😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 21)
🌷 امام باقر (ع):
هر كس بدون علم و بدون آنکه هدایت شده باشد، در مسائل دینی نظر و فتوا بدهد، فرشتههاى رحمت و فرشتههاى عذاب، او را #لعنت می كنند و گناه هر كس به نظر او عمل كند، بر عهده اوست.
📖 منْ أَفْتَى اَلنَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لاَ هُدًى لَعَنَتْهُ مَلاَئِكَةُ اَلرَّحْمَةِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْعَذَابِ وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ .
📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۴۲
5.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#حکایت های ایرانی
➕حسود را چه کنم ...!
با صدای مرحوم خسروشکیبایی
منبع : گلستان سعدی
💠 امام باقر«علیه السلام» فرمودند:
🔹ثلاَثُ خِصَالٍ لاَ يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ اَلْبَغْيُ وَ قَطِيعَةُ اَلرَّحِمِ وَ اَلْيَمِينُ اَلْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اَللَّهَ بِهَا
🔸هر كس داراى سه خصلت باشد تا سزاى آنها را نبیند هرگز نخواهد مرد: ظلم و تعدّی و قطع رابطه خويشاوندی و قسم دروغ خوردن كه با خداوند جنگ كردن است.
📗 الخصال، جلد 1، صفحۀ 124.
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سبک_زندگی
#اربعین
🔻اگه نمی دونی، اظهارنظر نکن❗️
پن: چه بسیار اظهار نظرهای اشتباه برخی مسئولین که مدتی بعد توسط مسئول دیگر تکذیب شده !
استاد #رحیم پور ازغدی
🚩 (( هل من ناصر ینصرنی))
🚩 صدای مولایم حسین بن علی را شنیدم .
🏇 درنگ نکردم ، سوار بر اسب شدم و شتابان به سوی کربلا راه افتادم .
🏃در منزلی نزدیک به نینوا ، اباعبدالله خیمه زده بودند ، به سمت خیمه شتافتم .
🟢 غدیر را درک کرده بودم و از همان ابتدا به به مولایم اقتدا کردم تا اینکه مردم ، بعد از ۲۵ سال تأخیر و در اضطرار ، از مولایم درخواست کردند که بر مسند جانشینی رسول الله بنشیند .
🌹 منزلی که به مولایم حسین رسیدم ، زهیر بن قین را ، اباعبدالله ، فراخوانده بودند .
👥 زهیر را خوب میشناختم .
پدر زهیر در غدیر حضور داشت ولی بعد از رحلت رسول الله با سقیفه همراه گشته بود و زهیر هم مثل پدر ، به خلافت خلفا قائل بودند .
👤 زهیر ، مردی تاجر و مال اندوز و ثروتمند و مرفه بود و در ماجرای عثمان ، حامی او گشت .
🗣 سرگردان و متحیر که چطور می شود پسر حیدر کرار ، چنین شخصی را دعوت به یاری خود کند در حالی که او امتناع می کند و سعی در دور شدن و فرار از پسر پیغمبر می کند تا مبادا جانش به خطر بیفتد ؟؟؟!!!
👤 نتوانستم خودم را قانع کنم و هضم این عمل حسین بن علی ، ایمانم را سست کرد که حسین بن علی ، حامی خلفای غاصب حق پدرش امیر المومنین را ، دعوت به یاری کند ⁉️
👀 به درستی راهی که آمده بودم ، تردید کردم و از همان راه که آمدم بازگشتم .
😭🌹 بعد ها که وصف جایگاه زهیر بن قین را به نقل از اباعبدالله ، شنیدم ، پشیمان شدم و به همراه توابین ، منتقم خون مولایم گشتم ، اما چه سود ؟ چرا که مدتهاست در برزخ اسیرم .
من که با پای خود و ادعای راستین آمده بودم ، خسران دیدم و زهیر فراری ، جایگاه شهدایی را یافت که مثال آن نبوده و نخواهد آمد .
