مهذبین در پیامرسان ایتا
کانالی جهت خودسازی روح وجسم
هدف مادراین کانال ارائه سبک زندگی اسلامی درهردوعرصه روحی وجسمی است.
https://eitaa.com/mohazzabin
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
☫ ﷽.
✴️ آیا شما می دانید نسبت «ولایت» را با دیگر عبادات دینی چیست ؟
◾️رابطه ولایت و سایر عبادات، مثل رابطه علامت و عدد در یک معادله جبری است.
▪️اگر نماز را «۱۰» فرض کنیم، جهاد را «۹»، حج را «۸»، زکات را «۷» و روزه را «۶» و سایر عبادات را رویهم رفته «۵» فرض کنیم، شماره اسلام میشود: ۴۵ (۴۵= ۵+۶+۷+۸+۹+۱۰).
◾️حال اگر کسی تحت ولایت الله باشد، اسلام او «۴۵+» است و اگر تحت ولایت معاویه و یزید باشد ـ که طاغوت هستند ـ اسلام او میشود «۴۵-».
▪️هر جا ولایت ولی الله باشد، حرکت از ظلمت به سوی نور است؛ و هر جا ولایت غیر ولیّ الله باشد، حرکت از نور به ظلمت است.
◾️ولایت الله یک حقیقت است، اما ظروف آن متفاوت است. اصل ولایت الله ثابت است، مجری ولایت الله متفاوت میشود.
▪️گاهی مجری رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است، در آن حال به ولایت الله گفته میشود: «ولایت الرسول».
◾️گاهی مجری ولایت الله، وصیّ اوست، در آن حال به ولایت الله گفته میشود: ولایت الوصی یا «ولایت الامام».
▪️گاهی مجری ولایت الله، نایب خاص امام زمان است ـ مثل نوّاب چهارگانه ـ در این حال به ولایت الله گفته میشود: «ولایت نایب الامام».
◾️گاهی مجری ولایت الله، نواب عامّ آن حضرت است، در اینجا به ولایت الله گفته میشود: «ولایت الفقیه».
🖊مرحوم آیه الله حائری شیرازی
▫️ لطفاً چنین تعریف زیبایی از ولایت را مکرر انتشار دهید تا همه بتوانند معنی ولایت را بفهمند.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
سوال:
سلام برادران عزیز اینکه میگن مردم باید بابصیرت باشن آدمای اصلح را انتخاب کنن حرف درستی است ؟البته جای سوال اینجاست که مردم دومین مرحله انتخاب می کنن نه اولین مرحله چون اولین مرحله باید بالایی ها بابصیرت باشن که افراد نالایق را راه ندن چون مردم کسانی را انتخاب می کنن که شورای نگهبان انتخاب کرده پس مردم به ناچار باید یکی از کسانی را انتخاب کنن که اینها انتخاب می کنن الان درمورد رئس جمهور اینهمه حرف می زنن مردم باید از شورای نگهبان یاکسانی که به اینها صلاحیت دادن باید جواب بدن اما الان فقط مردم دارن سرزنش میشن کسی با شورای نگهبان کاری نداره لطفا درمورد این شبهه کسی نظری داره مادرخدمتیم
الان درنزدیک انتخابات میگن بابصیرت باشید مردم بابصیرت باشن یا ارگانهایی که به اینها صلاحیت میدهند کی باید با بصیرت باشه مردم که ناچارهستند به کسانی که انتخاب شده رای بدن پس مردم مقصر نیستند وقتی بالایی ها بابصیرت نیستند انتظار از مردم عوام دراین مورد به نظرم خواسته زیادی
این شبهه ای هست دربین مردم منتظر شنیدن نظرات عزیزان هستیم؟؟؟
جواب:
با عرض سلام و تشکر از طرح سوال جالب شما
تا حدی حرف و نقد شما قابل قبول است.
ولی توجه به بعضی نکات بحث را شفاف تر می کند:فرایند تایید صلاحیت کاندیداها سه مرحله ای است مرحله اول:به وسیله نهادهای اجرایی دولتی که زیر نظر وزارت کشور است با همکاری نهادهایی مثل وزارت اطلاعات،قوه قضاییه،نیروی انتظامی و تحقیقات محلی و...انجام میگیرد ولی در این مرحله ممکن است که افرادی فاقد صلاحیت تایید شوند به دلایل مختلفی مثل وابستگی های حزبی و جناحی،عدم کافی بودن مستندات جمع آوری شده،مخفی بودن بعضی از معایب و مفاسد کاندیدا ....
