#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشه ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛
📌صندلی زنان در اقتصاد کجاست/ صفورا سادات امین جواهری
🖇اینجا بخوانید
📌چرا فرزندآوری برای زن هویتبخش نیست؟ / انسیه برومند
🖇اینجا بخوانید
📌شهید رئیسی، الگوی سوم زن را در زندگی شخصی خود محقق کرد / فاطمه شجاعی
🖇اینجا بخوانید
📌مطالبه احقاق حقوق زنان غزه به روش غربیها! / امیرحسین محبعلی
🖇اینجا بخوانید
📌جشنواره فیلم کوثر ظرفیتهای زیادی برای پاسخ به چالشهایی با موضوع زن در جامعه دارد.
🖇اینجا بخوانید
📌ایست؛ دو فرزند کافی است!؟
🖇اینجا بخوانید
📌ردپای فمنیست در حوزه کتاب کودک
🖇اینجا بخوانید
📌بازار گرمی جدید آرایشگران؛ جراحی زیبایی در منزل!
🖇اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #پادکست
❓در قرآن کریم ملت به چه معناست؟
❓آیا واژگان قرآنی را همانگونه فهمیدیم که در قرآن به کار رفته است؟
❓یا تعاریف مدرن معنای مفاهیم را دگرگون کرده است؟
❓عنصر پیوند دهندهی میان حاکمیت و ملت چیست؟
🔻پاسخ این سؤالات را در این کلیپ بشنوید
📎 کارشناس: مهدیه منافی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت| #اختصاصی
🔺مراجعه به تصویر
♦️«کدام حسن التبعل؟»
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔹این روزها همه جا صحبت از مجاهدتهای شبانهروزی رئیس جمهور شهید و دیگر مردان مجاهدی است که در راه اعتلای پرچم اسلام و خدمت به انقلاب ققنوسوار پر کشیدند. تلاشهایی که سر سوزنی در جهاد بودنشان خدشهای وارد نیست. اما کمتر از آن روی سکهی این مجاهدتها سخن به میان میآید؛ از جهاد زنانهای که پشت پردهی این مجاهدتهای مردانه نهفته است. وقتی ما اصل زوجیت را باور داریم باید بدانیم که غالبا هر مرد مجاهدی زنی همراه و هر زنی که مجاهدت میکند مردی حامی دارد. قطعا زیاد از «حسن التبعل» به عنوان جهاد زن شنیدهاید. چرا که وقتی صحبت از جهاد زنانه به میان میآید، به طور معمول به روایتی از رسول اکرم صلیالله علیه و آله ارجاع داده میشود که «جهاد المرأه حسن التبعل» و جهاد زن را «شوهرداری نیکو» تفسیر میکنند. وقتی جهاد به تعبیر رهبر انقلاب در نقطهای معنا پیدا میکند که عرصهی نبرد حق و باطل است، کدام نوع شوهرداری جهاد زنانه است؟ «حسن التبعل» اگر بخواهد درست فهم شود، تنها شوهرداری صرف و گسسته از اجتماع و ولایت نیست.
🔸دلیل بر این مدعی شرحی است که رهبر انقلاب بر این روایت آوردهاند: «حسن التبعل یعنی چه؟ عدهای خیال میکنند جهاد زن این است که فقط وسایل راحتی مرد را فراهم کند. حسن تبعل فقط این نیست؛ این جهاد نیست؛ جهاد این است که زنان مبارز، مؤمن و فداکار وقتی شوهرهایشان مسئولیتهای سنگینی دارند، بار آن سنگینی به میزان زیادی روی دوش آنها میافتد. شماها مأموریت دارید. خدمات شما همین طور است. وقتی مرد خسته میشود، اثر خستگی او در خانه ظاهر میشود. وقتی به خانه میآید، خسته، کوفته و گاهی بد اخلاق است...حالا این خانم اگر بخواهد جهاد بکند، جهاد او این است که با این زحمتها بسازد و آنها را برای خدا تحمل کند؛ این میشود حسن التبعل».
