بسم الله الرحمن الرحیم
طرح ضیافت قرآنی
نکات قرآنی روز ششم
جزء ششم
1. طبق آیة 154 (وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثاقِهِم) خداوند کوه طور را بالای سر بنیاسرائیل قرار داد تا با بستن پیمان، ایمان بیاورند و به عهدی که بستهاند، وفادار بمانندتا عظمت قدرت خدا را با تمام وجود خود درک کنند و از سر صدق ایمان آورند.
2. . منظور از «ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً» در آیة 154 به معنای «در حال سجده وارد بیتالمَقدَس شوید»، آن است که با فروتنی و خاکساری وارد آن شوید؛ زیرا سجده نماد فروتنی است و نیز امکان دارد منظور، آن باشد که هنگام ورود سجده کنید؛ یعنی بنشینید و سجده کنید و سپس به درون آن وارد شوید.
3. مراد از جملة «لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ» حرمت ماهیگیری برای یهود در روز شنبه بود اما آنان در همین روز تورهای خود را در دریا میانداختند و یا حوضچههایی در لب دریا درست میکردند و ماهها را محبوس می کردند و در روز یک شنبه آنها را از دریا خارج میکردند خداوند هم این جماعت را به سبب این کلاه شرعی باطل تبدیل به بوزینه کرد.
4. اینکه خداوند در آیة 159 میفرماید: وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه.یعنی هیچیک از اهلکتاب نیست؛ مگر آنکه پیش از مرگش به مسیح ایمان میآورد، اشاره به زمان ظهور امام زمان (عج) است که همراه امام عصر است و همه به او و امام زمان(عج) ایمان میآورند.
5. در آیه 164 فرمود: (وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْلِيماً) یعنی خدا با موسی سخن گفت؛ منظور از سخن گفتن خداوند، ایجاد امواجی به گونهای خاص در جسمی مانند درخت است که صدای ویژهای تولید کند.
6. مسیحیان معتقد به خدایی حضرت مسیح هستند اما آیه 172 میگوید: خود مسیح از اینکه عبد خدا باشد خودداری نمیکرد، در این زمینه امام رضا به جاثلیق که بزرگ مسیحیان عصر خود بود، فرمود: عیسی یک عیب داشت که عبادت چندانی نمیکرد. چاثلیق ناراحت شد و به امام عرض کرد: چه اشتباه بزرگی میکنی! مسیح از عابدترین مردم روزگار خود بود. امام بیدرنگ پرسید: چه کسی را عبادت میکرد؟ آیا جز خدا را میپرستید؟ جاثلیق خاموش شد و پاسخی نداشت.
7. از واژة «الْيَوْمَ» تا کلمة «ديناً» در آیة 3 دربارة نصب امام علی در غدیر خم است و این جملات در درون آیة 3 سورة مائده آمده و نه به شکل آیهای مستقل، تا دشمنان امام علی به تحریف قرآن دست نزنند.
8. قید «إِلَى الْمَرافِقِ» (تا آرنجها) در آیة 6 دلالت ندارد که باید هنگام شستن دستها از انگشت آغاز و به آرنج ختم کرد؛ چون بیشتر مردم دستان خود را تا مچ میشویند، برای رفع این توهم فرموده دستها باید تا آرنج شسته شود؛ مثل آنکه به نقاش گفته میشود که دیوار را تا یک متری رنگ کند و نقاش از بالا شروع میکند.
9. منظور از تحریف تورات به دست یهودیان که در آیة 13 مائده به آن اشاره شده، شامل تحریف معنوی و تفسیری و نیز تحریف به حذف و تحریف به جابهجایی است.
10. منظور از جمله «وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» در آیة 12، انفاق در راه خدا است و منحصر در دین و قرض به زبان فارسی نیست که در همین دنیا انسان آن را از شخص مقروض میگیرد.
