eitaa logo
جهاد تحول و تبیین
2.3هزار دنبال‌کننده
64.3هزار عکس
52.3هزار ویدیو
956 فایل
هدف ماسربازپروری برای امام زمان عج الله ونایب برحقش امام خامنه ای است. همراه ماباشید
مشاهده در ایتا
دانلود
📌متن پرسش👇 (نماهنگ منتشر شده در فضای مجازی) آیا خوندن قرآن برای از دنیا رفتگان سودی داره؟ ... آیات ۶۹ و ۷۰ سوره یس میگه که: آنچه ما به او (رسول) آموختیم شعر نبود و نه او شاعر است. این نیست جز اثباتی مهیب و قرآنی شگفت‌انگیز. تا همه کسانی را که زنده هستند پند دهد و کافران را رسوا کند. هدف قرآن من جمله سوره یس بر اساس این آیه پند به کسانی است که می‌شنوند تا اصلاح کنند خودشون رو ... (خلاصه) 📌پاسخ پرسش👇 🔶️ بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔷️ هر کس باید در حیطه تخصص و دانش خود نظر دهد. اگه بدون تخصص لازم وارد تفسیر کردن قرآن کریم شویم نتیجه چیزی جز فهم ناقص نخواهد بود. 🔷️ منظور دو کارشناس محترم این است که خواندن قرآن مجید به نیّت اموات برای آنان ثواب و پاداش اخروی دارد گر چه میزان آن نسبت به قرآنی که باید خود در دنیا می‌خواند و عمل می‌کرد بسیار بسیار ناچیز است. منظور آیات سوره یس با این امر متفاوت است. این آیات اشاره به این امر دارد که قرآن کریم را برای زندگان بخوانید تا بشنوند و عمل کنند و زندگی خود را اصلاح کنند؛ نه اینکه خواندن آن به قصد اموات هیچ اثری حتی ثواب اخروی هم ندارد. 🔷️ خواندن قرآن و نماز و انجام روزه به نیّت اموات گاهی به شکل مجانی انجام می‌شود و گاهی برخی از افراد مبلغی را دریافت می‌کنند. حتی اجیر شدن و دریافت پول نیز فوایدی دارد و بی‌حکمت نیست. از جمله اینکه بخشی از هزینه‌های زندگی افراد فقیر تأمین می‌شود. همچنین باعث ترویج و تبلیغ خواندن قرآن در بین مردم می‌شود. همچنین بهانه‌ای می‌شود برای اینکه یک شخص زنده عبادتی انجام بدهد و برای خودش نیز اثراتی داشته باشد. 🔷️ معنای آیه ۲۱ سوره یس هم ارتباطی با مطلب فوق ندارد و تنها به این امر اشاره دارد که مردم باید از پیامبرانی اطاعت و پیروی کنند که از مردم طلب اجر و مزدی نمی‌کنند و به دنبال سوء استفاده از مردم نیستند. 🔷️ گر چه تأثیر کامل عبادات زمانی است که ما خود در حال حیات آنها را انجام دهیم اما با مرگ پرونده اعمال انسان به طور کامل بسته نمی‌شود و دیگران می‌توانند برای اموات کار خیری انجام دهند و ثوابی بفرستند. البته اگر خود آن فرد در حال حیات انجام می‌داد موجب سعادت دنیوی و اخروی او می‌شد اما اکنون که از دنیا رفته است تنها ثواب و هدیه‌ای به او می‌دهند نه بیشتر. 🔷️ معنای آیه ۱۲ سوره یس این است که اعمال و آثار کارهای انسان ثبت شده و نتیجه آن را در قیامت خواهد دید اما این آیه نمی‌گوید اگر دیگران عبادت و عمل صالحی به قصد اموات انجام دادند هیچ اثری حتی ثواب اخروی ندارد. 🔷️ قرآن مجید تنها منبع احکام دین نیست و سنت و احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز از منابع احکام دینی ما هستند. نماز و روزه و ... استیجاری بر اساس روایات و دلایل فقهی بر آن حکم شده است. دو نمونه از روایات مرتبط: 👈عمر بن یزید می‌گوید: به امام صادق‌(ع) عرض کردم: «آیا به جاى مرده می‌توان نماز خواند؟ آن‌حضرت فرمود: آرى! چه بسا آن مرده در تنگى و سختى باشد و خداوند آن فشار و تنگى را [به جهت آن نماز] بر او گشاده سازد...». (من لایحضر، ۱، ۱۸۳) 👈امام صادق(ع) فرمود: «نماز، روزه، حجّ، صدقه، اعمال خیر و دعا [که برای میت انجام می‌شود] در قبر به او می‌رسد و ثواب آن‌را براى کسى که انجامش داده و براى میت می‌نویسند». (همان، ۱۸۵)     
2.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه که مدرس درباره رضاخان فهمید و دیگران نفهمیدند. 🔺گزیده بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه
3.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نحوه شهادت مظلومانه آیت‌الله مدرس ▫️آیت الله مدرس هفت سال در سامرا و نجف نزد بزرگانی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سید کاظم طباطبایی یزدی تحصیل کرد و پس از بازگشت به اصفهان به تدریس علوم دینی و انجام فعالیت های سیاسی پرداخت. ➖وی پس از مشروطه به‌عنوان فقیه طراز در مجلس برگزیده شد و تا دوره ششم نماینده تهران بود تا اینکه در پی مخالفت با سیاست‌های رضاخان، در سال ۱۳۰۷ به کاشمر تبعید شد. ▪️این عالم مجاهد پس از نه سال تبعید، سرانجام در سال ۱۳۱۶ شمسی با زبان روزه و به‌دست مأموران رضاخان، با پیچاندن عمامه بر گردنش به شهادت رسید؛ به یاد او، ۱۰ آذر در تقویم کشور به عنوان روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شده است.
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ به یک شبهه شایع | اگر گناه باعث عذاب است پس چرا در اروپا که این‌قدر بی‌حجابی هست باران فراوان می‌آید؟ 🔹 اکثر مردم با تعجب اینگونه سوالات رو می‌پرسند و از پاسخ اون عاجز اند. 🔹 اما حاج آقا قرائتی پاسخ این سوال رو به روش خودشون میدن...😅
💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با موضوع "شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه ( سبقت در فضیلت ها و اصلاح فرد خطاکار ) " قرائت شد. 🔶 وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ ۖ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ 🔷 اگر [در قیامت] برای هر کسی که ستم کرده همه ثروتی که در زمین است فراهم باشد، یقیناً آن را برای بازخرید خود [از عذاب جاودانه] می پردازد؛ و زمانی که عذاب را ببینند [از شدت شرمساری] پشیمانی و اندوه خود را پنهان می کنند، و میان آنان به عدالت و انصاف داوری می شود و مورد ستم قرار نخواهند گرفت. ⬅️ سوره یونس، آیه ۵۴ -------------------- 🔶 قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ 🔷 بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و اموالی که فراهم آورده اید و تجارتی که از بی رونقی و کسادی اش می ترسید و خانه هایی که به آنها دل خوش کرده اید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب ترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان عذابش را بیاورد؛ و خدا گروه فاسقان را هدایت نمی کند. ⬅️ سوره توبه، آیه ۲۴ -------------------- 🔶 إذا جُمِعَ الخلايقُ يَومَ القِيامَةِ نادى مُنادٍ : أينَ أهلُ الفَضلِ ؟ فَيَقومُ اُناسٌ و هُم يَسِيرٌ فَيَنطَلِقُونَ سِراعا إلَى الجَنَّةِ ، فَتَلَقّاهُم المَلائكةُ فيَقولونَ : إنّا نَراكُم سِراعا إلَى الجَنَّةِ ! فيَقولونَ : نَحنُ أهلُ الفَضلِ ، فيقولونَ : ما كانَ فَضلُكُم ؟ فيقولونَ : كُنّا إذا ظُلِمنا غَفَرنا ، و إذا اُسِيءَ إلَينا عَفَونا ، و إذا جُهِلَ علَينا حَلُمنا ، فيقالُ لَهُم : ادخُلُوا الجَنَّةَ فَنِعمَ أجرُ العامِلينَ . 🔷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : روز قيامت چون خلايق جمع شوند آواز دهنده اى آواز دهد كه: كجايند اهل فضيلت؟ پس جماعتى اندك برخيزند و شتابان سوى بهشت روند. فرشتگان جلو روند و گويند: شما را مى بينيم كه به سوى بهشت مى شتابيد. پاسخ دهند: ماييم اهل فضيلت. فرشتگان گويند: فضل شما چه بوده است؟ گويند: ما هرگاه ستمى مى ديديم مى بخشيديم و هرگاه بدى مى ديديم گذشت مى كرديم و هرگاه رفتار جاهلانه اى با ما مى شد بردبارى نشان مى داديم. پس، به آنان گفته شود: وارد بهشت شويد كه نيكو مزدى است براى عمل كنندگان. -------------------- 🔶 سُبّاقُ الاُمَمِ ثلاثةٌ لَم يَكفُرُوا بِاللّه ِ طَرفَةَ عَينٍ : عليُّ بنُ أبي طالبٍ ، و صاحِبُ ياسِينَ ، و مُؤمنُ آلِ فِرعَونَ ، فهُمُ الصِّدِّيقُونَ و عَلِيٌّ أفضَلُهُم . 🔷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پيشتازان امّتها سه نفرند ، كه آنى به خدا كفر نورزيدند : على بن ابى طالب ، صاحب ياسين ، و مؤمن آل فرعون . اينان همان صدّيقانند و على برترين آنهاست. -------------------- 🔶 امام على عليه السلام :السّابِقونَ إلى ظِلِّ العَرشِ طُوبى لَهُم . قيلَ : يا رسولَ اللّه ِ ، و مَن هُم ؟ فقالَ : الّذينَ يَقْبَلونَ الحقَّ إذا سَمِعوهُ ، و يَبْذُلونَهُ إذا سُئِلوهُ ، و يَحْكُمونَ للنّاسِ كحُكْمِهِم لأنفُسِهِم . 🔷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : خوشا به حال شتابندگان به سوى سايه عرش . عرض شد : اى رسول خدا ! آنان چه كسانى هستند ؟ فرمود : كسانى كه چون حقّ را بشنوند، بپذيرند و هرگاه حقّ از آنان خواسته شود، دريغ نورزند و براى مردم همان گونه داورى كنند كه براى خود مى كنند. -------------------- 🔶 امام صادق عليه السلام : مَن عَيَّرَ مُؤمِنا بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ . 🔷 هر كس مؤمنى را به گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود. -------------------- 🔶 في وَصِيَّتِهِ لِموسى عليه السلام: يَابنَ عِمرانَ ، لا تُعَيِّرَنَّ أحَدا بِخَطيئَةٍ ، وَابكِ عَلى خَطيئَتِكَ . 🔷خضر عليه السلام ـ در سفارش خود به موسى عليه السلام ـ فرمود : اى پسر عمران! هيچ كس را به واسطه گناهىْ سرزنش مكن و بر گناه خويش گريه كن. --------------------
🔶‌ يَا عَلِيُّ ثَمَانِيَةٌ إِنْ أُهِينُوا فَلاَ يَلُومُوا إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ اَلذَّاهِبُ إِلَى مَائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ إِلَيْهَا وَ اَلْمُتَأَمِّرُ عَلَى رَبِّ اَلْبَيْتِ وَ طَالِبُ اَلْخَيْرِ مِنْ أَعْدَائِهِ وَ طَالِبُ اَلْفَضْلِ مِنَ اَللِّئَامِ وَ اَلدَّاخِلُ بَيْنَ اِثْنَيْنِ فِي سِرٍّ لَهُمْ لَمْ يُدْخِلاَهُ فِيهِ وَ اَلْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلْطَانِ وَ اَلْجَالِسُ فِي مَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِأَهْلٍ وَ اَلْمُقْبِلُ بِالْحَدِيثِ عَلَى مَنْ لاَ يَسْمَعُ مِنْهُ. 🔷 رسول خدا(ص)ضمن سفارشي بعلي(ع)فرمود: اي علي هشت فرقه اند كه اگر مورد توهين شدند بجز خود ديگري را نبايد ملامت كنند كسي كه بر سر سفره اي ناخوانده بنشيند و مهماني كه بصاحبخانه دستور بدهد و كسي كه از دشمنان خود اميد خيري داشته باشد و كسي كه از افراد پست فطرت بخششي خواستار شود و كسي كه ناخوانده بر از ميان دو كس مداخله نمايد و كسي كه پادشاه را سبك شمارد و كسي كه در جايگاهي كه شايستگي آن را ندارد بنشيند و كسي كه سخن بگويد با آن كس كه گوش شنوايي از او را ندارد. -------------------- .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir
🔴 سلامتی در پرتو قرآن ♻️ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ 📖 ترجمه: «آیا نمی‌دانی که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آنِ خداست؟ و شما جز او، هیچ دوست و یاوری ندارید.» (سوره بقره، آیه ۱۰۷) 🔹 این آیه آرامش‌بخش یادآور قدرت مطلق خداست؛ هیچ نیرویی، هیچ تکیه‌گاهی جز او پایدار نیست. وقتی دل به ولایت و یاری خدا بسپاریم، اضطراب و ترس رنگ می‌بازد و روح در پناه اطمینان الهی استوار می‌شود. سلامت دل در گرو آن است که خالق را، تنها ولیّ و یاورِ واقعی خود بدانیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۲۱ تا ۳۰ سوره نباء 🕊 🍃 إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَاداً (۲۱)🍃 🍃لِلْطَّاغِينَ مَآباً (۲۲)🍃 🍃لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَاباً (۲۳)🍃 🍃لَّا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْداً وَلَا شَرَاباً (۲۴)🍃 🍃إِلَّا حَمِيماً وَغَسَّاقاً (۲۵)🍃 🍃جَزَاء وِفَاقاً (۲۶)🍃 🍃إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَاباً (۲۷)🍃 🍃وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّاباً (۲۸)🍃 🍃وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَاباً (۲۹)🍃 🍃فَذُوقُوا فَلَن نَّزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَاباً (۳۰)🍃 ترجمه 🔶 🍃 همانا دوزخ، كمين گاهى است.🍃 🍃براى سركشان، جايگاه و بازگشتگاهى است.🍃 🍃روزگارانى در آن به سر برند.🍃 🍃در آن دوزخ، نه خنكى چشند و نه آشاميدنى.🍃 🍃مگر آب جوش و خونابه و چركابه اى.🍃 🍃كه اين، كيفرى مناسب گناه آنهاست.🍃 🍃آنان بودند كه به روز حساب، اميد و باورى نداشتند.🍃 🍃و آيات ما را به سختى تكذيب مى كردند.🍃 🍃(ولى) ما حساب همه چيز را در كتاب خود داشتيم.🍃 🍃پس بچشيد كه جز عذاب بر شما نمى افزاييم.🍃 «مرصاد» يعنى كمين گاه و «طاغين» از «طغيان»، بى اندازه پيش رفتن در معصيت است. «مئاب» از «اُوب» به معناى قرارگاه و رجوع است و فرجام را از آن جهت مئاب گويند كه انسان با عمل خود آن را فراهم كرده و اكنون به آن باز مى گردد. «احقاب» جمع «حُقب» به معناى مدت طولانى است. در روايات مى خوانيم: «اَحقاب» جمع «حُقب» و هر حقب شصت سال و به گفته بعضى هشتاد سال است كه هر روز آن مثل هزار سالى است كه شما در دنيا مى شماريد. «حميم»، آب داغ و «غسّاق»، آب زردى است كه از زخم و چرك و خون خارج مى شود. ممكن است معناى آيه چنين باشد كه جهنم براى همه در كمين است ولى متقين از آن عبور مى كنند و براى مجرمان جايگاه مى شود. «لطّاغين مئابا» با توجّه به عدالت الهى كه كيفر و جزا مطابق عقائد و كردار است، «جزاءً وفاقاً» پس زيادى عذاب در آيه «فلن نَزيدكم الاّ عذاباً» به خاطر زيادى كفر و فرار از حق است. «فلم يزدهم دعائى الاّ فرارا» چون در برابر هر دعوتى از انبيا، فرار كفار بيشتر مى شود، خداوند نيز عذاب آنان را بيشتر مى كند. در دوزخ، به جاى سردى، گرمى و به جاى شراب، غسّاق است. «برداً و لا شراباً الاّ حميماً و غسّاقاً» 📌 پیام ها 🌿 دوزخ، از هم اكنون در كمين خلافكاران است. «انّ جهنّم كانت مرصاداً» 🌿 گرفتار شدن و به دام افتادن مجرمان، امرى قطعى است. «مرصاداً للطّاغين» 🌿 طغيان گرى، نشانه دوزخيان است. «للطّاغين» 🌿 كيفرهاى الهى عادلانه است. «جزاءً وفاقاً» 🌿 حتى احتمال حساب و كتاب در قيامت، براى كنترل انسان كافى است. «لايرجون حسابا» 🌿 بى اعتقادى به قيامت، رمز طغيان است. «لطّاغين... لايرجون حساباً» 🌿 انكار قيامت، زمينه انكار همه چيز است. «لا يرجون حسابا و كذبوا بآياتنا كذّابا» 🌿 ريز و درشت كارها حساب و كتاب دارد و خداوند احاطه علمى به همه چيز دارد و اين احاطه، ثابت و باقى است. («كتاباً» رمز ثبوت و بقا است) «كلّ شى ء احصيناه كتاباً»