#بازنشر | #یادداشت
♦️ مدعیان غربی حقوق زن چگونه به جنگ با زن ایرانی رفتند؟!
🖋 صغری عاشوری
📌 در بخشهایی از متن میخوانیم: 👇
🔸فحاشی، تهدید، آزارگریهای مجازی و خیابانی، تکهکلامهای رکیک جنسی، سلاحهای سرد و گرمی که آشوبگران حمل میکردند و دیدن صحنههای زدوخورد آشوبگران با مردم و نیروهای امنیتی، همهوهمه اشکال مختلف خشونتی است که علیه زنان کشور در این سه ماه گذشته اتفاق افتاد.
🔸اما این خشونتها و این سلب امنیت از فکر و روان زنان کشور از جانب چه کسانی اعمال شد؟ ... همانها که میگویند برای اعادهی زندگی آزاد برای زنان به خیابانها آمدهاند اما سطل زباله میسوزانند، فحشهای رکیکشان تحقیر جنس زن است و با تکهکلامهای جنسیشان در معابر، زن جوانی را که مادر است و دغدغهی تربیت سالم و صحیح فرزندش را دارد میترسانند...
📬 متن کامل را از اینجا بخوانید.
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
#یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار؛ ابهامات و دستاوردها
▪️کنگرهی زنان تاثیرگذار که در تاریخ ۳۰ دیماه ۱۴۰۱ برای اولین بار در جهان به ابتکار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، از ۹۶ کشور مختلف دنیا میهمانانی در سطح همسران روسای جمهور، وزیران زن، فعالان علمی و اجتماعی داشت.
▪️این کنگره علیرغم آنکه چند هفته پس از تعلیق ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و مخدوش نمودن چهرهی ایران و زنان ایرانی در جهان و در جهت بازگویی روایت حقیقی از زنان ایرانی برگزار گردید، اما خالی از اشکالات و انتقادات جدی نیز نبود. اشکالاتی از جمله: عدم شفافیت اهداف، چشماندازها، دستاوردهای کنفرانس، ملموس نبودن جایگاههای اثرگذاری زنان دعوت شده و فرآیند انتخاب آنان برای حضور در کنفرانس، مبهم بودن برخی اطلاعات ارائه شده از همایش.
▪️اما دستاوردهایی نیز این کنگره برای کشور و زنان ایرانی به ارمغان آورد که در یادداشتی به اختصار به این دستاوردها پرداخته شده است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار؛ ابهامات و دستاوردها ▪️کنگرهی زنان تاثیرگذار که در تاریخ ۳۰ دیماه
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ «زن ایرانی این است و فقط این نیست»
✍🏼|مریم اردویی
▪️برای اولین بار در جهان کنگرهای بر پا شد که از نظر تا عمل عاملیتی زنانه داشت؛ کنگرهای با نام «زنان تأثیرگذار». این کنگره که به گفتهی دبیر علمی آن از سال گذشته ایدهی آن مطرح و خیز برای اجرایی شدن آن برداشته شده بود، توانست ۳۰۰ بانوی فعال و اثرگذار در سه حوزهی «اقتصاد و کارآفرینی»، «علم و فنآوری» و «اجتماعی» از ۵ قاره و ۹۶ کشور را گرد هم آورد.
▫️ از زمان برگزاری این همایش نقدهایی صورت گرفت که برخی وارد و برخی تهاجماتی غیراخلاقی بود. به عنوان مثال تلاش برای ویترینی نشان دادن حضور خانم دکتر علمالهدی و تنها منتسب دانستن ایشان به مقام ریاست جمهوری یکی از موارد غیراخلاقی و ظلم به جایگاه علمی ایشان بود. چراکه خانم علمالهدی در این کنگره نماینده تخصص خودشان بودند و نه رئیسجمهور. اما با وجود تمام نقدها میتوان گفت این کنگره اقدامی مثبت و بهنگام بود در زمانی که غرب تلاش میکرد، چهرهای کریه و بدمنظر از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه دهد؛ زمانی که زن ایرانی با نام مهسا امینی شناخته و تنها اخباری که به دنیا مخابره میشد حصر و قتل زن ایرانی بود؛ زمانیکه اخراج ایران به استناد همین ظلم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رقم خورده و جمهوری اسلامی ناقض حقوق زن به شمار میرفت؛ دستاوردی مثبت از منظر بینالمللی بود از آن جهت که زنان ایرانی ابتکار عمل را در دست گرفتند و همنوعان خود را در میانهی یک جنگ ترکیبی علیه زن مسلمان ایرانی به مواجههی با واقعیت این زن کشاندند.