🔹در واقع میتوان گفت ولایت مرد، ولایت مستقلی نیست. بلکه ولایت مرد بر زن هم ذیل ولایت خدا و پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و ولایت ائمه علیهم اسلام و ولایت نواب عام معنا میشود. یعنی شوهرداری زمانی به عنوان جهاد زن محسوب میشود که در جهت تقویت جبههی حق و در حمایت از شوهرانی است که در عرصهی جهاد حضور دارند و برای تحقق ولایت خداوند بر روی زمین در تلاشند. بر همین مبنا مردانگی مجاهدانی که اینروزها همه عزادار رفتنشان هستیم، وامدار مجاهدتهای زنانهای است که با حسن تبعلشان نه تنها سنگر مقدس خانواده را در غیاب شوهر حفظ کردند بلکه در خط مقدم نبردی صبورانه ایستادند که اینروزها مورد هجوم شیاطین جن و انس است؛ خط مقدم جنگ علیه خانواده.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹اُخت الرضا
ساخت ایران
تولید 1400
(این اثر سینمایی سفر بانوی کرامت حضرت معصومه (س) از مدینه به قم را روایت میکند...)
🔷 Selena Gomez my mind & me
ساخت آمریکا
تولید ۲۰۲۲
(این فیلم سینمایی مستندی از زندگی سلنا گومز، خواننده، بازیگر و مدل معروف آمریکایی است و به بخش های تاریک زندگی او که نشات گرفته از افسردگی، تنهایی و بیماری جسمی و روحی است میپردازد. او با وجود آنکه زنی خوشبخت به نظر میرسد اما حقیقت زندگی اش فاصله بسیاری تا خوشبختی دارد ).
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 یک کتاب هم دستِ چشم و چراغ خانه بدهید!
نویسنده : محمدرضا ولیزاده
🖇 مطالعه
🔹 پدرها، حواستان به رحمت خانهتان باشد
نویسنده: عاطفه غریبی
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب زن در شاهنامه
نویسنده:محمدحسین مجدم
انتشارات:انتشارات نوآوران سینا
(در شاهنامه تعدادی زن بسیار بزرگوار هستند که نظیر آنها را از حیث رنگارنگی و دلاوری در آثار دیگر فارسی نمیتوانیم پیدا کنیم. اکثر زنان شاهنامه نمونه بارز زن تمام عیار هستند و در عین برخورداری از فرزانگی، بزرگ منشی و حتی دلیری از جوهر زنانه نیز به نحوی سرشار بهرهمندند.این کتاب به معرفی این زنان می پردازد.)
🔹کتاب دختر قالیباف
نویسنده: داوود حسینزاده فضل
انتشارات:نشر شاهد
(این کتاب درباره همسر شهید گلابعلی حسینزاده» از شهدای جهادگر جامعه کارگری کشور و همسر فداکار و صبورش است. در این کتاب زندگی همسر ایشان از زبان خودشان روایت می شود.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 مستند | زن بودن
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقهمندان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بگذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
31.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی #کلیپ
♦️نه به جنگ علیه خانواده!
🔻شما بخش کوتاهی از سخنان رئیس جمهور شهید در سازمان ملل متحد را میشنوید:
🔻«امروز در کنار جنگ علیه اسلام شاهد جنگ علیه خانواده نیز هستیم. خانواده اصیل ترین، دیرپا ترین و بنیادی ترین نهاد بشری است.»
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت| #اختصاصی
🔺مراجعه به تصویر
♦️«مادری برای من مفهوم مقدسی نیست»
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔹«خانواده برای من مفهومی مقدس نیست. هم چنین جایگاه مادر. اما بودن من و تو کنار هم برای رشد خودمون و بچه هامون جایگاه قابل احترامیه.» این جملات به ظاهر زیبا برگرفته از روایتنویسیهای روزانهی یک مادر مذهبی است. مادری که شاید هنگام چرخش قلم در به خط کردن این واژهها نمیدانسته که ناخواسته در حال بازگو کردن گفتههای آلوا میردال یکی از جامعهشناسان فمنیست سوئدی است. جملهی ابتدایی این متن کوتاه دقیقا عنوان بیانیهای است که متأثر از تفکرات ضد خانواده میردال در سال 1968 توسط انستیتویی در ملحدترین و فمنیستیترین کشور یعنی سوئد صادر شد. در این بیانیه با عنوان «خانواده مقدس نیست» آمده: «میخواهم خانواده را دیگر ابزاری برای سر زندگی ندانم....در چنین جامعهای خیلی خوب میتوانیم بدون ازدواج به عنوان یک نهاد حقوقی به سر ببریم.» قداستزدایی از خانواده و به ویژه نقش مادری سیاستی است که توسط فمنیستهای رادیکال دنبال میشود تا از نقش مادری ارزشزدایی و مادری را تبدیل به امری سکولار کرده و در نهایت به انواع همزیستی غیرشرعی برچسب خانواده بزنند.
