عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️معنویت زنانه و تحقیر ستمگران
🔹معمولا تحلیلهایی که حول شخصیت حضرت زینب سلامالله علیها شکل میگیرد با برجسته کردن نقش اجتماعی ایشان و حضور در دربار یزید و خطبهخوانی، تنها به بازنمایی نوع خاصی از کنشگری زنانه میپردازند و زینبگونگی را به این نوع از کنشگری در زندگی ایشان منحصر میکنند. گویی این شکل خاص بروز اجتماعی، اصل و بقیه زندگی ایشان در بروز موقعیت زینبگونه فرع محسوب میشود. رهبر انقلاب هر زمان در رابطه با اهمیت نقش تاریخساز ایشان صحبت به میان آوردهاند در کنار تبیین اثرات این کنشگری از بیان دیگر وجوه زندگی ایشان و سببی که منجر به این نوع کنش شده غفلت نکردهاند. ارزش و عظمت حرکت حضرت زینب سلامالله علیها از منظر رهبر انقلاب «به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است».
🔸ایشان حتی بعد بارز و برجستهی شخصیت حضرت زینب سلامالله علیها را « ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی» میدانند که همین دل سپردن سبب میشود تا «شخصیت زن اسلامی آنچنان سعه و عظمتی پیدا کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز شود.» ایشان حتی رفتار و بیانات حضرت در برابر حاکم متکبر و مستبد زمان را مظهر کامل بروز ظرفیت معنوی و عقلانی جنس زن میدانند. به عبارتی زن دارای یک ظرفیت معنوی و عقلانی است که وقتی بر مبنای جهانبینی توحیدی در مسیر عمل به تکلیف در پیوند با ولی زمان قرار میگیرد میتواند تاریخساز شود.
🔹همین ظرفیت بالای معنوی در زنان بود که با هوشیاری امام راحل (ره) با تکلیفگرایی اسلامی پیوند خورد و یک بار دیگر منجر به حرکت تاریخی انقلاب اسلامی شد. یکی از آسیبهایی که امروزه این ظرفیت عظیم را هدف قرار داده و در حال بهرهبرداری از آن به نفع نظام سلطه است، پیدایش معنویتهای سکولار و جنبشهای معنوی نوپدید است که با نشان دادن سراب بجای آب، زنان بسیاری را به علت دارا بودن همین ظرفیت خاص به دام انداخته است. جریاناتی که ردپای آنها را باید در میان کلاسهای شکرگزاری، فنگشویی، یوگا و ...پی گرفت که در کنار ترویج عرفانهای کاذب اقدام به اشاعهی مبانی اندیشه فمنیسم من جمله تأکید بر استقلال مالی زنان با مبانی اومانیسمی میکنند.
🔸 معنویت مدرن با به رسمیت شناختن تمدن مدرن که قوامبخش زن غربی به عنوان الگوی غالب و دیگری الگوی سوم است، تلاش میکند تا انسان در درون این تمدنی که نابودکنندهی زنانگی است، لحظاتی چند با حالتی مخدرگونه به آرامش برسد. زنانی که روح معنویتخواهشان در معیشت ضنکی که رهاورد تمدن مدرن غرب است به تنگ آمده، در میان هجوم انواع کتب ترجمهای زرد و عرفانهای کاذب، به از خودبیگانگی که ذاتی مدرنیته است، دچار شده و لحظاتی را با آرامش کاذب حاصل از آموزههای این دین جدید ظلم مدرنیته را تاب میآورند و تسلیم شرایط رقتباری میشوند که این تمدن ناخداباور رقم زده است.
🔹امروز که در مسیر برداشتن گام دوم انقلاب هستیم که از قضا یکی از محورهای آن توجه به معنویت است، بیش از پیش به بالفعل کردن این ظرفیت عظیم زنانه نیاز داریم. زمانی چنین اتفاقی رقم خواهد خورد که در ابتدا چنین ظرفیتی را به رسمیت بشناسیم و در کنار بسترسازی درست با آسیبهایی پیش روی این ظرفیت عظیم زنانه، هوشمندانه مقابله کنیم. جامعهای که بانویی چون حضرت زینب سلامالله علیها را دارد که به تعبیر رهبر انقلاب با عظمت معنوی خود ستمگران را تحقیر کرد، نباید اجازه دهد زنانش با معنویتهای سکولار دست ساز ستمگران تحقیر شوند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌 موقعیت زینبگونگی/ دکتر مهدی تکلو
🖇 اینجا بخوانید
📌حضور زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس/ محمد فرزانه
🖇 اینجا بخوانید
📌چگونه حجاب استایلها معنای حجاب را تغییر میدهند؟/ فاطمه محمدی
🖇 اینجا بخوانید
📌یک فعال فرهنگی حوزه زنان: «مادری» جاذبهای فطری در زنان است/ مریم سادات ظهوریان
🖇 اینجا بخوانید
📌فلسفه حجاب و پوشش/
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان کارمند انگلستان از دست همکاران مرد خود در امان نیستند!
🖇 اینجا بخوانید
📌بیایید از خود بپرسیم زینب که بود که امام او را برای کربلا و رسالت بزرگ برگزید و با وجود مخالفتها ایشان را همراه کاروان کربلا برد/ عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌حلیمه یعقوب اولین رئیس جمهور زن سنگاپور در عین حال اولین رئیس جمهور محجبه جهان است
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 پدیدهای به نام زنانه شدن فقر
📌"به گزارش خبرگزاری phys، سازمان ملل متحد در عکس جنسیتی gender snapshot اخیر خود خاطرنشان کرد: «در سطح جهان، در سال 2023، زنان 55 تا 59 ساله بیشتر از مردان در فقر شدید زندگی میکنند».بسیاری از زنان با اندک دارایی و پس انداز به سن پیری میرسند و از حقوق بازنشستگی یا حمایت اجتماعی کافی برخوردار نیستند. این به دلیل احتمال بیشتر وقفه شغلی، اشتغال پاره وقت، درآمد کمتر و زمان بیشتری که صرف مسئولیتهای مراقبتی بدون حقوق میشود، میباشد. سازمان ملل پیشبینی میکند تا سال 2030، 340 میلیون زن و دختر در فقر شدید زندگی کنند، مگر اینکه مسیر را تغییر دهیم".