مرحله دوم:به وسیله نهادهای نظارتی که شامل شورای نگهبان و زیرمجموعه آن در سراسرکشور و شهرها و محلات است که با اطلاعاتی که به دست آورده اند صلاحیت فرد را رد یا تایید می کنند.ولی از آنجا که ممکن است مستندات کافی نباشد یا جمع بندی نهایی اعضای هیات نظارت مختلف باشد در نهایت فرد رد صلاحیت نشود هر چند عیوبی داشته باشد .البته تایید شورای نگهبان به معنای احراز حداقل معیارها و صلاحیت ها است نه حداکثر.
مرحله سوم:تایید مردم رای دهنده با تحقیقاتی که میکنند و درنهایت رای می دهند.در این مرحله هر چه بصیرت مردم بیشتر باشد و از افراد و کارشناسان خبره تری مشورت بگیرند و هر چه بیشتر دلشان برای سرنوشت کشور و اسلام و انقلاب بسوزد سعی میکنند به افرادی که دارای حداکثر معیارها هستند رای بدهند نه به افراد ناشناس و یا واجد حداقل ملاکات و صلاحیت ها.
در این مرحله بصیرت افزایی طلاب و علماو اهالی حوزه و نهادهای فرهنگی فعال با توجه دادن جامعه به معیارها و ملاکات کاندیدای اصلح و روشنگری های کلی درباره فعالیت احزاب و جریانات مختلف بدون اینکه بر فرد و شخص خاصی تمرکز کنند در هدایت جامه اثرگذار است.
نکته مهم:در تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری هر چند بیشترین نقش را شورای نگهبان در تهران ایفا میکند ولی باید توجه داشت که اعضای شورای نگهبان یکدست و یکسان نیستند چون شورای نگهبان شامل 12 نفر است شامل 6 فقیه و 6 حقوق دان.و انتخاب 6 فیقه هرچند به عهده رهبری معظم است ولی رهبری در انتخاب آنها باید از مشورت و نظر خیلی ها استفاده کند ومعیارهای زیادی را باید لحاظ کند نه اینکه هر کسی را به دلخواه خود انتخاب کند چه بسا در مشورت نهایی فقیهی را برگزیند که نگاه متفاوتی با بقیه فقهای شورا یا با رهبری داشته باشد .انتخاب 6 نفر حقوقدان به عهده دو نهاد قوه قضاییه و مجلس است یعنی اول ریاست قوه قضاییه این 6نفر را به مجلس معرفی میکند آنهم با رویکرد مشورت با عده زیادی و بعد باید مجلس به اینها رای بدهد و رای مجلس بستگی به نوع مجلس دارد یعنی اگر مجلس انقلابی نباشد چه بسا با بهانه های مختلف آنها را رد کند.در احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری رای اکثریت شورای نگهبان ملاک است .
هر چند می توان با روشنگری و مطالبه گری عمومی در جامعه شورای نگهبان را تحت نظارت افکار عمومی قرار داد تا در تایید و رد صلاحیت دقت زیادتری کند.و این قسمت قضیه جای کار جدی دارد.
نکته مهم:شاید بتوان گفت سازوکار فعلی در قانون اساسی برای تایید ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس دارای اشکالاتی است و خوب است در این زمینه تحقیقات و مقالاتی نوشته شود مثلا شاید بتوان فرایند احراز صلاحیت کاندای ریاست جمهوری را به عهده یک نهاد جامع تر و قوی تری مثل مجلس خبرگان با همکاری شورای نگهبان و.. گذاشت این کار هم کارشناسی تر هست و هم فشار سیاسی و روانی جریانات و احزاب داخلی و خارجی را بر روی شورای نگهبان به خاطر رد یا تایید فرد کمتر میکند.مشابه ساز و کاری که برای انتخاب رهبر در کشور داریم لذا لازم است در این زمینه تحقیقاتی انجام شود.