(https://attach.fahares.com/r6G+Xz5umyMPg+P77GaUYQ==) ❌⚠️سرقت پیام و مخاطب کاربران اندروید با بدافزار جوکر
بدافزار جوکر که دستگاههای اندروید را هدف قرار میدهد، میتواند منجر به سرقت پیامها و لیستهای تماس کاربران شود.
جوکر (Joker) یکی از بزرگترین خانوادههای بدافزار است که بهطور مداوم دستگاههای اندروید را هدف قرار میدهد. این بدافزار با ایجاد تغییر کد، روشهای اجرایی یا تکنیکهای بازیابی محموله، بار دیگر در گوگلپلی ظاهر شده است. معاونت بررسی مرکز افتا هشدار داده است که محققان امنیتی از تیم تحقیقاتی Zscaler ThreatLabZ بارگذاری منظم فایلهای آلوده به بدافزار را در فروشگاه گوگلپلی شناسایی کردهاند.
این موضوع باعث شد چگونگی دستیابی موفقیتآمیز جوکر به فرآیند ورود به گوگلپلی مورد ارزیابی قرار گیرد. در سپتامبر امسال، ۱۷ نمونه مختلف برنامه آلوده که بهطور منظم در گوگلپلی بارگذاری میشده، مورد شناسایی قرار گرفته و حدود ۱۲۰ هزار دانلود برای برنامههای مخرب انجام شده است.
نمونههایی از این برنامههای مخرب شامل All Good PDF Scanner، Tangram App Lock، Direct Messenger، Private SMS، Meticulous Scanner،Desire Translate، Talent Photo Editor – Blur focus، Care Message، Part Message، Paper Doc Scanner، Blue Scanner و Hummingbird PDF Converter – Photo to PDF میشود.
محققان سه سناریوی مختلف در این آلودگی را بررسی کردند. در سناریو اول، برنامه مخرب URL C&C را برای دانلود مستقیم در برنامه جاسازی کرده و پس از نصب برنامه مخرب، برای دانلود با سرور C&C تماس میگیرد. در سناریو دوم، برنامههای مخرب stager payload را اضافه میکنند. وظیفه این stager payload این است که بهراحتی payload URL نهایی را از کد بازیابی کرده و سپس دانلود و اجرا میکند. در سناریو سوم، برنامههای آلوده برای دانلود payload نهایی، payload دومرحلهای دارند. برنامه آلوده گوگلپلی مرحله اول payload را دانلود میکند که سپس مرحله دوم payload هم دانلود شده و در نهایت payload نهایی Joker را دانلود میکند. در تمام سناریوها، Payload نهایی که دانلود میشود بدافزار جوکر است و از کد رمزگذاری DES برای اجرای فعالیتهای C&C استفاده میکند. به همین دلیل به کاربران توصیه میشود که مجوز برنامههایی که نصب میکنند را بهخوبی بررسی کنند.
@asrehooshmandi
❇️گزارش پراکندگی جغرافیایی کسب و کارهای مجازی
💠تعداد پروانه های صادر شده برای کسب و کار مجازی
از آبان ۹۶ تا شهریورماه ۹۹، حدود یک هزار و ۸۴۷ پروانه برای کسبوکارهای مجازی صادر شده است و صنف پوشاک بیشترین تعداد پروانه کسب و کارهای فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.
💠شهرهایی که بیشترین کسب و کارهای فضای مجازی را دارند
بیشترین کسب و کارهای فضای مجازی از نظر پراکندگی جغرافیایی در تهران، اصفهان، البرز، فارس و خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند و کسب و کارهای مجازی در استان های زنجان، لرستان، کهگیلویه بویراحمد، ایلام، اردبیل و سیستان و بلوچستان از رونق کمی برخوردار است.
💠سهم زنان و مردان در کسب و کارهای مجازی
از میان یک هزار و ۸۴۷ پروانه کسب و کار مجازی در کشور، بیشترین پروانه کسب برای آقایان صادر شده و تنها تعداد ۱۹۹ کسبوکار برای متقاضیان زن صادر شده است.
