اجماع نظرعلیه یک موضوع یا کشور را دارند. نکته مشترک این روش، «کلیگویی» است. در این روش یک هدف یا سیاست با مفاهیمی مرتبط ساخته می شود تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل، هدف یا سیاست موردنظر را بپذیرد.
🔻شایعه: شایعه انتقال پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد میشود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی باشد که مخاطب نسبت به آنها حساسیت بالایی دارد.
🔻کنایه: یکی از بهترین شیوهها برای القای پیام موردنظر فرستنده پیام، در زمانهایی که نمیخواهیم در موضوعی شفاف باشیم یا موانع قانونی پیش روست، استفاده از کنایه و اشاره است. کنایه بهدلیل غیرصریح بودن آن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد. برای نمونه، گفته میشود «میگویند فلانی با تروریستها ارتباط دارد» یا «شنیده میشود فلان گروه در حمایت از تروریستها فعالیت میکنند» و یا «طبق گزارش های معتبر، حقوق بشر در فلان کشور مراعات نمیشود» که به هر صورت، ارتباط با تروریسم و نقض حقوق بشر را به افکار عمومی القا میکند.
✅🌐حالا در متن بیانیه صادر شده علیه ایران رد جنگ روانی را مشاهده کنید. هنوز از ماجرای جرج فلوید، جلیقه زردها و اتفاقات رخ داده در کشورهای صادرکننده این بیانیه نگذشته است. این تناقضات جدی و توسل به جنگ روانی جهت افزایش فشار بر ایران، خود از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است. صدور بیانیه نقض حقوق بشر برای تشدید تحریمها بر مردم ایران خود #بزرگترین_مصداق_نقض_حقوق_بشر است.
معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
هدف «شبکه ملی اطلاعات» جایگزینی با اینترنت جهانی نیست
▫️سردار جلالی گفت: ما برای استقرار کامل #شبکه_ملی_اطلاعات نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و تا زمانی که این فهم مشترک به وجود نیاید، اراده لازم برای تکمیل و پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات هم وجود نخواهد داشت.
▫️شبکه ملی اطلاعات شبکه ای در کنار اینترنت است و حتی می تواند منجر به افزایش سرعت استفاده از اینترنت جهانی شود چنان که در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، چین، سنگاپور و.. این مساله دیده شده است.
▫️ما معتقدیم باید #حکمرانی_ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم. شبکه ملی اطلاعات یکی از ارکان حیاتی این حکمرانی به حساب می آید.
➡️ https://www.isna.ir/news/99070503194/
@asrehooshmandi
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 4️⃣8️⃣
🔻چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
(1): آموزش سواد رسانهای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آن هم از رسانهای که همواره تلاش میکند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.
📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان"
به قلم ✍️ : معصومه نصیری
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
عصر هوشمندی
🔺حواستان به این مثلث باشد
◾️سواد رسانهای یعنی کمی بعد و قبل رویدادها را دیده و بررسی کنیم. وقتی بنا داریم از هشتگی حمایت کنیم در نظر بگیریم این هشتگ در نهایت چه تبعاتی ایجاد میکند؟ به سود کیست؟ به ضرر کیست؟ من درباره اصل ماجرا چه میدانم؟ این دانستههای من برگرفته از شنیدههاست یا بر اساس تحقیق و بررسی؟ آیا قبل از جریان سازی رسانهای درباره آن موضوع چیزی خوانده یا شنیده بودم؟ و...
◾️هشتگ #نوید_افکاری را شاید برخیها از سر دلسوزی یا نداشتن علم به اصل موضوع مورد استفاده قرار دادند اما به محض حمایت چهرههایی مانند نتانیاهو، ترامپ، پامپئو، بایدن، مریم رجوی، فرح پهلوی، رضا پهلوی و موج بیامان رسانههای فارسی زبان را دیدیم باید به عنوان یکی از نشانههای #شهروند_ایرانی_دارای_هوشمندی_رسانهای از موضوع فاصله میگرفتیم. امروز همان هشتگ و همان جریان رسانهای موجب تشدید تحریمها بر ایران و صدور قطعنامه علیه کشور شده است.
