هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
4_5850657965903708274.ogg
983.3K
✅ بازنشر/بشنوید و منتشر نمایید
◀️مگر قوه قضاییه نهاد زیرنظر #رهبری نیست؟ پس چرا زمانیکه ضعف قوه قضاییه را در برخورد با #مفاسد می بینند اقدام به تغییر رئیس قوه قضاییه نمیکنند؟
#دکتر_صدیقی
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
✅ وقتی جان کری پته برخی ها را روی آب می ریزد..
جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب جدید خود نوشته است: دولت جورج بوش در محافل خصوصی غنی سازی ایران را پذیرفته بود.
یعنی فی الواقع اوباما و کری حقی را که شرورترین دولت آمریکا بی هیچ باجی برای ایران پذیرفته بود، در قالب وعده نسیه برجام محدود کردند و دولاپهنا به روحانی و ظریف فروخت وحالا ترامپ زیر همان وعده نسیه زده است.
خدا قوت قهرمان، خسته نباشی دلاور!
فرید ابراهیمی
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
✅ دوگونه انسان در ایران زندگی می کنند!
✍سعید درخشان
نخست انسانهایی که در سخت ترین شرایط و با کمترین حقوق ،دور از شهر و کاشانه در کوه های صعب العبور موشکهای پیشرفته دوربرد و نقطه زن میسازند ، ماهواره میسازند یا در عمق زمین به فناوری فوق پیشرفته هسته ای دست پیدا میکنند و یا در آزمایشگاه های کوچک خود به دانش سلولهای بنیادی میرسند و باعث حیرت جهانی میشوند و یا هزاران کیلومتر آنسوی مرزها وحشی های جلاد تروریست را به خاک سیاه می نشانند و قدرت کشور را تا سواحل مدیترانه گسترش میدهند...
اما گونه دومی هم از انسانها در ایران زندگی میکنند که در کاخهای شاهانه در بهترین منطقه شهر در قلب تهران زندگی میکنند ، حقوق های نجومی میگیرند "بالای ۹۰ درصد بودجه و منابع کشور را در چنبره خود دارند" اما از عهده مدیریت پوشک بچه در جامعه هم برنمی آیند، پای دشمن را تا عمق خانه ها و رختخواب هر ایران باز کرده اند و اقتصاد مملکت را با بی تدبیری و وادادگی به خاک سیاه نشانده اند و آخرین تدبیرشان مذاکره و تقدیم مملکت به اجنبی است...
✍ایرانی اگر میخواهد پیشرفت کند باید مملکت را از سرمایه های دشمنان که همان جریان غربگراست پاکسازی کند...پاکسازی کشور را از وابستگان به غرب یکبار برای همیشه عملی کنیم
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
✅ بدون شرح!
◀️ این توئیت ارزشش را دارد که بارها خوانده شود..
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
✅ ضرب شصت بچه های سپاه به تروریستهای حزب دموکرات
◀️ امروز هوافضای سپاه با شلیک5 فروند موشک فجر5 به تجمع فرماندهان تروریستهای حزب دموکرات در عراق، انتقام 11 شهید کردستان را گرفت.
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
1.86M
✅ #تحلیل_ویژه ؛ بشنوید و منتشر نمایید
◀️ چرا #رهبری با وجود انتقادات شدیدی که به عملکرد دولت #روحانی دارند، همچنان از دولت ایشان #حمایت می کنند!؟ آیا این یک #تناقض نیست!؟
#دکتر_صدیقی
@Drseddighi
هدایت شده از بینات؛ کانال خبر و تحلیل سیاسی
916.6K
✅ #سوال : درباره #آشوب در #بصره و همچنین ریشه ها و دلائل آن توضیحاتی بفرمائید همچنین نسبت به تخریب و تعرض به #کنسولگری ایران هم تحلیلی ارائه کنید.