🔸گیتا رائو گوپتا، معاون مدیر عامل یونیسف میگوید :" فقر تجربه ای جنسیتی است". زنان اکثریت جمعیت فقیر را تشکیل میدهند و به دلیل وضعیت اجتماعیشان در برخی از فرهنگها در مقابل فقر آسیب پذیرتر هستند. در گزارش ارائه شده سازمان ملل، علاوه بر گزارش وخامت وضعیت رفاه زنان و پیشبینی شدت این وخامت، راهکارهایی برای جلوگیری از این وضعیت پیش بینی شدهاند. برای مثال اعطای اعتبارات خرد به زنان کار آفرین و همکاری دولتها با موسسات مالی خصوصی از جمله تدابیر جهت خروج از بن بست پیشرو عنوان شدهاند. اما آیا این راهکار گذاشتن بار روی دوش افراد نیست؟ به عبارت بهتر زمانی که بحرانهای گسترده با وسعت جمعیتی این چنینی به وقوع میرسند سیاست های ارائه شده در جهت برون رفت از بحرانها نیز میبایست وسعت دولتی، فرا قوهای و حتی فراملی پیدا کنند.
🔹در راهکار ارائه شده در راستای مشکلات رفاهی زنان اما این امر دیده نمیشود و تمام بار برون رفت از فقر زنان روی دوش آنان بار میشود و آنان محکوم به حمل این بار به تنهایی هستند.میتوان گفت که سازمان ملل نگاه جدی به بحث رفاه زنان و دختران دنیا ندارد و صرفا جایگاه خود را در حد ماشین تایپی میداند که آمارگیریهای انجام شده را به گزارشات مکتوب تبدیل کرده و منتشر میکند. در راستای تغییر این مسیر و ایجاد سیاست های نوین باید گفت کاربرد تحلیل جنسیتی در طیف وسیعی از سیاستها و برنامهها برای راهبردهای کاهش فقر حیاتی است.
🔸برای ریشه کن شدن فقر و دستیابی به توسعه پایدار، زنان و مردان و حاکمیت باید به طور عدالتمحور در تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جهت از بین بردن فقر مشارکت داشته باشند. این مهم نیازمند تغییرات در ساختارهای موجود در کلان مباحث سیاستگذاری کشورهاست تا دسترسی همه زنان به منابع، فرصت ها و خدمات عمومی تضمین شود. برای نمونه تشویق پیوند بین موسسات مالی و سازمان های غیر دولتی و حمایت از شیوه های وام دهی نوآورانه ویژه زنان، از جمله زنانی که به منابع وثیقه دسترسی ندارند، افزایش بودجه برای برنامه ها و پروژه های طراحی شده برای ترویج فعالیت های کارآفرینی و مولد درآمد در میان زنان محروم و زنانی که در فقر به سر میبرند و همچنین افزایش دسترسی زنان محروم، از جمله زنان کارآفرین در مناطق روستایی دورافتاده و شهری به خدمات مالی ،آموزشی و بهداشتی تحت حمایت دولت از جمله سیاستگذاریهای اقتصادی است که برای کمک به زنان در دستیابی به عدالت جنسیتی و خارج شدن از چرخه فقر، میتواند مناسب باشد.
🔹نکتهی پایانی آنکه برای تحقق عدالت جنسیتی و زدودن چهرهی زنانه از فقر این امر حیاتی است که بر روی سیاستگذاریهای انجام شده در حوزهی بهداشت و درمان زنان، فرزندپروری، اعطای تسهیلات تهیه مسکن به زنان سرپرست خانواده، کاستن سختگیریها در پرداخت مالیات را برای زنان سرپرست خانواری با بضاعت مالی متوسط رو به پایین درنظر گرفت. این موارد از جمله سیاستهایی است که حاکمیتها با اعمالشان میتوانند از ایجاد چهره زنانه فقر جلوگیری نمایند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹«دختر»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹4
(داستان این فیلم درباره ستاره است قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم دانشگاهیاش را دارد که با مخالفت پدرش روبهرو میشود. ستاره تصمیم میگیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران رفته و تا ظهر به خانه بازگردد..)
🔹«خشک شده»
ساخت آمریکا، انگلستان و هند
تولید (2015)
(این فیلم داستان زندگی چهار زن به نام های رانی، لاجو، بیجی و جاناکی را روایت می کند که در روستای گجرات هند زندگی می کنند. آنها در زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند و می توانند با تلاش بسیار بر زندگی و سرنوشت مسلط شوند.)
‼️نکته؛(معرفی فیلمهای سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلمهایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 گزارشی از یک پژوهش درباره حجاب
🖇مطالعه
🔹درآمدی بر عقلانیت سیاسی زنانه
🖇مطالعه
♦️کتاب:
🔹«شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش تاریخ و تاریخ»
نویسده : شهلا لاهیجی، مهرانگيز کار
نشر: روشنگران
(پژوهشی در راستای درک و دریافت موقعیت زندگی زنان در گذشته ی ایران می تواند راهگشای درکی صحیح تر از روند تکامل اجتماعی و چگونگی مراودات درون مردمی باشد).
🔹«زن و چالشهای جامعه»
نویسنده: امام موسی صدر
مترجم: احمد ناظم
نشر: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
(متونی از میان سخنرانی ها و مقالات و مصاحبه های امام موسی صدر است که موضوعات زن، خانواده و جوان را دربردارد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹«مصاحبه مردمی/ همسرتان چقدر شما را دوست دارد؟»
🖇مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️چه نشستهاید که زن ایرانی سپر انداخته است!
🔹حضور دفنوازان زن ایرانی بین دو نیمهی بازی ایران و هنگ کنگ در ورزشگاه قطر واکنشهای متفاوتی به دنبال داشت. از انتقاد به مسوولان وزارت ورزش کشور گرفته که انتقاد بجا و درستی بود تا نگرانی از تخریب چهرهی زن ایرانی در عرصهی بینالملل که این هم دغدغهی درستی بود. اما اگر بخواهیم قدری عمیقتر این موضوع را واکاوی کرده و مورد مداقه قرار دهیم باید چنین جسارت و هنجارشکنی را ذیل این جملهی رهبر انقلاب تفسیر کنیم: «زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده، اینها دلشان پر است.» در واقع این بازنمایی غلط از چهرهی زن جوان ایرانی در عرصهی بینالملل را باید به مثابه خنجر کین دشمن به چهرهی زن عفیف ایرانی قلمداد کنیم.