📣اما نگاهی به عملکرد برخی شبکههای فارسی زبان درباره نوید افکاری
⬅️اینستاگرام ایراناینترنشنال = حدود ۳۵ درصد از مطالب این صفحه در طول یک هفته به نوید افکاری اختصاص داشته و از ۲۲ تا ۲۸ شهریور از ۲۶۶ پست منتشر شده ۹۴ پست آن مرتبط با نوید افکاری بوده است.
⬅️اینستاگرام بیبیسی فارسی = در طول یک هفته بیبیسی، ۳۳۰ مطلب در اینستاگرامش منتشر کرد که ۴۷ پست آن به نوید افکاری اختصاص داشت. از مجموع ۳۸ مطلبی که در ۲۳ شهریور در اینستاگرام بی بی سی منتشر شد، ۱۱ پست به این قاتل اختصاص داده شد، یعنی از هر ۳ پست یک مطلب درباره نوید افکاری بوده است.
⬅️اینستاگرام منوتو = ۲۰ درصد مطالب صفحه این شبکه در اینستاگرام به نوید افکاری اختصاص داشته است. این شبکه در طول یک هفته مذکور ۲۹۵ پست اینستاگرامی منتشر کرده که ۵۹ پست آن در حمایت از نوید افکاری بوده است.
✅به این سوالات فکر کنید
به نظر شما آیا افراد نام برده و رسانههای مورد اشاره دلشان برای نوید افکاری سوخته است؟ آیا دلشان برای مردم ایران سوخته است؟ آیا این جریانسازی با هدف تشدید فشار بر مردم ایران صورت نگرفته است؟ چرا یک فرد به یکباره برای برخی جریانات و رسانهها مهم میشود؟ ما کجای این بازی ایستادهایم؟ کنشگری رسانهای ما چه میزان دقیق است؟ و...
💠حواستان به مثلث «رسانهها و سیاستمداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتیها» باشد. هرگاه این مثلث فعال شد مخاطب هوشمند چند قدم از موضوع فاصله گرفته، احساساتی نشده و موضوع را از زوایای مختلف و بدون تعصب بررسی میکند.
✍️معصومه نصیری
@asrehooshmandi
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 5️⃣8️⃣
🔻چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
(2): ما باید سواد رسانهای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانهها به ما القا میکنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانهای در گزینشگری و تأثیرات رسانهای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامهریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال آن که در واقع دایره انتخاب شما به شدت محدود است.
📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان" به قلم ✍️ : معصومه نصیری
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
🔰پیشنهاد کتاب
#معرفی_کتاب
📚نام کتاب:سواد رسانه ای و خانواده
✍️نویسنده: معصومه نصیری
📑انتشارات: پشتیبان
📖صفحات کتاب : 172
❇️ آنچه در این کتاب میخوانید :
1️⃣فصل اول: آنچه درباره سواد رسانهای باید بدانیم
2️⃣فصل دوم: چند اصل طلایی درباره سواد رسانهای
3️⃣فصل سوم: رسانهها چگونه مخاطب را اداره میکنند؟
4️⃣فصل چهارم: اما و اگرهای فضای مجازی
5️⃣فصل پنجم: رژیم خانوادگی مصرف فضای مجازی
6️⃣فصل ششم: نشانه هایی که باید شما را حساس کند
7️⃣فصل هفتم: برای والدین نگران
8️⃣فصل هشتم: شبکههای اجتماعی با هویت شما چه میکنند؟
9️⃣فصل نهم: اصول اولیه حضور در شبکههای اجتماعی
🔟فصل دهم: پانزده اصل اخلاقی در فضای مجازی
1️⃣1️⃣فصل یازدهم: مهارتهای انسان
🔴نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی (نسرا )
💢 مدیریت تربیت و آموزش فضای مجازی استان البرز
🆔t.me/nasra_alborz
🆔instagram.com/nasra_alborz
"فابینگ" (Phubbing) چیست و چگونه روابط ما را تهدید میکند؟ (+ توصیههای کاربردی)
❇️ بنا به تعریف، فابینگ 'Phubbing' عملی است که باعث می شود افراد در محیطهای اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند.