#دکتر_صدیقی
@Drseddighi
ارسال مطالب وکلیپهای صوتی ازکانال دکتر صدیق تحلیلگرمسائل سیاسی به معنای قبول صد درصدی این کانال نیست.
دوستان دقت بفرمایند.
عارفی را پرسیدند:
زندگی به '' جبر '' است یا به '' اختیار ''؟
پاسخ داد:
امروز را به '' اختیار '' است تا چه بکارم
اما فردا ''جبر '' است.
چرا که به '' اجبار '' باید درو کنم هر آنچه را که دیروز به ''اختیار'' کاشته ام...
✨ افکار امروزت ؛
نقش مهمی در فردا و فرداهای تو دارد.
پس تصمیمات درست بگیر...!!
پندانه
📝مراقبه روز آخر ماه ذیالحجّه
🔹️روز آخر ماه ذیالحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبال الاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» يك مرتبه
▪️سوره «توحید» ده مرتبه
▪️«آیت الکرسی» ده مرتبه
و پس از نماز بگويد:
🔸️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ
🔹️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم، از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی، و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى، و پس از گستاخیام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش میخواهم، پس مرا بيامرز، و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن، و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم.
🔸️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مىزند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى میدهد كه سالش را ختم به خير نمود.
#امام_حسین_علیه_السلام
حال و هوای کوچه، غمآلود و درهم است
پرچم به اهتزاز درآمد، محرّم است
میگرید آسمان و زمین، در محرّمت
طوفانی از حماسه به پا میکند غمت
ابلاغ میکنند به یاران، سلام تو
قد میکشند باز علمها، به نام تو
هر جا که نام توست، مکان فرشته است
بر هر کتیبهای که ببینی، نوشته است
«باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»
باید در این حسینیه، از خود سفر کنیم
باید در این مقام، شبی را سحر کنیم
با کاروان گریه، مسافر شدم تو را
امشب در این حسینیه زائر شدم تو را
تا گفتم «اَلسلامُ عَلیکُم» دلم شکست
نام حسین، بند دلم را، ز هم گسست
دیدم که ابرهای جهان، گریه میکنند
در ماتمت زمین و زمان، گریه میکنند
دیدم «عزای اشرف اولاد آدم است»
دیدم «سر ملائکه بر زانوی غم است»
رفتم که شرح عصمت «ثارُ اللَّهی» کنم
چیزی نمانده بود که قالب تهی کنم
خورشید رنگ و بوی تغیّر گرفته بود
تنگ غروب بود و فلک گُر گرفته بود
ای تشنهکام! بود و نبود تو را چه شد؟
سقّایِ یاسهای کبودِ تو را چه شد؟
بر اوج نیزهها، کلمات تو جاری است
این قصّه، قصّهٔ تَبَر و استواری است
ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام
ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام
آیین من تویی، که تویی دین راستین
بَل ما وَجَدتُ غَیرَکَ فی قَلبِیَ الحَزین
آن بحر پر خروش، دگر بیخروش بود
خورشید تکّه تکّهٔ زینب، خموش بود
#عباس_شاه_زیدی
🔴پاسخ به #شبهه «پيامی برای ايرانيان قبل از ماه محرم!»
⛔️متن شبهه⛔️
" پيامی برای ايرانيان قبل از ماه محرم!
بیایید به جای پرداخت ميلياردها تومان
به مداحان برای گرياندن خود،
آن را هزينه خنداندن کودکان بی سرپرست کنيم! "
✅پاسخ شبهه✅
1. یکی از شگردهای تجویزی معروف مخالفان در عملیات روانی، ارزش گذاری ناصواب و استفاده ابزاری از ارزش های دینی جهت تخطئه دیگر آرمان ها و اصول مهم است. بطور مثال: مسافران آنتالیا در موعد حج قهرمان داستان بینوایان شده و بر طبل کمک به مستمندان می کوبند و یا مثلا در روز قدس به صورت کاملا اتفاقی! برخی وطن پرست می شوند.
