عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ زن محکوم شرایط نیست
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔸اما رهبر انقلاب بر خلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسوولان نظام در کنار گوشزد کردن مسوولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبهی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای ارادهورزی زنان لحاظ کرده و از مسوولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که میفرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانهی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»
🔹استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان میکنند: « انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعهاند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعهاش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینهی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم میکنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرمهایی که در سطحی گسترده در جامعهاش جریان دارد.
🔸پس شرایط زمینهساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بلکه متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و میگوییم ما کنار میکروبها بودیم در حالی که میکروبها و موقعیتها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشتهایم مطرح است. مهم موضعگیری ما در برابر موقعیتهاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیلهایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسوولیت کرده و ارادهی او را محکوم شرایط میدانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌هماندیشی مجازی با فعالین صادرات و واردات جهت رفع مشکلات زنان تولید کننده / انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
📌حقوق زنان و استانداردهای دوگانه غرب / مرتضی غرقی
🖇اینجا بخوانید
📌تله جمعیتی در کمین ایران است / طیب امینی و حجتالاسلام احد احدی
🖇اینجا بخوانید
📌ماجرای طرح مالیات بر مهریه چیست؟
🖇اینجا بخوانید
📌گزارش شبکه اروپایی ضد فقر: مادران مجرد بیشتر در معرض خطر فقر و محرومیت اجتماعی قرار دارند
🖇اینجا بخوانید
📌چرا هدف قانون جوانی جمعیت در افزایش زایمان طبیعی هنوز محقق نشده است؟
🖇اینجا بخوانید
📌مهریه؛ هدیه مرد به زن یا ابزاری برای ممانعت از طلاق؟ / مریم رحیمی سجاسی
🖇اینجا بخوانید
📌آیا نوع زیست مجردی میتواند انگارهای از الگوی سوم باشد؟ / الف دال
🖇اینجا بخوانید
📌چرا بدحجابی؟
🖇اینجا بخوانید
📌تکریم مهر بانوی رمضان؛ فرصت مغتنم انس و الفت خانواده
🖇اینجا بخوانید
📌برای «مادری کردن» حتماً نباید مادر بود
🖇اینجا بخوانید
📌اجرای طرح عفاف و حجاب از «شنبه»؛ برخورد قانونی با ناقضان در دستور کار / فرماندهی کل انتظامی کشور
🖇اینجا بخوانید
📌افزایش خشونت علیه زنان استرالیایی با تماشای محتوای پورنوگرافی
🖇اینجا بخوانید
📌مراحل آمادگی روانی برای ازدواج و بریدن «بند ناف روانی» از خانواده / زهرا السادات پورسیدآقای
🖇اینجا بخوانید
📌خودداری نظامیان زن از حضور در واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی
🖇اینجا بخوانید
📌بهای ندای آزادی، اسارت است
🖇اینجا بخوانید
📌پایان سیاهِ ازدواج سفید / علیرضا سپهوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
🗞 «مهمان ایرانی رسید»
📌 «درحالی که خبرگزاری یورونیوز از اندوه و سینهی پر غم مادران غزه بر سر قبور فرزندان شهیدشان در ایام عید فطر و شاد نبودن غزه در عید فطر، مشروح خبری را منتشر کرد؛ مهمان ایرانی رسید و تمام معادلات جهانی را تغییر داد و شادی را به غزه و قلوب آزاده های دنیا هدیه داد.»
🔹درحالی که ۱۹۰ روز از حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه میگذرد و دامنهی حملات این رژیم به کشورهای دیگر منطقه از جمله سوریه و لبنان نیز کشیده شد و چند روز گذشته نیز این رژیم با حمله مستقیم به کنسولگری کشورمان در سوریه و شهادت مستشاران نظامی مان انجامید؛ بامداد امروز شاهد پاسخ پهپادی_موشکی کشورمان به سرزمینهای اشغالی بودیم.