"استاد اسدی نسب"
💠🔷💠🔷💠
✍ «دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است»
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
خداوند به حضرت موسي وحي فرستاد، كه چرا با من مناجات نميكني؟ عرض كرد: خدايا روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلي معطر نيست. خداوند فرمود: اي موسي! بوي دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده كه، اگر كسي در روز گرمي روزه بگيرد و تشنه شود، خداي سبحان هزار فرشته را موكّل ميكند تا چهرهٴ او را مسح كنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و هنگام افطار خداوند (عزّ وجلّ) ميفرمايد: «ما أطيب ريحُك وروْحك! يا ملائكتى أشهِدوا أنّى غفرت له» عجب معطري و چه بوي خوبي داري! فرشتگان من شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم.
🌹
باطن روزه انسان را به آنجا ميرساند كه مخاطب خدا قرار ميگيرد، اگر تا كنون ميگفت «يا الله» از آن به بعد، خداوند ميفرمايد: «يا عبدى».
📙 حکمت عبادات ص ۱۴۱ و ۱۴۲
#نکته_های_ناب
✍رهبر انقلاب:
در استحکام بنیان خانواده، خود زن و شوهر بیشترین نقش را دارند. با گذشت خودشان، با همکاری خود، با مهربانی و محبت و اخلاق خوب خودشان که از همه مهمتر هم محبت است میتوانند این بنا را ماندگار و این سازگاری را همیشگی کنند.
۱۳۷۹/۱۱/۱۷
🚨 افطاری مورد علاقهی رهبر انقلاب
✍رهبر انقلاب نقل میکنند ماه رمضان ۱۳۹۰(قمــری) در زندان از راه رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شــد؛ چون از کودکی این ماه را دوست میداشتم. هنگام افطار فرا رسید، اما چیزی برای من نیاوردند. نماز را خواندم. لحظات شادیآور سر سفره افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما میجوشید، در خاطرم گذشت. خوردنیهای سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه #ماقوت مختص خود را(غذای معروف مشهدیها که ظاهراً مختص خود آنها است) به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست میداشتم. این «ماقوت» از آب و نشاسته و شکر تهیه میشود و به شیوه خاصی آن را میپزند. همسر من نیز در پختن آن، همانند پختن سایر غذاها، بخوبی وارد است. ناگهان به خود آمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شــده را در ذهنم برانگیخت. شاید تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شــام آوردند، که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمی کرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم، زیرا این غذا از اصل نامطبوع بود و بعد از مانده شدن نیز نامطبوعتر شده بود. نخستین روز بر این منوال گذشت. روز دوم، نگهبــان اطلاع داد که چیزی برای شــما فرستاده شــده. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم، در چند بشقاب برایم فرستاده شده اســت. این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را آماده ساخته بود و توانسته بود به زندان برساند. همچنین در همان روز، از منزل برایم وســایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاری خوشــمزه و مطبوعی بود که به قــدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانیان فرستادم. این کار هر روز تکرار شد.
📙 کتاب خون دلی که لعل شد
🔰 برخی از عزیزان می پرسند چطور امیرالمومنین (ع) خودشان با مفسدین برخورد می کردند و برخوردهای تندی هم داشتند ، یا خودشان شخصا بر بیت المال و سهمیه افراد نظاره گرد بودند ، خودشان شخصا مسئول برای فرمانروایی بلاد و ولایات انتخاب می کردند و...
حتما متوجه شدید که چه می خواهم بگویم
💠 پس چرا مقام معظم رهبری...
👇 برای جواب به این پرسش به چند مورد توجه بفرمایید عزیزان 👇
1️⃣ در آن زمان ، جمعیت کل کوفه که محل اصلی خلافت حضرت بود ، به 500 هزار نفر هم نمی رسید ، قطعا رسیدگی به آنها آسان تر از رسیدگی به جمعیت بالای 80 میلیونی ایران است
2️⃣ نکته بعدی اینکه در آن زمان ، خبری از این نظام های دنیایی و قوانین اساسی مثل قانون اساسی ما نبود ، در آن زمان رسم بر این بود که خود حلیفه ، مسئولین را انتخاب می کرد در همه جا ، اما ما در جهان فعلی و بر اساس زمان موجود داریم زندگی می کنیم، قانون اساسی ما نوشته شده است و مردم به آن رای دادند ، نمی شود خلاف آن عمل کرد
رهبری طبق قانون اساسی اختیار تعیین رئیس جمهور ، استاندار ، وزرا و... را ندارد. این اختیارات را قانون اساسی به زئیس جمهور داده. پس نمی توانیم این گونه قیاس کنیم بین شرایط الان با آن دوران امیرالمومنین (ع)
شاید برای همین بوده که امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که اختیارات ولی فقیه بیشتر از این هست که در قانون اساسی آمده است.