🔸برای درک بهتر فضای تحلیل باید قدری به عقب برگردیم. بعد از اغتشاشات 1401 دشمن با وجود برنامهریزیهای سنگین و دلارپاشیهای نجومی نتوانست محصول دلخواهش را برداشت کند. از سویی در بحبوحهی قائلهی زن زندگی آزادی بود که کنگرهی زنان تأثیرگذار با تمام ضعفها و قوتهایی که داشت برگزار شد و اگر بخواهیم منصف باشیم توانست چهرهی واقعی زن مسلمان ایرانی را تا حدی به بخشی از دنیا مخابره کند. دنیایی که در سیطرهی امپریالیسم رسانههای خارجی و به مدد سیاهنماییهای فیلمسازان داخلی از زنان ایرانی جز چهرهای مخدوش، تحت ستم و منفعل و غیرعامل حتی نسبت به سرنوشت خود ندیده است.
🔹حالا بیایید تا لنز دوربین را بازتر کرده و لانگ شاتی از صحنهای که در آن قرار گرفتهایم مشاهده کنیم. 117 روز از طوفان الاقصی گذشته و یگانه چهرهای که از زنان مقاومت در جهان در حال مخابره است، چهرهی زنان فلسطینی است. زنانی که نه تنها ایستادگی و مقاومتشان، بلکه نوع تربیت فرزندانشان دنیا را مات و مبهوت کرده است. از رهگذر بازتاب چنین چهرهای از زن است که میبینیم اقبال زنان بسیاری از غرب و شرق عالم به دین اسلام و مطالعهی قرآن افزایش یافته و چنین زنی تبدیل به یک الگوی جهانی شده است. اما این زن، الگوی خود را از کجا اخذ کرده است که امروز او را به زن خط مقدم نبرد با تمدن شیطانی غرب و دنیای مدرن بدل کرده که رژیم اشغالگر صهیونیستی نماد تام این تمدن است؟ بله زن باشرف و با استعداد ایرانی پیشقراول این میدان بوده و هست.
🔸همان زنی که درست در زمانی که رژیم منحوس پهلوی با برگزاری جشنهای بیغیرتی و بیعفتی چون جشن هنر شیراز و در اوج انقلاب جنسی غرب، به ولی زمانش دست بیعت داد و با پشتیبانی از ولایت فقیه حتی رهبری حرکت مردان را نیز عهدهدار شد. همان زنی که در مقابل معادلات جهانی نظام سلطه ایستاد و با دست رد زدن به دو الگوی زن غربی و شرقی چهرهی سومی از زن به دنیا ارائه کرد که از چنان معنویت و عقلانیتی برخوردار بود که توانست مسیر تاریخ را با تبعیت از روح خدا تغییر دهد و با قدم گذاردن در صحنهی مبارزه بین زن، سیاست و دیانت پیوند برقرار کند.
🔹 با این دو مقدمه به شروع بحث برمیگردیم. به ضربهای که زن عفیف ایرانی به غرب زده، به آینهای که برای زنان جهان از اثرگذاری زن ساخته و به تصویر سومی از زن که نظام لیبرال سرمایهداری را به خاک سیاه نشانده است؛ نظامی که نفعش در ابژه کردن زن است. پس حالا که ایران محور مقاومت است و زنانش الگوی زنان مسلمان، باید ورق را برگرداند و دخترکان مطرب را بجای زنان مقاوم به عنوان الگوی زنان ایرانی به دنیا مخابره کرد و این پیام را به زنان عالم داد که برای چه میجنگید که زن ایرانی سپر انداخته است. اینها همه از اتاق فکر سازمانهای جهانی برخاسته که زن را زینتالمجالس مردان میخواهند و ملعبهی دست هوسبازان. همانهایی که زورشان به مسوولان جمهوری اسلامی چربید و پای زنان ایرانی را به سکوی تماشای فوتبال مردان کشاند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌خانهداری اصیلترین شغل زنان از نگاه رهبر انقلاب
🖇 اینجا بخوانید
📌حجاب و پاکیِ دل / عین صاد
🖇 اینجا بخوانید
📌حجاباستایلها از کجا مجوز بگیرند؟
🖇 اینجا بخوانید
📌آنقدری که فمینیستها در سینمای خانگی به اقتدار مردانه میکوبند مردها به زنها نمیزنند
🖇 اینجا بخوانید
📌ویژگیهای زن مسلمان در منظومه الگوی سوم
🖇 اینجا بخوانید
📌بهائیها و کوشش برای ترویج برهنگی در پیش از انقلاب
🖇 اینجا بخوانید
📌زن را فارغ از نقشهای خانوادگیاش هم ببینیم
🖇 اینجا بخوانید
📌نظریهی مکملیت / دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🖇 اینجا بخوانید
📌 زینب(س) چگونه جامعه را توبه داد؟ / حجتالاسلام محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️اقتدار مردان را دریابیم
🔹امروز که در عصر رسانه به سر میبریم و اذهان به امتداد شبکههای اجتماعی تبدیل شده یا محصور تبلیغات رسانهای هستند و یا در حال الگوگیری از سریالهای شبکهی خانگی و فیلمهای سینمایی، شاهد فرهنگسازی غلط در راستای تضعیف جایگاه مرد و پدر در خانواده و همچنین بازنمایی نادرستی از چهرهی مردان هستیم. به عنوان مثال مدتی قبل تبلیغی از رسانهی ملی پخش شد که در آن زن با لحن طلبکارانه در مقابل پسر بزرگ خانواده به همسرش میگفت: «نمیشد یخچال بزرگتر بخری؟» مرد که با ایما و اشاره تلاش میکرد به زن بفهماند رعایت حالش را مقابل فرزندش بکند، میگفت: «میدونی که پول نداریم!» زن با حالتی متکبرانه پاسخ میداد: «این شد دلیل؟» این سیاستهای تبلیغی سرمایهسالارانه علاوه بر اینکه مروج مصرفگراییاند، ذبحکنندهی اخلاق و مدارای زنانه در محیط خانواده هستند که در نهایت منجر به درهم شکستن اقتدار مردانه میشوند. چنین راهبردی با آموزههای دینی ما نیز کاملا در تضاد است. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در وصف حضرت فاطمه(س) فرمودند: «خدا میداند که فاطمه در تمام مدت زندگی ....برای خود از من چیزی نخواست، مبادا که من نتوانم آن را فراهم کنم و شرمنده شوم..» بر مبنای این سیره زن و مرد میبایست در شرایط سخت زندگی حامی یکدیگر باشند. زن بیش از توان مرد توقع نداشته باشد.