✅ فرصتی به من داده شد تا نظاره گر مرددین عصر ظهور گردم و سفر من به عصر غیبت امام عصر و نائب او پیش از ظهور ، گویی تکرار همان داستان جاماندگان کربلای حسین بود .
📜 در خطیر ترین وضعیت حیاتی حکومت اسلامی ، نائب الامام فرمانی صادر کرد . از بن دندان به یکی از سربازانش، یاری رسانید که « سلم لمن سالمکم » اینجاست و موفقیت او موفقیت خود همه ماست .
🗓 و باز تکرار تاریخ و عده ای که حکمت امر ولی را درک نکردند و تنهایش گذاشتند .
🖌 نظر خود را بر نظر و امر امام ، مقدم دانستند و امر ولی در مقتل حرم جمهوری مقدس اسلامی ایران ، ذبح گردید . تمسخر کلام امام به امر وفاق و تشبیه وفاق به نفاق و تدلیل عدم امکان مبنایی وحدت با عثمانی مذهب ها . کوفیان زمان علی را ، روسفید کرد .
⭕️ خود را محق تر به تبعیت و ولایت مداری و صاحب امتیاز انحصاری انقلابی گری می دانند ، درست مانند آنچه بر من گذشت.
🔆 سرگذشت من غربالی بود که بر ایمان مدعیان زمان حسین بن علی گذشت و وای بر غربال شدگان سخت آخرالزمانی
💯 « ناگزیر فیلتر سربازی آخرین ذخیره خدا بر روی زمین ، معدود کسانی را ، لایق خواهد کرد »
(( والعاقبة للمتقین))
✍ الاحقر هادی جلالی
🔸 ارسالی یکی از کار بران عزیز
نکته 👇
در کربلا. هم شمر بود و هم زهیر
یکی عاقبت به شر و یکی عاقبت به خیر شد
1⃣شمر ملعون زمانی در جنگ صفین در کنار امیر المومنین علیه السلام ایستاد و علیه معاویه جنگید ...
ولی در کربلا همین شمر ملعون مقابل امام حسین علیه السلام ایستاد و به نفع یزید جنگید و جهنمی شد ...
2⃣ در جنگ صفین ،زهیر بن قین مقابل علی علیه السلام ایستاد و به نفع معاویه جنگید ....
🔻 اما در کربلا همین زهیر آمد در سپاه امام حسین علیه السلام و بر علیه یزیدیان و لشکر عمر سعد جانانه جنگید ،...
و بعد هم شهید شد و بهشتی شد
🔹 باید از تاریخ عبرت بگیریم
🔸 شمر جانباز صفین یزیدی شد
🔸 زهیر مخالف امیرالمومنین علیه السلام ،امام حسینی شد
♦️ اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
🇮🇷 سید حسین کانال این روزها
سلام
عرض ادب واحترام
دوستان عزیز،امروز کل کشور آزمون استخدامی دارن جوانان
دعا برای تقویت حافظه وقبولی در کنکور
دعای خیر کنکور:👇👇
سبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر”
"خدایا، به امید تو، با توکل بر تو، در این مسیر پر فراز و نشیب کنکور، فرزندان را یاری کن. قلبشان را آرام و ذهنش را باز گردان تا آنچه آموخته به بهترین شکل به کار گیرد. موفقیت و پیروزی را روزیاش کن."
"از خداوند مهربان میخواهیم که حافظه فرزندم را قوی و درکش را زیاد گرداند. در این راه پر چالش، او را یاری کند تا بتواند با آرامش و اعتماد به نفس، به سوالات پاسخ دهد و به موفقیت دست یابد."