موضوع فوق هم از این قاعده مستثنی نیست و در کشوری که متاسفانه در اسراف، جراحی زیبایی بینی، تورهای ترکیه، تجمل گرایی و... رکوردشکنی کرده است شاخک های برخی باز هم به صورت کاملا اتفاقی!! در آستانه محرم برای کمک به مستمندان حساس می شود!
این تکنیک ها دیگر بسیار نخ نما و مضحک شده است.
2. گریاندن مردم جای خود دارد. خنداندن یتیم و کمک به یتیم هم جای خود دارد. جملات و شبهات اینچنینی که با استفاده از مغالطه و تقابل سازی دو یا چند کار نیک ساخته میشوند و دو کار خوب و نیکو را در مقابل هم قرار میدهند، انحراف است و نباید اینگونه مطالبی که با احساسات انسان ها مرتبط است را قبول و بازنشر کنیم.
3. به شواهد آمار مسلم این است که عزاداران و عاشقان حسینی بیشترین خدمت را به خلق و محرومان می کنند. حماسه سازان 8سال دفاع مقدس و مدافعان حرم همان عاشقان حسینی بودند که جان خود را برای امنیت و نشاندن گل لبخند بر لبان کودکان وطن هزینه کردند!
4. در سیره خود اهل بیت (ع) وجود داشته و به ما یاد داده اند که مداحان را پاداش و صله بدهید (و البته که با برخی از افراط گری ها مخالفیم) و معتقد هستیم گرچه عملکرد برخی مادحین اهل بیت در استفاده از برخی اشعار بی محتوا و تاکید بر برهنه شدن عزادران و... قابل نقد است، اما اکثر مداحان محترم کشور بلبل های دلسوخته ای هستند که با نوای خود صرفا ظلم یزیدیان و مظلومیت حسینی را بازگو می کنند و گریه اهل بکاء به دلیل شعله ور شدن حرارتی است که در قلوب مومنین است. چرا که پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ أبَدا
«شهادت حسين سلام الله علیه آتشى در دل مؤمنان درانداخته است كه هرگز سرد نخواهد شد.»
5. زنده نگه داشتن شعائر الهی و دینی که از جمله آنها عاشوراست، با برگزاری مراسم های عزاداری و روضه و... انجام می پذیرد که شبهه افکنان از روی بی اطلاعی یا گاها غرض ورزی بدنبال حذف یا کمرنگ کردن آنها هستند.
"امام خمینی(ره): روضه سیدالشهداء برای حفظ مکتب سیدالشهداء است. این گریه ها و این روضه حفظ کرده مکتب را!"
"آنتوان بارا (نویسنده مسیحی): اگر حسین از ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی برمی افراشتیم و در هر دیاری برای او منبری برپا می نمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا میخواندیم..."
6. آتش سهمگین توپخانه رسانه ای دشمن علیه دستگاه عزاداری مولا حسین(ع) نشان از اهمیت و قدرت و انتخاب مسیر درست عزاداران دارد و امسال نیز به کوری چشم وهابی های روشنفکرنما محرم را با شور و شعور بیشتری برگزار خواهیم کرد.
7. متاسفانه هر ساله با نزدیک شدن به ماه محرم چنین متونی توسط افراد مخالف دین بصورت سازمان یافته تولید، و بوسیله افراد ساده لوح و سطحی نگر در سراسر فضای مجازی منتشر میشود که هدفی جز تخریب اعتقادات مردم را ندارند، لذا انتظار می رود که مخاطبین برای روشنگری اذهان عمومی با توجه به وُسع خود اقدام کنند.
[Forwarded from سروش]:
باسلام وعرض ادب
امروز کلاس سبک زندگی بامحوریت دعای هشتم صحیفه سجادیه کمافی السابق در ساعت ۵:۳۰عصربرقرارخواهد بود.