💠مشاغلی که بیشترین کسب و کار را در فضای مجازی دارند
بررسی رسته های مختلف فعالیت کسب و کارهای مجازی در کشور نشان می دهد که بیش از ۴۳ درصد از این پروانه ها توسط رستههای عرضه کالا و خدمات در فروشگاههای مجازی دریافت شده و عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه های مجازی، کمترین پروانه فعالیت را دریافت کرده اند. در این میان فروشگاههای پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی، لوازم خانگی و لوازم سفر با حدود ۱۸.۹ درصد فراوانی، بیشترین تعداد پروانه را دریافت کرده اند و پس از آن نیز کسبوکارهای مجازی در حوزه فروش محصولات دیجیتال و لوازم برقی در جایگاه بعدی قرار دارند.
@asrehooshmandi
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 1️⃣9️⃣
💢چگونگی تشخیص #خبر درست از نادرست
4- خبر در #کجا منتشر شده است؟
خبر درست و مهم، حتماً در خبرگزاریها و وبگاههای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین بار در شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
✍️ دکتر معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
نشست بررسی تاثیرات رسـانـهای حماسه اربـعـیـن در جهان
نشست، تاثیرات رسانه ای حماسه اربعین در جهان و اینکه چگونه هشتگ حب الحسین یجمعنا در سال های متوالی ترِند جهانی می شود؟ با سخنرانی معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای مورد بررسی قرار میگیرد.
این برنامه توسط کانون فضای مجازی و IT دانشگاه خوارزمی با همکاری نهضت سواد رسانهای انقلاب اسلامی استان البرز و در قالب سلسله نشستهای مجازی «فرصت دانایی»، روز سهشنبه ۱۵ مهر ماه ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۸ بهصورت مجازی برگزار میشود.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمرانی_مجازی
🔻حکومتها چگونه حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اعمال میکنند؟
🔻کشورهای پیشرو چگونه توسط حکمرانی فضای مجازی بر روی ابزارها، محتواها و پلتفرمها نظارت میکنند؟
🔻رویکرد ایران در حکمرانی فضای مجازی چگونه بوده است؟
@asrehooshmandi
هدایت شده از 📚قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد_رسانهای 2️⃣9️⃣
💢چگونگی تشخیص #خبر درست از نادرست
5- از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در #سه خبرگزاری و یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
✍️ دکتر معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
عصر هوشمندی
💢دومینوی تصاویر فتوشاپی برای فریب افکار عمومی ایران!
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
موضوع نوید افکاری که بهعنوان یکی از آخرین تلاشهای رسانهها و گروههای معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالفتراشی در دستور کار قرار گرفته بود، بهعنوان نمونهای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوریهای ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.
در جریان رسانهای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگهایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهرهگیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی "همراهی جماعت"، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت همنوایی با این جریان رسانهای و ... را شاهد بودیم.
همانگونه که هشتگهای خاص این موضوع با تلاش «رسانهها و سیاستمداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتیها» و البته مردمی که فریب این جو رسانهای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، #تصاویر_ساختگی و استفاده ناشیانه از #فتوشاپ به مثابه قمار رسانههایی که ادعای حرفهایگری داشتند بر سر حیثیتشان بود.
این #تصاویر_فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری بهصورت دومینویی، در رسانههای فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشتههایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را میگیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا میکند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی میتوان دریافت.
روندکاویها نشان میدهد این تصاویر ساختگی که مصداق #تولید_دیس_اینفورمیشن برای #فریب_افکار_عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانهای منافقین و همچنین فعالان سلطنتطلب و عوامل این رسانهها بازنشر شدهاند.
این پاسکاری و همافزایی رسانهای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستیآزمایی تصاویر توسط کاربران شبکههای اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگهای استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.
پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانهای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.
