eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
150 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| ▫️ «هویت» به پرسش چیستی و کیستی اشاره دارد. هویت انسانی و متعاقبا هویت جنسی (زنانگی و مردانگی) دو سطح اصلی از مباحث هویتی است. هویت انسان، در حقیقت به فاصله بین انسان و دیگر موجودات و به طور خاص دیگر انواع حیوانات متمرکز می‌شود. از رهگذر این تمایزگذاریِ هویتی است، که غایات و ارزش‌های انسانی از غایات و ارزش‌های دیگر حیوانات متمایز می‌شود و متعاقبا توانش‌ها و رفتار‌های انسانی قابل هدایت و سنجش خواهد شد.هویت زن، در حقیقت به فاصله بین زن و دیگر حیوانات و به‌طور خاص «مردان» متمرکز می‌شود. از رهگذر این تمایزگذاریِ هویتی است، که غایات و ارزش‌های زنانگی از غایات و ارزش‌های انسانی متمایز می‌شود و متعاقبا توانش‌ها و رفتارهای زنانه قابل هدایت و سنجش خواهد شد. درسگفتار«الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️ دکتر محمدرضاکدخدایی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 تنانگی علیه زنانگی 📌 «به گزارش خبرگزاری CNN زنان سفید پوست به درخواست زنان رنگین پوست برای ممنوعیت حمل آزاد اسلحه و در راستای ایجاد قوانین مطمئن برای خرید و فروش آن، در ساختمان کنگره کلرادو تجمع نمودند. زنان رنگین پوست به دلیل آنکه بیش از زنان سفید پوست در معرض تعرض می‌باشند از آنان خواستند تا این تجمع را انجام دهند.» 🔹️جامعه‌ی جنسی زده، جامعه‌ای است که تمام مناسبات آن بر مدار تنانگی برپا شده است. در این جامعه زنان چرا آزاد نیستند؟! چون در رابطه با خصوصی‌ترین اعضای تن شان، دیگران اجازه اظهار نظر و رفتاری باب میل خود دارند. 🔸️شاید در ابتدا وقتی خبر بالا را خواندید، از حس نوع دوستی که در میان زنان رنگین‌پوست و سفیدپوست آمریکایی وجود دارد به وجد آمدید، اما اجازه دهید بگویم این خبر بیش از آنکه حس نوع دوستی را عنوان کند یادآور یک حس دیگری است که در سفیدپوستان آمریکایی‌ نهادینه شده است و آن "ارباب بودن در نظام برده‌داری" است! 🔹️در کتاب "بانوی بازار" اثر " استیفان ای.جونزراجرز" ترسیمی ناگفته از عصر برده‌داری آمریکا شده است که زنان متمول آمریکایی (غالبا جنوب آمریکا) که سفید‌پوست نیز بودند مدیریت برده‌ها را یا مستقیما بر عهده داشتند و یا نایب همسرشان در زمان نبود او بودند. 🔸️مورخین حوزه اقتصادی آمریکا همچون "اسون بکرت" بخش مهمی از اقتصاد آمریکا برمدار برده‌داری می‌گذشت. برده‌داری صرفا در جهت بیگاری کشیدن اقتصادی در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و معدن نبود بلکه برده‌داری به معنای تحت کنترل گرفتن بدن برده‌هایی که اغلب رنگین پوست بودند نیز بود. 🔹️امروزه اگرچه در آمریکا برده‌داری لغو شده است اما خوی برده‌دارانه کماکان پابرجاست، به گونه‌ای که زنان رنگین‌پوست در آمریکا برای مطالبه حقوق شهروندی خود باید دست به دامان زنان سفید پوست شوند و سفیدپوستی بدن‌ آنان را امتیازی برای شهروند درجه ۱ بودن، مورد توجه بیشتر قرار گرفتن و به کرسی نشستن مطالباتشان می‌بینند. 🔸️این وضعیت درست مشابه آن چیزی است که استیفان راجرز در کتاب بانوی بازار تصویر نمود‌. اگر در گذشته زنان متمولی معاون شوهران خود در برده‌داری بودند و برده‌ها برای رساندن حرف خود به ارباب باید با واسطه بانوی ارباب این کار را می کردند امروزه این تصویر مجدد و در قالب متجددانه در حال تکرار شدن است! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چراغ راه آینده است.» مستوره چراغی به دست شما می‌دهد تا سایه روشن و زوایای تاریک و کمتر دیده‌شده‌‌ از گذشته‌ی بانوی ایرانی را واکاوید. گذشته‌ای نه چندان دور که نقطه‌ی عطفی در هویت و حضور بانوی ایرانی را رقم می‌زند و دانستن آن، پیمودن مسیر پیش رو را آسان‌تر می‌کند. ♦️ سرفصل‌های دوره: ▪️درسگفتار ▪️تحلیل آثار زن‌نگار ▪️نقد دیدگاه ▪️نقد کتاب ▪️نقد فیلم ♦️ شروع دوره: ▪️۱۲ تیرماه ۱۴۰۲ ▪️حضوری و مجازی ♦️ لینک ثبت نام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ ♦️ کدتخفیف نیم‌بها برای مخاطبین عصر زنان ms_asrezanan ♦️ مزایای دوره: ▪️اعطای گواهینامه از دانشگاه باقرالعلوم ▪️شرکت‌ رایگان در کارگاه روایت‌نویسی ♦️ با مشارکت: • مدرسه تفکر و نوآوری نگاه • مدرسه فکرت • دانشگاه باقرالعلوم • پژوهشکده باقرالعلوم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 🌱طبیعی ترین و فطری ترین کار زن| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 🌱نامه‌ای از امام رضا به امام جواد| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 🌱مسائل هرکشور و منطقه باهم فرق دارد| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 🌱خداوند می‌فرماید نگاهتان را به اتفاقات زندگی اصلاح کنید| آیت الله میرباقری 🖇 اینجا بخوانید 🌱منظور از ظاهر و زیبایی در ازدواج چیست؟| سیدکمیل حسینی 🖇 اینجا بخوانید 🌱محصول توافق سران| محمدصادق کوشکی 🖇 اینجا بخوانید 🌱پشت و پناه اجتماعی| محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 🌱تحلیل اجتماعی پیمایش حجاب| مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 🌱جرئت دفن پیکر امام جواد(ع) را هم نداشتند| شهید مطهری 🖇 اینجا بخوانید 🌱هشدار پیرامون انقلاب جنسی در ایران| یوسف اباذری 🖇 اینجا بخوانید 🌱بازسازی برده‌داری مدرن در نظام بین‌المللی| دکتر عبدخدایی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
نشست عصر زنان - رسانه نخبگان زنان.mp3
26.53M
🔸🔸 سلسله‌ نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (۴) موضوع: 🔹 مسئله حجاب در جمهوری اسلامی و خلأهای لایحه حمایت‌ از فرهنگ عفاف و حجاب با ارائه: 🔻 آقای دکتر سیدکمیل حسینی؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه زیست جنسی و جامعه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلین سیدعلی خان‌محمدی؛ فعال اجتماعی و پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب 📆 برگزار شده در: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ @rnb1402 @asrezanan_ir
عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار ▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصل‌ها خدمت مخاطبین معرفی می‌شود: ♦️ سرفصل اول: ▪️درسگفتار 📌 دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ ▫️عصر قاجار و مسأله‌بودگی زنان ▫️زنان قاجار، مشارکت سیاسی و اجتماعی 📌 سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ▫️پوشش زن ایرانی در دوره قاجار ▫️تطور حیات فرهنگی و اجتماعی زنان در دوره قاجار 📌 دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ ▫️شبستان (حرمسرا) در عصر قاجار ▫️اخلاق جنسی حاکم بر جامعه دوره قاجار 📌 سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ ▫️زنان قاجار و آموزش عمومی ♦️ لینک ثبت نام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ ♦️ کدتخفیف نیم‌بها برای مخاطبین عصر زنان ms_asrezanan ♦️ با مشارکت: • مدرسه تفکر و نوآوری نگاه • مدرسه فکرت • دانشگاه باقرالعلوم • پژوهشکده باقرالعلوم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار ▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصل‌ها خدمت مخاطبین معرفی می‌شود: ♦️ سرفصل دوم: ▪️ارائه و تحلیل آثار زن‌نگار 📌 پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ ▫️جریده فریده ▫️خاطرات تاج‌السلطنه 📌 پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ▫️چادر کردیم رفتیم تماشا ▫️خانم! فردا کوچ است ♦️ لینک ثبت نام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ ♦️ کدتخفیف نیم‌بها برای مخاطبین عصر زنان ms_asrezanan ♦️ با مشارکت: • مدرسه تفکر و نوآوری نگاه • مدرسه فکرت • دانشگاه باقرالعلوم • پژوهشکده باقرالعلوم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#برنامه_دوره ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار ▪️ برنامه دوره، به
♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیدا و پنهان زن ایرانی در عصر قاجار ▪️ برنامه دوره، به تفکیک سرفصل‌ها خدمت مخاطبین معرفی می‌شود: ♦️ سرفصل سوم: ▪️ارائه و نقد 📌 پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ ▫️«نقد دیدگاه» دیدگاه خانم‌ افسانه نجم‌آبادی 📌 سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ ▫️«نقد فیلم» واکاوی زن در عصر قاجار همراه با نگاه انتقادی به سریال جیران 📌 پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ ▫️ «نقد کتاب» کتاب سیاست‌های جنسی در ایران مدرن ♦️ لینک ثبت نام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ ♦️ کدتخفیف نیم‌بها برای مخاطبین عصر زنان ms_asrezanan ♦️ با مشارکت: • مدرسه تفکر و نوآوری نگاه • مدرسه فکرت • دانشگاه باقرالعلوم • پژوهشکده باقرالعلوم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 حتی الفاظ انگلیسی خطاب به زن محترمانه نیست! 📌 «به گزارش گاردین، مدرسه‌ای در لندن القاب "sir" و "miss" را در راستای مبارزه با فرهنگ زن‌ستیزانه در انگلیس کنار گذاشته است. "جیمز هندزکام" در جلسه کالج فرم ششم هریس وستمینسر در مرکز لندن گفت: کلمه‌ی "sir" یادآور قهرمانی‌های مردانی چون "سِر لنسلوت" و "سر گالاهاد" است و این درحالی است که "miss" به معنای دختر کوچک و یا خدمتکار فروشگاه ادواردویی می‌باشد!» 🔹 در عصر قبل از عصر روشنگری و انقلاب فرانسه، مجادلات جنسیتی غرب یک سویه‌اش به کلمات و ادبیات غرب در کشورهایی چون انگلیس، ایتالیا و فرانسه می‌رسید. این مجادلات پس از انقلاب فرانسه و تا به امروز که در عصر پست‌مدرن به سر می‌بریم وجود دارند. برای مثال یکی از انتقادات زنان پس از انتشار اعلامیه‌ی حقوق بشر و حقوق شهروندی فرانسه در سال ۱۷۸۹ آن بود که چرا با استفاده از واژه‌ی human کمافی السابق زنان را در دایره‌ی شهروندان و بشر محسوب نکرده‌اند. علت امر، ساختار و کاربرد این واژه بوده است. بابت این اعتراض بسیاری از زنان به تیغ گیوتین سپرده شدند. حتی واژگانی که در حال حاضر نسبت به زنان به کار می‌رود، همچون "woman" و "women" برگرفته از واژه‌ی "man" است و زن را منتصب به مرد می‌نماید به‌گونه‌ای که برای شخصیت او هیچ جایگاهی بدون مرد قائل نیستند. 🔸 آنچه مسلم است تأثیر بار معنایی کلمات بر ذهنیت بشر و در نتیجه شکل‌گیری اصول و ساختار تعاملات میان مردمان در جوامع است‌. در اسلام توصیه‌ی اساسی به استفاده از کلمات مناسب شده است: «وَ قولوا لِلنّاسِ حُسنی / با مردم با خوش زبانی سخن بگویید /بقره ۸۳». با جست و جو در ادبیات فارسی‌مان شاهد کلمات اشاره‌ای مناسب و زیبا برای خواندن زنان و مردان هستیم؛ (بانو/خانم) و (جناب/ آقا). متاسفانه این روزها ورود کلمات بیگانه خصوصا اصطلاحات انگلیسی در فرهنگ محاوره‌ی مردمان‌مان سبب شده است تا بیش از پیش امکان سیطره‌ی فرهنگ غرب بر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی‌مان مطرح شود. فرهنگ غربی که حتی در اصطلاحات معمول روزانه‌اش نگاه‌های تحقیرآمیز به زن روا می‌دارد و این خود از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری ذهنیت‌ها و رفتارها در تعاملات با زنان در فرهنگ غرب می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 شکلی جدید از جنگ‌های داخلی 📌 «به گزارش The Post Minnellial در جمعه گذشته، صدها نفر از والدین، کودکان و متحدان نگران در اتاوا گرد هم آمدند تا در اعتراض به آموزش در مورد تلقین محتوای LGBTQ در مدارس شرکت کنند. در جریان این اعتراض، دانش‌آموزان مسلمان‌زاده که از تلقین جنسیتی در کلاس‌هایشان خسته شده بودند، پرچم‌های پراید را (نماد ماه ژوئن که همجنسگرایان درسال ۱۹۶۷ در آن اعلام موجودیت کردند) زیر پا گذاشتند و تشویق جمعیت را برانگیختند. اعضای این مذهب (اسلام) اخیراً در مبارزه با ایدئولوژی جنسیتی مدرن به همتایان مسیحی خود پیوسته‌اند، واقعیتی که بسیاری از مترقیان را گیج کرده است. نظرات یک معلم دبیرستان در ادمونتون اخیراً در فضای مجازی منتشر شد. در فایل صوتیِ فاش شده از او شنیده می شود که دانش آموزان مسلمان را به دلیل همراهی نکردن با پراید سرزنش می کند.» 