آدرس ما:فلسطبن ۲۶ اولین چهارراه سمت راست داخل میلان سمت چپ قطعه دوم منزل کرم زاده
منتظر قدوم سبزتان هستیم
May 11
🖼 #طرح | منبر باید انسانساز باشد
🔹رهبر معظم انقلاب: من به منبر خیلی عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطی فراوان هستند. اما هیچ کدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنی رو به رو و نفس به نفس حرف زدن، این یک تاثیر مشخص و ممتازی دارد که در هیچ کدام از شیوه های دیگر، این تاثیر وجود ندارد.
اطلاعیه............
باسلام خدمت شما دوستان وهمراهان همیشگی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
به اطلاع شما عزیزان می رسانم کلاس سبک زندگی اسلامی با محوریت قرآن ،صحیفه سجادیه ونهج البلاغه با حضور استاد عزیز خانم توانا برگزار میشود .💐💐💐💐💐
زمان:دوشنبه در میان ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱صبح
مکان: دکتربهشتی ۴۴ نبش چهارراه دوم پلاک ۲۰۳ واحد دوم
دوشنبه ۹۷/۶/۲۶ دومین جلسه برگزار خواهد شد.
نکته:این کلاس کاملا رایگان میباشد اما نظم درجلسه برایمان بسیارمهم است .
درصورت تمایل به ثبت نام درکلاس شماره خودرادراختیار مدیر کانال خانم توانا یا ادمین محترم کانال خانم افشار قرار دهید.
ازپذیرش دوستان ،بدون هماهنگی درکلاس معذوریم
🌺🌺🌺🌺🌺
⁉️پرسش: 👇👇👇
چرا باید برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری و گریه کنیم؟ آنان با شهادت به قرب الهی رسیدند و این افتخاری بزرگ است و نباید ناراحت بود.مسیحیان نیز برای کشته شدن مسیح گریه و عزاداری نمیکنند، بلکه حتی جشن میگیرند.
✅پاسخ :👇👇👇👇👇
عاشورا و حادثه کربلا از چند جنبه قابل ارزیابی و تحلیل است که هر کدام می تواند حکم خاص داشته باشد.
در ابتدا با دو چهره از عاشورا رو به رو هستیم:
✅اوّل: زیبایى ها
زیبایى ها یعنى عظمتى که حضرت ابا عبداللَّه (ع) و یاران ایشان در ابعاد مختلف آفریده، عالى ترین جلوه هاى کمال انسانى را با عمل خویش ترسیم نموده و بزرگ ترین درس را به بشر آموخته اند. این بُعد از حادثه عاشورا بسیار غرورانگیز و افتخارآفرین است. به راستى باید به خود بالید که در چنین مکتب درخشانى پا به عرصه وجود نهاده و در آن رشد یافتهایم و با آن مى میریم و حاضریم همة هستى خود را در راه مکتب نثار کنیم.
شهادت برای شهید یک موفقیت، بلکه بزرگ ترین موفقیت است . امام حسین (ع) فرمود : «جدم پیامبر به من فرمود : نزد خدا مرتبهای داری که جز با شهادت به آن نائل نمیگردی.»
شهادت حضرت، عالی ترین حد کمال به حساب می آید. بر این اساس شهادت برای شهید یک پیروزی به شمار میآید و جشن و شادمانی می طلبد. سید بن طاووس می گوید : اگر دستور عزاداری به ما نرسیده بود ، ایام شهادت امامان را جشن می گرفتم . علی (ع) آن گاه که می بیند مرگ به صورت شهادت نصیبش شد، از خوشحالی در پوست خود نمیگنجد.(1)
حضرت بعد از ضربت خوردن می فرماید:
«والله ما فجأنی من الموت وارد کرهتُه و لا طالع أنکرتُه و ما کنتُ إلا کقارب ورد و طالب وَجَدَ و ما عند الله خیر للابرار؛(2) به خدا سوگند! هیچ امر خلاف انتظاری برای من رخ نداده؛ آن چه پیش آمده، همان است که در آرزوی نیل به آن بودم. مانند کسی هستم که در جستجوی آب در صحرایی می گردد و ناگهان چاه آبی یا چشمه ای پیدا می شود . مَثَل جوینده ای هستم که به مطلوب خود رسیده است.»