🔸در حالیکه روایت «بهشت زیر پای مادران است» نقش مادر را نه تنها به امری مقدس که به حیات ابدی انسان گره میزند. مخاطب این روایت اگرچه فرزندانند اما با توجه به تأثیرات شگرف مادر در سرنوشت فرزندان میتوان مردان را نیز مخاطب این روایت دانست. مردانی که در کلام وحی مخاطب این آیه هستند که: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» یعنی مردان مسئولند تا هم خودشان و هم اهل بیتشان را از آتش جهنم حفظ کنند و این نگهبانی قبل از انتخاب همسر آغاز میشود. پیامبر(ص) میفرمایند: «برای نطفههای خویش بهترین را انتخاب کنید؛ زیرا اخلاق فرزندان ریشه در اخلاق گذشتگان دارد.» راز این کلام پیامبر (ص) را باید در کنار آیهی «حمله و فصاله ثلاثون شهرا» فهمید. در این آیه خداوند به سی ماهی اشاره میکند که بهصورت اختصاصی شامل دوران حمل و شیردهی میشود، که مادر با فرزند نفسبهنفس همراه است.
🔹 آیتاللّه جوادیآملی در کتاب «زن در آینهی جمال و جلال» با اشاره به همین دوران سیماههی حمل و شیردهی بیان میکنند بخشی از مسئولیتهای پرورشی بهعهدهی مادر است که پدر از آن محروم است. مادری که در این سه ماه مسئولیت زندگی دو نفر را بر عهده دارد؛ خودش و فرزند شیرخوارش که به اعتقاد علامه این دوران دو تکلیف را بر دوش مادر میگذارد. چراکه « او موظف است به کودک، شیر حلال دهد و برای همین منظور خود نیز باید حلال بخورد.» در حالی که «پدر تنها در اصل نطفه موظف است که حلال بخورد.» اما این مسئولیت تنها در رابطه با غذای جسمانی نیست؛ بلکه «درمورد غذای روحانی نیز چنین است؛ اگر مرد خاطرهی بد، خیال و هوس بدی در سر بپروراند، خود را میسوزاند؛ خیال گناه و خاطرهی تلخ در درون مرد، علیه خود اوست؛ اما خیال باطل و حرام و اندیشهی گناه و خاطرات تلخ برای زن علیه دو نفر خواهد بود.»
🔸 با توجه به آیهی 12 سوره قصص که خداوند میفرماید: «و حرمنا علیه المراضع» میتوان پا را فراتر گذاشت و گفت «طاغوت زیر پای مادران است». چراکه خداوند بهصورت تکوینی شیر دیگر زنان را بر حضرت موسی(ع) حرام کرد تا زنی غیر از مادرش نتواند به او شیر دهد. تفسیر نمونه این آیه را اینگونه شرح میدهد: «او باید از شیر پاکی همچون مادرش تغذیه کند تا بتواند بر ضدناپاکیها قیام کند و با ناپاکان بستیزد.» نقشی که روایات نیز بر سرنوشتساز بودنش اینگونه صحه میگذارند: «وقتی در چهار ماهگی، ملکی برای دمیدن روح حاضر میشود از خداوند میپرسد قضا و قدر این کودک را چگونه بنویسم و خداوند پاسخ میدهد به ناصیه و پیشانی مادرش نگاه کن و همانگونه بنویس.»
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 لابی الکلیسم
📌«به گزارش خبرگزاری ایبیسی، نمایندگان مجلس آمریکا در جهت پایان دادن خشونت خانگی علیه زنان، راه حل را در نه گفتن به لابی الکل توسط دولت فدرال دانستند. آنان اذعان کردهاند که عدم محدودیت خرید، فروش و استعمال الکل در این کشور سبب شده تا زنان آمریکایی در معرض خشونت های خانگی متعدد قرار بگیرند.»
🔹آخرین مسابقات جام جهانی فوتبال که در قطر برگزار شد حواشی جالب و قابل توجهی داشت. برای مثال زنانی که از کشور های اروپایی و آمریکای شمالی تا آمریکای جنوبی به این کشور آمده بودند از امنیت خیابانها و معابر این کشور برای زنان حتی در شب سخن میگفتند و آن را مایه حیرت و شگفتی خود میخواندند.
