🔴 توبه نمیکنیم چون خود را بد نمیدانیم!
✍️ آیتالله بهجت (ره): حوادثی که اتفاق میافتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید: « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما میرسد، بهواسطه اعمال شماست».(شوری: ۳۰) آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم، چون کارهای خود را بد نمیدانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! آیا در این حوادث و گرفتاریها که از هزار سال پیش به ما خبر دادهاند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همانطور که دستور دادهاند باشیم؟! که فرمودهاند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]»
یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنانکه دستور دادهاند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١٣٩
🌸الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 🌸
🔺 #جریان_تحریف یعنی.....
کسی که تمام عمر کوخ نشین بود را کاخ نشین جلوه دهی
و
کسی که تمام عمر کاخ نشین بود را کوخ نشین
معرفی کنی
✍️رونین
#توییت_گرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اهل بهشت از اهل جهنم میپرسن چطور شما جهنمی شدید؟
#درس_اخلاق
🔻سوء تغذیه یک پنجم از جمعیت ایران در زمان پهلوی
🔸شما یادتون نمیاد ولی زمان #شاه وضعیت معیشتی مردم به حدی خوب بود که استاد دانشگاه کالیفرنیا آقای جان فوران آمریکایی در کتابشون نوشتن:
۶/۶ میلیون نفر از مردم ایران بین سالهای ۵۱ و ۵۶ دچار #سوءتغذیه بودند.
پ.ن:جمعیت آن زمان ایران ۳۵ میلیون نفر بوده است.
📚منبع:کتاب تاریخ تحولات اجتماعی ایران، جان فوران، ترجمه احمد تدین، ص ۴۷۷
💠 امام علی علیه السلام فرمود :
اسلام را چنان تفسير مىكنم كه هيچ كس پيش از من آن را چنين تفسير نكرده باشد؛ اسلام همان تسليم است و تسليم همان يقين و يقين همان تصديق است و تصديق همان اقرار و اقرار همان ادا است و ادا همان عمل.
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۲۵
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
تحول گرایانِ آتش به اختیار
هدف ماسربازپروری برای امام زمان عج الله ونایب برحقش امام خامنه ای است.
همراه ماباشید
https://eitaa.com/atashbeekhtiar_ir
✍ فارغ از اینکه اکنون زمان مناسبی برای استیضاح یا برکناری ناکار آمد ترین رئیس جمهور دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامیست یا خیر که نیست بماند
👈 جناب آقای گل های خندان [که خود یکی از عوامل گریه ملت است] همه گزینه های ریاست جمهوری را با برنامه ها و ایده های #مغز_کوچک خود قضاوت میکند که بزرگترین افتخارش [با اشتباه قطعی شورای نگهبان] کاندید ریاست جمهوری شدن و رای دادن به روحانیست نه آنچه واقعیت دارد
⁉️ چه کسی گفته است رجل مناسب و کارآمد برای ریاست جمهوری نداریم؟
البته اگر فقط به جریان آقای گل های خندان، دلار های ۴۲۰۰ تومانی و اووووو چنان رونق اقتصادی نگاه کنیم، رجلی برای گوسفند چرانی هم نداریم چه برسد به اداره یک مملکت ۸۰ میلیونی
اگر بیانات حضرت آقا برای چنین جریان واداده و فشلی مهم است چرا به تاکیدات حضرت آقا در زمینه دیپلماسی، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی و.... بی اهتمام و خائن اند؟
#نکته
مواظب باشیم گفتمان تحریف و تحریم با تمسک به برخی بیانات امام خامنه ای گزینه های جوان و کارآمد انقلابی را غیر مستقیم تخریب نکنند
#تفاوت_شیعیان_با_بت_پرستان
⁉️تفاوت ما شیعیان با بت پرستان زمان پیامبر چیست؟ آنها بت را وسیله تقرب به خدا میدانستند و ما امام و امام زاده را؟
🔰پاسخ:
🍃بتپرستان کنونی نیز با بتپرستان عصر جاهلیت، هیچ تفاوتی ندارند، حال خواه بت آنها مجسمه، گاو و هیکل باشد و یا شیاطین بزرگ و کوچک از جنّ و انس و یا ایسمها و وابستگیها.