دوش در وقت سحر از غُصّه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
چه مبارک سحری بودوچه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
آری بر اساس این رویکرد ، شهادت اولیای الهی جشن و شادی دارد؛ جشن و شادی برای رسیدن به عالی ترین مرتبه کمال و لقای محبوب از طریق شهادت.
✅دوم: چهره غمبار
چهره دیگر عاشورا جنبه تراژدیک، غمبار و اسفبار آن است. تأسف از این که چرا امت، حق امام (ع) را پاس نداشته و ناجوانمردانه ترین برخورد را نسبت به محبوب ترین خلق خدا و شریف ترین انسان ها روا داشتند. ظلمى که بر امام (ع) و اهل بیت و یاران ایشان تحمیل شد، دل هر انسان نیکوسیرتى را به درد مى آورد و روح آدمى را سخت مى آزارد و جشن و شادی در اینجا معنا ندارد. چگونه می توان در مواجهه با این چهره از عاشورا متاثر نشد؟! امام حسین ( ع ) به واسطه شخصیت عالیقدر و شهادت قهرمانانه اش مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است.
کیست که بشنود در آن صحراى سوزان با وجود عطش جانکاه، در میان صدها مأمور دشمن حضرت ابی الفضل العباس (ع) خود را به شریعه رساند و چون در رودى عظیم و آب گوارا قرار گرفت و آب را تا دهان آورد، ولى همین که به یاد تشنگى حضرت ابی عبداللَّه (ع) و فرزندانشان افتاد، به خود اجازه نوشیدن نداد و لب تشنه با مشک پر از آب برگشت، این مردانگى و شرافت، او را به ریختن اشک وادار نسازد؟!
در حال گریه و رقت و هیجان، انسان بیش از هر حالت دیگر خود را به محبوبی که برای او میگرید نزدیک میبیند ، و در حقیقت در آن حال است که خود را با او یکسان میبیند . خنده و شادی بیشتر جنبه شخصی و در خود فرو رفتن دارد اما گریه بیشتر از خود بیرون آمدن و خویش را فراموش کردن و با محبوب یکی شدن است. به تعبیر شهید مطهری «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح وی و موافقت با نشاط و حرکت او است».(3)
ادامه پاسخ بالا 👆👆 👇👇👇
از طرف دیگر نیز شهادت شهید برای کسانی که او را از دست داده و از فیض وجود او محروم مانده اند ، تأثر انگیز است ، در حالی که انسان ها می توانستند از برکت وجود وی، در همان عصر و در دوران آینده بهره مند گردند. در واقع این گریه بر خود ما است و نه بر شهیدی چون امام حسین که با شهادت به مقام قرب الهی نائل شد. همچنین تأثر و تأسف برای مردمانی که قدر عظمت وجود او را ندانستند و او را به شهادت رسانده و از فیض وجود حضرت بی بهره ماندند.
بنابراین عمل مسیحیان قابل توجیه نخواهد بود ؛ زیرا ما بر شخص امام که با شهادت به بالاترین مرتبه نائل شد، نمیگرییم . علاوه بر این که عمل مسیحیان (گریه و شادی)می تواند برخاسته از تفکر نادرستی باشد که خون مسیح را فدیه ای برای کفاره گناهان خود می دانند که با کشته شدن مسیح ، پاک گشتن فرزندان آدم از گناه تضمین شد.
عزاداری و سوگواری برای سالار شهیدان از جهات دیگر نیز قابل توجه وشایسته است که به شرح آنها می پردازیم:
✅أ) تولی و تبری :
تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن از دشمنان خدا است. در تولی دوستی پیامبر و خاندانش و در تبری دشمنی با دشمنان پیامبر و خاندانش قرار دارد.