🔸در این میان اما زنان بسیاری شادی خود را از این اقدام ایران ابراز کردند. زنانی که صرفا در جغرافیای ایران زیست نمیکنند و گستره کرهی زمین را در بر گرفتهاند. زنانی که به طرقی زخم خورده رژیم جنایتکار اسرائیل بودند. از شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد دانشمند هستهای کشور که توسط عوامل موساد همسرش را در مقابل دیدگان خود و دختر خردسالش به شهادت رساندند تا زنان غزه که موشکها و محاصرههای مختلف نظامی رژیم صهیونیستی و مخروبه کردن بیمارستان شفا و شهادت بسیاری از کودکان عید فطر را هم برایشان غمبار کرد همه از موشکها و پهپاد های ایرانی شاد هستند.
🔹این شادی واگیردار بود و به زنان ملیتهای دیگر از جمله انگلیس و آمریکا که آرمان آزادی فلسطین را در دل دارند رسیده است. از زمانی که خالد بیدون استاد دانشگاه دیترویت، خبر پاسخ موشکی_ پهپادی ایران به اسرائیل را منتشر کرد کامنت های پستش پر از شادی زنان آزادهی دنیا با ملیتهای مختلف شده است. زنانی که با غم غزه چشمهایشان بارید و فریاد آزادی خواهی شأن بر سر سیاستمداران کشورشان آوار شد و پنبه های رسوخ کرده در گوشهای مردمان جهان را بیرون کشید تا صدای نصرت خواهی مردم غزه را بشنوند؛ با کامنت های God bless Iran (خداوند ایران را حفظ کند) از ایران حمایت کردند.
🔸 زنانی که قلب و روح شان، انسانیت و شرافتشان، جسم و خانوادهشان متاثر از خوی وحشیگری اسرائیل و حامیانش شده، یک دل و متحد از پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران شاد شدند و افق پیروزی فلسطین و دنیای پسا اسرائیل را نزدیکتر از پیش دیدند. این امید را منتشر با زبانهای ملیشان و در میان مردمشان بازنشر میدهند.
🔹به عقیده نویسنده این سطور زنان آزاده حامی فلسطین در سراسر دنیا مشقی نو از حمایت از حقوق زنان را ارائه دادند. رسمی که به فمینیستهای ساکت مانده مقابل جنایات اسرائیل علیه بشریت و خاصتا زنان را از مطالبات حقهی زنان و دشمنان حقیقی زنان آگاه کرد و از نمایش های مکرر جریانات فمینیسم پیرامون حقوق زنان و جای خالی دادن آنها در بزنگاههای تاریخی که به نفع سیاستهای سرمایه داران جهانی و به ضرر بشریت و خاصتا زنان بود، پرده برداری کرد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌لزوم برخورد قانونی با هنجارشکنان و ناقضان مقررات ورود زنان به ورزشگاه / انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
📌حجاباستایلها علیه چادر محجبهها / علیرضا آلداوود
🖇اینجا بخوانید
📌بنای تمدن غرب دین ستیزی محض است / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌زوال فمینیسم در آمریکا / زینب اصغریان
🖇اینجا بخوانید
📌آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟ / عاطفه غریبی
🖇اینجا بخوانید
📌لزوم ایجاد سرپناه برای قربانیان خشونتهای خانوادگی / نرگس معدنیپور
🖇اینجا بخوانید
📌سالارهای کوچک؛ دغدغههای بزرگ / مهری رحمانی
🖇اینجا بخوانید
📌کینه مهندسی شده علیه زنان ایرانی
🖇اینجا بخوانید
📌حجاب؛ضامن پیشرفت اجتماعی زنان
🖇اینجا بخوانید
📌 «خدا» و «اخلاق» غایب در زندگیهای ما هستند
🖇اینجا بخوانید
📌کارمندان بیحجاب منفصل از خدمت میشوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
♦️«نالهی عشق است و آتش میزند»
✍🏼 | خانم صغری عاشوری
🔹در دوران هشت سال دفاع مقدس که جنگ مستقیم رژیم بعث و حامیان جهانی او از جمله آمریکا با کشورمان ایران بود، جنگ روایتها با رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب پیش میرفت؛ از رادیو عراق تا تلویزیون مخصوص منافقین و روزنامههای خارج از کشور همگی تلاش داشتند تا از جمهوری اسلامی و ملت ایران چهرهای ضعیف، در آستانه فروپاشی و در نهایت بازنده نمایان سازند. در این رویارویی اما ظرفیتهای رسانهای داخل کشور اگرچه در سطوح دیداری، شنیداری و مکتوب با ظرفیتهای دشمنان برابری نمیکرد و بسیار کمتر بود اما بازوان دیگری در این نبرد روایتها وارد شدند و توانستند توازن قدرتِ نسبتا خوبی را ایجاد کنند.