@asrehooshmandi
🔸روشهای دخل و تصرف رسانهای
مايكل پرنتی (Michael Parenti) اندیشمند ارتباطی در اشاره به روشهای دخل و تصرف رسانهای در اذهان مخاطبان اين متدها را شناسايی كرده است:
١. سركوب از طريق حذف (Suppression by Omission)
٢. حمله كردن و تخريب هدف (Attack and Destroy the Target)
٣. برچسب زدن (Labeling)
۴. فرضهای بازدارنده (Preemptive Assumption)
۵. مخابره ظاهر امر (Face-Value Transmission)
۶. تنزل دادن محتوا (Slighting of Content)
٧. توازن دروغين (False Balancing)
٨. كادربندی (Framing)
٩. اشاره نكردن به چرايي موضوعات (Learning Never to Ask Why)
https://tinyurl.com/yxf5lz3a/
@asrehooshmandi
💢چرا سلبریتی صلاحیت اظهارنظر درباره هرچیزی را ندارد؟
♨️موضوع دخالت سلبریتی ها در همه امور را با معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای در میان گذاشتیم و او در این باره گفت: اینکه سلبریتیها به خود این اجازه را میدهند درباره هر موضوعی اظهارنظر کنند برمیگردد به اینکه متاسفانه ما وارد لایه دوم و پنهان و البته ناپسندتر سلبریتی یعنی «#سلبریتیسم» شدیم.
♨️این لایه و ورود به آن است که سبب میشود افراد چهره که اصطلاحا آنها را سلبریتی میشناسند پا را کمی فراتر گذاشته و درباره موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صحبت کنند و دردآورش اینجاست که اکثرا هم بعد از این اظهارنظرها، پاس حرفشان نمیمانند و مسوولیت تهییج و فراخوانی مخاطبان به کنشهای مختلف را برعهده نمیگیرند و جالبتر اینکه خودشان هم نقش مدعی و طلبکار را بازی میکنند.
♨️شما کمتر میبینید که در یک جامعه مبتنی بر خرد، افراد درباره همه چیز به خود اجازه اظهار نظر بدهند چراکه تخصص گرایی نقطه عطف این جوامع است. اما اینجا سلبریتی ما درباره قیمت پوشک بچه، آب معدنی، انتخابات ریاست جمهوری، هشتگسازیها و هشتگ بازیها و ... وارد میشود و چه بسا همین بی محابا اظهارنظر کردنها هزینههای جدی برای کشور و افکار عمومی ایجاد کند.
♨️این رفتار را اگر نخواهیم بدبینانه نگاه و بررسی کنیم به میل شدید این افراد به دیده شدن به هر قیمیت باز میگردد چراکه شاهد بودیم این افراد در پارهای از موارد از اصل و اساس یک موضوع نیز مطلع نبودند اما به جهت اینکه میدانستند موجی است که سبب دیده شدن و بقای انها میشود، به موضوع ورود پیدا کردند و هزینه تراشی رخ داده است.
♨️به هر حال این پدیده سلبریتیسم خطرناک است و همه باید بر این موضوع تاکید کنیم که هیچ کسی حق اظهارنظر معنادار و بی قاعده در حوزه ای که تخصصی در آن ندارد، را نداشته باشد. اگر قرار هست کنشی را حمایت یا تبلیغ کنند باید در آن زمینه از اندک تخصصی برخوردار باشند . صرف شهرت به معنای داشتن صلاحیت برای اظهارنظر های غیرکارشناسی نیست.
♨️سلبریتیها باید حواسشان باشد که مصداق #مشغولسازی و #غافلسازی نباشند که متاسفانه امروز شاهدیم برخی از اظهارات این قشر در همین راستاست.
⬅️در لینک زیر با تصاویر و مثالها درباره نوع کنشگری سلبریتیها توضیح داده شده است.
➡️http://fna.ir/f03dky
@asrehooshmandi
⚠️نفوذ نرمافزارهای جاسوسی از طریق پیامرسانهای جعلی
محققان امنیتی با ردیابی یک نمونه بدافزار، نرمافزار جاسوسی اندرویدی جدیدی را ردیابی کردند که از طریق پیامرسانهای جعلی مانند Threema ، Telegram و WeMessage توزیع میشد.
بدافزارها و نرمافزارهای مخرب در هر یک از فروشگاههای آنلاین یافت میشوند؛ بسیاری از برنامههایی که تحت عناوین مختلف برای سیستم عامل اندروید منتشر میشوند، از روی برنامههای منبع باز ساخته شدهاند. بسیاری از این برنامهها صرفاً با تغییر نام و آیکون بهعنوان برنامههای گوناگون و با هدف استفاده از سرویسهای تبلیغاتی داخل این برنامهها و درآمدزایی برای منتشرکننده برنامه، تولید میشوند.
