📆۱۸شهریورماه سال۱۳۴۸
🗓رحلت مرید امام خمینی
🏳روشنفکر مومن متعهد
🏳آقا سید جلال آلاحمد
💠رهبرانقلاب:
‼️غربزدگی خطر بزرگی است. در دل حکومت غربزده پهلوی، یک روشنفکر ریشهدار در مسائل دینی، یعنی مرحوم جلال آلاحمد که عالم زاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است، با ما هم بیارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد، آن روز در سال ۴۲ مسئلهی غربزدگی را مطرح کرد. امروز مسئله غربزدگی مسئلهی مهمّی است؛ باید آنرا فراموش نکنیم! ۹۸/۱/۱
‼️یک عده غربزده، از صد سال پیش تبلیغ کردند که اگر میخواهید کشورتان پیشرفت کند بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید، غربزدگی؛ همان تعبیر غربزدگی که مرحوم آلاحمد مطرح کرد و نوشت، این فکرِ غلطی بود؛ که بعضی جاهلانه و بعضی خائنانه بود. امروز هم تفالههای آنها همین فکرها را ترویج میکنند، مگر در زمان پهلوی ۵۰سال کشور ذیل غرب زدگی زندگی کرد جز بدبختی چه پیشرفتی برای کشور حاصل شد؟! نخیر، در ذیل غرب نمیشود، نمیتوان پیشرفت کرد؛ هرکه بگوید کشور در ذیل غرب ممکن است پیشرفت بکند، خائن به کشور است! ۹۶/۷/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۷۸
🏳رحلت مجتهدمجاهدخدوم
🏳عضو مجلس خبرگان رهبری
🏳آیةالله سیداسماعیل هاشمی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیلالقدر و مجاهد مرحوم آیتالله آقای حاج سید اسماعیل هاشمی را که عضو مجلس خبرگان و از اعلام برجستهی اصفهان بودند به مردم عزیز و علمپرور و انقلابی اصفهان، مخصوصاً به علمای اعلام و آیات و فضلا و روحانیون آن استان و همچنین به بازماندگان و فرزندان محترم ایشان صمیمانه تسلیت میگویم. این روحانی بزرگوار از جملهی زبدگانی بودند که در دوران نظام اسلامی با حس مسؤولیتشناسی عمیق و با آگاهی و پرهیزگاری ویژهی علمای ربانی، خدمات ارزندهای به انقلاب اسلامی و حرکت عظیم ملت ایران تقدیم نمودند. همت بلند و عزم راسخ این سلالهی اطهر، نمونههای زیبایی از حضور در مقاطع و مواقف حساس نظام جمهوری اسلامی ارائه نموده است و درگذشت ایشان در هنگام ادای مسؤولیت مهمی که لازمهی عضویت در مجلس خبرگان است، آخرین شاهد بر این خصوصیت ممتاز و برجسته است. از خداوند متعال علو درجات آن عالم عامل و تسلای بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان را مسألت مینمایم. ۱۳۷۸/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
ج:
🖌یکصد و پانزدهمین. بخش از مباحث مربوط به نامه ۳۱ نهج البلاغه / سلام علیکم
🔴📜بسم الله الرحمن الرحیم📜🔴
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمّد و آله الطیبین الطاهرین
✍من الوالد الفان ، ۰۰۰
« وتفهم وصیتی، ۰۰۰۰
واعلم یا بنی ان احب ما انت اخذ به الی من وصیتی تقوی الله ۰۰۰ ، فتفهم یا بنی وصیتی ، واعلم ان مالک الموت هو مالک الحیاة، وان الخالق هوالممیت و ان المفنی هو المعید ، وان المبتلی هوالمعافی ،
« انما الاستعداد للموت تجنب الحرام و بذل الندی فی الخیر »
« من احب ان یخفف الله عز وجل عنه سکرات الموت ، فلیکن لقرابته وصولا و بوالدیه بارا فاذا کان کذالک هون الله علیه سکرات الموت ولم یصبه فی حیاته فقر ابدا»۱
┄┅┅•••❅🔹💠🔹❅•••┅┅۰
حال که : مقداری بحث ، در ارتباط با مرگ و آمادگی از برای ان ، واینکه چه چیزهائی میتواند برای توشه سفر اخرت ، خوب و مناسب باشد، به میان امد چند مسئله دیگر هم باقی ماند که : دریغم شد تذکر نداده باشم یکی از ان مباحث ، این بحث هست که چه کنیم ؟ که : مرگ و سکرات ، یعنی سختی های طاقت فرسای ان ،در لحظه برون رفت جان از تن ! برما اسان تمام شود و خیلی گران نیاید گرچه گفته شد برای مومنین کمل، جان دادن مانند سیب معطری است که بو کنند ولکن خوب همه، دراین جهت یکسان نیستند