🔸 این بازوان برخواسته از دل مردم و هنر بودند. به عبارت دیگر هنرمندان مبتکری که آثارشان بازوان کمکی رسانههای ما در هشت سال دفاع مقدس بودند و افکار عمومی مردم را در جهت حق و حقیقت و آرمان انقلاب پیش میبردند، تلفیقی آشکار از مردم و هنر بودند. هنرمندانی چون آهنگران، شهید مرتضی آوینی، کویتی پور، محمد گلریز، حمید سبزواری، احمدعلی راغب، هوشنگ کامکار و گروههای سرودی چون گروه سرود «آباده» که شعرخوانی معروف «مادر برام قصه بگو» آن هنوز هم برای ملتمان خاطرهانگیز است، بازوان قدرتمندی در بازگو کردن روایت اصیل از جهاد، شهادت، دفاع از ملت، غیرت دینی و ملی بودند.
🔹اکنون با گذشت حدود ۳۵ سال از اتمام دفاع هشتساله و با توجه به شرایط ناامنی که دشمنان کشورمان، در رأس آنها اسرائیل و آمریکا قرار دارند، نیاز است که بنابر فرمایش رهبری معظم «جهاد تبیین» را به طور جدی پیگیری نماییم تا قدرت رسانهای دشمن نتواند ما را با شگردهای رسانهای خود متهم به جنگافروزی و تجاوزگری نماید.
🔸در این راستا نیاز است تا به مانند هشت سال دفاع مقدس، هنرمندانی از جنس مردم، آرمانها و دغدغههای آنان، باتوجه به ظرفیتهای عظیم هنری موجود در حال حاضر ورود کرده و با هنرمندی تمام به تبیین دفاع از کشور در مواجهه با دشمن خصوصا دشمن اسرائیلی بپردازد. لازم است تا هنرمندان با مسئولیت پذیری بالا، اعوان و انصار رسانهای دشمن را که در صدد کاشت تخم نفاق، ترس و بیاعتمادی مردم به مسئولان در جامعه هستند را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذارند.
🔹این امر مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با ورود مخلصانه هنرمندان اعم از شعرا، آهنگسازان، ترانه سراها، نقاشان، طنزپردازان، تدوینگران، اهالی تئاتر و سینما، اهالی پویانمایی و گروههای سرود.
🔸هنر ابزاری است که اگر نیت مخلصانه و در جهت نصرت دین خدا و مردم توسط هنرمند به تولید برسد، چنان نوش داروی موثر بر جان و روح مردم مینشیند که آنان را از هزاران ترس، بی اعتمادی و نفرت نسبت به ملت خود مصون میدارد. از آنجایی که هنر با قلب انسانها و وجدان های سلیم سر و کار دارد و از آنجا که زن به واسطهی استعداد خدادادی درونی اش قابلیت پروراندن احساسات نهفته در قلوب و جهتدهی به آنها را دارد میتوان گفت زنان با استفاده از ابزار هنر میتوانند اثرگذاری بیشتر و ماندگارتری در جهاد تبیین ایفا کنند. با بررسی ظرفیتهای مختلف هنری کشور میتوانیم مشاهده کنیم که زنان بسیاری به این ظرفیت ها ورود کردهاند. زنانی که عالمانه، فعالانه و مسئولانه هنر خود را در جهت تربیت انسانها به کار میبرند. نیاز است این ظرفیتها در این برهه برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران این حرم امن ایمانی بسیج شود.