این، بدافزار میتواند اعلانهای برنامههای پیامرسانهای تلگرام، اینستاگرام، اسکایپ، فیسبوک، واتساپ، مسنجر و وایبر را بخواند و به طور موثر پیامهای دریافتی را به سرقت ببرد. بدافزار جاسوسی APT-C-23 میتواند صفحه نمایش (فیلم و تصویر) و همچنین تماسهای ورودی و خروجی را از طریق واتساپ ضبط کند.
https://www.isna.ir/news/99071511447/
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیههای یک موبایلقاپ به مردم!!
یک موبایلقاپ که در تور نیروهای انتظامی افتاده است برای در امان ماندن از موبایلقاپها توصیههایی به مردم کرده است.
@asrehooshmandi
📊هشتگهای جاماندگان اربعین از نگاه #بیگ_دیتا
◾️امسال که کرونا ایام سوگواری ماه محرم و صفر را تحت تاثیر خود قرار داده است، حسینهها در فضای مجازی برپا شده، جاماندگان از مسیر اربعین، غم این فراق را با تبدیل شدن به رسانه برای رساندن پیام ابدی نهضت امام حسین(ع) به گوش جهان در این شبکههای اجتماعی پیگیری کردند. امسال هر کاربر به یک رسانه تبدیل شده است، رسانهای که سالهای قبل با تولید محتواها و بهکارگیری هشتگها بایکوت و سکوت رسانههای خارجی در برابر بزرگترین اجتماع مذهبی و انسانی جهان شکست داده و امسال نیز نشان دادند که حسین در میان جان ما قرار دارد حتی اگر شرایط، امکان ابراز ارادت حضوری را برای ما فراهم نیاورد.
◾️امسال پرچم سرخ کربلا در فضای مجازی با بهرهگیری از هشتگهایی با رویکرد عشق به امام حسین(ع) و اربعین به اهتزاز در آمده است. هشتگهایی که در ساعات اولیه استفاده از سوی کاربران در جغرافیای شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و همچون سالهای قبل توانستند در صدر ترندهای جهانی توییتر قرار گیرند.
◾️دیتاک روند دو هشتگ اصلی طراحی و پیگیری شده در فضای مجازی به مناسبت اربعین یعنی #حب_الحسین_یجمعنا و #ARbaeen2020 را در سه بستر توییتر، اینستاگرام و تلگرام مورد بررسی قرار داده است.
📊هشتگ #حب_الحسین_یجمعنا در #تلگرام در ۷۹۳ پست مورد استفاده قرار گرفته که پربازدیدترین پست مربوط به خبر جام جم مبنی بر ترند نخست توییتر شدن این هشتگ در ساعات اولیه اربعین بوده است.
این هشتگ در اینستاگرام ۲٫۶ هزار بار متکرار شده که پربازدیدترین آن مربوط به مداحی حمیدرضا علیمی با روضه ظهر اربعین با ۶٫۸۴۸ لایک بوده است.
#حب_الحسین_یجمعنا در فضای توییتر ۶۲۴٫۲ هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است که توییت کاربری با این متن که «الان باید بین الحرمین باشیم و زیر لب بخونیم آمدهام که بنگرم، گریه امان نمیدهد» با ۱۸۴۸ بار ریتوییت و ۳۹۷۰ لایک پربازدیدترین محتوا در این بستر بوده است.
📊هشتگ #ARbaeen2020 در ۲۸۴ پست کانال تلگرام، ۱٫۱ هزار پست اینستاگرام، ۸۸۱ کامنت و ۴۰۳٫۱ هزار توییت مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
پربازدیدترین مطلب این هشتگ در تلگرام، مربوط به موسسه مصاف با این مضمون بوده است که «اگر میخواهید نمونهای از دنیای پس از ظهور منجی را ببینید به راهپیمایی اربعین نگاه کنید، جایی که مردم همهچیز را فدا میکنند و بهصورت رایگان به سایر مردم از کشورها و اقوام مختلف خدماترسانی میکنند.»
این هشتگ در اینستاگرام در صفحه نوای روضهخوان و با روضه حضرت رقیه و با ۱۷٫۱۹۳ بازدید و ۴۲۱۰ لایک پربازدیدترین محتوای پیگیری شده از طرف کاربران بوده است.