🔸 رویکرد خبر بگونه‌ای است که صرفاً گروه‌های مسلمان و مسیحی به سیاست‌های جنسیتی نظام آموزشی غرب معترضند و چنین تلقی میکند که این گروه‌ها خصوصا مسلمانان به لحاظ تمدنی عقب مانده هستند، اخلاقیات و فرهنگ را نمی‌دانند! مسلمانان در غرب گروه‌های اقلیتی محسوب می‌شوند و به دلیل تبلیغات منفی که علیه اسلام و مسلمانان که توسط دولتهای غربی وجود دارد، اعمال و رفتار و تفکرات آنان عقب افتاده انگاشته می‌شود؛ بر همین اساس اعتراضات‌شان با رفتارهای تحقیرآمیز و برچسب‌های غیر اخلاقی در غرب مواجه می‌شود. 🔹 اما این خبر نادرست است. تمام والدین معترض به سیاست‌های آموزشی جنسیتی مسلمان نبودند بلکه بخش قابل ملاحظه‌ای از مردمانی با دین‌های مختلف بودند. نیکی هیلی کاندید ریاست جمهوری آمریکا نیز یکی از همین چهره‌های غیرمسلمان است که چندی پیش مخالفت خود را در رابطه با LGBTQ ها اعلام نموده بود. 🔸 بشریت خطر را درک کرده است. خطری که تحت لوای عدالت جنسیتی انحرافات جنسی را هویت جنسیتی نامید و به مردم تزریق نمود. این مسئله ناشی از فطرت انسانی است، لذا شاهد آن هستیم که طیف‌های مختلفی از مردم نسبت به این انحراف مواضع سرسختانه‌ای می‌گیرند حتی در خارج از کشور! این اتفاق سبب جنگ و درگیری‌هایی شده است که لزوما در سطح خیابانی و محدود به چندین مشت و لگد نمی‌ماند، بلکه به سلاح‌های گرم و سرد و مواجهات گروهی نیز خواهد رسید. حالتی که مردم عادی برای رهایی از وضعیت برآمده از حمایت انحرافات جنسی LGBTQ ، خود اقدام به حذف این گروه می‌نمایند. گروهی که قربانی اولیه سیاست برابری جنسیتی است! این اتفاق دستاوردی تازه برای سیاستمداران آمریکایی نیز محسوب می‌شود زیرا درگیری‌های احتمالی آتی منجر به کنترل کشورهایی که زیر گرده‌ی به رسمیت شناختن LGBTQ رفتند، می‌شود، افراد زیادی از پرداختن به مفاسد کلان سیاسی، جنگی، اقتصادی جامعه فاصله خواهند گرفت و در گرداب بی سرانجام هویت جنسیتی غربی فرو می‌روند. این اضمحلال فکری و کاهش توان فیزیکی سبب جدایی بسیاری از مردم از پیگیری عملکرد دولتها و مجالس قانون گذاری می‌شود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ تصویر زن مسلمان در رسانه‌های اروپا: خانه‌نشین، بی‌سواد، منزوی و بازیگر نقش قربانی! 🔹 تحقیقات نشان می‌دهد نگاه اغلب رسانه‌های اروپایی به زنان مسلمان با پیش‌داوری و تعصب همراه است. در بررسی محتوایی از این رسانه‌ها، زنان مسلمان هیچ‌گاه براساس توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود معرفی نمی‌شوند و تصاویر و عبارت‌های کلیشه‌ای درباره زنان مسلمان، صفحات مطبوعات و رسانه‌های آلمانی‌زبان و انگلیسی‌زبان در اروپا را پر کرده است؛ 🔸 واژه‌هایی همچون زنان محروم، مسلمانان خطرناک و...  تنها بخشی از عبارت‌های کلیشه‌ای است که رسانه‌های مختلف درباره زنان مسلمان به کار می‌برند... 🔹 در اغلب رسانه‌های اروپایی، خانواده‌های مسلمان شامل مردانی شاغل و زنانی است که مسئول تربیت فرزندان خود هستند. به گواه رسانه‌ها، مردان مسلمان در مراقبت از فرزندان سهم چندانی ندارند و زنان کمتر به فکر فعالیتی در خارج از خانه هستند. 🔸 اکثر رسانه‌های جمعی، چنین نقش‌هایی را برای زنان و مردان ترسیم می‌کنند و به تولید و گسترش کلیشه‌ها علیه مسلمانان دامن می‌زنند. رسانه‌های جمعی همچنین تصویری غلط از فرهنگ اسلامی ارائه می‌دهند و این در حالی است که بسیاری از مسلمانان معتقدند که این تصاویر کلیشه‌ای بازگوکننده واقعیت زندگی آن ها نیست و بسیاری از آن ها فرصت ارتباط مستقیم با سایر شهروندان و توضیح واقعیت دین و زندگی خود را ندارند... 🔹 در رسانه‌های تصویری نیز همواره تصویری منفی از زنان مسلمان ارائه می‌شود. در اکثر برنامه‌های تلویزیونی، حجاب زنان به عنوان سمبل ظلم به آن‌ها معرفی می‌شود. در این برنامه ها اغلب به تحصیلات پایین زنان مسلمان، نگاه سنتی خانواده‌ها و خطراتی که زنان مسلمان را تهدید می‌کند، اشاره شده است. 