▫️اقدامی به هنگام بود چرا که توانست در یک جنگ اقتصادی و هیبریدی به زنان دنیا نشان دهد که زنان ایرانی با تمام سنگاندازیها و تحریمهای داخلی و خارجی، توانستهاند مدیرعامل بیش از ۹۰۰ شرکت دانشبنیان شوند و بانوی اندیشمند آلمانی را به چنان حیرتی وادارند که در مقابل زن مسلمان ایرانی انگشت حیرت به دهان بگیرد و زین پس خود را سفیر زن ایرانی در کشورش بداند. برگی برنده بود چراکه موجب شد بانویی با دهها هزار کارمند در ۱۶ کشور دنیا دست یاری اقتصادی دهد و دهها تفاهمنامه و قرارداد امضا شود. دستاوردی قابل تقدیر بود چرا که توانست برساخت سیاه رسانهها از بانوان چادری در ذهن بانوان دیگر کشورها را اینگونه اصلاح کند: «هیچ وقت فکر نمیکردم زنانی در این پوشش سیاه (black cover ) اینقدر بافرهنگ، عالم و شاد باشند. شما بانوان محجبه آرامشی دارید که من فقط در قدیسهها سراغ دارم.» بله اینها همه جای امتنان و تشکر دارد.
🔺 اما پرسشی در اینجا قابل طرح است که وقتی صحبت از تأثیرگذاری میشود، ملاک تأثیر چیست؟ آیا در سنجیدن میزان تأثیر نسبت امکانات و داراییها با توان فرد هم سنجیده میشود؟ آیا ملاکها صرفا مادی و به تعداد مقالات و دستاوردهای علمی، اقتصادی و پژوهشی محدود میشوند؟ مثلا زنی که در روستایی دور افتاده بخشی از بار تولید کشور را بر دوش گرفته و در زمانهای که مصرفزدگی در حال بلعیدن تولیدات خانگی مادرها است، جایی در محاسبات دارد؟ آیا دختری که در میان یک جو ناسالم و محیط گناهآلود شجاعت تغییر دین یا سبک زندگی را داشته و در برابر ناپاکیها قیام کرده، میزان اثرگذاریش بر محیط پیرامونی محلی از اعراب دارد؟ آیا زنی که دستاوردهای او انسانهایی والا در شرایطی سخت بوده، به عنوان زن اثرگذار شناخته میشود؟ آیا جای این نبود که از میان هفت بانویی که برتر شناخته شدند یک نفر بر اساس ملاکهای معنوی بانوی برتر میشد؟ مگر حرف انقلاب رشد معنوی در کنار دستاوردهای مادی نبود؟
🔺 اینها و دهها سوال از این دست را میتوان مطرح کرد. خوب است الان که سنگ بنای چنین محفلی توسط زنان ایرانی بنا نهاده شده و به گفتهی خانم خزعلی «ایران اسلامی می تواند مستقل از نهادهای بین المللی محور هماندیشی زنان تاثیرگذار جهان باشد.» به ملاکهای دیگر اثرگذاری نیز اندیشیده و به جهان نشان داده شود که ملاک انقلاب اسلامی در کنار پیشرفتهای مادی، دستاوردهای معنوی چون تولید انسان است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🛑 گفتوگوی تلویزیونی «سیاستگذاری حوزه زنان»
♦️ انسیه خزعلی
♦️ معصومه ابتکار
📅 شنبه | ۸ بهمنماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۲۲:۳۰
📺 شبکه ۴ سیما | برنامه #شیوه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#پرونده_ویژه
♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحرانها
✍🏼|صغری عاشوری
▪️چندین سال است که ورود زنان به ورزشگاه، مسأله مطرح حوزه ورزش زنان در کشور شدهاست. از سیاستمداران تا زنان ورزشکار، از ورزشدوستان تا سلبریتیها مواضعشان نسبت به ورزش حوزهی زنان، در رفتن به استادیوم فوتبال برای تماشای بازی مردان فوتبالیست خلاصه شده است؛ اما آیا تمام ابعاد و قواعد حاکم بر ورزش زنان مربوط به تماشای فوتبال و رفتن به استادیوم ورزشی است؟! سهم ورزش تخصصی زنان و ورزشکاران آن در میان مسئلههای ورزش حوزهی زنان چقدر است؟!
▫️وقتی خبرگزاریهای خارج از کشور چون ایندیپندنت، گاردین، یورونیوز را در حوزهی ورزش زنان بررسی میکنیم صدای زنان ورزشکار خصوصا زنان ورزشکار حرفهای به اعتراض از قواعد حاکم بر روح ورزش زنان بلند است. از نروژ، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلیس و... از زنان سیاهپوست تا زنان سفیدپوست، از آنچه در ورزش زنان تحت عنوان قاعده گنجانده شده است ابراز انتقاد و انزجار میکنند و علت را در ضدزنانه بودن این قواعد میدانند. قوانین حاکم بر ورزشهایی همچون ژیمناستیک، دو و میدانی، چوگان، والیبال ساحلی و سالنی و برخی دیگر از ورزشها برای زنان و مردان تفاوتی ندارد؛ درحالیکه مکانیسمهای فیزیولوژیک زنان و مردان با یکدیگر تفاوت دارد اما اصل قواعد ورزشی بیشتر رشتهها در انطباق با مکانیسمهای بدنی مردان است و این امر سبب ایجاد فشار جسمی و روانی بیشتری به زنان را در ورزش حرفهای پدیده میآورد.