پربازدیدترین مطلب هشتگ اربعین ۲۰۲۰ در توییتر مربوط به علیاکبر رائفی پور با مضمون «فرهنگ اربعینی انسان غرق شده قرن ۲۱ در پوچی، گناه و سرگشتی را ریست و به تنظیمات کارخانه بازمیگرداند» با ۸۶۴۲ لایک و ۵۴۸۵ ریتوییت بوده است.
📈این رصد که مربوط به بازه زمانی ساعت ۲۰، ۱۶ مهر تا ساعت ۱۵ روز اربعین بوده است نشان میدهد، در کنار این دو هشتگ اصلی، هشتگ های #اربعین، #ما_ملت_امام_حسینیم و #کربلا نیز از سوی کاربران مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.
◾️در کنار موجهای پیگیری شده کاربران ایرانی، کاربران عراقی نیز هشتگ #سنزور_بالنیابه_عنکم را برای همدلی با زائران جامانده از اربعین مورد توجه قرار دادهاند.
◾️امسال که جهان متفاوتترین دوران خود را سپری میکند و کرونا آمده است که بسیاری از روالها و مناسک را متاثر از خود کند، شیعیان نشان دادند که پیام رسای خون حسین (ع) را با هر روشی به گوش جهانیان خواهند رساند. یک روز با حضور میلیونی در مسیر نجف تا کربلا و یک روز در پیادهروی مجازی و بردن نام اباعبدالله و اربعین در صفحه نخست رسانههای مجازی جهان.
#دیتاریپورت
✅ Data Is Talking
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراض دوستداران شجریان به #رسانههای_ضدانقلاب
🔹رسانههای ضدانقلاب که پیش از این تلاش داشتند هرگونه تجمع مذهبی را عامل شیوع کرونا قلمداد کنند، پس از تجمع هوادارن شجریان مقابل بیمارستان، با تغییر موضع، سعی در بهرهبرداری سیاسی داشتند که همانطور که در فیلم مشخص است با اعتراض مردم مواجه شدند.
✅امروز پس از اعلام خبر درگذشت محمدرضا شجریان رسانه های فارسی زبان خارج از کشور تلاش کردند که تجمع دوستداران این استاد آواز را، در قالب تجمع در اعتراض به نظام بازنمایی کنند. این شتابزدگی البته موجب بروز گاف های جدی در حوزه فعالیت رسانهای آنها نیز شده است.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چطور میتوان ویدیوهای جعلی را تشخیص داد؟
💠فضای مجازی پر از ویدیوهایی است که ظاهرا رخدادهایی مهم یا عجیب و غریب را نشان میدهند. شمار این ویدیوها در هنگام ناآرامیهای سیاسی و اجتماعی به مراتب افزایش مییابد. چگونه میتوان به اصالت ویدیوها پی برد؟
دویچهوله
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار کلیپهای طنز یا دابسمش مجازات دارد؟
🔸چه پیامهایی در گروههای کاری و درسی حریم خصوصی محسوب میشود؟
👆🏼این ویدیو را به عزیزانی که میشناسید نشان دهید تا کمک کنیم دابسمشهای طنز معلمها و دانشآموزان در کلاسهای مجازی کمتر ساخته و منتشر شود.
تبیان آنلاین
@asrehooshmandi
❌پدران و مادران حتما بخوانند
💢آسیبهای فضای مجازی دختران را بیشتر تهدید میکند/ کم شدن سن گرایش به مسائل جنسی در نوجوانان
♨️آموزش مجازی و کلاسهای آنلاین آن هم در بستر اینترنت بینالمللی بهانه ای شده است که کم سن ترین محصلین کشور هم مجبور به استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند و یا لپ تاپ شوند. اینکه کودکان از عنفوان کودکی به کامپیوتر مسلط باشند میتواند نکته مفیدی باشد، اما ماجرا وقتی نگران کننده می تواند باشد که این ابراز الکترونیک به اینترنت متصل بشود. جذابیت و آزادی ذاتی ای که در اینترنت وجود دارد، بسیاری از مواقع می تواند برای کودکانی که قوه تشخیص و تمییزی مثل بزرگسالان ندارند خطرناک باشد.