🔸از سوی دیگر، همواره در رسانه‌ها، زنان مسلمان به عنوان زیردستان مردان خانواده دیده می‌شوند و اسلام عامل تبعیض جنسیتی در جامعه معرفی می‌شود. همچنین زنان مسلمان در اغلب گزارش‌ها، نقش قربانی و یا نقش عاملی خطرناک را دارند... 🔹 در مجموع، بررسی محتوای این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها واقعیت موجود را نمایش نمی‌دهند. زنان مسلمان هیچ‌گاه در رسانه‌ها براساس توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود معرفی نمی‌شوند، آن‌ها حتی فرصت کافی ندارند تا خود را به شکلی درست در جامعه معرفی کنند و در اکثر مواقع زنان مسلمان مجبورند که به‌خاطر باورها و عقایدشان از فعالیت‌هایی که دارند، دست بکشند... 🔸 رسانه‌های فارسی‌زبان معاند نیز دقیقاً به همین منوال، چنین تصویری را از زن مسلمان در ذهن زنان و دختران ایرانی مخاطب خود ساخته و آن‌ها را وادار به طغیان می کنند... 📝 «بر اساس نتایج تحقیقات لیلا هاساکویچ دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری و ارتباطات در دانشگاه وین منتشر شده در نشریه اسلامی تسایتونگ آلمان»        📚 منبع: @geraliit 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ انجمن علمی زن و خانواده برگزار می‌کند: ✳️ سلسه نشست های علمی نقد و بررسی « نقد لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان» ◀️نشست اول: بررسی حقوقی لایحه 🔹 ارائه بحث: ✔️ حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه "عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی" ✔️ دکتر حسینعلی بای "عضو کارگروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس" ✔️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی سجادی امین "عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو انجمن علمی زن و خانواده" 🔸 دبیر علمی: ✔️خانم هاجر عساکره "دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی زنان" 📅 زمان: شنبه سوم تیرماه 1402 ساعت 10 📍بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ششم سالن جلسات 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎https://www.skyroom.online/ch/skyuser/wrc 📌کانال انجمن علمی زن و خانواده در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/anjomanzkh 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan|
عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟ ▫️با توجه به مواجهـــه­‌ی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورت­‌بنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعه­‌ی ایـــرانی با مســـأله­‌های جدی­‌ای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، به­‌گونه­‌ای که ادامـــه­‌ی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــل­‌های تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفه­‌های سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم می­‌نماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آن­‌ها برقـــرار می­‌کند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است. ▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» به­‌عنوان نقطه شـــروع صورت­‌بندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنش­ـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفه­‌های اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد. ضمن اینکه در باب مسئله­‌ی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــت‌های متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه می‌شود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت ­زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگ­‌نظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم. 🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـأله­‌ها و پاسخ­‌هایش در این دوره بپردازد. لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم. مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|