🔸این تعجب و حیرت برای مسلمانان کشورهای جنوب غربی آسیا که حاکمیت اسلام را دارند جای حیرت داشت. زنان آمریکایی و اروپایی در این اظهار نظر اقرار کردند که منتظر خشونت و آزار دیدن بودند خواه جنس این آزار کلامی باشد یا جسمی. این خود اظهاری از جانب زنان اروپایی بسیار ترسناک به نظر میرسد به این علت که آنان آزارهای جنسی از هر مدلی که باشند را پذیرفتهاند به طوری که منتظر اتفاق افتادن آن برای خودشان میباشند. هنگامی که اتفاق نمیافتد حیرت میکنند و خوشحال میشوند.
🔹نیازی به مصاحبههای عمیق و حتی پرسشنامههای چند گزینهای از زنان غربی نیست تا به میزان پایمال شدن حقوق آنان در کشورهای به اصطلاح جهان اولی شان پی ببریم. همین اظهار نظرات و تعجب های آشکار آنان در جام جهانی فوتبال قطر خود به خوبی بیانگر نهادینه شدن ظلم به زن در جوامع غربی و پذیرش آن ظلم توسط آنها است.
🔸نقطه اشتراک آن عدم وقوع خشونت علیه زنان در جام جهانی قطر با خبر پیش رو در استعمال شرب خمر است. قطر علیرغم آنکه خود را کشور اسلامی میدانست اما از حدود شرعی اسلامی در راستای عدم استعمال شرب خمر با فشارهای جهانی که بر او وارد میشد عدول کرد و آن را در مکان های سربسته سرو کرد، اگرچه که در این کشور زنان غربی به دلیل محدودیت مردان در استعمال الکل دچار خشونت نشدند اما باید پذیرفت که این لابی الکلیسم، بازار فروش رسمی خود در قطر را پیدا کرده است.
🔹چراغ سبزی که دولت قطر برای سرو رسمی الکل ولو محدود، در این کشور به لابیهای وابسته به تولید کنندگان این ماده مضر نشان داده است امنیت اجتماعی و حقوقی زنان قطری و حتی زنانی که به این کشور سفر خواهند کرد را در آیندهای نه چندان دور به خطر خواهد انداخت و به این طریق مسائلی که زنان غربی نیز با آن دست و پنجه نرم میکنند تحفهای جدید از مسائل اجتماعی و فرهنگی زنان قطر خواهد شد. با مدیریت صحیح، استقامت در برابر زیاده خواهی های غربیها و نگذشتن از خطوط قرمز الهی میتوان به کاهش آسیبهای اجتماعی و خصوصا آسیبهای اجتماعی و خانگی زنان کمک کرد، اگر حقیقتا احکام اسلامی در تربیت اجتماعی و خانوادگی افراد لحاظ شود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
📌زنان بار عمده عقبگرد جهانی حقوق بشر را تحمل می کنند / رزماری دی کارلو
🖇اینجا بخوانید
📌آیتالله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان دادن به آنان معتقد بود / فهیمه فرهمند پور
🖇اینجا بخوانید
📌بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) در احیای جایگاه زنان در جامعه
🖇اینجا بخوانید
📌پشتیبانی از پروژههای مقطع دکترا در حوزه زنان و خانواده / انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
📌به دنبال افزایش حق فرزند و همسر برای کارکنان دولت هستیم / شکیبا محبیتبار
🖇اینجا بخوانید
📌ریاست جمهوری زن مسئله دوم است! / یاسرعرب
🖇اینجا بخوانید
📌خانواده اجارهای؛ تهدیدجدید جوامع غربی / زهرا میرهاشمی
🖇اینجا بخوانید
📌عقب نشینی انگلیس از آموزش محتوای جنسی در مدارس
🖇اینجا بخوانید
📌شهید امیرعبداللهیان به روایت همسر؛ خاطرات ۳۰ سال زندگی مشترک با آقای وزیر
🖇اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پیشنهاد_سردبیر ♦️فیلم سینمایی: ▪️«سرخپوست» ساخت ایران تولید ۱۳۹۷ (داستان فیلم در رابطه با رئیس زن
30.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
📽 معرفی و نقد فیلم «سرخپوست»
♦️ این فیلم ماجرای سرهنگ جاهد رئیس زندانی در یکی از نقاط مرزی کشور در زمان پهلوی است که در حین ارتقاء رتبه و تحویل زندان به سرزندانبان جدید درگیر یک ماجرای معماگون و عاشقانه با مددکار زندان، «سوسن» میشود.
🔸کارگردان: نیما جاویدی
🔸سال ساخت: ۱۳۹۷
🔸نقدنویس: صغری عاشوری
🔸نریتور: شهناز خواجهوند
🔸تدوینگر: ندا خلیلی فر
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|