❇️مطالعات بسیاری نشان دادهاند که فابینگ به روابط اجتماعی افراد آسیب میزند، از رضایت زناشویی میکاهد و کودکان را به افسردگی دچار میکند. اگر میخواهید بفهمید شما نیز به فابینگ دچار هستید و چه باید بکنید با ما در خواندن این درس همراه شوید.
🔺متن کامل را در لینک زیر بخوانید👇🏼👇🏼
http://savadezendegi.com/fa/news/586
@asrehooshmandi
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 6️⃣8️⃣
🔻چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
(3): سواد رسانهای به ما کمک خواهد کرد بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم.
ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند. پس ترویج سواد رسانهای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.
📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان"به قلم ✍️ : معصومه نصیری
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 6️⃣8️⃣
🔻چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
(3): سواد رسانهای به ما کمک خواهد کرد بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم.
ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند. پس ترویج سواد رسانهای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.
📚منبع: کتاب "اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان"به قلم ✍️ : معصومه نصیری
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیک_نیوز
⬅️این روزها کلیپ و خبری کذب تحت عنوان کمک نظامی مخفیانه ایران به ارمنستان توسط برخی صفحات تفرقه افکن و #تجزیه_طلب در حال بازنشر در شبکه های اجتماعی است.
اما اصل ماجرا چیست؟
⬅️اینها در اصل کامیون های ترابری کاماز روسیه هستند که خرید جدید ارتش ارمنستان از روسیه است و هفته گذشته از راه دریا از روسیه به بندر انزلی منتقل شده و پس از کسب مجوز خروج از بندرگاه در حال انتقال به ارمنستان هستند.
⬅️هیچگونه ابزارآلات جنگی نیز بر روی این کامیون ها نصب نشده و صرفا در نقش ترابری هستند. هیچ گونه ارتباطی به درگیری 2 روز اخیر ارمنستان و آذربایجان هم ندارند و از یک هفته قبل در حال انتقال بودند.
سواد رسانه ای تاکید دارد چرایی تولید یک پیام، گروه های ذینفع و تاثیرات آن را بررسی کنیم. بازنشر این کلیپ روی چه بخشی از جامعه اثر دارد؟ تحریک یک بخش از جامعه با یک خبر فیک چه اثراتی دارد؟ چه گروه هایی از آن نفع می برند؟
@asrehooshmandi
⚠️هشدار
❌آغاز شیطنت های رسانه ای برای باز کردن پای ایران به منازعات باکو_ایروان
⚠️هنوز مدتی از پخش گسترده کلیپی با ادعای کمک نظامی ایران به ارمنستان از طریق مرز زمینی نگذشته است که برخی رسانه های درگیر با منازعات آذربایجان و ارمنستان اقدام به پخش کلیپ ها و تصاویری با هدف های خاص کرده اند.
⚠️این رسانه ها که سردمدار آن شبکه «میدان تی وی» است شب گذشته با انتشار کلیپ چند ماه گذشته اعتراض مردم غیزانیه به مشکلات آب، آن را با عنوان مسدودسازی راه توسط مردم آذری زبان ایران برای جلوگیری از ارسال کمک ایران به ارمنستان آنهم با عنوان «آذربایجان جنوبی راه را بست» منتشر کرده است. در این کلیپ به پلاک خودروها که مربوط به جنوب کشور است و پوشش افراد حاضر در میدان دقت کنید.