🔸چندی پیش نیز به منظور معرفی یک جعبه بیسکوییت، پیامی بازرگانی از رسانهی ملی پخش شد که در آن شاهد بازنمایی چهرهای حیوانی از مردان بودیم. دراین تبلیغ، مردی همچون خرس گرسنه با شکستن در وارد خانه میشد، با رفتاری درنده خویانه غذا میخورد. در پارهای از تبلیغات نیز شاهد جابجایی نقش زن و مرد در خانواده هستیم؛ زن شاغل و مرد خانهدار. این در حالی است که بر طبق آیهی «الرجال قوامون علی النساء» و به فرمودهی رهبر انقلاب: «مرد باید برود کار کند. معیشتِ خانواده به عهدهی اوست.» ایشان در جای دیگری میفرمایند: «بعضی از مسلکهای غلط که مخصوص زنها هم نیست ـ مردها هم گاهی همان مسلکها را دنبال میکنند ـ دنبال این هستند که بگویند: نه! بیاییم اجناس این ترازو (نقشهای زن و مرد) را جابهجا کنیم. گاهی اتفاق میافتد مرد در خانه نقش زن را پیدا میکند. زن حاکم مطلق میشود و به مرد دستور میدهد این کار را بکن، آن کار را نکن. مرد هم دست بسته تسلیم است. خب چنین مردی دیگر نمیتواند تکیهگاه زن باشد. زن یک تکیه گاه خوب را دوست میدارد.»
🔹در سینمای خانگی اوضاع بدتر از این است. مردان یا عموما هوسبازند یا طماع. فیلم برادران لیلا که در عریانترین شکل ممکن با ارائهی تصویری به غایت چرک از مفهوم پدر و بیعرضگی برادر، حمایت و قوامیت مردانه را به بدترین شکل ممکن لگدمال کرد. در حالیکه جایگاه پدر در نظام الهی، با مفهوم مقدس «ولایت» عجین گشته است. در کتاب اهل بیتیها در رابطه با جایگاه پدر میخوانیم: «پدر در نظام تکوینی خانواده، واسطهی رساندن رزق خدای سبحان به بندگان خودش میشود؛ از این رو در نظام تشریع خانواده، به او ولایت دادهاند و اهل خانواده را نسبت به پدر واجبالنفقه قرار دادهاند. همین پدر در خانواده مظهر اسمای الهی است؛ به گونهای که مظهر خالقیت، قدرت، متانت، رازقیت و ...در نزد فرزندان است.» غفلت در بازنمایی چهرهی مرد در رسانه را حتی در تدوین لایحهی ارتقاء امنیت زنان نیز شاهدیم. در مادهی 10 این لایحه که سازمان صدا و سیما در راستاي آگاهی بخشی و ارتقاي فرهنگ عمومی مکلف به اموری چند گانه شده، آمده: «تهیه، تنظیم و اجراي شاخصهاي عملیاتی در راستاي حفظ منزلت زنان و مادران و تکریم و حفظ امنیت آنها و تحکیم خانواده و ترویج نقش موثر زن در خانواده سالم به تفکیک در رسانه ملی و شبکه خانگی و نظارت بر آنها» اما هیچ تکلیفی متوجه این سازمان در جهت ترویج نقش موثر مرد در خانواده نشده است. حفظ اقتدار مرد، یکی از عوامل افزایش امنیت زنان است. همانطوری که زن به محبت نیاز دارد تا بتواند روحیهی شادابش را حفظ کند، مرد نیز نیازمند اقتدار است.
🔹در سال 1954 شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا، در برنامهي «پدر بهتر از همه میداند»، بر نقش موثر پدر در خانواده تأکیـد میکرد. به مرور زمان و با شروع فعالیت مخرب فمنیستها خصوصا رادیکالها، این جایگاه تضعیف شد و اثرات مخرب آن در جامعهی غربی نمود یافت که تبعاتی چون افزایش انحراف و جرایم فرزندان را به دنبال داشته است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 خطرناک ترین فناوری قرن
📌"بنابر گزارش خبرگزاری گاردین، اگر کسی بتوانددولت ایالات متحده را وادار کند که پورن عمیق جعلی را جدی بگیرد، سوئیفتیها (طرفداران تیلور سوئیفت) هستند. خشم جمعی آنها نسبت به تصاویر جنسی صریح تیلور سوئیفت که توسط هوش مصنوعی تولید میشود ممکن است به ایجاد تغییرات در قوانین فدرال در مورد پورنهای جعلی کمک کند. یک مطالعه در سال 2022 در بریتانیا نشان داد که دختران 9 تا 18 ساله کمترین اولویت را برای رهبری، در فهرستی از 17 ویژگی برای کار آینده خود دارند. چرا آنها بخواهند رهبر باشند، چرا بخواهند در معرض دید عموم باشند، وقتی میبینند که این زنان از چه نوع آزار و اذیتی برخوردارند؟"
🔸این اتفاق اینروزها ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. عکسهایی از زندگی روزمره مثل سفر، وقت گذرانی با دوستان یا جشنهای خانوادگی که با اشتراک گذاشتن در شبکههای اجتماعی به اینترنت راه پیدا میکند. داستان از اینجا شروع میشود: با یک تلفن همراه هوشمند، به راحتی میتوان عکس های به اشتراک گذاشته شده در اینترنت را به تصاویر مستهجن جنسی تبدیل کرد.