یکی از راههای ان را رسول خدا صلیالله علیه واله وسلم در حدیثی اینگونه بیان نمودند
«قدم مالک امامک یسرک اللحاق به» ۲ جلو جلو مالت را با انفاقات و خدمت رسانی هابمردم پیش فرست تا به اسانی بانها در ان دنیا دست پیدا کنی زیرا کسی که: اموالش را گذاشته و میخواهد برود و میبیند اینهمه ،ثروتی که برایش زحمتها کشیده میخواهد دست دیگران بیفتد ؟! خوب طبیعتا سخت میباشد برایش جان کندن واما ان که : بوسیله دستگیری از نیازمندان و محتاجان و فقراء اموال خودش را هزینه نموده در واقع گویا اموالش را برای خودش نگه داشته ولذا انتقال از این دنیا برایش اسانست در روایتی داریم که پیامبر بزرگ اسلام گوسفندی را ذبح نمودند و غیر از یک رانش بقیه را ، در راه خدا انفاق نمودند یکی اعتراض نمود شما که : تمام انرا دادید رفت پس چه برای خودمان نگه داشتید ! حضرت فرمودند اتفاقا همه انرا در واقع نگه داشتیم برای خودمان ، وهمان یک رانش از بین رفت !! اری دیدگاه اسلام اینست ، «ما عندکم ینفد و ما عندالله باق»۳ انچه در نزد شماست از بین میرود وانچه برای خدا داده اید باقی میماند و امایکی دیگر از راههای اسان مردن ، طبق انچه حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند در حدیثی که : در اول بحث زینت بخش این قسمت شد اینست که : هرکس دوست دارد خداوند سکرات مرگ را بر او تخفیف دهد واسان بمیرد راهش اینست که : ۱ وصولا لقرابته ، یعنی نسبت باقوام و خویشانش ، قطع رابطه نداشته باشد و در انجام صله رحم ، با همان معنای صحیح خودش ، کوشا باشد و ۲ اینکه : مخصوصا بپدر و مادرش بار باشد یعنی خیلی نیکو کاری بانان داشته باشد اگر چنین بود خوب خداوند هم سکرات و سختی های جان کندن را براو اسان میکند در همین راستا حدیثی دیگریست از حضرت امام بحق ناطق جعفربن محمدالصادق علیهماالسلام که: میفرمایند مردی امد خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم فقال : ما لی لا احب الموت ؟ چرا من مرگ را دوست نمیدارم ؟ فقال له : حضرت فرمودند : الک مال ؟ ایا تو ثروت مند هستی ؟ قال : نعم ، گفت اری ، قال : فقدمته ؟ فرمودند : ایا شده چیزی از ان را هم ، پیش بفرستی و ایا ازان ، انفاق هم کرده ائی؟ یعنی برای خودت فرستاده باشی ؟ قال: لا، گفت نه اقا جان ، قال : فرمودند : فمن ثم لا تحب الموت »۴ پس روشن و معلوم گشت که : تو چرا از مرگ ، خوشت نمیاد!!
در کلام نورانی دیگری که : از امام بزرگوار حضرت حسن ابن علی علیهماالسلام رسیده اینگونه در مقام پاسخ به همان ، سئوال قبلی ، اظهار فرموده اند : «۰۰۰انکم اخربتم اخرتکم و عمرتم دنیاکم »۵ علت اینکه : کراهت دارید از مرگ و ان را دوست نمیدارید اینست که : چون اخرتتان را خراب و دنیا تان را اباد نموده اید (همیشه بفکر این بودید که چه کنید که دنیای بهتری داشته باشید ! )
واما اصلا چه کنیم که: هرگز نمیریم ؟ مگر میشود ! اری اینهم بحث قشنگی است که هم در ایات قرانی ازش بحث بمیان امده و هم در روایات ، مصادیقی از برای چنین افرادی ذکر نموده اند که چند موردش را جویا میشویم در قران که : یک نمونه بارزش شهدای در راه دین و حق و حقیقت هستند
« لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزق» ۶ واما یکی دیگر ازکسانی که : از انان تعبیر به أحیاء شده ولو پس ازمرگشان ، علماء دین و دانشمندان هستند که :« هلک خزان الاموال وهم احیاء،والعلماء باقون ما بقی الدهر، اعیانهم مفقوده، وامثالهم فی القلوب موجوده » ۷ ثروت اندوزان بی تقوی مرده اند گر چه بظاهر زنده باشند ولکن علما و دانشمندان تا دنیا