👈مقایسهی ظاهر و فیزیک اعمال کاملاً خطاست. مثل این که بگویند: ظالم و مظلوم در رویارویی با یک دیگر، هر دو میجنگند، پس چه فرقی با هم دارند؟!
🔹این سؤال مثل آن است که بپرسند: «ما نماز میخوانیم و آنها نیز مقابل بتهای خود، خضوع، خشوع، رکوع و حتی سجده دارند» - «ما دعا میخوانیم، آنها نیز اورادی دارند» - «ما روزه داریم، آنها هم دارند» - «ما فقه داریم، آنها نیز احکامی برای خود دارند» ... و حتی «ما میجنگیم، آنها نیز میجنگند»، پس چه فرقی با هم داریم؟!
🔸حتی میشود انسان و اعمال نیکش را با حیوانات گوناگون مقایسه نمود و گفت: ما تلاش میکنیم، آنها هم میکنند – ما فرزندان خود را دوست داریم و تربیت میکنیم، آنها نیز چنین میکنند – ما مرزهایی را معین کرده و از وطن تا پای جان دفاع میکنیم و با مهاجم میجنگیم، بسیاری از حیوانات نیز چنین میکنند ...، پس ما چه فرقی با آنها داریم؟!
●- تفاوت مؤمن با کافر، در "عقل و جهل" و "علم و نادانی" میباشد. چنان که خالق بشر فرمود: آنها که چشم دارند و نمیبینند، گوش دارند و نمیشنوند، قلب دارند و فهم نمیکنند، مانند حیوانات و بلکه بدتر میباشند.
●- تفاوت مؤمن با کافر، در خضوع، خشوع و تسلیم امر حق شدن و "تکبر" و "تسلیم امر هوای نفس شدن" میباشد.
این جهلِ توأم با تکبر، سبب میشود که کافر از جانب خود إله بسازد، از جانب خود مکتب و دین بسازد، از جانب خود وسیلهی قرب بسازد؛ از جانب خود، مجسمه یا حتی گاو و گوساله و را شفیع بین خود و خداوند متعال قرار دهد ...، و در نتیجه به جای خداوند متعال، تسلیم هوای نفس خویش گردیده و خودش را بندگی و عبادت نماید.
🔵اسباب تقرب:
بدیهی است که تحقق هیچ هدفی، به دست آوردن هیچ خواستهای و رسیدن به هیچ کمال و درجهای، بدون همراه شدن با اهلش (شفاعت) و متوسل شدن به وسایل مربوطهاش (توسل)، میسر نمیباشد؛ حال خواه هدف نوشیدن یک جرعه آب باشد، یا قرب الهی، یا حتی ظلم و فساد.
●- پس تفاوت در همین است که هدف چیست و وسایل رسیدن به آن کدام است و چه کسی میتواند و باید که وسایل را قرار دهد؟
●- همیشه هدف، وسیله را تبیین و تعریف میکند. اگر هدف کسب علم باشد، وسیلهاش تحصیل علم از معلم و کتاب و مربی میباشد – اگر هدف رفع گرسنگی باشد، وسیلهاش تهیهی خوراک سالم و مفید میباشد – اگر هدف درآمد باشد، وسیلهاش کار و تلاش و اشتغال است و ... .
بنابراین، اگر هدف "قرب خدا" قرار گرفت، باید وسیلهاش را او قرار دهد و باید به همان وسایل متوسل شد.