3️⃣ در آن زمان به دلیل جمعیت کم و نوع جرم کمتر ، خود حضرت بر کار قضاوت نظارت می کردند و خودشان قاضی بودند ، اما به نظر شما الان و با این همه جمعیت و این همه جرم حقیقی و مجازی و ... می شود خود رهبری بر کار نظارت کنند؟؟؟
در ضمن ، بر طبق قانون اساسی ، کار قضاوت هم بر عهده قوه قضائیه است که فقط رئیسش را رهبری انتخاب می کند ، همین ! اما قوانین مربوط به قوه قضائیه را مجلس تصویب می کند. آیا موقع انتخاب نمایندگان مجلس به این موضوع دقت کرده ایم که نماینده قوی حقوق دان هم به مجلس بفرستیم تا قوانین قضایی خوب و قاطع تصویب کند؟
پس مشاهده می کنید که خود قوه قضائیه هم برای تصمیمات قاطع تر نیاز به قوانینی دارد که آن هم از مجرای مجلس می گذرد
4️⃣ در زمان امیرالمومنین (ع) ، ایشان هم مسئول کار اجرایی بود ، هم مسئول کار قضایی ، اما الان و بر اساس نظام جمهوری امروز ، رهبری چنین اختیاری ندارد که در همه این امور دخالت کنند ، اگر قانون اساسی اختیارات بیشتری به رهبری می داد ، قطعا خیلی از این بی نظمی ها مشاهده نمی شد.
5️⃣ تنها جایی که صفر تا صد زیر نظر رهبری هست ، نیروهای مسلح می باشد که قدرتمند بودن آن برای همه محرز است.
6️⃣ در قانون اساسی ما ، مجلس دارای بیشترین اختیارات است ، که باز بر می گردد به انتخاب مردم و این یعنی مردم سالاری
🔰 لوح | مدال افتخار
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «کارگری افتخار است. آن بازوها و پنجههای توانا که چرخ کارخانهها را به کارمیاندازند؛ اگر نباشند، آن چرخها به کار نخواهد افتاد. » ۱۳۷۲/۰۲/۱۵
🖨 نسخه قابل چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45465
🔴ادبیات ارعاب، دال مرکزی گفتمان غربگراها
✍محمد عبدالهی
🔰 #تاجزاده که قبلا گفته بود اگر روحانی نمی آمد ایران ونزوئلا می شد، اخیرا بعد از پرتاب #ماهواره_نور گفته همین طور پیش برویم یاکره شمالی می شویم یا نهایتا شوروی فروپاشیده شده!
🔰ادبیات ارعاب، همواره دال مرکزی گفتمان #غربگرایان ایرانی بوده. مدام در حال ترساندن مردم از شرایط موهوم آینده هستند و با این ادبیات یا خسارتی چون برجام را نصیب مردم می کنند یا می خواهند جلوی پیشرفت هایی چون #فضایی_شدن و #هسته_ای_شدن را بگیرند. در شرایطی که دنیا و حتی دشمنان معترف به اقتدار ایران هستند، این جریان به میدان می آید و همچنان کشور خود را ضعیف و درمانده و عاجز ترسیم میکند و دنبال وارونه نمایی ست.
🔺#ونزوئلا به خاطر اقتصاد تک محصولی و وابستگی شدید به فروش نفت به این روز افتاده. بلایی که دولت و مجلس غربگرا با بودجه های نفتی می خواهند بر سر کشور بیاورند.