⚠️این رسانه در گام دوم دروغ پراکنی خود با انتشار عکس برخی افراد آنها را به عنوان معترضان به کمک های اخیر ایران به ارمنستان معرفی کرده است و حتی در اقدامی غیرحرفه ای تصویر متعلق به کشوری دیگر را منتشر و ادعا کرد این تصویر مربوط به آتش زدن کامیون های انتقال سلاح ایران به ارمنستان است که البته کمی بعد آن را حذف کرد.
💢روایت اولیه طرح گزاره مبتنی بر شایعه و دیس اینفورمیشن یعنی ارسال کمک ایران به ارمنستان بوده است. این روایت گام نخست برای ارائه سایر اطلاعات جعلی مبتنی بر یک اَبر روایت جعلی است. این دروغ پراکنی اول با هدف ایجاد بدبینی بینی و نفرت در میان شیعیان آذربایجان نسبت به جمهوری اسلامی صورت گرفته و دوم نیز با هدف فعال سازی برخی گروه های تجزیه طلب داخلی.
✅در فضای غبارآلود رسانه ای ـ سیاسی دقت کنیم بازنشر بدون بررسی مطالب ناخواسته ما را در خدمت چه هدفی قرار می دهد.
✍معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه
@asrehooshmandi
🔹واکنش کاربران به سوتی اطلاعاتی نتانیاهو/ تورقوزآبادِ لبنان!
آدرس غلطی که اینبار هم نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع سالیانه سازمان ملل داد، دستمایه شوخیهای امروز کاربران شبکههای اجتماعی را فراهم کرده است.
شاید وقتی دو سال پیش نتانیاهو آدرس کارخانه قالی شوئی در تورقوزآباد را به عنوان محلی مخفی برای فعالیت هستهای ایران در حاشیه تهران ارائه داد و باعث رسوایی او در مجامع بینالمللی شد کسی فکر نمیکرد او باز هم از منابع اطلاعاتی نامعلوم رودست بخورد و سوتی اطلاعاتی جدیدی بدهد.
ماجرا از این قرار است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی امسال خود هم در سازمان ملل با انتشار فیلمی محلی را نشان میدهد و مدعی میشود آنجا محل نگهداری موشکهای حزب الله آنهم در کنار شرکت گاز، در نزدیکی فرودگاه بیروت است.
در مقابل سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در کمترین فاصله زمانی در مقابل دوربین رسانهها حاضر شد و گفت همین حالا به آنجا مراجعه کنید تا متوجه ادعای کذب نتانیاهو شوید.
این دعوت سید مقاومت با حضور مردم در محل همراه شد تا معلوم شود آنجا انبار نگهداری ضایعات و ادعای نتانیاهو دروغ است.
واکنش کاربران شبکههای اجتماعی را در لینک زیر بینید.
http://fna.ir/f023je
@asrehooshmandi
تیک تاک با اخبار جعلی انتخاباتی در آمریکا مقابله می کند
اپلیکیشن چینی تیک تاک که در آمریکا میلیونها کاربر دارد از عرضه یک راهنمای انتخاباتی در درون محیط این برنامه خبر داده که با انتشار اخبار جعلی مقابله میکند.
راهنمای انتخاباتی تیک تاک برای آمریکاییها اطلاعات دقیق و تأیید شده در مورد دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مراکز و شیوههای رأی دهی و نیز اخبار تأیید شده رسانهها را منتشر میکند.
برخی شبکههای اجتماعی آمریکایی که به علت بی توجهی به انتشار انبوهی از اخبار جعلی از طریق اپلیکیشنهای خود با انتقادهای گسترده مواجه بودند، این بار تلاش کرده اند ابزار و امکاناتی را به منظور مقابله با این روندها عرضه کنند. تیک تاک نیز که با فشار کاخ سفید برای واگذاری به یک شرکت امریکایی مواجه است، میگوید راهنمای انتخاباتی این شرکت اطلاعات موثق در مورد انتخابات را در اختیار ۱۰۰ میلیون کاربر تیک تاک در داخل ایالات متحده قرار میدهد.