✅دکتر اسماعیل تبار روانشناس و کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به پرونده چند مراجع، درباره گروه های در معرض خطر، راه کارهایی برای مواجه صحیح با مشکلات ناشی از سهل انگاری خانواده ها و فرزندان در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرده است.
http://fna.ir/f02qrg
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ موضع مردم در دعوای قره باغ چیست؟
🔹#قره_باغ ناحیهای است که چندین سال پیش در جنگ ارمنستان و آذربایجان، تحت اشغال ارمنستان قرار گرفت و کمتر از دو هفته قبل آذربایجان برای بازپسگیری این ناحیه به اقدام نظامی که حالا به آتش بس ختم شده، روی آورد.
📊این گزارش که از رصد دیتاک در تاریخ ۵ تا ۱۴ مهر از بیش از ۱۲۴ هزار توییت تهیه شده، موضع کاربران توییتر در این موضوع را بررسی میکند.
📈بازه زمانی یاد شده اوج انتشار توییتهای مرتبط با قره باغ و یاشاسین ایران است.
🔹در این موج هشتگهای #یاشاسین_ایران، #قره_باغ، #آذربایجان و #ارمنستان به ترتیب بیشترین تکرار را داشتهاند.
🔹با اینکه هشتگهای مرتبط با قره باغ زودتر متولد شدند، #یاشاسین_ایران با اختلاف بسیار زیادی اکثریت محتوا را به خود اختصاص داده است.
🔹داده کاویها نشان میدهد که مضمون پیامهای کاربران به ۴ دسته اتحاد ایران، براندازی و انتقاد از حاکمیت ایران، انزجار از دخالت کشورهای دیگر و حمایت از آزادی قرهباغ تقسیم میشود.
#دیتاپولیتیک
#دیتاریپورت
⬅️جزییات موضوع را در بلاگ ما بخوانید.
✅ گزارشهای دیتاک را در کانال زیر دنبال کنید:
@dataakcom
✅ Data Is Talking
@asrehooshmandi
4_5771549865221818404.mp3
4.43M
در برنامه کافه رادیوی #رادیو_جوان پاسخ داده شد:
✅وقتی می گوییم مخاطب باید نسبت و فاصله خود با رسانه را تنظیم کند، یعنی باید چکار کند؟
✅رسانه کجای زندگی ما قرار دارد و ما کجای معادلات رسانهای؟
📻معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
❌ضد جریان (Contraflow) چیست؟
🔹#ضد_جریان، در حقیقت تولد جریانهای دیگر خبری است که نه در تقابل با جریانهای دیگر خبری موجود، بلکه در صدد تاسیس و راهاندازی جریانهای جدیدی است که میتواند به نوعی مخاطبان را از یک سو به خود جذب کرده و از سوی دیگر وجههسازی متفاوتی برای خود در مقابل دیگران ایجاد کند.
🔹به همین دلیل ضدجریان یک جریان تقابلی (Counter Flow) نبوده و درصدد پاسخگویی به جریانهای رقیب یا دشمن یا متجاوز بطور مستقیم نیست. در حقیقت، ضد جریان، یک #گفتمان_جدید_خبری است که تلاش میکند اخبار جهانی را تحتالشعاع قرار داده و سمت و سوی آنها را تغییر دهد.
🔹نمونههای عملی تحقق این مفهوم در صحنههای مختلف جهانی، تولد سینمای بالیوود در هند در مقابل سینمای هالیوود آمریکا، گسترش نشریات فراملی مانند الحیات و الشرقالاوسط در لندن در مقابل نشریات مخصوصا انگلیسی زبان غربی، ظهور شبکه الجزیره در مقابل سی ان ان در جهان عرب، راهاندازی شبکه العالم و سپس پرس تی وی در مقابل شبکههای عربی و انگلیسی و ایجاد شبکه العربیه در مقابل العالم توسط عربستان سعودی است.
#عصر_هوشمندی،مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢شرکتهای فناوری آمریکایی هدف مجازاتهای بیشتر اتحادیه اروپا
▫️اتحادیه اروپا مشغول تهیه فهرستی از شرکت های بزرگ است تا قوانین سختگیرانه تری بر آنها اعمال کند.
▫️در همین راستا یک منبع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده اتحادیه اروپا مشغول تهیه فهرستی از ۲۰ شرکت بزرگ فناوری است که در مقایسه با رقبای کوچکتر خود با قوانین سختگیرانه تری مانند اشتراک گذاری اجباری اطلاعات و شفافیت بیشتر، روبرو می شوند.