عزاداری، نیز لعن و نفرین بر قاتلان ، ادای تکلیف تولی و تبری است که از فروع دین و تکالیف شیعه است.
اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا، نیز ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان حضرت است. هم چنین نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا(ع) است. اشک، دل را سیراب میکند، عطش روح را برطرف میسازد، و نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل میشود. نیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است. قلبی که مهر حسین(ع) داشته باشد، بی شک به یاد مظلومیت و شهادت او میگرید.
در آموزههای اسلامی دوستی خاندان پیامبر(ص) جایگاه ویژهای دارد، تا جایی که قرآن آن را مزد رسالت معرفی کرده است «قل لا أسئلکم علیه اجراً الاً المودة فی القربی»(4) در روایات نبوی نیز به دوستی پیامبر و اهل بیتش بسیار سفارش شده است،از جمله در منابع اهل سنت (ص) روایت شده است که پیامبر فرمود: «مسلمان میبایست رسول اسلام را از همه مردم و حتی از خود و پدر و مادرش، بیشتر دوست داشته باشد «لا یؤمن أحدکم حتی أکون أحبّ إلیه مِن وُلده و والده و الناس اجمعین».(5)
نیز فرمود: «فرد مسلمان میبایست به عترت علاقه داشته باشد،به گونهای که آنان را از همه عزیزانش بیشتر دوست داشته باشد «لا یؤمن عبد حتی أکون أحبّ إلیه مِن نفسه و تکون عترتی إلیه أعَزّ مِن عترته و یکون أهلی أحبّ إلیه مِن أهله و تکون ذاتی أحبّ إلیه مِن ذاته».(6)
حال که باید مسلمان دوستدار پیامبر و خاندان مطهرش باشد، دوستی میبایست صادقانه باشد و دوستی صادقانه شرایطی دارد.
نیز دوستدار پیامبر و آلش میبایست نسبت به دشمنان آن خاندان تبری و بیزاری بجوید. در روایات متعددی به این امر سفارش شده است. ابن عباس از رسول خدا روایت میکند: «هر که بخواهد که خداوند همة خیرها را برایش گرد آورد، میبایست پس از من به علی(ع) بپیوندد و دوستانش را دوست دارد و دشمنان او را دشمنی بدارد».(7)
امام صادق فرمود: «آن کس که دوست دارد بین او و خداوند حجاب نباشد، به صورتی که او به خداوند و خدا به او نظر کند، باید آل محمد را دوست داشته باشد و دشمنان آنها را دشمن بدارد».(8)
ادامه پاسخ بالا 👆👆 👇👇👇
بر این اساس عزاداری نوعی تولی و تبری است که در آموزههای دینی سخت مورد توجه قرار گرفته است.
همدلی و همدردی با دوستان، در زمان سوگ و اظهار سرور در شادى آنان است(9) در روایات، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در اوقات سوگ آنان، تأکید شده است.
حضرت على(ع) مى فرماید: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا؛(10) پیروان ما در شادى و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می کنند.آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است» .
امام صادق(ع) فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا؛(11) شیعیان ما پاره اى از وجود ما هستند واز زیادى گِل ما آفریده شده اند؛ آن چه که ما را بدحال یا خوشحال مى سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى گرداند».
بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مى کند که در ایام عزادارى اهل بیت(ع)، محزون و غمگین بود و حزن خود را به «زبان حال» یعنى با اشک و زارى، مانند افراد غم زده اظهار نماییم.