مایکل بکرمن معاون سیاست گذاری عمومی تیک تاک میگوید این راهنما دسترسی سریع به اخبار درست را نیز ممکن میکند و موجب میشود تا کاربران در معرض اخبار دروغین قرار نگیرند. تیک تاک همچنین قصد دارد ویدئوهایی در مورد سواد دیجیتال و راههای شناسایی و مقابله با اخبار جعلی را نیز در محیط اپلیکیشن خود منتشر کند.
انگجت
@asrehooshmandi
#بهداشت_اطلاعات
🎯چند راهکار برای جلوگیری از بازنشر اخبار جعلی:
1️⃣ فکر کنید؛ اولین کار برای جلوگیری از پخش اخبار جعلی این است که لحظهای دست نگاه دارید و فکر کنید.
2️⃣ منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمیتواند خبر خیلی موثقی باشد.
3️⃣ وبسایتها و حسابهای کاربری را بررسی کنید؛ فونتهای ناهمسان از نشانههایی است که یک پست یا نوشته میتواند جعلی باشد.
4️⃣ اگر از صحت چیزی مطمئن نیستید، به اشتراک نگذارید؛ عکسها و مطالبی که به اشتراک می گذارید ممکن است #دستکاری شوند.
5️⃣ هر نکته را جداگانه بررسی کنید؛ مراقب فایل هایی که شامل (ترکیبی از) اطلاعات درست و نادرست است، باشید.
6️⃣ مواظب پستهای احساساتی باشید؛ یکی از بزرگترین عوامل زیاد شدن اخبار جعلی #ترس است.
7️⃣ آیا سوگیری دارید؟ قبل از همرسانی هر چیز، به این فکر کنید که آیا از صحت آن اطمینان دارید یا فقط با آن موافقید. ما به احتمال زیاد پستهایی را به اشتراک میگذاریم که به باورهایمان نزدیک است.
@asrehooshmandi
⭕️اولین دوئل بایدن و ترامپ از منظر #بیگ_دیتا
⬅️اولین مناظره ترامپ و بایدن که از مدتها پیش از سوی رسانهها مورد توجه بود درحالی آغاز شد که از ساعتی قبل رسانههای آمریکایی با پخش تصاویر محل برگزاری مناظره و ورود افراد به سالن و ... سعی در همراهسازی بیشتر افکار عمومی با این رویداد داشتند. مناظرهای که طبق نظرسنجیهای قبل و بعد از آن، بایدن پیروز نسبی آن معرفی شده است.
🔹در این مناظره ترامپ بدون اعتنا به قضاوت افکار عمومی و با هدف عصبانی کردن و برهم زدن تمرکز بایدن، مدام در حرفهای او میپرید و حداقل ۷۳ بار سخنان او را قطع کرد، این مساله باعث شد بایدن در ابتدا با لبخند او را دعوت به سکوت کند و در ادامه از او بخواهد که خفه شود! بایدن در این مناظره ترامپ را دلقک و وراج توصیف کرد که به سختی میتوان با او سخن گفت.
🔹نظرسنجیهای سیانان که پیش از مناظره بایدن را ۵۶٪ و ترامپ را ۴۴٪ موفق پیشبینی کرده بود، پس از آن با افت حدود ۲۰ درصدی ترامپ همراه شد که طبق آن بایدن ۶۰٪ و ترامپ را ۲۸٪ موفق اعلام شد. البته نظرسنجی سیبیاس ۴۸٪ جو بایدن و ۴۱٪ دونالد ترامپ را به عنوان پیروز مناظره معرفی میکند.
⬅️اما این رویداد سیاسی که باعث افت ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان و سهام والاستریت شد در میان مخاطبان شبکههای اجتماعی ایران چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟
📊سامانه دیتاک نشان میدهد موضوع انتخابات آمریکا که براساس داده کاویها در یک ماه اخیر بیشتر از سابق مورد توجه بوده است، از ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد و همزمان با شروع مناظره تا ۱۱:۱۵ دقیقه نهم مهر ماه ۲.۱ هزار پست تلگرام و ۸.۴ هزار توییت از جانب کاربران فارسی زبان توییتر داشته است.