در دنیای مدرن امروزی، هم زمان با گسترش سریع تکنولوژی، عوامل نوظهوری به وجود آمده است که به شدت حریم خصوصی افراد را تهدید میکند. بعد از جرایم سایبری، حال با "دیپ فیک های پورنوگرافیک" به عنوان جدیدترین پدیده در بهره کشی جنسی مواجه هستیم. پدیدهای که در آن تصویر شخصیتی را بر روی یکی از شخصیتهای فعال در فیلمهای مستهجن پیادهسازی میکنند.
🔹تیلور سوئیفت معروف، یکی از شاخص ترین قربانیان هوش مصنوعی است، اما در حقیقت ماجرا به تیلور سوئیفت ختم نمیشود و خطر دیپ فیکها در کمین همگان است، حتی مردان! برآوردی کلی نشان میدهد که پورن های دیپ فیک عمدتا زنان را با تکیه بر مسائل جنسی هدف قرار میدهند این نمود اعلای مردسالاری است. هدف اصلی دیپ فیک ها انتقام، تحقیر، القای حس ناامنی، به حاشیه راندن و انزوای اجتماعی زنان است. این فناوری نشات داده است هر قدر که مشهور، قدرتمند و ثروتمند باشید باز هم از آزار سایبری مصون نخواهید بود. جرایم اینترنتی از جمله جرایم نوینی هستند که نیازمند قوانین بازدارنده کیفری هستند زیرا بستر آزار در محیط آنلاین بسیار ساده و تعقیب قضایی متهم پیچیده و گاهی نیز نیازمند همکاری های بین المللی است. بیش از ۲۰۰ سال است که قانون گذاران به لزوم قانونگذاری همگام با پیشرفت فناوری پی برده اند اما آیا قانونگذاری اتفاق افتاده است؟
🔸در حال حاضر آمریکا هیچ قانونی پیرامون جرم انگاری دیپ فیکهای پرنوگرافیک ندارد. با این حال برخی متخصصان معتقدند که دیپ فیکها ممکن است نیاز به قانون جدید نداشته باشند و قوانین موجود برای بازدارندگی کافی باشد. سوالی که به ذهن متبادر میشود این است که قوانین حاضر در آمریکا و کشورهای اروپایی، توانسته اند با پدیده دیپ فیک مقابله کنند؟! یکی از نتایج قانونگذاری، فرهنگ سازی در رابطه با مواجهه با مسائل و جرایم ایجاد شده است تا شدت و میزان وقوع این جرایم کاهش یابد، اما آیا قوانین موجود در رابطه با جرایم نوظهور فضای سایبر در کشورهای مختلف از جمله ایران علاوه بر قابلیت پیادهسازی، قابلیت فرهنگ سازی در راستای کاهش پدیدههای غیر اخلاقی مجرم گونه را دارند؟!
🔹در میان دعوای قانونگذاری، چین تنها کشوری است که قوانین سخت گیرانه ای علیه ممنوعیت دیپ فیک ها دارد. در کشور ما نیز جرم انگاری جدی و قوانین روشنی پیرامون جرایم سایبری نوظهوری چون دیپ فیکها ایجاد نشده است! برای اینکه یک قانون کیفری تاثیر کامل خود را برای بازدارندگی و مجازات رفتار مجرمانه داشته باشد، مستلزم آن است که مجریان قانون و قوه قضاییه آگاهی بیشتری از دیپ فیک های پورنوگرافیک و آسیب های آن به دست آورند. علاوه بر آن افزایش سواد رسانه ای در میان افراد جامعه، آموزش والدین و محدودیت دسترسی کودکان و نوجوانان میتواند تاثیرگذار باشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌زن تماشاچی، زن بازیگر یا زن کارگردان؟ / دکتر هاجر اختری
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان محجبه در غرب؛ از چالش تبعیض و پیشداوری تا تقویت همبستگی و بردباری
🖇 اینجا بخوانید
📌 زنان محمدرضا پهلوی/ خاطرات حسین فردوست
🖇 اینجا بخوانید
📌بانوی ژاپنی که روی پشتبام، الله اکبر میگفت
🖇 اینجا بخوانید
📌ژست سیگار؛ برای هیچ / امانالله قراییمقدم
🖇 اینجا بخوانید
📌تراش و خوشگلم کن / مریم مؤمن
🖇 اینجا بخوانید
📌 در جمع دختران چه گذشت؟ / آ.ز.محمودیان
🖇 اینجا بخوانید
📌کفر نمیگم، سؤال دارم / پرستو علی عسگر نجاد
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 وقتی ورزش تبدیل به کابوس میشود
📌" به گزارش خبرگزاری انبیسی، گریسی گلد اسکیت باز نمایشی زن معروف آمریکایی از مخاطراتی که به واسطهی تعرضات جنسی اتفاق افتاده برایش پس از کسب اولین قهرمانی او در مسابقات رسمی اسکیت نمایشی حاصل شد گفت. او از دعوای همیشگی که در درون خود سپری میکند مبنی بر وداع با این حرفه و ماندن در آن گفت. او در سال 2017 از رقابت برای درمان آنچه که به عنوان اختلال خوردن و اضطراب به طور عمومی اعلام شده بود، فاصله گرفت. علت این امر درگیری او با افکار خودکشی ناشی از عذاب وجدان سرکوب حیثیت خود و بی توجهی نمودن به تجاوزات بود."
🔹یکی از اقسام تفریحات مفرح و سالم برای مردان و زنان ورزش است؛ چه ورزش همگانی و چه ورزش حرفهای. مسابقات ملی و بینالمللی چون المپیک و جام ملتها نیز بهانهی خوبی برای هدفمند شدن و تخصصی در پیش گرفتن رشتههای ورزشی است. اما مصاحبهها و خاطرات بیان شده از زنان ورزشکار بسیاری علیالخصوص از زنان غربی گویای صدمات روحی جدی است که آنان به واسطهی ورزش حرفهای در میادین تخصصی دیدهاند. در بسیاری از موارد همچون گریسی گلد، زنان ورزشکار به دلیل آزار جنسی که به آنان وارد میشد و از طرفی عدم کناره گیری از این میادین احساس گناه میکردند. جالب آنکه گریسی گلد از تعرضات اتفاق افتاده به عنوان "فرهنگ" یاد کرده و میگوید می بایست تغییر نماید. چرا تعرضات به زنان و شکستن حریم شخصی آنان به دلیل رخ دادنهای پرتکرار باید به مثابه فرهنگ قلمداد شود؟! آیا ارادهای بر میادین ورزشی بینالمللی حاکم است که میخواهد بر اساس تکرار عملی غیر انسانی و مخالف با حیثیت، تعرض به حریم زنان را به عنوان پدیدهی غالب، "فرهنگ" جانمایی کند؟!