●- پس فقط "توسل به اهل عصمت علیهم السلام"، نیست، بلکه نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، مطالعه، کار و تلاش، صله ارحام، انفاق ...، و خلاصه هر کاری که انسان به امر خدا و برای خدا انجام دهد، وسیلهی قرب به او میگردد؛ لذا اگر چه دقایقی در گوشهای استراحت نماید نیز عبادت است. چنان که فرمودند: نفس کشیدن روزهدار در ماه مبارک رمضان ذکر و خوابیدن او عبادت است. چرا که به امر خدا و برای خداست.
●- 💜پس تفاوت در همین تسلیم امر خدا شدن است – تفاوت در همین بندگی خدا را نمودن، یا منیّت و بندگی هوای نفس خود و دیگران را نمودن است.
« قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » (الأنعام، 162)
ترجمه: بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است.
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
✅ #گفتگوهای_فقهی 6
⏮ #شورای_فتوا و #مرجعیت_شورایی
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا بهتر نیست که به جای #مرجعیت_فردی، #شورای_فتوا و مرجعیت شورایی وجود داشته باشد و در هر مسأله، #نظر_اکثریت اعضای آن شورا، به عنوان فتوای شرعی منتشر شود و همه مردم از آن فتوا پیروی نمایند؟
💥 #پاسخ:
از #آیات و اخباری که در باب رجوع مردم به فقها و #تقلید از آنان و #حجیّت_قول و فتوایشان مورد استناد قرار میگیرند، مثل آیه سؤال: «فَاسألوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» ، آیه نفر: «... لیتفقّهوا في الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون»، توقیع شریف: «و أما الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعوا فيها إلى رواةِ حديثنا، فإنّهم حُجّتي عليكم، و أنا حجة الله»، روایت: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه» که به تعبیر شیخ اعظم انصاری، آثار صدق در آن مشهود است، و آیات و #روایات دیگر، نه تنها نمیتوان حجیت و اعتبار شرعی برای شورای فتوا و مرجعیت شورایی استنباط و استفاده نمود، بلکه خلاف این دیدگاه استفاده میشود و ظاهراً از نظر #شارع_مقدس، #محوریت_اجتماعیِ_افراد در میان #امت_اسلامی و شیعیان موضوعیت داشته است.
این #خطابات_شرعیه، به تعبیر مشهور، دارای #اطلاق_مقامی هستند؛ چون شارع در #مقام_بیان بوده است و در عین حال، عموم مردم را به #فردِ_فقیه و آحاد و افرادی که فقیه میباشند، به نحو عامّ و طِلق بدلی، ارجاع داده و نفرموده است که به فتوای اکثریتِ فقها رجوع شود.
🔶 شایسته تذکار است که معمولاً و به خصوص در #زمان_حاضر که #مسائل_فقهی_متنوّع و حقیقتاً فراوانی پدید آمده است، هر یک از مراجع عظام تقلید دارای یک #هیأت_استفتاء هستند که مرجع را در #صدور_فتوا یاری میدهند. و بیشتر یا حتی احیاناً همه اعضای آن هیأت، علاوه بر تسلط بر #مبانی_فِقاهی و اجتهادیِ آن مرجع، خود مجتهد یا #قریب_الاجتهاد هستند. مرجع تقلید در پاسخگویی به بسیاری از سؤالات و استفتاءات، به خصوص در مورد مسائل جدید و #مستحدثه، گذشته از بهرهگیری از #نظرات_کارشناسی در حوزه #موضوعشناسی و #مسألهشناسی، نخست به بحث و #گفتگوهای_فقهی و استدلالی با اعضای هیأت استفتای خویش و نیز بررسی آراء و انظار فقها و مراجع دیگر در آن مسأله و یا حتی مسائل مشابهش میپردازد، سپس رأی و فتوای فقهی خود را که به نحو مستدل و از جمعبندی ادله به دست آمده است، اعلام میکند. اما به هر حال، و پس از همه بحثها و مشورتها، فتوا را آن مرجع تقلید صادر میکند، مسؤولیتش با خود اوست و #حجیت آن نیز مربوط به فقاهت اوست.