🔹باید دقت داشت این نوش داروی هنر جهادتبیین به موقع به دست مردم برسد لذا نیاز است تا هنرمندان در تولید آثار هنری در راستای جهاد تبیین دفاع مقدسی که در جریان است تعجیل نمایند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹«زنبور کارگر»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۸
(داستان در مورد مردی به نام بیوک است که همسر خود را به دلیل خطای پزشکی از دست میدهد. او طی درگیری با پزشک خاطی به قتل میرسد و سالها بعد دخترش برای انتقام از قاتل ماجراهایی خلق میکند.)
🔷«شیدا Shayda»
ساخت استرالیا
تولید ۲۰۲۳
(داستان در مورد زنی ایرانی است که در حین مهاجرت تحصیلی با همسر خود در استرالیا به مشکل خورده و در پروسه طلاق قرار میگیرد.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹مقاله حیطه حضور حاکمان در عرصه خصوصی خانواده (3 شماره)
نویسنده: فریبا علاسوند
🖇 مطالعه
🔹 زوال فمینیسم در آمریکا
نویسنده: زینب اصغریان
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب دیگری در اندرونی
نویسنده: مرضیه بهرامی برومند
ناشر: انتشارات تیسا
( کتاب به واکاوی مسئلهی فضای جنسیتی در خانههای دورهی قاجار میپردازد که معماری سنتی خانهها در آن دوران یک فضای امن و البته منفعل برای زن ایجاد کرده بود. که اینجا نویسنده مسئلهی خانهداری و... را بهنحوی انفعال میداند. ایده نویسنده با تکیه بر دادههای "فوکو" درباب گفتمان اظهار میکند که "زن سنتی" در انحصار مردسالاری بوده و "زن مدرن" نیز در زندان گفتمان "بدن سیاسی" میباشد که مدرنیته با "نگاه خیره" کنترلش میکند.)
🔹کتاب عقده سیندرلا
نویسنده: کولت داولینگ
مترجم: سلامت رنجبر
انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان
(این کتاب داستان آسیبها و ضربههایی است که از کودکی و بر اساس تماشای کارتونهای مختلف به ما منتقلشده است. باورهای اشتباهی که در روح ما حکشده. باورهایی مثلاینکه دختران برای خوشبخت شدن به یک مرد نیاز دارند، یا اینکه روزی میرسد که فرشتهای ما را از قعر دردها و رنجهایمان نجات میدهد و به ما تصویری زیبا از زندگی نشان میدهد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کلیپ | این چادر هویت آنان است همانگونه که لباس یک سیاستمدار هویت اش است!
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پیشنهاد_سردبیر ♦️فیلم سینمایی: ▪️"شبی که ماه کامل شد" ساخت ایران تولید ۱۳۹۷ (داستان این فیلم در مو
48.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
📽 معرفی و نقد فیلم «شبی که ماه کامل شد»
♦️ روایتی از زندگی عبدالحمید ریگی با همسرش فائزه که از زمان آشنایی تا زمان قتل فائزه به دست عبدالحمید میپردازد. روایتی از اصطکاک های فرهنگی دو خانواده و تفاوت نقش زن در آن خانوادهها.
🔸کارگردان: نرگس آبیار
🔸سال ساخت: ۱۳۹۷
🔸نقدنویس: صغری عاشوری
🔸نریتور: شهناز خواجهوند
🔸تدوینگر: ندا خلیلیفر
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به ویدئو
♦️مبارزه با نمادهای مبارزه
✍🏼 | خانم مریم اردویی
🔹بعد از اجرایی شدن طرح عفاف و حجاب که همزمان با عملیات وعده صادق رقم خورد، کلیپی از صحنهی اهدای گل یک بانو به نیروهای انتظامی به ضمیمهی گفتگویی از این بانو با مجریان این طرح در شبکههای مجازی وایرال شد: « از دیشب که ایران اسرائیل رو زده، خیلی خوشحالم. میشه منم مثل شما بشم؟ بهم بگید باید چکار بکنم؟» «باهاش صحبت کردیم که اگه دوست داشته باشی میتونی چادر سر کنی.» برخی در واکنش به این پیشنهاد موضعی قابل تأمل داشتند. مثلا شخصی نوشته بود: «یعنی هرکی قراره شبیه شما باشه باید چادر سر کنه؟» به نظر میرسد چادر در اذهان برخی جایگاه مبارزاتی و هویتی خود را از دست داده است. به زعم نگارنده پیشنهاد چادر در این موقعیت نه تنها پیشنهاد نابجایی نیست، بلکه از قضا در جایی که صحبت از تقابل با استکبار در میان است باید چادر را به عنوان لباس رزم پیشنهاد داد. کسی که بخواهد در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار گیرد باید خودش را به مهمترین نماد این مبارزه مسلح کند. پوششی که قدمت مبارزه با آن به دههها قبل باز میگردد. اگرچه تاریخ شروع علنی این مبارزه به کشف حجاب رضاخانی بازمیگردد اما کمتر کسی از دشمنیهای پنهان و آشکار پهلوی دوم با چادر و مبارزات نرم او برای حذف آن سخن گفته است.