🔸 این شبه فرهنگ، بیشتر نمود بارز همان "مردسالاری" است که زن را مایه لذت مرد میداند و در نهایت علت این سرنوشت او را ریشه در اغواگری حوا در ارتکاب گناه آدم میدانند. قرنها این تفکر اشتباه که مولودش مردسالاری است عرصه حیات را بر زنان غربی تنگ کرده است و این تفکر حتی در میادین ورزشی که نمود برقراری سلامتی ورزشکاران اعم از زن و مرد است نیز نفوذ دارد. مبارزه با تفکر منحوسی که ریشه مردسالاری است تنها با تفکری ممکن است که با فطرت انسانی بیگانه نباشد و آن تفکر در اسلام ناب نهفته است. اسلامی که کرامت زن را با تعریف حرمت حریم شخصی او بیان نموده است. چارچوب امن حریم او برای نامحرمان بسته است و تنها به روی محارم گشوده است. حجاب و رفتار عفیفانه او متضمن حفظ حریم اوست. این گونه است که مردسالاری قادر به تسخیر این زن دارای حریم نمیشود و هتک حریم برای او رقم نمیخورد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹« به همین سادگی»
ساخت ایران
تولید 1386
(درباره سپری شدن یک روز زنی به نام طاهره که دو فرزند (پسر و دختر) کوچک دارد. شوهرش یک مهندس ساختمان است و به خاطر مشغله های کاری که دارد طاهره احساس تنهایی میکند. از طرفی مشکلات مربوط به فرزندانش او را عصبی کرده است. او که از خانواده ایی عشایری است دلش سخت هوای روستایشان را کرده… او الان زنی افسرده است که دلخوشی اش در خاطرات گذشته اش هست… او می خواهد برای مدتی خانوادهاش را ترک کند و با برادرش به ولایتشان برود… اما شرایط طور دیگری رقم میخورد…)
🔹«نابخشودنی»
ساخت آمریکا
تولید ۲۰۲۱
( زنی را بازی میکند که پس از گذراندن 20 سال حبس به دلیل ارتکاب قتل، سعی در بازسازی زندگی خود دارد اما با جامعه و خانواده خود ماجراهایی دارد.)
‼️نکته؛(معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت
نویسنده: حوریه بزرگی
🖇مطالعه
🔹جناب آقای شیخطادی، سلام و سعادت
نویسنده : محمد عشایری منفرد
🖇مطالعه
♦️کتاب:
🔹«دختران زیرزمینی کابل»
نویسنده: جنی نوردبرگ
مترجم: آیسان شموسی
ناشر: انتشارات کتاب کوله پشتی
(روایتی قدرتمند و جذاب از زندگی و سرنوشت دخترانی ارائه میدهد که لباس مردانه میپوشند و در سطح شهر تردد میکنند. البته ناگفته نماند که چنین اقدامی در افغانستان سابقهای دیرینه دارد و به عنوان «بچهپوش» از آن یاد میشود. )
🔹«اتاقی از آن خود»
نویسنده:ویرجینیا وولف
مترجم:معصومه مهرشادی
انتشارات: روزگار نو
(در این کتاب که ادامه یک سخنرانی در دانشگاه کمبریج است به بررسی موانع رشد خلاقیت زنان به خصوص در حیطهی هنر و ادبیات، استقلال زنان، تک صدایی و مردانهشدنِ روایت تاریخ، فقر تحصیلی، مالی، فرهنگی زنان نسبت به مردان، نادیده گرفته شدن زنان در شاهکارهای ادبی، طرد شدن، منزوی شدن و برون رانده شدن آنان از ساختارهای قدرت میپردازد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 فیلم| راز درآمد ۳۲میلیارد دلاری دیزنی چیه؟
🖇مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️جهاد فمنیستی
🔹احتمالا صحبتهای آقای شیخ طادی را شنیدهاید. فارغ از مغالطهآمیز بودن این صحبتها، باید دید ریشهی چنین تفکراتی در کجاست؟ موج دوم فمنیسم زمانی به وقوع پیوست که دنیا شاهد حاکمیت آمریکا بر نظام جهانی سرمایهداری و بسط و گسترش سرمایهداری سازمان یافته بود. ویل دورانت در کتاب لذت فلسفه مینویسد: «کارخانهداران که به فکر سود بیشتر خود بودند و اخلاقیات برایشان بیاهمیت بود، زنان را که کارگران ارزانتری بودند بر مردان سرکش سنگین قیمت ترجیح میدادند و آنان را هنگام استفاده از دستگاههای خطرناک به استفاده از لباسهای تنگ و کوتاه وادار می کردند. بدین ترتیب در جامعه صنعتی زن نیز صنعتی شد و مردانی که طالب حذف شرم و حیا بودند به بهانه آزادی زن و در واقع برای سوءاستفاده بیشتر از او، زنان را به عرصه فحشا کشاندند. این برهنگی اجباری زنان در کنار رواج فرهنگ مصرفگرایی، سرمایهداران را ترغیب کرد که از جذابیتهای جسمی زنان بعنوان وسیلهی لذت و سرگرمی برای کسب سود بیشتر و تجارت خود استفاده کنند.» اینگونه بود که زن به ابژهای برای دامن زدن به مصرف بیشتر تبدیل شد.