پرهیز مطلق از پنج گروه(حکایت خوبان)
امام باقر(ع) میفرماید: پدرم، امام سجاد(ع) به من فرمود: «پسرم، مواظب باش که با پنج گروه نه دوستی داشته باشی و نه همسخن شوی، و نه در راهی با آنان همراه شوی» گفتم: پدر آنان کیانند؟ فرمود:
1- از دوستی با دروغگو بپرهیز، زیرا دروغگو همچون سراب است، دور را برای تو نزدیک جلوه میدهد و نزدیک را برایت دور مینمایاند.
2- از دوستی با فاسق بپرهیز، چرا که تو را به لقمهای یا کمتر از لقمهای میفروشد.
3- از دوستی با بخیل بپرهیز، زیرا تو را در زمانی که بیشترین نیازمندی را به مال او داری رها میکند.
4- از دوستی با احمق بپرهیز، چرا که احمق هر چند اراده سودرسانی به تو را دارد، اما به تو زیان میرساند.
5- از دوستی باکسی که رابطهاش را با خویشان خود قطع کرده است بپرهیز، چرا که در سه آیه از قرآن مورد لعن قرار گرفته است.(1)
________________
1- اصول کافی، ج 2، کتاب العشره، ح 7
? با پنج گروه رفاقت نکن
?قالَ الامام زین العابدین(ع) لِبَعْضِ بَنِیهِ: یَا بُنَیَّ انْظُرْ خَمْسَةً فَلَا تُصَاحِبْهُمْ وَ لَا تُحَادِثْهُمْ وَ لَا تُرَافِقْهُمْ فِی طَرِیقٍ فَقَالَ یَا أَبَةِ مَنْ هُمْ قَالَ ع إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْکَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ السَّرَابِ یُقَرِّبُ لَکَ الْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ لَکَ الْقَرِیبَ وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَایَعَکَ بِأُکْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِکَ وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْبَخِیلِ فَإِنَّهُ یَخْذُلُکَ فِی مَالِهِ أَحْوَجَ مَا تَکُونُ إِلَیْهِ وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّی وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِی کِتَابِ اللَّه[٢]؛
?امام سجّاد(علیهالسّلام) به بعضى از فرزندان خود فرمود: فرزند عزیزم؛ متوجّه پنج گروه باش که با آنان مجالست و رفاقت نکنى، با آنها هم کلام نشوى، و در مسافرت با آنها رفاقت ننمائى.
✨عرض کرد پدر جان آنان چه کسانی هستند؟
?امام(ع) فرمود:
?از مجالست «دروغگو» پرهیز کن، چون او مانند سرابى است که مطالب را بر خلاف واقع نشان میدهد، دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را دور جلوه میدهد.
?از رفاقت با «گناهکار و لاابالى» اجتناب کن، زیرا او تو را به بهاى یک لقمه یا کمتر از آن میفروشد.
?از رفاقت «بخیل» پرهیز نما، که او در ضرورىترین مواقع احتیاج، تو را یارى نخواهد کرد.
?از رفاقت با «احمق» اجتناب کن که او قصد دارد به تو نفع برساند، اما از نادانى بتو ضرر میزند.
?از مصاحبت کسى که «قطع رحم» کرده بپرهیز، که در قرآن مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.
? تحف العقول: 279
ایشان در حدیث اول میفرمایند: «پسرم! از دوستى با احمق بپرهیز؛ چرا که مىخواهد به تو نفعى رساند، اما دچار زیانت مىکند.»(5)
و در گفتاری دیگر بیان میکنند که «از دوستى با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه را که سخت به آن نیاز دارى از تو دریغ مىدارد.»(6)
علی (ع) شیعیان را از دوستی با چه کسانی منع کردند؟/ بدترین دوست کسی است که براى او به رنج و زحمت افتى!
امیرالمومنین (ع) فرمود: «بدترین دوست آن است که براى او به رنج و زحمت افتى.»
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» - راحیل طهوری؛ اگر کمی در زندگی روزمره خود دقیق شویم به این نکته پی میبریم که ما بسیاری از اوقات روزانه خود را در کنار دوستانمان سپری میکنیم.