▫️اما موضوع فقط به قواعد ورزشی ختم نمیشود؛ در حیطهی لباس ورزشی نیز البسهی ورزشی مورد استفاده مردان حفاظتهای ایمنی اعم از جسمی و روانی در تناسب با ورزش را دارد اما برای زنان این موضوع رعایت نشده و آنان در برخی ورزشها ملزم به استفاده از البسهی بسیارکوتاه، تنگ و یا لباس زیر هستند.
▫️به اذعان بسیاری از زنان ورزشکار غربی، آنان به دلیل سلطهی مردسالاری بر روح ورزش زنان نه تنها از ورزششان لذت نمیبرند بلکه به دلیل ظاهر جنسیزدهای که پیدا میکنند، نمایان شدن بخشهایی از بدنشان که مایل به پوشش آنها هستند رنج میبرند. صدای انقلاب زنانهای از غرب و از سوی زنان ورزشکار علیه تنانگی و قواعد ضد زنانه نظام مردسالاری غربی بلند شده است و آنچه دور از انتظار نیست تغییرات اساسی در حوزهی ورزش زنان به طور جهانی است.
▫️برخی از این قواعد ورزشی مردسالار بر ورزش تخصصی کشور ما نیز حاکم است و تنها امر لباس ورزشی و پوشیدگی آن که مطالبه زنان ورزشکار غربی است در چارچوب ورزش زنان رعایت شده اما با عنایت به موارد مطرح شده از شِمای کلی ورزش زنان در عرصه جهانی و باتوجه به پرسشهای ذیل، بازنگری به طرح مسائل زنان در حوزهی ورزش بانوان ضروری است؛
⁉️ آیا تمام مسئلهی اصلی ورزش زنان صرفا استادیوم رفتن زنان است و زنان ورزشکار هیچ مشکلی ندارند؟! آیا امکان رفتن زنان به استادیوم فوتبال زنان و تشویق همجنسهایشان فراهم نیست؟! چرا سیاستمداران زنان کشور را در جهت تماشای فوتبال حرفهای و لیگ برتر زنان کشور سوق نمیدهند؟!
▫️این سوالات و پاسخ به آنها شاید بتواند قدری از غبارگرفتگی وضعیت شناسی ورزش زنان کشور بکاهد تا بتوان مسائل ورزش زنان را به درستی ادراک کرد. در ادامه و سلسلهیادداشتهایی به تحلیل برخی خبرهای حوزه ورزش بانوان پرداخته خواهد شد.
📋 #پرونده_ورزش_بانوان
🔸 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند:
|مستوره|
گفتگوهای تخصصی با موضوع:
تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
💠 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحرانها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری اول؛ قواعد حاکم بر پوشش
💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «ژیمناستهای آلمانی پاهای خود را در مقابله با جنسیتگرایی میپوشانند. "الیزابت سیتز" یکی از ژیمناستها در اینباره گفت: هر ژیمناست باید بتواند در لباسی که میپوشد احساس راحتی کند این درحالی است که در لباسهای ژیمناست معمولی احساس ناراحتی و جنسیزدگی داریم.»
🔗 لینک خبر
📌 «تیم هندبال ساحلی زنان نروژ در نبرد با نهادهای حاکم این ورزش، در اعتراض به پوشش بیکینی، شلوارک پوشیده و جریمه شدند.»
🔗 لینک خبر
📌 «"گورملی" از بازیکنان تیم واترپلو آمریکا نیز میگوید وقتی به خاطر سبک لباسهای شنا که تنگ و کوتاه هستند نگران جنسیشدن میشوند و تمرکزشان را از دست میدهند، بازدهی ورزشی لازم را ندارند چون نگران هستند.
"جس واتانابه" کاپیتان تیم والیبال کوپرتینو کالیفرنیا نیز میگوید پسرهای والیبالیست شلوارکهای بلند و آزاد دارند و مجبور نیستند آنچه را که نمیخواهند دیگران ببینند را نشان دهند چون تا ران پاهایشان پوشیده است اما زنان والیبالیست حین بازی میتوانند اسپندکس خود را تا انتهای باسن ببینند و این خوب نیست، چرا باید شلوارکهای زنان والیبالیست اینقدر تنگ باشد؟!»