🔸چرایی ابژه شدن زن برای نظام سرمایهداری فارغ از جذابیتهای تنانهی زن را باید در دیدگاه فیلسوفان غربی به زن جستجو کرد که به صورت گسترده در سنت فلسفی غرب وجود دارد. فلسفهای که اصالت را به جنس مرد داده و همواره زنان را به منزلهی موجود درجه دوم، فروتر و طفیلی قلمداد کرده و او را به مثابه حیوانی میداند که برای خدمت به مرد آفریده شده است. به عنوان مثال پولس در رسالهی خود به قرنتیان میگوید: «مرد به جهت زن آفریده نشده، بلکه زن برای مرد.» از آکویناس فیلسوف مسیحی که معتقد بود مرد آغاز و سرانجام زن است، نیز این جمله نقل شده: «زن حیوانی است که نه استوار است نه ثابت قدم» با صنعتی شدن غرب و نیاز سرمایهداری به کارگر ارزان این نگاه با شعار حمایت از حقوق زن، او را به استخدام سرمایهسالاران درآورد. با بالا گرفتن کار رسانه و نیاز به تبلیغات بیشتر، زن تغییر کاربری داد و کالایی شد برای ترغیب مشتری. اما اینبار جاذبههای جنسی زن در جامعهای که با شتاب به سمت انقلاب جنسی پیش میرفت، ابزار پولسازی سرمایهداران شد.
🔹مکتب فمنیست که در چنین بستری و بر مبنای چنین فلسفهای شکل گرفته بود به اسم دفاع از حقوق تا جایی پیش رفت که شعار آزادی جنسی سر داد و آزادی زنان برای هرگونه رابطهی جنسی را از الزامات غلبه بر پدرسالاری دانست.(شولامیث فایراستون، فمنیست رادیکال آمریکایی) فمنیست مزورانه به زنان گفت هیچگونه تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد. بر مبنای چنین بینشی حجاب سمبل استبداد مذهبی شد و به صراحت اعلام گردید «ما فقط مخالف حجاب اجباری نیستیم، مخالف حجاب اسلامی هستیم.»(آذر ماجدی، سخنرانی در بنیاد آزادی و اندیشه بیان) به عبارتی درگفتمان فمنیستی آنچه اساسیترین جهاد زنانه قلمداد میگردد، برداشتن حجاب است.( عصرا نومانی، روزنامهنگار هندی-آمریکایی).
🔹اما امروزه چنین نگاهی به زن صدای اعتراض اندیشمندان غربی را نیز درآورده است و بر وجوب حیا و حجاب برای زنان صحه گذاردهاند. وندی شلیت نویسندهی آمریکایی در کتاب «بازگشت به عفاف» خود مینویسد: «در گذشته مردانی که به دنبال روابط جنسی راحت و دست یافتنی بودند، معمولا به سراغ زنان روسپی میرفتند، اما امروزه انتظار دارند که بتوانند با همهی زنان همانند روسپیان رفتار نمایند، تنها تفاوت این است که هزینهای هم نمیکنند.» سوزان اف. هاردینگ در نقد انقلاب جنسی میگوید: «انقلاب جنسی، زنها را از قید عفت خلاص کرد ولی مفهوم قابل احترام بودن نادیده گرفته شد.» جودیت میل خبرنگار نیویورک تایمز در مقالهی «زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه مییابند» با تأکید بر اینکه حضور زنان، به همراه حجاب در اجتماع سبب کاهش مزاحمت برای آنان میشود، آورده است: «پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که : این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید.»
🔸 مگی نویسندهی مقالهی «هنر عفت» نیز مینویسد: « به آسانی نمیتوان کاری کرد که مردها به عقاید و ارزشهای شما توجه کنند، اما اگر اجازه ندهید ظاهر شما را زیاد ببینند، مجبور میشوند توجه خود را به باطن شما معطوف کنند.» اینها تنها چندین نمونه از نظرات اندیشمندان و نویسندگان غربی در موج بازگشت به عفافی بود که در غرب شکل گرفته است. موجی که سبب شد تا در سال 2017 یک سوم بودجهی فدرال برای برنامههای آموزش سلامت جنسی نوجوانان، به آموزش خویشتنداری اختصاص یابد و در سال 2021 به 100 میلیون دلار افزایش یابد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌 زنان تاثیرگذار و موفق کشور شناسایی و معرفی می شوند/ انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌 سوء تعبیری که ابرزن دستنیافتنی میسازد / زینب شریعتمدار
🖇 اینجا بخوانید
📌 توهینهایی که زنان را از زایمان میترساند؛ بارداری ممنوع است؟/ فاطمه زهرا نصراللهی
🖇 اینجا بخوانید
📌 انقلاب اسلامی، «الگوی سوم زن» را به جهان عرضه کرد/ نیره قوی
🖇 اینجا بخوانید
📌 امام خمینی(ره) زن را مایه دوام پایههای انقلاب اسلامی میدانست/ نورا فرحات
🖇 اینجا بخوانید
📌 نپتون روایتی دیگر از ماجرای زن و مدرنیته
🖇 اینجا بخوانید
📌 لزوم به روز شدن فقه در حوزه خانواده / محسن جوادی
🖇 اینجا بخوانید
📌 ساعت کاری زنان کاهش یابد / آیتالله محمدرضا ناصری
🖇 اینجا بخوانید
📌 زنان ۵.۵ برابر مردان درخواست طلاق میدهند/ مسعود فیروزی
🖇 اینجا بخوانید
📌 نقش کلیدی اطلس زنان و خانواده در ارتقای عدالت اجتماعی حوزه زنان/ لاله فرهنگ متین
🖇 اینجا بخوانید
📌 زن ، آرامش ، اقتدار/ محمدمهدی بهداروند
🖇 اینجا بخوانید
📌 «مادر» که باشی
🖇 اینجا بخوانید
📌 فوتبالی که دوست داشتنی شد!
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️دختر باید سیاسی باشد
🔹ممکن است شما هم این جملهی نادر ابراهیمی را خوانده باشید: «دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است. مردان، انگار که برای حضور در معرکه سیاست به دنیا میآیند؛ اما زنان، بر این میدان منت میگذارند که پا در آن مینهند. هر جا زنی هست که به خاطر عدالت میجنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی. ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم.» جملهای که در نگاه اول جملهای کاملا درست و درجور توجه است. اما این جمله برخواسته از یک پیش فرض نادرست است؛ پیش فرضی که میدان سیاست را میدانی مردانه میداند و اگر زنی پای در این میدان میگذارد، منت گذارده و گویی بر خلاف طبیعتش رفتار کرده است. همین پیش فرض بوده که زنان را از میدان سیاست دور نگه داشته و در تلاش است دور نگه دارد. کافی است یک بار گذرتان به مدارس دخترانه بیافتد و پای صحبتهای دختران نوجوان بنشینید و آنها به شما اعتماد کرده و فضا را برای گفتگو مهیا ببینند.