ب) رشد فردی، اجتماعی و فرهنگی
از جمله حکمت و اثار بهشت عزاداری برای سرور شهیدان حسین بن علی و یاران مظلومش، این است که وسیلهای میباشد برای رشد و شکوفایی، چرا که هر عزاداری پیش از آن که در غم و ماتم اهلبیت به سوگ بنشیند،میبایست نسبت به مصیبت دیدگان شناخت داشته باشد. در مجالس عزاداری که در آنها زندگانی و اهداف آنان یاد میشود. به عزادار شناخت میدهد. شناخت در فرد تأثیر میگذارد و موجب میشود به امام عشق بورزد و او را اسوه و الگوی خود قرار دهد. بر این اساس عزاداری برای اهلبیت و به ویژه سید شهیدان و یارانش در شکوفایی فرد تأثیر میگذارد و در او تغییر درونی ایجاد میکند. تغییر درونی و تأثیر گذاری مثبت، در اجتماع نمود پیدا میکند و باعث رشد جامعه میگردد.
ادامه پاسخ بالا 👆👆👆 👇👇👇👇
بنابراین میتوان ادعا کرد: یکی از فواید عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوهای ارائه شده از سوی امامان است. در عزاداری آرمانهای با ارزش پیشوایان مظلوم بیان میگردد و جانهای تشنة حقیقت پذیرای آن میشود، که قدم بسیار با ارزشی است در راه حفظ ارزشها و آرمانهای اسلامی و فرهنگسازی. بدون تردید همین امر نسل جدید را که در مجالس عزاداری شرکت میکند و با فرهنگ اهل بیت آشنا میگردد، از لحاظ فرهنگی، دگرگون میکند.
آنان با شرکت در مراسم (هم در بُعد شناختی و هم در بُعد عاطفی) به اهل بیت پیامبر وابسته میگردند؛ بدین وسیله فرهنگ اهل بیت و مذهب شیعه با شناخت و عاطفه به نسل جدید منتقل میگردد، که بهترین راه برای حیات فرهنگی مکتب اهل بیت به شمار میآید.
پ) زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب:
زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوتها و تربیت کننده و پرورش دهندة روح حماسه و ایثار است.گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست. برپایی مجالس عزا نیز ادامه دادن رسالت پیام رسانان عاشورا است. گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است.
از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده اند. برای گریه بر مصیبت های امام حسین(ع) ثواب ها و فضیلت های فراوان ذکر کرده و فرموده اند که چشم گریان بر کربلائیان، چشمه فیض خدا است.(14)
فضیلت ها و ثواب های زیادی که برای گریه بر امام حسین(ع) در روایات ذکر شده، در صورتی است که گناه و فسق و آلودگی انسان در حدی نباشد که مانع رسیدن فیض الهی گردد.
گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد مظلومیت. رسالت اشک پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».(15)
پی نوشتها:
1. شهید مرتضی مطهری ، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ص 117- 118 .
2.نهج البلاغه ، نامه 23.
3. مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ص 124.
4. شورى (42) آیه 23.
5. کنزالعمال، متقی هند، 1، ص 37.
6. شیخ صدوق، عللالشرایع،ج1، ص 140.
7. بحار،ج27، ص 55.
8. حمیری، قرب الاسناد، ص 351.
9. المحبة فى الکتاب والسنه، ص 169 - 170 و 181 - 182.
10. بحارالانوار، ج 44، ص 287.
11. همان،ج65 ، ص 24.
12. سفینةالبحار ،ج3 ،ص497 ماده عشر.
13. امالی صدوق ، ص 112،مجلس27،حدیث5.
14. بحارالأنوار، ج 44، ص 286.
15. صحیفه نور، ج 8، ص 70 .
⁉️ متن سوال #محرم👇👇👇
چرا مراسم عزاداری امام حسین(ع) پیش از شهادت ایشان صورت میگیرد؟
✅ پاسخ : 👇👇👇👇
عشق و محبّت به حضرت باعث شده که دوستداران امام ، پیش از عاشورا خود را آماده کنند و لباس سیاه بپوشند، نیز مساجد، تکایا و حسینیه ها را سیاهپوش کنند.