🔺#شوروی با دکترین #سازش، اعتماد #گورباچف به #ریگان و صف کشیدن مردم مسکو جلوی مک دونالد(شیفتگی بیش از حد به آمریکا) فروپاشید نه با موشک هایش!
🔰فرمولی که غربگراها دنبالش هستند، نتیجه ای جز اعطای امتیازات یکجانبه به غربی ها و بردن کشور به سمت عقیم شدن دفاعی و #لیبی_شدن ندارد.
🔰 16 سال پیش در چنین روزهایی لیبی #هسته_ای و بعد از مدتی #موشک هایش را تحویل غرب داد و امروز با آن همه نفت و ثروت، کشوری ویران و تکه پاره شده است. لیبی برای غربی ها الگوی #مهار کشورهای مقاوم در برابر آمریکا شده و امید غرب برای لیبی سازی ایران همین امثال تاجزاده است!
🌺🌺🌺🌺🌺
🌴راهکاری #عملی برای محافظت از مشکلات و بلاها🌴
🍁انسان گاهي تحت تصرف حالات و يك نوع تصرف #شيطاني است كه با #ادعيه از آن پيشگیری می کرده اند. چون برخی از ادعيه درمان این حالات و تصرفات است اما ما از آن ها غفلت داريم.
🌳از جمله آقا امام #صادق عليه السلام در سفري كه به عراق زيارت جدشان حضرت #اباعبدالله عليه السلام آمدند؛ شیعیان دور حضرت را گرفتند و پرسیدند:
🔹آقا #تربت جدتان كه ميفرماييد شفا است آيا به چه صورت بايد استفاده شود و آيا براي #حفظ هم خوب است؟
آقا امام #صادق عليه السلام فرمودند براي حفظ هم خوب است البته به #شرطي كه دعايي كه در ليلة المبيت، آقا #اميرالمؤمنين علیه السلام خواندند و جاي پيغمبر خوابيدند را همراهش بخوانيد.(1)
🔸منظور دعای اصبحت اللهم معتصما... است که اگر بر تسبيح #تربت خوانده شود و همراه انسان باشد براي حفظ از بلاها و براي حفظ از #شياطين خيلي مجرب و مؤثر است.
🔹متن دعا:
أَمْسَيْتُ اللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ وَ جِوَارِكَ الْمَنِيعِ الَّذِي لَا يُطَاوَلُ وَ لَا يُحَاوَلُ مِنْ شَرِّ كُلِّ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَنْ خَلَقْتَ وَ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ حَصِينَةٍ وَلَاءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ ع مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِي إِلَى أَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ الْإِخْلَاصِ فِي الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا وَ أُعَادِي مَنْ عَادَوْا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُون.
👈( #تذکر: برای این دعا نقل های متعددی هست که اختلافات جزئی با هم دارند)
منبع : (1) بحار الأنوار، ج83، ص276
#استاد_ناصری_اصفهانی
#دستور_العمل
#پست_ویژه
🔸روزه را نبايد استخفاف كرد و سبك شمرد، بعضى روزه را به شكلى مى گيرند (حالا اين شوخى است) كه- العياذ باللَّه- اگر من به جاى خدا بودم اصلًا روزه اينها را قبول نمى كردم.
🔸من افرادى را سراغ دارم كه اينها در ماه رمضان شب تا صبح را نمى خوابند اما نه براى اينكه عبادت كنند، بلكه براى اينكه مدت خوابشان پر نشود؛ اول طلوع صبح كه شد نمازشان را مى خوانند و مى خوابند، چنان بيدار مى شوند كه نماز ظهر و عصر را با عجله بخوانند و بعد بنشينند سر سفره افطار!
آخر اين چه روزه اى شد⁉️
🔸آدم شب تا صبح را نخوابد براى اينكه در حال روزه حتماً خواب باشد و رنج روزه را احساس نكند. آيا اين استخفاف به روزه نيست⁉️
🔸به عقيده من مثل فحش دادن به روزه است، يعنى اى روزه! من اينقدر از تو تنفر دارم كه مى خواهم رويت را نبينم!.