🔗 لینک خبر
▪️ آنچه در میان اخبار ورزشی حوزهی زنان بسیار قابل تامل است شکایت و انتقاد زنان ورزشکار غربی از بابت عدم آزادی انتخاب پوشش بر مبنای فراهم شدن آسودگی خاطرشان در ورزش حرفهای بودهاست.
▪️قواعد جوامع مردسالار غربی به گونهای چارچوبهای ساده ورزش حرفهای زنان را تنگ گرفته است که آنان را دچار تشویش ذهنی و روحی نموده است که این تشویش برآمده از القای قوانین عدم پوشیدگی است که در ورزش زنان غرب حاکم شده است.
▪️سختگیریهای عدم پوشش زنان ورزشکار حرفهای در راستای چه فلسفهای است؟! آیا در جهت حفاظت بدن زن از آسیبدیدگی میباشد؟! چرا زنان ورزشکار غربی در ابتدای قرن ۲۱ لباسهای آزادانهتری برای ورزش داشتند اما اکنون تحت قوانین سختگیرانه ملزم به پوشیدن بیکینی شدهاند؟! آیا در ورزش زنان نیز اولویت لذت مردانه است و نه سلامت، امنیت و شادابی زنانه؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر | #یادداشت
♦️ زن و مرد مقابل هم یا در کنار هم؟
✍🏼|مهدیه منافی
▪️رهبری در دیدار اخیر(١) خود با بانوان ایدهی جدیدی را در نسبت میان دو جنس مطرح کردند. ایدهی زوجیت در مقابل تضاد دیالکتیک هگلی. نگاهی که به لحاظ نظری دو وادی مفهومی کاملا متقاوت را برای ما گشود. رویکردی که در آن، سنتز محصول تضاد و تز و آنتیتز نیست. بلکه سنتز از همراهی و ملائمت به دست میآید.
▪️تعریف زوجیت همین است، کامل شدن زن و مردی که در کنار هم به آرامش میرسند. این نگاه را اگر تا مبنای انسانشناسی و شناخت زن و مرد پیش ببریم دو طرح را پیش روی ما میگذارد. طرحی که در آن زن و مرد ضد و مقابل همند و خانواده میشود جمع اضدادی که باهم سر جنگ دارند، و طرح مقابل که همان زوجیت است و الگوی رفتاری زن و مرد بر اساس وفاق(٢) است و اگر این یکی بودن رو به انشقاق(٣) و جدایی نهاد، راه قرآن صلح است و اگر نشد طلق و آزاد شدن زن و مرد تا به زندگی ادامه دهند. زیرا اصل ازدواج در همان همراهی است که اگر محقق نشد ازدواج به کارکرد خود نرسیده و اسلام راه را برای خروج از آن باز گذاشته است.
▪️حتی اگر سراغ آیات طلاق برویم، در طلاقی که اسلام تعریف میکند بازهم جنگ و تقابل نیست بلکه تمام تعابیر نشان از برخورد همراه با ملاطفت دارد؛ تعابیری چون «امساک بالمعروف»(۴) به نيكويى نگاه داشتن يا «تسریح باحسان»(۵) به نيكى رها ساختن.
▪️اگر این نگاه را تا مبانی حقوقی پیش ببریم باز دو الگوی جدید پیش روی ما میگذارد. الگوی تقابلی حقوقمحور یا الگوی تکلیف و مسئولیتمحور. در الگوی اول فرد چه زن باشد یا مرد، خود را محور تعریف کرده و حقوق را بر مدار «خودش» تعریف میکند نه بر محور زوجیتی که دائر مدار بر تضاد نیست. در زوجیت چون اصل بر وفق و یکی شدن است، خودمحوری موضوعیت ندارد و زوجین بدون تنش و درگیری به نیازهای هم توجه کرده و به تکالیف متقابل میرسند.
▪️از سوی دیگر با این رویکرد زوجیت عین عدالت است. اگر با تعبیر امیرالمؤمنین (ع) عدالت(۶) امور را سر جای خود قرار میدهد، زوجیت زن و مرد را سر جای زن و مرد بودن قرار میدهد. زن و مردی که در آفرینش زوج همند نه مشابه و برابر با یکدیگر؛ و همین مبنا تفاوت اساسی ما با نگاه انسانشناسی فمینیسم در تعریف جنس و جنسیت را رقم میزند. جنسیتی که در نگاه اسلام اکتسابی نیست و بالذات صفات منحصر به فردی را به هریک از زن و مرد میدهد.
پینوشت:
١- بیانات رهبر ۱۴/۱۰/۱۴۰۱
٢- وفاق مقابل شقاق. عرب به چیزی که قبلا یکی بوده و از هم جدا شدند، "شقاق" میگوید.
٣- سوره نساء، آیه۳۵
۴ و ۵- سوره بقره، آیه۲۲۹
۶- نهج البلاغه حکمت ۴۳۷
@strategistladies
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|