عزادارى براى اباعبدالله(ع) عزادارى معمولى نیست؛ بلکه تبدیل به فرهنگ فراگیر شده است. وقتى تبدیل به فرهنگ شد، دیگر زمان و مکان نمى شناسد، از این رو تا نسیم محرّم به مشام جان میوزد، پوشیدن لباس عزا و سیاهپوش کردن کوچه و خیابان ها و مساجد و تکیه ها شروع می شود. البته بعد از عاشورا و حتی تا ماه صفر و در غیر محرم نیز عزادارى در فرصت هاى مناسب برگزار می شود، شیعیان به دستور اولیاى دین مخصوصاً به دستور امامان بعد از امام حسین(ع) براى زنده نگه داشتن اهداف امام و فرهنگ عاشورا تلاش و کوشش میکنند.
امام باقر(ع) در زمینة برپایى عزا در خانهها برای امام حسین میفرماید: «باید بر حسین(ع) عزادارى و گریه کنید و به اهل خانة خود دستور دهید که بر او بگریند . با اظهار گریه و ناله بر حسین(ع) مراسم عزادارى بر پا کنید و یکدیگر را با گریه و تعزیت در سوگ حسین (ع) ملاقات کنید».(1) یکی از یاران امام صادق(ع) نقل می کند که در محضر امام بودیم، از حسین یاد کردیم و بر قاتلانش لعن نمودیم، امام گریست، ما نیز گریه کردیم، سپس حضرت گفت: «حسین(ع) فرمود: من کشتة اشکم! هیچ مؤمنی به یاد من نمیافتد مگر اینکه اشک می ریزد.(2)
رمز جاودانگى نهضت حسینى، زنده نگه داشتن و بزرگداشت آن بوده است. امام خمینی فرمود: «الآن هزار و چهارصد سال است که با این منبرها با این روضه ها و با این مصیبت ها و با این سینه زنى ها (دین اسلام) را حفظ کرده اند».(3)
عزاداری، احیاى خط شهادت و رساندن صداى مظلومیت آل على به گوش جهانیان است. این موضوع زمان و مکان ندارد و هر زمان که زمینه آماده است ، می توان مجالس عزا را بر پا کرد. عزاداران حسینى پروانگان شیفتة نورند که شمع محفل خویش را یافته، آمادة جان باختن و فدا شدن اند.
نقش عزادارى در حفظ فرهنگ عاشورا مهم است و آثار و برکات خوبى براى بشر داشته و خواهد داشت. افزون بر این، کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت(ع) از همان زمان آغاز شد.
روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده،روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند.
بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهۀ اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مىکنند.
عزاداری از ابتدای محرم سابقه تاریخی دارد. آغاز عزاداری در دهه اوّل محرم آن هم به صورت فراگیر همانند عزاداری امروزه را میتوان از عصر معزالدوله دیلمى ازسلسله آل بویه دانست .(4)
معزالدّوله اولین کسى است که فرمان داد مردم شیعهء بغداد در دههء اوّل محرم براى حضرت امام حسین (ع) سیاه بپوشند و بازار را سیاهپوش کنند و در روز عاشورا دکّان ها را ببندند و از طباخى جلوگیرى کنند وتعطیل عمومى نمایند. این مراسم در تمام کشورهاى اسلامى از جمله ایران تا اوایل سلطنت سلجوقیان معمول بود،که تا به امروز ادامه دارد.(5)
----------------
پینوشتها:
1. جواد محدثى ، فرهنگ عاشورا، ص 312، به نقل از کامل الزیارات ، ص 175.
2. «... أنا قتیل العبرة، لا یذکرنی مؤمن إلاّ بکى» بحار الانوار، ج 44، ص 279.
3. همان، ص 313..
4. مرتضى مطهرى ، مجموعه آثار، ج 17، ص 94
5. جواد محدّثى ، فرهنگ عاشورا، ص 313.