📈هشتگهای پرکابرد مرتبط با این مناظره #Debates2020، #ترامپ، #بایدن، #کدام_آمریکا و #مناظره بوده است.
🔹همچنین متن توییتها نشان میدهد که توجه کاربران توییتر به حوزه رفتارهای ترامپ و بایدن بوده است تا متن سخنانشان و اکثرا تاثیرات رفتارهای بایدن بر روی ترامپ و واکنشهای او را مورد توجه قرار دادند.
🔹تا لحظه دریافت دیتا یعنی حدود ۷ ساعت بعد از برگزاری مناظره، توییتها تاثیرات شناختی و روانی لبخند بایدن در میان سخنان ترامپ بر روی او، استرس بایدن در ابتدای مناظره و اینکه کدام یک از این دو بهتر و کم استرستر بودند را نشان میدهد و البته سویه کاربران به سمت بایدن و در نقد ترامپ و در عین حال در گام بعد نگاه بایدن به برجام چه میتواند باشد، بوده است.
⬅️اما این موضوع در تلگرام معکوس بوده و به سخنان این دو کاندیدای انتخابات آمریکا بیشتر پرداخته شده است. فضای تلگرام به مواردی که درباره خانواده این دو کاندیدا، مدیریت ترامپ، پرداخت مالیات ترامپ و آغاز فعالیت ستاد انتخاباتی رقیب دموکرات با تولید تی شرتهایی با نوشته «خفه شو مرد» و ... پرداخته است. کاربران، این بخش از پاسخ ترامپ به سوال مجری که آیا شما قول میدهید که قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات، اعلام پیروزی نکنید؟ و پاسخ او که ممکن است انتخابات تقلبی برگزار شود؛ وقتی دهها هزار برگ رای "دستکاری" میشود من نمیتوانم نتیجه را بپذیرم چون اینها تقلب میکنند را مورد توجه قرار دادهاند.
✅به نظر میرسد این مناظره از منظر ارزیابی واکنشهای کابران شبکههای اجتماعی حکایت از سنجش وزن هر دو کاندیدا در مواجهه با یکدیگر را داشته تا تلاش برای درک گرایشات پیدا و پنهان این دو. کاندیداها در این مناظره بیشتر سعی در به رخ کشیدن قدرت، وادار کردن طرف مقابل به سکوت یا منزوی کردن او و تهیه خوراک رسانهای برای ترسیم راه ماه منتهی به انتخابات را داشتهاند.
✍🏻به قلم معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانهای
✅ گزارشهای جذاب دیتاک را در کانال زیر دنبال کنید:
@dataakcom
✅ Data Is Talking
#قلدری_سایبری
🔻قلدری سایبری یعنی قلدری ای که از طریق تکنولوژی انجام می شود، مثلا استفاده از اینترنت یا موبایل برای آسیب زدن، تجاوز به حریم شخصی یا خجالت دادن کسی.
قلدری سایبری انواع مختلفی دارد اما رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:
🌀دریافت پیام های نامناسب و آسیب رسان از کسی که می شناسید یا نمی شناسید.
🌀دریافت پیام های ناجور، تهدید کننده و دردناک از طریق سایت های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام.
🌀کسی عکس یا فیلم شما را بدون اجازه برای دیگران بفرستند و سعی کنند شما را خجالت زده کرده یا بهتان آسیب برسانند.
🌀کسی که از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی یا پیامک در مورد شما دروغ و شایعه منتشر کند.
🌀کسی جلوی ارتباط برقرار کردن شما با دیگران را گرفته و از گروه های چت شما را بیرون کند.
🌀کسی رمز ورود شما را دزدیده و وارد حساب کاربری تان شود و آنجا اطلاعات تان را تغییر داده یا حساب تان را حذف کند.
🌀کسی پروفایل جعلی درست کرده و تظاهر کند که شماست و یا از طریق حساب شما پیام ارسال کند.