▫️شرکت های حاضر در این فهرست براساس سهم از بازار، تعداد کاربران و وابستگی شرکت های دیگر به پلتفرم هایشان انتخاب می شوند.
▫️هرچند هنوز مشخص نیست نام چه شرکت هایی در این فهرست ذکر شده، اما کارشناسان معتقدند پلتفرم های آمریکایی بخش اعظم آن را تشکیل می دهند و احتمالا شرکت هایی بزرگی مانند آمازون، اپل، فیس بوک و گوگل در آن وجود خواهندداشت.
▫️اتحادیه اروپا قصد دارد اقدامی فراتر از جریمه شرکت های بزرگ انجام دهد و راهی برای تغییر عملکرد این شرکت ها در اسرع وقت بیابد حال خواه این راه هموار کردن مسیر رقابت باشد یا اجبار شرکت ها به تجزیه.
انگجت
@asrehooshmandi
✍️غلطنویسی؛ از توییتر تا رسانههای رسمی و «شاد»
🔹یکی در توییت یک مسئول دیده میشود و دیگری در تابلو یک کافه، آن یکی استیکر غلط نوشتهشده در برنامه «شاد» است و دیگری خبر یک خبرگزاری یا تیتر یک روزنامه؛ غلطنویسیها رفته رفته به تمام کلماتی که طی روز میبینیم نفوذ کردهاند؛ تا جایی که یک کاربر فضای مجازی میخواهد کلمه درستی را با غلط اصلاح کند!
🔹با همه اینها تا مدتی پیش شاید هنوز امیدها بر این بود که این غلطها میتواند با تلاش نظام آموزشی اصلاح شود؛ تا اینکه در آموزش روزهای کرونایی هم سر و کله غلطنویسیها پیدا شد! عکسهای مختلفی از شبکه «شاد» آموزش و پرورش به دستمان میرسید و ابراز تعجب مخاطبان از اینکه چطور در یک فضای آموزشی کلمات غلط نوشته میشوند. ماجرا از این قرار است، در این برنامه که برای آموزش دانشآموزان در روزهای کرونایی آماده شده و با نظرات مختلفی همراه بوده، استیکرهایی دیده شده با اشتباههایی مثل رعایت نکردن هکسره؛ برای مثال «وقته کاره» به جای «وقت کاره» و ...
https://www.isna.ir/news/99072115163/
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
🔹بحران نمایی با سواری روی مشکلات اقتصادی مردم
🔻فردی در یکی از شبکه های اجتماعی با انتشار اعلامیه یک کودک دانش آموز #مدعی شده است او به دلیل نداشتن گوشی همراه مناسب برای دریافت آموزش خود را در دیر استان بوشهر به دار آویخته است. بلافاصله نیز متنی به نقل از معلم این دانش آموز منتشر می شود و....
🔻اولین تاثیر پیام برانگیختن احساسات مخاطب است. مخاطب به محض احساساتی شدن، کمتر به سمت راستی آزمایی و سنجشش صحت ادعاهای رسانه ای می رود. آن را باور می کند و نسبت به آن وارد کنشگری می شود و به این ترتیب بدون اراده در خدمت سیستم و #چرخه_توزیع_شایعه قرار می گیرد.
🔻خبر خودکشی دانشآموز اهل دیر به نداشتن تلفن همراه در نهایت #تکذیب شد و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد: براساس تحقیق و بررسیهای میدانی و مستندات جمع آورشده، این مرحوم از روز بازگشایی مدرسهها در ۱۵ شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانشآموز بدلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری میکرده است.
🔻این دانش آموز در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاسهای درس مجازی آنلاین شرکت داشته است. (این یعنی تلفن همراه این دانش آموز فرسوده یا نامناسب نبوده است) و همه مستندات اعم از فایلهای صوتی، تصویری، تکلیف و تمرینهای درسی دانشآموز در گروه درسی موجود است.
🔻با قبول اینکه هستند دانش آموزانی که از امکانات مناسب برای دریافت آموزش مجازی برخوردار نیستند، اما گویی عزمی برای #بحران_نمایی وجود دارد. در عصر تنوع و تکثر محتواها، شما می توانید چیزی را ببینید و نکته ای را باورکنید که اساسا با آنچه هست تفاوت جدی دارد.
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای
@asrehooshmandi