🔸هنوز مدت زیادی از باز شدن باب گفتگو نگذشته که متوجه خواهید شد ذهن بخش زیادی از آنها تبدیل به انباشت اخبار و تحلیلهای امثال شبکههای معاند شده است. چنان با اعتماد به نفس بر اساس دادههای این رسانهها تحلیل میکنند که ذرهای نسبت به آنچه میگویند تردید به خود راه نمیدهند. فعالیتهای بی وقفهی این شبکهها توانسته پهلوی را تا حدی تطهیر کند که حتی برخی از این دختران در برابر پذیرفتن دادههای علمی جهانی نیز مقاومت میکنند. این ذهنیت به گونهای معکوس در رابطه با جمهوری اسلامی شکل گرفته و خشم و نفرت نسبت به نظام و مسوولان را در دل آنها کاشته است.
🔹همین گزاره اثبات میکند که دختران سیاسیاند و دشمن خوب توانسته با روایت نادرست سیاسی از این ظرفیت نیرومند بهرهبرداری کند. دلیل دیگر بر این مدعی کلام وحی است. فرمان خداوند به پیامبر در خصوص بیعت ایشان با زنان، حاکی از ترغیب ایشان به توجه به مسائل سیاسی اجتماعی و حضور درمناسبات اجتماعی است. آنجایی که خداوند در آیه 12 سوره ممتحنه خطاب به پیامبر (ص) میفرماید: «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یبَایعْنَک عَلَی أَن لَّا یشْرِکنَ بِاللَّهِ شَیئًا وَلَا یسْرِقْنَ وَلَا یزْنِینَ وَلَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یعْصِینَک فِی مَعْرُوفٍ فَبَایعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» علامه طباطبایی در تفسیر این آیه معتقد است که اگرچه برخی از این شرایط بین زن و مرد مشترک است اما برخی دیگر ارتباطش با زنان بیشتر است مانند: سرقت نکردن از شوهران، زنا نکردن، سقط جنین نکردن، نسبت ندادن فرزند دیگری به همسر و عدم سرپیچی در امور معروف. نکتهی ظریفی که علامه در رابطه با عبارت «لا یعصینک فی معروف» ذکر میکنند این نکته است: « در اين جمله فرموده تو را معصيت نكنند، و نفرموده خدا را معصيت نكنند.....اين بدان جهت بوده كه بفهماند آنچه رسول خدا (ص) در مجتمع اسلامى سنت و مرسوم مىكند، براى جامعه اسلامى عملى معروف و پسنديده مىشود، و مخالفت با آن در حقيقت تخلف از سنت اجتماعى و بىاعتبار كردن آن است.»
🔸همین نکته قوامبخش اهمیت مشارکت سیاسی زنان در جامعه است. بنابراین زنانی میتوانند به درستی از ولی جامعه تبعیت کنند که آگاه به مسائل روز و تحلیلگر در عرصهی سیاست باشند. اگر بخواهیم فرازهای این آیه را طبق شرایط روز جامعه تحلیل کنیم در خواهیم یافت تمام تعهداتی که خداوند در این آیه از زنان خواسته، جنبش زن زندگی آزادی و مکتب فمنیسم تلاش دارد زنان را بر خلاف آن راهبری کند. بنابراین زنگ هشداری که در وهلهی اول خانواده و بعد نظام آموزش و پرورش و معاونت امور زنان را باید به خط کند، توجه به تربیت سیاسی دختران از همان دوران نوجوانی است. دغدغهای که سالها پیش در کلام رهبر انقلاب نیز آمده است: «عملا تحلیل سیاسی در زنان ما ضعیف است و این را باید عمق داد. باید به آنها قدرت تحلیل داد.»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌نقش زنان هم در بحث انتخاب کاندیداها و هم در بحث کاندیدا شدن بسیار مهم است/ انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌انقلاب اسلامی و تحول وجودی زنان / ابوالفضل اقبالی
🖇 اینجا بخوانید
📌قلدری همکلاسی در مدرسه را جدی بگیرید/ نازنین حبیبی
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان و انقلاباسلامی؛ از تحول هویتی تا انقلابیگری/ هدی صادق زادگان
🖇 اینجا بخوانید
📌نقش کلیدی پدر در حل مشکلات خانواده و فرزندان/ امان الله قرایی مقدم
🖇 اینجا بخوانید
📌مولفه اصلی الگوی سوم نه زن شرقی است نه زن غربی!
🖇 اینجا بخوانید
📌مادرانِ محله/ فاطمه کلالی
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان محدرضا پهلوی
🖇 اینجا بخوانید
📌خالهها و عمهها؛ گشتم نبود نَگَرد نیست/ عالیه شکربیگی
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌 حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی ریاست جمهوری با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار میکنند:
♦️ نشست علمی،تخصصی
*بررسی تجربیات زیسته دختران دهه ۶۰
با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط*
🔻 با حضور :
▫️سرکار خانم سکینه سادات پاد
دستیار محترم ریاست جمهوری در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی
🔻دبیر نشست:
▫️ سرکار خانم دکتر الهه علیخانی
استادیار دانشگاه،پژوهشگر و
مشاور خانواده قوه قضائیه
🔻ارائه دهندگان:
▫️جناب آقای دکتر محمدرضا زهرایی
عضو کارگروه مسائل اجتماعی
مرکز تحقیقات اسلامی
مجلس شورای اسلامی
▫️جناب آقای دکتر احمد غیاث وند
جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
▫️جناب آقای دکتر احمد دراهکی
عضو هیئت علمی و مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
▫️سرکار خانم دکتر رقیه سادات مؤمن
دکتری مطالعات زنان و هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
▫️حجت الاسلام جناب آقای دکتر مهدی عباسی
استادیار گروه روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث
رئیس میز تحکیم خانواده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم
▫️سرکار خانم دکتر صالحه خدادادی
دکتری مطالعات زنان و پژوهشگر
حوزه خانواده
▫️سرکار خانم خدیجه زارعی
دانش پژوه دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
🗓 زمان:چهارشنبه ۲۵/ ۱۱/ ۱۴۰۲
🕰 ساعت: ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰
📍مکان:سالن همایش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|