📚شهید مطهری، آزادی معنوی، ص ۸۹
🌟«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🌟
🇮🇷تلفن های ضروری🇮🇷
✅ برای سهولت مقلدین محترم در ماه مبارک رمضان ،شماره تماس دفتر بعضی از مراجع بزرگوار تقلید تقدیم می شود
◽️ دفتر مقام معظم رهبری:
📞 02537474
📞02537746666
◽️دفتر آیةالله مڪارم:
📱 02537743110
📞02537473
◽️دفتر آیةالله سیستانی:
📞 02537741415 - 9
◽️دفتر آیةالله بهجت :
📱 02537476
📞 02537740219
◽️دفتر آیةالله تبریزی:
📞 02537733419
📞 02537744286
◽️دفتر آیةالله شبیری زنجانی:
📱 02537740321
◽️ دفتر آیةالله سبحانی:
📞 02537743151
◽️ دفتر آیةالله صافی:
📱 02537715511 - 6
◽️دفتر آیةالله نوری همدانی:
📞 02537741850
◽️ دفتر آیةالله وحیدخراسانی:
📱 02537740611
◽️ دفتر آیةالله فاضل لنڪرانی:
📞 02537720500 - 2
◽️ دفتر آیةالله جوادی آملی:
📱 025337751199
◽️ دفتر آیةالله مظاهری:
📞 02537739026
✍ پاسخ به مسائل شرعی از طریق
پیامڪ(sms:)
💬 دفتر مقام معظم رهبری
(هرگونه سوالی)
💬 30001619
💭 دفتر آیةالله مڪارم شیرازی
(فقط احڪام)
💭 10000100
💬 دفتر آیةالله مصباح
(پاسخ به هرگونه سوال
فقهی ، اعتقادی ، روانشناسی و ...)
💬 1000222333
💭 مؤسسه در راه حق
(هرگونه سؤالی)
💭 10000222333444
💠 مشاوره وپاسخ به مسائل شرعی
📞 09650
📞 09640
خدمات این مرکز👆 اعم از مشاوره و... #رایگان است
✅ برای سهولت مقلدین محترم در ماه مبارک رمضان ،شماره تماس دفتر بعضی از مراجع بزرگوار تقلید تقدیم می شود
◽️ دفتر مقام معظم رهبری:
📞 02537474
📞02537746666
◽️دفتر آیةالله مڪارم:
📱 02537743110
📞02537473
◽️دفتر آیةالله سیستانی:
📞 02537741415 - 9
◽️دفتر آیةالله بهجت :
📱 02537476
📞 02537740219
◽️دفتر آیةالله تبریزی:
📞 02537733419
📞 02537744286
◽️دفتر آیةالله شبیری زنجانی:
📱 02537740321
◽️ دفتر آیةالله سبحانی:
📞 02537743151
◽️ دفتر آیةالله صافی:
📱 02537715511 - 6
◽️دفتر آیةالله نوری همدانی:
📞 02537741850
◽️ دفتر آیةالله وحیدخراسانی:
📱 02537740611
◽️ دفتر آیةالله فاضل لنڪرانی:
📞 02537720500 - 2
◽️ دفتر آیةالله جوادی آملی:
📱 025337751199
◽️ دفتر آیةالله مظاهری:
📞 02537739026
✍ پاسخ به مسائل شرعی از طریق
پیامڪ(sms:)
💬 دفتر مقام معظم رهبری
(هرگونه سوالی)
💬 30001619
💭 دفتر آیةالله مڪارم شیرازی
(فقط احڪام)
💭 10000100
💬 دفتر آیةالله مصباح
(پاسخ به هرگونه سوال
فقهی ، اعتقادی ، روانشناسی و ...)