@asrehooshmandi
💢قانون تشدید نظارت بر شبکههای اجتماعی در ترکیه اجرایی شد
قانون تشدید نظارت دولت ترکیه بر شبکههای اجتماعی از روز پنجشنبه اول اکتبر اجرایی میشود. این قانون نگرانی مدیران فیسبوک و توییتر و همچنین سازمانهای مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاعات را برانگیخته است.
براساس این قانون که در ماه ژوئیه به تصویب پارلمان ترکیه رسید، شبکههای اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر فعال روزانه در ترکیه باید در این کشور #دفتر_نمایندگی تاسیس کنند و دستورات دادگاههای ترکیه درباره #حذف «پیامهای غیرقانونی» را حداکثر ۴۸ ساعت پس از صدور حکم اجرا کنند.
یورونیوز
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا مراقب بچه ها باشیم.
عصر هوشمندی
لطفا مراقب بچه ها باشیم.
#بازنشر_مجدد
🔹لایکی و شرایط اورژانسی ما
✍معصومه نصیری
🔻لایکی این قابلیت را دارد که یک تنه فرهنگ ما را از اساس زیر و رو کند. کافی است چند ساعتی را در این شبکه بگذرانید؛ بشدت شما را ترغیب میکند هم رنگ جماعت شوید، سرخوش باشید و به هیچ چیز جز لذت اکنون آنهم لذتی که چیزی جز سطحی سازی و تنزل سطح خواسته و نیاز را ندارد، فکر نکنید
🔻پدران و مادران نقش مهمی در زمینه آموزش و نظارت بر فرزندانشان دارند. چند هزار نفر نوجوان در لایوهای نیمه شب ها در این شبکه اجتماعی در حال گذران وقت هستند، کافی است یک شب آزمایشی وارد چند لایو شوید کاملا متوجه خواهید شد اوضاع از چه قرار است.
🔻آموزش مهارت های تفکری، تفکر خلاق، سواد رسانهای و مهارت های زیست بهتر در فضای مجازی باید به صورت #اورژانسی مورد توجه قرار گیرد، چه برای خانواده ها و چه کودک، نوجوان و جوان.
🔻#سرگرم_سازی، پاشنه آشیل ما در فضای تصمیم گیری و برنامه ریزی است. اساس این شبکه بر این مدار میچرخد. اگر ما نتوانیم برای این بخش چاره اندیشی کنیم دیگران این کار را خواهند کرد آنهم با متر و معیار خودشان.
🔻تا پیش از این نگران بودیم فرزندمان تا دیر وقت بیرون از خانه نباشد، امروز او در خانه و کنار ما نشسته اما در فضایی تنفس میکند که به مراتب میتواند خطرناک تر و مسموم تر باشد.
🔻با صمیمیت، همراهی و تدبیر در کنار فرزندانمان باشیم. برخورد قهری و آمرانه آنها را بیشتر به سمت حضور در جمع غریبههای فضای مجازی سوق میدهد. در عین اینکه صمیمیت به معنای رهاسازی و بی تفاوتی نیست.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فاجعه ای به نام لایکی!
🎙امروزه مراقبت از فرزندان در فضای وب از ضروریات محسوب می شود که در صورت کمتوجهی و اهمالکاری، آسیبهای غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.
👈دکتر معصومه نصیری - کارشناس و مدرس سوادرسانه ای در بخش #همگفتار
👈 ما را روی موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز بشنوید. و نظرات خود را باما درمیان بگذارید
📱300001035
📞27861035
@radiogoftogoo_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اولین ویدیوی ساخته شده با استفاده از #هوش_مصنوعی و هنرنمایی جمعی از شخصیت های ایران زمین؛ از مصدق و ستارخان تا شهید آوینی و شهید چمران و ....
پازل
#دیپ_فیک #deep_fake #جعل_عمیق #ایران_من #همایون_شجریان
@asrehooshmandi