در واقع دوستان ما در قسمت بزرگی از زندگی در کنار ما هستند؛ در مشکلات با دوستانمان مشورت میکنیم، با یکدیگر تفریح میکنیم، در مصیبتها مایه دلداری یکدیگر هستیم و به یکدیگر محبت میکنیم.
وقتی ما بسیاری از ساعات زندگی خود را در کنار دوستانمان سپری میکنیم آیا نباید در انتخاب رفیقان خود دقت بیشتری داشته باشیم؟
انسان همکیش دوست و رفیق خویش است
رسول خدا (ص) فرمود: «انسان هم کیش دوست و رفیق خویش است.»(1) پیامبر با بیان این حدیث در واقع به ما متذکر می شوند که اغلب انسانها به همان مسیری میروند که دوستانشان رفتهاند.
در فرآیند دوستی کردن بسیاری از امور انتقال داده میشود؛ به این معنا که عادت ها و اخلاقیات و تکیه کلام ها و مهربانی ها و گاهی بدخلقی ها و شرارت ها در جریان دوستی انتقال مییابد. دوستان ناخواسته و بتدریج خلقیات یکدیگر را پیدا میکنند.
با شروع دوستی میان دو نفر، آنها سرنوشت مشترکی پیدا میکنند و اهداف دوستان، منش و خلق و خوی آنها بتدریج یکی میشود؛ در این صورت آیا واقعاً مهم نیست که ما بدانیم چه کسانی را به عنوان دوست برمیگزینیم؟
حضرت صادق (ع) فرمود: «با بدعتگذاران هم صحبت نشوید و همنشین نگردید که در نظر مردم چون یکى از آنها شوید.»(2)
انسان دنبالهرو دوست خود است؛ گاهی مواقع، افراد با برخی امور به طور قطع مخالف هستند، اما به خاطر آن که دوست آنها به سمت آن امور گرایش دارد، بتدریج به سمت آن امور گرایش پیدا میکنند.
گاهی نیز برخی امور در نظر بعضی افراد جایگاه مهمی ندارند؛ برای مثال احترام به استاد؛ شاید بسیاری از ما در احترام به اساتید خود کوتاهی کنیم و یا شاید اصلاً به این موضوع توجهی نداشته باشیم، اما وقتی دوست ما در مواجهه با اساتید بسیار مؤدبانه و با احترام برخورد میکند، آیا در این صورت احترام به اساتید در وجود ما به صورت یک ارزش نهادینه نمی شود؟
در واقع امام صادق یک نکته ظریف را به ما متذکر می شوند که:
1. شما با دوستانتان در جامعه سنجیده می شوید.
2. برای شناخت افراد جامعه به دوستان آنها توجه کنید.
دوستان انسان یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیری هستند
در روابط دوستی است که ارزش های مثبت و منفی اجتماعی به ما انتقال داده می شود و در درون ما تثبیت میگردد، بنابراین دوستان انسان یکی از مهم ترین عوامل جامعه پذیری هستند.
مسلماً اگر دوستان ما تربیت شده مکتب اسلام و تشیع باشند. ارزش های اسلام و شیعه را در ما نهادینه میکنند؛ در واقع یکی از پرهزینهترین (مادی و معنوی) و زمانبرترین فرآیندهای اجتماعی یعنی جامعهپذیر کردن افراد جامعه و انتقال ارزشهای مهم و اساسی توسط گروه دوستی انجام میشود.
پس چه نیکو است دوستانمان را مطابق نظر ائمه (ع) برگزینیم؛ ائمه (ع) ما را از دوستی با چه کسانی برحذر داشته و به دوستی با چه کسانی سفارش کردهاند؟
با چه کسانی نباید دوست شویم!
در این قسمت از سلسله مطالب نهج البلاغه به این موضوع خواهیم پرداخت که با چه کسانی نباید دوست شویم.
امیرالمومنین (ع) فرمود: «بدترین دوست آن است که براى او به رنج و زحمت افتى.»(3)
همانطور که میدانیم تکلف و تکلیف با مشکلات و به زحمت افتادن قرین هستند، پس دوستى که انسان را دچار مشکلات مىکند، مایه شر است؛ بنا به فرمایش حضرت چنین کسی از بدترین دوستان به شمار مىآید؛ در حقیقت دوستان نباید دائماً برای یکدیگر مشکل و دردسر ایجاد کنند.
انسان باید در زندگی این اصل را سرلوحه خود قرار دهد که کمترین زحمت و دردسر را برای دیگران داشته باشد.
دوستى با احمق هرگز!
علی (ع) فرمود: «همنشین بىخرد مباش، که کار زشت خود را زیبا جلوه داده و دوست دارد تو همانند او باشى.»(4)
گاهی اوقات افراد نادانسته کار زشت خود را در جامعه ترویج میکنند؛ افراد بیخرد در نظر امام علی (ع) این چنین هستند. آنها نه تنها به دنبال آنند که کار زشت خود را زیبا جلوه دهند، بلکه سعی دارند، همنشین خود را نیز به گمراهی بکشانند.
پسرم! از دوستی با چهار گروه بپرهیز
امام علی (ع) فرزند خود را از دوستی با چهار گروه منع میکند:
1.احمق 2. بخیل 3.بدکار 4 .دروغگو
ایشان در حدیث اول میفرمایند: «پسرم! از دوستى با احمق بپرهیز؛ چرا که مىخواهد به تو نفعى رساند، اما دچار زیانت مىکند.»(5)
و در گفتاری دیگر بیان میکنند که «از دوستى با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه را که سخت به آن نیاز دارى از تو دریغ مىدارد.»(6)
حضرت در جایی دیگر میفرمایند: «و از دوستى با بدکار بپرهیز که با اندک بهایى تو را مىفروشد.»(7)
امیرالمومنین (ع) همچنین بیان میدارند که «از دوستى با دروغگو بپرهیز که او به سراب ماند؛ دور را به تو نزدیک، و نزدیک را دور مىنمایاند.»(8)
انسان موجودی کمال طلب است. او در هر کاری به دنبال دستیابی به غایت و نهایت آن است؛ دوستی نیز یکی از اموری است که باید به دنبال غایت و کمال آن باشیم.
ما باید به دنبال یافتن و حفظ کردن بهترین و بیشترین دوستان باشیم. برگزیدن دوستان احمق ، بخیل، دروغگو و بدکار، ما را از سرشت کمالطلبمان منحرف میکند و ما را در گمراهیها و جهالتها غوطهور میکند.
دوستان انسان باید به فرد در رسیدن به اهدافش کمک کنند نه آنکه دائماً فرد به واسطه دوستی آنها از مسیر دستیابی به اهداف خود دورتر و دورتر شود و در نهایت ناخواسته اهداف خود را تغییر دهد و به اهدافی پوچ و بیارزش برسد.
پس قبل از برگزیدن دوست به این امر بیندیشیم که: آیا چنین دوستی مسیر دستیابی به اهدافمان در زندگی را دشوارتر میکند یا هموارتر!
پی نوشت ها:
1. اصول الکافی/ ترجمه مصطفوى/ جلد4/ صفحه 456
2.اصول الکافی/ ترجمه مصطفوى/ جلد4/ صفحه 456
3.نهج البلاغه/ ترجمه دشتى/ صفحه743
4.نهج البلاغه/ ترجمه دشتى/ صفحه701
5.نهج البلاغه / ترجمه دشتى/ صفحه 633
6.نهج البلاغه/ ترجمه دشتى/ صفحه 633
7.نهج البلاغه/ ترجمه دشتى/ صفحه 633
8.نهج البلاغه/ ترجمه دشتى/ صفحه 633