🔸آذر ماه سال 55 بود که در شورای فرهنگی امور اجتماعی نخستوزیری طرحی برای حذف چادر از پوشش زنان ارائه میشود. گزینههای روی میز این طرح راهکارهایی درازمدت و کوتاه مدت به منظور مبارزه با چادر است. تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای گروهی و نفوذ کلام روحانیون شناختهشده در جهت تفکیک مفهوم حجاب از چادر از جمله راهکارهای بلندمدت است. یکی از بندهای این سند به چگونگی استفاده از ظرفیت تلویزیون اختصاص مییابد: «بهرهگیری از سهم تلویزیون در بزرگداشت پوشاک محلی و نشاندادن جنبههای دست و پاگیر چادر» برای اهداف کوتاهمدت نیز گامهایی اجرایی طراحی میشود که شامل یازده بند تحریمی-تنبیهی و دو بند تشویقی برای حذف چادر از پوشش زنان است. اشرف پهلوی که ریاست سازمان زنان ایران به عنوان یک سازمان فمنیستی را در زمان پهلوی دوم بر عهده دارد در مصاحبهای با مجله زن روز در سال 55 میگوید: «یکی از مظاهر تهماندههای ارتجاع فکری ادامه چادر به سرکردن است...به سازمان زنان دستور دادهام که بررسی کنند و ببینند این حرکتِ بخصوص از کجا سرچشمه گرفته است؛ زیرا من چیزی به نام «چادر» را در جامعهی ایران قبول ندارم و لغت «چادر» را اصلا رد میکنم.»
🔹رهبر انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت جایگاه چادر به عنوان نماد هویت ملی اشاره میکنند: « توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینههای مربوط به پوشش زن از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این که من بخواهم بگویم چادر نوع منحصر است؛ نه من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانهی ملی ماست.» حتی نسبت به نقشهی گام به گام دشمن در جهت حذف چادر هشدار میدهند: «شما خیال کردهاید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضا آن مقنعهی کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهن على جيوبهن» و همانهایی را که در قرآن هست درست کردیم دست از سر ما بر میدارند؟ نه آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها میخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عینا اینجا عمل بشود.»
🔸البته دشمنی با نمادهای هویتی مسلمانان تنها به چادر منحصر نمیشود. چفیه نیز که نماد مقاومت و هویت فلسطینیان است از این گزند مصون نمانده و مورد دستبرد طراحان لباس اسرائیلی قرار گرفته تا از معنای مبارزاتی تهی شود. یک طراح اسرائیلی در سال 2015 در قالب برگزاری فشنشویی در تلاویو از لباسهایی با طرح چفیه رونمایی میکند که نه نوع طراحی لباسها نسبتی با هویت زن مسلمان فلسطینی دارد و نه استفادهکنندگان آنها نسبتی با اسلام و مقاومت. شرکت لوئی ویتون نیز طرح چفیه را برای صنعت مد مورد استفاده قرار میدهد. گاردین در سال 2019 طی مقالهای مینویسد: «چفیه نماد مبارزاتی فلسطین قربانی مد میشود.»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|