بر قرار باشد زنده اند بدنهای انها گر چه در زیر زمین پنهان ، ولی یاد انها در دلها همیشه زنده واما چند نمونه دیگر از کسانی که زنده بحساب امده اند گرچه از این دیار رخت بر بسته اند
« لم یمت من ترک افعالا تقتدی بها من الخیر،ومن نشرحکمة ذکربها »۸
نمرده است هرکس که : از خود باقی گذاشته باشد کارهائیکه از انها مردم تبعیت میکنند و دنبال مینمایند از کارهای خیر ، و هم چنین کسانی که : مطالب حکمت امیز را نشر میدهند که مردم از انها بهره واستفاده میکنند یا این حدیث زیبا که :« لیس من مات فاستراح بمیت ، انما المیت میت الا حیاء»۹
پیامبر با عظمت اسلام صلوات الله علیه واله میفرمایند : نمرده است انکه : بر اثر اعمال صالحه اش در عالم برزخ در استراحت میباشد وهمانا انکس مرده محسوب میشود که حتی در زمان زندگیش حکم مردگان دارد مانند دروغ گویان ! زیرا فضیلت و برتری ادم زنده همین ثقه و اطمینان انسانست بسخنانش ، خوب وقتی نشود بکلام و سخنش اطمینان داشت گویا حیات ندارد ! وبا ادم مرده یکسان است « الکذاب والمیت سواء لان فضیلة الحی علی المیت الثقة به ، فاذا لم یوثق بکلامه فقد بطلت حیاته »۱۰ در پایان برای اینکه : از این بحث ، تقریبا فراغت پیدا کنیم بدو حدیث زیبای دیگر هم اشاره کرده باشیم
از رسول خدا صلیالله علیه واله روایت شده که : «ان مما یلحق المومن من عمله و حسناته بعد موته ، علما علمه و نشره ، وولداصالحا ترکه ، او مسجدا بناه ، او بیتا لابن السبیل بناه ،او نهرا اجراه من ماله فی صحته وحیاته ،تلحقه من بعد موته »۱۱ ازجمله کسانی که در واقع نمردند و همواره حسناتی در نامه اعمالشان ثبت و ضبط میشود حتی پس از مرگشان ۱ عالمیست که علمی را اموخته باشد و نشر داده باشد۲ کسیکه فرزند شایسته ائی تربیت نموده باشد ۳ کسیکه مسجدی ساخته و بنا نموده باشد ۴ فردی که نهر ابی در زمان حیات و صحتش ایجاد و جاری کرده ۵ ودر روایت دیگری رجل مات مرابطا مردی که در راه خدا بشهادت رسیده باشد واما در اخر هم اشاره میکنم بکلام معروف سیدالشهداء و المظلومان حسین ابن علی علیهماالسلام که:
« انی لااری الموت الا السعاده ولاالحیاة مع الظالمین الا برما »۱۲ زندگانی با ظالمین را جز پستی و مردن در راه خدا را جز سعادت و زندگانی نمیدانم خدایا مرگ ما راهم شهادت در راه حق و مسیراحیاء دین قرار بده
۱ میزان الحکمه ج۹ ص ۲۶۰
۲ همان ص۲۵۹
۳ سوره نحل ایه ۹۶
۴ میران الحکمه ج۹ ص ۲۶۰
۵ همان نقل ازبحار ج۶ ص۱۲۹
۶ سوره ال عمران ایه ۱۶۸
۷ نهج البلاغه حکمت ۱۴۷
۸ میزان الحکمه ج۹ ص ۲۶۶
۹ همان ص ۲۶۵ نقل از بحار ج۸۲ ص۱۷۵
۱۰ غررالحکم حدیث ۲۰۹۷
۱۱ میزان الحکمه ج۹ ص ۲۷۲
۱۲ تحف العقول ص ۲۴۵
3.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 منبرهای یک دقیقهای
💠سخنرانی حاج آقا قرائتی
✍️موضوع: ضرورت مهم است نه فضیلت
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجراهای افغانستان و تجويزهای فانتزی اصلاحطلبان!
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
⭕️ کودکان چینی حق بازی آنلاین بیشتر از ۳ ساعت رو ندارن!
🔺براساس مصوبه جدید چین کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال فقط در سه روز آخر هفته و روزهای تعطیل میتونن بین ساعت هشت شب تا ۹ شب بصورت آنلاین بازی کنن و شرکتهای بازیسازی معتبر موظفن این محدویت رو اعمال کنند.
🔺این محدودیتها بواسطه سیستم احراز هویت بازیکنان اعمال میشه و افراد ملزم به وارد کردن اسم و هویتشان هستند و نمیتوانند با چند اکانت وارد شوند.