💬 1000222333
💭 مؤسسه در راه حق
(هرگونه سؤالی)
💭 10000222333444
💠 مشاوره وپاسخ به مسائل شرعی
📞 09650
📞 09640
خدمات این مرکز👆 اعم از مشاوره و... #رایگان است
🗓بمناسبت روزمعلم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شهید مطهّری خیلی خصوصیّات ممتازی داشت لکن به نظر من شاخصهی شخصیّت او معلّمی بود؛ معلّم بود؛ در حوزه معلّم بود، در دانشگاه معلّم بود، در محیط زندگی معمولی هم معلّم بود، سخنرانیهای او هم تعلیم بود، درس بود؛ چون با اخلاص بود، چون با اجتهاد بود؛ یعنی با تلاش. بنده نمونههای تلاش علمی این بزرگوار را از نزدیک دیده بودم. برای هر موضوعی یادداشتهایی داشت؛ در هرجا یک نکتهای مشاهده میکرد، آن را فوراً برمیداشت یادداشت میکرد و در یک جای مشخّصی میگذاشت. ایشان به من نشان داده بود پاکتهایی را که دربارهی موضوعات مختلف در اینها یادداشت کرده بود. من همانوقت تعجّب میکردم چه حوصلهای، چه نشاطی، چه پیگیری و تلاشی! خب، نتیجه این است که امروز ۳۵ سال از شهادت این مرد میگذرد، امّا کتابهای او و حرفهای او همچنان زنده است. امروز همان کتابها، همان حرفها، همان تعلیمات به درد نسل جوان امروز ما میخورد، به درد محقّقین ما میخورد. ۹۲/۲/۱۶
🗓بمناسبت روزمعلم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همه انسانهای یک جامعه پیشرفته و یک جامعه اسلامی، رهین معلّمند. امروز هر کس از کسانی که به جایی رسیدهاند و توانستهاند کار بزرگی بکنند و خدمت بزرگی انجام دهند، این بزرگان، این سرداران، این شهدا، این علما، این برجستگان و فرزانگان و مسؤولان عالیرتبه، تا برسید به شخص امام بزرگوار راحل، همه رهین منّت معلّمند؛ چون معلم اینها را تربیت کرده است. معلّم دوران کودکی اینها را پوشانده و شخصیت آنها را شکل داده است. ۷۷/۲/۹
‼️اگر به سابقه ۲۱ساله انقلاب و همچنین سالهای آخر قبل از انقلاب، بخصوص سال آخر آن، نگاه کنیم، میبینیم که نقش این دو قشر کارگر و معلم در پدید آمدن انقلاب و نیز در ادامه راه انقلاب و پیروزیهای آن، نقش تعیین کنندهای بوده است. اگر معلمان نبودند، این همه دانشآموز و این همه جوان، در جبههها و در صحنههای انقلاب و در کارهای مربوط به سازندگی حضور پیدا نمیکردند؛ معلمان بودند که بچهها را وادار کردند. در این زمینه، بخشی از معلمان فداکارىِ واقعی کردند و خودشان برای شاگردانشان مقتدا شدند! ۷۹/۲/۱۴
🗓بمناسبت روزمعلم/۳
💠رهبرانقلاب
‼️معلمی صرفاً این نیست که در کلاس درس، دو کلمه شما بگوئید و دانش آموز یاد بگیرد؛ همه حرکات شما در شاگردتان اثر میگذارد و از ماندگارترین حقایقی است که در ذهن او باقی میماند. چراکه بعد از ۶۰سال، خیلی از جزئیاتی که معلم به دانشآموز گفته است، در انسان باقی میماند! ۹۲/۲/۱۸
‼️دبستانى که من در مشهد مىرفتم، معلم آن، مرحوم میرزا حسین تدین کرمانى بود. تنها مدرسهى دینى مشهد هم مدرسهى ایشان بود، به نام «دارالتعلیم دیانتى». بنده شش سال در این مدرسه زیر دست آقاى تدین درس خواندم. مرحوم تدین واقعا یک مرد حسابى بود. نه تنها آن زمان که من بچه بودم، این حس را داشتم، بلکه زمان ریاست جمهورى هم که ایشان در مشهد به دیدن من آمده بود، از نو نگاهى به ایشان کردم؛ دیدم مرد سنگین، جاافتاده، محترم و باشخصیتى است. ایشان، هم معلم بود، هم ناظم. با آن وقار و هیمنهیى که داشت، در حیاط مدرسه راه مىافتاد و چوبى به دستش مىگرفت و البته گاهى هم بچهها را فلک مىکرد؛ بنده را هم یکبار فلک کرد. ایشان مرد محبوبى بود. در همان دورهى بچگى هم بنده و شاید همهى بچهها به ایشان علاقهمند بودند، ایشان در مدرسه هیبت داشت. ما در مدرسه محلی داشتیم به نام قصاصگاه، که بچهها در آنجا مجازات میشدند؛ بنده هم در همانجا یکبار قصاص شدم! ۸۴/۲/۱۲
🗓بمناسبت روزمعلم/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ما اگر مشکلاتی در زمینههای اخلاقی و رفتاری، علمی، اعتماد به نفسِ ملّی و عمومی و در زمینههای گوناگون دیگر داریم، در ریشهکاویِ اینها به آموزش و پرورش میرسیم. ۸۵/۲/۱۲
‼️اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسألهی کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیهی تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور خیلی تفاوت کرده است. ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل مادّهی خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این ۲۰۰سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهمّ است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، دربارهی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ اما احساس میکنم برای برخی از مسؤولان امور فرهنگی مسأله به این شکل مطرح نیست! ۷۷/۲/۲۳
🗓سالروزابلاغیه رهبری درباره
🏳سیاستهای کلی ایجادتحول
🏳در نظام آموزش و پرورش/۵
💠رهبرانقلاب
۱- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهای مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقتجو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالتخواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستیز، جمعگرا، خودباور و ایثارگر
۲- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایهی اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعهی همکاری دستگاهها
و...
۹- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق
۱۰- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگهداشتن محیط آموزش و پرورش از دستهبندیهای سیاسی! ۹۲/۲/۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋علت از جان گذشتگی برخی مشرکان در جنگ بدر چه بود؟
استاد #رحیم_پور_ازغدی
✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅نماهنگ بسیار زیبا
ویژه ماه مبارک #رمضان 🍃
🎙 با صدای محمد حسین پویانفر
#مناجات #دم_افطار
#پیشنهاد_دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از دست ندهید.
🎥 برنامه تلوزیونی #زندگی_پس_از_زندگی
⏰هر روز ساعت 19 از شبکه 4
🔻توصیف مرگ از زبان کسانی که به این دنیا برگشتند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفتم آقا یک ناهارم با شما آرزوست!
🔰 رهبر انقلاب فرمودند من ناهار رو با شما نمیخورم با خانواده میخورم!
🔴حضرت امام خمینی رحمه الله درباره مقام معلم می فرماید:
♦️ «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیادی دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است. معلم، امانت داری است که [امانت او] غیر از همه امانت هاست؛ انسان، امانت اوست. امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند، خلاف کرده است، اما امانت اگر انسان باشد، اگر خدای نخواسته به این امانت خیانت شد، یک وقت می بیند خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. معلم، امانت دار نسلی است که تمام مقدّرات یک کشور، به آن نسل سپرده می شود و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد».
♦️«تعلیم» سرمشق همه انبیاست که از طرف خداى تبارک و تعالى به آنها مأموریت داده شده؛ مأموریت خدا به انبیا همین است که بیایند و آدم درست کنند. و آنهایى که به انبیا نزدیکترند آنها به مقام آدمیت نزدیکترند. آن وقت که ملائکه اشکال کردند که آدمى که مفسد در ارض هست چرا خلق فرمودى. جواب این بود که من مىدانم چیزهایى که شما نمى دانید. دنبالش هم خداوند تعلیم همه «اسماء» را به آدم کرد. و وقتى که عرضه داشت به ملائکه، آنها دیدند که نمىتوانند اینطورى که آدم مىتواند ادراک کند حقایق را، آنها نمى توانند .
♦️نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.