🔺دولت چین علت این اقدامش را جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازیهای ویدیویی بیان کرده، علاوه بر این با اعمال این محدودیت سعی دارد قدرت اثرگذاری شرکتهای بازیسازی را در تغییر #سبک_زندگی مردم تضعیف کند../ تبیان آنلاین
❇️تلنگر
یه کشور کمونیست برا صیانت از کودکان و سبک زندگیش خودش به آب و آتیش میزنه
اینجا هم تا اسم صیانت میاری چنان از طرف انقلابینماها مورد هجمه قرار میگیری که انگار کفر گفتی
✏️ کریمی
#صیانت_از_کودکان
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
⚫️عربستان خواستار بازرسی سایتهای هستهای ایران شد!
🔹 وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست کمیته چهارجانبه وزیران عرب برای بررسی تحولات مربوط به آنچه «بحران با ایران» خوانده شده، در سخنانی مداخله جویانه خواستار بازرسی فراگیر و فوری تمام سایتهای هستهای ایران شد.
🔹ریاض بارها مدعی شده که میخواهد در مذاکرات هستهای ایران یکی از اعضای اصلی مذاکره کننده باشد و این در حالی است که تهران همواره تأکید کرده که اعضای برجام مشخص و تغییرناپذیرند.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
⛔️ عقب نشینی اصلاح طلبها در حمایت از پنجشیر
🔹 پس از اینکه حسین شریعتمداری در پاسخ به جریان رسانه ای اصلاح طلب ها که خواستار دامن زدن به جنگ داخلی افغانستان شده بودند پیشنهاد کرد که یک گروه از اصلاح طلبان برای جنگ به پنجشیر اعزام شوند، کواکبیان حرف رفقای خود را پس گرفت و نوشت: منظور ما حمایت در عرصه دیپلماسی بود!
📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۱
💠امام خمینی
‼️آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او یک شخصیتی بود که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود؛ و هیچ گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزلۀ حضرت ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود؛ بُرنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت. ۵۹/۶/۱۹
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان واقعاً مؤمن بود. آنوقت همین ایشان، در مقابل امام تواضع میکردند. من تواضع ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام. در غیاب امام ایشان به بنده گفتند که آقای خمینی گاهی یک حرفهایی میزند که به نظر آدم نشدنی میآید، بعد میبینیم واقعاً شد، ایشان به یکجایی متّصل است! یعنی برداشت آقای طالقانی این بود -به این مضمون، حالا عین عبارت ایشان یادم نیست- میگفت از یکجایی به ایشان خبر میرسد، به یکجایی ایشان متّصل است. در حضور امام هم من دیده بودم، ایشان کمال تواضع را در مقابل امام میکردند؛ این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاهها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد ۹۵/۵/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️هر تحلیلگری میگفت فروپاشی پهلوی محال است، چنین چیزی ممکن نیست؛ اما شد، این محال اتفاق افتاد. من به شما بگویم؛ حتّی بعضی از مبارزین مثل مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت که امام میگوید «شاه باید برود»؛ خب، معلوم است که شاه نمیشود برود. باورش نمیآمد که ممکن است شاه برود. مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت این مرد یعنی امام حرفهایش عجیب است؛ چیزهائی که نشدنی است، او میگوید و میشود؛ یکیاش رفتن شاه بود. این را بعد گفت. امام گفت شاه میرود، هیچ کس باور نمیکرد؛ اما رفت. نه فقط شاه رفت، آمریکا رفت، غرب رفت، استعمار و استکبار رفت. هیچ کس باور نمیکرد، اما شد. ۹۰/۷/۲۰
‼️انقلاب اسلامی به افسانهها شبیه بود؛ اما شد. اگر صد تا قسم میخوردند، خوشبین ترین آدمها میگفتند: «نمیشود.» مرحوم آیةالله طالقانی که هم روحانی و دارای معرفت و مقامات علمی و هم آدم سیاسی و مبارز و زندان رفته بود و از مبارزه هم اصلاً نمیترسید، به من گفت «آن روز که امام مطرح کرد که شاه و حکومت سلطنتی باید برود، من تخطئه کردم و گفتم چه حرفها میزند! مگر میشود!؟» آن وقت که امام صریحاً این کلام را گفتند، مگر چندسال پیش از پیروزی انقلاب بود؟ یعنی تا همین اواخر، حتّی مردی مثل مرحوم طالقانىِ بزرگوارِ مؤمنِ مبارزِ زندان رفته شلاق خورده شکنجه کشیده، میگفت «امکان ندارد!» بعد ایشان به من گفت - مضمون حرف ایشان این بود - که «این مرد، به جای دیگری متّصل است و از جای دیگری حرف میزند!» ۷۳/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini